AXELSE COURANT
LIBANON
J C VINK
Grann Prix motocross voor Nederland.
Frankering bij abonnement, Axel
WOENSDAG 23 JULI 1958
72e Jaargang No. 80
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
VERSCHIJNT IEDf WOENSDAG EN ZATERDAG
Drukker UitgeefsterFIRMA J. C. VINK
Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Til. 0 1155-646
HoofdredactieJ. C. VINK
FIRMA
Markt 12
AXEL
IS HET KLEINE LIBANON EEN WERELDCONFLICT WAARD?
Wat is er toch met dat kleine, mooie land
Libanon aan de Middellandse Zee, dat 20
plotseling uit een voor de meeste mensen
bijna volmaakte onbekendheid tot een we
reldgerucht is gerezen Kort geleden wis
ten millioenen, ja honderden millioenen aard
bewoners niets van dit landje, noch kenden
zij het bestaan er van.
Hoe grillig en verrassend kan de historie
zijn Ineens is dit Libanon groot wereld
nieuws. Nooit zullen de Libanezen gedroomd
hebben van een invasie van Amerikaanse
mariniers aan hun verrukkelijke stranden.
De verbazing van de inwoners (ruim
200.0000) van hun hoofdstad Beirut of Bey
routh, het oude Berytus, w®s dan ook zó
groot, dat volgens een daar verblijvende
correspondent van het Engelse blad, Daily
Telegraph, meer dan de helft van hen uit
liep, de Amerikanen tegemoet, om dit
voor hun ogen „wonder" te zien.
Vergeleken met de invasie van de mil-
lioenenlegers der Geallieerden op 6 juni 1944
in Normandië in Frankrijk lijkt de ontsche
ping van 5000 Amerikaanse mariniers aan
de Libanese kust onbetekenend. Toch kan
dit grote gevolgen hebben en een keerpunt
zijn in de geschiedennis der mensheid.
Wij zouden niet gaarne de afschuwelijke
vrees uit duryen spreken, dat de gebeur
tenissen in het Midden-Oosten, de heksen
ketel zoals vroeger de Balkan in Europa,
de inleiding zou zijn voor een nieuwe we
reldbrand.
In het internationaal-politieke bestel is
momenteel, als onberekenbare krachten en
machten in beweging komen, alles, zelfs het
ergste mogelijk. Wij allen,- zelfs de mach-
tigsten onder ons, zijn blind in de toekomst.
God alleen regeert in deze kleine en tevens
grote wereld, evenzeer als in het oneindige
heelal buiten onze wereld, over alles,, over
mensen en machten en over hun plannen
en bedoelingen. Wij kunnen slechts bidden,
dat dreigende beproevingen ons voorbij
gaan, en de hoop en het geloof uitspreken,
dat de zozeer gehoopte ontspanning zal
volgen, dat is een sterker gevestigde toe
nadering en vrede tussen de volkeren.
Lange geschiedenis.
Intuusen, terwijl wij dit schrijven, staan
Libanon en alles wat in het Midden-Oosten
gebeurt, in het brandpunt aller belangstel
ling. De geschiedenis herhaalt zich (l'his-
toire se répète) zegt een Frans spreek
woord. Veracht de dag der kleine dingen
niet, zegt de Bijbel. In het middaguur van
de 28e juni 1914 schoot de 20-jarige Bos
nische typrograaf Princip de Oostenrijkse
troonopvolger aartshertog Frans Ferdinand
en zijn gemalin in de straten van Serajewo
neer en deze misdaad vormde de inleiding
tot de eerste wereldoorlog.
Kan uit Libanon iets goeds komen Zo
zou men met een oude gewijde toespeling op
Nazareth kunnen zeggen. Enige maanden
geleden nog vormde dit landje met zijn
amper anderhalf millioen tellende zeer ge
mengde bevolking en godsdiensten een der
vredigste plekjes ter wereld. Het was
en is nog steeds het meest welvarende
volk onder alle Arabische staten. Arabisch
zeggen wij, want Libanon is nog steeds lid
van de Arabische Liga-, het verbond van
Arabische landen. En toch weer niet Ara
bisch in de volstrekte zin van het woord,
want het Mohammedanisme is er niet de
staatsgodsdienst, een kleine meerderheid der
bevolking hangt de Christelijke godsdienst
aan, hoofdzakelijk de Maronitische gods
dienst, geïnspireerd op het Rooms Katho
licisme, maar met een heel andere liturgie
(eredienst) en zonder bepaalde stricte band
met Rome.
De bewoners vertonen in landaard, ras,
mentaliteit, afkomst en godsdienst, hoe ge
ring de totale bevolking ook is, zulk een
mengelmoes, dat vergelijkingen met andere
landen moeilijk, zo niet onmogelijk zijn. De
zeer lange geschiedenis van Libanon verliest
zich in een heel ver verleden, een geschie
denis, die tot minstens 5000 jaar terug gaat.
Lange tijd heeft het land deel uitgemaakt
van Syrië, het is tientallen eeuwen lang over
heerst door andere machtigere volken, de
Phoeniciërs, Perzië, Babyion, Assyrië, de
Grieken, Egyptenaren, dé Romeinen, Ara
bieren en eeuwenlang hebben de Turken er
geheerst tot na de eerste wereldoorlog toe.
Het is Frans mandaat-gebied geweest tot
1946. Waarna Libanon weer onafhankelijk
werd.
Vandaar dat het lange tijd een soort van
twee-talig land was, Fran's cn (Arabisch,
zodat zeer vele Libanezen, naast het Ara
bisch vrij goed of zelfs uitstekend Frans
spreken. Men kan er trouwens in de voor
naamste steden ook heel goed met Engels
terecht.
Klein maar welvarend land.
Libanon is een klein maar welvarend land
ondanks het feit, dat er geen olie gevonden
wordt. Het is klein, want in vergelijking
met Nederland is zijn lengtegrens ongeveer
van Delfzijl tot iets voobij Nijmegen, en de
grootste breedte reikt van Amsterdam tot
Amersfoort. En in die beperkte ruimte vindt
men de grootste tegenstellingen.
Hoge bergruggen bijna altijd met sneeuw
bedekt, vandaar de naam Libanon, dat is
Volk der witte bergen. En enkele tientallen
kilometers naar het westen een meestal bijna
sub-tropisch klimaat met een korte „winter",
maar zelfs dan nog zo warm, dat de ther
mometer schommelt tussen tien en twintig
graden.
Aan de kust prachtige stranden met mo
derne badplaatsen, een hypermodern casino
in Beyrouth, tientallen weelderige nacht
clubs. De hoofdstad is een geliefkoosd lust
oord met jaarlijks vele honderdduizenden
toeristen uit alle streken der wereld, maar
voornamelijk uit andere Arabische landen,
vanwaar de olie-milliardairs, de sheiks en
andere welvarende lieden er gaarne maan
denlang doorbrengen.
Beyrouth wordt de Rivièra of Cöte d'Azur
van het Midden-Oosten genoemd. In de
voorname hotels kan men al de heerlijk
heden van alle einden der aarde opgediend
krijgen. Deze week waren de vele bad
gasten zeer verrast plotseling de Ameri
kaanse oorlogsschepen met hun zwaar be
wapende bemanningen, plus enkele honder
den vliegtuigen van Amerikaanse makelij te
zien opdoemen.
Ondanks het gemis van olie-bronnen zo
als Irak, Saoedie-Arabië, Koeweit en andere
Arabische landen steekt Libanon, dank zij
andere bronnen, vooral het enorme toerisme,
de handel, en zijn pro-westerse, vooruit
strevende leiding over het geheel ver uit in
welvaart en ontwikkeling boven het gehele
Midden-Oosten. Het aantal bewoners, dat
lezen en schrijven kan wordt geschat op
minstens 75% der bevolking, een cijfer dat
tal van Europese landen overtreft, b.v. de
Balkan en het Iberische schiereiland (Por
tugal en Spanje, enz.).
Over de Libanon, dit zo kleine maar met
zijn haast onvergelijkelijke interessante ge
schiedenis, zijn talloze merkwaardigheden,
zijn hoge cultuur (wereldberoemde univer
siteit te Beyrouth), de buitengewone intel
ligentie, schranderheid en handelsgeest, die
de meeste Libanezen aangeboren schijnt te
zijn, zou schrijver dezes uit eigen ervaring
nog heel wat kunnen vertellen.
Maar wij moeten eindigen. De Ameri
kaanse invasie in Libanon, het daarop vol
gende ingrijpen van Engeland in Jordanië,
betekent, dat er een ommekeer is gekomen
in de Westerse politiek, dat men eindelijk
de dreigende gevaren onderkend heeft en
tot daden is overgegaan.
Het betekent ook, dat aan Nasser een
halt is toegeroepen. Het is allemaal al rijke
lijk laat maar misschien nog niet tè laat.
Hopenlijk nog niet te laat om erger te voor
komen.
N.P.C.
TWAALF NATIONALITEITEN BEKAMPEN ELKAAR OP 27 JULI OP
HET CIRCUIT TE ST. ANTHONIS.
Er hangt in St. Anthonis een bezondere
sfeer. Hij is als het ware voelbaar. Iedereen
wacht met spanning op de datum van 27 juli.
Het is geen wonder Wie zou ooit hebben
durven denken dat in St. Anthonis, het klei
ne Peeldorp van 2200 inwoners, twaalf na
tionaliteiten elkaar zouden komen bekampen
voor de Wereldtitel Motocross in de halve
literkiasse op het zandcircuit „De Hoef".
Dit is een unicum en insideris zullen dit
beamen. Door de grote wilskracht en ener
gie van het bestuur van de Motorclub S.M.C.
met als steunpilaar drs. Schampers is dit
mogelijk geworden. Het circuit „De Hoef"
staat bekend als een zwaar en gevreesd par
cours, dat aan de rijders en de machines
de hoogste eisen stelt. Bulldozers hebben
wederom verbeteringen aangebracht alsmede
taluds in het achterterrein. Ter beveiliging
van het publeik worden 2000 meter houten
hekken aangebracht. De wedstrijd in de
500 cc klasse, die meetelt voor het Wereld
kampioenschap, wordt verreden in twee
manches van 16 ronden met puntentelling.
Ook de wedstrijd in de 250 cc kllasse, die
meetelt voor het Europees kampioenschap
wordt zo verreden. In de 500 cc klasse zijn
tot nu toe zes van de tien wedstrijden ver
reden en de Nederlandse Grote Prijs zal de
zevende zijn. Het zeer zeldzaam geval doet
zich voor dat er nog geen koploper is.
René Baeten, Belgisch kampioen en 2e
bij de Wereldkampioenschappen in 1957 is
wel leider met 26 punten, doch de Wereld
kampioen van 1957 de Zweed Bill Nilsson
heeft ook 26 punten. In St. Anthonie moet en
zal er een scheiding komen tussen deze twee
want na deze wedstrijd komen er maar drie
Grand Prix meer.
Dat deze twee coureurs 'piles op alles
•■zuL'en zetten en een gigantisch gevecht zul
len leveren staat als een paal boven water.
Nilsson zal echter alleen steun kunnen on
dervinden van zijn landgenoot Gunnar Jo
hansson, daar Sten Lundin en Lars Gustafs-
son ieder ook een Grand Prix op hun naam
hebben staan en ze zullen trachten om hun
achterstand in te lopen. Dit is ook het ge
val met de Belg Hubert Scaillet die in een
prachtige vorm verkeert en die de steun van
Roger van der Beeken en Alphons Rom-
bauts zal krijgen, die resp. als derde en
vierde voor het Belgisch kampioenschap ge
klasseerd staan.
De grootste Engelse candidaten zijn John
Draper en Jeffrey Emith met de goede team
werker David Curtiss. Alle genoemde cou
reurs zullen echter degelijk rekening moeten
houden met de oud-wereldkampioen Leslie
Archer, die reeds driemaal in St. Anthonis
triomfeerde en zijn hu;d zo duur mogelijk
zal verkopen.
Denemarken zendt haar sterkste renners,
die de laatste tijd zeer isterk naar voren
komen, te weten Boris Rasbro en Mogens
Rasmussen. De Fransman Jacques Schmid
zal iedereen de haren ten berge laten rijzen
en is zo ongeveer te vergelijken met Jan
Clynck. Bart Kohier komt de Oostenrijkse
kleuren verdedigen.
De Italiaanse' Gilera-fabriek heeft haar
beste coureur afgevaardigd, n.l. Lorenzo
Donghi zijn verrichtingen zullen veel be
langstelling trekken.
De grootste sensatie in deze klasse is
dat drie Amerikanen voor het eerst aan een
Grand Prix meedoen. Te Lichtenvoorde zul
len zij hun verkeninigen doen en ervaringen
opsteken wat betreft de Nederlandse cir
cuits het zijn de coureurs John Penner,
Charlie Hockie en Nibs Greer, die door hun
optreden in Engeland een buitengewoon
goede indruk hebben achtergelaten.
Tegen dit zwaar geselecteerd veld staat
het keurkorps der Nederlandse el'iten, waar
van Jan Clynck het meeste in de belang
stelling staat. Hij versloeg immera op
16 maart j.l'. alle grote figuren in de inter
nationale M.otocross te St. Anthonis. Daar
naast staan de gebr. Dirks, dat wel het
sterkste duo van Nederland is en waar alles
van te verwachten is. Henny Rietman heeft
zijn nieuwe B.S.A. inmiddels ook onder de
knie en De Leeuw van Doetinchem heeft ook
al diverse eerste prijzen gewonnen te St.
Anthonis. De vijfde man wordt in nader
overleg met de K.N.M.V. aangewezen, met
nog eventueel een reserve. Vast staat dat
dit een van de allermooiste Grand Prix
wordt die ooit in den lande verreden zijn,
niet alleen tien landen aan de start in deze
klasse, maar vooral nog de vele mogelijk
heden die nog open staan voor de diverse
renners. Men moet niet vergeten dat een
Wereldtitel Motocross soms een ton of rog
meer aan startgelden kan opleveren voor
het volgend seizoen.
Dat S.M.C. veel ondernemingsgeest bezit
blijkt uit het feit dat op dezelfde dag de
wedstrijden voor de Coupe d'Europe ver
reden wordt, die meetelt voor het Europees
kampioenschap in de 250 cc klasse. Hierin
komen zeven landen aan de start. Het is
juist deze klasse die in Duitsland zeer grote
populariteit bezit. Geen wonder dat zij wel
het neusje van de zalm leveren. O.M.K., de
Duitse bond, vaardigt afKlaus Kamper,
leider van het Duitse kampioenschap met
Manfred Wolter, Horst Stubenrauch, Wil
fred Kremers, Willy Oesterle, Heinz Pehn-
hardt, Hans Werner Wustenhagen en Otto
Walz deze berijden alle Maico's van de
fabriek behalve Stubenrauch die N.S.U. be
rijdt, Deze zullen echter de Jawa-fabrieks-
coureurs van België, te weten Jos van Pee
en Marcel Verhaegen, 2e en le voor het
Belgisch kampioenschap als zware concur
renten tegenover zich geplaatst zien.
In Engeland zijn echter ook een paar zeer
goede figuren, n.l. Dennis Kelly, die dit
jaar reeds acht eerste prijzen won, met stal-
genoot Michael Jackson op Francis-Barnett.
Zwitserland heeft momenteel een paar rij
ders die alleen gas open kennen het zijn
Daniel Brixner en André Rothier. Houdt
deze Helveten in de gaten Doch wat men
nooit had verwacht en zeker te St. Anthonis
zal zien is het herrijzen van de vanouds
wereldberoemde fabriek „Husqvarna". Deze
fabriek zendt vier fabriekscoureurs te weten:
twee Noren en twee Zweden deze zijn
nog nooit in Nederland aan de Start ge
komen, evenals de Zwitsers. Hierbij komt
nog het feit van deze Noren en Zweden,
dat hun Husqvarna's maar een cylinderin-
houd hebben van 200 cc en dus een nadeel
hebben tegenover alle andere rijders, die
motoren berijden met een cylinderinhoud van
250 cc. Zondag j.l. hebben deze in de Beker
van Europa-wedstrijd in Biekstein (Duits
land) laten zien, dat wanneer de gasschuif
in de hoogste stand staat men in staat is
om het achterspatbord te laten zien. De
Zweed Rolf Tibblin, hoogstens 19 jaar, heeft
daar een stuk terreinrijden weggegeven waar
iedere Duitser met open mond naar stond te
kijken. Deze knaap won niet alleen op
overtuigende wijze de Coupe d'Europe, doch
pikte meteen ook nog in de 500 cc klasse,
die goed internationaal bezet was, de eerste
prijs weg, zodat hij tweemaal gelauwerd
werd. Deze openbaring met zijn niet mindere
stalgenoot en landgenoot Stig Richardsson
en de Noorse rijders Olav Hamar en Tore
Lundby staat dan ook zeer in de publieke
belangstelling. Zouden de Zweden in de
kwartliter klasse homogeen worden, zoals
Nilsson dit is in de 500 cc klasse Onze
allerbeste Nederlanders Simon Schram, vier
maal Nederlands kampioen, Mobi Vierdag,
Jan van de Hoek, Willy van den Elzen zul
len hierin kunnen bewijzen dat ze niet ten
achter staan tegenover andere landen.
SMOKKELAUTO REED OP BOOM
TE PLETTER.
Vorige week in de nacht van woensdag
op donderdag omstreeks 2 uur achtervolg
den douaniers van de „Vliegende Brigade"
uit Lokeren (B.) een grote personenauto,
die uit de richting van Koewacht België in
reed. Na een wilde achtervolging en hevige
beschieting reed deze auto nabij Sinaaï met
grote snelheid tegen een boom. Weer had
den de Belgische douaniers het gel.uk de
Nederlandse auto, geladen met 1000 kg.
boter in beslag te nemen. De motorkap was
geheel ingedrukt. De chauffeur wist te ont
komen en is spoorloos. Het mag een won
de rheten, dat de man uit de zwaar ge
havende auto levend is kunnen ontkomen.
STRAALJAGER VERONGELUKT.
Een FF-84F Thunderflash éénpersoons
fotoverkenner van het Nederlandse squa
dron 306 is maandag tijdens een oefenvlucht
boven West-Duitsland in de buurt van Ober-
kirchen verongelukt.
De vlieger, de 23-jarige reserve tweede
luitenant J. M. Helsloot uit Amsterdam, is
omgekomen.
De verongelukte 'straaljager was het ach
terste van twee toestellen, die gezamenlijk
een oefenvlucht maakten. De vlieger van de
voorste Thunderflash hoorde plotseling een
noodsignaal van zijn collega, maar heeft na
dien niets meer van het toestel vernomen.
De vliegers waren in slecht weer verzeild
geraakt, waarop de leider opdracht gaf bo
ven de wolken te klimmen. Vlieger Hel
sloot bevestigde de opdracht, maar liet daar
na niets meer van zich horen. De leider is
vervolgens op onderzoek uitgegaan en heeft
ten slotte wrakstukken van de Thunderflash
tegen een heuvelrug nabij Oberkirchen waar
genomen.
ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 6 cent
Kwartaal-abmnement
Rxel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen f 1,75
Buitenland f 2,00
ADVERTENTIEPRIJS, 8 cent per m.m.
Bi] contracten belangrijke reductie,
fop «onden Mededelingen 20 cent per m.m.
Klein*, ld vertent ièn (maximum regels) 1-5 regels
70 cent iedere regel meer 12 cent extra.