M5<r <MW> CORSO SUPRA ELOXAL Boekhandel Fa J. C. Vink, Markt 12 Ga er eens op uit HET GEMAK DIENT DE MENS Door de lucht via de pool naar de evenaar. Fa D. J. OGGEL GENTSEVAARTSTRAAT AXEL II. lederee* zit graag gemakkelijk. Zowel aan zijn werktafel, aan de dis, met zijn krant 's avonds, en op visite I Wie weet dat niet uit eigen ervaring Het behoort immers bij de politesse om zijn bezoeker, gast, vriend of bloedverwant een „gemakkelijke stoel" aan te bieden Het ongemak, dat bij langdurig zitten ver oorzaakt wordt door de hardheid van het materiaal, heeft reeds vroegijdig er toe ge leid, om de zit- en leunvlakken te bekleden of te stofferen. De verschillende zachte stof fen, uitgaande zelfisi van dierenvellen, lederen repen en banden („singels"), rubber-be kleding, peluws en kussens, kennen we allemaal. Er dient op te worden gewezen, dat in alle tijdperken die soorten zitmeubels, van welke een voortdurend of veelvoudig ge bruik wordt gemaakt, ook de meest com fortabele vorm verkregen. Dit, terwijl de andere meer sierlijk en rijk bewerkt werden zonder dat in de eerste plaats op de prac- tische bruikbaarheid werd gelet. Het historische meubel. Wannee men een historisch meubelstuk dan ook naar zijn juiste waarde w<fl be oordelen, moet men altijd eerst vragen aan welke enkelvoudige of samengestelde eisen en behoeften het had te voldoen. Zulks, overeenkomstig de begrippen van de tijd, waarin het ontstond. Zulke historische meubels zijn bij voor beeld te zien in de stijlkamers pn in de verschillende musea in den lande Rijkls- en Stedelijk Museum te Amsterdam, Centraal Museum te Utrecht, Dordrecht, Gouda, het Gemeentelijk Museum te Den Haag, Edam, Leeuwarden, Maastricht, Haarlem enz. en voorts de jaarlijkse Antiek- en Meubel beurzen in Museum Prinsenhof te Delft Dat er vele van deze „beurs-meubelstuk- ken" voor de musea in den lande worden aangekochtzegt genoeg. Het zegt n.l. dat men hiermee deze curio siteiten aan het gewone gebruik er van ont trekt en ze voortaan veilig in de museum zaal voor het publiek tentoonstelt. Met andere woorden „opbergt". Maar niet alleen in de musea treft men historische meubelen aan. Menig kunstzin nig verzamelaar, tevens gebruiker van het traditionele, koopt zulke stukken voor het „dagelijks gebruik". Deze aankoop kan ter completering van eigen antiek interieur die nen, Het kan tevens een bepaalde „liefde" voor een bepaald aesthetisch schoon object zijn, dat men in zijn woning dus verlangt. Wanneer dit met vakkennis en onder scheidingsvermogen geschiedt, komt men tot gelukkige wooninterieurs, tot een stijlvolle synthese, echt „Hollands" Het antieke meubel in het moderne interieur. En dit niet alleen. Er is meer, men kan ook combineren. Het stijlvolle oude kan in een goed modern interieur worden opge nomen. Men denke b.v. aan een antiek „Staand horloge" (vaak een familie-stuk), aan een Friese klok, en dergelijke. Maar men denke ook aan een zitmeubel, b.v. aan een „grootvadersstoel", die het in een mo dern interieur zo uitstekend doen kan. Zo werden op de tentoonstelling „Kunst en Kitsch", in het Gemeente Museum te Amsterdam bij wijze van demonstratie, en kele antieke zitmeubelen in een moderne omgeving geplaatst. Het moderne binnenhuis. Afgescheiden echter van onze mentaliteit, onze piëteit ten aanzien van het antiek, leven we in onze eigen tijd. Dat wil zeggen in de tweede helft van de twintigste eeuw, In de eeuw waèr men spreekt over de Technische Hoogconjunctuur, de Industrialisatie der bedrijven en de Industriële Vormgeving. We weten ons dus verbonden, zo niet vertrouwd, met de machinale productiewijze die op het tegenwoordig gefabriceerde ge bruiksvoorwerp, dus ook op het meubel haar eigen stempel drukt. In plaats van het vroegere handwerk, worden we thans met het setjigj-nPf massa meubel geconfronteerd. 'Het zijp, qgorten en eenheidsmodellen, die door dgnijgdustriële ontwerper (de vormgever) en dei betreffen de fabriek worden bepaald. Materiaal en structuur, functie en doelstelling, spelen ge zamenlijk in de uiteindelijke vormgeving hun eigen rol. Natuurlijk zijn er in dit moderne de tal rijke verschillende stromingen en nuances, onderscheidingen, bewust er op gericht in Hollands Binnenhuis elk w^t wils te geven. Er zijn vele gebruikte materialen. Er zijn vele moedellen, aangpeast aan de vele ver schillende individuele voorkeuren en smaken op dit gebied en aan de vele verschil lende wenselijke maten. In al die verschil lende behoeften in psychologisch en physiek opzicht wordt dus door de verscheidenheid aan modellen voldaan. Het merendeel dezer modellen wordt echter in zulke aantallen ge maakt, dat op brede schaal in de behoefte der consumenten kan worden voldaan wat „vroeger" niet altijd het geval was. Cor Mus. K.L.M. TREFT ZORGVULDIGE ROUTE NAAR TOKIO EN BIAK De vluchten, die de K.L.M. thans ge durende een paar maanden op papier uit voert van Amsterdam over de Pool naar Tokio, hebben reeds veel studiemateriaal opgeleverd voordat vanaf 1 november a.s. de viermotorige DC-7C-vliegtuigen van de K.L.M. in ongeveer 32 uur in werkelijkheid deze route „via het weisten naar het Oosten" gaan vliegen. Tweemaal per week zullen deze moderne toestellen in beide richtingen de Pool pas seren naar en van Tokio en Biak. Tokio K.L.M.-lijn, doch Biak op Nederlands Nw- wordt n.l. niet het eindpunt van deze nieuwe Guinea, iets ten zuiden van de evenaar ge legen. De route. Op weg naar en van Tokio en Biak zullen de DC-7C's in ieder geval een tussenlanding in Anchorage in Alaska maken. Op de reis naar Europa zal. de trip Anchorage—Am sterdam in vele gevallen zonder tussenlan ding afgelegd kunnen worden. Op de uit reis echter, dus van Amsterdam naar An chorage is het niet onmogelijk dat een tus senlanding moet worden gemaakt. Dit is af hankelijk van de heersende winden op de vlieghoogte. De studie's die hiervan mo menteel gemaakt worden en waarvan de vluchten op papier een belangrijk onder deel zijn, wijzen uit dat in ongeveer 40% van de gevallen het traject Amsterdam Anchorage direct kan worden gevlogen. Op welk vliegveld in de overige 60% een landing moet worden gemaakt is thans nog met de vermaarde "everlasting golden shine' volautomatisch snelste kleurwisseling prettig in de hand handig in het gebruik het mooiste en duidelijkste schrift VOORBEREIDINGEN VOOR NIEUWE 'niet uitgemaakt. Technisch en operationeel personeel brengen hiervoor bezoeken aan de daarvoor in aanmerking komende lucht havens. De ligging van het vliegveld met betrekking tot de route naar Anchorage is zeer belangrijk. Een harmonische verdeling van de trajecten is n.l. wel een eerste ver eiste, zowel in verband met de mede te nemen brandstof als jwel met: de vlieg technische uitvoering van de vlucht. De nieuwe lijn naar Tokio is plm. 13.500 km lang, terwijl de bestaande K.L.M.-route naar Japan via Karachi en Bangkok, die na de instelling van de poolroute gehandhaafd zal worden, waardoor het dus mogelijk is over de Noord heen en om de Zuid terug naar en van Tokio te vliegen per K.L.M., een lengte heeft van 16.000 km. Doordat het aantal tussenalndingen bovendien veel klei ner is, zal de reistijd naar Tokio op de nieuwe lijn ongeveer 32 uur bedragen tegen plm. 48 uur op de bestaande route. Naar Biak is de Poolroute ruim 2000 km langer dan de lijn „om de Zuid". Door het ge ringe aantal tussenlandingen is de reistijd echter plm. 5 uur korter. Door het overvliegen van de internatio nale datumgrens lijkt het of de vlucht naar Amsterdam sneller wordt (uitgevoerd dan die naar Biak. Imers bij een vertrek om 7 uur in de ochtend plaatselijke tijd van Nieuw-Guinea arriveert men de volgende dag om 14 uur plaatselijke tijd reeds in Amsterdam. Wanneer in 1960 de JDC-S Istraalverkeersvliegtuigen ook op deze lijn worden ingezet, wordt het tijdsbesparende element nog duidelijker des ochtends om 7 uur van Biak vertrokken, komt de lucht reiziger dan dezelfde dag des avonds half twaalf in Amsterdam, aan de andere zijde van de aarde aan. Technische problemen. Hoewel de route over zeer dunbevolkte streken in het Noorden 'yoert, zullen ide K L.M.-toestellen op dit traject nimmer meer dan twee uur vliegen van een vliegveld ver wijderd zijn. De geheime „distant early warning" radarlinie van Amerika en Ca nada is een schakel van ver naar het noor den vooruitgeschoven radio-stationls, die de vliegtuigen behulpzaam kunnen zijn bij de bepaling van hun positie. Aan de commu nicatie wordt bij de voorbereidingen thans de grootste aandacht besteed. De radio stations in Noorwegen, op Spitsbergen en in Canada zijn belangrijke steunpunten hier voor. De controle van het verkeer wordt voor het grootste deel waargenomen door Canadese en Amerikaanse luchtbases en modern uitgeruste weerstations. Het vliegen over gebieden dicht bij de magnetische pool, die ten zuiden van de geografische pool ligt en waar het kompas „dol" pleegt te worden, maakt het gebruik van speciale instrumenten en kaarten nodig. De DC-7C's zullen daarom met een spe ciaal kompas worden uitgerust, het gyro- kompas, dat de vlieger in staat stelt steeds de juiste koers te houden in het gebied waar de lengtegraden steeds" dichter bij elkaar komen. Op de vliegkaarten voor de nieuwe route is een lijnensysteem aangebracht dat in overeenstemming is met de stand van het gyro-kompas en waardoor ingewikkeld ge reken achterw'ege kan blijven. y y Tijdens speciale navigatie-cursussen zullen de bemanningen met deze navigatie-vorm vertrouwd gemaakt worden voordat in de maanden september en oktober enkele wer kelijke proefvluchten plaats vinden. Het weer in de Poolstreken is gewoonlijk goed. Onweersbuien b.v. zijn zeer zeldzaam rustige vlucht zijn. Ook het landingsweer en het zal daarom over het algemeen een op de vliegvelden in het Noorden is goed. Veel zal nog besproken en bestudeerd moeten worden voor dat tegen het einde van dit jaar de K.L.M. de internationale datumgrens kan overvliegen op weg naar Japan en Nieuw-Guinea, waarmee de K.L.M. dan een luchtnet rond de aarde bezit. Eigen lijk betekent de opening van de poolroute de opzet van een nieuw bedrijf, maar feite lijk is het ook heel gewoon, de start van een nieuwe lijn, zoals er de afgelopen jaren al zovele met succes door de Vliegende Hol landers in exploitatie zijn genomen. - Doorkruis het wijde polderland met zijn blinkende vaartendwaal door hei en bos I En beloon u zelf bij thuis komst met een kop Douwe Egberts koffie, zo pittig, geurig en vol van smaak DINSDAG 6 MEI A.S IS ONZE ZAAK GESLOTEN Jo wilds graag oen vierkleurenpotlood CORSO SUPRA, het enige vier kleurenpotlood dat bliksemsnel van kleur verschiet 1 De construc tie is onverwoestbaar. De CORSO SUPRA is een precisie-instrument voor langdurig en intensief gebruik. Alléén de CORSO SUPRA biedt U alle voordelen en de talloze gemakken van een vierkleurenpót- lood. Stiften verwisselen is in een wip gebeurd! I C.0RS0 SUPRA reeds vanaf f 10.75 f 16- ie lót PAARS MERK Krachtig en voor delig. Pakje van 250 gram I.Ö4 ROOD MERK De kwaliteitskoffie bij uitstek. Pakje van 250 gram 1 .70 ïeeri ji lOQ.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1958 | | pagina 3