M5<r
<MW>
CORSO SUPRA
ELOXAL
Boekhandel Fa J. C. Vink, Markt 12
Ga er eens op uit
HET GEMAK DIENT DE MENS
Door de lucht via de pool
naar de evenaar.
Fa D. J. OGGEL GENTSEVAARTSTRAAT AXEL
II.
lederee* zit graag gemakkelijk. Zowel aan
zijn werktafel, aan de dis, met zijn krant
's avonds, en op visite I Wie weet dat
niet uit eigen ervaring
Het behoort immers bij de politesse om
zijn bezoeker, gast, vriend of bloedverwant
een „gemakkelijke stoel" aan te bieden
Het ongemak, dat bij langdurig zitten ver
oorzaakt wordt door de hardheid van het
materiaal, heeft reeds vroegijdig er toe ge
leid, om de zit- en leunvlakken te bekleden
of te stofferen. De verschillende zachte stof
fen, uitgaande zelfisi van dierenvellen, lederen
repen en banden („singels"), rubber-be
kleding, peluws en kussens, kennen we
allemaal.
Er dient op te worden gewezen, dat in
alle tijdperken die soorten zitmeubels, van
welke een voortdurend of veelvoudig ge
bruik wordt gemaakt, ook de meest com
fortabele vorm verkregen. Dit, terwijl de
andere meer sierlijk en rijk bewerkt werden
zonder dat in de eerste plaats op de prac-
tische bruikbaarheid werd gelet.
Het historische meubel.
Wannee men een historisch meubelstuk
dan ook naar zijn juiste waarde w<fl be
oordelen, moet men altijd eerst vragen aan
welke enkelvoudige of samengestelde eisen
en behoeften het had te voldoen. Zulks,
overeenkomstig de begrippen van de tijd,
waarin het ontstond.
Zulke historische meubels zijn bij voor
beeld te zien in de stijlkamers pn in de
verschillende musea in den lande Rijkls- en
Stedelijk Museum te Amsterdam, Centraal
Museum te Utrecht, Dordrecht, Gouda, het
Gemeentelijk Museum te Den Haag, Edam,
Leeuwarden, Maastricht, Haarlem enz. en
voorts de jaarlijkse Antiek- en Meubel
beurzen in Museum Prinsenhof te Delft
Dat er vele van deze „beurs-meubelstuk-
ken" voor de musea in den lande worden
aangekochtzegt genoeg.
Het zegt n.l. dat men hiermee deze curio
siteiten aan het gewone gebruik er van ont
trekt en ze voortaan veilig in de museum
zaal voor het publiek tentoonstelt. Met
andere woorden „opbergt".
Maar niet alleen in de musea treft men
historische meubelen aan. Menig kunstzin
nig verzamelaar, tevens gebruiker van het
traditionele, koopt zulke stukken voor het
„dagelijks gebruik". Deze aankoop kan ter
completering van eigen antiek interieur die
nen, Het kan tevens een bepaalde „liefde"
voor een bepaald aesthetisch schoon object
zijn, dat men in zijn woning dus verlangt.
Wanneer dit met vakkennis en onder
scheidingsvermogen geschiedt, komt men tot
gelukkige wooninterieurs, tot een stijlvolle
synthese, echt „Hollands"
Het antieke meubel in het moderne
interieur.
En dit niet alleen. Er is meer, men kan
ook combineren. Het stijlvolle oude kan in
een goed modern interieur worden opge
nomen. Men denke b.v. aan een antiek
„Staand horloge" (vaak een familie-stuk),
aan een Friese klok, en dergelijke. Maar
men denke ook aan een zitmeubel, b.v. aan
een „grootvadersstoel", die het in een mo
dern interieur zo uitstekend doen kan.
Zo werden op de tentoonstelling „Kunst
en Kitsch", in het Gemeente Museum te
Amsterdam bij wijze van demonstratie, en
kele antieke zitmeubelen in een moderne
omgeving geplaatst.
Het moderne binnenhuis.
Afgescheiden echter van onze mentaliteit,
onze piëteit ten aanzien van het antiek, leven
we in onze eigen tijd. Dat wil zeggen in de
tweede helft van de twintigste eeuw, In de
eeuw waèr men spreekt over de Technische
Hoogconjunctuur, de Industrialisatie der
bedrijven en de Industriële Vormgeving.
We weten ons dus verbonden, zo niet
vertrouwd, met de machinale productiewijze
die op het tegenwoordig gefabriceerde ge
bruiksvoorwerp, dus ook op het meubel haar
eigen stempel drukt.
In plaats van het vroegere handwerk,
worden we thans met het setjigj-nPf massa
meubel geconfronteerd. 'Het zijp, qgorten en
eenheidsmodellen, die door dgnijgdustriële
ontwerper (de vormgever) en dei betreffen
de fabriek worden bepaald. Materiaal en
structuur, functie en doelstelling, spelen ge
zamenlijk in de uiteindelijke vormgeving hun
eigen rol.
Natuurlijk zijn er in dit moderne de tal
rijke verschillende stromingen en nuances,
onderscheidingen, bewust er op gericht in
Hollands Binnenhuis elk w^t wils te geven.
Er zijn vele gebruikte materialen. Er zijn
vele moedellen, aangpeast aan de vele ver
schillende individuele voorkeuren en smaken
op dit gebied en aan de vele verschil
lende wenselijke maten. In al die verschil
lende behoeften in psychologisch en physiek
opzicht wordt dus door de verscheidenheid
aan modellen voldaan. Het merendeel dezer
modellen wordt echter in zulke aantallen ge
maakt, dat op brede schaal in de behoefte
der consumenten kan worden voldaan
wat „vroeger" niet altijd het geval was.
Cor Mus.
K.L.M. TREFT ZORGVULDIGE
ROUTE NAAR TOKIO EN BIAK
De vluchten, die de K.L.M. thans ge
durende een paar maanden op papier uit
voert van Amsterdam over de Pool naar
Tokio, hebben reeds veel studiemateriaal
opgeleverd voordat vanaf 1 november a.s.
de viermotorige DC-7C-vliegtuigen van de
K.L.M. in ongeveer 32 uur in werkelijkheid
deze route „via het weisten naar het Oosten"
gaan vliegen.
Tweemaal per week zullen deze moderne
toestellen in beide richtingen de Pool pas
seren naar en van Tokio en Biak. Tokio
K.L.M.-lijn, doch Biak op Nederlands Nw-
wordt n.l. niet het eindpunt van deze nieuwe
Guinea, iets ten zuiden van de evenaar ge
legen.
De route.
Op weg naar en van Tokio en Biak zullen
de DC-7C's in ieder geval een tussenlanding
in Anchorage in Alaska maken. Op de reis
naar Europa zal. de trip Anchorage—Am
sterdam in vele gevallen zonder tussenlan
ding afgelegd kunnen worden. Op de uit
reis echter, dus van Amsterdam naar An
chorage is het niet onmogelijk dat een tus
senlanding moet worden gemaakt. Dit is af
hankelijk van de heersende winden op de
vlieghoogte. De studie's die hiervan mo
menteel gemaakt worden en waarvan de
vluchten op papier een belangrijk onder
deel zijn, wijzen uit dat in ongeveer 40%
van de gevallen het traject Amsterdam
Anchorage direct kan worden gevlogen.
Op welk vliegveld in de overige 60% een
landing moet worden gemaakt is thans nog
met de vermaarde
"everlasting golden shine'
volautomatisch
snelste kleurwisseling
prettig in de hand
handig in het gebruik
het mooiste en
duidelijkste schrift
VOORBEREIDINGEN VOOR NIEUWE
'niet uitgemaakt. Technisch en operationeel
personeel brengen hiervoor bezoeken aan
de daarvoor in aanmerking komende lucht
havens. De ligging van het vliegveld met
betrekking tot de route naar Anchorage is
zeer belangrijk. Een harmonische verdeling
van de trajecten is n.l. wel een eerste ver
eiste, zowel in verband met de mede te
nemen brandstof als jwel met: de vlieg
technische uitvoering van de vlucht.
De nieuwe lijn naar Tokio is plm. 13.500
km lang, terwijl de bestaande K.L.M.-route
naar Japan via Karachi en Bangkok, die na
de instelling van de poolroute gehandhaafd
zal worden, waardoor het dus mogelijk is
over de Noord heen en om de Zuid terug
naar en van Tokio te vliegen per K.L.M.,
een lengte heeft van 16.000 km. Doordat het
aantal tussenalndingen bovendien veel klei
ner is, zal de reistijd naar Tokio op de
nieuwe lijn ongeveer 32 uur bedragen tegen
plm. 48 uur op de bestaande route. Naar
Biak is de Poolroute ruim 2000 km langer
dan de lijn „om de Zuid". Door het ge
ringe aantal tussenlandingen is de reistijd
echter plm. 5 uur korter.
Door het overvliegen van de internatio
nale datumgrens lijkt het of de vlucht naar
Amsterdam sneller wordt (uitgevoerd dan
die naar Biak. Imers bij een vertrek om
7 uur in de ochtend plaatselijke tijd van
Nieuw-Guinea arriveert men de volgende
dag om 14 uur plaatselijke tijd reeds in
Amsterdam. Wanneer in 1960 de JDC-S
Istraalverkeersvliegtuigen ook op deze lijn
worden ingezet, wordt het tijdsbesparende
element nog duidelijker des ochtends om
7 uur van Biak vertrokken, komt de lucht
reiziger dan dezelfde dag des avonds half
twaalf in Amsterdam, aan de andere zijde
van de aarde aan.
Technische problemen.
Hoewel de route over zeer dunbevolkte
streken in het Noorden 'yoert, zullen ide
K L.M.-toestellen op dit traject nimmer meer
dan twee uur vliegen van een vliegveld ver
wijderd zijn. De geheime „distant early
warning" radarlinie van Amerika en Ca
nada is een schakel van ver naar het noor
den vooruitgeschoven radio-stationls, die de
vliegtuigen behulpzaam kunnen zijn bij de
bepaling van hun positie. Aan de commu
nicatie wordt bij de voorbereidingen thans
de grootste aandacht besteed. De radio
stations in Noorwegen, op Spitsbergen en
in Canada zijn belangrijke steunpunten hier
voor. De controle van het verkeer wordt
voor het grootste deel waargenomen door
Canadese en Amerikaanse luchtbases en
modern uitgeruste weerstations.
Het vliegen over gebieden dicht bij de
magnetische pool, die ten zuiden van de
geografische pool ligt en waar het kompas
„dol" pleegt te worden, maakt het gebruik
van speciale instrumenten en kaarten nodig.
De DC-7C's zullen daarom met een spe
ciaal kompas worden uitgerust, het gyro-
kompas, dat de vlieger in staat stelt steeds
de juiste koers te houden in het gebied waar
de lengtegraden steeds" dichter bij elkaar
komen. Op de vliegkaarten voor de nieuwe
route is een lijnensysteem aangebracht dat
in overeenstemming is met de stand van het
gyro-kompas en waardoor ingewikkeld ge
reken achterw'ege kan blijven. y y
Tijdens speciale navigatie-cursussen zullen
de bemanningen met deze navigatie-vorm
vertrouwd gemaakt worden voordat in de
maanden september en oktober enkele wer
kelijke proefvluchten plaats vinden.
Het weer in de Poolstreken is gewoonlijk
goed. Onweersbuien b.v. zijn zeer zeldzaam
rustige vlucht zijn. Ook het landingsweer
en het zal daarom over het algemeen een
op de vliegvelden in het Noorden is goed.
Veel zal nog besproken en bestudeerd
moeten worden voor dat tegen het einde
van dit jaar de K.L.M. de internationale
datumgrens kan overvliegen op weg naar
Japan en Nieuw-Guinea, waarmee de K.L.M.
dan een luchtnet rond de aarde bezit. Eigen
lijk betekent de opening van de poolroute
de opzet van een nieuw bedrijf, maar feite
lijk is het ook heel gewoon, de start van een
nieuwe lijn, zoals er de afgelopen jaren al
zovele met succes door de Vliegende Hol
landers in exploitatie zijn genomen.
-
Doorkruis het wijde polderland met
zijn blinkende vaartendwaal door
hei en bos I En beloon u zelf bij thuis
komst met een kop Douwe Egberts
koffie, zo pittig, geurig en vol
van smaak
DINSDAG 6 MEI A.S IS ONZE ZAAK GESLOTEN
Jo wilds graag
oen vierkleurenpotlood
CORSO SUPRA, het enige vier
kleurenpotlood dat bliksemsnel
van kleur verschiet 1 De construc
tie is onverwoestbaar. De CORSO
SUPRA is een precisie-instrument
voor langdurig en intensief gebruik.
Alléén de CORSO SUPRA biedt
U alle voordelen en de talloze
gemakken van een vierkleurenpót-
lood. Stiften verwisselen is in een
wip gebeurd!
I
C.0RS0 SUPRA reeds vanaf f 10.75
f 16-
ie
lót
PAARS MERK
Krachtig en voor
delig.
Pakje van
250 gram I.Ö4
ROOD MERK
De kwaliteitskoffie
bij uitstek.
Pakje van
250 gram 1 .70
ïeeri ji
lOQ.