AXELSE COURANT De vrije veren. j C VINK Frankering bij abonnement, Axel WOENSDAG 11 JUNI 1958 72ejaargang No. 68 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDf E WOENSDAG EN ZATERDAG Drukker UitgeefsterFIRMA J. C. VINK Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tol. 0 1155-646 HoofdredactieJ. C. VINK Het gonst de laatste dagen van geruch ten met betrekking tot de veren en de ac- tie's die worden gevoerd tot behoud van de huidige toestand, In het kort willen wij hiei echter enkele vaststaande feiten van de laatste dagen vermelden Vergadering te Sluiskil. Zaterdagavond heeft het comité te Sluis kil wederom vergaderd voor het treffen van de laatste voorbereidingen van de tocht naar Den Haag. Nadrukkelijk werd beslist dat de demon stratie een waardig karakter zal moeten draqen en niet tot een soort rebellie zal nioqen ontaarden. Na uitvoerige bespreking werd daarom ook besloten, dat geen Bel- qische vlaggen zullen worden meegevoer. Wat eventueel later nog zal gebeuren hangt af van de wijze waarop de zaak a.s. vrijdag verloopt. In Den Haag zal het voltallig comité, bestaande uit de heren H. j. Gol- sen, Sluiskil, P. Stevens St. Jansteen N de Kunder en P. DieJeman, Axel, F. Schijf Ternèuzen, R. Rademaketa Kloos- terzande, Kolijn en Oosterbaan, Oostburg en A. Roest, Breskens door de minister ont- vanqen worden. Burgemeester Van Oeveren wees er op deze vergadering nog op, dat zo men iets wil bereiken, men toch ook rekening zal moeten houden met het standpunt van de minister en de zienswijze van Ged. Staten en de Kamers van Koophandel. De organisatie van de protestrit. Wat betreft de organisatie van de rit werd besloten dat alle deelnemers zoveel nioqelijk via Antwerpen naar het verzamel punt bij de Moerdijkbrug dienen te rijden. Naar het zich laat aanzien zijn thans ruim 700 aanmeldingen voor deelname binnen en het zal derhalve onmogelijk zijn dat de deelnemers via de veerdiensten kunnen wor den verwerkt. Tot leider van de colonne werd aangewezen de heer F. J. Schijf te Terneuzen. Maandag is deze met de heer Dieleman naar Den Haag geweest en heeft daar be sprekingen gevoerd met de hoofdcommis saris van de Haagse politie. Beide afge vaardigden hoopten op een route die dwars door de stad zou leiden en inderdaad is men hier volledig in geslaagd. De Haagse politie 'heeft volledige medewerking toege- zeqd en door de stad zal de stoet de vol gende route rijden Rijswijkse weg, Rijs- wijkseplein, Pletterijstraat, Spui, Lange Vij verberg, Kneuterdijk naar het Malieveld. Daar zal gelegenheid zijn om alle deelnemen de waqens te parkeren, waarna men zich dan te voet, per bus of tram kan begeven naar het Binnenhof om daar getuige te zijn van de aubade van de Sluiskilse school- jeuqd die Jhet „Vrije Verenlied ten ge hore zal brengen. Na afloop van de rit zal de,s avonds omstreeks 9 uur de heer Colsen op het marktplein te Hulst een uiteenzetting qeven van de bereikte resultaten. Zienswijze van de Kamer van Koop handel. Inmiddels begint het protest steeds ^"der door te dringen. Vele landelijke dagbladen en ook weekbladen besteden nu aandacht aan het verenprobleem. En ook de radio toont zich actief. Maandagmiddag kwam de Avro-reporter Wim Ruth naar Sas van Gent om daar een bespreking te hebben met de voorzitter van de Kamer van Koophandel ir Horstmann en met ihet actie-comite, welk vraaggesprek maandagavond werd uitge zonden. Ir. Horstmann verklaarde voor de radio dat de Kamer van Koophandel alleen met de nieuwe tarieven acoord kan gaan voor incidentele gevallen, d.w.z. het eenmalige gebruik van de veren door met-Zeeuwen. Voor het inter-Zeeuw,ïe vervoer en het regelmatige vervoer van en naar overig Nederland wil de Kamer een korting van minimum 50% en dit dan gekoppeld aan de bouw van een tweede en zo mogelijk een derde boot van het type „Prinses Beatrix' Verder zal de bestuurder van een vervoer middel voor zichzelf vrij vervoer dienen te hebben. Ir. Horstmann meende dat overigens het schrijven van minister Algera aan de Prov Staten van Zeeland in dezen geen twijfel laat „Mijnerzijds,' aldus de minister, ,kan, mits er een uiterst spoedige invoering van de nieuwe tarieven door U wordt bewerk stelligd de toezegging worden gedaan, dat ter verbetering van de outillage van de veren, tot bestelling van een tweede ^veer boot van het type „Prinses Beatrix" kan worden overgegaan." Nu uit de verslagen in de pers blijkt, dat de minister in de Eerste Kamer heeft ge zegd, dat de tarieven niet gekoppeld zijn aan de bestelling van een tweede boot, zal', wan neer blijkt dat de minister inderdaad op dit standpunt staat, de Kamer van Koophandel coenblikkelijk opnieuw vergaderen, waarbij het geen twijfel lijdt dat de vergadering dan tot een ander standpunt zal komen dan thans. De heer Coïsen verklaarde desgevraagd, dat men met vrije veren" handhaving van net huidige tarief bedoelt. De tarieven die thans worden berekend kan men zien als een vergoeding die gelijk staat met de be spaarde brandstof die men op hetzelfde weg- traject zou verbruiken. De nieuwe tarieven betekenen een extra belasting van duizenden guldens voor de vervoerders, terwijl b.v. het bedrag dat op de kostprijs van de kolen zal komen, enorm zal zijn. De heer Stevens belichtte de rampzalige qevolgen voor de vlasindustrie. Op een vraag van de reporter of er werkelijk nei gingen tot rebellie bestaan antwoordde de heer Stevens, dat dit inderdaad bij bepaalde groepen het geval is. Men zali echter al het moqelijke doen om dit te voorkomen. De heer Roest uit Breskens wees tenslotte op de rampzalige gevolgen die de nieuwe tarieven zullen hebben voor het toeristisch verkeer voor de gehele provincie en voor de horeca-bedrijven in het bijzonder. Verdere protesten. Het gerucht dat de E.V.O. eveneens een onderhoud met minister Algera zou hebben aangevraagd, juist voordat het actie-comité bij 'de minister op audiëntie zou gaan. blijkt op een misverstand te berusten. De E.V.O. eeft althans verklaard dat zij geen onder houd bij de minister heeft aangevraagd en zich bereid verklaard tot steun aan het Gomité Vrije Veren, welke zou kunnen bij drager tot een voorkomen van de invQering van nieuwe tarieven. Het provinciaal be stuur van de E.\LO. in Zeeland heeft in samenwerking met de organisatie van be roepsvervoerders in een schrijven aan Ged. Staten nogmaals met nadruk gewezen op het principe der vrije veren. Ondertussen zal de K.V.P.-fractie in de Prov. Staten op 29 juni speciaal aandacht aan de veren besteden, terwijll mogelijk ook het Eerste Kamerlid de heer Jos Zeegers over de veren zal spreken. Naar de N.R.C. weet te berichten heeft maandag in Den Haag opnieuw overleg plaats gehad tussen Ged. staten en de mi nister, waarbij de zes punten die Ged. Staten enkele weken geleden hebben gefor muleerd en eerder door ons werden ver meld, aan de orde zijn gekomen. Ook de koppeling van de tarieven aan de verbete ring van de veren zou zijn behandeld. Men zou gekomen zijn tot een voor beide par tijen aanvaardbare oplossing, waarvan de formulering echter eerst schriftelijk zal wor den vastgelegd om nieuwe misverstanden te voorkomen. Ten slotte laten wij hieronder nog volgen een schrijven dat door de Vereniging „Han delsbelang" te Middelburg aan de leden van de Tweede Kamer is gericht en waarin tal van facetten worden aangeroerd van de ge volgen die de nieuwe tarieven zouden heb ben. Verheugend is hierbij dat dit de eerste maal is dat ook overig Zeeland blijk geeft van ernstige verontrusting over de voor nemens van de minister. FIRMA Markt 12 AXEL Hoogedelgestrenge Heren, Met grote ontsteltenis heeft het bestuur van de vereniging „Handelsbelang" kennis genomen van de voorgenomen invoering van hoge tarieven voor de veerdiensten op de Westerschelde. De middenstand, behalve waar het be treft het bijdragen in de kosten van de Ne derlandse overheidshuishouding, meestal een vergeten groep, ervaart hier andermaal hoe weinig op de belangen van die bevolkings groep gelet wordt bij het nemen van be sluiten. Met verbijstering heeft ons bestuur moe ten constateren, ihoe zonder enig overleg met directe belanghebbenden of hun organisaties de levensader van de Zeeuwse middenstand voor een belangrijk deel wordt afgeknepen. Gedurende de jaren, dat de veren over dc Westerschelde vrij van tarieven waren, heeft vooral de Middelburgse middenstand zich door intensieve propaganda en reclame een klantenkring verworven aan de Zeeuwsen- Vlaamse zijde van de Westerschelde. Bij de wederopbouw en uitbreiding van talloze Middelburgse speciaalzaken heeft men zich op de daardoor vergrote omzet ge baseerd. Speciaalzaken, welke voor een beperkt achterland als het Middelburgse zonder Zeeuwsch-Vlaanderen, geen bestaansrecht zouden hebben, leveren de actieve stichters door uitbreiding met het Zeeuwsdh-Vlaamse klantenareaal thans een redelijk bestaan. Het wegvallen van deze klantenkring bedreigt deze zaken ,zo al niet met ondergang, dan toch met een teruglopen van de omzet, het geen een karig bestaan vol) vian financiële en andere moeilijkheden tot gevolg zal hebben. Deze realistische schildering van de ge volgen der invoering van de tarieven op de veerboten is zeker niet overdreven of te schril. Een kleine berekening van de kosten van de overtocht zal aantonen hoezeer de ta rieven, als voorgesteld, kostenverhogend werken voor de afnemer, die in Middelburg voor vele artikelen zijn leveranciers vindt. Het is zonder meer duidelijk, de de koper, klant van Middelburgse speciaalzaken andere wegen zal zoeken om in zijn behoef ten te voorzien. Veelal zal dit in Zeeuwsch-Vlaanderen onmogelijk zijn, omdat het vestigen van speciaalzaken aldaar niet lonend is. Branche-vervaging en andere symptomen van nog verder afbrokkelende specialise ring zullen zich spoedig openbaren, tot de sclhade van de koper en van de gezonde economische bedrijfsvoering en structuur- ontwikkeling. Middelburg, sinds vele jaren door de in voering der vrije veren een seizoenplaats bij uitnemendheid, ziet door de nieuw in te voeren tarieven met sombere voorgevoelens het nieuwe seizoen tegemoet. Een kleine berekening toont toch aan, dat de Belgische en Franse vervoersonderne mingen te zwaar belast worden door de nieuwe tarieven om het organiseren van dagtochten naar Walcheren nog aantrek kelijk te doen zijn. Op een bustocht van een autobus met 50 personen heen en terug, komt een extra last van niet minder dan 50.'te drukken, ter wijl thans niet meer dan 2.voor het overzetten van de bus verschuldigd is. Ook de ruim vloeiende bron van Belgische en Franse dagtoeristen, die in Middelburg belangrijke bedragen besteden, zal opdrogen hetgeen voor de Middelburgse middenstand een tweede slag betekent. Vele Middelburgse zaken, voor 100% in- gesetld op deze z.g. „vreemdelingen-indus trie", worden met de ondergang bedreigd. De Walcherse kuststrook is bij vakantie gangers zeer gezocht en het zijn vooral de hotel- en pensionbedrijven, die zich daarop in de loop der jaren hebben ingesteld. Een belangrijke factor in de aantrekkings kracht van deze kuststrook is wel de moge lijkheid om dagtochten naar de historische bezienswaardigheden van Zeeuwsch-Vlaan deren o.a. Hulst en Sluis te maken en om een bezoek te brengen aan de Bel gische kust en plaatsen als Brugge en Gent. De hoge overzetkosten zullen deze va kantiegangers daarvan afschrikken en dus valt ook hier weer een propaganda-argument voer de Walcherse middenstander in het hotel- en pensionbedrijf weg. Moeten wij nog wijzen op de extra be lasting, welke wordt opgelegd aan al de genen, die langs de weg hun brood moeten verdienen, waarbij we speciaal ook denken aan de handelsreiziger en grossier, waarvan de laatste bij het eigen vervoer zijner goe deren nog eens een kostenverhogende fac tor in de vorm van hoge veertarieven krijgt te verrekenen, hetgeen zijn concurrentie positie verzwakt en protectie betekent voor zijn concurrent, die deze tarieven kan ont lopen door zijn vestiging in Zeeuwsch- Vlaanderen. Als straks de prijzen in België door aller lei internationale overeenkomsten en maat regelen, overigens door ons toegejuicht, ge lijk zullen liggen, zal België een zuigkracht uitoefenen op de Zeeuwse koper in het aan de Belgische kant van de Schelde liggende Zeeuwse land gevestigd. Dit zal geen gevolg zijn«van conjunctuur- verschillen of gevoeligheden, doch enkel en alleen van het feit, dat de Nederlandse Zeeuwsch-Vlaming slechts a raison van hoge kosten, hem door de overheid opge legd, zakelijke verbindingen kan onderhou den met overig Nederland. Daarbij wijzen op de weg, welke via Bel gisch gebied naar overig Nederland voert, toont weinig nationaal gevoel en is boven dien weer een voorbijzien of neegren van de belangen der Zeeuwen, handeldrijvende aan de Noordelijke kant van de Wester schelde. Van de zijde van het bedrijfsleven, dat is aangewezen op eigen vervoer met vracht wagens e.a. over de V/ esterschelde zullen ongetwijfeld protesten komen tegen de ver hoogde veertarieven op een veer, dat zelfs met verhoogde frequentie, door het in de vaart brengen van nieuwe boten, niet zal kunnen voldoen aan gerechtvaardigde ver- L.ngens voor sneller vervoer en kortere wachttijden. Waren de economische lasten, welke op de ondernemer door de lange wachttijden orukten, reeds zwaar, deze zullen ten ge volge van de in te voeren verhoogde ta rieven nog extra verzwaard worden en dat n3ar onze mening op niet te verantwoorden wijze. Het overigens kalme en weinig dyna mische Zeeuwse volksdeel vreest, gezien de ervaringen uit het verleden, dat het tnet kalme overreding en degelijke argumentering geen succes zal bereiken. Reeds gaan stemmen op om te komen tot daadwerkelijk verzet tegen een maatregel, welke een groot deel van de Zeeuwen in hun bestaan aantast en voor een groot deel van hen ruïneuze gevolgen dreigt te krijgen. Er is gezegd, dat men schijnbaar ver onderstelt, dat in Zeeland nog Papoea's wonen. Laat men dan echter ook beseffen, dat zelfs Papoea's met primitieve middelen en gedreven tot het uiterste, moeilijke tegen standers kunnen zijn. Jarenlang heeft Zeeland geleefd onder be dreiging van de zee, waartegen het onvol doende beschermd was. Éénmaal sloeg die zee toe en was het slechts mogefijk met hulp van anderen, maar ook door een on verzettelijke wilskracht het verlorene op te bouwen en zijn krachten té herstellen. Als het noodlot heeft toegeslagen voelt men zich één met het met ondergang bedreigde volksdeel. Niet zodra heeft Zeeland zich hersteld of nieuwe aanslagen op zijn bestaan volgen, nu niet van natuurlijke aard, doch kunst matig opgeroepen bedreigingen) van zijn bestaan. Dan krijgt het Zeeuwse volk de indruk, dat de nog zo recent ontvangen hulp en steun niet als een „recht" maar als een „aalmoes" gegeven is en van aalmoezen heeft de Zeeuw nimmer willen leven. De Zeeuwse middenstand begint zich, na het bekend worden van de nieuwe tarieven, af te vragen wat gedacht moet worden van het Delta-plan. Ook hierbij zijn de belangen vian de Zeeuwse middenstand heel sterk in het ge ding, maar ook hier wordt meestal over hem direct en indirect en zijn be langen beslist, zonder hem. Dit Delta-plan, met als grondmotief be scherming tegen de zee, laat vele toekomst- vragen voor de handeldrijvende oester kweker en visser onbeantwoord en iedere vraag naar zekerheid krijgt slechts een ont wijkend antwoord. De met deze bedrijven nauw verbonden andere takken van bedrijf brandstofhandel voor schepen e.a. koersen evenzeer naar een onzekere toe komst. Alle zelfstandige middenstanders dus. die door hard werken zich met veel ijver en veel ontberingen een bestaan hebben op gebouwd en over w'ier belangen pias zal worden beslist als hun straks tanende krachten zijn uitgeput. Zij zullen dan weer de enigen zijn, die geofferd worden aan het „.algemeen belang". De Zeeuw wordt wantrouwend en gaat met argwaan de ontwikkeling, waaraan hij deel moest hebben en waar hij veelal buiten staat, aanschouwen. Waarheen leiden de wegen, welke in het Delta-plan ontworpen zijn Rechtstreeks naar de Randstad Holland, waar grote be drijven gereed staan de omzet van de handel drijvende middenstander op te slokken Is er voor de middenstander in de huidige ont wikkeling der gebeurtenissen geen aanlei ding om met vrees de toekomst tegemoet te zien (Vervolg op pagina 2) ABONNEMENTSPRIJSLoi«e nummer! 6 cent Kwartaal-abrunement &*el binnen de kom 11,55 Andere plaatien 11,75 Buitenland f 2,00 ADVERTENTIEPRIJS: - Bij contracten belangrijke fop conden Mededelingen 20 t «- - Klein*, idvertentiën (maximum 6 regels) 1-5 70 coat iedere regel 12 c®nt s 8 c«nt per m.m. A angrijke reductie, igen 20 cent per m.m. cimum 6 regels) 1-5 regels meer 12 cent extra. y iMÉ

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1958 | | pagina 1