AXELSE COURANT f&r# De kwestie van de veren. PROTESTANTEN Christelijk Historisch LIJST J C VINK Frankering bij abonnement, Axel ZATERDAG 24 MEI 1958 72e Jaargang No. 64 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDf l WOENSDAG EN ZATERDAG FIRMA Markt 12 AXEL Maandag hebben de Provinciale Staten van Zeeland, speciaal hiervoor bijeen ge roepen, vergaderd over de schrikwekkende plannen die minister Algera heeft met de veren over de Westerschelde en die een ramp btekenen voor Zeeuwsch-Vlaanderen. De Provinciale Staten zaten hierbij met hun rug tegen de muur, want uiteindelijk kunn enzij tegen de plannen van de minister niets beginnen. Men kan alleen maar wen sen en verlangens naar voren brengen en onderhandelen om het onredelijke van de snode plannen van Zijne Excellentie aan te tonen Na een uren lang durende vergadering werd ten slotte besloten dat Ged. Staten opnieuw met de minister zullen gaan onder handelen, waarbij men wil proberen dt volgende verzachtingen van het tarief te verkrijgen 1. Invoering der tarieven dient niet op 1 juli a.s. te geschieden, doch pas op het ogenblik dat de nieuwe veerboot „Prinses Beaürix" de dienst Vlissinqen Breskens zal gaan ondirhouden. Ver moedelijk is dat 1 augustus a.s. 2. De 20-vaartenboekjes voor diverse ca tegorieën (personen, rijwielen en moto ren) moeten worden omgezet in 10- vaartenboekjes tegen dezelfde prijs per vaart. Er dient' dus dezelfde reductie te worden gegeven als thans in het hui dige voorstel bij 40-vaartenboekies is toegestaan. 3. De 40-vaartenboekjes voor de diverse soorten auto's moeten worden omgezet in 20-vaartenboekjes tegen dezelfde prijs per vaart. 4. Voor inwoners van Zeeland dient een legitimatiebewijs mogelijk te zijn, waar op reductie op de tarieven kan worden toegestaan. 5. De bestuurders van auto's dienen vrij gesteld te zijn van het personent&rief. b. De nu in te voeren tarieven dienen niet als overgangsmaatregel te worden be schouwd, maar als eindmaatregel. Ook door de Nederlandse Wegverkeers- en Vervoetsfederatie is een schrijven aan Provinciale Staten gericht, wat wij hier onder laten volgen en dat overduidelijk aan toont in welke wanstaltige verhoudingen de nieuwe tarieven liggen De in de Nederlandse Wegverkeers- en Vervoerufederatie Centraal Overleg samen werkende organisatie's de Koninklijke Nederlandse Toeristen bond A.N.W.B. de Koninklijke Nederlandse Automobiel Club de Algemene Verlanders- en Eigen Ver voerders Organisatie (E.V.O.) de Nationale Organisatie voor het Be- roepsgoederenvervoer Wegtransport zde Koninklijke Nederlandse Vereniging van Transport-Ondernemingen hebben de eer het volgende ter kennis van Uw Hoge College te brengen. Blijkens publicaties in de dagbladpers hebben Gedeputeerde Staten van Zeeland overeenstemming bereikt met de minister van Verkeer en Waterstaat over een ver hoging van de tarieven voor de veren over de Westerschelde, t.w. de veren Vlissingen- Breskens, Terneuzen-Hoedekenskerke en Kruiningen-Perkpolder. De verhoogde tarieven zouden reeds op 1 juli a.s. van kracht worden. Toen enige jaren na de bevrijding be sloten werd wederom over te gaan tot de heffing van veerqelden op de veren over de Westerschelde, hebben de samenwerkende organisatie's daartegen terstond stelling ge nomen, uitgaande van het principe, dat de veren, evenals bruggen en tunnels, te be schouwen zijn als onontbeerlijke schakels in en onderdeel van doorgaande landverbin dingen en dat de aanleg, instandhouding en exploitatie van deze verbindingen dienen te worden gefinancierd uit de enorme bedragen aan bijzondere belastingen, welke door het motorwegverkeer worden opgebracht. Ook de wel eens verkondigde stelling, dat aan het gebruik door motorrijtuigen van de vaste oeververbindingen directe kosten ver bonden zijn en dat het dus niet onredelijk zou zijn om het bedrag van deze directe kosten te heffen als veergeld, kunnen de samenwerkende organisatie's niet onder schrijven, aangezien daarbij over het hoofd Wordt gezien dat, ongeacht de grotere kans op beschadiging van het voertuig, deze di recte kosten worden gecompenseerd door de vaste exploitatiekosten van het motorvoer tuig gedurende de wacht- en overzettijd, die aanzienlijk langer is dan de tijd benodigd voor het passeren van de vaste oeverver binding. Deze opvatting wordt ook thans nog on verkort door de samenwerkende organisa tie's gehuldigd. Dat het hier inderdaad gaat om enorme bedragen, welke door het motorwegverkeer worden opgebracht, moge blijken uit de volgende cijefrs. Voor 1957 kan de opbrengst der be doelde bijzondere belastingen worden ge steld op motorrijtuigenbeasting 112 mil lioen bijzonder invoerrecht op benzine 316 millioen weeldebelasting op personen auto's en motorrijwielen 79 millioen weel debelasting op banden voor personenauto's en motorrijwielen 3 millioen extra omzet belasting op personenauto's 15 millioen. Dit maakt samen een totaal-opbrengst van 525 142 en 18% bestelwagen 1-2 ton 16 en -8%. Kruiningen-Perkpolder personenauto 37o en 225% bestelwagen tot 1 ton 625 en 350% overige vrachtauto's en autobussen 450 en 219% vrachtauto met aanhang wagen 293 en 118%. Uit deze cijfers blijkt dat inderdaad van drastische verhoging kan worden gesproken zelfs behalve voor het minder belangrijke veer Terneuzen-Hoedekenskerke als ge bruik wordt gemaakt van de 20- en 40- vaartenboekjes. Voorts wordt niet begrepen, waarom nu eenheidstarieven voor alle veren worden toegepast, terwijl vroeger differentiatie in de tarieven voor de verschillende veren be stond. Ten slotte moge worden gewezen op het eigenaardige feit dat, terwijl de minister van Economische Zaken alles in het werk stelt voor stabilisatie van prijzen en lonen, het juist de overheidsbedrijven zijn, die in deze tijd van bestedingbeperking die politiek door breken door overmatige tariefsverhogingen. STEMT OOK NU P. J. VAN BENDEGEM W. DE FEIJTER Wzn. J. HOLLEBEK J. W. DE PUTTER F MANGOLD Mevr. T. N. WOLFERT-LENSEN JAC. DE BRUIJNE P. DEKKER Jr. J. SCHEELE Joz. zn. W. J. DIELEMAN J. P. zn. H. SMIES-LOOF ALLE KIEZERS EN KIEZERESSEN die weer gebruik wensen te maken van een auto om hun stem uit te brengen kunnen zich vóór 28 mei a.s. opgeven bij één der onderstaande adressen Joz. Dieleman, Kanaal H. Dieleman, Sassing J. de Feijter-Scheele, Kijkuit P. de Jonge, Steenovens J. Hollebek, Spui P. J. van Bendegem, Juliana- straat; P. A. Wondergem, Nieuwsitraat Adr. van Asperen, Bankertstraat en Joz. Scheele, Koestraat. dat door zijn geïsoleerde ligging ten op zichte van overig Nederland toch al in zo vele opzichten gehandicapt is. Het behoeft geen betoog dat, met de voortdurende en niet te stuiten ontwikkeling van het gemotoriseerde verkeer, in de ko mende jaren deze meeropbrengst der veer gelden gestadig zal toenemen. Als nu in aanmerking wordt genomen, welke bedragen aan extra belastingen door het motorwegverkeer jaar in, jaar uit op gebracht worden en welk gering gedeelte daarvan voor het wegennet wordt gebruikt, dan rijst de vraag of onderwerpelijke ver hoging van de veertarieven wel noodzake lijk moet worden geacht en of het daaren- tegen niet verantwoord zou zijn het gehe.e nadelige exploitatiesaldo van de veerdien sten over de Westerschelde ten laste van de waterstaatsbegroting te brengen. Blijkens meerbedoelde dagbladberichten zou de minister hebben verklaard, dat bij een spoedige invoering van de verhoogde ta rieven, een tweede grote veerboot van het type „Prinses Beatrix kan worden besteld. Ongetwijfeld zal door het inleggen van deze boot de huidige situatie aanvankelijk worden verbeterd, maar zo'nveerboot is nog lang niet in de vaart en waarom in afwach- t ng daarvan de voorwaarde wordt gesteld reeds thans tot een dergelijk drastische ta riefsverhoging over te gaan, wordt niet be grepen en lijkt volkomen ongemotiveerd. Op grond van een en ander menen de isomenwerkende organisaties ernstig tegen elke verhoging van d> veertarieven te moe ten protesteren. Zij veroorloven zich Uw Hoge College nadrukkelijk in overweging te geven deze voorstellen niet te aanvaarden en er op te willen aandringen het nadelige exploitatie saldo van de veren over de '\^7esterschelde voor rekening van het Rijk te brengen. In de Eerste Kamer zijn inmiddels ook vragen aan de minister gesteld. De heer Matser (K.V.P. heeft de minis ter gevraagd de verhoging te willen op schorten en nog nader overleg het het pro vinciaal bestuur te plegen, terwijl de heer Vos (P.v.d.A.) heeft opgemerkt, dat men bij tarieven op bai-ds van de kosten, wan néér men eenzelfde stuk zou kunnen rijden, toch ook terdege rekening moet houden met. de verlieskosten ten gevolge van het vaak langdurige wachten. Al met al is er dus genoeg rumoer om de verenkwestie. Wat echter ontbreekt is een behoorlijk gecoördineerde activiteit in deze. zaak. Zolang allerlei bonden, beroeps- en vakorganisatie s los van elkaar blijven age ren zal men weinig of niets bereiken. Laai allen eens de hoofden bijeen steken en ge zamenlijk midelen bij elkaar brengen en plann enmaken voor een collectieve actie waarin alle belanghebbenden, werkgevers, werknemerlsi, fabrikanten vervoerders, vak- en sportverenigingen, middenstanders, enz gezamenlijk de rapipzalige gevolgen goed ge documenteerd naar voren brengen. Wel licht is dan enig resultaat te verwachten millioen. In datzelfde jaar waren vólgens de water staatsbegroting de uitgaven voor de wegen, inclusief de uitkeringen aan de provincies voor de provinciale, tertiaire en niet-plan- wegen, slechts 185 millioen of plm. 35% van de opbrengst der bijzondere belastingen. Intussen werd, ondanks het protest van Centraal Overleg, tot heffing van veergelden overgegaan en zelfs werden van tijd tot tijd de tarieven niet onaanzienlijk verhoogd. De thans voorgestelde verhogingen, dra gen, mede volgens vorenbedoelde publica- tie's in de pers, een drastisch karakter. In de volgende vergelijking is de verho ging in procenten opgenomen tussen de nu nog van kracht zijnde en de voorgestelde tarieven. Het eerste getal is de verhoging in procenten van de enkele vaartprij's en het tweede getal betreft de verhoging van de gereduceerde prijs voor de voorgestelde 20- vaartenboekjes voor personen (bestuurders) en de 40-vaartenboekjes voor motorvoer tuigen. Vlissingen-Breskens: personenauto 217 en 117%; bestelwagen tot 1 ton 383 en 200%> overige vrachtauto's en autobussen 267 en 112%; vrachtauto met aanhang wagen 157 en 45%. Terneuzen-Hoedekenskerkepersonen auto 58 en 8% bestelwagen tot 1 ton In het jaar 1957 hadden op de Wester schelde de volgende overvaarten plaats Vlissingen-Breskens295.137 personen auto's en 101.642 vrachtwagens. Terneuzen-Hoedekenskerke: 26.015 per sonenauto's en lichte bestelwagens. Kruiningen-Perkpolder 221.148 personen auto's en 147.519 vrachtwagens. Uitgaande van deze cijfers en verder aan nemende, dat op de veren Vlissingen-Bres kens en Kruiningen-Perkpolder 30% van de personenauto's en 70% van de vracht wagens gebruik maken van de20- en 40- vaartenboekjes, dat 10% der vrachtwagens bestaat uit bestelauto's tot 1 ton en dat 40% der overige vrachtwagens is voorzien van een aanhangwagen dat voorts op het veer Terneuzen-Hoedekenskerke 20% van alle automobielen bestaat uit bestelwagens tot 1 ton, dat het resterende aantal motorrij tuigen voor de helft bestaat uit personen auto's en dat ook hier 30% der personen auto's en 70% der vrachtwagens de meer vaartenboekjes gebruikt, dan blijkt uit een eenvoudige berekening dat per jaar een ronde som van 1.150.000.meer aan veer gelden zal moeten worden betaald. Dat bedrag zal moeten worden opgebracht door het bedrijfsleven ongetwijfeld zal een belangrijk deel daarvan komen ten laste van het bedrijfsleven in Zeeuwsch-Vlaanderen, UIT ONZE OMGEVING AXEL ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 6 cent Kwartaal-abmnement t JLxel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen f 1,75 Buitenland f 2,00 Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Til. 0 1155-646 HoofdredactieJ. C. VINK ADVERTENTIEPRIJSt c*nt per m.m. Bi] contracten belangrijke reductie. Inp «onden Mededelingen 20 cent per m.m. Kleinv kdvertentién (maximum 6 regels) 1-5 regels 70 cent iedere regel meer 12 cent extra. ALGEMENE VERGADERING VAN DE NED. CHR. VROUWENBOND. Dinsdag 20 mei vergaderde de afdeling Axel van de N.C.V.B. onder leiding van de presidente, mevr. Boor-de Graaf. Als spreker trad op ds. Homburg uit Vlissingen met let onderwerp „Het geheim van een gelukkig leven," Het was een mooie avond. PLATTELANDSVROUWEN BEZOCHTEN DE AXELSE JEUGDHERBERG. Woensdag ontving het bestuur van de afdeling Axel van de Bond van Plattelandsvrouwen in de jeugdherberg „Bleye Haghe" alhier een. groep van 36 dames, leden van diverse Plattelandsvrouwen- bonden uit het gehele land, onder leiding van mevr. Huisman. Mevr. Dekker-Becu sprak een hartelijk woord ter verwelkoming en dairna werd door de meisjes van de I andbouwhuishoudschool een door hen, onder leiding van mevr. Kole-Zweedijk, met veel zorg klaargemaakt diner geserveerd. Allen waren vol 'of over de heerlijke maaltijd, zo dat mevr. Kole-Zweedijk en haar leerlingen een vol komen verdiende eer hadden van hun werk. Het bestuur van ie Axelse afdeling van de Platte landsvrouwenbond offreerde daarna koffie met gebak. De gasten van boven de grote rivieren waren ver rukt over de mooie jeugdherberg en de schitterende omgeving en tot slot mag een woord van dank aan de nieuwe jeugdherbergouders hier niet achterweg- blijven.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1958 | | pagina 1