AXELSE COURANT De Amerikanen zijn gek op antiek op wielen. Oprichtino afd. Oost Zeenwsch-Vlaanderen van de V.V.D. J C VINK Frankering bij abonnement, Axel ZATERDAG 15 MAART 1958 72e Jaargang No. 46 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDf E WOENSDAG EN ZATERDAG Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tol. 0 1155-646 HoofdredactieJ. C. VINK Idéaal voor ieder y\ die brieven schrijft! FIRMA Markt 12 AXEL Het kenmerk van de jeugd is de belangstelling voor technische nieuwigheden. Die be' angstelling was wel het grootst in de tijd, dat de techniek zich pas begon te ont wikkelen. Het beqon -net stoommachine's, later kwamen de locomotieven, de auto's, de vliegtuigen. Thans heeft de techniek zich zo ver ontwikkeld, dat ze bijna tè in gewikkeld vordt voor de jeugdige belangstelling. Vroeger was dat anders. Veertig jaar geleden stond de automobiel-industrie nog in de kinderschoenen. Dozijnen fabrikanten brachten onafhankelijk van elkander en zonder dat enige samenwerking of normalisatie bestond, hun merken op de markt. Alleen de kapitaalkrachtigen konden zich de weelde van een rijtuig-zonder-paarden veroorloven ,en het' waren meestal sportieve leden, die er geen bezwaar in zagen in een open wagen langs slechte wegen te „jagen", met alle risico's van lekke banden en defecte motoren, van opgewonden boeren en op be keuringen azende veldwachters. Zo lang de auto een bezienswaardigheid was stond ze in het middelpunt der belang stelling, vooral van de jeugd. Niet alleen in Europa, maar vooral ook in het land der techniek Amerika. De jongelui wisten tot op een prik alle bijzonderheden van de merken, waarvan we er thans vele niet eens meer bij geruchte kennen de Stevens Durya, de Stanley Steamer, de Stutz Bearcat en meer van die illustre merken, die geschiedenis hebben gemaakt en nu geschiedenis zijn ge worden. Meestal waren de carrosserieën van deze auto's op bestelling gemaakt en het was niet zo gemakkelijk met één oogopslag aan het carrosserie-type het merk te zien. Dat waren de wagens, waarnaar de jeug dige Amerikanen hun ogen uitkeken, waar van ze alle bijzonderheden wisten en die bij velen hunner een ruimere belangstelling voor de autosport deed ontwaken. Momen teel is er weinig „sport" meer op autogebied te beleven. De wagens zijn tot het uiterste geperfectioneerd, de stroomlijn-carrosserie verbergt alle onderdelen, alleen de bumper steekt nog uit. De wegen zijn perfect, overal vindt men benzinestations en dealers, die de gebreken terstond verhelpen. Het kind speelt graag en diat spelende kind in de mensen sterft nimmer geheel. Jacht op wrakken. Kort voor de tweede wereldoorlog vonden enkele Amerikanen elkaar in hun belang stelling voor die oude romantische karretjes. Een 1911-Buick of 1909-Studebaker, die hier of daar in een garage of op een autokerkhof langzaam stond te verroesten, werd door zo'n liefhebber ontdekt voor een schim metje gekocht en dan begon het moeizame werk, de wagen weer rijklaar te krijgen. Langzamerhand verspreidde zich deze lief hebberij. Natuurlijk werden verenigingen gesticht. De Antique Automobile Club of America, The Veteran Motor Club of Ame rica, The Horseless Carriage Club. Gedu rende een weekend komen de trotse bezit ters van deze rijdende antiquiteiten bijeen, steken elkaar met hun aanwinsten de ogen uit en ondernemen dan een gemeenschap pelijke rijtoer, die vanzelfsprekend grote be langstelling trekt en het aantal liefhebbers doet toenemen. Ook deze sport is, zoals dat vroeger was, een sport voor mensen met dikke beurzen. Het „herenblad" Esquire wijdt er bijzondere aandacht aan en weet er dan ook interes sante bijzonderheden van te vertellen. Zo bezit de zanger James Melton meer dan honderd antieke wagens, hij heeft er zelfs een museum voor gesticht. Zijn lieve lingswagen is een 1907 Rolls Royce de enige wagen die door alles heen het speci fieke radiatorfront behouden heeft die glimt van het koper. Een andere liefhebber, een katoenhande laar uit Providence, heeft achttien maanden en 2500 dollar gespendeerd aan het oplap pen van een 1909-Simplex, die nu weer een plezier is om naar te kijken en regelmatig over de wegen toert. Niet voor de kleine man. Trouwens, de liefhebberij wordt steeds duurder. Want de autohandelaren die vroe ger voor een habbekrats zo'n beetsje over deden en nog blij waren dat ze van de rom mel af waren, hebben winst geroken. De verzamelaar mag nu blij zijn, wanneer hij voor honderd dollar zo'n stuk oud roest kan meennemen. Het ontdekken van deze eerwaardige an tiquiteiten is een kunst op zichzelf. Een der grote verzamelaars, Waterman, heeft er desondanks niet minder dan 150 bijeen. Er zijn musea ingericht, waar de oude karretjes te bezichtigen zijn en merkwaardige cir kelgang het zijn vooral de schooljongens, die hier rondhangen en een opmerkelijke kennis tentoonspreiden zoals weleer hun vaders van alle geheimzinnigheden van die oude wagens. En wie geen paar duizend dollar te missen heeft, om zelf zo'n oude kar op te knappen, wie geen speciale mecanicien kan aanstellen om de motor in orde en het koper gepoetst te houden, die kan voor een paar dollar een model van die „Old Timers" van een Ford- T 1909 of een 1909 Stanley Steamer kopen voor zijn verzameling. De zin voor traditie, die juist in het tra- ditieloze Amerika zo sterk is, gecombineerd met snobisme en de behoefte „to show off" in nuchter Hollans op te scheppen een uitlaat gevonden in de verzameling van antiek op wielen. EEN STORMDAM IN DE WESTER- SCHELDE. Het plan-Van Buggenhout door experts niet zonder meer verworpen. Enige tijd geleden publiceerden wij een artikel aangaande het plan van de Belgische senator Van Buggenhout om een stormdam te werpen in de Westerschelde. Dit naar aanleiding van een uiteenzetting, welke deze senator destijds had verstrekt aan De Gazet van Antwerpen. Thans weet dit blad te melden dat de Belgische Senaatscommissie voor Openbare Werken woensdag een uiteenzetting heeft gehoord van de heer Van Buggenhout, over zijn plan. Zoals men zich zal herinneren voorziet dit plan in het werpen van een stormdam in de Westerschelde ter hoogte van Perkpolder— Hansweert en het graven van een land- kanaal in Zeeuwsch-Vlaanderen van Ter- neuzen naar Graauw, om langs daar de scheepvaart van en naar Antwerpen door te laten. Het grote voordeel van dit plan, zo betoogde de senator, is dat het getij op de Schelde, van de stormdam tot Gent, ge normaliseerd kan worden en nooit beneden vaarpeil zal zakken, wat de kostelijke bag- gerwerken voor een deel overbodig maakt. Wat die werken aangaat, meende de sena tor dat zij zonder een stormdam minstens 10 milliard zullen kosten, als men ten minste een vaargeul wil maken, die het aan schepen van grote tonnage mogelijk moet maken tot aan de sluis van Fort Frederik te komen. Het departement denkt dat dit baggerwerk uitgevoerd kan worden voor 1,5 milliard. De aanwezige experts hebben hun ant woord in zake het plan-Van Buggenhout ;n beraad gehouden. Zij zullen binnenkort hun bevindingen bekend maken. Maar uit de eerste reacties bleek dat zij het plan niet zonder meer afkeuren. Wel lijkt het hen nodig er enige technische wijzigingen in aan te brengen. DE ARBEIDSMARKT IN FEBRUARI. De niveaustijging van de werkloosheid zet zich voort. Het aantal werkloze mannen daalde in de verslagmaand doordat in verschillende bedrijfstakken het seizoen weer iets op gang kwam en de bezetting van de aanvullende werken toenam. Van het aantal werkloze mannen per eind februari waren 10.967 te werkgesteld ingevolge de sociale werkvoor zieningsregelingen, tegen 10.026 op het eind van de vorige maand. Terwijl de geregistreerde arbeidsreserve in februari doorgaans een seizoendaling van enige duizenden te zien geeft, steeg deze in de verslagperiode met rond 2000. De ver klaring hiervan is mede gelegen in een ver dere stijging van het niveau van de werk loosheid. Dit niveau „zijnde het voor sei zoenschommelingen gecorrigeerde cijfer", steeg in de verslagmaand van 81.000 tot 89.000. De stijging van het werkloosheidsniveau in de voorafgaande maanden ten gevolge van financieel-economische factoren zette zich voort. Voorts nam de werkloosheid toe door de recente ontwikkelingen in Indone sië, die enerzijds een toevloeiing van gere- patrieerden op de arbeidsmarkt tot gevolg hadden en anderszijds leidden tot ontslag van personeel, bij die ondernemingen, wier activiteit voor een groot deel op Indonesië is gericht. Ten slotte hebben ook de weers omstandigheden in de laatste week. van februari een ongunstige invloed gehad op Het werkloosheidscijfer. De geringe daling in de werkloosheid van bouwvakarbeiders, waarvan rond 250 in de water-, spoor- en wegenbouw en rond 700 in de burgerlijke- en utiliteitsbouw, is uit sluitend toe te schrijven aan seizoenfactoren. Van een wezenlijk herstel van de bouw activiteit kan derhalve nog niet worden ge sproken. In verhand hiermede valt nog een verdergaande daling van de werkgelegen heid in de toeleveringsbedrijven waar te nemen met name in de cementwaren-, be ton- en baksteenindustrie, de constructie bedrijven, de kabelindustrie en de centrale- verwarmingsbedrijven. In de metaalnijverheid daalde de werk gelegenheid voorts door vermindering van overheidsopdrachten, o.m. van electrische apparaten, terwijl daarnaast de metaalfa- brieken, welke duurzame consumptiegoede ren produceren hun afzet verder zagen terug Iepen. De orderpositie in de scheepsbouw- en reparatiebedrijven wordt, hoewel er van ontslagen van enige omvang nog geen sprake is, iets minder gunstig, voornamelijk ten ge volge van de lage vrachtprijzen en finan cieringsmoeilijkheden. Hierdoor verminder de de werkgelegenheid in aan de scheeps bouw toeleverende bedrijven als de scheeps motorenindustrie. De lage vrachtprijzen, die tot gevolg had den dat een aantal schepen moest worden opgelegd en de recente ontwikkelingen in Indonesië leidden tot vermindering van de werkgelegenheid in de scheepvaart. Voor een deel kan de toeneming van het aanbod van kantoorpersoneel ook aan de laatstge noemde factor worden toegeschreven. De minder gunstige ontwikkeling van de werkgelegenheid in de textielindustrie, ter. gevolge van abnormaal grote voorraadvor- ming in het verleden, exportmoeilijkheden en de afwachtende houding van de consu menten, zette zich in de verslagmaand voort. In de kledingindustrie daarentegen is de werkgelegenheid w'eer toegenomen. Hoewel later dan gewoonlijk beginnen de voorjaars orders geleidelijk los te komen. De gunstiger ontwikkeling in deze bedrijfstak deed vooral het aanbod van vrouwelijk personeel dalen en de vraag toenemen. De meubelindustrie vertoonde eveneens een lichte opleving. Het grotere aanbod op de arbeidsmarkt heeft in de afgelopen miaanden de arbeiders- tekorten in het mijnbedrijf belangrijk doen afnemen, terwijl bovendien het personeels verloop verminderde. De geregistreerde arbeids-reserve van mannen was als volgt verspreid over de provincies Deze week werd te Terneuzen in Hotel „Centraal de oprichtingsvergadering van de afdeling Oost Zeeuwsch-Vlaanderen van de Volkspartij voor Vrijheid en Democratie (V.V.D. gehouden. Met de verkiezingen voor de Provinciale Staten en de gemeenteraden in zicht stelden de initiatiefnemers zich ten doel te komen tot de oprichting van een afdeling Oost Zeeuwsch-Vlaanderen der V.V.D., welke naast de behartiging van de regionale aan gelegenheden een stimulerende invloed zal kunnen gaan uitoefenen ten aanzien van de werkzaamheid der plaatselijke afdelingen. Ter vergadering waren mede aanwezig, mr. J. F. G. Schlingemann uit Goes, lijstaanvoer der voor de V.V.D. voor de Statenverkie zingen in Zeeland en ir. C. A. L. Horstmann te Sas van Gent, candidaat-lid voor de Statenverkiezingen Zeeland voor de V.V.D. De opkomst voor deze vergadering was be vredigend. Een 50-tal belangstellenden uit de gemeenten Axel, Hoek, Sas van Gent, Terneuzen en Zaamslag waren aanwezig. De vergadering stond onder leiding van ir. J. F. Denie te Terneuzen, één der initia tiefnemers. In zij openingswoord memoreer de deze in het kort de pogingen, die vroeger werden gedaan om tot oprichting van een afdeling te komen, zonder toen het gewenste resultaat op te leveren. Spreker constateerde dat enige jaren terug het politieke klimaat in Nederland een ma tige belangstelling van de zijde der V.V.D.- kiezers misschien begrijpelijk maakte, doch dat momenteel de politieke situatie dermate ernstig is, dat organisatie een gebiedende eis moet worden genoemd. Het is voor een ieder waarneembaar, dat in ons land reeds veel te ver gegaan is met een streven, waar in het particuliere initiatief en de persoon lijke verantwoordelijkheid zoveel mogelijk worden teruggedrongen, waarin individuele bezitsvorming ook voor de werknemer onmogelijk wordt gemaakt door een fu neste belastingpolitiek en waarin een inge wikkeld en veel te omvangrijk Staatsappa raat schatten gelds kost en remmend werkt op een soepele economische vooruitgang en ontwikkeling. Het initiatief tot deze oprichtingsvergade ring, hoezeer van V.V.D.-zijde genomen, moet dan ook gefcien worden als een streven om te komen tot samenbundeling van alle krachten, die zich met volledig respect voor elke godsdienstige overtuiging wil len richten op de bescherming en het be houd van de zo waardevolle beginselen, die thans algemeen in de verdrukking zijn ge komen. Na zijn openingswoord stelde spreker de aanwezigen in de gelegenheid zich als lid dezer afdeling op te geven. Ir. Denie schetste vervolgens in grote lij nen de toekomstig gedachte organisatie, waarin de afdeling overkoepelend orgaan za' zijn voor de plaatselijk op te richten kringen. Van elke plaatselijke kring zullen één of twee contactpersonen zitting nemen in het afdelingsbestuur. In de daarop volgende bestuursverkiezing werden in het afdelingsbestuur gekozen ir. J. F. Denie, Terneuzen (voorzitter), J. W. de Feijter, Hoek (secretaris) en R. G, Vrie- ling, Terneuzen (penningmeester). Als lid contactpersoon voor de verschillende krin gen werden gekozen voor Axel A. H. v. d. Lee en A. P. Esselbrugge voor Hoek A. Wolfert en Abr. Haak voor Sas van Gent H. Scheffer en J. Acke voor Terneuzen: J. J. de Smidt en dr. A. W. Brons voor Zaamslag A. Dees. Na de pauze hield mr. J. F. G. Schlinge mann een rede. In directe aansluiting op de toespraak van ir. Denie constateerde spreker dat de V.V.D., die bij de verkiezingen in 1956 gedragen werd door het vertrouwen van een half millioen zelfstandig denkende Nederlandse mannen en vrouwen, momen teel in opmars is. Onmiskenbaar is er een kentering waar te nemen bij hen, die tot voor kort nog geloofden, dat in Nederland aan particulier initiatief en persoonlijke verant woordelijkheid nog wel de nodige ruimte zou worden gelaten en dat de voor een krachtig volksbestaan zo noodzakelijke in dividuele bezitsvorming nog wel een kans van slagen zou hebben. Velen komen thans tot de conclusie, dat de massa zich tot dus ver heeft laten leiden in de richting van de koude socialisatie, welke in feite neerkomt op de ramp van een staatsabsolutisme. De verwachting is gewettigd, dat zij zich bij de komende verkiezingen zullen uitspre ken voor de door de V.V.D. uitgedragen wordende beginselen en dat zij dus in be langrijke getale hun candidaten zullen zoe ken op de V.V.D.-lijst. Spreker haalde enige recente voorbeelden aan, waaronder de melkprijskwestie, waaruit de ongewenste gang van zaken in het huidige politieke be stel wel overduidelijk bleek. ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 6 cent Kwartaal-abonnement i Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen f 1,75 Buitenland f 2,00 ADVQTINTIEPilJS: S c«nt per m.m. Bij contracten belangrijke reductie, lap «onden Mededelingen 20 cent per m.m. Klein*, kdvertentlén (maximum 6 regels) 1-5 regels 70 cent Iedere regel meer 12 cent extra. 1957 1958 jan. febr. jan. Febr. Groningen 7273 7305 11455 12105 83 87 Friesland 7766 7633 11360 11225 86 84 Drente 8123 8541 11638 11848 130 133 Overijsel 4248 4142 9453 9780 40 42 Gelderland 4243 4126 12845 12868 36 36 Utrecht 1526 1473 4872 4871 26 26 N.-Holland 5941 5784 16367 17014 27 29 Z.-Holland 6984 6922 17720 17457 23 23 Zeeland 2131 2397 4870 4666 58 56 N.-Brabant 5715 5584 17002 17437 41 42 Limburg 1327 1256 4929 4902 20 19 Totaal 55277 55163 122511 124173 38 38

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1958 | | pagina 1