AXELSE COURANT
S.O.S. schip in nood!
J C VINK
Frankering bij abonnement, Axel
ZATERDAG 26 IULI 1958
72e Jaargang No. 81
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
VERSCHIJNT IEEf E WOENSDAG EN ZATERDAG
Drukker UitgeefsterFIRMA J. C. VINK
Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tdl. 0 1155-646
HoofdredactieJ. C. VINK
Ideaal voor ieder
die brieven schrijft!
FIRMA
Markt 12
AXEL
SCHEVENINGENRADIO ROEPT U
Woedende stormen beuken de zeeën en
zwepen de golven op tot razernij. De kapi
tein of de scüiipper seint naar Scheveningen-
radio, legt zijn netelige positie uit, vraagt
hulp. En onmiddellijk krijgt hij antwoord
,,Scheveningenradio roept U Hulp is na
bij I"
En de volgende dag, als de storm is gaan
liggen, telefoneert de kapitein vanuit volle
zee zijn vrouw om haar gerust te stellen.
Telefonéért? Ja, inderdaad, telefonéért.
Dat is niet mogelijk Toch is het inder
daad mogelijk. Hoe Wij vertellen het U
in de interessante reportage, die wij tijdens
een bezoek aan „Scheveningenradio" brach
ten.
In vroeger jaren, van de dagen af, dat de
mensheid begon de zeeën te bevaren, waren
de schepen zodra zij de haven verlieten
overgeleverd aan de willekeur der elementen.
Zodra zij zee gekozen hadden, waren alle
verbindingen met de vaste wal verbroken
zij waren dus uitsluitend op zichzelf aange
wezen tot op het ogenblik, waarop zij een
haven binnenliepen.
Het einde van cleze eenzaamheid en ver
latenheid kwam in zicht, toen Marconi in
1896 zijn eerste vonkzendertjes had ge
bouwd en hij tot de ontdekking was ge
komen, dat men de door morse voor lijn-
telegrafie uitgedachte tekens draadloos door
de aether kon overbrengen. Geschiedde deze
draadloze overbrenging aanvankelijk tussen
vaste punten, al spoedig was men in staat
ontvangers en weer later ook zenders aan
boo"d van schepen te monteren. Toen bleek
het mogelijk, eerst nog maar over korte af
standen, over lange golven met varende
schepen van gedachten te wisselen en el
kaar mededelingen te doen.
In die dagen ontstond het P.T.T.-radio
station Schevenincenhaven, dat zich in het
begin bezig ging houden met telegrafisch
contact met de schepen op de Noordzee,
later, door het in gebruik nemen van lange
golven, ook met sc hepen op langere afstan
den. De werkzaamheden van Scheveningen-
haven gingen zich allengs uitbreiden en mede
uit technische overwegingen werd in 1925
besloten zenders en ontvangers te scheiden.
Het gebouW met de zenders bleef in Sche-
veningen, terwijl de ontvangers, het be
dienend personeel en de directie overge
plaatst werden naar IJmuiden.
Het Radiokuljtstation werd later Scheve-
ningenradio gedoopt. Het seinde telegram
men naar schepen, gaandeweg over groter
afstanden, dank zij de ontwikkeling van de
kortegolf-techniek. Ten slotte, toen de
radiotelefonie meer en meer toepassing vond
werden ook de radiotelefonie-ontvange-"S
en -zenders op de schepen, voornamelijk de
vissersschepen op de Noordzee, ingevoerd
de reders konden hun vissers instructies
geven en de vissers rapporteerden over de
vangst, het weer, de vooruitzichten en der
gelijke.
De ontwikkeling ging langzaam vooruit
en het verkeer nam steeds toe en al sinds
enkele jaren is het zelfs zo ver, dat Scheve-
ningenradio op één na het drukste kust-
station ter Wereld is en een verkeer ver
werkt, dat vier maal zo groot is als voor
de oorlog.
Hoe Het werkt.
„Maar wat doen ze daar dan 1 zullen
de lezers vragen. „Hoe werkt het dan
We hebben nu wel gehoord, dat het tele
grammen en telefoongesprekken overbrengt,
maar alles is ons nog steeds niet duidelijk
Laat ons het U vertellen.
Gedurende 24 uur zit één der telegrafisten
van het station aan een radio-ontvang-in-
richting, die afgestemd il> op de 600 meter
golf, de z.g. veiiigheidsgolf voor het scheep
vaartverkeer. Deze veiiigheidsgolf is inter
nationaal vastgesteld. Hierop zoeken de
schepen contact met de radiokuststations cn
krijgen, onmiddellijk nadat dit contact is ge
legd, een andere golflengte op, waarop zij
hun telegrammen kunnen opgeven of hun
mededelingen kunnen doen.
Het contact op 6600 meter moet zo kort
mogelijk zijn. Het is ook op deze golflengte,
dat de schepen hun noodseinen kunnen uit
zenden. Om nu te voorkomen dat de nood
seinen door ander telegrafisch verkeer over
stemd zouden worden, hebben alle schepen
en alle kuststations de plicht om op ieder
uur van de dag, gedurende twee maal drie
minuten van 15 tot 18 en van 45 tot 48
minuten over het gehele uur de meest vol
strekte stilte op deze golflengte in acht te
nemen. In die zes minuten per uur luisteren
dus de zeevarende radiowereld en ook alle
kuiststations nauwgezet of soms schepen m
nood zich laten horen.
Geeft nu een schip in nood seinen, dan
worden onmiddellijk de naastbij gelegen
reddingsstations gewaarschuwd en luistert
men verder naar nadere berichten. Ook
wordt het schip dat in nood verkeert op
de hoogte gebracht van de maatregelen die
getroffen worden om hulp te bieden.
En het krijgt instructies wat te doen.
Dit is niet de enige veiligheidsmaatregel,
waarvoor Scheveningenradio zorgt. Wan
neer een schip door weersomstandigheden,
b.v. dichte mist, niet van zijn juiste positie
op de hoogte is, kan het aan het radiokust-
station zijn juiste positie vragen. Hiertoe
zijn een viertal peilstations langs de Neder
landse kust opgesteld, die met directe lijnen
verbonden zijn met Scheveningenradio.
Het schip seint gedurende een minuut be
paalde seinen uit, de peilstations stellen de
richting vast, waaruit de seinen ontvangen
w'orden, Scheveningenradio geeft die ge
gevens door en het schip berekent binnen
enkele tellen de juiste positie.
„Radio-gezondheid" op zee
Een prachtige service, die ons kuststation
geheel kosteloos biedt is de z.g. Radio-
Medical, die zorgt voor het uitbrengen van
medische adviezen langs radiografische weg
aan schepelingen. Lang niet ieder schip heeft
een arts aan boord en het is dus van het
grootste belang dat er een dienst is, die de
kapitein in ernstige gevallen kan bijstaan
en instructies kan geven. Heeft de kapitein
nu een ernstige patiënt aan boord, met wie
hij geen weg weet, dan telegrafeert hij de
symptomen, klachten en dergelijke aan
Scheveningenrodio. Dit heeft een snelle lijn
verbinding met het Rode Kruis ziekenhuis
te 's-Gravenhage, waar een arts zo dit
mogelijk is, onmiddellijk advies geeft en
anders nadere gegevems vraagt. Schevenin
genradio geeft dit alles door en de kapitein
houdt de dikwijls duizenden mijlen afstands
behandelende arts, nauwkeurig op de hoogte
van het verloop van de ziekte.
Een klein voorbeeld moge dit illustreren.
Op één der repatriëringsschepen leed een
meisje van 7 jaar aan ernstige aanvallen
van dysenterie ten gevolge van de behan
deling ondergaan in de kampen. In de
Middellandse Zee kreeg de kleine meid'zo n
hevige aanval, vergezeld van zulke hevige
koortsen, dat oudens noch kapitein er weg
mee wisten en het ergste vreesden. Men
vroeg langs radiografische weg advies aan
het kuststation op Malta, dat slechts kon ad
viseren de kleine op dit eiland te debar-
keren voor opneming in het ziekenhuis. De
ouders voelden niets voor deze gang van
zaken, omdat ze dan hun kind moesten
achterlaten en wie wist wat er ging ge
beuren. Voor de kapitein was dit opont
houd en een omweg van enkele honderden
zeemijlen ook niet bepaald aanlokkelijk.
Toen legde men aan Radio-Medical Sche
veningenradio de feiten voor. Binnen 20 mi
nuten gaf de behandelende geneesheer ad
vies, schreef medicijnen voor en een dieet
en liet zich ieder half uur, later iedere drie
uur en ten slotte tweemaal per dag van de
toestand op de hoogte houden. Medicijnen
en dieet deden het prachtig en het patiëntje
was binnen enkele dagen buiten gevaar.
Toen het schip de haven van IJmuiden
binnenliep ,was het zelfs geheel hersteld.
U bemerkt, 'ze!l£s voor de gezondheid
waakt ons kuststation
Telefoneren vanaf het schip.
Was vroeger een bemanning geheel en al
van de vaste wal afgesloten en leefde zij
als een geheel op zichzelf aangewezen ge
heel, de herinnering aan wat zij achterliet
was er niet minder sterk om.
In menig zeemanshart hebben grote ang
sten geleefd om het wel en wee van het
gezin. Nu is het mogelijk om tegen betrek
kelijk geringe kosten elkander van 'alle
enigszins belangrijke gebeurtenissen op de
hoogte te houden. Natuurlijk sluit dit de
angsten niet uit, maar het is toch voor
menigeen een geruststelling te weten, dat
men niet geheel afgesloten van de buiten
wereld leeft. Het tarief is zo gesteld, dat
zelfs voor de kleinste beurzen telegrammen
verzenden geen onbereikbare luxe is. Iedere
zeemansvrouw weet, dat ze haar man in
enkele uren kan bereiken, waar hij zich ook
ter wereld bevindt.
Waar ter wereld ook De „Willem Ba-
rentz" heeft, zolang de reizen duurden om
onze vetpositie te versterken met walvis
traan, iedere dag tweemaal ongestoord con
tact gehad met Scheveningenradio en tot
in het Kanaal nog radiotelefonisch ook
velen van de mannen hebben die eerste da
gen nog even hun familie opgebeld. Een
vader was er echter, die het niet wilde ge
loven, dat zijn zoon aan boord van de
„Willem Barentz" hem opbelde. De man
werd woedend, nodigde de telefoniste uit
om vroeger op te staan en dreigde ten slotte
met de politie. Toen heeft Scheveningen
radio het maar opgegeven.
We schreven reeds, dat het door Scheve-
ningen verwerkte verkeeir vier maal zo
groot is als voor de oorlog deze toeneming
die zover het telegrammen van buitenlandse
(schepen betreft, een aanzienlijke deviezen-
bron is, hebben we voornamelijk te danken
aan de accuratesse .waarmede de gehele
50 man sterke staf van het kuststation
werkt, aan de service, die zij biedt en aan
de goodwill, die zij hiermede over heel de
wereld kweekt.
Kamers van Koophandel tot Ged. Staten
NIET ALLEEN DE PASSAGIERS
TARIEVEN VERLAGEN, OOK
DE VRACHTTARIEVEN.
De Kamers van Koophandel in Zeeland
hebben zich met een brief tot Ged. Staten
van Zeeland gewend over de mogelijke ge
volgen van de moties Westerhout en Van
de Heuvel. Zoals bekend willen deze moties,
welke tijdens de veren-interpellatie door de
Tweede Kamer werden aanvaard, vrijdom
van veergelden voor voetgangers, fietsers en
bromfietsers.
Met nadruk stellen nu beide Kamers van
Koophandel, dat indien als gevolg van de
beide moties zou worden overgegaan tot
verlaging van de per 1 augustus in te voe
ren veertarieven, dit zeker niet alleen be
perkt mag worden tot passagiers, fietsen cn
bromfietsen. Tevens zal dan een verlaging
verkregen moeten worden voor de veer
tarieven van het vrachtvervoer, zo schrijven
de Kamers van Koophandel aan Ged. Staten.
„Dit laatste zal financieel veel gemakke
lijker te dragen zijn, omdat het hier gaat om
een betrekkelijk gering bedrag vergeleken
met de langere opbrengst van het personen
vervoer" aldus de brief.
In het stuk wordt er op gewezen, dat de
situatie inzake de tarieven in politiek opzicht
zich heeft gewijzigd. Toen de beide kamers
in april van dit jaar in de gelegenheid ge
steld werden om via vertrouwensmannen
met Ged. Staten van gedachten te wisselen
over de veertarieven werd op zakelijke gron
den een advies verleend, dat uit de aard der
zaak mede was gebaseerd op de mededelin
gen van Ged. Staten over hun onderhande
lingen met minister Algera. Bovendien had
den de kamers zich in hoofdzaak bezig ge
houden met de belangen van het bedrijfs
leven. Zodat op 8 mei j.l. toen de beide
kamers gezamenlijk (vergaderden over de
nieuwe veertarieven, zij zich op bepaalde
voorwaarden met de nieuwe regeling kon
den verenigen.
Maai in het gesprek met Ged. Staten was
destijds door de kamers duidelijk gesteld,
dat zij zich het recht voorbehielden om op
de tariefsverhoging terug te komen, indien
om politieke redenen de tarieven voor het
passagiersvervoer zouden worden verlaagd.
„Wij meenden, dat een evenwicht was
bereikt tussen de passagierstarieven en de
tarieven voor autovervoer en waren bereid
de voorgestelde tarieven te verdedigen
tegenover het bedrijfsleven, mits aan de
tarieven voor het personenvervoer niet meer
zou worden getornd", zo schrijven de ka
mers aan Ged. Staten.
Doelend op de moties Westerhout en
Van de Heuvel wordt vervolgens gezegd
„Thans blijkt, dat er een redelijke kans be
staat, dat de passagierstarieven met inbe
grip van bromfietsen e.d. toch lager gaan
worden, dan destijds voorzien is".
Met andere woorden er is thans wel
degelijk sprake van „politieke redenen", zo
dat wij het recht nemen om op onze hou
ding van eertijds terug te komen.
Overigens merken de kamers nog op, dat
de minister in het jongste verleden meer
malen heeft verklaard dat de „tarieven door
uw college worden vastgesteld en dat uw
college hierover in alle vrijheid kan be
slissen".
Ten slotte wordt nog opgemerkt, dat de
meerdere opbrengst van de hogere tarieven
in geld uitgedrukt, voor het overgrote deel
afkomstig zou ,zijn van de passagiers
tarieven.
Dit alles is voor de kamers aanleiding
er bij Ged. Staten met de meeste klem op
aan te dringen, dat indien de passagiers
tarieven worden verlaagd ook het vracht
vervoer in deze verlaging moet delen.
LANDELIJKE JAARVERGADERING
VAN POOLSE OUDSTRIJDERS.
„De Vereniging van Poolse Oudstrijders,
bijeengekomen ter gelegenheid van haar
landelijke jaarvergadering op 20 juli 1958
in het Groot'handelsgebouw te Rotterdam,
overtuigd zijnde dat zij in deze de verlangens
van het gehele Poolse volk vertolkt
doet wederom een dringend beroep op
de Westerse mogendheden en met name
op de regering van Nederland,
om de reeds sinds 1945 bestaande Oder-
Neisse lijn officieel en definitief te erkenen
als de grens van Polen in het Westen, om
dat deze.destijds door de Grote Drie aan
Polen toegewezen gebieden met de steden
Szczecin en Wroclaw, oude Poolse gewesten
zijn die ten gevolge van de Duitse „Drang
nach Osten" Polen werden ontnomen en
ook omdat de Sowjet-Unie van enig voor
wendsel om troepen in Polen te houden zou
worden beroofd."
Aldus de tekst van een der resoluties, die
door de afgevaardigden van de verschillen
de plaatselijke kringen van de Vereniging
van Poolse Oudstrijders tijdens deze lande
lijke jaarvergadering werden genomen.
Deze resolutie die naar wij vernamen
o.a. verzonden zal worden aan de minister
van Buitenlandse Zaken bewijst reeds,
dat de Poolse Oudstrijders in het Groot
handelsgebouw" te Rotterdam niet alleen
waren bijeen gekomen om verslagen uit te
brengen en een nieuw bestuur te kiezen,
maar ook en vooral om zich te beraden
over de wijze waarop de Poolse zaak het
meest doeltreffend kan worden gediend.
Het voornaamste doel van de Vereniging
van Poolse Oudstrijders of zoals het in
het Pools heet „Stowarzyszenie Polskich
Kombatantów", is en blijft immers de strijd
voor de vrijheid van Polen, otdat dit land
eensjverkelijk vrij en onafhankelijk wordt,
zoals de voorzitter, kapitein S. Werner, het
ons in een kort vraaggesprek vertelde.
Uit de uitgebrachte verslagen bleek ove
rigens dat deze vereniging ook in het afge
lopen jaar veel belangrijk werk heeft ver
richt, met name op het gebied van de vluch
telingenhulp en de publiciteit.
In het nieuw landelijk bestuur van de
Vereniging van Poolse Oudstrijders in Ne
der land werden gekozen als voorzitter de
heer S. Werner, als tweede voorzitter ir.
J. Minkiewicz uit Vlissingen, al ssecretaris
de heer B. Strenk,eveneens uit Vlissingen
en voorts de heren B. Opolski te Utrecht,
T. Radzyminski te Slikkerveer, W. Dem-
binski, Haarlem en H. Urbanski, Amsterdam.
VRAGEN OVER UITBREIDING
TELEVISIE-ZENDTIJD.
Het lid van de Tweede Kamer, de heer
Roosjen, heeft aan de staatssecretaris voor
onderwijs, kunsten en wetenschappen ge
vraagd of hij niet van oordeel is, dat wegens
de sterke stijging van het aantal geregis
treerde televisie-toestellen de zendtijd per
1 januari a.s. uitgebreid zou moeten worden.
Is de staatssecretaris in verband met het
nemen van uitgebreide maatregelen, bereid
mede te delen wanneer de beslissing over
de verhoging van het aantal zenduren voor
de televisie kan worden verwacht
SABOTAGE DAAD OP BRITSE
DUIKBOOT.
Op de Britse duikboot „Talent" die in
de haven La Valetto op Malta voor anker
ligt, zijn de electriciteitskabels doorgesneden.
Er is een nauwgezet onderzoek ingesteld
naar deze sabotagedaad.
Een wervelstorm heeft woensdag en
donderdag het noorden van Japan geteisterd.
Er kwamen 21 mensen ofn het leven, 18
worden er vermist, terwijl 61 personen ver
wondingen opliepen. Ongeveer 50.000 men
sen zijn dakloos geworden.
ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 6 cent
Kwartaal- abranement t
&xel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen f 1,75
Buitenland f 2,00
ADVERTENTIEPRIJS: 8 cent per m.m.
Bij contracten belangrijke reductie,
fop «onden Mededelingen 20 cent per m.m.
fUeixu. id vertent lèn (maximum regels) 1-5 regels
70 cent Iedere regel meer 12 cent extra.
v
■Si'-'-' i-:-"u
- «V w*