AXELSE COURANT De toekomst aan de diesel? Hoe is het in de wereld mogelijk ,Drie Fonteinen' bij Brussel. in blijde Verwachting J. C VINK 7pnlltV bestrijding Frankering bij abonnement, Axel ZATERDAG 1 MAART 1958 72e Jaargang No. 42 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEL/ l WOENSDAG EN ZATERDAG Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tdl. 0 1155-646 HoofdredactieJ. C. VINK FIRMA Markt 12 AXEL DE DIESEL WINT STEEDS MEER TERREIN. Evenals in alle andere landen met een uitgebreid spoorwegnet, is in de Verenigde Staten de spoorweg het voertuig van de vooruitgang geweest en heeft landloze mensen gebracht naar een mensenloos land. Maar de wijze waarop dit stalen net over het geweldig vasteland van Noord-Amerika tot stand is gekomen is niet slechts maar doet ook veel van het heden begrijpen. „typisch- Amerikaans Amerika was als een reusachtige panne- koek men durfde slechts aarzelend be ginnen met aan de rand te knabbelen. Daar om zetten zich ook de eerste pioniers in het Oosten neer, het gebied van de grote steden New York, Washington, Pittsburg, Boston. In die randgebieden ontstonden ook de eerste spoorwegen, die angstvallig „dicht bij huis" schenen te blijven. Pas veel later, toen de rijkdommen van het Westen zich ont sloten, toen goud werd ontdekt in Californië begon de eigenlijke overland-trek, waaraan de spoorwegen een groot aandeel hadden. Met ver vooruitziende blik begrepen de kapitalisten, die de spoorwegplannen uit broedden, dat ze moesten zorgen voor men sen, die langs de lijn niet alleen woonden, maar er ook producten verbouwden en vee y/eidden, zodat vooral het goederenvervoer voor de toekomst gewaarborgd was. De grote propaganda voor de emigratie naar Amerika werd dan ook vooral door de spoorwegen gevoerd, die veelkleurige aan plakbiljetten gebruikten om de pioniers naar het land van beloften te lokken. De rege ring had in de binnenlanden grond ter be schikking gesteld de z.g. Homestead-Act een goedbedoelde maatregel die tot enorm misbruik, zwendel en diefstal heeft geleid. De gouden spijker. Een groots object was de bouw van de geweldige Pacificlijn, begonnen vanuit het Oosten door de Union en vanuit het Westen door de Centraal Pacific. Op de plaats waar voor het eerst twee van de speelgoedloco- motiefjes uit die tijd hijgend en blazend el kaar ontmoetten, werd een gouden spijker geslagen. Als symbool had dit een tweeledige betekenis. Niet alleen ging Amerika door deze spoorweg en de andere die er na volgden een gouden toekomst tegemoet, maar voor de spoorwegexploitanten lag dat goud al niet langer in de toekomst ver borgen. Een deel er van hadden ze in feite, het meest in figuurlijke zin geproken, reeds in hun zak. De geschiedenis van de aanleg der Amerikaanse spoorwegen is er een, waarin het dollarteken schier in iedere ali nea zou moeten voorkomen. Is thans in de Amerikaanse politiek het vriendjes- en baan tjessysteem nog zeer in zwang, vroeger was dat veel erger. De spoorweg-ondernemers zorgden er voor, dat ze de heren Congres leden, de ministers, de hoge ambtenaren, die ze nodig hadden, op een of andere manier op hun „pay-roll" hadden, al was het maar door grote pakketten aandelen te distribue ren op de plaatsen, „waar ze het meest goed deden". Prof. Presser vertelt in zijn boek over Amerika, hoe de spoorwegmaatschappijen van staatswege vergoedingen kregen voor iedere mijl spoorweg, die ze aanlegden. Voor spoorwegaanleg door het vlakke veld was dat 16.000, door heuvelachtig ter rein 32.000 en door bergen 48.000 dollar per mijl. „Dit liep", zo vertelt Presser, „op tot 55 millioen, dank zij een geologische revolutie van ongekende afmetingen, zo niet in de bodem zelf, dan toch op de door de Cen traal Pacific overgelegde kaarten, waarop plotseling veel, zeer veel nimmer waarge nomen bergen voorkwamen Tientallen millioenen stonden op de reke ningen der aannemers stromannen na tuurlijk die nooit waren uitgegeven, maar nochtans door een goedmoedig gouverne ment werden uitbetaald. 400.000 km. rail. Niet alleen de staat, maar ook het publiek werd bezwendeld. Er werden overal spoor wegen aangelegd en het eind was natuurlijk, dat vele daarvan de strijd om het bestaan niet meer konden volhouden, vooral toen de groten zich steeds meer aaneensloten om de kleintjes er uit te boren. Met de crisis van 1873 gingen alweer volgens prof. Presser 450 lijnen ter ziele, 40% van het totaal. Binnen 15 jaar verdwenen meer dan vier honderd maatschappijen met een kapitaal van 2J^ millard. Het geheel is in handen van particuliere maatschappijen, die zich hebben verenigd in het Express Service Systeem, geleid door het Railway Express Agency. Vrachtauto- en luchtvervoer maken hiervan mede deel uit. En nu is er in de Verenigde Staten op spoorweggebied een nieuwe revolutie aan de gang de overgang van stoom op olie, van de met steenkool gestookte locomotief naar de gestroomlijnde Diesel. Vele grote Amerikaanse maatschappijen maken reclame in schattenverslindende kleu- renadvertenties met hun prachtige gestroom lijnde treinen, getrokken door Diesel-loco motieven, waarin de reizigers alle comfort, inclusief air-conditioning wordt geboden. Die Diesel-locomotieven kosten een schep geld, veel meer dan een stoomlocomotief, maar in het onderhoud en het verbruik zijn ze voordeliger. Nochtans, zijn niet alle maat schappijen tot het gebruik van Diesels over gegaan, al bestelde de New York Central er indertijd 111 tegelijk voor 21 millioen dollar. De Chesapeake Ohio bijvoorbeeld zweert bij steenkool maar moet het ook voor 80% van haar vrachtvervoer van de kolenmijnen hebben. Dit leidt weer tot een nieuw initiatief. De voorstanders van de steenkool-boven-olie nemen thans proeven met een moderne turbine-locomotief, die de Diesel nog moet overtreffen in zuinigheid en andere hoedanigheden en waarmee veel reclame wordt gemaakt. De toekomst aan de Diesel 1 Toch ziet het er op het ogenblik naar uit, dat de Diesels het pleit winnen. Vooral General Motors heeft zich op de fabricage van de imposante Diesel-locomotieven ge worpen en er indertijd niet minder dan 25 millioen dollar ingestoken om te onderzoe ken, hoe deze vorm van tractie voor de Amerikaanse spoorwegen aantrekkelijk kan worden gemaakt. Een belangrijke stoot kreeg dit initiatief toen G.M. tijdens de oorlog grote opdrachten kreeg voor Diesel-loco motieven voor de heroverde gebieden, ter wijl de andere maatschappijen, die zich nog steeds bij de stoomlocomotief hadden ge houden, daar naast grepen. Thans zijn er ruim 5000 Diesel-locomotieven in dienst, waarvan zowat twee-derde door General Motors is gebouwd. Ondanks de grote ontwikkeling van het vliegwezen en het interstate-vrachtvervoer met de geweldige trucks eveneens Die sels blijft het spoorwegvervoer in Ame rika van het grootste belang en de gouden spijker blijft nog immer het symbool van de Amerikaanse spoorweg! WEST-DUITSLAND IS HET RIJKSTE LAND VAN WEST-EUROPA GEWORDEN. We schrijven nu 1958 en in Europa is er maar één land, dat er rooskleurig voorstaat. Dat is de Bondsrepubliek. Nu zeggen de financiële deskundigen, dat de regering in Bonn de Mark zal moeten revalueren, maar daar denkt men in Duitsland niet over. West-Duitsland zou verder meer moeten gaan importeren om op deze wijze even wicht te brengen in het Europese bealings- verkeer. Het is een situatie, die the man in the street de ogen doet uitwrijven. Wat Bonn aanraakt, verandert in goud en de reserves hopen zich op. Alléén het grote Amerika overtreft West-Duitsland nog in de hoeveelheid reserves, maar dat is niet verbazingwekkend. Men vraagt zich af hoe het mogelijk is, dat een land dat de oorlog verloor en dat stukgeslagen uit de strijd te voorschijn kwam, zo snel tot herstel en nieuwe bloei is gekomen. De „Daily Mail" heeft enige tijd geleden aan ditzelfde verschijnsel een uitvoerig ur- tike lgewijd. Begrijpelijk, want vooral de Engelsen begrijpen maar niet hoe de West- Duitsers er zo vlug boven op gekomen zijn. De t,.Daily Mail" slaat de spüker no de kop, wanneer het blad zegt, dat West-Duits land dit alles heeft bereikt door een com binatie van geluk, bekwaamheid en mee dogenloosheid. De Koreaanse oorlog bracht Duitsland weer op de been. De vloed van vluchtelingen uit Oost- Duisland verschafte dit van nature reeds ijverige volk een extra arbeidsleger, dat graag bereid is lang te werken tegen wei nig geld. Daarenboven kocht West-Duits land zo weinig mogelijk in en verkocht het zoveel mogelijk. Het subsidieerde de uit voer en bemoeilijkte de invoer, al zal het beide beweringen met kracht tegenspreken en blijven tegenspréken. Volgens de „Daily Mail" is West-Duits land in gebreke gebléven zijn verplichtingen van crediteurland na te komen. Engeland, toen het in een soortgelijke positie ver keerde, investeerde op grote schaal in het buitenland, kocht van de wereld en ver schafte anderen de middelen om zijn goe deren te kopen. Dat is alles niet nieuw. Het is vooral in Nederland bekend, 'dat West-Duitsland onmiddellijk aan de slag is gegaan om de rampzalige gevolgen van de oorlog te boven te komen. De regering had alles mee. Er is door iedereen onmogelijk hard gewerkt en dat zal men blijven doen. Op een of andere wijze heeft de regering in Bonn de bevolking en heus niet alleen de vluchtelingen er toe weten te krijgen niets te vragen en alléén maar te werken. Zo waren de Duitsers nu eenmaal en zo zijn ze nog. Doe een beroep op hun werk kracht in het belang van de Heimat en ze zullen werken ten koste van alles. Dit ver schijnsel ziet men overal in West-Duits land. Van hoog tot laag. Een Duitse direc teur van een groot bedrijf ergerde zich geel en groen, toen hij tijdens een zakenreis in Zweden ontdekte, dat zijn collega van een even groot bedrijf in dat land om half negen nog niet op zijn kantoor was. „Hoe", riep hij uit, „wil men iets van het land maken als de leiding van een bedrijf slecht voorbeeld geeft." Het is zeer simpel geredeneerd, maar de Duitsers ge loven onvoorwaardelijk in het herstel van hun land. Tjaen dit geloof is juist ge bleken. De andere West-Europese landen zien het met lede ogen aan. Ze kunnen het Duitse paardenmiddel niet gebruiken, omdat er eenvoudig niemand is, die dit genees middel wenst te nemen. Dus zal men andere wegen moeten zoeken. Welke? De .ex perts zullen een antwoord moeten zien te vinden op deze uitermate moeilijke vraag. zo n TOERISTISCH NIEUWS UIT BELGIË EEN KAMPEERSTAD VOOR 21.000 BEZOEKERS VLAK BIJ DE WERELDTENTOONSTELLING. Op het domein „Drie Fonteinen" en aan grenzende terreinen te Vilvoorde is vlak bij de Wereldtentoonstelling een kamp in gericht, dat plaats zal bieden aan 21.000 personen. Gerekend is op 15.000 kampeer ders met een eigen uitrusting hetzij tent of caravan op 6000 personen in groepen, die in een tentendorp zullen overnachten en op circa 400 bezoekers, die in „motoiles" dat zijn tenten-motels kunnen worden ondergebracht. De Drie Fonteinen wordt herschapen in een ware kampeerstad. Acht gebouwen be vatten uitgebreide sanitaire voorzieningen met aparte wastafels en douches en met stopcontacten voor electrisch scheren. In het kamp bevinden zich verder een reis bureau ,een bank en wisselkantoor, tolken, de P.T.T., een Rode Kruispost, politie, een bevoorradingscentrum, brandweer, kinder bewaarplaats en een restaurant met Jiar. Toeristen met de fiets of trekkers kunnen zich naar believen installeren op kleine wei den. Automobilisten en motorrijders kunnen een plaats zoeken naast de verschillende wegen, die het kamp doorkruisen. Verder is er nog een uitgestrekt extra-parkeerter rein met een service-station. Een aparte weg leidt naar het terrein van de Wereldten toonstelling. De prijzen bedragen 25 fr. voor een ver blijf in het caravan- en tentenkamp per per soon per dag, 5 fr. voor kinderen van 3 tot 10 jaar voor het parkeren van een auto 20 fr„ van een motor 10 fr. en van een autobus 50 fr. Voor het tentendcrp be taalt men 35 fr. per persoon per dag (incl. veldbed huurprijs slaapzak 10 fr.). Een „motoile" voor vier personen kost 240 fr. per dag. Voor groepen en voor een langer verblijf gelden speciale voorwaarden. „België - Viersprong van Europa". Land in zakformaat. Een handig boekje in zakformaat bevat alles wat men als toerist in kort bestek voor een tocht of een verblijf in_ België wil weten. „België - voorsprong van Europa" heet dit boekje. Het bevat algemene inlichtingen over de hotels, het verkeer en de douanevoorschrif ten, Verder vindt men de rubrieken souve nirs, folklore, kunststeden en musea, histo rische kastelen en gebouwen, toneel en mu ziek, casino's, beiaarden, grotten, abdijen, begijnhoven, badplaatsen en waterkuur- oorden, luchtsport, zeilwagens, roeien, golf, wedrennen, vissen, wintersport, yachting, landsciiappen en gastronomie. Zeer in het kort zijn in elke rubriek de plaatsen ge noemd, die een bepaalde attractie op dit gebied hebben. Ten slotte worden nog een aantal tips voor excursies gegeven. Dit boekje is waarlijk „België in zakfor maat", Men kan het aanvragen bij het Bel gisch Verkeersbureau, Leidseplein 5-7 te Amsterdam. OOSTENDE „Koningin der badsteden" steekt de handen uit de mouwen. In juni bezoek van Prinses Grace en Prins Rainier. Oostende bereidt zich al druk voor op het bezoek, dat Prinses Grace en Prins Rainier van Monaco in de tweede helft van juni aan deze Belgische badplaats zullen brengen. Grootse feesten zullen die dagen gevierd worden. Een groot nieuw feestgebouw aan de Wapenplaats zal ter gelegenheid van dit bezoek in gebruik worden genomen. Het ge bouw is dan nog wel niet helemaal voltooid, maar de ontvangsthal, de feestzaal, de toren en het binnenplein met fontein zul'fcn in juni toch gezien mogen worden. Tegen sep tember zijn ook de bibliotheek, de disco theek, het folkloremuseum en de jeugdlees zaal geheel voltooid. Oostende is trouwens op het gebied van het bouwen bijzonder actief. Het nieuwe stadhuis nadert zijn voltooiing. Aan het einde van het jaar zal Oostende het jno- dernste stadhuis van België bezitten. Wat het toeristenseizoen betreft zet deze Belgische badlpatas ook zijn beste beentje voor in dit jaar van de Wereldtentoonstel ling. Op de tentoonstelling zal| de „Koningin der badsteden" met een paviljoen vertegen woordigd zijn. Op eigen grond, op de ren baan, in het feestgebouw en elders in de stad biedt Oostende deze zomer zijn gasten een uitgebreid feestprogramma. De beroem de Watutsi-dansers uit Ruanda-Urundi, de ruiters uit Saumur en befaamde muziek corpsen, waaronder dat van de Garde Ré- publicaine, zullen in juli en augustus op treden. Vuurwerk en concerten komen veel vuldig op het programma voor. ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 6 cent Kwartaal-abonnement &xel binnen de kom 2 1,55 Andere plaatsen f 1,75 Buitenland f 2,00 ADVERTENTIEPRIJS: 8 cent per Bij contracten belangrijke reductie hip «onden Mededelingen 20 cent per Klein*. kdvertentlën (maximum 6 regels) 70 cent iedere regel meer 12 cent Zo heet het Doktersboek met èlle raad voor Moeder en Baby. Gratis bij de Babyderm Super-Babyset, waarin poeder - zalf olie zeep - shampoo, f 5.90. Weten is gerust zijn. JVB na f ma m fivj* Terugkeer van zelfvertrou wen en arbeidsvermogen. Verdwijning van angst, onrust en gejaagdheid. Mijnhardt's Zenuwtoblett-sn

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1958 | | pagina 1