AXELSE COURANT Vier maal wekelijkse helikopter- dienst naar Rotterdam? Brood en broodjes in België. DAMPO fó,JOa7 i J VINK Ook Spierpijn Frankering bij abonnement, Axel WOENSDAG 19 FEBRUARI 1958 72e Jaargang No. 39 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDf 'l WOENSDAG EN ZATERDAG Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Til. 0 1155-646 HoofdredactieJ. C. VINK FIRMA Markt 12 AXEL Zeeuwsch-Vlaanderen wil de helikopterdienst zien uitgebreid tot een 4 x wekelijkse dienst gedurende de zomermaanden. Een plan dat met de snelle steun van alle be trokkenen bedrijven, gemeenten, rijk en provincie nog voor 1 april werkelijk heid zal kunnen worden. Twee jaar lang tot het begin van deze winter was de Sabena-helikopter een ver trouwd beeld boven onze streek en ook het inwendige van dit moderne vervoermiddel is aan velen in onze streek al vertrouwd. Want de dienst was vrijwel steeds goed bezet. Sedert de periode dat de 12-persoons helikopters vlogen, werden per vlucht acht plaatsen voor Zeeuwsch-Vlaanderen ge reserveerd en de bezetting daarvan was de laatste 4 maanden gemiddeld ruim zeven Zoals burgemeester van Oeveren dan ook maandag op een persconferentie van de in oprichting zijnde Stichting Luchtverbinding Zeeuwsch-Vlaanderen mededeelde, mag de proef volkomen geslaagd worden genoemd. Weliswaar moet er voor deze dienst „geld bij", maar dat is een gevolg van de fase van ontwikkeling waarin de helikopter zich thans bevindt. Het is nog niet mogelijlk' een heli kopter tegen de normen die voor passa giersvervoer gelden rendabel te maken. Dit zal nog enkele jaren duren de tekorten per. vlucht en per passagier lopen reeds sterk terug en wanneer over een paar jaar, om streeks 1960, gevlogen zal worden met de toestellen die dertig passagiers kunnen ver voeren, mag verwacht worden, dat de ex ploitatie lonend zal zijn. Qua bezetting was de lijn AxelRotterdam één van de bbste van het helikopternet. Van experinlent naar een vaste dienst. Men heeft gemeend niet bij deze gunstige resultaten te mogen blijven zitten. Nu de eerste proef zo goed geslaagd is, is over gegaan tot het oprichten van de Stichting Luchtverbinding Zeeuwsch-Vlaanderen en deze stichting heeft zich reeds tot de minis ter van Verkeer en Waterstaat gewend met een verzoek om subsidie tot voortzetting van de dienst. En dit verzoek is vrij goed ontvangen. Minister Algera heeft toegezegd dat de regering niet afwijzend staat tegen over deze dienst en wanneer de streek in al haar geledingen, industrie, gemeenten en provincie bereid blijkt naar vermogen in de dienst te willen bijdragen, ook de regering enige steun zal willen verlenen. De stich ting is daarop met enthousiasme haar werk begonnen en burgemeester van Oeveren ver telde daarover als voorzitter enige bijzonder heden en rheumatische pijnen wrijft U weg met De eerste proef is geslaagd en niemand minder dan de president-directeur van de K.L.M. heeft verklaard „De helikopter is daar van belang waar de weg eindigt". En ieder die naar en van Zeeuwsch- Vlaanderen wil, weet dat de weg aan de boorden van de Westerschelde eindigt. Zeeuwsch-Vlaanderen is daarom wel het gebied dat meer dan welk ander behoefte heeft aan een luchtverbinding. Een snelle verbinding met Rotterdam is voor onze streek van zeer grote betekenis en deze ver binding wordt nog urgenter wanneer straks door het Deltaplan het isolement van geheel overig Zeeland zal zijn opgeheven, waar door dan de geïsoleerdheid van Zeeuwsch- Vlaanderen des te zwaarder zal wegen. Door nu over een luchtverbinding te be schikken beklemtoont Zeeuwsch-Vlaanderen zijn zeer bijzondere ligging en de speciale middelen die nodig zijn om een vlotte ver binding met centra van handel en verkeer te verkrijgen. De helikopter is dan ook een belangrijk argument in de strijd om de zo vurig gewenste vaste oeververbinding. Wanneer wij er thans in slagen om een bedrag van 35.000.— bijeen te krijgen ter gedeeltelijke dekking van het exploitatie tekort dan is de Sabena bereid om ook deze zomer de dienst Brussel—AxelRotterdam weer te vliegen en dan 4 maal per week. Reeds werd door de Kamer van Koophandel te Rotterdam een flinke bijdrage toegezegd, terwijl ook de Kamer van Koophandel voor Zeeuwsch-Vlaanderen evenals enkele ge meenten bereid zijn steun te verlenen. Wanneer nu de overige gemeenten op korte termijn bereid zijn eenzelfde steun te verlenen als in de vorige experimentele pe riode zal het stellig gelukken om provincie en rijk zo ver te krijgen dat dit garantie bedrag er is. Verbindingen bepalen de ontwikkeling van een streek. Na burgemeester van Oeveren gaf de di recteur van het E.T.I. voor Zeeland, drs. M. C. Verburg zijn zienswijze over deze helikopterdienst. Hij begon met er op te wijzen dat het moeilijk is de waarde van de verbinding in cijfers uit te drukken, doch hij wilde nadrukkelijk weerleggen de critiek die men wel hoort„De helikopter is slechts voor enkelen". Inderdaad is de helikopter geen massavervoermiddel, maar een snelle verbinding is van bijzonder grote betekenis voor de groot-industrie in de Kanaalzone, voor de exporteurs en voor de scheepvaart, b.v. bij het wisselen van bemanningen. En hoevelen vinden hun werk niet in deze be drijfstakken Uiteindelijk draagt de heli kopter ook bij tot hun persoonlijke positie en de ontwikkeling van de streek als geheel in economische en sociale betekenis. Snelle verbindingen zijn voor de onder nemers noodzakelijk en zij beslissen over de ontwikkeling van een gebied. Spr. releveerde aan het Botlekgebied, dat zijn enorme ont wikkeling kreeg dank zij de gebouwde Bot- lekbrug. Met een goedeNoord-Zuid-verbin- ding staat of valt de ontwikkeling van Zeeuwsch-Vlaanderen en de helikopter kan daarin in ieder geval een bijdrage leveren. Zeeuwsch-Vlaanderen is door zijn speciale ligging bijzonder geschikt om bij te dragen tot de ontwikkeling van het helikopterver- keer en ongetwijfeld zal Zeeuwsch-Vlaande ren graag als proefkonijn fungeren wanneer het gaat om betere en snellere verbindingen. De helikopter kan een belangrijk vervoer middel worden voor al de korte afstanden in geheel West-Europa. En wanneer we zien dat in 1955 toestellen voor zes passa giers vlogen en dit in 1960 al voor dertig passagiers zal zijn, kan de luchtbus veel eerder werkelijkheid zijn, dan wij thans nog dromen. Dat de Kamer van Koophandel in Rotter dam belangrijke steun heeft toegezegd is een compliment voor deze dienst en deze streek. Men mag deze kans nu zeker niet voorbij laten gaan. De Rotterdammers zijn gewend hun geld tegen hoog rendement te beleggen en zij hebben het zelden mis. Nu ook minister Algera zijn medewerking heeft toegezegd is het zaak snel te beslissen. Samenstelling van de Stiichting. In de in oprichting zijnde Stichting Lucht verbinding Zeeuwsch-Vlaanderen heeft men zoveel mogelijk alle betrokkenen samen ge bracht. In de Stichting hebben zitting de Kamer van Koophandel voor Zeeuwsch- Vlaanderen, de stichting Luchtvaartsyndi caat Rotterdam, het E.T.I. voor Zeeland, terw'ijl voorts aan de minister van Verkeer en Waterstaat en van Economische Zaken alsmede aan het college van Ged. Staten van Zeeland en de Vereniging van Burge meesters en Wethouders in Oost- en West Zeeuwsch-Vlaanderen is gevraagd een ver tegenwoordiger te willen aanwijzen. In het bestuur van de Stichting hebben thans reeds zitting de volgende heren P. L. D. J. van Oeveren, burgemeester van Axel, voorzitter J. M. A. C. van Dongen, burgemeester van Aardenburg err lid van de Tweede Kamer der Staten-Generaal, vice- voorzitterC. Smies, secretaris-penning- meester A. Hendrikse, secretaris van de Kamer van Koophandel, wnd. secretaris penningmeester en als leden ir. J. F. Denie, directeur Z.V.T.M. ir. G. P. B. Dikötter, lid Ged. Staten en directeur Waterleiding Mij. Zeeuwsch-Vlaanderen mr. H. Gaar- landt, Luchtvaartsyndicaat Rotterdam ir. C. A. L. Horstmann, voorzitter Kamer van Koophandel voor Zeeuwsch-Vlaanderen en drs. M. C. Verburg, directeur E.T.I. voor Zeeland. d De beruchte slip ligt hier op de loer. Rijd voorzichtig en niet te snel De rechter zou later wel eens meer belang kunnen stellen in het feit, hoe U vóór de slip reed, dan gedurende die glijpartij Copyright Verbond voor Veilig Verkeer. DE BELGISCHE BAKKER BAKT STEEDS NIEUWE SPECIALITEITEN. Het brood in België of het nu om het dagelijkse consumptiebrood gaat, dan wel om de talrijke specialiteiten van de Belgi sche bakkers mag zich in een zeer goede naam verheugen. Het is voor vele buiten landse bezoekers waarlijk een bijzondere attractie. „De lekkere boterham, het vers en knap pend broodje (pistelet) dat bij het morgen- ontbijt aan de vreemde bezoekers wordt aan geboden, hebben sedert lang hun roem ver worven net als het geurige Franse brood, de piccolo's die bij allerlei voorgerechten te pas komen, die bij het middag-, avond- en feestmaal graag worden gelust, terwijl ach teraf een lekker taartstuk of een fijn en smakelijk banketgebakje het tafelgenot nog komen verhogen. Bij het geurig koffie-uurtje en knusjes gezeten in een gezellige omgeving, worden het rozijnenbrood en de lekkere koeken duchtig aangesproken en in de loop van de dag wordt ook nog de ene of andere bakkerij-specialiteit lustig en dankbaar naar binnen gespeeld," aldus weet de heer J. van der Schap, directeur-generaal van de Lands bond van Belgische Brood- en Banketbak kersbazen, te vertellen. „Nu de wereldtentoonstelling van 1958 voor de deur staat, zullen onze Belgische bakkers vast en zeker zich nog meer in spannen om aan de binnen- en buitenlandse bezoekers een nog smakelijker genot te ver schaffen," zo belooft hij. Specialiteiten uit de middeleeuwen. De Belgische bakkerij put uit een zeer rijke ervaring. In de loop van enige eeuwen zijn vele nieuwe broodsoorten ontstaan, ook al zijn weer oude specialiteiten in vergetel heid geraakt. Uit de zeer rijke variatie van vermaarde bakkersspecialiteiten, waarvan er verschei dene in de middeleeuwen hun oorsprong vonden, willen we er hier enkele noemen de klippelkoeken uit Aarschot, de Brugse achtjes, knopen en beschuiten, de Damse en Geelse moppen, de mattetaarten uit Neder- brakel en Geraardsbergen, de krotten uit Halle, de Hasseltse speculaas, de Ieperse be schuiten, de Leuvense en Gentse mastellen, de Lierse vlaaikens, de Mechelse kroket ten, de lukken uit Lo, de knapkoek uit Maaseik, de kaastaarten uit OVerijse, de Poperingse marinetaart, de bonmoki en de meitsis uit Ronse, de moppen en pepernoten uit Scherpenheuvel, de ajuintaarten uit St. Amandsberg, de kaasvlaai uit St. Truiden, de printen uit Tongeren, de Brusselse en Tunnhoutse wafelen, het amandelbrood en de kletskoppen uit Veurne, de moppen en de janhagel uit de omgeving van Turnhout en Hoogstraaten, de taart uit Verviers, de „fla- miches" en de koeken uit Dinant, de miches uit Namen en Luik, de „pain a la grecque", de „al djotte"-taart uit Gembloers, de Ant werpse worstenbroodjes en handjes. En dat is nog niet alles. Met Nieuwjaar, Pasen, Sinterklaas, Kerst mis, Moeder- en Vaderdag en bij andere feestelijkheden worden er nog andere bak- waren vervaardigd o.a. de met suiker ver sierde en met pralienen en fondant beklede peperkoek en biscuit, de speculaas, het St. Huibrechtsbrood, de krakelingenkoek, de Kerstbroodjes en Kerststammen. Te Doornik en omstreken worden de kinderen op St. Maartensdag op krakelingen vergast. Te Rupelmonde worden op Witte Donderdag de apostelbrokken uitgeworpen, terwijl het worstenbroodje ook buiten zijn grote afzet op Verloren Maandag verder in de loop van het jaar aftrek vindt. In menige andere plaats worden soortgelijke gebruiken nog steeds in ere gehouden. De verhoging van de welvaart heeft de vraag naar verfijnde bakkerij-producten ge stimuleerd. En ook hieraan heeft de Bel gische bakker kunnen voldoen. De gewone boter-, krenten- en rozijnenkoek kreeg weer andere vormen en door toevoegingen van chocolade, crème spijs en andere vullingen werd de kwaliteit verbeterd. Verschillende traditionele bakwaren hebben zich kunnen handhaven. Wanneer de Belgische bakkers in de komende belangrijke toeristische maanden hun oude en nieuwe producten aan de honderdduizenden buitenlandse bezoekers hebben aangeboden, dan zal hun naam on getwijfeld met ere over de gehele wereld genoemd worden. LANDBOUWTELLING DECEMBER 1957. Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft de uitkomsten van de in december; 1957 gehouden landbouwtelling gepubliceerd. De volgende gegevens zijn hieraan ontleend. Het aantal runderen nam sedert december 1956 met 3% toe, vooral als gevolg van de toeneming in Noord-Brabant (6%) en in Gelderland (5%). Het aantal melk- en kalfkoeien handhaaf de zich ruimschoots op het peil van 1956. Het drachtige jongevee 1 jaar en ouder,) is met 9% toegenomen. De stijging deed zich vooral voor in Zeeland (40%), Noord- Brabant (23%), Limburg (20%) en Gel derland (15%). De varkensstapel is met 8% uitgebreid. In Groningen, Friesland en Drente liep de bezetting echter terug. Het aantal biggen steeg met 11 en het aantal mestvarkens met 7%. Het aantal kennelijk drachtige zeugen ver minderde met 5%, doch in Utrecht en Zuid- Holland vond nog een toeneming plaats. Het aantal gedekte nog niet kennelijk drachtige zeugen vertoonde een uitbreiding met 15%, in Noord-Holland met 50%, in Zeeland met 34%, in Gelderland met 31%. De hoende'rstapel onderging slechts een geringe uitbreiding, doch in de samenstel ling trad een zekere verschuiving op. Zo verdubbelde het aantal slachtkippen bijna en steeg aantal kuikens voor legdoeleinden met 115%. Het aantal jonge leghennen daalde met 14%, doch vermeerde het aantal oude leghennen met 16%. De eendenstapel onder ging een vermeerdering met 10%. De uitgezaaide wintergewassen (oogst 1958) omvatten 4500 ha. meer dan oor spronkelijk voor de oogst 1957 was inge zaaid. De oppervlakte beteeld met winter tarwe is 42% toegenomen, die van winter- gerst 17%. Hier tegenover ~sTaat dat het areaal van de winterrogge met 8% is in gekrompen en dat van koolzaad met 22%. JANUARI TOPMAAND VOOR T. V.-T OESTELLEN. Bij de Dienst Luister- enKijkgelden zijn in januari 21.320 t.v.-toestellen geregistreerd, het grootste aantal dat sinds de invoering van de registratie in 1956 in één maand is geboekt. Ter vergelijking diene dat eind januari 1956, na vier jaar t.v.-uitzendingen het aantal aangegeven apparaten 26.267 bedroeg. Op 1 februari waren 260.339 t.v.- toestellen ingeschreven (op 10 februari 267.876. Het aantal aangegeven radiotoestellen nam eveneens toe en wel van 2.362.473 op 1 ja nuari tot 2.375.333 op 1 februari. Op 1 februari waren er 524.685 aange slotenen op het draadomroepnet tegen op 1 januari een aantal van 526.145, ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 6 ce«t Kwartaal-abonnement Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen f 1,75 Buitenland f 2,00 ADVEXTHNTIEPÏIJS: 8 cent per m.m. Bij contracten belangrijke reductie, fa? «onden Mededelingen 20 cent per m.m. Klein*. kdvertentiën (maximum 6 regels) 1-5 regels 70 cent iedere regel meer 12 cent extra. 11 fl *Tr\ Th i 1111 i111

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1958 | | pagina 1