AXELSE COURANT
f&r#
De kwestie van de veren.
PROTESTANTEN
Christelijk Historisch
LIJST
J C VINK
Frankering bij abonnement, Axel
ZATERDAG 24 MEI 1958
72e Jaargang No. 64
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
VERSCHIJNT IEDf l WOENSDAG EN ZATERDAG
FIRMA
Markt 12
AXEL
Maandag hebben de Provinciale Staten
van Zeeland, speciaal hiervoor bijeen ge
roepen, vergaderd over de schrikwekkende
plannen die minister Algera heeft met de
veren over de Westerschelde en die een
ramp btekenen voor Zeeuwsch-Vlaanderen.
De Provinciale Staten zaten hierbij met
hun rug tegen de muur, want uiteindelijk
kunn enzij tegen de plannen van de minister
niets beginnen. Men kan alleen maar wen
sen en verlangens naar voren brengen en
onderhandelen om het onredelijke van de
snode plannen van Zijne Excellentie aan te
tonen
Na een uren lang durende vergadering
werd ten slotte besloten dat Ged. Staten
opnieuw met de minister zullen gaan onder
handelen, waarbij men wil proberen dt
volgende verzachtingen van het tarief te
verkrijgen
1. Invoering der tarieven dient niet op
1 juli a.s. te geschieden, doch pas op
het ogenblik dat de nieuwe veerboot
„Prinses Beaürix" de dienst Vlissinqen
Breskens zal gaan ondirhouden. Ver
moedelijk is dat 1 augustus a.s.
2. De 20-vaartenboekjes voor diverse ca
tegorieën (personen, rijwielen en moto
ren) moeten worden omgezet in 10-
vaartenboekjes tegen dezelfde prijs per
vaart. Er dient' dus dezelfde reductie te
worden gegeven als thans in het hui
dige voorstel bij 40-vaartenboekies is
toegestaan.
3. De 40-vaartenboekjes voor de diverse
soorten auto's moeten worden omgezet
in 20-vaartenboekjes tegen dezelfde prijs
per vaart.
4. Voor inwoners van Zeeland dient een
legitimatiebewijs mogelijk te zijn, waar
op reductie op de tarieven kan worden
toegestaan.
5. De bestuurders van auto's dienen vrij
gesteld te zijn van het personent&rief.
b. De nu in te voeren tarieven dienen niet
als overgangsmaatregel te worden be
schouwd, maar als eindmaatregel.
Ook door de Nederlandse Wegverkeers-
en Vervoetsfederatie is een schrijven aan
Provinciale Staten gericht, wat wij hier
onder laten volgen en dat overduidelijk aan
toont in welke wanstaltige verhoudingen de
nieuwe tarieven liggen
De in de Nederlandse Wegverkeers- en
Vervoerufederatie Centraal Overleg samen
werkende organisatie's
de Koninklijke Nederlandse Toeristen
bond A.N.W.B.
de Koninklijke Nederlandse Automobiel
Club
de Algemene Verlanders- en Eigen Ver
voerders Organisatie (E.V.O.)
de Nationale Organisatie voor het Be-
roepsgoederenvervoer Wegtransport
zde Koninklijke Nederlandse Vereniging
van Transport-Ondernemingen
hebben de eer het volgende ter kennis van
Uw Hoge College te brengen.
Blijkens publicaties in de dagbladpers
hebben Gedeputeerde Staten van Zeeland
overeenstemming bereikt met de minister
van Verkeer en Waterstaat over een ver
hoging van de tarieven voor de veren over
de Westerschelde, t.w. de veren Vlissingen-
Breskens, Terneuzen-Hoedekenskerke en
Kruiningen-Perkpolder.
De verhoogde tarieven zouden reeds op
1 juli a.s. van kracht worden.
Toen enige jaren na de bevrijding be
sloten werd wederom over te gaan tot de
heffing van veerqelden op de veren over de
Westerschelde, hebben de samenwerkende
organisatie's daartegen terstond stelling ge
nomen, uitgaande van het principe, dat de
veren, evenals bruggen en tunnels, te be
schouwen zijn als onontbeerlijke schakels in
en onderdeel van doorgaande landverbin
dingen en dat de aanleg, instandhouding en
exploitatie van deze verbindingen dienen te
worden gefinancierd uit de enorme bedragen
aan bijzondere belastingen, welke door het
motorwegverkeer worden opgebracht.
Ook de wel eens verkondigde stelling, dat
aan het gebruik door motorrijtuigen van de
vaste oeververbindingen directe kosten ver
bonden zijn en dat het dus niet onredelijk
zou zijn om het bedrag van deze directe
kosten te heffen als veergeld, kunnen de
samenwerkende organisatie's niet onder
schrijven, aangezien daarbij over het hoofd
Wordt gezien dat, ongeacht de grotere kans
op beschadiging van het voertuig, deze di
recte kosten worden gecompenseerd door de
vaste exploitatiekosten van het motorvoer
tuig gedurende de wacht- en overzettijd, die
aanzienlijk langer is dan de tijd benodigd
voor het passeren van de vaste oeverver
binding.
Deze opvatting wordt ook thans nog on
verkort door de samenwerkende organisa
tie's gehuldigd.
Dat het hier inderdaad gaat om enorme
bedragen, welke door het motorwegverkeer
worden opgebracht, moge blijken uit de
volgende cijefrs.
Voor 1957 kan de opbrengst der be
doelde bijzondere belastingen worden ge
steld op motorrijtuigenbeasting 112 mil
lioen bijzonder invoerrecht op benzine
316 millioen weeldebelasting op personen
auto's en motorrijwielen 79 millioen weel
debelasting op banden voor personenauto's
en motorrijwielen 3 millioen extra omzet
belasting op personenauto's 15 millioen. Dit
maakt samen een totaal-opbrengst van 525
142 en 18% bestelwagen 1-2 ton 16 en
-8%.
Kruiningen-Perkpolder personenauto 37o
en 225% bestelwagen tot 1 ton 625 en
350% overige vrachtauto's en autobussen
450 en 219% vrachtauto met aanhang
wagen 293 en 118%.
Uit deze cijfers blijkt dat inderdaad van
drastische verhoging kan worden gesproken
zelfs behalve voor het minder belangrijke
veer Terneuzen-Hoedekenskerke als ge
bruik wordt gemaakt van de 20- en 40-
vaartenboekjes.
Voorts wordt niet begrepen, waarom nu
eenheidstarieven voor alle veren worden
toegepast, terwijl vroeger differentiatie in
de tarieven voor de verschillende veren be
stond.
Ten slotte moge worden gewezen op het
eigenaardige feit dat, terwijl de minister van
Economische Zaken alles in het werk stelt
voor stabilisatie van prijzen en lonen, het
juist de overheidsbedrijven zijn, die in deze
tijd van bestedingbeperking die politiek door
breken door overmatige tariefsverhogingen.
STEMT OOK NU
P. J. VAN BENDEGEM
W. DE FEIJTER Wzn.
J. HOLLEBEK
J. W. DE PUTTER
F MANGOLD
Mevr. T. N. WOLFERT-LENSEN
JAC. DE BRUIJNE
P. DEKKER Jr.
J. SCHEELE Joz. zn.
W. J. DIELEMAN J. P. zn.
H. SMIES-LOOF
ALLE KIEZERS EN KIEZERESSEN
die weer gebruik wensen te maken van een auto om hun stem uit te brengen
kunnen zich vóór 28 mei a.s. opgeven bij één der onderstaande adressen
Joz. Dieleman, Kanaal H. Dieleman, Sassing J. de Feijter-Scheele, Kijkuit
P. de Jonge, Steenovens J. Hollebek, Spui P. J. van Bendegem, Juliana-
straat; P. A. Wondergem, Nieuwsitraat Adr. van Asperen, Bankertstraat
en Joz. Scheele, Koestraat.
dat door zijn geïsoleerde ligging ten op
zichte van overig Nederland toch al in zo
vele opzichten gehandicapt is.
Het behoeft geen betoog dat, met de
voortdurende en niet te stuiten ontwikkeling
van het gemotoriseerde verkeer, in de ko
mende jaren deze meeropbrengst der veer
gelden gestadig zal toenemen.
Als nu in aanmerking wordt genomen,
welke bedragen aan extra belastingen door
het motorwegverkeer jaar in, jaar uit op
gebracht worden en welk gering gedeelte
daarvan voor het wegennet wordt gebruikt,
dan rijst de vraag of onderwerpelijke ver
hoging van de veertarieven wel noodzake
lijk moet worden geacht en of het daaren-
tegen niet verantwoord zou zijn het gehe.e
nadelige exploitatiesaldo van de veerdien
sten over de Westerschelde ten laste van
de waterstaatsbegroting te brengen.
Blijkens meerbedoelde dagbladberichten zou
de minister hebben verklaard, dat bij een
spoedige invoering van de verhoogde ta
rieven, een tweede grote veerboot van het
type „Prinses Beatrix kan worden besteld.
Ongetwijfeld zal door het inleggen van
deze boot de huidige situatie aanvankelijk
worden verbeterd, maar zo'nveerboot is nog
lang niet in de vaart en waarom in afwach-
t ng daarvan de voorwaarde wordt gesteld
reeds thans tot een dergelijk drastische ta
riefsverhoging over te gaan, wordt niet be
grepen en lijkt volkomen ongemotiveerd.
Op grond van een en ander menen de
isomenwerkende organisaties ernstig tegen
elke verhoging van d> veertarieven te moe
ten protesteren.
Zij veroorloven zich Uw Hoge College
nadrukkelijk in overweging te geven deze
voorstellen niet te aanvaarden en er op te
willen aandringen het nadelige exploitatie
saldo van de veren over de '\^7esterschelde
voor rekening van het Rijk te brengen.
In de Eerste Kamer zijn inmiddels ook
vragen aan de minister gesteld.
De heer Matser (K.V.P. heeft de minis
ter gevraagd de verhoging te willen op
schorten en nog nader overleg het het pro
vinciaal bestuur te plegen, terwijl de heer
Vos (P.v.d.A.) heeft opgemerkt, dat men
bij tarieven op bai-ds van de kosten, wan
néér men eenzelfde stuk zou kunnen rijden,
toch ook terdege rekening moet houden met.
de verlieskosten ten gevolge van het vaak
langdurige wachten.
Al met al is er dus genoeg rumoer om de
verenkwestie. Wat echter ontbreekt is een
behoorlijk gecoördineerde activiteit in deze.
zaak. Zolang allerlei bonden, beroeps- en
vakorganisatie s los van elkaar blijven age
ren zal men weinig of niets bereiken. Laai
allen eens de hoofden bijeen steken en ge
zamenlijk midelen bij elkaar brengen en
plann enmaken voor een collectieve actie
waarin alle belanghebbenden, werkgevers,
werknemerlsi, fabrikanten vervoerders, vak-
en sportverenigingen, middenstanders, enz
gezamenlijk de rapipzalige gevolgen goed ge
documenteerd naar voren brengen. Wel
licht is dan enig resultaat te verwachten
millioen.
In datzelfde jaar waren vólgens de water
staatsbegroting de uitgaven voor de wegen,
inclusief de uitkeringen aan de provincies
voor de provinciale, tertiaire en niet-plan-
wegen, slechts 185 millioen of plm. 35%
van de opbrengst der bijzondere belastingen.
Intussen werd, ondanks het protest van
Centraal Overleg, tot heffing van veergelden
overgegaan en zelfs werden van tijd tot tijd
de tarieven niet onaanzienlijk verhoogd.
De thans voorgestelde verhogingen, dra
gen, mede volgens vorenbedoelde publica-
tie's in de pers, een drastisch karakter.
In de volgende vergelijking is de verho
ging in procenten opgenomen tussen de nu
nog van kracht zijnde en de voorgestelde
tarieven. Het eerste getal is de verhoging
in procenten van de enkele vaartprij's en het
tweede getal betreft de verhoging van de
gereduceerde prijs voor de voorgestelde 20-
vaartenboekjes voor personen (bestuurders)
en de 40-vaartenboekjes voor motorvoer
tuigen.
Vlissingen-Breskens: personenauto 217
en 117%; bestelwagen tot 1 ton 383 en
200%> overige vrachtauto's en autobussen
267 en 112%; vrachtauto met aanhang
wagen 157 en 45%.
Terneuzen-Hoedekenskerkepersonen
auto 58 en 8% bestelwagen tot 1 ton
In het jaar 1957 hadden op de Wester
schelde de volgende overvaarten plaats
Vlissingen-Breskens295.137 personen
auto's en 101.642 vrachtwagens.
Terneuzen-Hoedekenskerke: 26.015 per
sonenauto's en lichte bestelwagens.
Kruiningen-Perkpolder 221.148 personen
auto's en 147.519 vrachtwagens.
Uitgaande van deze cijfers en verder aan
nemende, dat op de veren Vlissingen-Bres
kens en Kruiningen-Perkpolder 30% van
de personenauto's en 70% van de vracht
wagens gebruik maken van de20- en 40-
vaartenboekjes, dat 10% der vrachtwagens
bestaat uit bestelauto's tot 1 ton en dat 40%
der overige vrachtwagens is voorzien van
een aanhangwagen dat voorts op het veer
Terneuzen-Hoedekenskerke 20% van alle
automobielen bestaat uit bestelwagens tot
1 ton, dat het resterende aantal motorrij
tuigen voor de helft bestaat uit personen
auto's en dat ook hier 30% der personen
auto's en 70% der vrachtwagens de meer
vaartenboekjes gebruikt, dan blijkt uit een
eenvoudige berekening dat per jaar een
ronde som van 1.150.000.meer aan veer
gelden zal moeten worden betaald.
Dat bedrag zal moeten worden opgebracht
door het bedrijfsleven ongetwijfeld zal een
belangrijk deel daarvan komen ten laste van
het bedrijfsleven in Zeeuwsch-Vlaanderen,
UIT ONZE OMGEVING
AXEL
ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 6 cent
Kwartaal-abmnement t
JLxel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen f 1,75
Buitenland f 2,00
Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK
Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Til. 0 1155-646
HoofdredactieJ. C. VINK
ADVERTENTIEPRIJSt c*nt per m.m.
Bi] contracten belangrijke reductie.
Inp «onden Mededelingen 20 cent per m.m.
Kleinv kdvertentién (maximum 6 regels) 1-5 regels
70 cent iedere regel meer 12 cent extra.
ALGEMENE VERGADERING VAN DE
NED. CHR. VROUWENBOND.
Dinsdag 20 mei vergaderde de afdeling Axel van
de N.C.V.B. onder leiding van de presidente, mevr.
Boor-de Graaf. Als spreker trad op ds. Homburg
uit Vlissingen met let onderwerp „Het geheim van
een gelukkig leven," Het was een mooie avond.
PLATTELANDSVROUWEN BEZOCHTEN
DE AXELSE JEUGDHERBERG.
Woensdag ontving het bestuur van de afdeling
Axel van de Bond van Plattelandsvrouwen in de
jeugdherberg „Bleye Haghe" alhier een. groep van
36 dames, leden van diverse Plattelandsvrouwen-
bonden uit het gehele land, onder leiding van mevr.
Huisman.
Mevr. Dekker-Becu sprak een hartelijk woord ter
verwelkoming en dairna werd door de meisjes van
de I andbouwhuishoudschool een door hen, onder
leiding van mevr. Kole-Zweedijk, met veel zorg
klaargemaakt diner geserveerd.
Allen waren vol 'of over de heerlijke maaltijd, zo
dat mevr. Kole-Zweedijk en haar leerlingen een vol
komen verdiende eer hadden van hun werk.
Het bestuur van ie Axelse afdeling van de Platte
landsvrouwenbond offreerde daarna koffie met gebak.
De gasten van boven de grote rivieren waren ver
rukt over de mooie jeugdherberg en de schitterende
omgeving en tot slot mag een woord van dank aan
de nieuwe jeugdherbergouders hier niet achterweg-
blijven.