AXELSE COURANT De wereldtentoonstelling te Brussel. Genezende Gele A.N.W.B.-plaat voor bromfietsen geen luxe. Super-wolkenkrabber. J C VINK frankerirtg bij abonnement, Axel ZATERDAG 8 FEBRUARI 1957 72e Jaargang No. 36 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDf l WOENSDAG EN ZATERDAG Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tal. 0 1155-646 HoofdredactieJ. C. VINK Ideaal voor leder die brieven schrijft! FIRMA Markt 12 AXEL NIEUWS VAN DE BUITENLANDSE AFDELINGEN. Mexicaanse kunst. Mexico wil in Brussel laten zien dat het een 'and met een zich ontwikkelende In dus'. ie is. Het is bezig met Je voorbereiding van belangrijke industriële inzendingen. Daarnaast zal sterk de nadruk gelegd wor den op de Mexicaanse kunst in al zijn ver schijningsvormen. In 'de schouwburgzaal, die op het terrein van Mexico is gebouwd, zullen concerten met eeuwenoude instrumen ten worden gegeven, daterend uit de tijd van de Azteken en de Maya's. Obk moderne Mexicaanse muziek zal ten gehore worden gebracht, evenals het moderne dramatisch ballet Zapata,, van de Mexicaan Guillermo Arriaga. In de entreehal komt een antieke stenen kolom te staan, vlak bij de repro ductie van een wandschildering van Orozco, een der grootste hedendaagse Mexicaanse schilders. In de tuin, die het Mexicaanse paviljoen omringt, zal zoveel mogelijk de flora van dit land worden nagebootst. Bioscoop voor 1000 personen in Russisch paviljoen. De bezoekers van de wereldtentoonstelling te Brussel zullen op de Russische afdeling de modellen van de Spoetniks kunnen bezich tigen. Verder zullen er modellen te zien zijn van het nieuwste Russische straalvliegtuig, de TU-104, va nRussische auto's en van een door atoomenergie voortbewogen ijsbreker. Zoals bekend, behoort de Sovjet-Unie, samen met de Verenigde Staten, Frankrijk en Nederland, tot de belangrijkste buiten landse deelnemers aan de wereldtentoon stelling. Het Russische terrein heeft een oppervlakte van ongeveer 25.000 vierkante meter, waarvan meer dan twee-derde ge deelte wordt ingenomen door een enorm ge bouw, waarvan muren en dak bijna geheel van glas zijn. Wanneer het donker is, zal het er uitzien als een enorm blok verlicht kristal. Het is geprefabriceerd en zal na af loop van de Wereldtentoonstelling worden gedemonteerd om in de Sovjet-Unie als een permanent tentoonstellingsgebouw te wor den gebruikt. Er komt een bioscoopzaal in voor 1000 personen en verder een restaurant en een bar. Acht roltrappen zullen het in terne verkear in het paviljoen vergemakke lijken. In het midden van de hoofdzaal wordt een bronzen standbeeld van Lenin geplaatst. De Russische zware industrie zal bijzonder sterk vertegenwoordigd zijn, maar ook de textielindustrie komt met een uitaebreide ex positie van weefstels, kledingstukken en ge bruiksvoorwerpen. Geruime tijd geleden is men al begonnen met het selecteren van het bont dat zal worden geëxposeerd. Uit Mos kou zal een groot aantal zeer kostbare bont mantels naar Brussel gestuurd worden. De Franse afdeling. Hoofdthema van de Franse inzending, die architectonisch zeer gedurfd genoemd mag worden, is „de werkende, rustende en den kende mens". De werkende mens ontmoet men in hetgeen geëxposeerd wordt op het gebied van industrie, ambacht en landbouw. De afdeling gewijd aan de rustende mens handelt over de Fransman in zijn huis, zijn gezin, zijn stad of dorp, in de verhouding tot zijn medeburgers. De denkende mens is het middelpunt van de afdeling waar Frank- rijk's bijdragen aan cultuur en wetenschap worden belicht. Er komt een apart paviljoen van de stad Parijs, dat va dezelfde stijl zal zijn als het nationale Franse paviljoen. Het „Paleis der Elegantie" Centrum van feestelijkheden op de Wereldtentoonstelling. Ontelbaar zullen de receptie's, diners en feestelijkheden van andere aard zijn, die ge durende de wereldtentoonstelling te Brussel zullen worden georganiseerd. Een groot ge deelte van al dit feestelijk gedoe zal zich af spelen in het Paleis der Elegantie, dat de linkervleugel vormt van het gebouwen-com plex dat op de Heyselvlakte tegenover de Eeuwfeestpaleizen ligt. Dit gebouw beslaat een oppervlakte van ongeveer 1500 vier kante meter. De Belgische commisaris- gene raal zal er receptie's geven ter ere van be langrijke gasten. Ook de comissarissen-gene- raal der buitenlandse afdelingen zullen er feestelijkheden kunnen organiseren. Het Paleis der Elegantie heeft een indruk wekkende zuilengalerij, een monumentale deur van zes meter breed en een foyer met een oppervlakte van 400 vierkante meter. Op deze foyer sluit aan de ene kant het paviljoen van de Belgische diamant-industrie aan, waar voor vele millioenen guldens aan edelstenen zullen worden geëxposeerd. Hier zal onder meer het kloven en slijpen van diamant worden gedemonstreerd. Aan de andere zijde gaat de foyer over in een paviljoen, waar luxe artikelen zullen worden tentoongesteld, zoals bont, juwelen, lederwaren, uurwerken, gouden sieaaden, kristal, parfums enz. In het Paleis der Elegantie zelf is een zaal voor ongeveer 1000 personen gebouwd, al waar Belgische, Franse en ook Amerikaanse modehuizen grote shows zullen geven. Er komt een bloemenbal, een „nacht van de diamant", georganiseerd door de Belgische diamantairs, een gala-bal, gegeven door de Franse parfumerie-fabrikanten en juweliers en nog een groot aantal festiviteiten, die door vele beroemdheden van toneel en film zullen worden bijgewoond. Speciale Wereldtentoonstellings postzegels. De Amerikaanse posterijen zullen op 15 april a.s. beginnen met het uitgeven van een speciale postzegel ter ere van de Wereld tentoonstelling. Ook in verscheidene an dere landen bestaan plannen tot de uit gifte van postzegels ter gelegenheid van de Brusselse wereldtentoonstelling. Voor zo ver tot nu toe bekend is zal dit gebeuren in de Dominicaanse republiek, Iran, Hongarije, Liechtenstein, Luxemburg, Marokko, Rus land, Tunesië en het Vaticaan. In de Sovjet- Unie zullen zelfs drie verschillende se.ries worden uitgegeven. ^ere huid? Babyderm.zeep OP KRUISPUNTENDE HELFT VAN ALLE DODELIJKE ONGEVALLEN MET BROMFIETSEN. Uit het zojuist verschenen rapport van het Centraal Bureau voor de Statistiek over de toedracht van verkeersongevallen met dodelijke afloop blijkt dat bromfietsers aan zienlijk meer in conflict komen met kruisend verkeer dan wielrijders. Over een periode van vijf jaar bleek 47% der dodelijk ver ongelukte bromfietsers betrokken te zijn bij kruisend verkeer, terwijl voor wielrijders dit cijfer „slechts" 33% bedroeg. Eén der belangrijkste factoren die tot dit duidelijke verschil leidden bleek wel te zijn de slechte herkenbaarheid van bromfietsen als zodanig, zowel ten opzichte vanrijwielen als van motorrijwielen. Enerzijds valt hun snelheid daardoor slecht te schatten, ander zijds ontstaan er misverstanden over voor rang. Een bromfietser behoort namelijk niet tot het snelverkeer, hóézeer vele snelbrom- mers in uiterlijk en weggedrag ook lijken op motorfietsen. De gele A.N.W.B.-plaatjes, die de Bond reeds sinds 1951 propageert en ter beschik king zowel van leden als van niet-leden stelt, zullen nu zeer binnenkort wettelijk verplicht als voor het oveoige verkeer zal dit een aan zienlijke verbetering betekenen. De plaatjes zijn gemaakt van dik, doch zeer soepel plas tic, 1 6x 6 cm., met afgeronde hoeken. Door het igebruik van plastic en het afronden der hoeken wordt voorkomen dat zij bij aan rijdingen verwondingen veroorzaken. Deze plaatjes kunnen bij alle A.N.W.B.-kantoren worden besteld. Oudere bromfietsers zéér kwetsbaar. Het nieuwe C.B.S.-onderzoek, waarvan hierboven sprake is, en dat mede op verzoek van de A.N.W.B. werd ingesteld, geeft voor het eerst een overzicht van de toedracht van dodelijke verkeersongevallen. Uit het ruime cijfermateriaal kunnen zeeir interessante con clusies worden getrokken zo blijkt dat de kwetsbaarheid van bromfietsers ouder dan 50 jaar vier maal zo groot is als die van andere leeftijdsgroepen. De helft van alle dodelijke bromfietsongevallen viel onder de ouder-dan-vijftigers Zowel voor fietsers als voor bromfietsers bleken de meeste slachtoffers te vallen bij het oversteken 80% van alle dodelijke on gevallen in deze beide groepen gebeurden bij het oversteken. Zeer sterk bleek dit het geval te zijn voor oudere leeftijdsgroepen, hetgeen te verklaren valt uit de geringere snelheid, waardoor zij langer „trefkans" bieden, en uit tragere reactie's en gebrek aan verkeersinzicht. Bij jongere wielrijders bleek het grootste aantal slachtoffers te vallen bij ongevallen met inhalend verkeer. Over de bestudeerde periode van vijf jaar van 1951 tot en met 1954 overleden 467 bromfietsers als gevolg van een ongeval. Voor wielrijders was dit totaal 1883. A.N.W.B.-uitgave voor het „langzame verkeer". Goed rijdenHet corrigeren van andermans fouten Hoewel de kwestie van de verplichte rij examens voor bromfietsers voomlopig van de baan is, ontslaat dit de bromfietsers niet van de plicht voldoende kennis van de verkeers regels te hebben. Deze plicht geldt natuur lijk voor alle weggebruikers dikwijls ech ter blijken fietsers en bromfietsers, die zich in het verkeer mogen begeven zonder een rijproef te hebben afgelegd, onvoldoende kennis van de verkeersregels te hebben. De A.N.W.B. heeft zojuist een boekje uit gegeven dat speciaal is gericht op het „lang zame verkeer" fietsers en bromfietsers. In de inleiding van dit werkje wordt ge zegd „Verkeersregels zijn afspraken van weggebruikers die het in wezen goed met elkaar menen." Een ieder dient zich dan ook van deze afspraken op de hoogte te stellen, nog afgezien van het feit dat ze, als wette lijke voorschriften, een bindend karakter hebben. Lang niet alle verkeersongevallen zijn te wijten aan wegpiratisme veel vaker ligt de oorzaak in de onbekendheid met de verkeersregels. Kleine fouten worden ner gens zó dikwijls en zó zwaar gestraft als in het verkeer. De inleider van het boekje komt dan ook tot de slotsom dat „goed rijden" óók betekent het corrigeren van de fouten die anderen maken. Naast een overzicht van de verkeersregels, met talrijke illustratie s, voorbeelden en ver klaringen, bevat het werkje ook vele nuttige wenken. Zo wordt bijvoorbeeld gezegd u kunt bij een onbewaakte overweg de wagenvoer - der van de trein een groot genoegen doen door in zijn richting te kijken en. hem aldus duidelijk te laten zien dat u wacht. Ook wordt er nog eens op gewezen dat bromfietsers nog dikwijls fietsersgewoonten hebben overgehouden zij rijden „op het gehoor", zonder te beseffen dat het geluid van hun eigen motor dat van het verkeer overstemt, en zij gaan bochten veel te snel in, waardoor zij gedwongen worden deze veel te ruim te nemen. Opmerkelijk is ook dat velen .fietsers zowel als bromfietsers, te weinig profijt trekken van hun voorrem. Als men rechtuit rijdt over een behoorlijk, droog wegdek, is het effect van een voorrem veel groter dan dat van de achterrem. GROTE STAD ONDER ÉÉN DAK. De Amerikaanse architect Frank Lloyd Wright wil een huis bouwen, dat bijna vier maal zo hoog is, als het E'mpire State Buil ding, het grootste gebouw van de wereld. Deze super-wolkenkrabber zal 1609 meter hoog worden. Het gebouw zal plaats bieden aan 130.000 mensen, de bevolking van een flinke stad. Frank Lloyd Wright is 86 jaar. Zijn tegen- stnders noemen zijn plan een gevolg van seniliteit en de „dolle uitwa.s van een tech nische fantasie". Zijn aanhangers noemen het plan echter als „het stoutste project sinds de bouw van de toren van Babel". Reeds 65 jaar lang is Wright specialist op het ge bied van monster-gebouwen. Zij reiken te genwoordig in alle delen van de wereld naar de hemel. Daarbij heeft Wright steeds methoden verwezenlijkt, waarvan de school wijsheid van de architectuur niet durfde dromen. Ook bij dit project van het super-huis wil hij met de regelen van de architectonische kunst breken. De gigant onder de reuzen zal een op een drievoet rustende kern heb ben. waardoor de 528 etages als schijven lopen. Elke etage wordt afzonderlijk met staalkabels aan de kern opgehangen en zo geraffineerd uitgebalanceerd, dat de top van het gebouw, volgens Wright, zelfs bij de sterkste wind minder zou bewegen, dan die van het 1000 meter lagere EmpVie State Building. Als fundament komt er een „palen wortel" ,die in de vorm van een wig het gebouw minstens 55 meter diep in de bodem verankeren zal. Bij de hevige aardbeving, die in 1922 Tokio teisterde, bleef er in een grote omtrek een hotel als enig gebouw staan. Het was door Wright gebouw'd als fundament had het een „palen-wortel". Een uitgebreid systeem van liften, met een capaciteit van 2000 mensen per minuut, zal vanaf de vijfde verdieping tot aan de top lopen. Tot aan de vijfde etage zorgen roltrappen voor het vervoe;n van de 130.000 mensen. De snelste lift zal dan in één mi nuut de anderhalve kilometr van de vijfde verdieping naar de top afleggen. Dank zij het vernuftige lift-systeem, zal één uur vol doende zijn om de gehele bevolking van het reuzengebouw naar buiten te brengen. Aan de voet van het gebouw, rondom de vier hoofdingangen zal er parkeerruimte voor 100.000 auto's ontstaan vijf verdiepingen onder en boven de grond zullen garage's 15.000 wagens herbergen. Twee etages in het benedenste gedeelte van het bouwwerk zijn gereserveerd als landingsplaats voor helicopters. Televisie-antenne's zullen tot honderd meter boven het gebouw uitsteken. Wright heeft zijn pian voor de stad Chi cago uitgewerkt. Chicago hoopt nu dus, zich binnen afzienbare tijd op het grootste huis van de wereld te kunnen beroemen. Het gehele regerings-apparaat van de staat Il linois, waarvan Chicago de hoofdstad is, zal in het gebouw ondergebracht worden. Het lijkt alsof Wright met de centralisatie zichzelf verloochent. Zijn gehele leven heeft hij zich, evenals zovele andere belangrijke architecten, er toe ingesteld, om de opge sloten, verwarde stad vrijer te maken. De vlucht uit de wolkenkrabbers is ook feite lijk reeds twintig jaar aan de gang in Amerika. Maar Wright verklaart, dat hij ingezien heeft, dat de leiding van het be drijfsleven en van de staat niet gedecentra liseerd kan worden, zonder dat er aan de werkzaamheid en efficiency afbreuk wordt gedaan. Als hoofdkwartier van de leiding van de staat Illinois zal de wolkenkrabber de naam „Illinois' 'dragen. Hoeveel zal „Illinois" echter gaan kosten Wright zegt :250 millioen dollar. Wright gelooft, dat er in een veel sneller tempo ge bouwd zal kunnen worden, dan bij de vroe gere wolkenkrabbers het geval was. Het gewicht van „Illinois' is namelijk maar de helft van dat van de andere, veel kleinere reuzen. Materiaal en arbeidskracht wordt gespaard. Volgens de deskundigen zal dit monster-gebouw vijf maal rendabeler zijn, dan de wolkenkrabbers van Manhattan, Bij deze 250 mililoen dollar bouwkosten zou zelfs de aanleg van pairken en plant soenen in de omgeving inbegrepen zijn. De tegenstanders van Wright schatten de bouw kosten voor het grootste huis van de wereld echter op minstens drie milliard dollar. ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 6 cent Kwartaal-abonnement Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen f 1,75 Buitenland f 2,00 ADVEKTENTIEPtUS: cut per m m. Bi] contracten belangrijke reductie. Imr «onden Mededelingen 20 cent per m.m. Klein*, kdrertentiên (maximum 6 regels) 1-5 regels 70 cent iedere regel meer 12 cent extra. zenuw- en meester blijven over Uw zenuwen Mijnhardt's Zenuwtabletten

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1958 | | pagina 1