AXELSE COURANT
Vier maal wekelijkse helikopter-
dienst naar Rotterdam?
Brood en broodjes in België.
DAMPO
fó,JOa7 i
J VINK
Ook Spierpijn
Frankering bij abonnement, Axel
WOENSDAG 19 FEBRUARI 1958
72e Jaargang No. 39
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
VERSCHIJNT IEDf 'l WOENSDAG EN ZATERDAG
Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK
Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Til. 0 1155-646
HoofdredactieJ. C. VINK
FIRMA
Markt 12
AXEL
Zeeuwsch-Vlaanderen wil de helikopterdienst zien uitgebreid tot een 4 x wekelijkse
dienst gedurende de zomermaanden. Een plan dat met de snelle steun van alle be
trokkenen bedrijven, gemeenten, rijk en provincie nog voor 1 april werkelijk
heid zal kunnen worden.
Twee jaar lang tot het begin van deze
winter was de Sabena-helikopter een ver
trouwd beeld boven onze streek en ook het
inwendige van dit moderne vervoermiddel
is aan velen in onze streek al vertrouwd.
Want de dienst was vrijwel steeds goed
bezet. Sedert de periode dat de 12-persoons
helikopters vlogen, werden per vlucht acht
plaatsen voor Zeeuwsch-Vlaanderen ge
reserveerd en de bezetting daarvan was de
laatste 4 maanden gemiddeld ruim zeven
Zoals burgemeester van Oeveren dan ook
maandag op een persconferentie van de in
oprichting zijnde Stichting Luchtverbinding
Zeeuwsch-Vlaanderen mededeelde, mag de
proef volkomen geslaagd worden genoemd.
Weliswaar moet er voor deze dienst „geld
bij", maar dat is een gevolg van de fase van
ontwikkeling waarin de helikopter zich thans
bevindt. Het is nog niet mogelijlk' een heli
kopter tegen de normen die voor passa
giersvervoer gelden rendabel te maken. Dit
zal nog enkele jaren duren de tekorten
per. vlucht en per passagier lopen reeds sterk
terug en wanneer over een paar jaar, om
streeks 1960, gevlogen zal worden met de
toestellen die dertig passagiers kunnen ver
voeren, mag verwacht worden, dat de ex
ploitatie lonend zal zijn. Qua bezetting was
de lijn AxelRotterdam één van de bbste
van het helikopternet.
Van experinlent naar een vaste dienst.
Men heeft gemeend niet bij deze gunstige
resultaten te mogen blijven zitten. Nu de
eerste proef zo goed geslaagd is, is over
gegaan tot het oprichten van de Stichting
Luchtverbinding Zeeuwsch-Vlaanderen en
deze stichting heeft zich reeds tot de minis
ter van Verkeer en Waterstaat gewend met
een verzoek om subsidie tot voortzetting
van de dienst. En dit verzoek is vrij goed
ontvangen. Minister Algera heeft toegezegd
dat de regering niet afwijzend staat tegen
over deze dienst en wanneer de streek in al
haar geledingen, industrie, gemeenten en
provincie bereid blijkt naar vermogen in de
dienst te willen bijdragen, ook de regering
enige steun zal willen verlenen. De stich
ting is daarop met enthousiasme haar werk
begonnen en burgemeester van Oeveren ver
telde daarover als voorzitter enige bijzonder
heden
en rheumatische pijnen
wrijft U weg met
De eerste proef is geslaagd en niemand
minder dan de president-directeur van de
K.L.M. heeft verklaard „De helikopter is
daar van belang waar de weg eindigt".
En ieder die naar en van Zeeuwsch-
Vlaanderen wil, weet dat de weg aan de
boorden van de Westerschelde eindigt.
Zeeuwsch-Vlaanderen is daarom wel het
gebied dat meer dan welk ander behoefte
heeft aan een luchtverbinding. Een snelle
verbinding met Rotterdam is voor onze
streek van zeer grote betekenis en deze ver
binding wordt nog urgenter wanneer straks
door het Deltaplan het isolement van geheel
overig Zeeland zal zijn opgeheven, waar
door dan de geïsoleerdheid van Zeeuwsch-
Vlaanderen des te zwaarder zal wegen.
Door nu over een luchtverbinding te be
schikken beklemtoont Zeeuwsch-Vlaanderen
zijn zeer bijzondere ligging en de speciale
middelen die nodig zijn om een vlotte ver
binding met centra van handel en verkeer
te verkrijgen. De helikopter is dan ook een
belangrijk argument in de strijd om de zo
vurig gewenste vaste oeververbinding.
Wanneer wij er thans in slagen om een
bedrag van 35.000.— bijeen te krijgen ter
gedeeltelijke dekking van het exploitatie
tekort dan is de Sabena bereid om ook deze
zomer de dienst Brussel—AxelRotterdam
weer te vliegen en dan 4 maal per week.
Reeds werd door de Kamer van Koophandel
te Rotterdam een flinke bijdrage toegezegd,
terwijl ook de Kamer van Koophandel voor
Zeeuwsch-Vlaanderen evenals enkele ge
meenten bereid zijn steun te verlenen.
Wanneer nu de overige gemeenten op
korte termijn bereid zijn eenzelfde steun te
verlenen als in de vorige experimentele pe
riode zal het stellig gelukken om provincie
en rijk zo ver te krijgen dat dit garantie
bedrag er is.
Verbindingen bepalen de ontwikkeling
van een streek.
Na burgemeester van Oeveren gaf de di
recteur van het E.T.I. voor Zeeland, drs.
M. C. Verburg zijn zienswijze over deze
helikopterdienst. Hij begon met er op te
wijzen dat het moeilijk is de waarde van de
verbinding in cijfers uit te drukken, doch
hij wilde nadrukkelijk weerleggen de critiek
die men wel hoort„De helikopter is slechts
voor enkelen". Inderdaad is de helikopter
geen massavervoermiddel, maar een snelle
verbinding is van bijzonder grote betekenis
voor de groot-industrie in de Kanaalzone,
voor de exporteurs en voor de scheepvaart,
b.v. bij het wisselen van bemanningen. En
hoevelen vinden hun werk niet in deze be
drijfstakken Uiteindelijk draagt de heli
kopter ook bij tot hun persoonlijke positie
en de ontwikkeling van de streek als geheel
in economische en sociale betekenis.
Snelle verbindingen zijn voor de onder
nemers noodzakelijk en zij beslissen over de
ontwikkeling van een gebied. Spr. releveerde
aan het Botlekgebied, dat zijn enorme ont
wikkeling kreeg dank zij de gebouwde Bot-
lekbrug. Met een goedeNoord-Zuid-verbin-
ding staat of valt de ontwikkeling van
Zeeuwsch-Vlaanderen en de helikopter kan
daarin in ieder geval een bijdrage leveren.
Zeeuwsch-Vlaanderen is door zijn speciale
ligging bijzonder geschikt om bij te dragen
tot de ontwikkeling van het helikopterver-
keer en ongetwijfeld zal Zeeuwsch-Vlaande
ren graag als proefkonijn fungeren wanneer
het gaat om betere en snellere verbindingen.
De helikopter kan een belangrijk vervoer
middel worden voor al de korte afstanden
in geheel West-Europa. En wanneer we
zien dat in 1955 toestellen voor zes passa
giers vlogen en dit in 1960 al voor dertig
passagiers zal zijn, kan de luchtbus veel
eerder werkelijkheid zijn, dan wij thans nog
dromen.
Dat de Kamer van Koophandel in Rotter
dam belangrijke steun heeft toegezegd is een
compliment voor deze dienst en deze streek.
Men mag deze kans nu zeker niet voorbij
laten gaan. De Rotterdammers zijn gewend
hun geld tegen hoog rendement te beleggen
en zij hebben het zelden mis.
Nu ook minister Algera zijn medewerking
heeft toegezegd is het zaak snel te beslissen.
Samenstelling van de Stiichting.
In de in oprichting zijnde Stichting Lucht
verbinding Zeeuwsch-Vlaanderen heeft men
zoveel mogelijk alle betrokkenen samen ge
bracht. In de Stichting hebben zitting de
Kamer van Koophandel voor Zeeuwsch-
Vlaanderen, de stichting Luchtvaartsyndi
caat Rotterdam, het E.T.I. voor Zeeland,
terw'ijl voorts aan de minister van Verkeer
en Waterstaat en van Economische Zaken
alsmede aan het college van Ged. Staten
van Zeeland en de Vereniging van Burge
meesters en Wethouders in Oost- en West
Zeeuwsch-Vlaanderen is gevraagd een ver
tegenwoordiger te willen aanwijzen.
In het bestuur van de Stichting hebben
thans reeds zitting de volgende heren
P. L. D. J. van Oeveren, burgemeester van
Axel, voorzitter J. M. A. C. van Dongen,
burgemeester van Aardenburg err lid van de
Tweede Kamer der Staten-Generaal, vice-
voorzitterC. Smies, secretaris-penning-
meester A. Hendrikse, secretaris van de
Kamer van Koophandel, wnd. secretaris
penningmeester en als leden ir. J. F. Denie,
directeur Z.V.T.M. ir. G. P. B. Dikötter,
lid Ged. Staten en directeur Waterleiding
Mij. Zeeuwsch-Vlaanderen mr. H. Gaar-
landt, Luchtvaartsyndicaat Rotterdam ir.
C. A. L. Horstmann, voorzitter Kamer van
Koophandel voor Zeeuwsch-Vlaanderen en
drs. M. C. Verburg, directeur E.T.I. voor
Zeeland.
d
De beruchte slip ligt hier op de loer.
Rijd voorzichtig en niet te snel
De rechter zou later wel eens meer
belang kunnen stellen in het feit, hoe
U vóór de slip reed, dan gedurende
die glijpartij
Copyright Verbond voor Veilig Verkeer.
DE BELGISCHE BAKKER BAKT STEEDS NIEUWE SPECIALITEITEN.
Het brood in België of het nu om het
dagelijkse consumptiebrood gaat, dan wel
om de talrijke specialiteiten van de Belgi
sche bakkers mag zich in een zeer goede
naam verheugen. Het is voor vele buiten
landse bezoekers waarlijk een bijzondere
attractie.
„De lekkere boterham, het vers en knap
pend broodje (pistelet) dat bij het morgen-
ontbijt aan de vreemde bezoekers wordt aan
geboden, hebben sedert lang hun roem ver
worven net als het geurige Franse brood,
de piccolo's die bij allerlei voorgerechten te
pas komen, die bij het middag-, avond- en
feestmaal graag worden gelust, terwijl ach
teraf een lekker taartstuk of een fijn en
smakelijk banketgebakje het tafelgenot nog
komen verhogen. Bij het geurig koffie-uurtje
en knusjes gezeten in een gezellige omgeving,
worden het rozijnenbrood en de lekkere
koeken duchtig aangesproken en in de loop
van de dag wordt ook nog de ene of andere
bakkerij-specialiteit lustig en dankbaar naar
binnen gespeeld," aldus weet de heer J. van
der Schap, directeur-generaal van de Lands
bond van Belgische Brood- en Banketbak
kersbazen, te vertellen.
„Nu de wereldtentoonstelling van 1958
voor de deur staat, zullen onze Belgische
bakkers vast en zeker zich nog meer in
spannen om aan de binnen- en buitenlandse
bezoekers een nog smakelijker genot te ver
schaffen," zo belooft hij.
Specialiteiten uit de middeleeuwen.
De Belgische bakkerij put uit een zeer
rijke ervaring. In de loop van enige eeuwen
zijn vele nieuwe broodsoorten ontstaan, ook
al zijn weer oude specialiteiten in vergetel
heid geraakt.
Uit de zeer rijke variatie van vermaarde
bakkersspecialiteiten, waarvan er verschei
dene in de middeleeuwen hun oorsprong
vonden, willen we er hier enkele noemen
de klippelkoeken uit Aarschot, de Brugse
achtjes, knopen en beschuiten, de Damse en
Geelse moppen, de mattetaarten uit Neder-
brakel en Geraardsbergen, de krotten uit
Halle, de Hasseltse speculaas, de Ieperse be
schuiten, de Leuvense en Gentse mastellen,
de Lierse vlaaikens, de Mechelse kroket
ten, de lukken uit Lo, de knapkoek uit
Maaseik, de kaastaarten uit OVerijse, de
Poperingse marinetaart, de bonmoki en de
meitsis uit Ronse, de moppen en pepernoten
uit Scherpenheuvel, de ajuintaarten uit St.
Amandsberg, de kaasvlaai uit St. Truiden,
de printen uit Tongeren, de Brusselse en
Tunnhoutse wafelen, het amandelbrood en
de kletskoppen uit Veurne, de moppen en de
janhagel uit de omgeving van Turnhout en
Hoogstraaten, de taart uit Verviers, de „fla-
miches" en de koeken uit Dinant, de miches
uit Namen en Luik, de „pain a la grecque",
de „al djotte"-taart uit Gembloers, de Ant
werpse worstenbroodjes en handjes. En dat
is nog niet alles.
Met Nieuwjaar, Pasen, Sinterklaas, Kerst
mis, Moeder- en Vaderdag en bij andere
feestelijkheden worden er nog andere bak-
waren vervaardigd o.a. de met suiker ver
sierde en met pralienen en fondant beklede
peperkoek en biscuit, de speculaas, het St.
Huibrechtsbrood, de krakelingenkoek, de
Kerstbroodjes en Kerststammen.
Te Doornik en omstreken worden de
kinderen op St. Maartensdag op krakelingen
vergast. Te Rupelmonde worden op Witte
Donderdag de apostelbrokken uitgeworpen,
terwijl het worstenbroodje ook buiten zijn
grote afzet op Verloren Maandag verder
in de loop van het jaar aftrek vindt. In
menige andere plaats worden soortgelijke
gebruiken nog steeds in ere gehouden.
De verhoging van de welvaart heeft de
vraag naar verfijnde bakkerij-producten ge
stimuleerd. En ook hieraan heeft de Bel
gische bakker kunnen voldoen. De gewone
boter-, krenten- en rozijnenkoek kreeg weer
andere vormen en door toevoegingen van
chocolade, crème spijs en andere vullingen
werd de kwaliteit verbeterd. Verschillende
traditionele bakwaren hebben zich kunnen
handhaven.
Wanneer de Belgische bakkers in de
komende belangrijke toeristische maanden
hun oude en nieuwe producten aan de
honderdduizenden buitenlandse bezoekers
hebben aangeboden, dan zal hun naam on
getwijfeld met ere over de gehele wereld
genoemd worden.
LANDBOUWTELLING DECEMBER
1957.
Het Centraal Bureau voor de Statistiek
heeft de uitkomsten van de in december; 1957
gehouden landbouwtelling gepubliceerd. De
volgende gegevens zijn hieraan ontleend.
Het aantal runderen nam sedert december
1956 met 3% toe, vooral als gevolg van de
toeneming in Noord-Brabant (6%) en in
Gelderland (5%).
Het aantal melk- en kalfkoeien handhaaf
de zich ruimschoots op het peil van 1956.
Het drachtige jongevee 1 jaar en ouder,)
is met 9% toegenomen. De stijging deed zich
vooral voor in Zeeland (40%), Noord-
Brabant (23%), Limburg (20%) en Gel
derland (15%).
De varkensstapel is met 8% uitgebreid.
In Groningen, Friesland en Drente liep de
bezetting echter terug. Het aantal biggen
steeg met 11 en het aantal mestvarkens
met 7%.
Het aantal kennelijk drachtige zeugen ver
minderde met 5%, doch in Utrecht en Zuid-
Holland vond nog een toeneming plaats.
Het aantal gedekte nog niet kennelijk
drachtige zeugen vertoonde een uitbreiding
met 15%, in Noord-Holland met 50%, in
Zeeland met 34%, in Gelderland met 31%.
De hoende'rstapel onderging slechts een
geringe uitbreiding, doch in de samenstel
ling trad een zekere verschuiving op. Zo
verdubbelde het aantal slachtkippen bijna en
steeg aantal kuikens voor legdoeleinden met
115%. Het aantal jonge leghennen daalde
met 14%, doch vermeerde het aantal oude
leghennen met 16%. De eendenstapel onder
ging een vermeerdering met 10%.
De uitgezaaide wintergewassen (oogst
1958) omvatten 4500 ha. meer dan oor
spronkelijk voor de oogst 1957 was inge
zaaid. De oppervlakte beteeld met winter
tarwe is 42% toegenomen, die van winter-
gerst 17%. Hier tegenover ~sTaat dat het
areaal van de winterrogge met 8% is in
gekrompen en dat van koolzaad met 22%.
JANUARI TOPMAAND VOOR
T. V.-T OESTELLEN.
Bij de Dienst Luister- enKijkgelden zijn in
januari 21.320 t.v.-toestellen geregistreerd,
het grootste aantal dat sinds de invoering
van de registratie in 1956 in één maand is
geboekt. Ter vergelijking diene dat eind
januari 1956, na vier jaar t.v.-uitzendingen
het aantal aangegeven apparaten 26.267
bedroeg. Op 1 februari waren 260.339 t.v.-
toestellen ingeschreven (op 10 februari
267.876.
Het aantal aangegeven radiotoestellen nam
eveneens toe en wel van 2.362.473 op 1 ja
nuari tot 2.375.333 op 1 februari.
Op 1 februari waren er 524.685 aange
slotenen op het draadomroepnet tegen op
1 januari een aantal van 526.145,
ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 6 ce«t
Kwartaal-abonnement
Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen f 1,75
Buitenland f 2,00
ADVEXTHNTIEPÏIJS: 8 cent per m.m.
Bij contracten belangrijke reductie,
fa? «onden Mededelingen 20 cent per m.m.
Klein*. kdvertentiën (maximum 6 regels) 1-5 regels
70 cent iedere regel meer 12 cent extra.
11 fl *Tr\ Th i 1111 i111