AXELSE COURANT
Gemeenteraad van Axel.
asr 4
Lftfflfll Btataifl
J C VINK
Frankering bij abonnement. Axel
ZATERDAG 2 AUGUSTUS 1958
72e Jaargang No. 83
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
VERSCHIJNT IEDf E WOENSDAG EN ZATERDAG
Drukker - UltgeefiterFIRMA J. C. VINK
Red. en Adm.t Axel, Markt 12, T3l. 0 1155-646
HoofdredactieJ. C. VINK
De secretaris wijst er op, dat men onder het oog
d.cnt te zien dat het eindje voor bestrating in aan
merking komende deel van de Weststraat vanaf
de Kerkdreef tot de Noordstraat alleen reeds een
bedrag van 12.000.— aan klinkers vergt. Wat moet
dan b.v. de vrij lanige Gentsevaartstraat niet kosten.
FIRMA
Markt 12
AXEL
ABONNEMENTSPRIJS, Lom nummon 6 coat
Kwartoal-abronement i
Azol binnen do kam 11,53 Ander* plaauon i 1,75
Buitenland I 2,00
ADVERTENTIEPRIJS
Bl) contracten belangrijke
by «onden Mededelingen 20
Clelnw kdvertentlën (maximum 6 regel»)
70 coat ledore regel
1 coat per m m.
ongrljke reductie,
igen 20 coat per m.m.
:lmum óregel») 1*5 regel» I
meer 12 cont extra. y
ZITTING VAN DINSDAG 29 JULI 1958.
Oude raad werd uitgeluid met agenda
van 24 punten.
Voor de hoogstwaarschijnlijk laatste keer zeer bij
zondere of dringende omstandigheden voorbehouden
kwam onze vroedschap dinsdagavond in zijn hui
dige constellatie bijeen, ter behandeling van, een
lijvige agenda van niet minder dan 24 punten.
De heer Maas was door vacantie verhinderd deze
zitting bij te wonen. De overige leden waren allen
aanwezig toen burgemeester Van Oeveren deze zit
ting opende.
Notulen, noch ingekomen stukken gaven aanleiding
tot enige opmerkirig of discussie.
Ook de reeds in één onzer vorige nummers opge
nomen mededelingen naar aanleiding van bij de om
vraag door de raadsleden ten berde gebracht vraag
punten, mitsgaders bij de discussie geopperde wensen
of gemaakte opmerkingen gaven eveneens ternauwer
nood aanleiding tot nadere reactie's van de raad.
Alleen ontlokte de eerste vraag, waarbij door de
heer Oggel op bestrating van Weststraat, Polenstraat,
Gentsevaartstraat en Zeestraat werd aangedrongen,
hem de opmerking dat deze straatverbeteringen urgent
z.jn, maar tevens posten zijn die in de gemeentebe
groting voor dit jaar waren opgenomen en op zeer
legale wijze via de financiële commissie daarop ge-
Lracht waren door een éénstemmige raad. Spr. dringt
er krachtig op aan deze stratenverbetering zo spoedig
r ogelijk ter hand te nemen, aangezien onderhoud en
vernieuwing anders deerlijk in het gedrang dreigen te
icemen.
Ook de heer Kesbeke sprak in gelijke geest. Door
suedS alles maar te verschuiven komen we voor het
feit te staan op een gegeven ogenblik alles gelijk te
moeten dóeni, wat om onderhoud of vernieuwing roept.
De heer Oggel wijst er op, dat B. en W. wijzen
cp de financiële toestand der gemeente, doch deze
L.ngen waren toch voorzien en door de raad via de
f.r.anciële commissie op de begroting gebracht.
B. en W. wijzen er op dat het gevaarlijk is al uit
te gaan geven vooraleer we weten wat we krijgen
v.igekeerd.
De heer Oggel vindt dat het zodolende geen zin
Leeft dat de raad besluiten neemt. De posten die
geraamd zijn, dienienl binnlen het raam der begroting
terdege ook te worden uitgevoerd.
De voorzitter stelde de heer Oggel in zoverre ge
rust door de verzekering te geven dat hetgeen er voor
uitgetrokken is in elk geval zal worden opgebruikt.
De heer Kesbeke wees nog eens met nadruk op de
veelvuldig voorkomende samenscholingen die voor het
publieke verkeer, zowel als voor de omwonenden er
gerniswekkend zijn op sommige plaatsen, o.m. bij het
v.nkelpand van de heer Naeye. Ook de heer C. van
Ccndegem zou het gewenst achten dat er meer aan
dacht aan dit euvel gewijd werd.
De Voorzitter beriep zich nogmaals op de in ar-
t.Lel 74 der Algemene Politieverordening voorkomen
de alinea's. Hij heeft deze aangelegenheid met de
plaatselijke politie besproken iera verder gaan dan
L.crin is omschreven wordt niet gewenst geacht.
Wijders drong de heer Kesbeke nog aan spoed :e
betrachten ten aanzien van de verkeerssituatie op het
L uispunt Zuidsingel—Kanaalkade—ZeestraatKin
derdijk.
Venvolgens kwam aan de orde het voorstel tot het
crlenen van deni bijdrage ten behoeve van de elec-
t.i'icatie van een viertal woningen aan de Polenstraat
waaromtrent B. em W. mededelen dat van de P.Z.E.M.
een verzoek is ontvangen om een gemeentelijke bij-
d.age van) ƒ747.— ineens of ƒ77.per jaar ge
durende 15 jaren.
Dit bedrag is, vergeleken1 met wat voor andere ob
jecten werd bijgedragen, gunstig. Uit het fonds voor
c .rendabele gebieden wordt eveneens ƒ747.— bij
gedragen!. De bewoners, die het graafwerk zelf ver-
r.Uiten, moeten 203.— betalen.
B. en W. stellen voor tot het verlenen van mede
werking te besluiten em de gevraagde gemeentelijke
Lijdrage van ƒ77.— per jaar gedurende 15 jaren be-
schikbaar te stellen, zodra dit plan is uitgevoerd.
Aldus werd besloten.
Eëen leerlingenibijdrage aan de Z.L.M., groot 35.
voor een leerling die de Lagere Tuinbouwschool in
Kapelle bezoekt uit onze gemeente werd verleend, na
dut de heer Oggel hiertegen bezwaren had ontwikkeld
in verband met ten deze bestaande usantie's.
De voorzitter voerde hiertegen aan dat men niet
alle leerlin^enbijdragen, die gevorderd worden voor-
Ujdig kan voorzien en zo is het ook met deze. Overi
gens zal menl hier zoveel mogelijk principieel de hand
aan houden. Voor ditmaal werd het besluit aange
nomen overeenkomstig het voorstel
Vervolgens werd aangenomen het voorstel tot het
verlenen van een voorschot op vergoeding, als be
doeld in artikel 126 der Kleuteronderwijswet.
Ingevolg het bepaalde in dit artikel ontvangen de
besturen van de op 1 januari 1956 reeds bestaande
kleuterscholen jaarlijks een vergoeding, die strekt ter
bestrijding van de kapitaalslasten, welke eern gevolg
zijn van de bouw der lokalen.
Deze vergoeding wordt bepaald met inachtneming
van de ouderdom van het schoolgebouw en van het
aantal gebruikte lokalen, dat noodzakelijk is te achten
op grond van het aantal verplichte leidsters, wier be
zoldiging voor rijksvergoeding in aanmerking komt.
De vergoeding bedraagt een bij algemene maatregel
van bestuur vast te stellen bedrag per lokaal.
Bedoelde algemene maatregel van bestuur is nog
steeds niet vastgesteld.
Aangezien deze reeds sedert 1956 wordt tegemoet
gezien, achten B. en W. het ten aanzien van de be
sturen der bijzondere kleuterscholen niet billijk, nog
steeds te wachten op de verschijning van bedoeld be
sluit, temeer, nu deze verschijning binnen afzienbare
tijd niet te verwachten is.
Bovendien heeft de gemeente enkele bedragen van
het Rijk als voorschot ter betaling van de genoemde
vergoeding ontvangen, welke aan de kleuterscholen
bij wijze van voorschot kunnen worden doorgegeven.
Blijkens de memorie van toelichting op het wets
ontwerp zal de normvergoeding per lokaal ongeveer
bedragen voor lokalen gebouwd vóór 1940 300,
per lokaalvoor lokalen gebouwd tussen 1946 en
1953 950.— per lokaal en voor lokafem gebouwd na
1953 ƒ1150.— per lokaal.
Deze aan de schoolbesturen te verlenen vergoeding
kan worden verminderd, indien he,t gemeentebestuur
op enigerlei wijze in de stichtingskosten' van de lo
kalen heeft bijgedragen. Dit is in Axel niet het geval.
B. en W. stellen daarom voor de bedoelde voor
schotten te verlenen.
Dienovereenkomstig werd besloten.
Aangenomen werd het voorstel tot het aangaan van
een vaste geldlening met de N.V. Bank voor Neder
landse Gemeenten te 's-Gravenhage tot een bedrag van
ƒ31.000.-.
De voornaamste voorwaarden zijn koers 100%
looptijd 30 jaren rentte 43^% per jaar, haljaarlijks
te voldoen aflossing in 20 gelijke jaarlijkse termijnen
aanvangende op 1 augustus 1969 (behoudens wijzi
ging vervroegde aflossing de eerste 10 jaren van
de looptijd niet toegestaanop 1 augustus van de
jaren 1968 tot en met 1972 a 101)4%, vervolgens op
1 augustus van elk jaar a 101% kosten evenredig
aandeel in de kosten (waaronder begrepen disagio
emissie), verbonden aan de verkrijging en het beheer
van de fondsen, waaruit deze Jening wordt verstrekt,
hetwelk wordt geschat op 1,7% van het nominale
bedrag der lening opneming 1 augustus 1958.
Deze lening dient voor de definitieve financiering
van onderhanden of reeds voltooide kaïpitaalswerken.
Aangezien het tekort aan vaste financieringsmidde
len thans nog ruim 485.000.— beloopt stellen B. en
W. voor, deze aanbieding te aanvaarden en te be
sluiten overeenkomstig het bij de stukken overgelegde
ontwerp. Aldus werd besloten.
Eveneens werd aangenomen het voorstel tot het
verlenen van medewerking aan het bestuur der Ver
eniging voor Chr. Nationaal Schoolonderwijs alhier
tot het verbeteren van de acoustiek in het gymnastiek
lokaal dier vereniging.
De acoustiek van dit gymnastiekgebouw is zeer
slecht als gevolg van enkele constructiefouten. De
oorzaken van deze slechte geluidsomstandigheden zijn
het dichtsausen van het board-plaofnd de fijnge-
schuurde en gesausde wand de lambrizering van
beton-emaille en de gelakte houten vloer.
Blijkens ingewonnen deskundig advies is verbete
ring mogelijk door het aanbrengen van een nieuw
geluidsabsorberend plafond.
Adhaesie werd betuigd aan de in de gemeenteraad
van 's-Heerenhoek aangenomen motie inzake de
levende bezorgdheid over de verhoging der veerta-
rieveni op de Westerschelde.
Vastgesteld werden de 10e en 11e wijziging van
de Salaris- en Loonverordening 1955.
De 10e wijziging betreft de bij het L.O. werkzame
vakonderwijzers (nuttige handwerken). De verbete
ring van de salarisnorm hieruit voortvloeiende bedraagt
238,38 en voor het bijzonder onderwijs ter plaatse
als consequentie een op 775.geraamd bedrag.
De 11e wijziging betreft de in artikel 8 van de
Salaris en Loonverordening geregelde rijwieltoelage.
Degenen .die hun rijwiel ter beschikking van de
dienst moetin' stellen, krijgen daarvoor een vergoeding
ivan 58.— per jaar. Dit bedrag dateert al van 1951,
In de vergadering van georganiseerd overleg van
15 juli werd verzocht deze toelage te verhogen tot
72.— per jaar. Sinds de vaststelling van deze toe
lage zijn de kosten, verbonden aan het gebruik van
een rijwiel aanmerkelijk verhoogd, zodat verhoging
van de toelage B. en W. billijk en verantwoord voor
komt. Beide wijzigingen werden zonder hoofdelijke
stemming aangenomen.
Aangenomen werd het voorstel tot het vaststellen:
van de volgende regelingen!
a. regeling tot toekenning van een loonbijslag en
verhoging van de kindertoelage, in verband met
de laatste huurverhoging over het tweede half
jaar van 1958
b. regeling voor het verlenen van een duurtetoeslag
op de kindertoelage over het tweede halfjaar 1958.
Aan de heer J. de Visser, onderwijzer aan de open
bare lagere school alhier werd per 1 oktober 1958
eervol ontslag verleend, wegens zijn benoeming tot
hoofd der O.L. school te Hoek.
Zonder hoofdelijke stemming werd het voorstel
daarop aangenomen tot benoeming van een onder
wijzeres aan dezelfde school in de vacature de Visser.
Naar deze opengevallen plaats solliciteerde n.l. mej.
L. Lourens te Terneuzen.
Gezien het grote tekort aan onderwijzend personeel
hebben B. en W. in overleg met de inspecteur van
hét L.O., gemeend geen nadere oproep van sollici
tanten te moeten doen, temeer, daar de omtrent solli
citante verkregen, inlichtingen gunstig zijn.
Hierna kwam een punt aan de orde dat tot vrij
lange discussie aanleiding gaf, n.l. het voorstel tot in
voering van werkclassificatie en prestatiebeloning voor
gemeentewerklieden, c.a.
In de Commissie voor Georganiseerd Overleg is
volledige overeenstemming bereikt aver de invoering
van de werkclassificatie en de prestatiebeloning voor
gemeentewerklieden.
Het prae-advies verwees naar het bij de stukken
gevoegde ontwerp.
De heer Oggel ontwikkelde zeer in de brede be
zwaren tegen de werkclassificatie met de daaruit
voortvloeiende regeling van werkzaamheden die aan
elk een zekere mate van zelfstandigheid toekent,
maar toch ook de vraag doet rijzen of het aan elk
opgedragen, werk ook allemaal gebeurd. Spr. ont
kwam niet aan de suggestie die hij heel sterk aan
wezig acht alles van bovenaf te regelen. Hij gelooft
dat de werknemers door deze nieuwe toestand meer
en meer gedegradeerd zullen worden tot moderne ar
beidsslaven. Doordat men als het ware tot een onder
deel van een machine of een nummer wordt zal ook
bij de gemeentewerken een soort communisme ont
staan en komt de arbeidsvreugde sterk te vervallen.
De toestanden in het vrije bedrijf vergelijkend meent
hij dat deze wel zeer sterk af zullen wijken in ver
band met de prestaiteheloning en kan het niet anders
volgens hem of de werklust -zal ten zeerste vermin
deren. Dat én persoon belast zal worden met de be
oordeling, waarmede tevens een nieuwe baan ge
creëerd zal worden doet bij hem de vraag rijzen wie
dit zal zijn en spr. meende dat deze niet gemakkelijk
te vinden zou zijn en er een basis geschapen zal
worden voor een lieve-vriendjespolitiek. Een dergelijk
diep ingrijpen in de interne zaken gaat zijns inziens
te ver en spr. kan dan ook alleen zijn stem geven
aan de 3% overgangstoelage en zou aan Ged. Staten
wensen duidelijk te maken., dat bij ons het gevoel leeft
dat ook de geestelijke belangen dienen te worden be
hartigd en men de overige punten die de arbeids
vreugde dreigen te verstoren, afwijst.
De heer Hamelink had ten aanzien van deze aan
gelegenheid een andere en tegenovergestelde mening
als de heer Oggel. Hij toest deze aan de ervaring
opgedaan in het grootbedrijf waarin hij werkzaam is
en is de mening toegedaan dat de vaststelling van
functie's geen bezwaren oplevert tegenover de mini
mum-prestaties. De ware arbeidsvreugde ligt voor
hem in het loon dat men verdient en hij ziet het
niet anders, dan dat men met deze nieuwe regeling
een stuk vooruit gaat.
De heer Pijpelink zegt zich in het G.O. ook tegen
de werkclassificatie te hebben gekeerd. Spr. ziet niet
in dat de arbeidsvrede er door bevorderd wordt en
vraagt zich af hetzij deze regeling door drang van
boven o fvan onder af in het leiven wordt geroepen
waarom moet men het zo ingewikkeld maken, terwijl
alles veel eenvoudiger kan. Terwille van de 3%
overgangstoelage zal hij zijn stem niet onthouden aan
dit voorstel.
De heer Gerrits weet ook mede te spreken uit
practische ervaring en wijst op de gunstige resul
taten en voordelen voor de werkman die vast zitten
aan deze werkclassificatie. Hij noemt een voorbeeld
van de in zijn bedrijf geldende beoordeling naar
punten en. het hieruit voortspruitende voor de werk
man.
De heer Oggel constateert dat de heer Hamelink
wel de materiële doch niet de idëele zijd van deze
materie op het oog heeft. Hij vindt het jammer dat
de heer Pijpelink terwille van de 3% verhoging over
zijn principiële bezwaren heen stapt.
De voorziter wijst op de ingewikkeldheid van deze
materie, waardoor het moeilijk is juist te realiseren
wat de hieruit voortvloeiende gevolgen zijn. Dit gaat
bete rop een grote fabriek. Hij heeft echter sterk de
indruk dat er veel meer ruimte komt, zowel voor
de werkgevers als de werknemers, die in tegenstelling
tot slavernij initiatief overlaat, zodat hij in deze meer
naast de heer Hamelink komt te staan. Van slavernij
is zijn inziens geen sprake. Bij slavernij wordt er
geen rekening gehouden met wat men kan, doch hier
gaat het juist naar de bekwaamheid. Ook is spr. het
er niet mee eens dat de arbeidsvreugde een stuk zou
dalen. De ware arbeidsvreugde voor de mens is ge
legen in zijn werk op de plaats waar hij thuis hoort.
MmH* I l-JA *1 d I "Vi H iS n-irn/fi
Ook voor de verstoring van de arbeidsvrede ziet cpr.
geen gevaar aanwezig. Wel gelooft ook hij dat de
moeilijkheden in het begin vooral niet mogen worden
over het hoofd gezien. De gemeente is geen fabriek.
En sprake-van lieve-vriendjespolitiek zal ook hier
niet volkomen uit te schakelen zijn en zolang het
woord „kruiwagen er is wel mee blijven spreken,
dooh zowel ten opzichte van de werkclassificatie als
de prestatiebeloning acht hij deze nieuwe regeling
een. stap vooruit.
De heer Oggel wijst op het verschil van inzicht
dat tussen hem en de andere sprekers bestaat en zal
zich derhalve onthouden van stemming.
Nadt nog enige discussie hierover volgde werd het
voorstel van B. en W. aangenomen dat neerkwam op
a. invoering van de werkclassificatie en prestatie
beloning voor de gemeentewerklieden en daarvoor
aan te sluiten bij het bureau personeelsbeheer en
organisatie van de Vereniging van Nederlandse
Gemeenten
b. B. en W. te machtigen vóór 1 janari 1959 an
genoemd bureau of een andere deskundige in
stantie de voorbereiding van de werkclassificatie
op te dragen
c. met ingang van 1 april 1958 aan de gemeente
werklieden, vermeld in staat B van de aSlaris-
en Loonverordening 1955, toe te kennen een tijde
lijke overgangstoelage van 3%, overeenkomstig de
daarvoor door de minister vastgestelde bepalingen.
Aan de orde kwam daarop het voorstel tot het aan
legen van een gemeentelijk sportterrein en tot het aan
gaan van een vaste geldlening ter financiering van
de kosten.
Als gevolg van de precaire financiële toestand der
gemeente, kon tot nog toe geen uitvoering daaraan
worden gegeven, hoewel de kosten van uitvoering
reeds in de 6e wijziging der gemeentebegroting 1956
werden geraamd.
Teneinde tot verwezenlijking der plannen te kunnen
geraken moest bovendien de omvang worden, inge
krompen. Er is thans een plan ontworpen door de
Ned. Heide Mij. voor de aanleg van een tweetal
sportvelden. Dit complex is dusdanig geprojecteerd,
dat het te zijner tijd nog kan worden uitgebreid met
een sportveld met athletiek-accomodatie.
De kosten van uitvoering van dit plan belopen in
totaal 82.040,waarin 54,230.— subsidie zal kun
nen worden verkregen, wanneer het onder D.A.C.W.-
voorwaarden wordt uitgevoerd. Er zou derhalve ten,
laste van de gemeente blijven 27.810,Ook dit
bedrag is onder de huidige omstandigheden nog te
hoog. Anderzijds mag echter worden gesteld, dat een
gemeentelijk sportterrein voor Axetl met zijn twee
voetbalverenigingen en een gymnastiekvereniging geen
luxe meer is.
Er zijn veel argumenten, die pleiten voor het be
schikbaar hebben van behoorlijke terreinen, zelfs ar>
gumenten, die liggen buiten de siport. B. en W. menen
daarom te moeten beginnen met de aanleg van één
terrein en dit later als de omstandigheden gunstiger
zijn uit te breiden met een tweede sportveld en zo
mogelijk nog een athletiek-sportveld.
De kosten van aanleg van één terrein zullen voor
de gemeente 12.360.bedragen. Ged. Staten hebben
tegen de uitvoering van dit plan geen bezwaar.
De N.V. Bank voor Ned. Gemeenten heeft ter fi
nanciering een vaste geldlening aangeboden, groot
12.360,zodat niets de uitvoering van dit beknopte
plan in de weg staat.
B. en W. stellen daarom voor in principe te be
sluiten tot de aanleg van twee sportvelden, waarvan
er één zo spoedig mogelijk zal worden aangelegd en
ter financiering van de aanlegkosten te besluiten tot
het aangaan van genoemde geldlening.
D heer Pijpelink stelt de vraag of gezien de
nogal vrij zware financiële gevolgen dit terrein
voor alle verenigingen dienstbaar zal zijn, dan wel
uitsluitend voor A.Z. W.
De heer Oggel vroeg of het onderhoud van de
straten niet in het gedrang komt door dit voorstel.
De heer C. van Bendegem is voorstander van goed
geoutilleerde sportterreinen, maar wijst op de voet
balvereniging „Axel" die al jaren zit te wachten op
een, zeer noodzakelijk derde sportterrein. Door dit
voorstel meent hij dat de V.V. „Axel" als oudste
(voetbalvereniging haar aanspraken op dit terrein als
eerste zal doen gelden. Spr. zeg tdat men er op kan
rekenen dat het in dit opzicht nu zal gaan vriezen
De voorzitter Laten we dan wachten tot de vorst
komt.
Zonder hoofdelijke stemming werd daarop het voor
stel aangenomen.
Hierna komt aan de orde het voorstel tot het ver
huren van de voormalige openbare lagere school aan
de vereniging voor Chr. Nijverheidsonderwijs te Axel
en, omstreken.
In het prae-advies werd verwezen naar het reeds
in de vergadering van 26 januari 1954 door de raad
kenbaar gemaakte oordeel dat de oprichting en in
standhouding ener ambachtsschool alhier noodzake
lijk is.
Een dezer dagen is het Kon. Besluit verschenen,
waarbij wordt goedgekeurd de oprichting en instand
houding van een Chr. Lagere Technische School in
de gemeente Axel. Hierbij wordt bepaald dat het
(Vervolg op pagina 2)