m 11 w Onverminderd gaan u/ij voort! 10 pCt Korting halve prijs ii m li Mantels - Mantelkostuums Japonnen Blouses - Rokken enz. Herenkostuums Kolberts - Pantalons Regenkleding - Overhemden enz. enz Honderden, enkele stuks of einde-serlegoederen tegen Vrijblijvend tonen wij u: Dat u nergens voordeliger koopt Zie en vergelijk onze prijzen m m II IK II ël II il II 11 ff ii pp JA oor Dames en Herenconfeclie Pi II II ZUIDDORPE. NIEUWE KABEL GELEGD IN DE WESTERSCHELDE. Een kleine vloot van sleepboten en ber gingsvaartuigen met een bok tussen in, trok dinsdagmorgen ter hoogte van Bakendorp behoedzaam van de Bevelandse oever de Westerschelde over voor de tweede fase van de grootscheepse „operatie" waarmee de P.Z.E.M. Zeeuwsch-Vlaanderen straks door middel van een uitzonderlijk moderne waterkabel-verbinding van electriciteit zal voorzien. Het eerste deel van deze kabel tussen Bakendorp op Beveland en de Hellegatpolder ten oosten van Terneuzen werd reeds eerder gelegd. Dinsdagmorgen dan liet de bok met de motorisch aange dreven haspel weer ruim twee kilometer kabel in het water van de Westerschelde glijden. Hiermee werd dit bijzondere project van de P.Z.E.M. op voorspoedige wijze voltooid, voor zover het althans het leggen van deze kilometers lange „lintworm" be treft. Want heelmaal klaar is dit karwei nog niet, omdat de twee gedeelten nog met elkaar verbonden moeten worden en omdat de kabel niet op, maar onder de zeebodem zal komen te rusten. Een zuiger zal binnen kort deze bijzondere waterkabel, die onlangs in Delft de bijzondere belangstelling had van H.M. Koningin Juliana, onder het zand- oppervlak zuigen, veilig verborgen voor ankerende schepen. IN DE DC - 8 VAN DE K. L. M. 113 TOT 157 PASSAGIERS. In de DC-8 vliegtuigen, die de K.L.M. in 1960 van de Douglas-fabrieken krijigt afge leverd, kunnen 113 tot 157 passagiers ver voerd worden. Zoals met alle intercontinen tale vliegtuigen zijn er ook in de DC-8 di verse mogelijkheden voor wat de interieur indeling betreft. Door ,het plaatsen of ver wijderen van tussenschotten kan het toe stel in enkele uren tijds ingericht worden voor het vervoer van passagiers in drie of twee klassen of zelfs in één klasse. De K.L.M. krijgt de acht DC-8's van de Douglas-fabrieken ingericht voor het ver voer in twee klassen. Na een aantrekkelijke lounge .voorin het toestel, waarin door de K.L.M. op Schiphol een bar zal worden ge bouwd, volgen een eerste klas cabine voor 20 passagiers en daarna een cabine waarin 93 economy-klasse passagiers ondergebracht kunnen worden. Tussen de lounge en de eerste cabine bevindt zich een uitgebreide boordkeuken, terw'ijl achter de tweede ca bine weer een keuken is ingericht, waarvan een gedeelte gemakkelijk kan worden ver wijderd en vervangen door stoelen. De cabine van de DC-8 is aanmerkelijk (n.l. 60 cm.) breder dan die van de DC-7C, het modernste intercontinentale vliegtuig van thans. In de voorcabine gaat de K.L.M. toch niet meer dan twee stoelen aan beide zijden van het gangpad plaatsen. Brede stoe len met brede leuningen worden in deze eerste klasse geplaatst, daarmede de passa giers een maximum aan ruimte gevend. In de economy-klasse zullen zes, speciaal voor deze klasse ontworpen geriefelijke stoe len gescheiden worden door een pad. De beide cabines zijn gescheiden door een tus- senschot dat gemakkelijk verwijderd kan worden. Bij een inrichting geheel voor eco nomy-klasse passagiers kunnen 157 passa giers worden vervoerd. Ook is het mogelijk het toestel in te rich ten voor het vervoer van passagiers in drie klassen door nóg een tussenschot te plaatsen. Dan kunnen naast de 20 eerste klasse, 30 toeristenklasse nog 63 economy-klasse pas sagiers, dus in totaal 113 personen worden vervoerd. Om het in- en uitstappen van het grote aantal passagiers te versnellen heeft men nu twee deuren aangebracht, één voorin bij de stuurhut en de ander achterin de romp. Bij de huidige vliegtuigen is er meestal één deur voor de passagiers. Aan de stuurboordzijde zijn twee deuren voor het personeel en voor het beladen van de boordkeuken, eveneens voor- en achterin het toestel. De passagiers deuren zijn voorzien van op te blazen „glij banen die in geval van nood, wanneer er uiteraard geen vliegtuigtrap aanwezig is, door de passagiers gebruikt kunnen worden om het vliegtuig1 snel te verlaten. De lucht in de cabine wordt elke drie mi nuten geheel verversttevens wordt een controle uitgeoefend op de temperatuur en de vochtigheidsgraad. De DC-8 heeft de zelfde grote hamen als de DC-7C, die de passagiers tijdens de vlucht een onbeperkt uitzicht cc ven op de wolkenformatie's, die gezien de grote kruishoogte van het toestel ver beneden hen zullen liggen, TOERISTISCH NIEUWS UIT BELGIË. DE GOUDEN EEUW DER GROTE STEDEN. Internationale kunsttentoonstelling te Gent. Kunstwerken en documenten uit Amster dam, Utrecht en Delft, die uit de bloeitijd van deze steden dateren, zult U deze zomer in Gent moeten zoeken. In de gerestaureerde Sint Pietersabdij wordt daar thans een in ternationale kunsttentoonstelling gehouden onder het motto „De Gouden Eeuw der Grote Steden". Deze tentoonstelling blijft tot 14 september. Nog niet zo heel lang geleden was Gent, na Parijs, de grootste stad van West- Europa. En hoewel ook thans deze stad nog een belangrijke plaats inneemt de tweede haven van België en flink wat in dustrie kijkt Gent van tijd tot tijd graag naar het verleden. Het is dan ook geen toeval, dat hier het idee -geboren werd om in het tentoonstellings jaar bij uitstek een aantal steden, die even als Gent in vroeger eeuwen een periode van grote bloei gekend hebben, uit te nodigen tot een getuigenis van die gouden tijden. Behalve Gent zelf en de genoemde Neder landse steden nemen aan „De Gouden Eeuw der Grote Steden" deelParijs, Marseille, Londen, Krakau, Augsburg, Bremen, Keulen, Lübeck, Lüneburg, Kopenhagen, Lissabon, Genève, Venetië en Barcelona. Elke stad was vrij om te tonen wat zij wilde, mits het in verband stond met haar bloeitijd. Zo laat Parijs o.a. mooie gebrand schilderde ramen zien, Amsterdam toont portretten van Rembrandt, Vondel, Hooft, Sweelinck en Descartes, zilversmeedwerk van Lutma en een maquette van Jacob van Campen's Amsterdamse stadhuis. Delft is o.a. vertegenwoordigd met veel porcelein en Utrecht zond werken van Jan van Scorel. Dit is slechts een greep uit de vele interes sante inzendingen. Wde maar enigszins in de historie van ons werelddeel belang stelt, zal in Gent een boeiende tentoonstelling vinden. Grote Prijs van België voor motoren. Op het circuit van Franchorchamps wor den zondag 6 juli de motorwedstrijden om de Grote Prijs van België verreden. Er zijn vier klassen: 125 cc, 350 cc, 500 cc en 500 cc met zijspan. De wedstrijden beginnen om half één. w <♦1 ZIE ETALAGES ZIE ETALAGES II PP il pp PP Op onze gehele voorraad niets uitgezonderd, ook op goederen welke wij pas binnen hebben geven wij Zoals NOVA is er geen] Dat kan NOVA maar alleen I ZIE ETALAGES w_ r\ nP ii pp pp *P H U pp 99 ZIE ETMAGES m m n OEFENING VAN DE B.B. Te Zuiddorpe werd dezer dagen de eerste oefening van de B.B. gehouden, als inzet van het practisch gaan werken van de noodwachters uit deze gemeente en tevens bedoeld als propaganda voor de B.B. Onder leiding van het blokhoofd, de heer Roelandt, werd door een blokploeg uit Axel, geassisteerd door enige B.B.-vrijwilligers uit Zuiddorpe in en om een onbewoonde woning aan de rand van het dorp een korte oefening gehouden. Via een geluidsversterker werd de bedoeling van de oefening medegedeeld en werd gedurende het werk een uiteenzetting gegeven van hetgeen gebeurde. Na het ontsteken van een brandbom, die veel rook ontwikkelde en waarbij een felle witte vuurgloed en uitspattende vonken werden waargenomen, trokken enige B.B.-ers op verkenning uit en weldra volgden enige brandwachten en redders om de brand te blussen en een slachtoffer te redden. Ook op de zolder bleek zich nog een slachtoffer te bevinden. Deze moest door een smal raam naar buiten worden gebracht, hetgeen een handicap voor het werk was omdat het gebruik van een brancard onmogelijk was. De B.B.-ers wisten desondanks het slachtoffer, zij het met enige moeite, behouden beneden te brengen. De slachtoffers werden door E.H.B.O.-ers in de nabijheid verder verzorgd. Daarna werd buiten het blussen van een brandbom gedemonstreerd waarbij de nodige toelichting werd verstrekt. De oefening eindigde met een opwekking tot toetreding tot de B.B. Onder de vele belangstellenden zagen we de heer Puijlaert, burgemeester van Zuiddorpe, het kringhoofd van de B.B. en enige andere leden van de raad of van de B.B. Ma berging van het materiaal werd in één der café's een nabeschouwing gegeven en waardering uitge sproken voor het eerste optreden van deze ploeg onder leiding van de heer Roelandt en bracht de burgemeester een dankwoord uit voor het houden van deze oefening, welke gezien moet worden als een begin van het B.B.-werk. Jan*' VV PI II II m m 'v' V II PP «JSSj! pp pp li -f, f' JGEP 9 A v«!> pp pp pp ii ël PP •Pp PP pp nsriop nO

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1958 | | pagina 3