AXELSE COURANT
Tariefsverhoging veerdiensten
TE FLINK VOOR EEN DUEL.
Oud-Hollandse vlaggetjesdag.
J. C VINK
Een ramp voor Zeeuwsch -Vlaanderen.
Frankering bij abonnement, Axel
ZATERDAG IJ MEI 1958
72e Jaargang No. 60
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
VERSCHIJNT IEDf E WOENSDAG EN ZATERDAG
Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK
Red. en Adm.: Axel. Markt 12. T3l. 0 1155-646
HoofdredactieJ. C. VINK
idedeii voor ieder
die brieven schrijft!
FIRMA
Markt 12
AXEL
,,Een béér van een vent" is dat niet een
uitdrukking die onze middelbare scholieren
gebruiken om iemand aan te duiden die „zó"
is (duim omhoog)
Zo ongeveer zou dan wellicht die man met
de moeilijke naam aan te duiden zijn, die de
geestelijke vader is van de Duitse kerk
dagen. Die naam Reinhold van Thadden
Frieglloff. Een man van karakter, die zich
in zijn studententijd toen het in Duits
land voor „kloek" gold een lidteken over
je gezicht te hebben de moed had een
duel te weigeren, omdat zo'n braniestuk hem
te onnozel was.
Zo is hij blijkbaar ook gebleven. Want
als burger van Hitler-Duitsland opgeroepen,
werd hij in de tweede wereldoorlog Orts-
kommandant van de Belgische stad Leuven.
Ook in deze positie heeft hij blijkbaar branie
en schetteren beneden zijn waardigheid ge
acht. Hoe zouden anders de Leuvenaars,
toen ze na de oorlog eindelijk de Duitsers
kwijt waren, het in hun hoofd hebben ge
haald om deze Ortskommandant te gaan
zoeken om hemhet ereburgerschap
Van hun stad aan te bieden
Hoe is deze von Thadden inzake de Duitse
kerkdagen te werk gegaan Daartoe heeft
hij aansluiting gezocht bij een oude, maar
kwijnende traditie voor ons wellicht het
best te vergelijken met de protestantendag
in Maria Horebeke in de augustus-maand.
Deze oude traditie heeft hij nieuw leven
ingeblazen. De geestelijke ruïnering in Duits
land (endaar niet alleen was immers na
de laatste wereldoorlog even klaarblijkelijk
als de materiële. Wat is de fundamentele
voorwaarde voor wederopbouw De vraag
naar het menselijk „kunnen is niet belang-
En daarmee is het meest in overeenstem
ming een samentreffen dat de plaatselijke
begrenzing doorbreekt, maar ook het al te
breed massale vermijdt. Vandaar jstreeks-
gewijs.
Hopelijk zullen de Kerkdagen 1958 in
Nederland voor Zeeuwsch-Vlaanderen
dit jaar op Hemelvaartsdag te Axel de
bezieling en weerstand vergroten geloof
rijk meer die is al lang met een bijna on
begrensd „ja" beantwoord. Maar het ware
te wensen, dat de vraag naar het menselijk
„willen" nu de allereerste aandacht kreeg.
„Wat wil de mens de mens die tech
nisch, chemisch, psychotechnisch, medisch,
militair, enz. tot zulke verbijsterende dingen
in staat is Zo gezien verbleekt het inte
ressante van dat kunnen bij die klemmende
vraag naar het willen. Moeten we ons bezig
houden met de schoen of de voet? Waar
gaat het heen
Zulke overwegingen van roeping en ver
antwoordelijkheid deden von Thadden stre
ven naar een brede beïnvloeding van het
volksleven. Dat het bij de opzet der kerk
dagen in Duitsland (van 1949 af bijna jaar
lijks) kwam tot massale opzet laat zich ver
klaren uit twee overwegingen.
Ten eerste wilde men vooral in deze
kerkdagen het „lekenelement" een ruime
plaats geven. Men wilde zich niet beperken
tot kerkelijke ambtsdragers, daar met een
versteviging van het kerkelijk instituut niet
zou worden gewonnen wat men zochtde
meerdere bezieling, weerstand en levens
moed. Ten tweede wilde men het veelal
gangbare „individualisme" van het kerkelijk
leven doorbreken en het christelijk geweten
ook richten op de samenleving en de ge
meenschapszin. 't Gaat om méér, dan alleen
om verzoening met ons persoonlijk levens
lot. Toch laat zich verstaan, dat dit uiterst
massale karakter niet is overgenomen nu in
ons land de Hervormde Kerk zijn kerk
dagen opzet.
Zowel de ingekeerdheid van het per
soonlijk geloofsleven als de roeping tot ge
meenschapszin zijn van sterke geldigheid,
en gemeenschapszin versterken. Het doel
is blijkens de voorafgegane bijbelstudie, dat
in de kerk de strijdbaarheid toenemen zou,
die te flink is voor holle vertoning (zoals
von Thadden, die het duel weigerde), maar
moed heeft Gods roeping en 's mensen ver
antwoordelijkheid te aanvaarden en uit te
dragen.
P. J. Pennings.
BUISJESDAG VERTREK DER VLOOT
OP 21 MEI DE EERSTE HARING?
17 MEI 1958.
Het Produktschap voor Vis en Vispro
ducten en de plaatselijke Vlaggetjesdag-
comité's hebben vergaderd. Verschillende
beslissingen zijn genomen.
Op donderdag 15 mei (Hemelvaartsdag)
zal de haringvloot gepavoiseerd liggen in
de havens van Scheveningen, Vlaardingen
en IJmuiden.
Zaterdag 17 mei is het Buisjesdag. Dan
vertrekt de vloot en begint de haringjagerij.
Wie brengt de eenste haring aan
Te verwachten is, dat in de morgenuren
van woensdag 21 mei a.s. de snelste jager
het vaderland zal bereiken met de eerste
Hollandse Nieuwe.
Dat is dus allemaal wat anders dan op
andere jaren, wanneer op de zaterdag en
zondag voor het vertrek de Vlaggetjesdag
andere wijze vissen. Daardoor kwam de
oud-Hollandse jagerij in gedrang. Nu is
vastgesteld, .dat deze grote loggers pet
zware motoren pas op maandag 19 mei
mogen vertrekken. De jagerij is daardoor
als het ware „beschermd voor de drijfnet-
loggers, die allemaal op 17 mei vertrekken,
de* 19e aan schoot gaan vleet uitzetten
en in de nacht van 19 op 20 mei gaan halen
waarna de snelste schepen der ploegen in
de vroege morgen van 20 mei als er ge
vangen is gaan jagen. Zodoende belooft
het dit jaar een hardnekkige haringrace te
worden.
De Hemelvaartsdag leent zich gelet
op de aard onzer vissersbevolking min
der voor uitbundige feestelijkheden. Van
daar dat er een oud-Hollandse Vlaggetjes-
zondaa voor net vertrex ue uaai uai v-,
werd qehouden en de daaropvolgende dins- dag wordt gehouden, die voornamelijk be
3 i j_„„„-.loeren Mn ri<> scneDen
dag de vloot vertrok en vrijdags de eerste
haring er was.
Waarom deze veranderingen
Om verschillende, doch voornamelijk om
de volgende redenen.
Pinksteren valt dit jaar op 25 en 26 mei.
Wannee» de schepen nu op dinsdjag 20 mei
zouden vertrekken is de eerste haring er
pas op zijn vroegst .vrijdag 23 mei. De
eerste haring pleegt als. alle primeurs
niet goedkoop te zijn en de vrijdag is voor
de detailhandel een weinig gunstige dag.
Tcor nu zaterdag 17 mei uit te varen, is te
verwachten, dat op woensdag 21 mei de
staat uit het pavoiseren van de schepen.
Voor wie daarvan weet te genieten een
verrukkelijk schouwspel. Te verwachten is
dan ook, dat vele duizenden zich naar de
havens van Scheveningen, Vlaardingen en
IJmuiden zullen begeven om onze feestelijk
vlaggende vloot te bekijken.
In Scheveningen zal des middags schip
per A. Hofland, die de prijs voor de best
verzorgde haring van ide Scheveningse
vloot won, worden gehuldigd. De voor
zitter van het Produktschap zal o.a. de be
kende wimpel hijsen op zijn schip, de SCH 6.
Op 14 en 15 mei zullen om 21 uur de
verwaenten, aar op wuensuoy -- <^p n en »-> me.
eerste haring wordt aangevoerd, terwijl de schijnwerpens op de vlaggende vloot wor-
vloot voor Pinksteren nog enkele keren kan jgjj ontstoken
vissen. Te verwachten is dan dat er met
Pinksteren voldoende haring tegen een
watschappelijke prijs aan de markt is
voor allen, die met de feestdagen er van
willen genieten.
In de tweede plaatis namen de laatste jaren
ook enkele grote moderne trawlloggers aan
de jagerij deel. Schepen, die op een geheel
verdwijnen met
Het grote moment valt op zaterdag 17 mei
wanneer de vloot zee kiest. Om 2 uur ver
trekken de loggers, uitgeleide gedaan door
vele duizenden. Gelet op het feit, dat het
vertrek dit jaar op een zaterdagmiddag valt
wordt verwacht, dat naast de familie der
vissers zeer velen te Scheveningen^ Vlaar
dingen en IJmuiden „aan de kant zullen
zijn om van dit vertrek getuige te zijn.
En dan maar wachten op de eerste malse
maatjes, door snelle jagers naar het vader
land gebracht.
In ons vorig nummer konden wij de
nieuwe tarieven van de provinciale veer
diensten op de Westerschelde publiceren,
zoals die thans door de minister, na uit
gebreid overleg met het college van Ged.
Staten zijn vastgesteld.
Dat daarbij voor het personenvervoer een
sprong gemaakt wordt van gratis naar 40 ct,
fietsers en bromfietsers van gratis naar 60 ct
en voor personen- en vrachtauto's navenant
(vrachtauto met aanhangwagen ƒ5.— is
wel zeer verontrustend. Men kan hierbij
zeker niet aan de indruk ontkomen dat
„Den Haag" het verkeer naar Zeeuwsch-
Vlaanderen kunstmatig wil afremmen om
zodoende aan de steeds weer ten achter
komende capaciteit van de veren een eind
te maken. Dat dit het paard achter de
wagen spannen is behoeft geen nader be
toog.
Zeeuwsch-Vlaanderen heeft na de be
vrijding beter en veelvuldiger contact ge
kregen met overig Nederland en overig
Nederland ook met Zeeuwsch-Vlaanderen.
Ook het contact van Zeeuwsch-Vlaanderen
met overig Zeeland is veel beter geworden
en tal van Zeeuwsch-Vlamingen reizen da
gelijks heen en weer naar hun werk of doen
hun zaken ook in andere delen van de
provincie. Wat hiervan worden moet, wan
neer een arbeider per week (op een reduc
tieboekje) ƒ2,70 moet gaan betalen en wan
neer een vrachtauto met aanhangwagen elke
rit vice versa 10,80 moet gaan betalen, laat
zich licht raden.
Voor de vervoersbedrijven betekent dit
een schadepost van honderden, zo niet dui
zenden guldens per jaar, terwijl ook de
concurrentie-positie v^n de betirijven in
Zeeuwsch-Vlaanderen die in het binnen
land afleveren ernstig in gevaar komt.
Elke verbinding voor Zeeuwsch-
Vlaanderen wordt geweerd.
Was de regering in Den Haag na de
oorlog aanvankelijk van mening dat alles
moest worden gedaan om het isolement van
Zeeuwsch-Vlaanderen op te heffen en ging
men toen over tot het gratis vervoer over
de Westerschelde, mede dank zij de activi
teiten die hiervoor in de streek aan de dag
werden gelegd, geleidelijk aan is men daar
na dit alles weer gaan liquideren, zodanig
dat de toestand nu slechter wordt dan ooit
te voren.
Voor de oorlog bezat Zeeuwsch-Vlaan
deren een spoorverbinding, maar na de over
name door de N.S. is ook deze geliquideerd.
Nu worden de ponten weer extra-duur. Elke
middenstander kan u vertellen wat het kost
als een bepaalde zending goederen dringend
ter plaatse moet komen. De spoorwegen
vervoeren dan tot Kruiningen en daarna
kan men het dan zelf gaan halen. Dit kost
enige uren tijd, circa 70 km autorijden en
straks voor het overzetten dan nog even
3,80 extra. Hoe zal de Zeeuwsch-Vlaming
zich in zijn organisaties kunnen handhaven,
wanneer de vele zakenmensen, die paast
hun drukke werkzaamheden tijd weten te
vinden om vergaderingen en besprekingen
elders in de provincie bij te wonen nu weer
elke keer voor deze extra kosten komen
Enkele jaren geleden waren kostbare voor
zieningen aan boten en aanlegsteigers nood
zakelijk omdat de minister van oordeel was.
dat alleen de tweede klasse gratis toeganke
lijk mocht zijn en voor de eerste klasse moest
worden betaald. Deze maatregel vroeg bij
de vele voorzieningen en de ontoereikende
accomodatie 2e klasse op diverse ponten,
bovendien nog extra personeel.
Nu maakt de minister dit weer ongedaan
en oordeelt dat alle passagiers moeten be
talen, waarmee dus al deze gemaakte kos
ten weer onnodig blijken te zijn.
Aan de andere kant is de bewindsman
niet bereid om een bescheiden bedrag van
ca. 15.000.beschikbaar te stellen om
de proefnemingen met de helicopterverbin-
ding in Zeeuwsch-Vlaanderen voort te
zetten. Wij schijnen dus wel bij uitstek het
zwarte schaap te zijn en alleen goed om bij
te dragen aan verbeteringen elders in het
land.
De komende Delta-werken betekenen ook
weer een extra - isolatie van Zeeuwsch-
Vlaanderen. Straks zijn alle overige eilan
den door dammen en goede wegen met ei
kaar verbonden. Zeeuwsch-Vlaanderen, het
enige niet-eiland van het Zuid-Westelijke
deel van Nederland wordt kunstmatig tot
een eiland gemaakt. Wij kunnen nog slechts
hopen, dat de Benelux eens tot volledige
werkelijkheid wordt. De weg via Antwerpen
zal dan we lbeter, sneller en goedkoper blij
ken dan de onbetaalbare pontverbindingen.
Overigens zal het voor het personenver
voer per auto, voor zover dat niet vpor
overig Zeeland bestemd is wel al zeer snel
beslist zijn, dat de route via Antwerpen
sneller en goedkoper is. In hoeverre het de
taak van de regering is het de weggebrui
kers in eigen land, waar zij stevige bedragen
aan wegen- en benzinebelastingen betalen,
zo lastig mogelijk te maken, dat zij via het
buurland waar zij niet aan de wegen
bijdragen gaan reizen, weten wij niet.
Het staat echter wel vast. dat ook al wil
de minister de tarieven per 1 juli gaan^ in
voeren, het laatste woord hierover nog niet
is gesproken. De beide Kamers van Koop
handel en Fabrieken in onze provincie heb
ben over deze kwestie gezamenlijk verga
derd en daarbij besloten onderstaande 7
punten aan Ged. Staten voor te leggen
1. Wij stellen primair de verbetering in
de verbindingen door aanschaffing van
de tweede en zo mogelijk derde nieuwe
veerboot.
2. Het toezicht van het rijk op de exploi
tatie moet weer worden zoals dit voor
de oorlog het geval was.
3. De Kamers achten het noodzakelijk ten
behoeve van het regelmatige verkeer
(vaartenboekjes) de kortingen daarop
te brengen op 50% van de voorgestelde
tarieven enkele reis.
4. Het tijdstip van invoering der nieuwe
tarieven dient samen te vallen met de
datum van de definitieve indienststel-
ling van de nieuwe veerboot „Prinses
Beatrix".
5. In het tarief voor rijwielen, motorrij- en
voertuigen dient men de prijs voor de
overtocht der bestuurder en voor het
rij- of voertuig samen te voegen op één
biljet.
6. De mogelijkheid dient overwogen om
de bestaande dienstregeling uit te brei
den met enige vaarten op uren, dat nu
niet wordt gevaren. Gedacht wordt in
hoofdzaak aan het verkeer op het veer
KruiningenPerkpolder op zaterdag
avond.
7. De Kamers willen er ten slotte op wijzen
dat de tarieven voor de veerdiensten
over de Westerschelde zoveel mogelijk
gebaseerd dienen te zijn op de variabele
kosten van het wegvervoer. Zij zouden
zich er niet mee kunnen verenigen in
dien daarvan in de toekomst nog ver
der dan thans het geval is, zou worden
afgeweken.
De gemeenteraad van Terneuzen heeft
in haar donderdag gehouden vergadering
ook reeds op voorstel van de heer Hol een
motie aangenomen van de volgende inhoud
„De raad der gemeente Terneuzen, in
openbare vergadering bijeen op donderdag
8 mei 1958, met diepe verontwaardiging uit
de pers kennis genomen hebbende van het
voornemen van de minister van Verkeer en
Waterstaat, na tevoren gepleegd overleg
met Gedeputeerde Staten van Zeeland, om
per 1 juli 1958 de vrije veren op de Wester-
ischelde af te schaffen, protesteert met kracht
tegen deze voorgenomen maatregel en ver
zoekt onder verwijzing naar de motieven
neergelegd in zijn terzake ingediende moties
van 6 oktober 1949, 19 mei 1952 en 19
maart 1956 voornoemde maatregel niet tot
uitvoering te brengen,
besluit
deze mededeling ter kennis te brengen van
de regering, de leden van de Eerste en de
Tweede Kamer, de leden van de Provin
ciale Staten van Zeeland en de gemeente
raden van de gemeenten in Zeeuwsch-
Vlaanderen, deze laatste tevens met verzoek
aan deze motie adhaesie te willen betuigen."
Laten wij hopen, dat het met inspanning
van alle krachten mogelijk zal blijken deze
ergste aanslag op de economische ontwik
keling van Zeeuwsch-Vlaanderen af te
weren.
ABONNEMENTSPRIJS: Lom» nummer» 6 e»at
Kwartaal-abroneraent t
binnen de kom f 1,55 Andere plaatien f 1,75
Buitenland f 2,00
ADVERTENTIEPRIJS cent per m.m
Bl) contractu belangrijke reductie.
iBf tonden Mededelingen 20 cent per m.m.
Klein*- idvertentlèn (maximum 6 regels) 1-5 regels
70 cent iedere regel meer 12 cent extra.