AXELSE COURANT 1 De DC-8 vliegt De scheldeveren J. C VINK Frankering bij abonnement, Axel ZATERDAG 21 JUNI 1958 72e Jaargang No. 71 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDf l WOENSDAG EN ZATERDAG OH- FIRMA Markt 12 AXEL OVER TWEE JAAR: SNEL EN RUSTIG IN 7 UUR VAN Meer dan twee uur vloog de eerste DC-8 onlangs, alvorens een uitstekende landing te maken op Edwards Air Force Base in Cali- fornië. Eén van de drie testpiloten aan boord kas Paul H. Patten, die vorig jaar de „Lind- bergh-vluchtmet dc K.L.M. DC-7C de „Zwarte Zee" van San Diego naar Parijs meemaakte. In deze eerste vlucht culmineerde één van de meest uitgebreide bouwprogramma's door één industrie ondernomen. Meer dan 200 millioen dollar of 800 millioen investeerde Douglas in de DC-8, die de luchtvaartmaat schappijen bijna 20 millioen per toestel kost. Möar daarvoor is dan ook alle kennis die Douglas heeft verzameld bij de bouw van de vermaarde DC (Douglas Commercial)-serie gedurende meer dan 25 jaar en de verge vorderde technioche wetensdhap, verworven bij de productie van duizenden, door straal motoren en raketten aangedreven militaire toestellen, in dit straalverkeersvliegtuig ver enigd. Zeventien luchtvaartmaatschappijen heb ben 138 DC-8's besteld ter waarde van in totaal meer dan 700 millioen dollar, voordat het eerste toestel vloog. In juni 1955 werd door Douglas aangekondigd dut. het eerste verkeersvliegtuig met straalmotoren door deze vliegtuigfabrieken gebouwd zou wor den. Na jarenlange wetenschappelijke voor bereidingen kon de DC-8 als een commer cieel transportvliegtuig op stapel gezet wor den en sindsdien is er hard gewerkt aan de tekentafels en in de werkplaatsen van de Douglas vliegtuigfabrieken in Santa Monica en Long Beach, Californië. De K.L.M. was de eerste luchtvaartmaat schappij buiten de Verenigde Staten die de DC-8 bestelde. Acht van deze vliegtuigen met een totale waarde, inclusief onderdelen, van 200 millioen omvatte deze order. De afmetingen van de DC-8 overtreffen verre die van de DC-7C, het laatste met zuigermotoren uitgeruste toestel voor de lange afstand, waarvan de K.L.M. thans 10 stuks in gebruik heeft met nog twee in bestelling. Heeft de DC-7C een lengte van 34,20 m. en een spanv/ijdte van 38,80 m„ bij de DC-8 zijn deze afmetingen resp. 45,80 m. en 42,60 m. Ook komt de grootte van de DC-8 tot uiting in een vergelijking van de maximum startgewichten van DC-7C en DC-8 deze zijn resp. 64.922 kg. en 141.000 kg. Aan brandstof kan de DC-8 83.000 liter meenemen, die binnen 20 minuten in de tankis gepompt kunnen worden. De DC-7C heeft een tankinlhoud van maximaal 29.750 liter. De hoeveelheid brandstof die de DC-8 mee kan nemen weegt evenveel als vijf vol geladen DC-3's (de bekende Dakota's) te zamen. De motoren. De DC-8 heeft vier turbinemotoren van het type JT-4A-3. Deze zijn niet, zoals tot dusver gebruikelijk was, in de vleugels be vestigd, doch hangen in z.g. „pods" onder de pijlvleugels. Deze vleugels maken een NEW YORK NAAR AMSTERDAM. hoek van 30° met de romp en zijn wat het profiel betreft nieuw in de Westerse ver- keenaluchtvaart. Elke motor is voorzien van een straalomkeerder, waardoor de lucht stroming uit de motor na de landing omge bogen wordt in tegengestelde richting en de uitloop door deze „thiust-brake" wordt ver kort. Ook tijdens de vlucht kan deze straal omkeerder gebruikt worden om vlug snel heid te verminderen. Een nieuwtje is de mogelijkheid voor de DC-8, zoals de K.L.M. die krijgt een complete extra motor mee te nemen, die eveneens 'onderaan de vleugel dicht bij de romp opgehangen kan worden. Deze motor zal tijdens de vlucht geen dienst doen doch b.v. bestemd zijn op een vlieg veld als reserve-motor gedeponeerd te worden. Snel en rustig. Deze wijze van voortstuwing door straal motoren maakt het mogelijk om belangrijk grotere snelheden te behalen dan tot nog toe het geval was met de zuiger- of schroef- turbine-motoren. De DC-8 heeft een kruis snelheid van circa 900 km per uur. Daar mede wordt tevens op het gebied van rust en comfort een geheel nieuwe wijze Van luchtvervoer gebracht. Door het ontbreken van op- en neer gaande delen, zoals zuigers, drijfstangen, kleppen, enz. in de motoren zullen er tijdens de vlucht geen trillingen optreden. De rust in de cabine wordt bovendien bevorderd doordat op de motoren geluiddempers zijn aangebracht. Ook de gehele romp is met geluiddempend materiaal bekeed. Doordat de DC-8 op hoogten van 11 km vliegt, zal over het algemeen boven het weer gevlogen worden. Met een betalende lading van meer dan 15.000 kg zal het toe stel in staat zijn de grote oceaan- en con tinentale trajecten zonder tussenlandingen af te leggen. De toekomstige vliegtijd voor een vlucht van Amsterdam naar New York is ongeveer 8 uur. In omgekeerde richting zullen de over het algemeen heersende wes telijke winden de vliegtijd nog verkorten New YorkAmsterdam in zeven uur. MINISTER ALGERA HEEFT DE NIEUWE TARIEVEN BEKEND GEMAAKT. NIEUWE HAVEN IN BRESKENS WORDT 28 JULI IN GEBRUIK GENOMEN. Woensdag zijn door minister Algera de bijzonderheden bekend gemaakt inzake de veertarieven over de Westerschelde, zoals die nu na het overleg met Ged. Staten van vorige week zijn vastgesteld. In grote lijnen is hierbij aan de door Ged. Staten geuite wensen voldaan, terwijl vol gend voorjaar nog nader overleg zal worden gepleegd met Ged. Staten, wanneer bien met de nieuwe regeling ervaring zal hebben opgedaan. Volledige overeenstemming werd bereikt over de volgende punten 1. Inplaats van 20-vaartenboekjes voor personen, rijwielen en bromfietsen, resp. 40-vaartenboekjes voor personen- en vrachtauto's zullen onderscheidelijk 10- en 20-vaartenboekjes worden ingevoerd. 2. In de tarieven voor de 20-vaartenboek jes voor personen -en vrachtauto's zul len de chauffeurs, zonder prijsverhoging begrepen zijn. Overigens zullen eenvou- digheidshalve alle tarieven voor rijwie len, bromfietsen, motorrijwielen, perso nen- en vradhtauto's worden uitgedrukt in één (verhoogd) bedrag, waarin de overtochtskosten van het vervoermiddel en van de berijder of bestuurder zijn samengevoegd. 3. Ged. Staten zullen de tarieven invoeren op de dag, waarop de nieuwe veerboot „Prinses Beatrix" in het veer Breskens— Vlissingen in bedrijf wordt gesteld, doch uiterlijk op 1 augustus 1958. 4. In maart of april 1959 zal er opnieuw overleg worden igpjpleegd, Waarbij de minister en de Ged. Staten geheel vrij zijn, aan de hand van de verkregen er varing met toepassing der tarieven, hun standpunt daarover opnieuw te bepalen. Minister Algera deelt dit mede in brieven aan de Eenste en Tweede Kamer, waarin hij verslag doet over het overleg met Ged. Staten. De nieuwe tarieven. Na het aanbrengen van de genoemde wij zigingen worden de nieuwe veertarieven dan als volgt Personen 0,40 kinderen beneden 4 j3ar vrij; kinderen van 4-10 jaar ƒ0,20; 10- vaartenboekjes voor personen 3.. Maandkaarten voor scholieren en werk nemers, af te geven op verklaring van het hoofd der ischool of de werkgever, 3. maandkaarten alsvoren met rijwiel met of zonder hulpmotor 4,50. Rijwiel met of zonder hulpmotor, inclusief de berijder 0,60 1 O-vaartenboekjes als- voren 4,50. Motorrijwiel, inclusief de berijder ƒ0,90 1 O-vaartenboekjes alsvoren 6,50. Personenauto, inclusief bestuurder 1,90 20-vaartenboekjes alsvoren 20. Lichte vrachtauto's, inclusief bestuurder 2,90; 20-vaartenboekjes alsvoren ƒ30. Zware vrachtauto's, autobus, inclusief de bestuurder 4,40 20-vaartenboekjes als voren 45. Vrachtauto met aanhangwagen, trekker met oplegger, inclusief de bestuurder 5,40 20-vaartenboekjes alsvoren 55. Extra reis 100.boven het normale tarief voor de veerboten „Koningin Wii'hel- mina", „Prins Hendrik" en „Willemsdorp'* 150.boven het normale tarief voor de veerboten „Koningin Juliana", „Prins Bern- hard" en „Dordrecht' 350.boven het normale tarief voor de veerboot „Prinses Beatrix". Ged. Staten hebben ten slotte in een uit voerig schrijven aan de leden van Prov. Staten nader uitleg gegeven over de ge voerde onderhandelingen en de zienswijze van hun college. In deze brief wordt o.a. vermeld dat op 28 juli de nieuwe veerhaven te Breskens in gebruik zal worden genomen, waarbij dan de nieuwe veerboot „Prinses Beatrix" in de vaart komt. De „Prins Bernhard" zal dan beischikbaar komen voor het veer Perk- polderKruiningen, terwijl dan tevens de nieuwe tarieven in werking zullen treden. Elders in dit blad vindt U de inhoud van deze nota onverkort opgenomen. ABONNEMENTSPRIJS: Losie nummers 6 cent Kwartaal-abrnnement &xel binnen de kom f 1.55 Andere plaatsen f 1,73 Buitenland f 2,00 Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tdl. 0 1155-646 HoofdredactieJ. C. VINK ADVERTENTIEPRIJS: 8 cent per m.m. Bij contracten belangrijke reductie. ln$* zonden Mededelingen 20 cent per m.m. Kleinv. Idvertentiën (maximum 6 regels) 1-5 regels 70 cent iedere regel meer 12 cent extra. ■Tva WÉ Di ze zeer recente foto van het Koninklijk Gezin werd door het Koninklijk Paar exclusief ter beschikking gesteld van het Prins Bernhard Fonds en de Anjer- Fondsen, waarvan de Prins de regent is, voor de jaarlijkse in zameling aan het einde van deze maand vcor het Nederlandse cul turele leven. (Foto ANlP. comm. H.M.R.l GEMEENTERAADSVERGADERING. De gemeenteraad van Axel zal op dinsdag 24 juni, de? avonds te 7 uur ten gemeentehuize in openbare vergadering bijeenkomen ter behandeling van de onder staande agenda 1. Opening. 2. Onderzoek geloofsbrieven en toelating gekozen raadsleden. 3. Notulen van de vorige vergadering. 4. Ingekomen stukken en mededelingen. 5. Aangaan vaste geldlening met de N.V. Bank voor Ned. Gemeenten te 's-Gravenhage tot een bedrag van 55.000. 6. Onbewoonbaarverklaring woning Kanaal K 20. 7. Beslissing over de aanstelling van een derde schoolarts. 8. Goedkeuring van de derde wijziging 1957 en de ie wijziging 1958 van de begroting van het Burgerlijk Armbestuur. 9. Vaststelling van de a. 2e wijziging van de begroting van het woning bedrijf voor 1957 b. ie wijziging van de begroting van het gasbedrijf voor 1957 c. 24e tot en met 30e wijziging van de gemeente begroting voor 1957 d. 22e en 23e wijziging van de gemeentebegroting voor 1958. 10. Beslissing op reclames tegen aanslagen in de plaatselijke belastingen. 11. Intrekken van de „Verordening, houdende ver hoging van pensioenen van gewezen wethouders zomede van de pensioenen van hun weduwen en wezen met een algemene toeslag". 12. Vaststelling van een nieuwe Vleeskeuringsver ordening. 13. Vaststelling van een „Destructieverordening voor de gemeente Axel". 14. Vaststelling van de A. 9e wijziging van de „Salaris- en Loonverordc- ning i955". b. 20e wijziging van de „Instructie keuringsveearts, hoofd van ctienst, centrum Axel." 15. Inrichting van het gemeentelijk kampeerterrein. 16. Beslissing op een verzoe kvan de V.V.Z.F. *e Axel om een bijdrage voor een paardenfokdag. 17. Beslissing op een verzoek van het bestuur van de polder Beoosten- en Bewestenblij om een jaar lijkse vergoeding van 195.— voor de water verontreiniging van de Grote Kreek. 18. Rondvraag. 19. Sluiting. Mededelingen. B. en W. delen naar aanleiding van de vragen, die in de vergadering van 13 mei 1958 werden gesteld, het volgende mede Vraag van de heer Hollebek over de afheinig van het nieuwe voetbalterrein te Spui aan de zijde van de Sparksstraat. Deze afheining zal binnenkort van gemeentewege worden aangebracht. Vraag van de heer Hollebek over de afheining van een sloot voor de woningen aan het z.g. Potersdorp. Deze sloot is niet van de gemeente, doch van het Waterschap Koegors c.a. Zoals bekend, ligt het in het voornemen van dit Waterschap de weg Spui— Schapenbout te verbeteren. Wellicht is het mogelijk de bewuste sloot ter gelegenheid van deze verbetering te rioleren. B. en W. willen gaarne pogingen in die richting aanwenden. Vraag van de heer de Feijter over een voetbal terrein voor de zaterdagvoetbal. Uit het desbetreffende ingekomen stuk blijkt dat Ged. Staten onder bepaalde voorwaarden geen be zwaar maken tegen een uitgaaf van 12.360.(be drag na aftrek rijkssubsidie) voor de aanleg van een voetbalterrein ten behoeve van de zaterdagvoetbal. B. en W. hebben zich ondertussen voor nader over leg in verbinding gesteld met de D.A.C.W. Zodra de zaak rond is, zal het college de raad een definitief voorstel doen. In elk geval hopen B. en W. dat met de werkzaamheden in het komende najaar een aan vang zal kunnen worden gemaakt. Vraag van de heer Pijpelink over het speelterrein van de Chr. Lagere School te Spui. Het terrein aan de voorkant van de school is on langs omgeploegd. Zodra de weersgesteldheid het toe- Vervolg op pagina 2)

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1958 | | pagina 1