AXELSE COURANT Tariefsverhoging veerdiensten TE FLINK VOOR EEN DUEL. Oud-Hollandse vlaggetjesdag. J. C VINK Een ramp voor Zeeuwsch -Vlaanderen. Frankering bij abonnement, Axel ZATERDAG IJ MEI 1958 72e Jaargang No. 60 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDf E WOENSDAG EN ZATERDAG Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK Red. en Adm.: Axel. Markt 12. T3l. 0 1155-646 HoofdredactieJ. C. VINK idedeii voor ieder die brieven schrijft! FIRMA Markt 12 AXEL ,,Een béér van een vent" is dat niet een uitdrukking die onze middelbare scholieren gebruiken om iemand aan te duiden die „zó" is (duim omhoog) Zo ongeveer zou dan wellicht die man met de moeilijke naam aan te duiden zijn, die de geestelijke vader is van de Duitse kerk dagen. Die naam Reinhold van Thadden Frieglloff. Een man van karakter, die zich in zijn studententijd toen het in Duits land voor „kloek" gold een lidteken over je gezicht te hebben de moed had een duel te weigeren, omdat zo'n braniestuk hem te onnozel was. Zo is hij blijkbaar ook gebleven. Want als burger van Hitler-Duitsland opgeroepen, werd hij in de tweede wereldoorlog Orts- kommandant van de Belgische stad Leuven. Ook in deze positie heeft hij blijkbaar branie en schetteren beneden zijn waardigheid ge acht. Hoe zouden anders de Leuvenaars, toen ze na de oorlog eindelijk de Duitsers kwijt waren, het in hun hoofd hebben ge haald om deze Ortskommandant te gaan zoeken om hemhet ereburgerschap Van hun stad aan te bieden Hoe is deze von Thadden inzake de Duitse kerkdagen te werk gegaan Daartoe heeft hij aansluiting gezocht bij een oude, maar kwijnende traditie voor ons wellicht het best te vergelijken met de protestantendag in Maria Horebeke in de augustus-maand. Deze oude traditie heeft hij nieuw leven ingeblazen. De geestelijke ruïnering in Duits land (endaar niet alleen was immers na de laatste wereldoorlog even klaarblijkelijk als de materiële. Wat is de fundamentele voorwaarde voor wederopbouw De vraag naar het menselijk „kunnen is niet belang- En daarmee is het meest in overeenstem ming een samentreffen dat de plaatselijke begrenzing doorbreekt, maar ook het al te breed massale vermijdt. Vandaar jstreeks- gewijs. Hopelijk zullen de Kerkdagen 1958 in Nederland voor Zeeuwsch-Vlaanderen dit jaar op Hemelvaartsdag te Axel de bezieling en weerstand vergroten geloof rijk meer die is al lang met een bijna on begrensd „ja" beantwoord. Maar het ware te wensen, dat de vraag naar het menselijk „willen" nu de allereerste aandacht kreeg. „Wat wil de mens de mens die tech nisch, chemisch, psychotechnisch, medisch, militair, enz. tot zulke verbijsterende dingen in staat is Zo gezien verbleekt het inte ressante van dat kunnen bij die klemmende vraag naar het willen. Moeten we ons bezig houden met de schoen of de voet? Waar gaat het heen Zulke overwegingen van roeping en ver antwoordelijkheid deden von Thadden stre ven naar een brede beïnvloeding van het volksleven. Dat het bij de opzet der kerk dagen in Duitsland (van 1949 af bijna jaar lijks) kwam tot massale opzet laat zich ver klaren uit twee overwegingen. Ten eerste wilde men vooral in deze kerkdagen het „lekenelement" een ruime plaats geven. Men wilde zich niet beperken tot kerkelijke ambtsdragers, daar met een versteviging van het kerkelijk instituut niet zou worden gewonnen wat men zochtde meerdere bezieling, weerstand en levens moed. Ten tweede wilde men het veelal gangbare „individualisme" van het kerkelijk leven doorbreken en het christelijk geweten ook richten op de samenleving en de ge meenschapszin. 't Gaat om méér, dan alleen om verzoening met ons persoonlijk levens lot. Toch laat zich verstaan, dat dit uiterst massale karakter niet is overgenomen nu in ons land de Hervormde Kerk zijn kerk dagen opzet. Zowel de ingekeerdheid van het per soonlijk geloofsleven als de roeping tot ge meenschapszin zijn van sterke geldigheid, en gemeenschapszin versterken. Het doel is blijkens de voorafgegane bijbelstudie, dat in de kerk de strijdbaarheid toenemen zou, die te flink is voor holle vertoning (zoals von Thadden, die het duel weigerde), maar moed heeft Gods roeping en 's mensen ver antwoordelijkheid te aanvaarden en uit te dragen. P. J. Pennings. BUISJESDAG VERTREK DER VLOOT OP 21 MEI DE EERSTE HARING? 17 MEI 1958. Het Produktschap voor Vis en Vispro ducten en de plaatselijke Vlaggetjesdag- comité's hebben vergaderd. Verschillende beslissingen zijn genomen. Op donderdag 15 mei (Hemelvaartsdag) zal de haringvloot gepavoiseerd liggen in de havens van Scheveningen, Vlaardingen en IJmuiden. Zaterdag 17 mei is het Buisjesdag. Dan vertrekt de vloot en begint de haringjagerij. Wie brengt de eenste haring aan Te verwachten is, dat in de morgenuren van woensdag 21 mei a.s. de snelste jager het vaderland zal bereiken met de eerste Hollandse Nieuwe. Dat is dus allemaal wat anders dan op andere jaren, wanneer op de zaterdag en zondag voor het vertrek de Vlaggetjesdag andere wijze vissen. Daardoor kwam de oud-Hollandse jagerij in gedrang. Nu is vastgesteld, .dat deze grote loggers pet zware motoren pas op maandag 19 mei mogen vertrekken. De jagerij is daardoor als het ware „beschermd voor de drijfnet- loggers, die allemaal op 17 mei vertrekken, de* 19e aan schoot gaan vleet uitzetten en in de nacht van 19 op 20 mei gaan halen waarna de snelste schepen der ploegen in de vroege morgen van 20 mei als er ge vangen is gaan jagen. Zodoende belooft het dit jaar een hardnekkige haringrace te worden. De Hemelvaartsdag leent zich gelet op de aard onzer vissersbevolking min der voor uitbundige feestelijkheden. Van daar dat er een oud-Hollandse Vlaggetjes- zondaa voor net vertrex ue uaai uai v-, werd qehouden en de daaropvolgende dins- dag wordt gehouden, die voornamelijk be 3 i j_„„„-.loeren Mn ri<> scneDen dag de vloot vertrok en vrijdags de eerste haring er was. Waarom deze veranderingen Om verschillende, doch voornamelijk om de volgende redenen. Pinksteren valt dit jaar op 25 en 26 mei. Wannee» de schepen nu op dinsdjag 20 mei zouden vertrekken is de eerste haring er pas op zijn vroegst .vrijdag 23 mei. De eerste haring pleegt als. alle primeurs niet goedkoop te zijn en de vrijdag is voor de detailhandel een weinig gunstige dag. Tcor nu zaterdag 17 mei uit te varen, is te verwachten, dat op woensdag 21 mei de staat uit het pavoiseren van de schepen. Voor wie daarvan weet te genieten een verrukkelijk schouwspel. Te verwachten is dan ook, dat vele duizenden zich naar de havens van Scheveningen, Vlaardingen en IJmuiden zullen begeven om onze feestelijk vlaggende vloot te bekijken. In Scheveningen zal des middags schip per A. Hofland, die de prijs voor de best verzorgde haring van ide Scheveningse vloot won, worden gehuldigd. De voor zitter van het Produktschap zal o.a. de be kende wimpel hijsen op zijn schip, de SCH 6. Op 14 en 15 mei zullen om 21 uur de verwaenten, aar op wuensuoy -- <^p n en »-> me. eerste haring wordt aangevoerd, terwijl de schijnwerpens op de vlaggende vloot wor- vloot voor Pinksteren nog enkele keren kan jgjj ontstoken vissen. Te verwachten is dan dat er met Pinksteren voldoende haring tegen een watschappelijke prijs aan de markt is voor allen, die met de feestdagen er van willen genieten. In de tweede plaatis namen de laatste jaren ook enkele grote moderne trawlloggers aan de jagerij deel. Schepen, die op een geheel verdwijnen met Het grote moment valt op zaterdag 17 mei wanneer de vloot zee kiest. Om 2 uur ver trekken de loggers, uitgeleide gedaan door vele duizenden. Gelet op het feit, dat het vertrek dit jaar op een zaterdagmiddag valt wordt verwacht, dat naast de familie der vissers zeer velen te Scheveningen^ Vlaar dingen en IJmuiden „aan de kant zullen zijn om van dit vertrek getuige te zijn. En dan maar wachten op de eerste malse maatjes, door snelle jagers naar het vader land gebracht. In ons vorig nummer konden wij de nieuwe tarieven van de provinciale veer diensten op de Westerschelde publiceren, zoals die thans door de minister, na uit gebreid overleg met het college van Ged. Staten zijn vastgesteld. Dat daarbij voor het personenvervoer een sprong gemaakt wordt van gratis naar 40 ct, fietsers en bromfietsers van gratis naar 60 ct en voor personen- en vrachtauto's navenant (vrachtauto met aanhangwagen ƒ5.— is wel zeer verontrustend. Men kan hierbij zeker niet aan de indruk ontkomen dat „Den Haag" het verkeer naar Zeeuwsch- Vlaanderen kunstmatig wil afremmen om zodoende aan de steeds weer ten achter komende capaciteit van de veren een eind te maken. Dat dit het paard achter de wagen spannen is behoeft geen nader be toog. Zeeuwsch-Vlaanderen heeft na de be vrijding beter en veelvuldiger contact ge kregen met overig Nederland en overig Nederland ook met Zeeuwsch-Vlaanderen. Ook het contact van Zeeuwsch-Vlaanderen met overig Zeeland is veel beter geworden en tal van Zeeuwsch-Vlamingen reizen da gelijks heen en weer naar hun werk of doen hun zaken ook in andere delen van de provincie. Wat hiervan worden moet, wan neer een arbeider per week (op een reduc tieboekje) ƒ2,70 moet gaan betalen en wan neer een vrachtauto met aanhangwagen elke rit vice versa 10,80 moet gaan betalen, laat zich licht raden. Voor de vervoersbedrijven betekent dit een schadepost van honderden, zo niet dui zenden guldens per jaar, terwijl ook de concurrentie-positie v^n de betirijven in Zeeuwsch-Vlaanderen die in het binnen land afleveren ernstig in gevaar komt. Elke verbinding voor Zeeuwsch- Vlaanderen wordt geweerd. Was de regering in Den Haag na de oorlog aanvankelijk van mening dat alles moest worden gedaan om het isolement van Zeeuwsch-Vlaanderen op te heffen en ging men toen over tot het gratis vervoer over de Westerschelde, mede dank zij de activi teiten die hiervoor in de streek aan de dag werden gelegd, geleidelijk aan is men daar na dit alles weer gaan liquideren, zodanig dat de toestand nu slechter wordt dan ooit te voren. Voor de oorlog bezat Zeeuwsch-Vlaan deren een spoorverbinding, maar na de over name door de N.S. is ook deze geliquideerd. Nu worden de ponten weer extra-duur. Elke middenstander kan u vertellen wat het kost als een bepaalde zending goederen dringend ter plaatse moet komen. De spoorwegen vervoeren dan tot Kruiningen en daarna kan men het dan zelf gaan halen. Dit kost enige uren tijd, circa 70 km autorijden en straks voor het overzetten dan nog even 3,80 extra. Hoe zal de Zeeuwsch-Vlaming zich in zijn organisaties kunnen handhaven, wanneer de vele zakenmensen, die paast hun drukke werkzaamheden tijd weten te vinden om vergaderingen en besprekingen elders in de provincie bij te wonen nu weer elke keer voor deze extra kosten komen Enkele jaren geleden waren kostbare voor zieningen aan boten en aanlegsteigers nood zakelijk omdat de minister van oordeel was. dat alleen de tweede klasse gratis toeganke lijk mocht zijn en voor de eerste klasse moest worden betaald. Deze maatregel vroeg bij de vele voorzieningen en de ontoereikende accomodatie 2e klasse op diverse ponten, bovendien nog extra personeel. Nu maakt de minister dit weer ongedaan en oordeelt dat alle passagiers moeten be talen, waarmee dus al deze gemaakte kos ten weer onnodig blijken te zijn. Aan de andere kant is de bewindsman niet bereid om een bescheiden bedrag van ca. 15.000.beschikbaar te stellen om de proefnemingen met de helicopterverbin- ding in Zeeuwsch-Vlaanderen voort te zetten. Wij schijnen dus wel bij uitstek het zwarte schaap te zijn en alleen goed om bij te dragen aan verbeteringen elders in het land. De komende Delta-werken betekenen ook weer een extra - isolatie van Zeeuwsch- Vlaanderen. Straks zijn alle overige eilan den door dammen en goede wegen met ei kaar verbonden. Zeeuwsch-Vlaanderen, het enige niet-eiland van het Zuid-Westelijke deel van Nederland wordt kunstmatig tot een eiland gemaakt. Wij kunnen nog slechts hopen, dat de Benelux eens tot volledige werkelijkheid wordt. De weg via Antwerpen zal dan we lbeter, sneller en goedkoper blij ken dan de onbetaalbare pontverbindingen. Overigens zal het voor het personenver voer per auto, voor zover dat niet vpor overig Zeeland bestemd is wel al zeer snel beslist zijn, dat de route via Antwerpen sneller en goedkoper is. In hoeverre het de taak van de regering is het de weggebrui kers in eigen land, waar zij stevige bedragen aan wegen- en benzinebelastingen betalen, zo lastig mogelijk te maken, dat zij via het buurland waar zij niet aan de wegen bijdragen gaan reizen, weten wij niet. Het staat echter wel vast. dat ook al wil de minister de tarieven per 1 juli gaan^ in voeren, het laatste woord hierover nog niet is gesproken. De beide Kamers van Koop handel en Fabrieken in onze provincie heb ben over deze kwestie gezamenlijk verga derd en daarbij besloten onderstaande 7 punten aan Ged. Staten voor te leggen 1. Wij stellen primair de verbetering in de verbindingen door aanschaffing van de tweede en zo mogelijk derde nieuwe veerboot. 2. Het toezicht van het rijk op de exploi tatie moet weer worden zoals dit voor de oorlog het geval was. 3. De Kamers achten het noodzakelijk ten behoeve van het regelmatige verkeer (vaartenboekjes) de kortingen daarop te brengen op 50% van de voorgestelde tarieven enkele reis. 4. Het tijdstip van invoering der nieuwe tarieven dient samen te vallen met de datum van de definitieve indienststel- ling van de nieuwe veerboot „Prinses Beatrix". 5. In het tarief voor rijwielen, motorrij- en voertuigen dient men de prijs voor de overtocht der bestuurder en voor het rij- of voertuig samen te voegen op één biljet. 6. De mogelijkheid dient overwogen om de bestaande dienstregeling uit te brei den met enige vaarten op uren, dat nu niet wordt gevaren. Gedacht wordt in hoofdzaak aan het verkeer op het veer KruiningenPerkpolder op zaterdag avond. 7. De Kamers willen er ten slotte op wijzen dat de tarieven voor de veerdiensten over de Westerschelde zoveel mogelijk gebaseerd dienen te zijn op de variabele kosten van het wegvervoer. Zij zouden zich er niet mee kunnen verenigen in dien daarvan in de toekomst nog ver der dan thans het geval is, zou worden afgeweken. De gemeenteraad van Terneuzen heeft in haar donderdag gehouden vergadering ook reeds op voorstel van de heer Hol een motie aangenomen van de volgende inhoud „De raad der gemeente Terneuzen, in openbare vergadering bijeen op donderdag 8 mei 1958, met diepe verontwaardiging uit de pers kennis genomen hebbende van het voornemen van de minister van Verkeer en Waterstaat, na tevoren gepleegd overleg met Gedeputeerde Staten van Zeeland, om per 1 juli 1958 de vrije veren op de Wester- ischelde af te schaffen, protesteert met kracht tegen deze voorgenomen maatregel en ver zoekt onder verwijzing naar de motieven neergelegd in zijn terzake ingediende moties van 6 oktober 1949, 19 mei 1952 en 19 maart 1956 voornoemde maatregel niet tot uitvoering te brengen, besluit deze mededeling ter kennis te brengen van de regering, de leden van de Eerste en de Tweede Kamer, de leden van de Provin ciale Staten van Zeeland en de gemeente raden van de gemeenten in Zeeuwsch- Vlaanderen, deze laatste tevens met verzoek aan deze motie adhaesie te willen betuigen." Laten wij hopen, dat het met inspanning van alle krachten mogelijk zal blijken deze ergste aanslag op de economische ontwik keling van Zeeuwsch-Vlaanderen af te weren. ABONNEMENTSPRIJS: Lom» nummer» 6 e»at Kwartaal-abroneraent t binnen de kom f 1,55 Andere plaatien f 1,75 Buitenland f 2,00 ADVERTENTIEPRIJS cent per m.m Bl) contractu belangrijke reductie. iBf tonden Mededelingen 20 cent per m.m. Klein*- idvertentlèn (maximum 6 regels) 1-5 regels 70 cent iedere regel meer 12 cent extra.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1958 | | pagina 1