AXELSE COURANT S.O.S. schip in nood! J C VINK Frankering bij abonnement, Axel ZATERDAG 26 IULI 1958 72e Jaargang No. 81 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEEf E WOENSDAG EN ZATERDAG Drukker UitgeefsterFIRMA J. C. VINK Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tdl. 0 1155-646 HoofdredactieJ. C. VINK Ideaal voor ieder die brieven schrijft! FIRMA Markt 12 AXEL SCHEVENINGENRADIO ROEPT U Woedende stormen beuken de zeeën en zwepen de golven op tot razernij. De kapi tein of de scüiipper seint naar Scheveningen- radio, legt zijn netelige positie uit, vraagt hulp. En onmiddellijk krijgt hij antwoord ,,Scheveningenradio roept U Hulp is na bij I" En de volgende dag, als de storm is gaan liggen, telefoneert de kapitein vanuit volle zee zijn vrouw om haar gerust te stellen. Telefonéért? Ja, inderdaad, telefonéért. Dat is niet mogelijk Toch is het inder daad mogelijk. Hoe Wij vertellen het U in de interessante reportage, die wij tijdens een bezoek aan „Scheveningenradio" brach ten. In vroeger jaren, van de dagen af, dat de mensheid begon de zeeën te bevaren, waren de schepen zodra zij de haven verlieten overgeleverd aan de willekeur der elementen. Zodra zij zee gekozen hadden, waren alle verbindingen met de vaste wal verbroken zij waren dus uitsluitend op zichzelf aange wezen tot op het ogenblik, waarop zij een haven binnenliepen. Het einde van cleze eenzaamheid en ver latenheid kwam in zicht, toen Marconi in 1896 zijn eerste vonkzendertjes had ge bouwd en hij tot de ontdekking was ge komen, dat men de door morse voor lijn- telegrafie uitgedachte tekens draadloos door de aether kon overbrengen. Geschiedde deze draadloze overbrenging aanvankelijk tussen vaste punten, al spoedig was men in staat ontvangers en weer later ook zenders aan boo"d van schepen te monteren. Toen bleek het mogelijk, eerst nog maar over korte af standen, over lange golven met varende schepen van gedachten te wisselen en el kaar mededelingen te doen. In die dagen ontstond het P.T.T.-radio station Schevenincenhaven, dat zich in het begin bezig ging houden met telegrafisch contact met de schepen op de Noordzee, later, door het in gebruik nemen van lange golven, ook met sc hepen op langere afstan den. De werkzaamheden van Scheveningen- haven gingen zich allengs uitbreiden en mede uit technische overwegingen werd in 1925 besloten zenders en ontvangers te scheiden. Het gebouW met de zenders bleef in Sche- veningen, terwijl de ontvangers, het be dienend personeel en de directie overge plaatst werden naar IJmuiden. Het Radiokuljtstation werd later Scheve- ningenradio gedoopt. Het seinde telegram men naar schepen, gaandeweg over groter afstanden, dank zij de ontwikkeling van de kortegolf-techniek. Ten slotte, toen de radiotelefonie meer en meer toepassing vond werden ook de radiotelefonie-ontvange-"S en -zenders op de schepen, voornamelijk de vissersschepen op de Noordzee, ingevoerd de reders konden hun vissers instructies geven en de vissers rapporteerden over de vangst, het weer, de vooruitzichten en der gelijke. De ontwikkeling ging langzaam vooruit en het verkeer nam steeds toe en al sinds enkele jaren is het zelfs zo ver, dat Scheve- ningenradio op één na het drukste kust- station ter Wereld is en een verkeer ver werkt, dat vier maal zo groot is als voor de oorlog. Hoe Het werkt. „Maar wat doen ze daar dan 1 zullen de lezers vragen. „Hoe werkt het dan We hebben nu wel gehoord, dat het tele grammen en telefoongesprekken overbrengt, maar alles is ons nog steeds niet duidelijk Laat ons het U vertellen. Gedurende 24 uur zit één der telegrafisten van het station aan een radio-ontvang-in- richting, die afgestemd il> op de 600 meter golf, de z.g. veiiigheidsgolf voor het scheep vaartverkeer. Deze veiiigheidsgolf is inter nationaal vastgesteld. Hierop zoeken de schepen contact met de radiokuststations cn krijgen, onmiddellijk nadat dit contact is ge legd, een andere golflengte op, waarop zij hun telegrammen kunnen opgeven of hun mededelingen kunnen doen. Het contact op 6600 meter moet zo kort mogelijk zijn. Het is ook op deze golflengte, dat de schepen hun noodseinen kunnen uit zenden. Om nu te voorkomen dat de nood seinen door ander telegrafisch verkeer over stemd zouden worden, hebben alle schepen en alle kuststations de plicht om op ieder uur van de dag, gedurende twee maal drie minuten van 15 tot 18 en van 45 tot 48 minuten over het gehele uur de meest vol strekte stilte op deze golflengte in acht te nemen. In die zes minuten per uur luisteren dus de zeevarende radiowereld en ook alle kuiststations nauwgezet of soms schepen m nood zich laten horen. Geeft nu een schip in nood seinen, dan worden onmiddellijk de naastbij gelegen reddingsstations gewaarschuwd en luistert men verder naar nadere berichten. Ook wordt het schip dat in nood verkeert op de hoogte gebracht van de maatregelen die getroffen worden om hulp te bieden. En het krijgt instructies wat te doen. Dit is niet de enige veiligheidsmaatregel, waarvoor Scheveningenradio zorgt. Wan neer een schip door weersomstandigheden, b.v. dichte mist, niet van zijn juiste positie op de hoogte is, kan het aan het radiokust- station zijn juiste positie vragen. Hiertoe zijn een viertal peilstations langs de Neder landse kust opgesteld, die met directe lijnen verbonden zijn met Scheveningenradio. Het schip seint gedurende een minuut be paalde seinen uit, de peilstations stellen de richting vast, waaruit de seinen ontvangen w'orden, Scheveningenradio geeft die ge gevens door en het schip berekent binnen enkele tellen de juiste positie. „Radio-gezondheid" op zee Een prachtige service, die ons kuststation geheel kosteloos biedt is de z.g. Radio- Medical, die zorgt voor het uitbrengen van medische adviezen langs radiografische weg aan schepelingen. Lang niet ieder schip heeft een arts aan boord en het is dus van het grootste belang dat er een dienst is, die de kapitein in ernstige gevallen kan bijstaan en instructies kan geven. Heeft de kapitein nu een ernstige patiënt aan boord, met wie hij geen weg weet, dan telegrafeert hij de symptomen, klachten en dergelijke aan Scheveningenrodio. Dit heeft een snelle lijn verbinding met het Rode Kruis ziekenhuis te 's-Gravenhage, waar een arts zo dit mogelijk is, onmiddellijk advies geeft en anders nadere gegevems vraagt. Schevenin genradio geeft dit alles door en de kapitein houdt de dikwijls duizenden mijlen afstands behandelende arts, nauwkeurig op de hoogte van het verloop van de ziekte. Een klein voorbeeld moge dit illustreren. Op één der repatriëringsschepen leed een meisje van 7 jaar aan ernstige aanvallen van dysenterie ten gevolge van de behan deling ondergaan in de kampen. In de Middellandse Zee kreeg de kleine meid'zo n hevige aanval, vergezeld van zulke hevige koortsen, dat oudens noch kapitein er weg mee wisten en het ergste vreesden. Men vroeg langs radiografische weg advies aan het kuststation op Malta, dat slechts kon ad viseren de kleine op dit eiland te debar- keren voor opneming in het ziekenhuis. De ouders voelden niets voor deze gang van zaken, omdat ze dan hun kind moesten achterlaten en wie wist wat er ging ge beuren. Voor de kapitein was dit opont houd en een omweg van enkele honderden zeemijlen ook niet bepaald aanlokkelijk. Toen legde men aan Radio-Medical Sche veningenradio de feiten voor. Binnen 20 mi nuten gaf de behandelende geneesheer ad vies, schreef medicijnen voor en een dieet en liet zich ieder half uur, later iedere drie uur en ten slotte tweemaal per dag van de toestand op de hoogte houden. Medicijnen en dieet deden het prachtig en het patiëntje was binnen enkele dagen buiten gevaar. Toen het schip de haven van IJmuiden binnenliep ,was het zelfs geheel hersteld. U bemerkt, 'ze!l£s voor de gezondheid waakt ons kuststation Telefoneren vanaf het schip. Was vroeger een bemanning geheel en al van de vaste wal afgesloten en leefde zij als een geheel op zichzelf aangewezen ge heel, de herinnering aan wat zij achterliet was er niet minder sterk om. In menig zeemanshart hebben grote ang sten geleefd om het wel en wee van het gezin. Nu is het mogelijk om tegen betrek kelijk geringe kosten elkander van 'alle enigszins belangrijke gebeurtenissen op de hoogte te houden. Natuurlijk sluit dit de angsten niet uit, maar het is toch voor menigeen een geruststelling te weten, dat men niet geheel afgesloten van de buiten wereld leeft. Het tarief is zo gesteld, dat zelfs voor de kleinste beurzen telegrammen verzenden geen onbereikbare luxe is. Iedere zeemansvrouw weet, dat ze haar man in enkele uren kan bereiken, waar hij zich ook ter wereld bevindt. Waar ter wereld ook De „Willem Ba- rentz" heeft, zolang de reizen duurden om onze vetpositie te versterken met walvis traan, iedere dag tweemaal ongestoord con tact gehad met Scheveningenradio en tot in het Kanaal nog radiotelefonisch ook velen van de mannen hebben die eerste da gen nog even hun familie opgebeld. Een vader was er echter, die het niet wilde ge loven, dat zijn zoon aan boord van de „Willem Barentz" hem opbelde. De man werd woedend, nodigde de telefoniste uit om vroeger op te staan en dreigde ten slotte met de politie. Toen heeft Scheveningen radio het maar opgegeven. We schreven reeds, dat het door Scheve- ningen verwerkte verkeeir vier maal zo groot is als voor de oorlog deze toeneming die zover het telegrammen van buitenlandse (schepen betreft, een aanzienlijke deviezen- bron is, hebben we voornamelijk te danken aan de accuratesse .waarmede de gehele 50 man sterke staf van het kuststation werkt, aan de service, die zij biedt en aan de goodwill, die zij hiermede over heel de wereld kweekt. Kamers van Koophandel tot Ged. Staten NIET ALLEEN DE PASSAGIERS TARIEVEN VERLAGEN, OOK DE VRACHTTARIEVEN. De Kamers van Koophandel in Zeeland hebben zich met een brief tot Ged. Staten van Zeeland gewend over de mogelijke ge volgen van de moties Westerhout en Van de Heuvel. Zoals bekend willen deze moties, welke tijdens de veren-interpellatie door de Tweede Kamer werden aanvaard, vrijdom van veergelden voor voetgangers, fietsers en bromfietsers. Met nadruk stellen nu beide Kamers van Koophandel, dat indien als gevolg van de beide moties zou worden overgegaan tot verlaging van de per 1 augustus in te voe ren veertarieven, dit zeker niet alleen be perkt mag worden tot passagiers, fietsen cn bromfietsen. Tevens zal dan een verlaging verkregen moeten worden voor de veer tarieven van het vrachtvervoer, zo schrijven de Kamers van Koophandel aan Ged. Staten. „Dit laatste zal financieel veel gemakke lijker te dragen zijn, omdat het hier gaat om een betrekkelijk gering bedrag vergeleken met de langere opbrengst van het personen vervoer" aldus de brief. In het stuk wordt er op gewezen, dat de situatie inzake de tarieven in politiek opzicht zich heeft gewijzigd. Toen de beide kamers in april van dit jaar in de gelegenheid ge steld werden om via vertrouwensmannen met Ged. Staten van gedachten te wisselen over de veertarieven werd op zakelijke gron den een advies verleend, dat uit de aard der zaak mede was gebaseerd op de mededelin gen van Ged. Staten over hun onderhande lingen met minister Algera. Bovendien had den de kamers zich in hoofdzaak bezig ge houden met de belangen van het bedrijfs leven. Zodat op 8 mei j.l. toen de beide kamers gezamenlijk (vergaderden over de nieuwe veertarieven, zij zich op bepaalde voorwaarden met de nieuwe regeling kon den verenigen. Maai in het gesprek met Ged. Staten was destijds door de kamers duidelijk gesteld, dat zij zich het recht voorbehielden om op de tariefsverhoging terug te komen, indien om politieke redenen de tarieven voor het passagiersvervoer zouden worden verlaagd. „Wij meenden, dat een evenwicht was bereikt tussen de passagierstarieven en de tarieven voor autovervoer en waren bereid de voorgestelde tarieven te verdedigen tegenover het bedrijfsleven, mits aan de tarieven voor het personenvervoer niet meer zou worden getornd", zo schrijven de ka mers aan Ged. Staten. Doelend op de moties Westerhout en Van de Heuvel wordt vervolgens gezegd „Thans blijkt, dat er een redelijke kans be staat, dat de passagierstarieven met inbe grip van bromfietsen e.d. toch lager gaan worden, dan destijds voorzien is". Met andere woorden er is thans wel degelijk sprake van „politieke redenen", zo dat wij het recht nemen om op onze hou ding van eertijds terug te komen. Overigens merken de kamers nog op, dat de minister in het jongste verleden meer malen heeft verklaard dat de „tarieven door uw college worden vastgesteld en dat uw college hierover in alle vrijheid kan be slissen". Ten slotte wordt nog opgemerkt, dat de meerdere opbrengst van de hogere tarieven in geld uitgedrukt, voor het overgrote deel afkomstig zou ,zijn van de passagiers tarieven. Dit alles is voor de kamers aanleiding er bij Ged. Staten met de meeste klem op aan te dringen, dat indien de passagiers tarieven worden verlaagd ook het vracht vervoer in deze verlaging moet delen. LANDELIJKE JAARVERGADERING VAN POOLSE OUDSTRIJDERS. „De Vereniging van Poolse Oudstrijders, bijeengekomen ter gelegenheid van haar landelijke jaarvergadering op 20 juli 1958 in het Groot'handelsgebouw te Rotterdam, overtuigd zijnde dat zij in deze de verlangens van het gehele Poolse volk vertolkt doet wederom een dringend beroep op de Westerse mogendheden en met name op de regering van Nederland, om de reeds sinds 1945 bestaande Oder- Neisse lijn officieel en definitief te erkenen als de grens van Polen in het Westen, om dat deze.destijds door de Grote Drie aan Polen toegewezen gebieden met de steden Szczecin en Wroclaw, oude Poolse gewesten zijn die ten gevolge van de Duitse „Drang nach Osten" Polen werden ontnomen en ook omdat de Sowjet-Unie van enig voor wendsel om troepen in Polen te houden zou worden beroofd." Aldus de tekst van een der resoluties, die door de afgevaardigden van de verschillen de plaatselijke kringen van de Vereniging van Poolse Oudstrijders tijdens deze lande lijke jaarvergadering werden genomen. Deze resolutie die naar wij vernamen o.a. verzonden zal worden aan de minister van Buitenlandse Zaken bewijst reeds, dat de Poolse Oudstrijders in het Groot handelsgebouw" te Rotterdam niet alleen waren bijeen gekomen om verslagen uit te brengen en een nieuw bestuur te kiezen, maar ook en vooral om zich te beraden over de wijze waarop de Poolse zaak het meest doeltreffend kan worden gediend. Het voornaamste doel van de Vereniging van Poolse Oudstrijders of zoals het in het Pools heet „Stowarzyszenie Polskich Kombatantów", is en blijft immers de strijd voor de vrijheid van Polen, otdat dit land eensjverkelijk vrij en onafhankelijk wordt, zoals de voorzitter, kapitein S. Werner, het ons in een kort vraaggesprek vertelde. Uit de uitgebrachte verslagen bleek ove rigens dat deze vereniging ook in het afge lopen jaar veel belangrijk werk heeft ver richt, met name op het gebied van de vluch telingenhulp en de publiciteit. In het nieuw landelijk bestuur van de Vereniging van Poolse Oudstrijders in Ne der land werden gekozen als voorzitter de heer S. Werner, als tweede voorzitter ir. J. Minkiewicz uit Vlissingen, al ssecretaris de heer B. Strenk,eveneens uit Vlissingen en voorts de heren B. Opolski te Utrecht, T. Radzyminski te Slikkerveer, W. Dem- binski, Haarlem en H. Urbanski, Amsterdam. VRAGEN OVER UITBREIDING TELEVISIE-ZENDTIJD. Het lid van de Tweede Kamer, de heer Roosjen, heeft aan de staatssecretaris voor onderwijs, kunsten en wetenschappen ge vraagd of hij niet van oordeel is, dat wegens de sterke stijging van het aantal geregis treerde televisie-toestellen de zendtijd per 1 januari a.s. uitgebreid zou moeten worden. Is de staatssecretaris in verband met het nemen van uitgebreide maatregelen, bereid mede te delen wanneer de beslissing over de verhoging van het aantal zenduren voor de televisie kan worden verwacht SABOTAGE DAAD OP BRITSE DUIKBOOT. Op de Britse duikboot „Talent" die in de haven La Valetto op Malta voor anker ligt, zijn de electriciteitskabels doorgesneden. Er is een nauwgezet onderzoek ingesteld naar deze sabotagedaad. Een wervelstorm heeft woensdag en donderdag het noorden van Japan geteisterd. Er kwamen 21 mensen ofn het leven, 18 worden er vermist, terwijl 61 personen ver wondingen opliepen. Ongeveer 50.000 men sen zijn dakloos geworden. ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 6 cent Kwartaal- abranement t &xel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen f 1,75 Buitenland f 2,00 ADVERTENTIEPRIJS: 8 cent per m.m. Bij contracten belangrijke reductie, fop «onden Mededelingen 20 cent per m.m. fUeixu. id vertent lèn (maximum regels) 1-5 regels 70 cent Iedere regel meer 12 cent extra. v ■Si'-'-' i-:-"u - «V w*

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1958 | | pagina 1