General motors op de wereldtentoonstelling. AXELSE COURANT Gemeenteraad van Axel GENERAL MOTORS STELT DE ELEKTRONISCHE WEG IN HET VOORUITZICHT. Frankering bij abonnement. ZATERDAG 5 APRIL 1958 72e Jaargang No. 51 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDf E WOENSDAG EN ZATERDAG Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Til. 0 1155-646 HoofdredactieJ. C. VINK I \y In het jaar 2000 zullen automobielen en treinen op een en dezelfde elektronische superautostrade rijden. Deze mogelijkheid stelde Harlow H. Curtice, de president van General Motors, in het vooruitzicht en hij wees er tevens op, dat dit het thema zou rijn van een van de afdelingen, waarmee General Motors aan de Wereldtentoonstel ling te Brussel 1958 deelneemt. Volgens de „vormgevers" van General Motors zullen de wegen van de toekomst in de hoogte gebouwd worden en uit drie boven elkaar gelegen lanen bestaan, namelijk uit twee wegen met elk drie lanen, waarop het snelverkeer zonder tegenligers elektro nisch geleid wordt, en uit een monorail voor lokaal verkeer daaronder. Deze drievoudige hoofdverkeersweg zou over de hele lengte aangebracht zijn tussen dubbele pijlers, waarvan de hoogte volgens de terreincondities varieert. Op die manier zou een totaal vlakke weg kunnen gecon strueerd worden. Deze super-autostrade zou als een brug over de waterlopen, bewoonde centra en andere hinderpalen heenlopen, waardoor de bochten en hellingen, die op onze hedendaagse snelverkeerswegen nog voorkomen, zouden vermeden worden. Het probleem van de veiligheid op de weg zoudaardoor op revolutionaire wijze zijn opgelost, want alle voertuigen zouden volledig onder elektronische controle staan. Dit zou dan een verdere uitbreiding zijn van het systeem, waarvan General Motors op 14 februari 1958 in het GM Technisch Cen trum een demonstratie heeft gegeven door voor de eerste maal een wagen te laten rij den, die zelf zijn richting regelde volgens het magnetisch veld van een in het wegdek aangebrachte draad. De heer Curtice stipte de belangrijkste voordelen van dit wegsysteem aan „Over de nieuwe transcontinentale super-autostra des zullen de reizigers rechtlijnig, met zeer grote snelheid en veiligheid vervoerd wor den en zullen daarbij van een ongeëvenaard uitzicht genieten. Bovendien komt er onder deze wegen ter rein vrij, dat voor de landbouw, voor de industrie en voor het bouwen van woningen van groot nut is." De heer Curtice wees er op dat een der gelijk wegennet als het tegen een rede lijke prijs kon worden aangelegd vooral in Europa van groot nut zou zijn, wegens het tekort aan cultuurgronden, en ook in sommige streken van de Verenigde Staten, waar de bevolkingsdichtheid het aanleggen van snelverkeerswegen ten zeerste bemoei lijkt. „Het wegennet van de 21e eeuw is een deel van de belangrijke sectie -meer dan 1400 vierkante meter groot - waarmee General Motors Continental, zijn filiaal voor Benelux, in het Paviljoen van |het Transport aan de Wereldtentoonstelling te Brussel deelneemt. General Motors brengt er een uitbeelding van het vervoer te land, in het verleden, het heden en de toekomst, dat naast het vervoer ter zee en in de lucht een plaats heeft gekregen in het Paviljoen van het Transport. Het is interessant er aan te herinneren dat de Weredtentoonstelling te Brussel, die door millioenen bezocht zal worden, volgt op die van 1939 te New York. Op deze laat ste tentoonstelling gaf General Motors een toekomstbeeld van het net van autostraden, dat tegenwoordig in alle delen van de we reld nog voortdurend uitgebreid wordt. Dit was voor de heer Curtice aanleiding om volgende wens uit te spreken „Ik hoop, dat onze voorspellingen over de wegen van de toekomst op de Wereldtentoonstelling te Brussel even juist zullen zijn.' „Maar vooral hopen wij, dat de bijdragen van General Motors, die alle de aandacht speciaal op het onderzoekswerk van de mens vestigen, geleerden en ontwerpers zul len aansporen tot het bevorderen van de vooruitgang van het transport, omdat dit een factor van essentieel belang is voor het tot stand komen van hechte vredesbanden. Al wat General Motors in het Paviljoen van het Transport exposeert, werd in het Technisch Centrum van General Motors te Detroit ontworpen, door dezelfde specialis ten, die de bekende „Motorama's" en andere soortgelijke creatie's verwezenlijkt hebben. „Het wegennet van de toekomst zal te Brussel gepresenteerd worden in de vorm van een maquette, met een doormeter van 11 meter, die een typisch Westeuropees landschap voorstelt. In een schouwspel dat 12 minuten duurt en door 264 toeschouwers in een amfitheater schap uit onze tijd omgetoverd in een toe komstbeeld uit de 21e eeuw. Het aspect van het landschap wordt èlek- tronisch veranderd door middel van tonen van lage frequentie in de commentaar, maar daarvoor zijn niet minder dan 500 elektrische circuits, acht kilometer draad, 29 elektro motoren, 175 controlerelais en 14 hydrau lische inrichtingen vereist. Per dag kunnen 10.000 bezoekers dit schouwspel bijwonen en zij kunnen de com mentaar naar keus in het Nederlands, het Frans, het Engels of het Duits volgen. De sectie van General Motors in het Paviljoen van het Transport biedt echter nog meerer staan zes proefwagentjes, een soort één-persoonstoékomstanto, ont worpen door de vormgevers die de alom bekende „droomwagens" creëerden. De be zoeker die achter het stuur van een van deze wagentejs plaats neemt, kan zijn wagen door een in kleur gefilmd landschap sturen, over Amerikaanse wegen, die hem in zeven minuten van de sneeuw van Maine naar het zonnige Miami brengen. Het komt er voor de bestuurder op aan het juiste traject te volgen, anders gaat zijn wagen trillen. De tentoonstelling van General Motors over het vervoer te land wordt omlijst door 17 panelen, waarop de evolutie van het vervoer over de weg sedert 3500 vóór Chr. uitgebeeld staat. Zij wordt gecompleteerd door een serie maquettes en foto's over de moderne wegenbouw. Voor het landschap en voor deze panelen waren heel wat opzoekingen nodig. Het verzamelen van het basismateriaal alleen heeft General Motors Continental, filiaal voor Benelux, een beroep gedaan op meer dan 100 verschillende bronnen, als univer siteiten, bibliotheken, cartografische insti tuten e.d. Deze gegevens werden aan deStyling Sec tion van General Motors in de Verenigde Staten bezorgd, die ze in het tentoonstellings materiaal verwerkte. Het gewicht van dit materieel geeft een idee van zijn omvang het landschap alleen weegt 26 ton. Er komen niet minder dan 100.000 bomen, 150 woningen, honderden personen en dieren, bruggen en boten op voor en 700 personenwagens, vrachtauto's en bussen, op schaal, rijden tegen verschil lende snelheden op de wegen van het land schap. General Motors is echter niet alleen in het Paviljoen van het Trasport vertegen woordigd, maar daarnaast nog in verschil lende andere domeinen van de Wereldten toonstelling 1958. Futurama. In de sectie van de Beroepsopleiding zal General Motors permanente voorstellingen geven van een wetenschappelijk vulgarisatie programma. Deze voorstellingen worden verzorgd door een van de groepen specialis ten, die onder de titel „Opmars der Tech niek" een gelijkaardig programma reeds aan meer dan 16 millioen personen in de Ver enigde Staten en aan 3 millioen in Europa, Zuid-Amerika, Australië en Nieuw-Zeeland hebben voorgesteld. Een maquete van het Technical Centre van General Motors. Het Technical Centre van General Motors te Detroit, waarin de technische en onder zoeksafdelingen van General Motors zijn ondergebracht, vormt een complex van ge- gebouwen, dat enig is ter wereld. Een ma quette op schaal wordt in het Paviljoen van de Verenigde Staten geëxposeerd. Een locomotief van 100 ton. Een GM Diesel-locomotief van 1750 pk, ontworpen door de Electro Motive Division één van de 44 divisions van General Motors wordt eveneens tentoongesteld. Hij wordt aangedreven door GM Diesel motoren en is in licentie ifi België gebouwd. Locomotieven van dit type worden gebruikt voor de sneltreinen op de lijn Brussel-Parijs. Het spreekt vanzelf dat de bezoekers de gelegenheid krijgen een kijkje te nemen in de bestuurderscabine. Studeert U Iaat? „Besteedt den dieren tijdt by daghen en by nagten, terwijl gij jong en oversleten zijt" dichtte Huygens Héérlijk zo'n kostelijk-verkwik- kende King - pepermunt bij de studie tussen optochten jaar tallen en ontelbare vreemde woordjes in. Materieel voor de wegenbouw. Van de Euclid Division van General Mo tors zullen twee machines voor de bouw van wegen worden geëxposeerd, die tot de spec taculairste ter wereld behoren een twee- motorige schraper en een enorme rupstrac tor. Deze twee „reuzen" worden door de Euclid Division van General Motors ge bouwd en zullen aantonen over welke mid delen men tegenwoordig beschikt voor het aanleggen van de wegen van morgen. Frigidaire apparaten. Een uitgebreide serie Frigidaire apparten Frigidaire is eveneens een division van General Motors zal in het Paviljoen van de Verenigde Staten tentoongesteld of in bedrijf zijn. Zo zullen b.v. twaalf Frigidaire elektrische huishoudapparten worden ge bruikt in een keuken, die speciaal door Fri gidaire is ontworpen voor de officiële re- ceptie's van de Amerikaanse commissaris- generaal. Verschillende typen van Frigidaire elek trische huishoudapparten zullen eveneens als voorbeelden van moderne vormgeving in de sectie „Industriële Kunst in het Paviljoen van de Verenigde Staten worden geëxpo seerd. Bovendien zullen Frigidaire appa raten worden gebruikt in de restaurants van het Paviljoen. «rasse mmsmmm -m. m m Wegens het Paasfeest verschijnt a.s. Woensdag de AXELSE COURANT niet'. mmmmmmmmmmmmMKmwmmmmm ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 6 cent Kwartaal-abronement Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen f 1,75 V Buitenland I 2,00 ADVERTENTIEPRIJS, 8 cent per m.m. Bi] contracten belangrijke reductie, lap «onden Mededelingen 20 cent per m.m. Klein». Wvertentiën (maximum 6 regels) 1-5 regels 70 cent iedere regel meer 12 cent extra. ZITTING VAN DINSDAG 1 APRIL 1958. In deze openbare raadsvergadering, die op de heer Hamelink na voltallig was, werd een zeer lijvige agenda van 21 punten afgehandeld. Burgemeester Van Oeveren opende de vergadering op de gewone wijze en stelde daarop allereerst aan de orde de beëdiging van het nieuwbenoemde raadslid, <4e heer J. Hollebek, die op grond van artikel 45 van de gemeentewet de voorgeschreven eden aflegde, waar na hij door de voorzitter werd geluk gewenst met zijn benoeming en daaraan de wens verbond dat hij de be langen van de gemeente Axel volkomen zou trachten te behartigen. Daarop nam de heer Hollebek zitting. Alsnu werden de notulen der vergadering van 13 februari j.l. zonder op- of aanmerkingen vastge steld, zoals deze in ontwerp aan de leden zijn toe gezonden. De ingekomen stukken passeerden zonder discussie de hamer van de voorzitter. Alleen maakte de heer Kesbeke een informatieve opmerking naar aanleiding van het schrijven van de schoolartsendienst in het district Zeeuwsch-Vlaanderen, van 20 februari j.l., betreffende een derde schoolarts. Al deze stukken werden voor kennisgeving aangenomen. De mededelingen werden reeds in al hun uitvoerig heid in éér. onzer vorige nummers gepubliceerd en het was de heer Oggel, die hierop in finesse's nog nader reageerde, in het bijzonder over de toestand aan de Nieuwendijk en aan de Kanaalkade. Spr. was van mening dat in afwachting van de definitieve plannen waarover gesproken werd ten aanzien van trottoirs aan de Nieuwendijk, met een voorlopige verbetering niet mag worden gewacht. Mevr. Folkersma is niet voldaan aangaande het antwoord van B. en W. omtrent de leegstaande wo ning in plan-Zuid. Zij meent, dat met deze woning gediend worden en vindt deze toestand bij de schrij nende woningnood niet tolerabel. Door de heer C. van Bendegem werd hierbij nog de opmerking gemaakt dat het particulier initiatief nooit beschaamd is met overheidsgeld wat te ver dienen en onderlijnde nader de mening van zijn fractie genote. Aangaande het voorstel van B .en W. tot het aan gaan van een vaste geldlening met de N.V. Bank voor Ned. Gemeenten te 's-Gravenhage tot een be drag van ƒ24.000.—. De voornaamste voorwaarden zijn a. koers 100% b. looptijd circa 13 jaren c. rente 6% per jaar, halfjaarlijks te voldoen d. af lossing in één bedrag te voldoen op 2 januari 1971 e. vervroegde aflossing zal niet mogelijk zijn. B. en W. stellen voor deze geldlening aan te gaan en de opbrengst, gelet op de circulaire van de minister van binnenlandse zaken, bezitsvorming en publiek rechtelijke bedrijfsorganisatie van lö maart 1958, te bestemmen voor gedeeltelijke voorziening in het te kort aan vaste financieringsmiddelen, welk tekort nu ruim ƒ600.000.— bedraagt. De heer Oggel heeft tegen dit voorstel nogal be zwaren, o.a. tegen de naar zijn mening vrij lange looptijd en zeer in het bijzonder tegen het hoge rente type, alsook met het oog op de niet mogelijke ver vroegde aflossing. De voorzitter voert de heer Oggel tegemoet dat B. en W. evenzo geredeneerd hebben als hij, alleen maakt het een groot verschil of men als raadslid spreekt dan wel als deel uitmakend van het college. Op het ogenblik is het rente-gamma inderdaad weer zakkend, maar B. en W. stonden voor de beslissing op zeer zakelijke gronden te handelen zoals zij deden door dit voorstel. Als wij ons op het standpunt van de heer Oggel zouden stellen was de kans zeer groot dat er niets zou gebeuren. Hierna werd zonder hoofdelijke stemming dit voorstel aangenomen. Van de gemeen te-secretaris is een verzoek ont vangen een tegemoetkoming te mogen ontvangen in de gemaakte verplaatsingskosten van Kloetinge naar Axel. Krachtens het Besluit verplaatsingskosten secre taris en ontvanger, kan een tegemoetkoming worden verstrekt tot een bedrag van 680,86, t.w. nota ver huizer 177,26 en een vaste vergoeding, zijnde 5% van de jaarwedde is 503,60. B. en W. stelden voor het verzoek in te willigen, mits betrokkene een verklaring overlegt dat hij het bedrag zal terugbetalen, indien hij binnen een tijdvak van 2 jaren op eigen verzoek of ten gevolge van aan hem zelf te wijten feiten of omstandigheden wordt ontslagen. Dienovereenkomstig werd besloten. Aan de heer A. J. Oppeneer te Spui werd een per ceel bouwgrond verkocht gelegen aan de Sparks- straat, aldaar, groot plm. 420 cA. De prijs bedraagt 360 c.A. a ƒ6.— en 60 c.A. a ƒ3.—. Onder de al gemeen geldende voorwaarden werd dit verzoek in gewilligd. Onder dezelfde voorwaarden werd tegen een prijs van 5,75 per c.A. verkocht aan de P.Z.E.M. te Middelburg een stukje grond aan de Roberststraat n plan-Zuid, waarop te zijner tijd een transformator huisje kan worden gebouwd. De woning Gentsevaartstraat 27, eigendom van de heer E. C. Oggel en bewoond door de heer Jacob Overdulve werd onbewoonbaar verklaard en moet binnen een termijn van zes maanden worden ontruimd. Met ééné jaar werd de ontruimingstermijn der on bewoonbaar verklaarde woningen Zuivelstraat 45 en Kijkuit K 68 verlengd. Reeds tweemaal, respectievelijk 28 mei 1956 en 16 april 1957 werd deze termijn bij raadsbesluit verlengd. Daar gebleken is dat deze wo ningen nog in dezelfde slechte toestand verkeren en geen pogingen tot herstel zijn aangewend, terwijl voor de bewoners nog geen andere passende woning be schikbaar is, zijn B. en W. genoopt deze termijn nog maals met een jaar te verlengen ingaande 28 mei 1953. Ten gevolge van het bedanken van de heer P. A Wondergem als raadslid is een vacature ontstaan in de gascommissie, de commissie voor georganiseerd overleg en de bouwcommissie. Voor de gascommissie werd gekozen de heer Hollebek met 9 stemmen. De heer E. Maas kreeg 3 stemmen. Voor de commissie voor georganiseerd overleg wordt gekozen de heer J. Hollebek met 9 stemmen. De heer Gerrits kreeg 2 stemmen en de heer de Kraker 1. Voor de bouwcommissie wordt eveneens de heer J. Hollebek gekozen met 7 stemmen. De heer Pijpelink kreeg 5 stemmen. Desgevraagd nam de heer Hollebek zijn verkiezing tot plaatsvervanger van de heer Wondergem m deze commissie s aan, welke benoeming duurt voor de zittingsperiode van de huidige raad, dus tot september. Aan de orde kwam daarop het voorstel tot wijzi ging van de verordening tot het instellen van een Bij raadsbesluit van 11 mei 1954 werd een koop avond op vrijdag ingesteld voor de textielwinkels. Overeenkomstig de toen bestaande verwachting is gebleken dat het publiek van die koopavond een druk gebruik maakt. Ten gevolge van die mogelijkheid is het publick meer en meer tot de gedachte gekomen dat ook andei e winkeliers op vrijdagavond geopend zijn, waardoor die winkeliers onnodig last ondervinden. Dit is voor verschillende winkeliers aanleiding ge weest om uitbreiding van de koopavond te vragen. Enige tijd geleden heeft de winkeliersvereniging „Axel- Vooruit" een enquete bij haar leden ingesteld en naar aanleiding daarvan een verzoek gedaan om de koop avond op vrijdag uit te breiden tot alle winkels. Na kennisneming van de uitslag van die enquete was de Kamer van Koophandel en Fabrieken van oordeel dat het ingestelde onderzoek niet voldoende was en heeft verzocht een aanvullende enquete in te stellen. Dit is geschied en toen bleek dat ongeveer 70% van de winkeliers in de kom voor uitbreiding van de koopavond was. De Kamer van Koophandel heeft B. en W. mede- gedeeld geen bezwaar te hebben tegen het instellen van een koopavond voor alle winkels, doch adviseert daarmede een proef te nemen voor de duur van een jaar en tegen het verstrijken van die termijn opnieuw een enquete in te stellen. Tegen deze beperking bestaat bij B. en W. geen bezwaar. Des zaterdags is het zeer druk in de winkels in de kom, zodat de consument vaak lang wachten moet en dikwijls is er geen voldoende gelegenheid om rustig een keuze te kunnen doen, hetgeen vooral voor artikelen van duurzame aard gewenst wordt. De winkeliers kunnen des zaterdags geen voldoende aanvullend personeel aantrekken om het publiek ter wille te zijn, waardoor de tijd ontbreekt om de ge wenste service te bieden. Daarbij komt dat, vooral in de zomermaanden, het toeristenbezoek in de laatste jaren belangrijk is toe genomen op het eind van de week. Om het publiek voldoende gelegenheid te geven rustig te kunnen kopen en kiezen, zonder lang te moeten wachten, zijn B. en W. van oordeel dat uitbreiding van de koopgelegen heid noodzakelijk is. Daarom wordt voorgesteld daartoe te besluiten overeenkomstig het bij de stukken gevoegde ontwerp besluit van deze verordening. De heer Oggel heeft niet alleen tegen de koopavond maar ook tegen de enquete op deze wijze bezwaren en ontwikkelde deze. Spr. ziet niet in waarom men niet net zo goed des zaterdags zou kunnen verkopen en zou het heel wat verstandiger vinden de landelijke regeling nu deze in voorbereiding is af te wachten. Deze zal uniform zijn voor heel het land. Ook de voorzitter deelde deze bezwaren en het ge hele college denkt er venzo over en sociaal gezien is het ook volkomen fout. De heer Kesbeke wijst op de inconsequentie toen nog wel zonder enquete een drietal zaken hun doel wisten te bereiken voor het openhouden van hun zaken op vrijdagavond. De heer C. van Bendegem is ook weinig enthou siast over een zodanig voorstel en dit te meer als hij let op de geringe organisatorische drang, die onder het hierbij betrokken personeel levendig blijkt. Na herhaling van de argumenten bij re- en dupliek bracht de voorzitter het voorstel in stemming, dat ten slotte onder tekenen van verwondering over de houding der wethouders, die ook geen van beide bleken warm te lopen voor hun voorstel met 4 tegen 9 stemmen werd verworpen. Voor stemden alleen de beide wethouders en de heren Gerrits en de Feijter, tegen alle andere leden. Vervolgens kwam aan de orde het voorstel tot het vaststellen van een regeling voor het verlenen van een duurtetoeslag op de kindertoelage over het eerste half jaar van 1958. Volgens ministerieel schrijven gaf de minister van binnenlandse zaken onlangs te kennen in verband met het treffen van voorzieningen voor het rijkspersoneel, het op prijs te stellen wanneer voor het gemeente- personeel eveneens een duurtetoeslag op de kinder toelage voor het eerste halfjaar van 1958 bij wijze van voorscot als uitkring ineens zal worden betaald. Hiervoor komen in aaninerking ambtenaren en werklieden, wier loon op 1 januari 1958 niet meer bedroeg dan ƒ416.per maand of 96.— per week en voor zover zij op die datum een kindertoelage c.q. -bijslag genoten ingevolge de voor hen geldende be zoldigingsregeling. Functionarissen, die een nevenbe trekking eklebden, komen daarvoor niet in aanmer king, tenzij zij in meer dan één nevenbetrekking werk zaam zijn en tezamen in alle betrekkingen een volle dagtaak hebben en hun totaal loon de genoemde be dragen niet overschrijdt. Het bedrag van de duurte toeslag bedraagt 15,60 per kind, waarvoor op 1 januari 1958 kindertoelage of-bijslag wordt genoten. Dienovereenkomstig werd onder verwijzing naar het bij de stukken gevoegde ontwerp-besluit, waarin een en ander nader is geregeld, besloten. Hierna volgde het voorstel tot vaststelling van de 7e en 8e wijziging ,an de salaris- en loonverorde- ning 1955, alsmede van de 19e wijziging van de in structie keui.i.,}.-'-hco£d van dienst- centrum Axel, benevens toekenning van een persoonlijke toe lage aan de voorman-vakman. Besloten werd tot vaststelling van de genoemde wijzigingen, zoals deze in de prae-adviezen zijn uit eengezet en tevens werd besloten aan de voorman vakman van de dienst gemeentewerken een gratifi catie te verlenen van 200.— per jaar, met terug werkende kracht tot 1 juli 1955 en voorts tot zolang hij niet in een hogere functie is benoemd. Aan de orde kwam daarop een voorstel tot het inwilligen van diverse subsidieverzoeken. De Stichting Luchtverblniding Zee(uwsch-Vlaan deren, waarvan de gemeente Axel mede-oprichtster is, heeft verzocht in de kosten van de exploitatie van een helicopterdienst Zeeuwsch-Vlaanderen (Axel)—Rot terdam v.v. een zo hoog mogelijke subsidie te ver lenen. Het ligt in de bedoeling deze dienst gedurende de zomermaanden uit te voeren en wel viermaal per week. Gezien het belang van deze luchtverbinding voor Zeeuwsch-Vlaanderen en voor Axel, stellen B. en W. voor een subsidie te verlenen van 1500. Aldus werd besloten. Zoals wellicht bekend is, is de Terneuzense Mu ziekschool in oktober 1952 opgericht mei subsidie van de provincie en de gemeente Terneuzen. B. en W. achten het muziekonderwijs van een dusdanig belang, dat het alleszins verantwoord is te achten de Stichting financieel tegemoet te komen. Zij stellen daarom voor de Terneuzense Muziek school een subsidie te verlenen voor 1957 van 90,69. Dit betreft 17 Axelse leerlingen. De heer Maas vroeg het motief voor dit voor stel, hetwelk naar zijn mening tot gevolg zal hebben een analoog verzoek voor andere kinderen, die lessen ontvangen van de Zeeuwse Muziekschool. De voorzitter zegt dat B. eii Vv. gaarne heel wat verder zouden gaan in dit opzicht, cjeiffP de be staande behoeften ter plaatse. Het college streeft naar de vestiging van een dependance van een mu ziekschool al zal dit dan een heel wat groter bedrag vereisen, maar met het oog op de verheffing van het culturele peil hebben B. en W. er dat ook unaniem voor over. Dit voorstel werd langdurig bediscussieeerd, waar van als uitvloeisel aanneming zonder hoofdelijke stemming het gevolg was. Evenals in voorgaande jaren verzoekt de Provin ciale Commissie ter bevordering van rijkswege van de Rundveefokkerij in Zeeland wederom een bijdrage voor het beschikbaar stellen van prijzen ten behoeve van de rundveekeuringen in 1958. B .en W. stellen voor een bijdrage te verlenen van 25.hetgeen werd besloten. Van 10-14 juni a.s. wordt in het Schuttershof te Middelburg een provinciale huisvlijttentoonstelling ge houden onder de naam „Bezige Handen II Deze zal een demonstratie geven van hetgeen in vrije tijd gedurende de wintermaanden als volkskunst is gepresteerd. De beste werkstukken worden be kroond. De Commissie verzoekt voor dit doel een herinneringsmedaille beschikbaar te stellen. (Vervolg op pagina 2)

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1958 | | pagina 1