AXELSE COURANT «ft i De vrije veren. J C VINK Een nieuwe merkwaardige stoet te Assenede Frankering bij abonnement, Axel ZATERDAG 12 JULI 1958 72e Jaargang No. 77 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEEtf l WOENSDAG EN ZATERDAG FIRMA Markt 12 AXEL KAMERLEDEN STELLEN ZICH ACHTER HET ZEEUWSCH-VLAAMSE STANDPUNT. UITVOERIGE BESPREKING VAN DE VERENKWESTIE IN DE TWEEDE KAMER. Het is woensdag geen prettige dag ge weest voor minister Algera toen de inter pellatie van zijn partijgenoot mr. Verkerk, aangaande de Scheldeveren werd behandeld. De vertegenwoordigers van alle partijen deken in meerdere of mindere mate achter iet Zeeuwsdh-Vlaamse standpunt te staan en er werden dan ook drie moties in stem ming gebracht tegen het beleid van de minister. De Kamer sprak zich hiermede uit voor vrij vervoer voor voetgangers, fietsers en iromfietsers en stelde tevens dat de nieuwe tarieven een maximum zullen zijn en slechts van tijdelijke aard mogen zijn. Aan het verslag van deze kamerzitting in de N.R.C ontlenen wij het volgende Altijd gaaf huidje Wat staat de minister te doen Ook na de uitspraak van de Tweede Ka mer kan de minister zich tot het strikt for mele punt bepalen, dat de tarieven worden vastgesteld door Ged. Staten en hij na het bereikte accoord dus niets meer wijzigt. Anderzijds zal hij er rekening mee moe ten houden, dat de Kamer de aanvulling van het tekort op de diensten noig moet goed keuren en dus in dat geval stelling weer haar protest zal laten horen. Verder ligt het in de verwachting dat in de eerstvolgende vergadering van de Prov. Staten van Zeeland ook de Statenleden de verenkwestie nog wel eens zullen behande len en van G.S. zullen eisen, dat gezien de stemming in de Tweede Kamer opnieuw met de minister onderhandeld wordt. Uiteindelijk ligt de beslissing van het ge heel bij de ministerraad. In elk geval blijkt de Zeeuwsch-Vlaamse zienswijze in brede kring weerklank te heb ben gevonden en bestaat er gegronde hoop dat nog enige verlichting van de tarieven te bereiken valt. De „Vier Ambachten" herleven in het Festival der Vlaamse Folklore. Nog steeds hangen de machtige heraldi sche vlaggen aan de oude stadhuisgevel te Dendermonde. Zij zagen zo pas neer op het majestueuze Ros Beiaard met zijn alles over winnende vechtlust, omringd van 1600 en thousiaste deelnemers, onder de bekwame regie en strenge leiding van de heer Frans van Immerseel, de bekende glazenier en gra- fieker, die daarmede ruim 200.000 bezoekers naar de Denderstad trok. Het was volgens radio en t.v. de merkwaardigste optocht van het jaar. Reeds volgende zondag 13 juli te 15 uur beweegt een nieuwe en machtige stoet van ruim 1000 deelnemers, het' Festival der Vlaamse Folklore, rijk aan kleur en spel, van dezelfde folklorist en kunstenaar door de Asseneedse sti'aten. Deze stoet is de be loning van het Provinciaal Bestuur van Oost-Vlaanderen als gevolg van de unieke Asseneedse Carnavalsstoet op 16 februari 1.1. Zo werd het frisse stadje Assenede, met zijn 5000 levenslustige Saluutjes, mede uit gekozen om in het raam der Expo '58 festi viteiten, een der machtigste attractie's uit te bouwen. Deze ommegang heeft echter niets te maken met de vorige carnavalsstoet zoals door velen werd gemeend. Vooreerst triomfeert de lokale geest der Vier Ambachten Axel, Boechoute, Hulst en Assenede. Axel levert buiten haar be kende drumband „Thalia" verschillende oude families met hun typische klederdracht. Boe- chaute toont ons de laatste oude onvervalste overblijvende vissers in volle doening op de schuit „Bou 12" die destijds de „Braakman" doorploegde Hulst brengt ons het beste uit haar in Nederland en bij ons bekende „Reinaert de Vos"-stoet met spelende die- rengroep die „in enen sinksendaghe naar het hof van Koning Nobel trok. Honderden saluutjes geven hun tijd en geld om op 13 juli een nieuwe machtige folk loristische stoet door de straten te loodsen. Onder het bijna despotische impuls van Frans van Immerseel, ook de geestelijke vader van de Kattestoet te leper en le Sinterklaasstoet te SintNikaas, wordt een ommegang samengesteld, die bij de duizen den toeschouwers lang zal naleven. Zij zul len er een Jaarkrans der Vlaamse Folklore izien beleven. Sinterklaas op zijn wit paard met Zwarte Piet en ezelke worden gevolgd door zingende kinderen die de lokale liedjes laten horen. Speculaasventen en-wijven wor den aan de toeschouwende kinderen ver deeld. De schaper met zijn kudde brengt de nodige atmosfeer van de zingende herders die de Drie Koningen vooraf gaan. Drie- koningengroepen met hun draaiende ster ren worden bijgestaan door de blaaskapel van Boechoute. Op 20 januari viert Sint Sebastiaan feest. Oude vaandels van 1750. blazoen en beeld en breuken worden eer biedig mede rondgedragen. Het 4 meter hoge reuzenvarken „Knor", met zijn machtig in gebouwde biertonnen, overw'int de gedroog de reuzenharing „Miserie". Een gekroonde vette os vindt zich best op zijn plaats tussen lopende varkens en tonnen. Terwijl het koele bier stroomt, lopen worsten in een waardige omlijsting van zwaar beladen schuurdeuren. Achtereenvolgens zien wij lopende haringen, assestrooiers en frisse palmpasenoptocht, boetefiguren, dansende heksen rond de dui vel op sabbatdag. Sneeuwklokjes vervullen hun poëtische taak van lente-ontsluiters. geneesmidde! Mijnhardt's Zenuwtabletten Het saluutjesballet is een hulde aan de meivis. Schuchtere nonnekens en paterkens dansen op het oude meiliedje „Daar ging ne pater langs het land Rond gedragen meibomen, danst de Asseneedse jeugd. De oogstkoningin omringd van vierders en pot- lekkers roepen een vrij beeld op van een Breughelschilderij. De hopoogst is een ge motiveerde toegeving aan de twee plaatse lijke brouwerijen. De Asseneedse narren met hun duizenden belletjes zijn het bew'ijs van de Asseneedse levenslust. Deze stoet die over de grens heen de Vier Ambachten in oude luister weer verenigt, geeft een diepere betekenis aan deze ommegang. Onmiddellijk na de stoet Zal op de Markt, in Breughel-atmosfeer, worsten en rijst wor den uitgedeeld, terwijl de gelukkige eigenaar van de Asseneedse bierpot gratis bier kan tappen bij „Knor" het reuzenvarken. Terwijl muziekkorpsen door het dorp trek ken zal een groot volksbal op de Markt voor gezonde leute zorgen. De toegang tot de omloop van de stoet is gratis. Assenede bewijst hiermede weer eens wat een klein grensdorpje kan presteren ten over staan van grote steden, dank zij de sterk ge meenschappelijke geest, de belangeloosheid en de ingeboren en niet te temmen levens vreugde, de samenwerking van de ijverige burgemeester, de heer E. van Hoorebeke met zijn schepencollege en een volkskunstenaar die zijn taak verstaat. ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 6 cent Kwartaal-abranement t &xel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen f 1,75 Buitenland f 2,00 Drukker - Uitgeef sterFIRMA J. C. VINK Red. en Adm.: Axel, Markt 12, T3l. 0 1155-646 HoofdredactieJ. C. VINK ADVERTENTIEPRIJS: 8 cent per m.m. Bij contracten belangri|ke reductie. In$* tonden Mededelingen 20 cent per m.m. Klein». Idvertentièn (maximum 6 regels) 1-5 regels 70 cent iedere regel meer 12 cent extra. By#'#!f» ÏT'-jB 'li l-\ ^.-7,1 Ijtl 1-L.lAi JJULR&cjtg Hij wijst voorts op de gevolgen van de tariefsver hoging voor het personenvervoer, waardoor het con tact van Zeeuwsch-Vlaanderen met overig Neder land ernstig wordt benadeeld. Spr. dient een motie in met de strekking, dat het vrij vervoer van voetgangers, rijwielen en bromfietsen dient te worden gehandhaafd. Geen feest. De heer van der Peijl c(.h.) zegt dat het hem on gelukkig uitkomt om in deze vergadering aanwezig te moeten zijn, terwijl de C H.U. elders haar 50-jarig bestaan viert. Wat de verhoging van de tarieven be treft vreest spr. in het bijzonder de nadelige gevolgen voor het toeristisch verkeer, vooral voor Walcheren. Hij spreekt de wens uit, dat het vervoer over de Westerscihelde spoedig, vlug, veilig en voordelig moge worden. Een vaste oeververbinding zal met het oog op de belangen van dit gebied nodig zijn. Nationale betekenis. De heer Visser (lib.) zegt dat de cijfers aantonen, dat deze veren niet alleen een provinciale aange legenheid zijn, maar van nationale betekenis zijn ge worden. De kosten voor het rijk stijgen, maar .de baten mog enzeker zo groot geacht worden. De kost gaat echter voor de baat uit. Dit moet ook het pro vinciaal bestuur gedacht hebben, toen het het de overtuiging kwam, dat verbetering, der veerdiensten dringend nodig werd. Dat tariefsverhoging remmend zal werken op deze gang van zaken mag verwacht worden, maar rem- mender nog zou zijn de bestaande toestand der veren nog enige jaren te handhaven. Het provinciaal be stuur kon echter met de rug tegen de muur staande niet anders doen dan de voorwaarden van de minister accepteren. Spr. zegt det de regering nu reeds voorbereidingen moet treffen voor een vaste oeververbinding en, in middels de verhoogde exploitatiekosten voor haar rekening moet nemen. Het beleid moet niet gericht zijn op het afremmen van vervoer via de veren, maar op het vooruitwerken naar de vaste oeverbinding. De heer Borst (comm.) meent, dat men de actie der Zeeuwsch-Vlamingen niet moet onderschatten Men zal deze verbeten massa niet tot wanhoop moe ten drijven. Nu zal de minister zich wel beroepen op de bereikte overeenstemming met Ged. Staten. Spr. wil de vraag stellen, hoe de houding van de Prov. Staten in deze kwestie is geweest. Er is maar eén weg vrije veren over de Westerschelde. MOTIE III Mr. v. d. Heuvel (k.v.p.) betwijfelt niet dat de zorg voor deze veren over de Westerschelde een rijksaangelegenheid dient te zijn. Spr. acht het on juist om C|t verbindingen van nationaal belang retri buties te gaan heffen. Spr. vraagt zich af of de verbindingen met dit be langrijke gebied met ruim 90.000 inwoners niet een zaak van binnenlands bestuur behoort te zijn, inplaats van een aangelegenheid die berust onder verkeer cn waterstaat. Spr. meent, dat de tweede veerboot zo spoedig mogelijk in de vaart gebracht dient te worden. De huidige tarieven vormen het maximum dat van de verbruikers kan worden verlangd. Spr. is niet blind voor de financiële consequentie's van dit alles. Maar een verhoging van de tarieven voor voetgangers fietsers en bromfietsers lijkt hem op sociale gronden onaanvaardbaar. De motie Verkerk is naar sprekers mening te al gemeen en daardoor te weinig duidelijk en concreet. Daarmee kan niet worden volstaan. Spr. is het eens met de motie-Westerhout, maar die motie is niet voldoende om de kwestie afdoende te begrenzen. Spreker dient daarom een motie in met de strekking dat liet huidige vrije vervoer voor voetgangers, fiet sen en bromfietsen gehandhaafd dient te worden en dat de overige tariefverhogingen als oen. maximum moeten worden beschouwd en van een tijdelijk ka rakter, gezien de huidige financiële situatie. Ir. Van Dis (s.g.p.) uit in het bijzonder wegens de economische gevolgen vergaande bezwaren tegen de voorgenomen tariefverhogingen. Vooral ook de mid denstand protesteert kraohtig omdat men er een be gin van liquidatie van zijn bestaan in ziet. Als overgangstermijn dienen de huidige tarieven gehandhaafd te worden. Spr. heeft de motie-Verkerk gaarne mede ondertekend. De heer Gortzak (comm. diss.) zegt, dat de demon stratie in Den Haag van de Zeeuwsch-Vlamingen nuttig geweest blijkt te zijn. Het is onrechtvaardig dat een bewoner van Velsen of Amsterdam gratis zijn familie aan de overzijde kan bezoeken, maar die van Zeeuwsch-Vlaanderen daarvoor moet gaan betalen. Er moet naar het principe van vrije veren worden gewerkt. Na de schorsing zegt minister Algera dat de waarde Aan de orde is de interpellatie van de heer Ver kerk (a.r.) betreffende de nieuwe veerrechten voor de Westerschelde. Allereerst wenst spr. iets te zeggen over hetgeen rondom de acties in Zeeuwsch-Vlaan deren is gebeurd, n.l. de onnationale en ondemocra tische uitlatingen. Zeeuwsch-Vlaanderen heeft geen enkele reden om zich te laten beheksen. Deze ern stige zaak eist waardige strijdmiddelen.. Spr. beoogt geen kritiek op het beleid van de minister, noch op de tot stand gekomen overeenkomst. Hij wenst geen steekspel met de minister maar een samenspel om het vraagstuk van de veerrechten tot een oplossing te brengen. Spr. noemt het een pijnlijke tegenstelling dat tun nels en bruggen vrij zijn, doch dat er veergelden moe en; worden geheven voor gebrekkige overgangen. De veerrechten zijn uit de tijd zij vormen een over blijfsel uit de feodale tijd en een barrière in de ver keersverbindingen. De minister van Verkeer en Waterstaat, mr. Algera, zegt ter inleiding dat hij op de begroting een bedrag van 2 millioen als bijdrage in het tekort op de veren heeft aangevraagd. Hij kan nu wel mededelen dat met dat bedrag lang niet kan worden volstaan en spr. zal genoodzaakt zijn om een aanzienlijke suppletie te vragpn. Spr. zegt voorts dat er een definitieve overeen stemming over de tarieven tot stand is gekomen tussen Ged. Staten en hem. Het is nu oen kwestie geworden van een beslissing van Ged. Staten. De beslissing betekent voor Zeeuwsch-Vlaanderen niet een terug val op de toestand in 1939. Het overblijvende mil- lioenentekort is een aanduiding dat de regering wel degelijk rekening heeft gehouden met de bijzondere positie van Zeeuwsch-Vlaanderen. Spr. is zich be wust dat het hier een tere zaak betreft. Hij acht het feit, dat er reacties zijn gekomen begrijpelijk, maar hij hoopt dat de bevolking zich bij de beslissing zal kunnen neerleggen. POEDER-ZALF-OLIE-ZEEP MOTIE I Mr. Verkerk (a.r.) Wat het goederenvervoer be treft is hem verteld, dat er sprake is van oen ver minderde productiviteit van het wagonpark. Ook ten aanzien van het personenvervoer is er sprake van veel leegloop. Spr. wil gqen verhoging van barrière- druk, maar eerder verlichting. De a.r.-fractie maakt bepaald geen gemakkelijk ge bruik van het woord ,,geld maar als er prioriteiten nodig zijn, dan dienen die er te komen. En is dat niet het geval ten aanzien van Zeeuwsch-Vlaanderen Spr. is niet geheel tevreden met het antwoord van de minister. Hij diienl een motie in met de strekking dat wan neer een wegverbinding, die van belang is voor net doorgaand verkeer, door een natuurlijke barrière wordt verbroken ,er slechts sprake kan zijn van een heffing van tarieven, waarbij rekening wordt ge houden met de belangen van het betrokken gebieds deel er. met de betekenis van dit gebiedsdeel voor de ontwikkeling van geheel Nederland. Spr. zegt, dat hij dus de bestaande toestand wil handhaven met de correctie, dat de uitgespaarde kilometerprijs opnieuw zal worden berekend. MOTIE II De heer Westerhout (arb.) zegt dat de minister alles moet doen om begrip te deen, blijken voor de moeilijkheden van het betrokken gebied. Het beleid van do minister acht spr. in dit opzicht een teleur stelling. Het beleid noemt hij niet duidelijk en recht lijnig. Komt er eigenlijk een tweede veerboot of niet Spr. vraagt om de Kamer bij een toekomstige wijzi ging der veertarieven hierin van tevoren te kennen. van de bereikte overeenstemming met Ged. Staten te veel wordt onderschat. Het ligt met de koppeling van deze zaak aan' de kwestie der nieuwe veerboten wel enigszins anders. De interventie van de Kamer betekent een ver hoging van uitgaven. Dat is geen gemakkelijke zaak en zal veel moeilijkheden opleveren. Het streven is immers om de uitgaven zo laag mogelijk te houden teneinde belastingverhoging te voorkomen. Er is met de positie van Zeeuwsch-Vlaanderen rekening gehouden de diensten worden, verbeterd ien, er blijft een tekort voor rekening van het rijk. Moet men nu de veren beschouwen als een weg of als een vervoermiddel In het eerste geval kan spr. het standpunt van de Kamer begrijpen. Maar de regering beschouwde de veren steeds als bedrijven, die door ondernemingen worden geëxploiteerd. Zij acht het niet nodig om de exploitatie rendabel te doen zijn. Voor Zeeuwsch-Vlaanderen heeft zij immers een groot tekort geaccepteerd De aanleg van een vaste oeververbinding vergt as tronomische bedragen. Dè kosten zijn berekend cp plm. 500 millioen. Bovendien zou dan de Wester schelde eerst genormaliseerd moeten worden hetgeen de kosten in totaal op ongeveer 2 milliard zou brengen. De Kamer kan dus moeilijk verwachten dat spr een toezegging in die geest doet Er kan geen twijfel over zijn of Ged. Staten hebben toestemming gekregen om een tweede veerboot te laten bouwen. Spreker meent, dat'de motie-Verkerk om het even of het de verst strekkende motie is, niet moet wor den aangenomen. Geldt deze motie ook voor de particuliere pont veren Als dat het geval is, zou deze uitspraak van de Kamer spreker dwingen om deze particuliere be drijven te nationaliseren om hun tekorten over te nemen. Dat wil de heer Verkerk toch evenmin als spreker Voorts is deze motie een slag in de lucht. Wat de motie Westerhout aangaat zegt spr. dat hij aapvaardin gdaarvan ten sterkste moet ontraden, in hoofdzaak om de financiële consequentie's. Spr. moet ook de motie van den Heuvel om financiële redenen ten sterkste ontraden. De stemmingen. Aan de orde is de stemming over de moties. Bij hoofdelijke stemming wordt de motie-Verkerk met 23 tegen 75 stemmen verworpen (voor stemmen de a.r., de lib, de c.h.„ de s.g.p. en de comm. diss.). De motie-Westerhout wordt bij zitten en opstaan aangenomen (voor stemmen de soc., de k.v.p., alle comm., de s.g.p. en de heer v. d. Peijl (c.h.). Bij zitten en opstaan wordt de motie-v. d. Heuvel (k.vp.) aangenomen (voor stemmen soc., kath., a'le comm., de s.g.p. en van de c.h. de heer v. d. Peijl.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1958 | | pagina 1