AXELSE COURANT
«ft i
De vrije veren.
J C VINK
Een nieuwe merkwaardige stoet te Assenede
Frankering bij abonnement, Axel
ZATERDAG 12 JULI 1958
72e Jaargang No. 77
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
VERSCHIJNT IEEtf l WOENSDAG EN ZATERDAG
FIRMA
Markt 12
AXEL
KAMERLEDEN STELLEN ZICH ACHTER HET ZEEUWSCH-VLAAMSE
STANDPUNT.
UITVOERIGE BESPREKING VAN DE VERENKWESTIE IN DE
TWEEDE KAMER.
Het is woensdag geen prettige dag ge
weest voor minister Algera toen de inter
pellatie van zijn partijgenoot mr. Verkerk,
aangaande de Scheldeveren werd behandeld.
De vertegenwoordigers van alle partijen
deken in meerdere of mindere mate achter
iet Zeeuwsdh-Vlaamse standpunt te staan
en er werden dan ook drie moties in stem
ming gebracht tegen het beleid van de
minister.
De Kamer sprak zich hiermede uit voor
vrij vervoer voor voetgangers, fietsers en
iromfietsers en stelde tevens dat de nieuwe
tarieven een maximum zullen zijn en slechts
van tijdelijke aard mogen zijn.
Aan het verslag van deze kamerzitting in
de N.R.C ontlenen wij het volgende
Altijd gaaf huidje
Wat staat de minister te doen
Ook na de uitspraak van de Tweede Ka
mer kan de minister zich tot het strikt for
mele punt bepalen, dat de tarieven worden
vastgesteld door Ged. Staten en hij na het
bereikte accoord dus niets meer wijzigt.
Anderzijds zal hij er rekening mee moe
ten houden, dat de Kamer de aanvulling van
het tekort op de diensten noig moet goed
keuren en dus in dat geval stelling weer
haar protest zal laten horen.
Verder ligt het in de verwachting dat in
de eerstvolgende vergadering van de Prov.
Staten van Zeeland ook de Statenleden de
verenkwestie nog wel eens zullen behande
len en van G.S. zullen eisen, dat gezien de
stemming in de Tweede Kamer opnieuw
met de minister onderhandeld wordt.
Uiteindelijk ligt de beslissing van het ge
heel bij de ministerraad.
In elk geval blijkt de Zeeuwsch-Vlaamse
zienswijze in brede kring weerklank te heb
ben gevonden en bestaat er gegronde hoop
dat nog enige verlichting van de tarieven
te bereiken valt.
De „Vier Ambachten" herleven in het
Festival der Vlaamse Folklore.
Nog steeds hangen de machtige heraldi
sche vlaggen aan de oude stadhuisgevel te
Dendermonde. Zij zagen zo pas neer op het
majestueuze Ros Beiaard met zijn alles over
winnende vechtlust, omringd van 1600 en
thousiaste deelnemers, onder de bekwame
regie en strenge leiding van de heer Frans
van Immerseel, de bekende glazenier en gra-
fieker, die daarmede ruim 200.000 bezoekers
naar de Denderstad trok. Het was volgens
radio en t.v. de merkwaardigste optocht van
het jaar.
Reeds volgende zondag 13 juli te 15 uur
beweegt een nieuwe en machtige stoet van
ruim 1000 deelnemers, het' Festival der
Vlaamse Folklore, rijk aan kleur en spel,
van dezelfde folklorist en kunstenaar door
de Asseneedse sti'aten. Deze stoet is de be
loning van het Provinciaal Bestuur van
Oost-Vlaanderen als gevolg van de unieke
Asseneedse Carnavalsstoet op 16 februari 1.1.
Zo werd het frisse stadje Assenede, met
zijn 5000 levenslustige Saluutjes, mede uit
gekozen om in het raam der Expo '58 festi
viteiten, een der machtigste attractie's uit
te bouwen. Deze ommegang heeft echter
niets te maken met de vorige carnavalsstoet
zoals door velen werd gemeend.
Vooreerst triomfeert de lokale geest der
Vier Ambachten Axel, Boechoute, Hulst
en Assenede. Axel levert buiten haar be
kende drumband „Thalia" verschillende oude
families met hun typische klederdracht. Boe-
chaute toont ons de laatste oude onvervalste
overblijvende vissers in volle doening op de
schuit „Bou 12" die destijds de „Braakman"
doorploegde Hulst brengt ons het beste
uit haar in Nederland en bij ons bekende
„Reinaert de Vos"-stoet met spelende die-
rengroep die „in enen sinksendaghe naar
het hof van Koning Nobel trok.
Honderden saluutjes geven hun tijd en
geld om op 13 juli een nieuwe machtige folk
loristische stoet door de straten te loodsen.
Onder het bijna despotische impuls van
Frans van Immerseel, ook de geestelijke
vader van de Kattestoet te leper en le
Sinterklaasstoet te SintNikaas, wordt een
ommegang samengesteld, die bij de duizen
den toeschouwers lang zal naleven. Zij zul
len er een Jaarkrans der Vlaamse Folklore
izien beleven. Sinterklaas op zijn wit paard
met Zwarte Piet en ezelke worden gevolgd
door zingende kinderen die de lokale liedjes
laten horen. Speculaasventen en-wijven wor
den aan de toeschouwende kinderen ver
deeld. De schaper met zijn kudde brengt
de nodige atmosfeer van de zingende herders
die de Drie Koningen vooraf gaan. Drie-
koningengroepen met hun draaiende ster
ren worden bijgestaan door de blaaskapel
van Boechoute. Op 20 januari viert Sint
Sebastiaan feest. Oude vaandels van 1750.
blazoen en beeld en breuken worden eer
biedig mede rondgedragen. Het 4 meter hoge
reuzenvarken „Knor", met zijn machtig in
gebouwde biertonnen, overw'int de gedroog
de reuzenharing „Miserie". Een gekroonde
vette os vindt zich best op zijn plaats tussen
lopende varkens en tonnen. Terwijl het koele
bier stroomt, lopen worsten in een waardige
omlijsting van zwaar beladen schuurdeuren.
Achtereenvolgens zien wij lopende haringen,
assestrooiers en frisse palmpasenoptocht,
boetefiguren, dansende heksen rond de dui
vel op sabbatdag. Sneeuwklokjes vervullen
hun poëtische taak van lente-ontsluiters.
geneesmidde!
Mijnhardt's Zenuwtabletten
Het saluutjesballet is een hulde aan de
meivis. Schuchtere nonnekens en paterkens
dansen op het oude meiliedje „Daar ging
ne pater langs het land Rond gedragen
meibomen, danst de Asseneedse jeugd. De
oogstkoningin omringd van vierders en pot-
lekkers roepen een vrij beeld op van een
Breughelschilderij. De hopoogst is een ge
motiveerde toegeving aan de twee plaatse
lijke brouwerijen.
De Asseneedse narren met hun duizenden
belletjes zijn het bew'ijs van de Asseneedse
levenslust. Deze stoet die over de grens heen
de Vier Ambachten in oude luister weer
verenigt, geeft een diepere betekenis aan
deze ommegang.
Onmiddellijk na de stoet Zal op de Markt,
in Breughel-atmosfeer, worsten en rijst wor
den uitgedeeld, terwijl de gelukkige eigenaar
van de Asseneedse bierpot gratis bier kan
tappen bij „Knor" het reuzenvarken.
Terwijl muziekkorpsen door het dorp trek
ken zal een groot volksbal op de Markt voor
gezonde leute zorgen. De toegang tot de
omloop van de stoet is gratis.
Assenede bewijst hiermede weer eens wat
een klein grensdorpje kan presteren ten over
staan van grote steden, dank zij de sterk ge
meenschappelijke geest, de belangeloosheid
en de ingeboren en niet te temmen levens
vreugde, de samenwerking van de ijverige
burgemeester, de heer E. van Hoorebeke met
zijn schepencollege en een volkskunstenaar
die zijn taak verstaat.
ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 6 cent
Kwartaal-abranement t
&xel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen f 1,75
Buitenland f 2,00
Drukker - Uitgeef sterFIRMA J. C. VINK
Red. en Adm.: Axel, Markt 12, T3l. 0 1155-646
HoofdredactieJ. C. VINK
ADVERTENTIEPRIJS: 8 cent per m.m.
Bij contracten belangri|ke reductie.
In$* tonden Mededelingen 20 cent per m.m.
Klein». Idvertentièn (maximum 6 regels) 1-5 regels
70 cent iedere regel meer 12 cent extra.
By#'#!f» ÏT'-jB 'li l-\ ^.-7,1 Ijtl 1-L.lAi JJULR&cjtg
Hij wijst voorts op de gevolgen van de tariefsver
hoging voor het personenvervoer, waardoor het con
tact van Zeeuwsch-Vlaanderen met overig Neder
land ernstig wordt benadeeld.
Spr. dient een motie in met de strekking, dat het
vrij vervoer van voetgangers, rijwielen en bromfietsen
dient te worden gehandhaafd.
Geen feest.
De heer van der Peijl c(.h.) zegt dat het hem on
gelukkig uitkomt om in deze vergadering aanwezig
te moeten zijn, terwijl de C H.U. elders haar 50-jarig
bestaan viert. Wat de verhoging van de tarieven be
treft vreest spr. in het bijzonder de nadelige gevolgen
voor het toeristisch verkeer, vooral voor Walcheren.
Hij spreekt de wens uit, dat het vervoer over de
Westerscihelde spoedig, vlug, veilig en voordelig moge
worden. Een vaste oeververbinding zal met het oog
op de belangen van dit gebied nodig zijn.
Nationale betekenis.
De heer Visser (lib.) zegt dat de cijfers aantonen,
dat deze veren niet alleen een provinciale aange
legenheid zijn, maar van nationale betekenis zijn ge
worden. De kosten voor het rijk stijgen, maar .de
baten mog enzeker zo groot geacht worden. De kost
gaat echter voor de baat uit. Dit moet ook het pro
vinciaal bestuur gedacht hebben, toen het het de
overtuiging kwam, dat verbetering, der veerdiensten
dringend nodig werd.
Dat tariefsverhoging remmend zal werken op deze
gang van zaken mag verwacht worden, maar rem-
mender nog zou zijn de bestaande toestand der veren
nog enige jaren te handhaven. Het provinciaal be
stuur kon echter met de rug tegen de muur staande
niet anders doen dan de voorwaarden van de minister
accepteren.
Spr. zegt det de regering nu reeds voorbereidingen
moet treffen voor een vaste oeververbinding en, in
middels de verhoogde exploitatiekosten voor haar
rekening moet nemen. Het beleid moet niet gericht
zijn op het afremmen van vervoer via de veren, maar
op het vooruitwerken naar de vaste oeverbinding.
De heer Borst (comm.) meent, dat men de actie
der Zeeuwsch-Vlamingen niet moet onderschatten
Men zal deze verbeten massa niet tot wanhoop moe
ten drijven. Nu zal de minister zich wel beroepen op
de bereikte overeenstemming met Ged. Staten. Spr.
wil de vraag stellen, hoe de houding van de Prov.
Staten in deze kwestie is geweest. Er is maar eén
weg vrije veren over de Westerschelde.
MOTIE III
Mr. v. d. Heuvel (k.v.p.) betwijfelt niet dat de
zorg voor deze veren over de Westerschelde een
rijksaangelegenheid dient te zijn. Spr. acht het on
juist om C|t verbindingen van nationaal belang retri
buties te gaan heffen.
Spr. vraagt zich af of de verbindingen met dit be
langrijke gebied met ruim 90.000 inwoners niet een
zaak van binnenlands bestuur behoort te zijn, inplaats
van een aangelegenheid die berust onder verkeer cn
waterstaat. Spr. meent, dat de tweede veerboot zo
spoedig mogelijk in de vaart gebracht dient te worden.
De huidige tarieven vormen het maximum dat van
de verbruikers kan worden verlangd. Spr. is niet
blind voor de financiële consequentie's van dit alles.
Maar een verhoging van de tarieven voor voetgangers
fietsers en bromfietsers lijkt hem op sociale gronden
onaanvaardbaar.
De motie Verkerk is naar sprekers mening te al
gemeen en daardoor te weinig duidelijk en concreet.
Daarmee kan niet worden volstaan. Spr. is het eens
met de motie-Westerhout, maar die motie is niet
voldoende om de kwestie afdoende te begrenzen.
Spreker dient daarom een motie in met de strekking
dat liet huidige vrije vervoer voor voetgangers, fiet
sen en bromfietsen gehandhaafd dient te worden en
dat de overige tariefverhogingen als oen. maximum
moeten worden beschouwd en van een tijdelijk ka
rakter, gezien de huidige financiële situatie.
Ir. Van Dis (s.g.p.) uit in het bijzonder wegens de
economische gevolgen vergaande bezwaren tegen de
voorgenomen tariefverhogingen. Vooral ook de mid
denstand protesteert kraohtig omdat men er een be
gin van liquidatie van zijn bestaan in ziet.
Als overgangstermijn dienen de huidige tarieven
gehandhaafd te worden. Spr. heeft de motie-Verkerk
gaarne mede ondertekend.
De heer Gortzak (comm. diss.) zegt, dat de demon
stratie in Den Haag van de Zeeuwsch-Vlamingen
nuttig geweest blijkt te zijn. Het is onrechtvaardig
dat een bewoner van Velsen of Amsterdam gratis zijn
familie aan de overzijde kan bezoeken, maar die van
Zeeuwsch-Vlaanderen daarvoor moet gaan betalen.
Er moet naar het principe van vrije veren worden
gewerkt.
Na de schorsing zegt minister Algera dat de waarde
Aan de orde is de interpellatie van de heer Ver
kerk (a.r.) betreffende de nieuwe veerrechten voor de
Westerschelde. Allereerst wenst spr. iets te zeggen
over hetgeen rondom de acties in Zeeuwsch-Vlaan
deren is gebeurd, n.l. de onnationale en ondemocra
tische uitlatingen. Zeeuwsch-Vlaanderen heeft geen
enkele reden om zich te laten beheksen. Deze ern
stige zaak eist waardige strijdmiddelen.. Spr. beoogt
geen kritiek op het beleid van de minister, noch op
de tot stand gekomen overeenkomst. Hij wenst geen
steekspel met de minister maar een samenspel om het
vraagstuk van de veerrechten tot een oplossing te
brengen.
Spr. noemt het een pijnlijke tegenstelling dat tun
nels en bruggen vrij zijn, doch dat er veergelden moe
en; worden geheven voor gebrekkige overgangen. De
veerrechten zijn uit de tijd zij vormen een over
blijfsel uit de feodale tijd en een barrière in de ver
keersverbindingen.
De minister van Verkeer en Waterstaat, mr. Algera,
zegt ter inleiding dat hij op de begroting een bedrag
van 2 millioen als bijdrage in het tekort op de veren
heeft aangevraagd.
Hij kan nu wel mededelen dat met dat bedrag lang
niet kan worden volstaan en spr. zal genoodzaakt
zijn om een aanzienlijke suppletie te vragpn.
Spr. zegt voorts dat er een definitieve overeen
stemming over de tarieven tot stand is gekomen tussen
Ged. Staten en hem. Het is nu oen kwestie geworden
van een beslissing van Ged. Staten. De beslissing
betekent voor Zeeuwsch-Vlaanderen niet een terug
val op de toestand in 1939. Het overblijvende mil-
lioenentekort is een aanduiding dat de regering wel
degelijk rekening heeft gehouden met de bijzondere
positie van Zeeuwsch-Vlaanderen. Spr. is zich be
wust dat het hier een tere zaak betreft. Hij acht het
feit, dat er reacties zijn gekomen begrijpelijk, maar hij
hoopt dat de bevolking zich bij de beslissing zal
kunnen neerleggen.
POEDER-ZALF-OLIE-ZEEP
MOTIE I
Mr. Verkerk (a.r.) Wat het goederenvervoer be
treft is hem verteld, dat er sprake is van oen ver
minderde productiviteit van het wagonpark. Ook ten
aanzien van het personenvervoer is er sprake van
veel leegloop. Spr. wil gqen verhoging van barrière-
druk, maar eerder verlichting.
De a.r.-fractie maakt bepaald geen gemakkelijk ge
bruik van het woord ,,geld maar als er prioriteiten
nodig zijn, dan dienen die er te komen. En is dat niet
het geval ten aanzien van Zeeuwsch-Vlaanderen
Spr. is niet geheel tevreden met het antwoord van
de minister.
Hij diienl een motie in met de strekking dat wan
neer een wegverbinding, die van belang is voor net
doorgaand verkeer, door een natuurlijke barrière
wordt verbroken ,er slechts sprake kan zijn van een
heffing van tarieven, waarbij rekening wordt ge
houden met de belangen van het betrokken gebieds
deel er. met de betekenis van dit gebiedsdeel voor
de ontwikkeling van geheel Nederland. Spr. zegt, dat
hij dus de bestaande toestand wil handhaven met de
correctie, dat de uitgespaarde kilometerprijs opnieuw
zal worden berekend.
MOTIE II
De heer Westerhout (arb.) zegt dat de minister
alles moet doen om begrip te deen, blijken voor de
moeilijkheden van het betrokken gebied. Het beleid
van do minister acht spr. in dit opzicht een teleur
stelling. Het beleid noemt hij niet duidelijk en recht
lijnig. Komt er eigenlijk een tweede veerboot of niet
Spr. vraagt om de Kamer bij een toekomstige wijzi
ging der veertarieven hierin van tevoren te kennen.
van de bereikte overeenstemming met Ged. Staten te
veel wordt onderschat. Het ligt met de koppeling
van deze zaak aan' de kwestie der nieuwe veerboten
wel enigszins anders.
De interventie van de Kamer betekent een ver
hoging van uitgaven. Dat is geen gemakkelijke zaak
en zal veel moeilijkheden opleveren. Het streven is
immers om de uitgaven zo laag mogelijk te houden
teneinde belastingverhoging te voorkomen.
Er is met de positie van Zeeuwsch-Vlaanderen
rekening gehouden de diensten worden, verbeterd
ien, er blijft een tekort voor rekening van het rijk.
Moet men nu de veren beschouwen als een weg
of als een vervoermiddel In het eerste geval kan
spr. het standpunt van de Kamer begrijpen. Maar de
regering beschouwde de veren steeds als bedrijven,
die door ondernemingen worden geëxploiteerd. Zij
acht het niet nodig om de exploitatie rendabel te doen
zijn. Voor Zeeuwsch-Vlaanderen heeft zij immers
een groot tekort geaccepteerd
De aanleg van een vaste oeververbinding vergt as
tronomische bedragen. Dè kosten zijn berekend cp
plm. 500 millioen. Bovendien zou dan de Wester
schelde eerst genormaliseerd moeten worden hetgeen
de kosten in totaal op ongeveer 2 milliard zou brengen.
De Kamer kan dus moeilijk verwachten dat spr een
toezegging in die geest doet
Er kan geen twijfel over zijn of Ged. Staten hebben
toestemming gekregen om een tweede veerboot te
laten bouwen.
Spreker meent, dat'de motie-Verkerk om het even
of het de verst strekkende motie is, niet moet wor
den aangenomen.
Geldt deze motie ook voor de particuliere pont
veren Als dat het geval is, zou deze uitspraak van
de Kamer spreker dwingen om deze particuliere be
drijven te nationaliseren om hun tekorten over te
nemen. Dat wil de heer Verkerk toch evenmin als
spreker Voorts is deze motie een slag in de lucht.
Wat de motie Westerhout aangaat zegt spr. dat
hij aapvaardin gdaarvan ten sterkste moet ontraden,
in hoofdzaak om de financiële consequentie's. Spr.
moet ook de motie van den Heuvel om financiële
redenen ten sterkste ontraden.
De stemmingen.
Aan de orde is de stemming over de moties. Bij
hoofdelijke stemming wordt de motie-Verkerk met
23 tegen 75 stemmen verworpen (voor stemmen de
a.r., de lib, de c.h.„ de s.g.p. en de comm. diss.).
De motie-Westerhout wordt bij zitten en opstaan
aangenomen (voor stemmen de soc., de k.v.p., alle
comm., de s.g.p. en de heer v. d. Peijl (c.h.).
Bij zitten en opstaan wordt de motie-v. d. Heuvel
(k.vp.) aangenomen (voor stemmen soc., kath., a'le
comm., de s.g.p. en van de c.h. de heer v. d. Peijl.