m
11
w
Onverminderd gaan u/ij voort!
10 pCt Korting
halve prijs
ii
m
li
Mantels - Mantelkostuums
Japonnen
Blouses - Rokken enz.
Herenkostuums
Kolberts - Pantalons
Regenkleding - Overhemden
enz. enz
Honderden, enkele stuks of
einde-serlegoederen tegen
Vrijblijvend tonen wij u:
Dat u nergens voordeliger koopt
Zie en vergelijk onze prijzen
m
m
II
IK
II
ël
II
il
II
11
ff
ii
pp
JA
oor Dames en Herenconfeclie
Pi
II
II
ZUIDDORPE.
NIEUWE KABEL GELEGD IN DE
WESTERSCHELDE.
Een kleine vloot van sleepboten en ber
gingsvaartuigen met een bok tussen in, trok
dinsdagmorgen ter hoogte van Bakendorp
behoedzaam van de Bevelandse oever de
Westerschelde over voor de tweede fase
van de grootscheepse „operatie" waarmee
de P.Z.E.M. Zeeuwsch-Vlaanderen straks
door middel van een uitzonderlijk moderne
waterkabel-verbinding van electriciteit zal
voorzien. Het eerste deel van deze kabel
tussen Bakendorp op Beveland en de
Hellegatpolder ten oosten van Terneuzen
werd reeds eerder gelegd. Dinsdagmorgen
dan liet de bok met de motorisch aange
dreven haspel weer ruim twee kilometer
kabel in het water van de Westerschelde
glijden. Hiermee werd dit bijzondere project
van de P.Z.E.M. op voorspoedige wijze
voltooid, voor zover het althans het leggen
van deze kilometers lange „lintworm" be
treft. Want heelmaal klaar is dit karwei
nog niet, omdat de twee gedeelten nog met
elkaar verbonden moeten worden en omdat
de kabel niet op, maar onder de zeebodem
zal komen te rusten. Een zuiger zal binnen
kort deze bijzondere waterkabel, die onlangs
in Delft de bijzondere belangstelling had van
H.M. Koningin Juliana, onder het zand-
oppervlak zuigen, veilig verborgen voor
ankerende schepen.
IN DE DC - 8 VAN DE K. L. M.
113 TOT 157 PASSAGIERS.
In de DC-8 vliegtuigen, die de K.L.M. in
1960 van de Douglas-fabrieken krijigt afge
leverd, kunnen 113 tot 157 passagiers ver
voerd worden. Zoals met alle intercontinen
tale vliegtuigen zijn er ook in de DC-8 di
verse mogelijkheden voor wat de interieur
indeling betreft. Door ,het plaatsen of ver
wijderen van tussenschotten kan het toe
stel in enkele uren tijds ingericht worden
voor het vervoer van passagiers in drie of
twee klassen of zelfs in één klasse.
De K.L.M. krijgt de acht DC-8's van de
Douglas-fabrieken ingericht voor het ver
voer in twee klassen. Na een aantrekkelijke
lounge .voorin het toestel, waarin door de
K.L.M. op Schiphol een bar zal worden ge
bouwd, volgen een eerste klas cabine voor
20 passagiers en daarna een cabine waarin
93 economy-klasse passagiers ondergebracht
kunnen worden. Tussen de lounge en de
eerste cabine bevindt zich een uitgebreide
boordkeuken, terw'ijl achter de tweede ca
bine weer een keuken is ingericht, waarvan
een gedeelte gemakkelijk kan worden ver
wijderd en vervangen door stoelen.
De cabine van de DC-8 is aanmerkelijk
(n.l. 60 cm.) breder dan die van de DC-7C,
het modernste intercontinentale vliegtuig
van thans. In de voorcabine gaat de K.L.M.
toch niet meer dan twee stoelen aan beide
zijden van het gangpad plaatsen. Brede stoe
len met brede leuningen worden in deze
eerste klasse geplaatst, daarmede de passa
giers een maximum aan ruimte gevend.
In de economy-klasse zullen zes, speciaal
voor deze klasse ontworpen geriefelijke stoe
len gescheiden worden door een pad. De
beide cabines zijn gescheiden door een tus-
senschot dat gemakkelijk verwijderd kan
worden. Bij een inrichting geheel voor eco
nomy-klasse passagiers kunnen 157 passa
giers worden vervoerd.
Ook is het mogelijk het toestel in te rich
ten voor het vervoer van passagiers in drie
klassen door nóg een tussenschot te plaatsen.
Dan kunnen naast de 20 eerste klasse, 30
toeristenklasse nog 63 economy-klasse pas
sagiers, dus in totaal 113 personen worden
vervoerd.
Om het in- en uitstappen van het grote
aantal passagiers te versnellen heeft men nu
twee deuren aangebracht, één voorin bij de
stuurhut en de ander achterin de romp. Bij
de huidige vliegtuigen is er meestal één deur
voor de passagiers. Aan de stuurboordzijde
zijn twee deuren voor het personeel en voor
het beladen van de boordkeuken, eveneens
voor- en achterin het toestel. De passagiers
deuren zijn voorzien van op te blazen „glij
banen die in geval van nood, wanneer er
uiteraard geen vliegtuigtrap aanwezig is,
door de passagiers gebruikt kunnen worden
om het vliegtuig1 snel te verlaten.
De lucht in de cabine wordt elke drie mi
nuten geheel verversttevens wordt een
controle uitgeoefend op de temperatuur en
de vochtigheidsgraad. De DC-8 heeft de
zelfde grote hamen als de DC-7C, die de
passagiers tijdens de vlucht een onbeperkt
uitzicht cc ven op de wolkenformatie's, die
gezien de grote kruishoogte van het toestel
ver beneden hen zullen liggen,
TOERISTISCH NIEUWS UIT BELGIË.
DE GOUDEN EEUW DER
GROTE STEDEN.
Internationale kunsttentoonstelling
te Gent.
Kunstwerken en documenten uit Amster
dam, Utrecht en Delft, die uit de bloeitijd
van deze steden dateren, zult U deze zomer
in Gent moeten zoeken. In de gerestaureerde
Sint Pietersabdij wordt daar thans een in
ternationale kunsttentoonstelling gehouden
onder het motto „De Gouden Eeuw der
Grote Steden". Deze tentoonstelling blijft
tot 14 september.
Nog niet zo heel lang geleden was Gent,
na Parijs, de grootste stad van West-
Europa. En hoewel ook thans deze stad
nog een belangrijke plaats inneemt de
tweede haven van België en flink wat in
dustrie kijkt Gent van tijd tot tijd graag
naar het verleden.
Het is dan ook geen toeval, dat hier het
idee -geboren werd om in het tentoonstellings
jaar bij uitstek een aantal steden, die even
als Gent in vroeger eeuwen een periode van
grote bloei gekend hebben, uit te nodigen
tot een getuigenis van die gouden tijden.
Behalve Gent zelf en de genoemde Neder
landse steden nemen aan „De Gouden Eeuw
der Grote Steden" deelParijs, Marseille,
Londen, Krakau, Augsburg, Bremen, Keulen,
Lübeck, Lüneburg, Kopenhagen, Lissabon,
Genève, Venetië en Barcelona.
Elke stad was vrij om te tonen wat zij
wilde, mits het in verband stond met haar
bloeitijd. Zo laat Parijs o.a. mooie gebrand
schilderde ramen zien, Amsterdam toont
portretten van Rembrandt, Vondel, Hooft,
Sweelinck en Descartes, zilversmeedwerk
van Lutma en een maquette van Jacob van
Campen's Amsterdamse stadhuis. Delft is
o.a. vertegenwoordigd met veel porcelein en
Utrecht zond werken van Jan van Scorel.
Dit is slechts een greep uit de vele interes
sante inzendingen. Wde maar enigszins in
de historie van ons werelddeel belang stelt,
zal in Gent een boeiende tentoonstelling
vinden.
Grote Prijs van België voor motoren.
Op het circuit van Franchorchamps wor
den zondag 6 juli de motorwedstrijden om
de Grote Prijs van België verreden. Er zijn
vier klassen: 125 cc, 350 cc, 500 cc en
500 cc met zijspan. De wedstrijden beginnen
om half één.
w
<♦1
ZIE ETALAGES
ZIE ETALAGES
II
PP
il
pp
PP
Op onze gehele voorraad
niets uitgezonderd,
ook op goederen welke wij
pas binnen hebben
geven wij
Zoals NOVA is er geen]
Dat kan NOVA
maar alleen I
ZIE
ETALAGES
w_ r\
nP
ii
pp
pp
*P
H
U
pp
99
ZIE ETMAGES
m m
n
OEFENING VAN DE B.B.
Te Zuiddorpe werd dezer dagen de eerste oefening
van de B.B. gehouden, als inzet van het practisch
gaan werken van de noodwachters uit deze gemeente
en tevens bedoeld als propaganda voor de B.B.
Onder leiding van het blokhoofd, de heer Roelandt,
werd door een blokploeg uit Axel, geassisteerd door
enige B.B.-vrijwilligers uit Zuiddorpe in en om een
onbewoonde woning aan de rand van het dorp een
korte oefening gehouden.
Via een geluidsversterker werd de bedoeling van
de oefening medegedeeld en werd gedurende het werk
een uiteenzetting gegeven van hetgeen gebeurde.
Na het ontsteken van een brandbom, die veel rook
ontwikkelde en waarbij een felle witte vuurgloed en
uitspattende vonken werden waargenomen, trokken
enige B.B.-ers op verkenning uit en weldra volgden
enige brandwachten en redders om de brand te blussen
en een slachtoffer te redden. Ook op de zolder bleek
zich nog een slachtoffer te bevinden. Deze moest
door een smal raam naar buiten worden gebracht,
hetgeen een handicap voor het werk was omdat het
gebruik van een brancard onmogelijk was. De B.B.-ers
wisten desondanks het slachtoffer, zij het met enige
moeite, behouden beneden te brengen.
De slachtoffers werden door E.H.B.O.-ers in de
nabijheid verder verzorgd.
Daarna werd buiten het blussen van een brandbom
gedemonstreerd waarbij de nodige toelichting werd
verstrekt. De oefening eindigde met een opwekking
tot toetreding tot de B.B.
Onder de vele belangstellenden zagen we de heer
Puijlaert, burgemeester van Zuiddorpe, het kringhoofd
van de B.B. en enige andere leden van de raad of
van de B.B.
Ma berging van het materiaal werd in één der café's
een nabeschouwing gegeven en waardering uitge
sproken voor het eerste optreden van deze ploeg
onder leiding van de heer Roelandt en bracht de
burgemeester een dankwoord uit voor het houden van
deze oefening, welke gezien moet worden als een
begin van het B.B.-werk.
Jan*'
VV
PI
II
II
m
m
'v' V
II
PP
«JSSj!
pp
pp
li -f, f'
JGEP 9
A
v«!>
pp
pp
pp
ii
ël
PP
•Pp
PP
pp
nsriop
nO