AXELSE COURANT LIBANON J C VINK Grann Prix motocross voor Nederland. Frankering bij abonnement, Axel WOENSDAG 23 JULI 1958 72e Jaargang No. 80 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDf WOENSDAG EN ZATERDAG Drukker UitgeefsterFIRMA J. C. VINK Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Til. 0 1155-646 HoofdredactieJ. C. VINK FIRMA Markt 12 AXEL IS HET KLEINE LIBANON EEN WERELDCONFLICT WAARD? Wat is er toch met dat kleine, mooie land Libanon aan de Middellandse Zee, dat 20 plotseling uit een voor de meeste mensen bijna volmaakte onbekendheid tot een we reldgerucht is gerezen Kort geleden wis ten millioenen, ja honderden millioenen aard bewoners niets van dit landje, noch kenden zij het bestaan er van. Hoe grillig en verrassend kan de historie zijn Ineens is dit Libanon groot wereld nieuws. Nooit zullen de Libanezen gedroomd hebben van een invasie van Amerikaanse mariniers aan hun verrukkelijke stranden. De verbazing van de inwoners (ruim 200.0000) van hun hoofdstad Beirut of Bey routh, het oude Berytus, w®s dan ook zó groot, dat volgens een daar verblijvende correspondent van het Engelse blad, Daily Telegraph, meer dan de helft van hen uit liep, de Amerikanen tegemoet, om dit voor hun ogen „wonder" te zien. Vergeleken met de invasie van de mil- lioenenlegers der Geallieerden op 6 juni 1944 in Normandië in Frankrijk lijkt de ontsche ping van 5000 Amerikaanse mariniers aan de Libanese kust onbetekenend. Toch kan dit grote gevolgen hebben en een keerpunt zijn in de geschiedennis der mensheid. Wij zouden niet gaarne de afschuwelijke vrees uit duryen spreken, dat de gebeur tenissen in het Midden-Oosten, de heksen ketel zoals vroeger de Balkan in Europa, de inleiding zou zijn voor een nieuwe we reldbrand. In het internationaal-politieke bestel is momenteel, als onberekenbare krachten en machten in beweging komen, alles, zelfs het ergste mogelijk. Wij allen,- zelfs de mach- tigsten onder ons, zijn blind in de toekomst. God alleen regeert in deze kleine en tevens grote wereld, evenzeer als in het oneindige heelal buiten onze wereld, over alles,, over mensen en machten en over hun plannen en bedoelingen. Wij kunnen slechts bidden, dat dreigende beproevingen ons voorbij gaan, en de hoop en het geloof uitspreken, dat de zozeer gehoopte ontspanning zal volgen, dat is een sterker gevestigde toe nadering en vrede tussen de volkeren. Lange geschiedenis. Intuusen, terwijl wij dit schrijven, staan Libanon en alles wat in het Midden-Oosten gebeurt, in het brandpunt aller belangstel ling. De geschiedenis herhaalt zich (l'his- toire se répète) zegt een Frans spreek woord. Veracht de dag der kleine dingen niet, zegt de Bijbel. In het middaguur van de 28e juni 1914 schoot de 20-jarige Bos nische typrograaf Princip de Oostenrijkse troonopvolger aartshertog Frans Ferdinand en zijn gemalin in de straten van Serajewo neer en deze misdaad vormde de inleiding tot de eerste wereldoorlog. Kan uit Libanon iets goeds komen Zo zou men met een oude gewijde toespeling op Nazareth kunnen zeggen. Enige maanden geleden nog vormde dit landje met zijn amper anderhalf millioen tellende zeer ge mengde bevolking en godsdiensten een der vredigste plekjes ter wereld. Het was en is nog steeds het meest welvarende volk onder alle Arabische staten. Arabisch zeggen wij, want Libanon is nog steeds lid van de Arabische Liga-, het verbond van Arabische landen. En toch weer niet Ara bisch in de volstrekte zin van het woord, want het Mohammedanisme is er niet de staatsgodsdienst, een kleine meerderheid der bevolking hangt de Christelijke godsdienst aan, hoofdzakelijk de Maronitische gods dienst, geïnspireerd op het Rooms Katho licisme, maar met een heel andere liturgie (eredienst) en zonder bepaalde stricte band met Rome. De bewoners vertonen in landaard, ras, mentaliteit, afkomst en godsdienst, hoe ge ring de totale bevolking ook is, zulk een mengelmoes, dat vergelijkingen met andere landen moeilijk, zo niet onmogelijk zijn. De zeer lange geschiedenis van Libanon verliest zich in een heel ver verleden, een geschie denis, die tot minstens 5000 jaar terug gaat. Lange tijd heeft het land deel uitgemaakt van Syrië, het is tientallen eeuwen lang over heerst door andere machtigere volken, de Phoeniciërs, Perzië, Babyion, Assyrië, de Grieken, Egyptenaren, dé Romeinen, Ara bieren en eeuwenlang hebben de Turken er geheerst tot na de eerste wereldoorlog toe. Het is Frans mandaat-gebied geweest tot 1946. Waarna Libanon weer onafhankelijk werd. Vandaar dat het lange tijd een soort van twee-talig land was, Fran's cn (Arabisch, zodat zeer vele Libanezen, naast het Ara bisch vrij goed of zelfs uitstekend Frans spreken. Men kan er trouwens in de voor naamste steden ook heel goed met Engels terecht. Klein maar welvarend land. Libanon is een klein maar welvarend land ondanks het feit, dat er geen olie gevonden wordt. Het is klein, want in vergelijking met Nederland is zijn lengtegrens ongeveer van Delfzijl tot iets voobij Nijmegen, en de grootste breedte reikt van Amsterdam tot Amersfoort. En in die beperkte ruimte vindt men de grootste tegenstellingen. Hoge bergruggen bijna altijd met sneeuw bedekt, vandaar de naam Libanon, dat is Volk der witte bergen. En enkele tientallen kilometers naar het westen een meestal bijna sub-tropisch klimaat met een korte „winter", maar zelfs dan nog zo warm, dat de ther mometer schommelt tussen tien en twintig graden. Aan de kust prachtige stranden met mo derne badplaatsen, een hypermodern casino in Beyrouth, tientallen weelderige nacht clubs. De hoofdstad is een geliefkoosd lust oord met jaarlijks vele honderdduizenden toeristen uit alle streken der wereld, maar voornamelijk uit andere Arabische landen, vanwaar de olie-milliardairs, de sheiks en andere welvarende lieden er gaarne maan denlang doorbrengen. Beyrouth wordt de Rivièra of Cöte d'Azur van het Midden-Oosten genoemd. In de voorname hotels kan men al de heerlijk heden van alle einden der aarde opgediend krijgen. Deze week waren de vele bad gasten zeer verrast plotseling de Ameri kaanse oorlogsschepen met hun zwaar be wapende bemanningen, plus enkele honder den vliegtuigen van Amerikaanse makelij te zien opdoemen. Ondanks het gemis van olie-bronnen zo als Irak, Saoedie-Arabië, Koeweit en andere Arabische landen steekt Libanon, dank zij andere bronnen, vooral het enorme toerisme, de handel, en zijn pro-westerse, vooruit strevende leiding over het geheel ver uit in welvaart en ontwikkeling boven het gehele Midden-Oosten. Het aantal bewoners, dat lezen en schrijven kan wordt geschat op minstens 75% der bevolking, een cijfer dat tal van Europese landen overtreft, b.v. de Balkan en het Iberische schiereiland (Por tugal en Spanje, enz.). Over de Libanon, dit zo kleine maar met zijn haast onvergelijkelijke interessante ge schiedenis, zijn talloze merkwaardigheden, zijn hoge cultuur (wereldberoemde univer siteit te Beyrouth), de buitengewone intel ligentie, schranderheid en handelsgeest, die de meeste Libanezen aangeboren schijnt te zijn, zou schrijver dezes uit eigen ervaring nog heel wat kunnen vertellen. Maar wij moeten eindigen. De Ameri kaanse invasie in Libanon, het daarop vol gende ingrijpen van Engeland in Jordanië, betekent, dat er een ommekeer is gekomen in de Westerse politiek, dat men eindelijk de dreigende gevaren onderkend heeft en tot daden is overgegaan. Het betekent ook, dat aan Nasser een halt is toegeroepen. Het is allemaal al rijke lijk laat maar misschien nog niet tè laat. Hopenlijk nog niet te laat om erger te voor komen. N.P.C. TWAALF NATIONALITEITEN BEKAMPEN ELKAAR OP 27 JULI OP HET CIRCUIT TE ST. ANTHONIS. Er hangt in St. Anthonis een bezondere sfeer. Hij is als het ware voelbaar. Iedereen wacht met spanning op de datum van 27 juli. Het is geen wonder Wie zou ooit hebben durven denken dat in St. Anthonis, het klei ne Peeldorp van 2200 inwoners, twaalf na tionaliteiten elkaar zouden komen bekampen voor de Wereldtitel Motocross in de halve literkiasse op het zandcircuit „De Hoef". Dit is een unicum en insideris zullen dit beamen. Door de grote wilskracht en ener gie van het bestuur van de Motorclub S.M.C. met als steunpilaar drs. Schampers is dit mogelijk geworden. Het circuit „De Hoef" staat bekend als een zwaar en gevreesd par cours, dat aan de rijders en de machines de hoogste eisen stelt. Bulldozers hebben wederom verbeteringen aangebracht alsmede taluds in het achterterrein. Ter beveiliging van het publeik worden 2000 meter houten hekken aangebracht. De wedstrijd in de 500 cc klasse, die meetelt voor het Wereld kampioenschap, wordt verreden in twee manches van 16 ronden met puntentelling. Ook de wedstrijd in de 250 cc kllasse, die meetelt voor het Europees kampioenschap wordt zo verreden. In de 500 cc klasse zijn tot nu toe zes van de tien wedstrijden ver reden en de Nederlandse Grote Prijs zal de zevende zijn. Het zeer zeldzaam geval doet zich voor dat er nog geen koploper is. René Baeten, Belgisch kampioen en 2e bij de Wereldkampioenschappen in 1957 is wel leider met 26 punten, doch de Wereld kampioen van 1957 de Zweed Bill Nilsson heeft ook 26 punten. In St. Anthonie moet en zal er een scheiding komen tussen deze twee want na deze wedstrijd komen er maar drie Grand Prix meer. Dat deze twee coureurs 'piles op alles •■zuL'en zetten en een gigantisch gevecht zul len leveren staat als een paal boven water. Nilsson zal echter alleen steun kunnen on dervinden van zijn landgenoot Gunnar Jo hansson, daar Sten Lundin en Lars Gustafs- son ieder ook een Grand Prix op hun naam hebben staan en ze zullen trachten om hun achterstand in te lopen. Dit is ook het ge val met de Belg Hubert Scaillet die in een prachtige vorm verkeert en die de steun van Roger van der Beeken en Alphons Rom- bauts zal krijgen, die resp. als derde en vierde voor het Belgisch kampioenschap ge klasseerd staan. De grootste Engelse candidaten zijn John Draper en Jeffrey Emith met de goede team werker David Curtiss. Alle genoemde cou reurs zullen echter degelijk rekening moeten houden met de oud-wereldkampioen Leslie Archer, die reeds driemaal in St. Anthonis triomfeerde en zijn hu;d zo duur mogelijk zal verkopen. Denemarken zendt haar sterkste renners, die de laatste tijd zeer isterk naar voren komen, te weten Boris Rasbro en Mogens Rasmussen. De Fransman Jacques Schmid zal iedereen de haren ten berge laten rijzen en is zo ongeveer te vergelijken met Jan Clynck. Bart Kohier komt de Oostenrijkse kleuren verdedigen. De Italiaanse' Gilera-fabriek heeft haar beste coureur afgevaardigd, n.l. Lorenzo Donghi zijn verrichtingen zullen veel be langstelling trekken. De grootste sensatie in deze klasse is dat drie Amerikanen voor het eerst aan een Grand Prix meedoen. Te Lichtenvoorde zul len zij hun verkeninigen doen en ervaringen opsteken wat betreft de Nederlandse cir cuits het zijn de coureurs John Penner, Charlie Hockie en Nibs Greer, die door hun optreden in Engeland een buitengewoon goede indruk hebben achtergelaten. Tegen dit zwaar geselecteerd veld staat het keurkorps der Nederlandse el'iten, waar van Jan Clynck het meeste in de belang stelling staat. Hij versloeg immera op 16 maart j.l'. alle grote figuren in de inter nationale M.otocross te St. Anthonis. Daar naast staan de gebr. Dirks, dat wel het sterkste duo van Nederland is en waar alles van te verwachten is. Henny Rietman heeft zijn nieuwe B.S.A. inmiddels ook onder de knie en De Leeuw van Doetinchem heeft ook al diverse eerste prijzen gewonnen te St. Anthonis. De vijfde man wordt in nader overleg met de K.N.M.V. aangewezen, met nog eventueel een reserve. Vast staat dat dit een van de allermooiste Grand Prix wordt die ooit in den lande verreden zijn, niet alleen tien landen aan de start in deze klasse, maar vooral nog de vele mogelijk heden die nog open staan voor de diverse renners. Men moet niet vergeten dat een Wereldtitel Motocross soms een ton of rog meer aan startgelden kan opleveren voor het volgend seizoen. Dat S.M.C. veel ondernemingsgeest bezit blijkt uit het feit dat op dezelfde dag de wedstrijden voor de Coupe d'Europe ver reden wordt, die meetelt voor het Europees kampioenschap in de 250 cc klasse. Hierin komen zeven landen aan de start. Het is juist deze klasse die in Duitsland zeer grote populariteit bezit. Geen wonder dat zij wel het neusje van de zalm leveren. O.M.K., de Duitse bond, vaardigt afKlaus Kamper, leider van het Duitse kampioenschap met Manfred Wolter, Horst Stubenrauch, Wil fred Kremers, Willy Oesterle, Heinz Pehn- hardt, Hans Werner Wustenhagen en Otto Walz deze berijden alle Maico's van de fabriek behalve Stubenrauch die N.S.U. be rijdt, Deze zullen echter de Jawa-fabrieks- coureurs van België, te weten Jos van Pee en Marcel Verhaegen, 2e en le voor het Belgisch kampioenschap als zware concur renten tegenover zich geplaatst zien. In Engeland zijn echter ook een paar zeer goede figuren, n.l. Dennis Kelly, die dit jaar reeds acht eerste prijzen won, met stal- genoot Michael Jackson op Francis-Barnett. Zwitserland heeft momenteel een paar rij ders die alleen gas open kennen het zijn Daniel Brixner en André Rothier. Houdt deze Helveten in de gaten Doch wat men nooit had verwacht en zeker te St. Anthonis zal zien is het herrijzen van de vanouds wereldberoemde fabriek „Husqvarna". Deze fabriek zendt vier fabriekscoureurs te weten: twee Noren en twee Zweden deze zijn nog nooit in Nederland aan de Start ge komen, evenals de Zwitsers. Hierbij komt nog het feit van deze Noren en Zweden, dat hun Husqvarna's maar een cylinderin- houd hebben van 200 cc en dus een nadeel hebben tegenover alle andere rijders, die motoren berijden met een cylinderinhoud van 250 cc. Zondag j.l. hebben deze in de Beker van Europa-wedstrijd in Biekstein (Duits land) laten zien, dat wanneer de gasschuif in de hoogste stand staat men in staat is om het achterspatbord te laten zien. De Zweed Rolf Tibblin, hoogstens 19 jaar, heeft daar een stuk terreinrijden weggegeven waar iedere Duitser met open mond naar stond te kijken. Deze knaap won niet alleen op overtuigende wijze de Coupe d'Europe, doch pikte meteen ook nog in de 500 cc klasse, die goed internationaal bezet was, de eerste prijs weg, zodat hij tweemaal gelauwerd werd. Deze openbaring met zijn niet mindere stalgenoot en landgenoot Stig Richardsson en de Noorse rijders Olav Hamar en Tore Lundby staat dan ook zeer in de publieke belangstelling. Zouden de Zweden in de kwartliter klasse homogeen worden, zoals Nilsson dit is in de 500 cc klasse Onze allerbeste Nederlanders Simon Schram, vier maal Nederlands kampioen, Mobi Vierdag, Jan van de Hoek, Willy van den Elzen zul len hierin kunnen bewijzen dat ze niet ten achter staan tegenover andere landen. SMOKKELAUTO REED OP BOOM TE PLETTER. Vorige week in de nacht van woensdag op donderdag omstreeks 2 uur achtervolg den douaniers van de „Vliegende Brigade" uit Lokeren (B.) een grote personenauto, die uit de richting van Koewacht België in reed. Na een wilde achtervolging en hevige beschieting reed deze auto nabij Sinaaï met grote snelheid tegen een boom. Weer had den de Belgische douaniers het gel.uk de Nederlandse auto, geladen met 1000 kg. boter in beslag te nemen. De motorkap was geheel ingedrukt. De chauffeur wist te ont komen en is spoorloos. Het mag een won de rheten, dat de man uit de zwaar ge havende auto levend is kunnen ontkomen. STRAALJAGER VERONGELUKT. Een FF-84F Thunderflash éénpersoons fotoverkenner van het Nederlandse squa dron 306 is maandag tijdens een oefenvlucht boven West-Duitsland in de buurt van Ober- kirchen verongelukt. De vlieger, de 23-jarige reserve tweede luitenant J. M. Helsloot uit Amsterdam, is omgekomen. De verongelukte 'straaljager was het ach terste van twee toestellen, die gezamenlijk een oefenvlucht maakten. De vlieger van de voorste Thunderflash hoorde plotseling een noodsignaal van zijn collega, maar heeft na dien niets meer van het toestel vernomen. De vliegers waren in slecht weer verzeild geraakt, waarop de leider opdracht gaf bo ven de wolken te klimmen. Vlieger Hel sloot bevestigde de opdracht, maar liet daar na niets meer van zich horen. De leider is vervolgens op onderzoek uitgegaan en heeft ten slotte wrakstukken van de Thunderflash tegen een heuvelrug nabij Oberkirchen waar genomen. ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 6 cent Kwartaal-abmnement Rxel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen f 1,75 Buitenland f 2,00 ADVERTENTIEPRIJS, 8 cent per m.m. Bi] contracten belangrijke reductie, fop «onden Mededelingen 20 cent per m.m. Klein*, ld vertent ièn (maximum regels) 1-5 regels 70 cent iedere regel meer 12 cent extra.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1958 | | pagina 1