AXELSE COURANT Aanbidders van het gouden kalf. De vrije veren. j C VINK Frankering bij abonnement, Axel ZATERDAG 7 JUNI 1958 72e Jaang'ang No. 67 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDf WOENSDAG EN ZATERDAG Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK Red. en Adm.: Axel, Maikt 12, Til. 0 1155-646 Hoofdredactie: J. C. VINK Ideaal voor ieder p die brieven schrijft! FIRMA Markt 12 AXEL hoe men milliardair wordt. Geld is machtbeweert men en het zal wel waar zijn. Geld maakt niet gelukkig maar het is gemakkelijk om te bezitten. Dat is een andere uitdrukking, die mis schien even waar is. Toch zijn de macht- van het geld en het geluk van het geld adele zaken Dat zouden 's werelds milliardairs U kunnen vertellen, misschien met een bittere glimlach. Maarhoe kwamen die richards" eigenlijk aan al dat geld Op eigenaardige manier vaak wij vertellen II er iets ever. waarvan hij er 400 aan de fiscus moest af staan. De sukkelaar moet voor de rederij die hij erfde, ieder jaar 180 millioen belas ting betalen wat er van de winst nog over blijft is voor hem. Gelukkig, dat mij nog een paar eigendommen bezit, die hem 85 millioen per jaar opbrengen. Sir John heeft echter al dat geld niet nodig, want men zegt, dat bij slechts vier honderd duizend per jaar uitgeeft. Heeft Ellerman s vader in zijn tijd hard gewerkt om een dergelijk fortuin te ver zamelen, de hertog van Westminster heeft helemaal niets behoeven te doen om zijn 500 millioen pond sterling te krijgen. Zijn voorouders uit de tijd van Koningin Elisa beth I hebben daarvoor gezorgd. En zo be zit de hertog nu duizenden hectaren grond en hele stadswijken in Londen in eigendom. Nu is de hertog een zeer redelijke huisjes melker, vermits er in de Engelse hoofdstad 618 gezinnen leven, die hem slechts één shilling per jaar als huishuur moeten be talen. En met Kerstmis worden al de kinde ren van zijn huurders op een Kerstfeest uit genodigd. Dergelijke huisbazen zijn natuur lijk zeer zeldzaam en men moet de Hertog van Westminster zijn, om zich een derge lijke luxe te kunnen permitteren. Van werkman tot milliardair. Daar tegenover staat een Engelsman, die zijn millioènen wel met hard werken heeft verdiend Lord Nuffield. Nu moet U zich niet voorstellen, dat Nuffield zijn bezittingen bijeen kreeg met aan een schaafbank of een bankvijl te staan, zoals het begrip .wer ken" zou doen veronderstellen. Maar Nuf- field is toch met een werkbank begonnen. Zowat 50 jaar geleden was Lord Nuffield nog een doodgewone arme sukkelaar, die Bill Morris 'heette en in een achterbuurt woonde, waar hij aan de kost kwam met fietsen te herstellen. In 1912 had hij enkele spaarcentjes, leende er nog wat bij en bouwde een kleine auto naar een model waar hij twee jaar aan gewerkt had. Een oud schoolgebouw werd tot fabriek ingericht en in 1914 kwamen de eerste Morris-Oxford- wagens in de handel. Bill Morris was al leen eigenaar van de zaak en de kleine wagentjes kenden zulk succes, dat toen Morris zijn zaak in een vennootschap om- Een aantal jaren geleden werd in Frank rijk uitspraak gedaan in een zeer zonderling proces. In het jaar 1940, gedurende de „blitz- Irieg" vond een werkman van de Parijse spoorwegen in een stukgeslagen spoorwagen een koffertje waarin een groot fortuin aan qeld en juwelen zat. De „cheminot" droeg zijn vondst dadelijk n.aar zijn overste, die op zijn beurt de gevonden schat aan het hoger bestuur overhandigde. De eigenaars van het fortuin vonden waar schijnlijk de dood, want nimmer werd de schat opgeëist, of er navraag naar gedaan. De eerlijke spoorwegarbeider had nu, vele jaren later, zijn vondst teruggevraagd, aan gezien niemand in dit tijd zich had aange boden om zijn rechten te doen gelden de man kon zich milliardair achten, want hii woj er van overtuigd, dat niemand hem het fortuin nog betwisten kon. Maar hij had buiten de waard gerekend. De Franse spoor wegen beweerden evenveel recht op die schat te hebben en hielden alles vast. Er volgde een proces, waarin ten slotte vonnis geveld werd de werkman hoorde zijn eis afwijzen „omdat de schat niet verborgen zat en onder de gevonden voorwerpen gerang schikt moest worden, die in geval van niet- opeising, na bepaalde tijd aan de maat schappij komen. Er was zelfs geen sprake van de tien procent voor de eerlijke vinder. We hebben zo'n idee, dat die spoorweg ambtenaar bij een volgend geval wel twee maal zal nadenken, vooraleer een dergelijke ontdekking aan zijn bazen te gaan ver tellen. Hij heeft de millioenen in handen gehad en de Franse spoorwegmaatschappij zal er van profiteren. De kans om million nair te worden, zal hem hoogstwaarschijn lijk geen tweede keer aangeboden worden. Men zou voor minder uit zijn vel springen. Rijkdommen van vader op zoon. Grote fortuinen hebben soms een zonder ge oorsprong. De basis van de geweld.g uitgestrekte bezittingen van sommige ade- lijke geslachten werd meestal gelegd in een ver verleden, wanneer een of ander held haftig voorvader, al vecihtend voor zijn vorst of leenheer, uitgestrekte landerijen ten geschenke kreeg. Die verworven gunsten gingen over van vader op zoon of weduwe groeiden door huwelijk nog aan en werden ten slotte een verworven recht, waar de wetgever tot nu toe nooit aan getornd heeft, tenzij in de huidige vorm van heffing op het kapitaal. Aan het bezit van aldus verkregen rijx- aommen is geen verdienste verbonden men erft zo'n heerlijkheid of landstreek en heeft daar nooit iets anders voor moeten doen dan gewoon zoals iedereen op de wereld komen. In dezelfde categorie moeten de onmete- liike fortuinen van sommige Indische vor sten gerangschikt worden, der Nizams, de Ma-haradja's en prinsen, die honderdduizen den per dag te verteren hebben en zelf niet weten hoe groot hun bezit is. En die fabel achtige schatten groeien nog steeds aan. Anders is het gesteld met de fortuinen, die door hard werken, initiatief, uitvindingen of doodgewoon stom geluk werden opge stapeld. Want evenals iemand, die b.v. door een lot van de loterij millionnair 's gewor den, zulks aan het blinde toeval te danken heeft, heeft datzelfde toeval ook wel eens een rol gespeeld bij het ontstaan van de rnilliarden-verzameling, waarover sommige Amerikanen kunnen beschikken. Men denke maar even aan de een of andere uitvinding of ontdekking, die geheel toevallig gevon den, de uitvinder, of een ander die op de een of andere wijze de vinding exploiteerde, schatrijk maakte. Een gelukkige Engtïse fiscus. De Engelse millionnairs zijn minder tal rijk dan de Amerikaanse en zijn ook minder gelukkig dan de Indische vorsten, daar zij met zo iets als de fiscus moeten afrekenen en te betalen hebben, in plaats van te krijgen. Nemen we b.v. een Sir John Ellerman. een sympathieke man van ongeveer 40 jaar die van zijn vader zowat 800 millioen erfde, zette en aandelen te koop stelde, er om die aandelen werd gevochten. Bill Morris werd verschrikkelijk rijk en daar iemand, die met millioenen kan goo chelen in Engeland niet zo maar doodge woon Bill Morris kan heten, werd hij tot Lord gepromoveerd. De gewezen fietsen maker werd Lord Nuffield, die millioenen aan de fiscus betaalde. De titel bracht hem echter het hoofd niet op hol, want hij bleef een nederig mens, die in een eenvoudig huis buiten Londen woont. Hij houdt niet van het modaine leven en deelt een flink deel van zijn fortuin uit aan goede werken. Hoe een vuilnisman millionnair werd. Het is een romantische geschiedenis, deze van Sir Abel Bailey, die het al zover ge bracht had, dat hij in 1900 te Johannesburg vuilnisbakken afhaalde. Hij had toen .a,l heel wat avonturen beleefd afwisselend circusruiter, bokser, goudzoeker en avon turier kwam hij ten slotte in Zuid-Afrika, waar hij twee jaar gevangenisstraf opliep. Dan vocht hij tegen de Boeren en opende later zonder één cent eigen kapitaal, een wisselkantoor. Toen ihij geld begon te ver dienen belegde hij zijn geld in wol, geiten, schapen en gewaagde speculaties in Trans vaalse goudmijnen. Hij speelde op de beurs en werd door zakelijk inzicht en stom geluk fabelachtig rijk. Hij is een voorbeeld van rijkaards, die hun fortuin zelf verdienden door volhardend werken, steeds opnieuw beginnen tot het hun voor de wind gaat. En alles wat zij dan nog aanraken ver andert in goud. Zo was de -stichter van de bekende Bata- schoenenfabrieken in Tsjecho-Slowakije de zoon van een arme schoenmaker. Thomas Bata begon als leurder voor zijn vader. Langzaam rijpte in zijn brein de idee om schoenen in massa te maken. De fabrieken groeiden uit tot -geweldige complexen en naast de fabricage nam hij ook de detail handel ter hand. Tussenpersonen zocht hij uit te schakelen door zijn grondstoffen zo veel mogelijk zelf voort te brengen. Bata opende 500 schoenwinkels, verspreid over de hele wereld en al vóór de oorlog hadden zijn fabrieken een productie van 30 millioen paar schoenen per jaar. De 30.0000 mensen in zijn dienst aten in Bata's restaurants de producten van eigen landbouw-exploitatie en de groot-industrieel kon op een paar mil- lio enna niet zeggen hoe rijk hij was. Men moet niet vergeten, dat een goede eeuw geleden alles nog moest worden uit gevonden en het waren de durvers van die tijd welke gelegenheid kregen uitvindingen te doen en te exploiteren. Een halve eeuw geleden b.v. kon Henri Ford nog vele mil lioenen verdienen met het bouwen van auto's. Maar later kwam Walter Chrysler, een zwerver, hem concurrentie aandoen. DE ORGANISATIE VAN BELANGSTELLING OOK MINISTER ALGERA GAF EERSTE KAMER. De berichten die enkele weken geleden werden gepubliceerd over de snode plan nen van minister Algera hebben direct er- zet gewekt in Zeeuwsch-Vlaanderen. Dit verzet was echter aanvankelijk tot enkele plaatsen beperkt, waarbij vooral het Land van Hulst actief was. Het leek toen een wat wild gedoe, maar gelukkig komt er nu tekening in. Men is tot een actief protest- comité gekomen, dat in alle plaatsen con tacten heeft en de krachten van het verzet weet te bundelen. Ook diverse organisatie's steunen nu de zaak in landelijk verband. De K.N.V.B. zal bij de overheid pro testeren en heeft ook verklaard, wanneer de minister niet van zijn rampzalige besluit mocht terug komen, de clubs die gedupeerd worden financieel te willen steunen. Enkele bestuursleden van de K.N.A.C. hebben zich ook persoonlijk van de toe stand op de hoogte gesteld en het comité toegezegd dat deze organisatie bereid is het comité gastvrijheid te verlenen voor een persconferentie na afloop van het on derhoud met de minister volgende week vrijdag. - Minister Algera zelf heeft deze week bij de begroting van Verkeer en Waterstaat in de Eerste Kamer ook uitvoerig stilgestaan bij de verenkwestie. Als Fries verklaarde hij begrip te hebben voor de positie van de DE PROTEST - ACTIE GROEIT. VAN BUITENAF. UITVOERIGE TOELICHTING IN DE randgebieden, maar Zijne Excellentie was toch ven mening dat Zeeuwsch-Vlaanderen geen enkele reden tot klagen had. (Zijne Excellentie kan dat beter maar niet in St. Jansteen gaan vertellen, want dan zou het zeker niet goed met hem aflopen De minister becijferde dat in totaal na de oorlog aan de veren over de Westerscihelde een bedrag van rond 53 millioen is besteed, waarin 24,8 millioen voor de tekorten op de exploitatie van deze veren. Hij acht het daarom verantwoord, dat tegenover deze uitgaven en tekorten tarieven komen te staan die redelijk zijn te noemen. En nu gaat het er maar om wat men redelijk noemt Wanneer straks een bu-sreisje met dertig persconen van b.v. Axel naar Hansweert v.v. ongeveer -hetzelfde bedrag vereist voor het veer als voor de te rijden kilometrs, dan valt het wel moeilijk dit redelijk te noemen. Evenzeer als een expediteur na-ast de vele wachttijden nu voor dagelijks over zetten van trailers een extra bedrag van 10.000.— per jaar moet gaan neertellen. En dat in een tijd van toenemende con currentie en dalende conjunctuur. De minister mag dan reeds veel voor Zeeuwsch-Vlaanderen hebben gedaan, maar wanneer hij nu de klok terug zet, is de ramp dubbel zo groot. Niet alleen worden de Zeeuwsch-Vlamingen in vrijwel alle op zichten ernstig gedupeerd, maar bovendien betekent het een groot verlies voor het van particuliere zijde in de na-oorlogse tijd ge- investeerde kapitaal, wanneer het contact met overig Nederland nu kunstmatig wordt bemoeilijkt. Zeer bedenkelijk is ook in Ged. Staten en bij de Kamers van Koophandel de mede deling van de minister ontvangen, dat het besluit tot verhoging van de veertarieven in volkomen overeenstemming na onder handeling als vrije mannen werd genomen. Het feit dat de Staten en de Kamers van Koophandel deze tarieven alleen maar nood gedwongen hebben geaccepteerd na de toezegging dat dan de tweede nieuwe boot voor Breskens zou worden besteld, werd daarmee genegeerd, terwijl de minister na drukkelijk beweerde, dat dit verband niet door hem zou zijn gelegd. Een mededeling, die door de betrokken instantie's met ver ontrusting is vernomen en waarop de Kamer van Koophandel reeds heeft medegedeeld, dat wanneer de minister hier bij zou blijven zij zich nader zal moeten beraden over het door haar in te nemen standpunt. De mening die aanvankelijk vele leden v,an de Eerste Kamer waren toegedaan dat de nieuwe tarieven door de minister eerst waren ingesteld na volledige overeenstem ming met Gedeputeerde Staten bleek echter te gaan wankelen, mede door het bezoek dat' het College van Ged. Staten voor de bespreking had gebracht aan de va-ste com missie voor Verkeer en Waterstaat. De minister zegde ten slotte toe, na hernieuwd overleg met de Ged. Staten de Eerste Kamer volledig te zullen inlichten. Ook heeft de minister ondertussen tele fonisch mededeling gedaan aan bet protest comité bereid te zijn dit comité volgende week vrijdag om half drie in audiëntie te ontvangen. PROTESTEN DUREN VOORT. Ondertussen mag Zijne Excellentie dan als Fries op zijn suk blijven staan, wij hopen toch dat hij enige concessies za-'l willen doen, want anders vrezen wïj dat de goedmoedige Zeeuwsch-Vlamingen zich van hun kwaadste kant zullen laten kennen. Tegen de invoering van matige tarieven op de eerst vrije veren, nu enkele jaren ge leden, heeft men weinig gedaan. Fair-play vond men het evenwel niet, dat toen de eerder gedane belofte van vrije veren weer werd ingetrokken. Maar men heeft het ge accepteerd. De voorstellen die nu zijn gedaan doen echter de emmer overlopen en vooral de grenskanters zijn zeer fel in hun actie s. Reeds waren er plannen om des nachts de grenspalen uit te graven en te verplaat sen naar de Sclh.elde. Ook de kans op be schadiging van de aanleginrichtingen er. volledige stagnatie van de veren, wanneer de minister bij zijn standpunt blijft, is niet denkbeeldig. Het is zeker te hopen dat het niet zo ver komt, want daarmee is niemand gebaat en dupeert men alleen zichzelf. Het is echter wel een bewijs dat de Zeeuwsch- Vlaming diep gegriefd is door dit onrecht. DE PROTESTRIT. De aanmeldingen voor deelname aan de protestrit stromen nu binnen. Reeds zijn er enige honderden deelnemers geboekt en er komen er dagelijks meer. Vooral uit de vlas- streek, St. Jansteen en omgeving zijn al zeer veel aanmeldingen binnen, terwijl ook in West Zeeuwsch-Vlaanderen de zaak nu op gang begint te komen. Wanneer U zich nog niet hebt aangemeld, doe het dan nu direct. U vergemakkelijkt de organisatie en U helpt mede te bewijzen dat werkelijk heel Zeeuwsch-Vlaanderen hevig verontwaardigd is door de lichtvaardige wijze waarop de regering 'haar beloften en toezeggingen wegveegt, wanneer zij daar lust toe heeft. STAGNATIE OP DE VEERDIENST PERKPOLDER-KRUININGEN. In verband met ondehoudswerkzaam- heden aan de aanleginrichting te Perkpolder moet het m.s. „Dordrecht" zaterdag 7 juni om 19.40 uur uit de vaart worden genomen tot zondagmorgen 8.20 uur. De maximum toelaatbare afmetingen der voertuigen gedurende deze periode zijn lengte 8 m„ hoogte 2,80 m en gewicht incl. lading 10 ton. De vaarten van Kruingen van 19.20 uur en 20.20 uur en die van Perpolder Van 19.50 uur en 20.50 uur komen te vervallen. Bij de overige vaarten in deze periode moet op vertraging worden gerekend. ABONNEMENTSPRIJSLowe nummer» 6 cent Kwartaal-abrunement t Axel binnen de kom 11,35 Andere plaatien f 1,73 Buitenland I 2,00 ADVERTENTIEPRIJS. 8 cent per mm. Bi) contracten belangrijke reductie, top «onden Mededelingen 20 cent per m.m. Klein» idvertentlên (maximum 6 regels) 1-5 regel» 70 cent Iedere regel meer 12 cent extra. D Iin ;njv.jc v/uiJF' 3

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1958 | | pagina 1