AXELSE COURANT
De Amerikanen zijn gek op
antiek op wielen.
Oprichtino afd. Oost Zeenwsch-Vlaanderen van de V.V.D.
J C VINK
Frankering bij abonnement, Axel
ZATERDAG 15 MAART 1958
72e Jaargang No. 46
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
VERSCHIJNT IEDf E WOENSDAG EN ZATERDAG
Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK
Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tol. 0 1155-646
HoofdredactieJ. C. VINK
Idéaal voor ieder y\
die brieven schrijft!
FIRMA
Markt 12
AXEL
Het kenmerk van de jeugd is de belangstelling voor technische nieuwigheden. Die
be' angstelling was wel het grootst in de tijd, dat de techniek zich pas begon te ont
wikkelen. Het beqon -net stoommachine's, later kwamen de locomotieven, de auto's,
de vliegtuigen. Thans heeft de techniek zich zo ver ontwikkeld, dat ze bijna tè in
gewikkeld vordt voor de jeugdige belangstelling. Vroeger was dat anders.
Veertig jaar geleden stond de automobiel-industrie nog in de kinderschoenen. Dozijnen
fabrikanten brachten onafhankelijk van elkander en zonder dat enige samenwerking
of normalisatie bestond, hun merken op de markt.
Alleen de kapitaalkrachtigen konden zich
de weelde van een rijtuig-zonder-paarden
veroorloven ,en het' waren meestal sportieve
leden, die er geen bezwaar in zagen in een
open wagen langs slechte wegen te „jagen",
met alle risico's van lekke banden en defecte
motoren, van opgewonden boeren en op be
keuringen azende veldwachters.
Zo lang de auto een bezienswaardigheid
was stond ze in het middelpunt der belang
stelling, vooral van de jeugd. Niet alleen in
Europa, maar vooral ook in het land der
techniek Amerika. De jongelui wisten tot
op een prik alle bijzonderheden van de
merken, waarvan we er thans vele niet eens
meer bij geruchte kennen de Stevens Durya,
de Stanley Steamer, de Stutz Bearcat en meer
van die illustre merken, die geschiedenis
hebben gemaakt en nu geschiedenis zijn ge
worden.
Meestal waren de carrosserieën van deze
auto's op bestelling gemaakt en het was niet
zo gemakkelijk met één oogopslag aan het
carrosserie-type het merk te zien.
Dat waren de wagens, waarnaar de jeug
dige Amerikanen hun ogen uitkeken, waar
van ze alle bijzonderheden wisten en die bij
velen hunner een ruimere belangstelling
voor de autosport deed ontwaken. Momen
teel is er weinig „sport" meer op autogebied
te beleven. De wagens zijn tot het uiterste
geperfectioneerd, de stroomlijn-carrosserie
verbergt alle onderdelen, alleen de bumper
steekt nog uit. De wegen zijn perfect, overal
vindt men benzinestations en dealers, die de
gebreken terstond verhelpen.
Het kind speelt graag en diat spelende kind
in de mensen sterft nimmer geheel.
Jacht op wrakken.
Kort voor de tweede wereldoorlog vonden
enkele Amerikanen elkaar in hun belang
stelling voor die oude romantische karretjes.
Een 1911-Buick of 1909-Studebaker, die hier
of daar in een garage of op een autokerkhof
langzaam stond te verroesten, werd door
zo'n liefhebber ontdekt voor een schim
metje gekocht en dan begon het moeizame
werk, de wagen weer rijklaar te krijgen.
Langzamerhand verspreidde zich deze lief
hebberij. Natuurlijk werden verenigingen
gesticht. De Antique Automobile Club of
America, The Veteran Motor Club of Ame
rica, The Horseless Carriage Club. Gedu
rende een weekend komen de trotse bezit
ters van deze rijdende antiquiteiten bijeen,
steken elkaar met hun aanwinsten de ogen
uit en ondernemen dan een gemeenschap
pelijke rijtoer, die vanzelfsprekend grote be
langstelling trekt en het aantal liefhebbers
doet toenemen.
Ook deze sport is, zoals dat vroeger was,
een sport voor mensen met dikke beurzen.
Het „herenblad" Esquire wijdt er bijzondere
aandacht aan en weet er dan ook interes
sante bijzonderheden van te vertellen.
Zo bezit de zanger James Melton meer
dan honderd antieke wagens, hij heeft er
zelfs een museum voor gesticht. Zijn lieve
lingswagen is een 1907 Rolls Royce de
enige wagen die door alles heen het speci
fieke radiatorfront behouden heeft die
glimt van het koper.
Een andere liefhebber, een katoenhande
laar uit Providence, heeft achttien maanden
en 2500 dollar gespendeerd aan het oplap
pen van een 1909-Simplex, die nu weer een
plezier is om naar te kijken en regelmatig
over de wegen toert.
Niet voor de kleine man.
Trouwens, de liefhebberij wordt steeds
duurder. Want de autohandelaren die vroe
ger voor een habbekrats zo'n beetsje over
deden en nog blij waren dat ze van de rom
mel af waren, hebben winst geroken. De
verzamelaar mag nu blij zijn, wanneer hij
voor honderd dollar zo'n stuk oud roest
kan meennemen.
Het ontdekken van deze eerwaardige an
tiquiteiten is een kunst op zichzelf. Een der
grote verzamelaars, Waterman, heeft er
desondanks niet minder dan 150 bijeen. Er
zijn musea ingericht, waar de oude karretjes
te bezichtigen zijn en merkwaardige cir
kelgang het zijn vooral de schooljongens,
die hier rondhangen en een opmerkelijke
kennis tentoonspreiden zoals weleer hun
vaders van alle geheimzinnigheden van
die oude wagens.
En wie geen paar duizend dollar te missen
heeft, om zelf zo'n oude kar op te knappen,
wie geen speciale mecanicien kan aanstellen
om de motor in orde en het koper gepoetst
te houden, die kan voor een paar dollar een
model van die „Old Timers" van een Ford-
T 1909 of een 1909 Stanley Steamer kopen
voor zijn verzameling.
De zin voor traditie, die juist in het tra-
ditieloze Amerika zo sterk is, gecombineerd
met snobisme en de behoefte „to show off"
in nuchter Hollans op te scheppen
een uitlaat gevonden in de verzameling van
antiek op wielen.
EEN STORMDAM IN DE WESTER-
SCHELDE.
Het plan-Van Buggenhout door experts
niet zonder meer verworpen.
Enige tijd geleden publiceerden wij een
artikel aangaande het plan van de Belgische
senator Van Buggenhout om een stormdam
te werpen in de Westerschelde. Dit naar
aanleiding van een uiteenzetting, welke deze
senator destijds had verstrekt aan De Gazet
van Antwerpen.
Thans weet dit blad te melden dat de
Belgische Senaatscommissie voor Openbare
Werken woensdag een uiteenzetting heeft
gehoord van de heer Van Buggenhout, over
zijn plan.
Zoals men zich zal herinneren voorziet dit
plan in het werpen van een stormdam in de
Westerschelde ter hoogte van Perkpolder—
Hansweert en het graven van een land-
kanaal in Zeeuwsch-Vlaanderen van Ter-
neuzen naar Graauw, om langs daar de
scheepvaart van en naar Antwerpen door
te laten. Het grote voordeel van dit plan,
zo betoogde de senator, is dat het getij op
de Schelde, van de stormdam tot Gent, ge
normaliseerd kan worden en nooit beneden
vaarpeil zal zakken, wat de kostelijke bag-
gerwerken voor een deel overbodig maakt.
Wat die werken aangaat, meende de sena
tor dat zij zonder een stormdam minstens
10 milliard zullen kosten, als men ten minste
een vaargeul wil maken, die het aan schepen
van grote tonnage mogelijk moet maken tot
aan de sluis van Fort Frederik te komen.
Het departement denkt dat dit baggerwerk
uitgevoerd kan worden voor 1,5 milliard.
De aanwezige experts hebben hun ant
woord in zake het plan-Van Buggenhout ;n
beraad gehouden. Zij zullen binnenkort hun
bevindingen bekend maken. Maar uit de
eerste reacties bleek dat zij het plan niet
zonder meer afkeuren. Wel lijkt het hen
nodig er enige technische wijzigingen in aan
te brengen.
DE ARBEIDSMARKT IN FEBRUARI.
De niveaustijging van de werkloosheid
zet zich voort.
Het aantal werkloze mannen daalde in
de verslagmaand doordat in verschillende
bedrijfstakken het seizoen weer iets op gang
kwam en de bezetting van de aanvullende
werken toenam. Van het aantal werkloze
mannen per eind februari waren 10.967 te
werkgesteld ingevolge de sociale werkvoor
zieningsregelingen, tegen 10.026 op het eind
van de vorige maand.
Terwijl de geregistreerde arbeidsreserve
in februari doorgaans een seizoendaling van
enige duizenden te zien geeft, steeg deze in
de verslagperiode met rond 2000. De ver
klaring hiervan is mede gelegen in een ver
dere stijging van het niveau van de werk
loosheid. Dit niveau „zijnde het voor sei
zoenschommelingen gecorrigeerde cijfer",
steeg in de verslagmaand van 81.000 tot
89.000.
De stijging van het werkloosheidsniveau
in de voorafgaande maanden ten gevolge
van financieel-economische factoren zette
zich voort. Voorts nam de werkloosheid toe
door de recente ontwikkelingen in Indone
sië, die enerzijds een toevloeiing van gere-
patrieerden op de arbeidsmarkt tot gevolg
hadden en anderszijds leidden tot ontslag
van personeel, bij die ondernemingen, wier
activiteit voor een groot deel op Indonesië
is gericht. Ten slotte hebben ook de weers
omstandigheden in de laatste week. van
februari een ongunstige invloed gehad op
Het werkloosheidscijfer.
De geringe daling in de werkloosheid van
bouwvakarbeiders, waarvan rond 250 in de
water-, spoor- en wegenbouw en rond 700
in de burgerlijke- en utiliteitsbouw, is uit
sluitend toe te schrijven aan seizoenfactoren.
Van een wezenlijk herstel van de bouw
activiteit kan derhalve nog niet worden ge
sproken. In verhand hiermede valt nog een
verdergaande daling van de werkgelegen
heid in de toeleveringsbedrijven waar te
nemen met name in de cementwaren-, be
ton- en baksteenindustrie, de constructie
bedrijven, de kabelindustrie en de centrale-
verwarmingsbedrijven.
In de metaalnijverheid daalde de werk
gelegenheid voorts door vermindering van
overheidsopdrachten, o.m. van electrische
apparaten, terwijl daarnaast de metaalfa-
brieken, welke duurzame consumptiegoede
ren produceren hun afzet verder zagen terug
Iepen. De orderpositie in de scheepsbouw-
en reparatiebedrijven wordt, hoewel er van
ontslagen van enige omvang nog geen sprake
is, iets minder gunstig, voornamelijk ten ge
volge van de lage vrachtprijzen en finan
cieringsmoeilijkheden. Hierdoor verminder
de de werkgelegenheid in aan de scheeps
bouw toeleverende bedrijven als de scheeps
motorenindustrie.
De lage vrachtprijzen, die tot gevolg had
den dat een aantal schepen moest worden
opgelegd en de recente ontwikkelingen in
Indonesië leidden tot vermindering van de
werkgelegenheid in de scheepvaart. Voor
een deel kan de toeneming van het aanbod
van kantoorpersoneel ook aan de laatstge
noemde factor worden toegeschreven.
De minder gunstige ontwikkeling van de
werkgelegenheid in de textielindustrie, ter.
gevolge van abnormaal grote voorraadvor-
ming in het verleden, exportmoeilijkheden
en de afwachtende houding van de consu
menten, zette zich in de verslagmaand voort.
In de kledingindustrie daarentegen is de
werkgelegenheid w'eer toegenomen. Hoewel
later dan gewoonlijk beginnen de voorjaars
orders geleidelijk los te komen. De gunstiger
ontwikkeling in deze bedrijfstak deed vooral
het aanbod van vrouwelijk personeel dalen
en de vraag toenemen.
De meubelindustrie vertoonde eveneens
een lichte opleving.
Het grotere aanbod op de arbeidsmarkt
heeft in de afgelopen miaanden de arbeiders-
tekorten in het mijnbedrijf belangrijk doen
afnemen, terwijl bovendien het personeels
verloop verminderde.
De geregistreerde arbeids-reserve van
mannen was als volgt verspreid over de
provincies
Deze week werd te Terneuzen in Hotel
„Centraal de oprichtingsvergadering van de
afdeling Oost Zeeuwsch-Vlaanderen van de
Volkspartij voor Vrijheid en Democratie
(V.V.D. gehouden.
Met de verkiezingen voor de Provinciale
Staten en de gemeenteraden in zicht stelden
de initiatiefnemers zich ten doel te komen
tot de oprichting van een afdeling Oost
Zeeuwsch-Vlaanderen der V.V.D., welke
naast de behartiging van de regionale aan
gelegenheden een stimulerende invloed zal
kunnen gaan uitoefenen ten aanzien van de
werkzaamheid der plaatselijke afdelingen.
Ter vergadering waren mede aanwezig, mr.
J. F. G. Schlingemann uit Goes, lijstaanvoer
der voor de V.V.D. voor de Statenverkie
zingen in Zeeland en ir. C. A. L. Horstmann
te Sas van Gent, candidaat-lid voor de
Statenverkiezingen Zeeland voor de V.V.D.
De opkomst voor deze vergadering was be
vredigend. Een 50-tal belangstellenden uit
de gemeenten Axel, Hoek, Sas van Gent,
Terneuzen en Zaamslag waren aanwezig.
De vergadering stond onder leiding van
ir. J. F. Denie te Terneuzen, één der initia
tiefnemers. In zij openingswoord memoreer
de deze in het kort de pogingen, die vroeger
werden gedaan om tot oprichting van een
afdeling te komen, zonder toen het gewenste
resultaat op te leveren.
Spreker constateerde dat enige jaren terug
het politieke klimaat in Nederland een ma
tige belangstelling van de zijde der V.V.D.-
kiezers misschien begrijpelijk maakte, doch
dat momenteel de politieke situatie dermate
ernstig is, dat organisatie een gebiedende eis
moet worden genoemd. Het is voor een
ieder waarneembaar, dat in ons land reeds
veel te ver gegaan is met een streven, waar
in het particuliere initiatief en de persoon
lijke verantwoordelijkheid zoveel mogelijk
worden teruggedrongen, waarin individuele
bezitsvorming ook voor de werknemer
onmogelijk wordt gemaakt door een fu
neste belastingpolitiek en waarin een inge
wikkeld en veel te omvangrijk Staatsappa
raat schatten gelds kost en remmend werkt
op een soepele economische vooruitgang en
ontwikkeling.
Het initiatief tot deze oprichtingsvergade
ring, hoezeer van V.V.D.-zijde genomen,
moet dan ook gefcien worden als een streven
om te komen tot samenbundeling van alle
krachten, die zich met volledig respect
voor elke godsdienstige overtuiging wil
len richten op de bescherming en het be
houd van de zo waardevolle beginselen, die
thans algemeen in de verdrukking zijn ge
komen.
Na zijn openingswoord stelde spreker de
aanwezigen in de gelegenheid zich als lid
dezer afdeling op te geven.
Ir. Denie schetste vervolgens in grote lij
nen de toekomstig gedachte organisatie,
waarin de afdeling overkoepelend orgaan
za' zijn voor de plaatselijk op te richten
kringen. Van elke plaatselijke kring zullen
één of twee contactpersonen zitting nemen
in het afdelingsbestuur.
In de daarop volgende bestuursverkiezing
werden in het afdelingsbestuur gekozen ir.
J. F. Denie, Terneuzen (voorzitter), J. W.
de Feijter, Hoek (secretaris) en R. G, Vrie-
ling, Terneuzen (penningmeester). Als lid
contactpersoon voor de verschillende krin
gen werden gekozen voor Axel A. H. v. d.
Lee en A. P. Esselbrugge voor Hoek A.
Wolfert en Abr. Haak voor Sas van Gent
H. Scheffer en J. Acke voor Terneuzen:
J. J. de Smidt en dr. A. W. Brons voor
Zaamslag A. Dees.
Na de pauze hield mr. J. F. G. Schlinge
mann een rede. In directe aansluiting op de
toespraak van ir. Denie constateerde spreker
dat de V.V.D., die bij de verkiezingen in
1956 gedragen werd door het vertrouwen
van een half millioen zelfstandig denkende
Nederlandse mannen en vrouwen, momen
teel in opmars is. Onmiskenbaar is er een
kentering waar te nemen bij hen, die tot voor
kort nog geloofden, dat in Nederland aan
particulier initiatief en persoonlijke verant
woordelijkheid nog wel de nodige ruimte
zou worden gelaten en dat de voor een
krachtig volksbestaan zo noodzakelijke in
dividuele bezitsvorming nog wel een kans
van slagen zou hebben. Velen komen thans
tot de conclusie, dat de massa zich tot dus
ver heeft laten leiden in de richting van de
koude socialisatie, welke in feite neerkomt
op de ramp van een staatsabsolutisme.
De verwachting is gewettigd, dat zij zich
bij de komende verkiezingen zullen uitspre
ken voor de door de V.V.D. uitgedragen
wordende beginselen en dat zij dus in be
langrijke getale hun candidaten zullen zoe
ken op de V.V.D.-lijst. Spreker haalde enige
recente voorbeelden aan, waaronder de
melkprijskwestie, waaruit de ongewenste
gang van zaken in het huidige politieke be
stel wel overduidelijk bleek.
ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 6 cent
Kwartaal-abonnement i
Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen f 1,75
Buitenland f 2,00
ADVQTINTIEPilJS: S c«nt per m.m.
Bij contracten belangrijke reductie,
lap «onden Mededelingen 20 cent per m.m.
Klein*, kdvertentlén (maximum 6 regels) 1-5 regels
70 cent Iedere regel meer 12 cent extra.
1957
1958
jan.
febr.
jan.
Febr.
Groningen
7273
7305
11455
12105
83
87
Friesland
7766
7633
11360
11225
86
84
Drente
8123
8541
11638
11848
130
133
Overijsel
4248
4142
9453
9780
40
42
Gelderland
4243
4126
12845
12868
36
36
Utrecht
1526
1473
4872
4871
26
26
N.-Holland
5941
5784
16367
17014
27
29
Z.-Holland
6984
6922
17720
17457
23
23
Zeeland
2131
2397
4870
4666
58
56
N.-Brabant
5715
5584
17002
17437
41
42
Limburg
1327
1256
4929
4902
20
19
Totaal
55277 55163
122511
124173
38
38