General motors
op de wereldtentoonstelling.
AXELSE COURANT
Gemeenteraad van Axel
GENERAL MOTORS STELT DE ELEKTRONISCHE WEG IN HET
VOORUITZICHT.
Frankering bij abonnement.
ZATERDAG 5 APRIL 1958
72e Jaargang No. 51
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
VERSCHIJNT IEDf E WOENSDAG EN ZATERDAG
Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK
Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Til. 0 1155-646
HoofdredactieJ. C. VINK
I \y
In het jaar 2000 zullen automobielen en
treinen op een en dezelfde elektronische
superautostrade rijden. Deze mogelijkheid
stelde Harlow H. Curtice, de president van
General Motors, in het vooruitzicht en hij
wees er tevens op, dat dit het thema zou
rijn van een van de afdelingen, waarmee
General Motors aan de Wereldtentoonstel
ling te Brussel 1958 deelneemt.
Volgens de „vormgevers" van General
Motors zullen de wegen van de toekomst
in de hoogte gebouwd worden en uit drie
boven elkaar gelegen lanen bestaan, namelijk
uit twee wegen met elk drie lanen, waarop
het snelverkeer zonder tegenligers elektro
nisch geleid wordt, en uit een monorail voor
lokaal verkeer daaronder.
Deze drievoudige hoofdverkeersweg zou
over de hele lengte aangebracht zijn tussen
dubbele pijlers, waarvan de hoogte volgens
de terreincondities varieert. Op die manier
zou een totaal vlakke weg kunnen gecon
strueerd worden. Deze super-autostrade zou
als een brug over de waterlopen, bewoonde
centra en andere hinderpalen heenlopen,
waardoor de bochten en hellingen, die op
onze hedendaagse snelverkeerswegen nog
voorkomen, zouden vermeden worden.
Het probleem van de veiligheid op de
weg zoudaardoor op revolutionaire wijze
zijn opgelost, want alle voertuigen zouden
volledig onder elektronische controle staan.
Dit zou dan een verdere uitbreiding zijn van
het systeem, waarvan General Motors op
14 februari 1958 in het GM Technisch Cen
trum een demonstratie heeft gegeven door
voor de eerste maal een wagen te laten rij
den, die zelf zijn richting regelde volgens
het magnetisch veld van een in het wegdek
aangebrachte draad.
De heer Curtice stipte de belangrijkste
voordelen van dit wegsysteem aan „Over
de nieuwe transcontinentale super-autostra
des zullen de reizigers rechtlijnig, met zeer
grote snelheid en veiligheid vervoerd wor
den en zullen daarbij van een ongeëvenaard
uitzicht genieten.
Bovendien komt er onder deze wegen ter
rein vrij, dat voor de landbouw, voor de
industrie en voor het bouwen van woningen
van groot nut is."
De heer Curtice wees er op dat een der
gelijk wegennet als het tegen een rede
lijke prijs kon worden aangelegd vooral
in Europa van groot nut zou zijn, wegens
het tekort aan cultuurgronden, en ook in
sommige streken van de Verenigde Staten,
waar de bevolkingsdichtheid het aanleggen
van snelverkeerswegen ten zeerste bemoei
lijkt.
„Het wegennet van de 21e eeuw is een
deel van de belangrijke sectie -meer dan
1400 vierkante meter groot - waarmee
General Motors Continental, zijn filiaal
voor Benelux, in het Paviljoen van |het
Transport aan de Wereldtentoonstelling te
Brussel deelneemt. General Motors brengt
er een uitbeelding van het vervoer te land,
in het verleden, het heden en de toekomst,
dat naast het vervoer ter zee en in de lucht
een plaats heeft gekregen in het Paviljoen
van het Transport.
Het is interessant er aan te herinneren
dat de Weredtentoonstelling te Brussel, die
door millioenen bezocht zal worden, volgt
op die van 1939 te New York. Op deze laat
ste tentoonstelling gaf General Motors een
toekomstbeeld van het net van autostraden,
dat tegenwoordig in alle delen van de we
reld nog voortdurend uitgebreid wordt.
Dit was voor de heer Curtice aanleiding
om volgende wens uit te spreken „Ik hoop,
dat onze voorspellingen over de wegen van
de toekomst op de Wereldtentoonstelling te
Brussel even juist zullen zijn.'
„Maar vooral hopen wij, dat de bijdragen
van General Motors, die alle de aandacht
speciaal op het onderzoekswerk van de
mens vestigen, geleerden en ontwerpers zul
len aansporen tot het bevorderen van de
vooruitgang van het transport, omdat dit
een factor van essentieel belang is voor het
tot stand komen van hechte vredesbanden.
Al wat General Motors in het Paviljoen
van het Transport exposeert, werd in het
Technisch Centrum van General Motors te
Detroit ontworpen, door dezelfde specialis
ten, die de bekende „Motorama's" en andere
soortgelijke creatie's verwezenlijkt hebben.
„Het wegennet van de toekomst zal te
Brussel gepresenteerd worden in de vorm
van een maquette, met een doormeter van
11 meter, die een typisch Westeuropees
landschap voorstelt.
In een schouwspel dat 12 minuten duurt
en door 264 toeschouwers in een amfitheater
schap uit onze tijd omgetoverd in een toe
komstbeeld uit de 21e eeuw.
Het aspect van het landschap wordt èlek-
tronisch veranderd door middel van tonen
van lage frequentie in de commentaar, maar
daarvoor zijn niet minder dan 500 elektrische
circuits, acht kilometer draad, 29 elektro
motoren, 175 controlerelais en 14 hydrau
lische inrichtingen vereist.
Per dag kunnen 10.000 bezoekers dit
schouwspel bijwonen en zij kunnen de com
mentaar naar keus in het Nederlands, het
Frans, het Engels of het Duits volgen.
De sectie van General Motors in het
Paviljoen van het Transport biedt echter
nog meerer staan zes proefwagentjes,
een soort één-persoonstoékomstanto, ont
worpen door de vormgevers die de alom
bekende „droomwagens" creëerden. De be
zoeker die achter het stuur van een van
deze wagentejs plaats neemt, kan zijn wagen
door een in kleur gefilmd landschap sturen,
over Amerikaanse wegen, die hem in zeven
minuten van de sneeuw van Maine naar
het zonnige Miami brengen. Het komt er
voor de bestuurder op aan het juiste traject
te volgen, anders gaat zijn wagen trillen.
De tentoonstelling van General Motors
over het vervoer te land wordt omlijst door
17 panelen, waarop de evolutie van het
vervoer over de weg sedert 3500 vóór Chr.
uitgebeeld staat. Zij wordt gecompleteerd
door een serie maquettes en foto's over de
moderne wegenbouw.
Voor het landschap en voor deze panelen
waren heel wat opzoekingen nodig. Het
verzamelen van het basismateriaal alleen
heeft General Motors Continental, filiaal
voor Benelux, een beroep gedaan op meer
dan 100 verschillende bronnen, als univer
siteiten, bibliotheken, cartografische insti
tuten e.d.
Deze gegevens werden aan deStyling Sec
tion van General Motors in de Verenigde
Staten bezorgd, die ze in het tentoonstellings
materiaal verwerkte.
Het gewicht van dit materieel geeft een
idee van zijn omvang het landschap alleen
weegt 26 ton. Er komen niet minder dan
100.000 bomen, 150 woningen, honderden
personen en dieren, bruggen en boten op
voor en 700 personenwagens, vrachtauto's
en bussen, op schaal, rijden tegen verschil
lende snelheden op de wegen van het land
schap.
General Motors is echter niet alleen in
het Paviljoen van het Trasport vertegen
woordigd, maar daarnaast nog in verschil
lende andere domeinen van de Wereldten
toonstelling 1958.
Futurama.
In de sectie van de Beroepsopleiding zal
General Motors permanente voorstellingen
geven van een wetenschappelijk vulgarisatie
programma. Deze voorstellingen worden
verzorgd door een van de groepen specialis
ten, die onder de titel „Opmars der Tech
niek" een gelijkaardig programma reeds aan
meer dan 16 millioen personen in de Ver
enigde Staten en aan 3 millioen in Europa,
Zuid-Amerika, Australië en Nieuw-Zeeland
hebben voorgesteld.
Een maquete van het Technical Centre
van General Motors.
Het Technical Centre van General Motors
te Detroit, waarin de technische en onder
zoeksafdelingen van General Motors zijn
ondergebracht, vormt een complex van ge-
gebouwen, dat enig is ter wereld. Een ma
quette op schaal wordt in het Paviljoen van
de Verenigde Staten geëxposeerd.
Een locomotief van 100 ton.
Een GM Diesel-locomotief van 1750 pk,
ontworpen door de Electro Motive Division
één van de 44 divisions van General
Motors wordt eveneens tentoongesteld.
Hij wordt aangedreven door GM Diesel
motoren en is in licentie ifi België gebouwd.
Locomotieven van dit type worden gebruikt
voor de sneltreinen op de lijn Brussel-Parijs.
Het spreekt vanzelf dat de bezoekers de
gelegenheid krijgen een kijkje te nemen in
de bestuurderscabine.
Studeert U Iaat?
„Besteedt den dieren tijdt by
daghen en by nagten, terwijl gij
jong en oversleten zijt" dichtte
Huygens
Héérlijk zo'n kostelijk-verkwik-
kende King - pepermunt bij de
studie tussen optochten jaar
tallen en ontelbare vreemde
woordjes in.
Materieel voor de wegenbouw.
Van de Euclid Division van General Mo
tors zullen twee machines voor de bouw van
wegen worden geëxposeerd, die tot de spec
taculairste ter wereld behoren een twee-
motorige schraper en een enorme rupstrac
tor. Deze twee „reuzen" worden door de
Euclid Division van General Motors ge
bouwd en zullen aantonen over welke mid
delen men tegenwoordig beschikt voor het
aanleggen van de wegen van morgen.
Frigidaire apparaten.
Een uitgebreide serie Frigidaire apparten
Frigidaire is eveneens een division van
General Motors zal in het Paviljoen van
de Verenigde Staten tentoongesteld of in
bedrijf zijn. Zo zullen b.v. twaalf Frigidaire
elektrische huishoudapparten worden ge
bruikt in een keuken, die speciaal door Fri
gidaire is ontworpen voor de officiële re-
ceptie's van de Amerikaanse commissaris-
generaal.
Verschillende typen van Frigidaire elek
trische huishoudapparten zullen eveneens als
voorbeelden van moderne vormgeving in de
sectie „Industriële Kunst in het Paviljoen
van de Verenigde Staten worden geëxpo
seerd. Bovendien zullen Frigidaire appa
raten worden gebruikt in de restaurants van
het Paviljoen.
«rasse mmsmmm -m. m m
Wegens het Paasfeest verschijnt a.s.
Woensdag de AXELSE COURANT
niet'.
mmmmmmmmmmmmMKmwmmmmm
ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 6 cent
Kwartaal-abronement
Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen f 1,75
V Buitenland I 2,00
ADVERTENTIEPRIJS, 8 cent per m.m.
Bi] contracten belangrijke reductie,
lap «onden Mededelingen 20 cent per m.m.
Klein». Wvertentiën (maximum 6 regels) 1-5 regels
70 cent iedere regel meer 12 cent extra.
ZITTING VAN DINSDAG 1 APRIL 1958.
In deze openbare raadsvergadering, die op de heer
Hamelink na voltallig was, werd een zeer lijvige
agenda van 21 punten afgehandeld.
Burgemeester Van Oeveren opende de vergadering
op de gewone wijze en stelde daarop allereerst aan
de orde de beëdiging van het nieuwbenoemde raadslid,
<4e heer J. Hollebek, die op grond van artikel 45 van
de gemeentewet de voorgeschreven eden aflegde, waar
na hij door de voorzitter werd geluk gewenst met zijn
benoeming en daaraan de wens verbond dat hij de be
langen van de gemeente Axel volkomen zou trachten
te behartigen. Daarop nam de heer Hollebek zitting.
Alsnu werden de notulen der vergadering van
13 februari j.l. zonder op- of aanmerkingen vastge
steld, zoals deze in ontwerp aan de leden zijn toe
gezonden.
De ingekomen stukken passeerden zonder discussie
de hamer van de voorzitter. Alleen maakte de heer
Kesbeke een informatieve opmerking naar aanleiding
van het schrijven van de schoolartsendienst in het
district Zeeuwsch-Vlaanderen, van 20 februari j.l.,
betreffende een derde schoolarts. Al deze stukken
werden voor kennisgeving aangenomen.
De mededelingen werden reeds in al hun uitvoerig
heid in éér. onzer vorige nummers gepubliceerd en het
was de heer Oggel, die hierop in finesse's nog nader
reageerde, in het bijzonder over de toestand aan de
Nieuwendijk en aan de Kanaalkade. Spr. was van
mening dat in afwachting van de definitieve plannen
waarover gesproken werd ten aanzien van trottoirs
aan de Nieuwendijk, met een voorlopige verbetering
niet mag worden gewacht.
Mevr. Folkersma is niet voldaan aangaande het
antwoord van B. en W. omtrent de leegstaande wo
ning in plan-Zuid. Zij meent, dat met deze woning
gediend worden en vindt deze toestand bij de schrij
nende woningnood niet tolerabel.
Door de heer C. van Bendegem werd hierbij nog
de opmerking gemaakt dat het particulier initiatief
nooit beschaamd is met overheidsgeld wat te ver
dienen en onderlijnde nader de mening van zijn fractie
genote.
Aangaande het voorstel van B .en W. tot het aan
gaan van een vaste geldlening met de N.V. Bank
voor Ned. Gemeenten te 's-Gravenhage tot een be
drag van ƒ24.000.—. De voornaamste voorwaarden
zijn a. koers 100% b. looptijd circa 13 jaren
c. rente 6% per jaar, halfjaarlijks te voldoen d. af
lossing in één bedrag te voldoen op 2 januari 1971
e. vervroegde aflossing zal niet mogelijk zijn.
B. en W. stellen voor deze geldlening aan te gaan
en de opbrengst, gelet op de circulaire van de minister
van binnenlandse zaken, bezitsvorming en publiek
rechtelijke bedrijfsorganisatie van lö maart 1958, te
bestemmen voor gedeeltelijke voorziening in het te
kort aan vaste financieringsmiddelen, welk tekort nu
ruim ƒ600.000.— bedraagt.
De heer Oggel heeft tegen dit voorstel nogal be
zwaren, o.a. tegen de naar zijn mening vrij lange
looptijd en zeer in het bijzonder tegen het hoge rente
type, alsook met het oog op de niet mogelijke ver
vroegde aflossing.
De voorzitter voert de heer Oggel tegemoet dat
B. en W. evenzo geredeneerd hebben als hij, alleen
maakt het een groot verschil of men als raadslid
spreekt dan wel als deel uitmakend van het college.
Op het ogenblik is het rente-gamma inderdaad weer
zakkend, maar B. en W. stonden voor de beslissing
op zeer zakelijke gronden te handelen zoals zij
deden door dit voorstel. Als wij ons op het standpunt
van de heer Oggel zouden stellen was de kans zeer
groot dat er niets zou gebeuren. Hierna werd zonder
hoofdelijke stemming dit voorstel aangenomen.
Van de gemeen te-secretaris is een verzoek ont
vangen een tegemoetkoming te mogen ontvangen in
de gemaakte verplaatsingskosten van Kloetinge naar
Axel. Krachtens het Besluit verplaatsingskosten secre
taris en ontvanger, kan een tegemoetkoming worden
verstrekt tot een bedrag van 680,86, t.w. nota ver
huizer 177,26 en een vaste vergoeding, zijnde 5%
van de jaarwedde is 503,60.
B. en W. stelden voor het verzoek in te willigen,
mits betrokkene een verklaring overlegt dat hij het
bedrag zal terugbetalen, indien hij binnen een tijdvak
van 2 jaren op eigen verzoek of ten gevolge van aan
hem zelf te wijten feiten of omstandigheden wordt
ontslagen. Dienovereenkomstig werd besloten.
Aan de heer A. J. Oppeneer te Spui werd een per
ceel bouwgrond verkocht gelegen aan de Sparks-
straat, aldaar, groot plm. 420 cA. De prijs bedraagt
360 c.A. a ƒ6.— en 60 c.A. a ƒ3.—. Onder de al
gemeen geldende voorwaarden werd dit verzoek in
gewilligd.
Onder dezelfde voorwaarden werd tegen een prijs
van 5,75 per c.A. verkocht aan de P.Z.E.M. te
Middelburg een stukje grond aan de Roberststraat n
plan-Zuid, waarop te zijner tijd een transformator
huisje kan worden gebouwd.
De woning Gentsevaartstraat 27, eigendom van de
heer E. C. Oggel en bewoond door de heer Jacob
Overdulve werd onbewoonbaar verklaard en moet
binnen een termijn van zes maanden worden ontruimd.
Met ééné jaar werd de ontruimingstermijn der on
bewoonbaar verklaarde woningen Zuivelstraat 45 en
Kijkuit K 68 verlengd. Reeds tweemaal, respectievelijk
28 mei 1956 en 16 april 1957 werd deze termijn bij
raadsbesluit verlengd. Daar gebleken is dat deze wo
ningen nog in dezelfde slechte toestand verkeren en
geen pogingen tot herstel zijn aangewend, terwijl voor
de bewoners nog geen andere passende woning be
schikbaar is, zijn B. en W. genoopt deze termijn nog
maals met een jaar te verlengen ingaande 28 mei 1953.
Ten gevolge van het bedanken van de heer P. A
Wondergem als raadslid is een vacature ontstaan in
de gascommissie, de commissie voor georganiseerd
overleg en de bouwcommissie.
Voor de gascommissie werd gekozen de heer
Hollebek met 9 stemmen. De heer E. Maas kreeg 3
stemmen.
Voor de commissie voor georganiseerd overleg wordt
gekozen de heer J. Hollebek met 9 stemmen. De heer
Gerrits kreeg 2 stemmen en de heer de Kraker 1.
Voor de bouwcommissie wordt eveneens de heer
J. Hollebek gekozen met 7 stemmen. De heer Pijpelink
kreeg 5 stemmen.
Desgevraagd nam de heer Hollebek zijn verkiezing
tot plaatsvervanger van de heer Wondergem m deze
commissie s aan, welke benoeming duurt voor de
zittingsperiode van de huidige raad, dus tot september.
Aan de orde kwam daarop het voorstel tot wijzi
ging van de verordening tot het instellen van een
Bij raadsbesluit van 11 mei 1954 werd een koop
avond op vrijdag ingesteld voor de textielwinkels.
Overeenkomstig de toen bestaande verwachting is
gebleken dat het publiek van die koopavond een druk
gebruik maakt.
Ten gevolge van die mogelijkheid is het publick
meer en meer tot de gedachte gekomen dat ook andei e
winkeliers op vrijdagavond geopend zijn, waardoor
die winkeliers onnodig last ondervinden.
Dit is voor verschillende winkeliers aanleiding ge
weest om uitbreiding van de koopavond te vragen.
Enige tijd geleden heeft de winkeliersvereniging „Axel-
Vooruit" een enquete bij haar leden ingesteld en naar
aanleiding daarvan een verzoek gedaan om de koop
avond op vrijdag uit te breiden tot alle winkels.
Na kennisneming van de uitslag van die enquete was
de Kamer van Koophandel en Fabrieken van oordeel
dat het ingestelde onderzoek niet voldoende was en
heeft verzocht een aanvullende enquete in te stellen.
Dit is geschied en toen bleek dat ongeveer 70% van
de winkeliers in de kom voor uitbreiding van de
koopavond was.
De Kamer van Koophandel heeft B. en W. mede-
gedeeld geen bezwaar te hebben tegen het instellen
van een koopavond voor alle winkels, doch adviseert
daarmede een proef te nemen voor de duur van een
jaar en tegen het verstrijken van die termijn opnieuw
een enquete in te stellen.
Tegen deze beperking bestaat bij B. en W. geen
bezwaar. Des zaterdags is het zeer druk in de winkels
in de kom, zodat de consument vaak lang wachten
moet en dikwijls is er geen voldoende gelegenheid om
rustig een keuze te kunnen doen, hetgeen vooral voor
artikelen van duurzame aard gewenst wordt.
De winkeliers kunnen des zaterdags geen voldoende
aanvullend personeel aantrekken om het publiek ter
wille te zijn, waardoor de tijd ontbreekt om de ge
wenste service te bieden.
Daarbij komt dat, vooral in de zomermaanden, het
toeristenbezoek in de laatste jaren belangrijk is toe
genomen op het eind van de week. Om het publiek
voldoende gelegenheid te geven rustig te kunnen kopen
en kiezen, zonder lang te moeten wachten, zijn B. en
W. van oordeel dat uitbreiding van de koopgelegen
heid noodzakelijk is.
Daarom wordt voorgesteld daartoe te besluiten
overeenkomstig het bij de stukken gevoegde ontwerp
besluit van deze verordening.
De heer Oggel heeft niet alleen tegen de koopavond
maar ook tegen de enquete op deze wijze bezwaren
en ontwikkelde deze. Spr. ziet niet in waarom men
niet net zo goed des zaterdags zou kunnen verkopen
en zou het heel wat verstandiger vinden de landelijke
regeling nu deze in voorbereiding is af te
wachten. Deze zal uniform zijn voor heel het land.
Ook de voorzitter deelde deze bezwaren en het ge
hele college denkt er venzo over en sociaal gezien is
het ook volkomen fout.
De heer Kesbeke wijst op de inconsequentie toen
nog wel zonder enquete een drietal zaken hun
doel wisten te bereiken voor het openhouden van hun
zaken op vrijdagavond.
De heer C. van Bendegem is ook weinig enthou
siast over een zodanig voorstel en dit te meer als
hij let op de geringe organisatorische drang, die
onder het hierbij betrokken personeel levendig blijkt.
Na herhaling van de argumenten bij re- en dupliek
bracht de voorzitter het voorstel in stemming, dat
ten slotte onder tekenen van verwondering over
de houding der wethouders, die ook geen van beide
bleken warm te lopen voor hun voorstel met 4
tegen 9 stemmen werd verworpen. Voor stemden
alleen de beide wethouders en de heren Gerrits en
de Feijter, tegen alle andere leden.
Vervolgens kwam aan de orde het voorstel tot
het vaststellen van een regeling voor het verlenen
van een duurtetoeslag op de kindertoelage over het
eerste half jaar van 1958.
Volgens ministerieel schrijven gaf de minister van
binnenlandse zaken onlangs te kennen in verband met
het treffen van voorzieningen voor het rijkspersoneel,
het op prijs te stellen wanneer voor het gemeente-
personeel eveneens een duurtetoeslag op de kinder
toelage voor het eerste halfjaar van 1958 bij wijze
van voorscot als uitkring ineens zal worden betaald.
Hiervoor komen in aaninerking ambtenaren en
werklieden, wier loon op 1 januari 1958 niet meer
bedroeg dan ƒ416.per maand of 96.— per week
en voor zover zij op die datum een kindertoelage c.q.
-bijslag genoten ingevolge de voor hen geldende be
zoldigingsregeling. Functionarissen, die een nevenbe
trekking eklebden, komen daarvoor niet in aanmer
king, tenzij zij in meer dan één nevenbetrekking werk
zaam zijn en tezamen in alle betrekkingen een volle
dagtaak hebben en hun totaal loon de genoemde be
dragen niet overschrijdt. Het bedrag van de duurte
toeslag bedraagt 15,60 per kind, waarvoor op
1 januari 1958 kindertoelage of-bijslag wordt genoten.
Dienovereenkomstig werd onder verwijzing naar
het bij de stukken gevoegde ontwerp-besluit, waarin
een en ander nader is geregeld, besloten.
Hierna volgde het voorstel tot vaststelling van de
7e en 8e wijziging ,an de salaris- en loonverorde-
ning 1955, alsmede van de 19e wijziging van de in
structie keui.i.,}.-'-hco£d van dienst- centrum
Axel, benevens toekenning van een persoonlijke toe
lage aan de voorman-vakman.
Besloten werd tot vaststelling van de genoemde
wijzigingen, zoals deze in de prae-adviezen zijn uit
eengezet en tevens werd besloten aan de voorman
vakman van de dienst gemeentewerken een gratifi
catie te verlenen van 200.— per jaar, met terug
werkende kracht tot 1 juli 1955 en voorts tot zolang
hij niet in een hogere functie is benoemd.
Aan de orde kwam daarop een voorstel tot het
inwilligen van diverse subsidieverzoeken.
De Stichting Luchtverblniding Zee(uwsch-Vlaan
deren, waarvan de gemeente Axel mede-oprichtster is,
heeft verzocht in de kosten van de exploitatie van een
helicopterdienst Zeeuwsch-Vlaanderen (Axel)—Rot
terdam v.v. een zo hoog mogelijke subsidie te ver
lenen. Het ligt in de bedoeling deze dienst gedurende
de zomermaanden uit te voeren en wel viermaal per
week. Gezien het belang van deze luchtverbinding
voor Zeeuwsch-Vlaanderen en voor Axel, stellen
B. en W. voor een subsidie te verlenen van 1500.
Aldus werd besloten.
Zoals wellicht bekend is, is de Terneuzense Mu
ziekschool in oktober 1952 opgericht mei subsidie
van de provincie en de gemeente Terneuzen.
B. en W. achten het muziekonderwijs van een
dusdanig belang, dat het alleszins verantwoord is te
achten de Stichting financieel tegemoet te komen.
Zij stellen daarom voor de Terneuzense Muziek
school een subsidie te verlenen voor 1957 van 90,69.
Dit betreft 17 Axelse leerlingen.
De heer Maas vroeg het motief voor dit voor
stel, hetwelk naar zijn mening tot gevolg zal hebben
een analoog verzoek voor andere kinderen, die lessen
ontvangen van de Zeeuwse Muziekschool.
De voorzitter zegt dat B. eii Vv. gaarne heel wat
verder zouden gaan in dit opzicht, cjeiffP de be
staande behoeften ter plaatse. Het college streeft
naar de vestiging van een dependance van een mu
ziekschool al zal dit dan een heel wat groter bedrag
vereisen, maar met het oog op de verheffing van het
culturele peil hebben B. en W. er dat ook unaniem
voor over.
Dit voorstel werd langdurig bediscussieeerd, waar
van als uitvloeisel aanneming zonder hoofdelijke
stemming het gevolg was.
Evenals in voorgaande jaren verzoekt de Provin
ciale Commissie ter bevordering van rijkswege van
de Rundveefokkerij in Zeeland wederom een bijdrage
voor het beschikbaar stellen van prijzen ten behoeve
van de rundveekeuringen in 1958.
B .en W. stellen voor een bijdrage te verlenen van
25.hetgeen werd besloten.
Van 10-14 juni a.s. wordt in het Schuttershof te
Middelburg een provinciale huisvlijttentoonstelling ge
houden onder de naam „Bezige Handen II
Deze zal een demonstratie geven van hetgeen in
vrije tijd gedurende de wintermaanden als volkskunst
is gepresteerd. De beste werkstukken worden be
kroond. De Commissie verzoekt voor dit doel een
herinneringsmedaille beschikbaar te stellen.
(Vervolg op pagina 2)