AXELSE COURANT
1
De DC-8 vliegt
De scheldeveren
J. C VINK
Frankering bij abonnement, Axel
ZATERDAG 21 JUNI 1958
72e Jaargang No. 71
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
VERSCHIJNT IEDf l WOENSDAG EN ZATERDAG
OH-
FIRMA
Markt 12
AXEL
OVER TWEE JAAR:
SNEL EN RUSTIG IN 7 UUR VAN
Meer dan twee uur vloog de eerste DC-8
onlangs, alvorens een uitstekende landing te
maken op Edwards Air Force Base in Cali-
fornië. Eén van de drie testpiloten aan boord
kas Paul H. Patten, die vorig jaar de „Lind-
bergh-vluchtmet dc K.L.M. DC-7C de
„Zwarte Zee" van San Diego naar Parijs
meemaakte.
In deze eerste vlucht culmineerde één van
de meest uitgebreide bouwprogramma's door
één industrie ondernomen. Meer dan 200
millioen dollar of 800 millioen investeerde
Douglas in de DC-8, die de luchtvaartmaat
schappijen bijna 20 millioen per toestel kost.
Möar daarvoor is dan ook alle kennis die
Douglas heeft verzameld bij de bouw van de
vermaarde DC (Douglas Commercial)-serie
gedurende meer dan 25 jaar en de verge
vorderde technioche wetensdhap, verworven
bij de productie van duizenden, door straal
motoren en raketten aangedreven militaire
toestellen, in dit straalverkeersvliegtuig ver
enigd.
Zeventien luchtvaartmaatschappijen heb
ben 138 DC-8's besteld ter waarde van in
totaal meer dan 700 millioen dollar, voordat
het eerste toestel vloog. In juni 1955 werd
door Douglas aangekondigd dut. het eerste
verkeersvliegtuig met straalmotoren door
deze vliegtuigfabrieken gebouwd zou wor
den. Na jarenlange wetenschappelijke voor
bereidingen kon de DC-8 als een commer
cieel transportvliegtuig op stapel gezet wor
den en sindsdien is er hard gewerkt aan de
tekentafels en in de werkplaatsen van de
Douglas vliegtuigfabrieken in Santa Monica
en Long Beach, Californië.
De K.L.M. was de eerste luchtvaartmaat
schappij buiten de Verenigde Staten die de
DC-8 bestelde. Acht van deze vliegtuigen
met een totale waarde, inclusief onderdelen,
van 200 millioen omvatte deze order.
De afmetingen van de DC-8 overtreffen
verre die van de DC-7C, het laatste met
zuigermotoren uitgeruste toestel voor de
lange afstand, waarvan de K.L.M. thans
10 stuks in gebruik heeft met nog twee in
bestelling. Heeft de DC-7C een lengte van
34,20 m. en een spanv/ijdte van 38,80 m„ bij
de DC-8 zijn deze afmetingen resp. 45,80 m.
en 42,60 m. Ook komt de grootte van de
DC-8 tot uiting in een vergelijking van de
maximum startgewichten van DC-7C en
DC-8 deze zijn resp. 64.922 kg. en 141.000
kg. Aan brandstof kan de DC-8 83.000 liter
meenemen, die binnen 20 minuten in de
tankis gepompt kunnen worden. De DC-7C
heeft een tankinlhoud van maximaal 29.750
liter. De hoeveelheid brandstof die de DC-8
mee kan nemen weegt evenveel als vijf vol
geladen DC-3's (de bekende Dakota's) te
zamen.
De motoren.
De DC-8 heeft vier turbinemotoren van
het type JT-4A-3. Deze zijn niet, zoals tot
dusver gebruikelijk was, in de vleugels be
vestigd, doch hangen in z.g. „pods" onder
de pijlvleugels. Deze vleugels maken een
NEW YORK NAAR AMSTERDAM.
hoek van 30° met de romp en zijn wat het
profiel betreft nieuw in de Westerse ver-
keenaluchtvaart. Elke motor is voorzien van
een straalomkeerder, waardoor de lucht
stroming uit de motor na de landing omge
bogen wordt in tegengestelde richting en de
uitloop door deze „thiust-brake" wordt ver
kort. Ook tijdens de vlucht kan deze straal
omkeerder gebruikt worden om vlug snel
heid te verminderen. Een nieuwtje is de
mogelijkheid voor de DC-8, zoals de K.L.M.
die krijgt een complete extra motor mee te
nemen, die eveneens 'onderaan de vleugel
dicht bij de romp opgehangen kan worden.
Deze motor zal tijdens de vlucht geen dienst
doen doch b.v. bestemd zijn op een vlieg
veld als reserve-motor gedeponeerd te
worden.
Snel en rustig.
Deze wijze van voortstuwing door straal
motoren maakt het mogelijk om belangrijk
grotere snelheden te behalen dan tot nog
toe het geval was met de zuiger- of schroef-
turbine-motoren. De DC-8 heeft een kruis
snelheid van circa 900 km per uur. Daar
mede wordt tevens op het gebied van rust
en comfort een geheel nieuwe wijze Van
luchtvervoer gebracht.
Door het ontbreken van op- en neer
gaande delen, zoals zuigers, drijfstangen,
kleppen, enz. in de motoren zullen er tijdens
de vlucht geen trillingen optreden. De rust
in de cabine wordt bovendien bevorderd
doordat op de motoren geluiddempers zijn
aangebracht. Ook de gehele romp is met
geluiddempend materiaal bekeed.
Doordat de DC-8 op hoogten van 11 km
vliegt, zal over het algemeen boven het
weer gevlogen worden. Met een betalende
lading van meer dan 15.000 kg zal het toe
stel in staat zijn de grote oceaan- en con
tinentale trajecten zonder tussenlandingen
af te leggen. De toekomstige vliegtijd voor
een vlucht van Amsterdam naar New York
is ongeveer 8 uur. In omgekeerde richting
zullen de over het algemeen heersende wes
telijke winden de vliegtijd nog verkorten
New YorkAmsterdam in zeven uur.
MINISTER ALGERA HEEFT DE NIEUWE TARIEVEN BEKEND GEMAAKT.
NIEUWE HAVEN IN BRESKENS WORDT 28 JULI IN GEBRUIK GENOMEN.
Woensdag zijn door minister Algera de
bijzonderheden bekend gemaakt inzake de
veertarieven over de Westerschelde, zoals
die nu na het overleg met Ged. Staten van
vorige week zijn vastgesteld.
In grote lijnen is hierbij aan de door Ged.
Staten geuite wensen voldaan, terwijl vol
gend voorjaar nog nader overleg zal worden
gepleegd met Ged. Staten, wanneer bien
met de nieuwe regeling ervaring zal hebben
opgedaan. Volledige overeenstemming werd
bereikt over de volgende punten
1. Inplaats van 20-vaartenboekjes voor
personen, rijwielen en bromfietsen, resp.
40-vaartenboekjes voor personen- en
vrachtauto's zullen onderscheidelijk 10-
en 20-vaartenboekjes worden ingevoerd.
2. In de tarieven voor de 20-vaartenboek
jes voor personen -en vrachtauto's zul
len de chauffeurs, zonder prijsverhoging
begrepen zijn. Overigens zullen eenvou-
digheidshalve alle tarieven voor rijwie
len, bromfietsen, motorrijwielen, perso
nen- en vradhtauto's worden uitgedrukt
in één (verhoogd) bedrag, waarin de
overtochtskosten van het vervoermiddel
en van de berijder of bestuurder zijn
samengevoegd.
3. Ged. Staten zullen de tarieven invoeren
op de dag, waarop de nieuwe veerboot
„Prinses Beatrix" in het veer Breskens—
Vlissingen in bedrijf wordt gesteld, doch
uiterlijk op 1 augustus 1958.
4. In maart of april 1959 zal er opnieuw
overleg worden igpjpleegd, Waarbij de
minister en de Ged. Staten geheel vrij
zijn, aan de hand van de verkregen er
varing met toepassing der tarieven, hun
standpunt daarover opnieuw te bepalen.
Minister Algera deelt dit mede in brieven
aan de Eenste en Tweede Kamer, waarin
hij verslag doet over het overleg met Ged.
Staten.
De nieuwe tarieven.
Na het aanbrengen van de genoemde wij
zigingen worden de nieuwe veertarieven
dan als volgt
Personen 0,40 kinderen beneden 4 j3ar
vrij; kinderen van 4-10 jaar ƒ0,20; 10-
vaartenboekjes voor personen 3..
Maandkaarten voor scholieren en werk
nemers, af te geven op verklaring van het
hoofd der ischool of de werkgever, 3.
maandkaarten alsvoren met rijwiel met of
zonder hulpmotor 4,50.
Rijwiel met of zonder hulpmotor, inclusief
de berijder 0,60 1 O-vaartenboekjes als-
voren 4,50.
Motorrijwiel, inclusief de berijder ƒ0,90
1 O-vaartenboekjes alsvoren 6,50.
Personenauto, inclusief bestuurder 1,90
20-vaartenboekjes alsvoren 20.
Lichte vrachtauto's, inclusief bestuurder
2,90; 20-vaartenboekjes alsvoren ƒ30.
Zware vrachtauto's, autobus, inclusief de
bestuurder 4,40 20-vaartenboekjes als
voren 45.
Vrachtauto met aanhangwagen, trekker
met oplegger, inclusief de bestuurder 5,40
20-vaartenboekjes alsvoren 55.
Extra reis 100.boven het normale
tarief voor de veerboten „Koningin Wii'hel-
mina", „Prins Hendrik" en „Willemsdorp'*
150.boven het normale tarief voor de
veerboten „Koningin Juliana", „Prins Bern-
hard" en „Dordrecht' 350.boven het
normale tarief voor de veerboot „Prinses
Beatrix".
Ged. Staten hebben ten slotte in een uit
voerig schrijven aan de leden van Prov.
Staten nader uitleg gegeven over de ge
voerde onderhandelingen en de zienswijze
van hun college.
In deze brief wordt o.a. vermeld dat op
28 juli de nieuwe veerhaven te Breskens in
gebruik zal worden genomen, waarbij dan
de nieuwe veerboot „Prinses Beatrix" in de
vaart komt. De „Prins Bernhard" zal dan
beischikbaar komen voor het veer Perk-
polderKruiningen, terwijl dan tevens de
nieuwe tarieven in werking zullen treden.
Elders in dit blad vindt U de inhoud van
deze nota onverkort opgenomen.
ABONNEMENTSPRIJS: Losie nummers 6 cent
Kwartaal-abrnnement
&xel binnen de kom f 1.55 Andere plaatsen f 1,73
Buitenland f 2,00
Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK
Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tdl. 0 1155-646
HoofdredactieJ. C. VINK
ADVERTENTIEPRIJS: 8 cent per m.m.
Bij contracten belangrijke reductie.
ln$* zonden Mededelingen 20 cent per m.m.
Kleinv. Idvertentiën (maximum 6 regels) 1-5 regels
70 cent iedere regel meer 12 cent extra.
■Tva
WÉ
Di ze zeer recente foto van
het Koninklijk Gezin werd door
het Koninklijk Paar exclusief ter
beschikking gesteld van het Prins
Bernhard Fonds en de Anjer-
Fondsen, waarvan de Prins de
regent is, voor de jaarlijkse in
zameling aan het einde van deze
maand vcor het Nederlandse cul
turele leven.
(Foto ANlP. comm. H.M.R.l
GEMEENTERAADSVERGADERING.
De gemeenteraad van Axel zal op dinsdag 24 juni,
de? avonds te 7 uur ten gemeentehuize in openbare
vergadering bijeenkomen ter behandeling van de onder
staande agenda
1. Opening.
2. Onderzoek geloofsbrieven en toelating gekozen
raadsleden.
3. Notulen van de vorige vergadering.
4. Ingekomen stukken en mededelingen.
5. Aangaan vaste geldlening met de N.V. Bank
voor Ned. Gemeenten te 's-Gravenhage tot een
bedrag van 55.000.
6. Onbewoonbaarverklaring woning Kanaal K 20.
7. Beslissing over de aanstelling van een derde
schoolarts.
8. Goedkeuring van de derde wijziging 1957 en de
ie wijziging 1958 van de begroting van het
Burgerlijk Armbestuur.
9. Vaststelling van de
a. 2e wijziging van de begroting van het woning
bedrijf voor 1957
b. ie wijziging van de begroting van het gasbedrijf
voor 1957
c. 24e tot en met 30e wijziging van de gemeente
begroting voor 1957
d. 22e en 23e wijziging van de gemeentebegroting
voor 1958.
10. Beslissing op reclames tegen aanslagen in de
plaatselijke belastingen.
11. Intrekken van de „Verordening, houdende ver
hoging van pensioenen van gewezen wethouders
zomede van de pensioenen van hun weduwen en
wezen met een algemene toeslag".
12. Vaststelling van een nieuwe Vleeskeuringsver
ordening.
13. Vaststelling van een „Destructieverordening voor
de gemeente Axel".
14. Vaststelling van de
A. 9e wijziging van de „Salaris- en Loonverordc-
ning i955".
b. 20e wijziging van de „Instructie keuringsveearts,
hoofd van ctienst, centrum Axel."
15. Inrichting van het gemeentelijk kampeerterrein.
16. Beslissing op een verzoe kvan de V.V.Z.F. *e
Axel om een bijdrage voor een paardenfokdag.
17. Beslissing op een verzoek van het bestuur van
de polder Beoosten- en Bewestenblij om een jaar
lijkse vergoeding van 195.— voor de water
verontreiniging van de Grote Kreek.
18. Rondvraag.
19. Sluiting.
Mededelingen.
B. en W. delen naar aanleiding van de vragen, die
in de vergadering van 13 mei 1958 werden gesteld,
het volgende mede
Vraag van de heer Hollebek over de afheinig van
het nieuwe voetbalterrein te Spui aan de zijde van
de Sparksstraat.
Deze afheining zal binnenkort van gemeentewege
worden aangebracht.
Vraag van de heer Hollebek over de afheining van
een sloot voor de woningen aan het z.g. Potersdorp.
Deze sloot is niet van de gemeente, doch van het
Waterschap Koegors c.a. Zoals bekend, ligt het in
het voornemen van dit Waterschap de weg Spui—
Schapenbout te verbeteren. Wellicht is het mogelijk
de bewuste sloot ter gelegenheid van deze verbetering
te rioleren. B. en W. willen gaarne pogingen in die
richting aanwenden.
Vraag van de heer de Feijter over een voetbal
terrein voor de zaterdagvoetbal.
Uit het desbetreffende ingekomen stuk blijkt dat
Ged. Staten onder bepaalde voorwaarden geen be
zwaar maken tegen een uitgaaf van 12.360.(be
drag na aftrek rijkssubsidie) voor de aanleg van een
voetbalterrein ten behoeve van de zaterdagvoetbal.
B. en W. hebben zich ondertussen voor nader over
leg in verbinding gesteld met de D.A.C.W. Zodra de
zaak rond is, zal het college de raad een definitief
voorstel doen. In elk geval hopen B. en W. dat met
de werkzaamheden in het komende najaar een aan
vang zal kunnen worden gemaakt.
Vraag van de heer Pijpelink over het speelterrein
van de Chr. Lagere School te Spui.
Het terrein aan de voorkant van de school is on
langs omgeploegd. Zodra de weersgesteldheid het toe-
Vervolg op pagina 2)