AXELSE COURANT
De vrije veren.
j C VINK
Frankering bij abonnement, Axel
WOENSDAG 11 JUNI 1958
72ejaargang No. 68
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
VERSCHIJNT IEDf E WOENSDAG EN ZATERDAG
Drukker UitgeefsterFIRMA J. C. VINK
Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tol. 0 1155-646
HoofdredactieJ. C. VINK
Het gonst de laatste dagen van geruch
ten met betrekking tot de veren en de ac-
tie's die worden gevoerd tot behoud van de
huidige toestand, In het kort willen wij hiei
echter enkele vaststaande feiten van de
laatste dagen vermelden
Vergadering te Sluiskil.
Zaterdagavond heeft het comité te Sluis
kil wederom vergaderd voor het treffen van
de laatste voorbereidingen van de tocht
naar Den Haag.
Nadrukkelijk werd beslist dat de demon
stratie een waardig karakter zal moeten
draqen en niet tot een soort rebellie zal
nioqen ontaarden. Na uitvoerige bespreking
werd daarom ook besloten, dat geen Bel-
qische vlaggen zullen worden meegevoer.
Wat eventueel later nog zal gebeuren hangt
af van de wijze waarop de zaak a.s. vrijdag
verloopt. In Den Haag zal het voltallig
comité, bestaande uit de heren H. j. Gol-
sen, Sluiskil, P. Stevens St. Jansteen N
de Kunder en P. DieJeman, Axel, F.
Schijf Ternèuzen, R. Rademaketa Kloos-
terzande, Kolijn en Oosterbaan, Oostburg
en A. Roest, Breskens door de minister ont-
vanqen worden.
Burgemeester Van Oeveren wees er op
deze vergadering nog op, dat zo men iets
wil bereiken, men toch ook rekening zal
moeten houden met het standpunt van de
minister en de zienswijze van Ged. Staten
en de Kamers van Koophandel.
De organisatie van de protestrit.
Wat betreft de organisatie van de rit
werd besloten dat alle deelnemers zoveel
nioqelijk via Antwerpen naar het verzamel
punt bij de Moerdijkbrug dienen te rijden.
Naar het zich laat aanzien zijn thans ruim
700 aanmeldingen voor deelname binnen en
het zal derhalve onmogelijk zijn dat de
deelnemers via de veerdiensten kunnen wor
den verwerkt. Tot leider van de colonne
werd aangewezen de heer F. J. Schijf te
Terneuzen.
Maandag is deze met de heer Dieleman
naar Den Haag geweest en heeft daar be
sprekingen gevoerd met de hoofdcommis
saris van de Haagse politie. Beide afge
vaardigden hoopten op een route die dwars
door de stad zou leiden en inderdaad is
men hier volledig in geslaagd. De Haagse
politie 'heeft volledige medewerking toege-
zeqd en door de stad zal de stoet de vol
gende route rijden Rijswijkse weg, Rijs-
wijkseplein, Pletterijstraat, Spui, Lange Vij
verberg, Kneuterdijk naar het Malieveld.
Daar zal gelegenheid zijn om alle deelnemen
de waqens te parkeren, waarna men zich
dan te voet, per bus of tram kan begeven
naar het Binnenhof om daar getuige te zijn
van de aubade van de Sluiskilse school-
jeuqd die Jhet „Vrije Verenlied ten ge
hore zal brengen. Na afloop van de rit zal
de,s avonds omstreeks 9 uur de heer Colsen
op het marktplein te Hulst een uiteenzetting
qeven van de bereikte resultaten.
Zienswijze van de Kamer van Koop
handel.
Inmiddels begint het protest steeds ^"der
door te dringen. Vele landelijke dagbladen
en ook weekbladen besteden nu aandacht
aan het verenprobleem. En ook de radio
toont zich actief. Maandagmiddag kwam de
Avro-reporter Wim Ruth naar Sas van Gent
om daar een bespreking te hebben met de
voorzitter van de Kamer van Koophandel
ir Horstmann en met ihet actie-comite, welk
vraaggesprek maandagavond werd uitge
zonden.
Ir. Horstmann verklaarde voor de radio
dat de Kamer van Koophandel alleen met
de nieuwe tarieven acoord kan gaan voor
incidentele gevallen, d.w.z. het eenmalige
gebruik van de veren door met-Zeeuwen.
Voor het inter-Zeeuw,ïe vervoer en het
regelmatige vervoer van en naar overig
Nederland wil de Kamer een korting van
minimum 50% en dit dan gekoppeld aan
de bouw van een tweede en zo mogelijk een
derde boot van het type „Prinses Beatrix'
Verder zal de bestuurder van een vervoer
middel voor zichzelf vrij vervoer dienen te
hebben.
Ir. Horstmann meende dat overigens het
schrijven van minister Algera aan de Prov
Staten van Zeeland in dezen geen twijfel
laat
„Mijnerzijds,' aldus de minister, ,kan,
mits er een uiterst spoedige invoering van
de nieuwe tarieven door U wordt bewerk
stelligd de toezegging worden gedaan, dat
ter verbetering van de outillage van de
veren, tot bestelling van een tweede ^veer
boot van het type „Prinses Beatrix" kan
worden overgegaan."
Nu uit de verslagen in de pers blijkt, dat
de minister in de Eerste Kamer heeft ge
zegd, dat de tarieven niet gekoppeld zijn aan
de bestelling van een tweede boot, zal', wan
neer blijkt dat de minister inderdaad op dit
standpunt staat, de Kamer van Koophandel
coenblikkelijk opnieuw vergaderen, waarbij
het geen twijfel lijdt dat de vergadering dan
tot een ander standpunt zal komen dan thans.
De heer Coïsen verklaarde desgevraagd,
dat men met vrije veren" handhaving van
net huidige tarief bedoelt. De tarieven die
thans worden berekend kan men zien als
een vergoeding die gelijk staat met de be
spaarde brandstof die men op hetzelfde weg-
traject zou verbruiken. De nieuwe tarieven
betekenen een extra belasting van duizenden
guldens voor de vervoerders, terwijl b.v. het
bedrag dat op de kostprijs van de kolen zal
komen, enorm zal zijn.
De heer Stevens belichtte de rampzalige
qevolgen voor de vlasindustrie. Op een
vraag van de reporter of er werkelijk nei
gingen tot rebellie bestaan antwoordde de
heer Stevens, dat dit inderdaad bij bepaalde
groepen het geval is. Men zali echter al het
moqelijke doen om dit te voorkomen.
De heer Roest uit Breskens wees tenslotte
op de rampzalige gevolgen die de nieuwe
tarieven zullen hebben voor het toeristisch
verkeer voor de gehele provincie en voor
de horeca-bedrijven in het bijzonder.
Verdere protesten.
Het gerucht dat de E.V.O. eveneens een
onderhoud met minister Algera zou hebben
aangevraagd, juist voordat het actie-comité
bij 'de minister op audiëntie zou gaan. blijkt
op een misverstand te berusten. De E.V.O.
eeft althans verklaard dat zij geen onder
houd bij de minister heeft aangevraagd en
zich bereid verklaard tot steun aan het
Gomité Vrije Veren, welke zou kunnen bij
drager tot een voorkomen van de invQering
van nieuwe tarieven. Het provinciaal be
stuur van de E.\LO. in Zeeland heeft in
samenwerking met de organisatie van be
roepsvervoerders in een schrijven aan Ged.
Staten nogmaals met nadruk gewezen op
het principe der vrije veren.
Ondertussen zal de K.V.P.-fractie in de
Prov. Staten op 29 juni speciaal aandacht
aan de veren besteden, terwijll mogelijk ook
het Eerste Kamerlid de heer Jos Zeegers over
de veren zal spreken.
Naar de N.R.C. weet te berichten heeft
maandag in Den Haag opnieuw overleg
plaats gehad tussen Ged. staten en de mi
nister, waarbij de zes punten die Ged.
Staten enkele weken geleden hebben gefor
muleerd en eerder door ons werden ver
meld, aan de orde zijn gekomen. Ook de
koppeling van de tarieven aan de verbete
ring van de veren zou zijn behandeld. Men
zou gekomen zijn tot een voor beide par
tijen aanvaardbare oplossing, waarvan de
formulering echter eerst schriftelijk zal wor
den vastgelegd om nieuwe misverstanden te
voorkomen.
Ten slotte laten wij hieronder nog volgen
een schrijven dat door de Vereniging „Han
delsbelang" te Middelburg aan de leden van
de Tweede Kamer is gericht en waarin tal
van facetten worden aangeroerd van de ge
volgen die de nieuwe tarieven zouden heb
ben. Verheugend is hierbij dat dit de eerste
maal is dat ook overig Zeeland blijk geeft
van ernstige verontrusting over de voor
nemens van de minister.
FIRMA
Markt 12
AXEL
Hoogedelgestrenge Heren,
Met grote ontsteltenis heeft het bestuur
van de vereniging „Handelsbelang" kennis
genomen van de voorgenomen invoering
van hoge tarieven voor de veerdiensten op
de Westerschelde.
De middenstand, behalve waar het be
treft het bijdragen in de kosten van de Ne
derlandse overheidshuishouding, meestal een
vergeten groep, ervaart hier andermaal hoe
weinig op de belangen van die bevolkings
groep gelet wordt bij het nemen van be
sluiten.
Met verbijstering heeft ons bestuur moe
ten constateren, ihoe zonder enig overleg met
directe belanghebbenden of hun organisaties
de levensader van de Zeeuwse middenstand
voor een belangrijk deel wordt afgeknepen.
Gedurende de jaren, dat de veren over dc
Westerschelde vrij van tarieven waren, heeft
vooral de Middelburgse middenstand zich
door intensieve propaganda en reclame een
klantenkring verworven aan de Zeeuwsen-
Vlaamse zijde van de Westerschelde.
Bij de wederopbouw en uitbreiding van
talloze Middelburgse speciaalzaken heeft
men zich op de daardoor vergrote omzet ge
baseerd.
Speciaalzaken, welke voor een beperkt
achterland als het Middelburgse zonder
Zeeuwsch-Vlaanderen, geen bestaansrecht
zouden hebben, leveren de actieve stichters
door uitbreiding met het Zeeuwsdh-Vlaamse
klantenareaal thans een redelijk bestaan. Het
wegvallen van deze klantenkring bedreigt
deze zaken ,zo al niet met ondergang, dan
toch met een teruglopen van de omzet, het
geen een karig bestaan vol) vian financiële en
andere moeilijkheden tot gevolg zal hebben.
Deze realistische schildering van de ge
volgen der invoering van de tarieven op de
veerboten is zeker niet overdreven of te
schril.
Een kleine berekening van de kosten van
de overtocht zal aantonen hoezeer de ta
rieven, als voorgesteld, kostenverhogend
werken voor de afnemer, die in Middelburg
voor vele artikelen zijn leveranciers vindt.
Het is zonder meer duidelijk, de de
koper, klant van Middelburgse speciaalzaken
andere wegen zal zoeken om in zijn behoef
ten te voorzien.
Veelal zal dit in Zeeuwsch-Vlaanderen
onmogelijk zijn, omdat het vestigen van
speciaalzaken aldaar niet lonend is.
Branche-vervaging en andere symptomen
van nog verder afbrokkelende specialise
ring zullen zich spoedig openbaren, tot de
sclhade van de koper en van de gezonde
economische bedrijfsvoering en structuur-
ontwikkeling.
Middelburg, sinds vele jaren door de in
voering der vrije veren een seizoenplaats bij
uitnemendheid, ziet door de nieuw in te
voeren tarieven met sombere voorgevoelens
het nieuwe seizoen tegemoet.
Een kleine berekening toont toch aan, dat
de Belgische en Franse vervoersonderne
mingen te zwaar belast worden door de
nieuwe tarieven om het organiseren van
dagtochten naar Walcheren nog aantrek
kelijk te doen zijn.
Op een bustocht van een autobus met 50
personen heen en terug, komt een extra last
van niet minder dan 50.'te drukken, ter
wijl thans niet meer dan 2.voor het
overzetten van de bus verschuldigd is.
Ook de ruim vloeiende bron van Belgische
en Franse dagtoeristen, die in Middelburg
belangrijke bedragen besteden, zal opdrogen
hetgeen voor de Middelburgse middenstand
een tweede slag betekent.
Vele Middelburgse zaken, voor 100% in-
gesetld op deze z.g. „vreemdelingen-indus
trie", worden met de ondergang bedreigd.
De Walcherse kuststrook is bij vakantie
gangers zeer gezocht en het zijn vooral de
hotel- en pensionbedrijven, die zich daarop
in de loop der jaren hebben ingesteld.
Een belangrijke factor in de aantrekkings
kracht van deze kuststrook is wel de moge
lijkheid om dagtochten naar de historische
bezienswaardigheden van Zeeuwsch-Vlaan
deren o.a. Hulst en Sluis te maken
en om een bezoek te brengen aan de Bel
gische kust en plaatsen als Brugge en Gent.
De hoge overzetkosten zullen deze va
kantiegangers daarvan afschrikken en dus
valt ook hier weer een propaganda-argument
voer de Walcherse middenstander in het
hotel- en pensionbedrijf weg.
Moeten wij nog wijzen op de extra be
lasting, welke wordt opgelegd aan al de
genen, die langs de weg hun brood moeten
verdienen, waarbij we speciaal ook denken
aan de handelsreiziger en grossier, waarvan
de laatste bij het eigen vervoer zijner goe
deren nog eens een kostenverhogende fac
tor in de vorm van hoge veertarieven krijgt
te verrekenen, hetgeen zijn concurrentie
positie verzwakt en protectie betekent voor
zijn concurrent, die deze tarieven kan ont
lopen door zijn vestiging in Zeeuwsch-
Vlaanderen.
Als straks de prijzen in België door aller
lei internationale overeenkomsten en maat
regelen, overigens door ons toegejuicht, ge
lijk zullen liggen, zal België een zuigkracht
uitoefenen op de Zeeuwse koper in het aan
de Belgische kant van de Schelde liggende
Zeeuwse land gevestigd.
Dit zal geen gevolg zijn«van conjunctuur-
verschillen of gevoeligheden, doch enkel en
alleen van het feit, dat de Nederlandse
Zeeuwsch-Vlaming slechts a raison van
hoge kosten, hem door de overheid opge
legd, zakelijke verbindingen kan onderhou
den met overig Nederland.
Daarbij wijzen op de weg, welke via Bel
gisch gebied naar overig Nederland voert,
toont weinig nationaal gevoel en is boven
dien weer een voorbijzien of neegren van
de belangen der Zeeuwen, handeldrijvende
aan de Noordelijke kant van de Wester
schelde.
Van de zijde van het bedrijfsleven, dat is
aangewezen op eigen vervoer met vracht
wagens e.a. over de V/ esterschelde zullen
ongetwijfeld protesten komen tegen de ver
hoogde veertarieven op een veer, dat zelfs
met verhoogde frequentie, door het in de
vaart brengen van nieuwe boten, niet zal
kunnen voldoen aan gerechtvaardigde ver-
L.ngens voor sneller vervoer en kortere
wachttijden.
Waren de economische lasten, welke op
de ondernemer door de lange wachttijden
orukten, reeds zwaar, deze zullen ten ge
volge van de in te voeren verhoogde ta
rieven nog extra verzwaard worden en dat
n3ar onze mening op niet te verantwoorden
wijze.
Het overigens kalme en weinig dyna
mische Zeeuwse volksdeel vreest, gezien de
ervaringen uit het verleden, dat het tnet
kalme overreding en degelijke argumentering
geen succes zal bereiken.
Reeds gaan stemmen op om te komen tot
daadwerkelijk verzet tegen een maatregel,
welke een groot deel van de Zeeuwen in
hun bestaan aantast en voor een groot deel
van hen ruïneuze gevolgen dreigt te krijgen.
Er is gezegd, dat men schijnbaar ver
onderstelt, dat in Zeeland nog Papoea's
wonen. Laat men dan echter ook beseffen,
dat zelfs Papoea's met primitieve middelen
en gedreven tot het uiterste, moeilijke tegen
standers kunnen zijn.
Jarenlang heeft Zeeland geleefd onder be
dreiging van de zee, waartegen het onvol
doende beschermd was. Éénmaal sloeg die
zee toe en was het slechts mogefijk met
hulp van anderen, maar ook door een on
verzettelijke wilskracht het verlorene op te
bouwen en zijn krachten té herstellen. Als
het noodlot heeft toegeslagen voelt men zich
één met het met ondergang bedreigde
volksdeel.
Niet zodra heeft Zeeland zich hersteld of
nieuwe aanslagen op zijn bestaan volgen,
nu niet van natuurlijke aard, doch kunst
matig opgeroepen bedreigingen) van zijn
bestaan.
Dan krijgt het Zeeuwse volk de indruk,
dat de nog zo recent ontvangen hulp en
steun niet als een „recht" maar als een
„aalmoes" gegeven is en van aalmoezen
heeft de Zeeuw nimmer willen leven.
De Zeeuwse middenstand begint zich, na
het bekend worden van de nieuwe tarieven,
af te vragen wat gedacht moet worden van
het Delta-plan.
Ook hierbij zijn de belangen vian de
Zeeuwse middenstand heel sterk in het ge
ding, maar ook hier wordt meestal over
hem direct en indirect en zijn be
langen beslist, zonder hem.
Dit Delta-plan, met als grondmotief be
scherming tegen de zee, laat vele toekomst-
vragen voor de handeldrijvende oester
kweker en visser onbeantwoord en iedere
vraag naar zekerheid krijgt slechts een ont
wijkend antwoord. De met deze bedrijven
nauw verbonden andere takken van bedrijf
brandstofhandel voor schepen e.a.
koersen evenzeer naar een onzekere toe
komst. Alle zelfstandige middenstanders dus.
die door hard werken zich met veel ijver en
veel ontberingen een bestaan hebben op
gebouwd en over w'ier belangen pias zal
worden beslist als hun straks tanende
krachten zijn uitgeput. Zij zullen dan weer
de enigen zijn, die geofferd worden aan het
„.algemeen belang".
De Zeeuw wordt wantrouwend en gaat
met argwaan de ontwikkeling, waaraan hij
deel moest hebben en waar hij veelal buiten
staat, aanschouwen.
Waarheen leiden de wegen, welke in het
Delta-plan ontworpen zijn Rechtstreeks
naar de Randstad Holland, waar grote be
drijven gereed staan de omzet van de handel
drijvende middenstander op te slokken Is
er voor de middenstander in de huidige ont
wikkeling der gebeurtenissen geen aanlei
ding om met vrees de toekomst tegemoet
te zien
(Vervolg op pagina 2)
ABONNEMENTSPRIJSLoi«e nummer! 6 cent
Kwartaal-abrunement
&*el binnen de kom 11,55 Andere plaatien 11,75
Buitenland f 2,00
ADVERTENTIEPRIJS: -
Bij contracten belangrijke
fop conden Mededelingen 20 t «- -
Klein*, idvertentiën (maximum 6 regels) 1-5
70 coat iedere regel 12 c®nt
s 8 c«nt per m.m. A
angrijke reductie,
igen 20 cent per m.m.
cimum 6 regels) 1-5 regels
meer 12 cent extra. y
iMÉ