AXELSE COURANT
De wereldtentoonstelling te Brussel.
Genezende
Gele A.N.W.B.-plaat voor bromfietsen
geen luxe.
Super-wolkenkrabber.
J C VINK
frankerirtg bij abonnement, Axel
ZATERDAG 8 FEBRUARI 1957
72e Jaargang No. 36
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
VERSCHIJNT IEDf l WOENSDAG EN ZATERDAG
Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK
Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tal. 0 1155-646
HoofdredactieJ. C. VINK
Ideaal voor leder
die brieven schrijft!
FIRMA
Markt 12
AXEL
NIEUWS VAN DE BUITENLANDSE AFDELINGEN.
Mexicaanse kunst.
Mexico wil in Brussel laten zien dat het
een 'and met een zich ontwikkelende In
dus'. ie is. Het is bezig met Je voorbereiding
van belangrijke industriële inzendingen.
Daarnaast zal sterk de nadruk gelegd wor
den op de Mexicaanse kunst in al zijn ver
schijningsvormen. In 'de schouwburgzaal,
die op het terrein van Mexico is gebouwd,
zullen concerten met eeuwenoude instrumen
ten worden gegeven, daterend uit de tijd
van de Azteken en de Maya's. Obk moderne
Mexicaanse muziek zal ten gehore worden
gebracht, evenals het moderne dramatisch
ballet Zapata,, van de Mexicaan Guillermo
Arriaga. In de entreehal komt een antieke
stenen kolom te staan, vlak bij de repro
ductie van een wandschildering van Orozco,
een der grootste hedendaagse Mexicaanse
schilders. In de tuin, die het Mexicaanse
paviljoen omringt, zal zoveel mogelijk de
flora van dit land worden nagebootst.
Bioscoop voor 1000 personen in
Russisch paviljoen.
De bezoekers van de wereldtentoonstelling
te Brussel zullen op de Russische afdeling de
modellen van de Spoetniks kunnen bezich
tigen. Verder zullen er modellen te zien zijn
van het nieuwste Russische straalvliegtuig,
de TU-104, va nRussische auto's en van een
door atoomenergie voortbewogen ijsbreker.
Zoals bekend, behoort de Sovjet-Unie,
samen met de Verenigde Staten, Frankrijk
en Nederland, tot de belangrijkste buiten
landse deelnemers aan de wereldtentoon
stelling. Het Russische terrein heeft een
oppervlakte van ongeveer 25.000 vierkante
meter, waarvan meer dan twee-derde ge
deelte wordt ingenomen door een enorm ge
bouw, waarvan muren en dak bijna geheel
van glas zijn. Wanneer het donker is, zal
het er uitzien als een enorm blok verlicht
kristal. Het is geprefabriceerd en zal na af
loop van de Wereldtentoonstelling worden
gedemonteerd om in de Sovjet-Unie als een
permanent tentoonstellingsgebouw te wor
den gebruikt. Er komt een bioscoopzaal in
voor 1000 personen en verder een restaurant
en een bar. Acht roltrappen zullen het in
terne verkear in het paviljoen vergemakke
lijken. In het midden van de hoofdzaal wordt
een bronzen standbeeld van Lenin geplaatst.
De Russische zware industrie zal bijzonder
sterk vertegenwoordigd zijn, maar ook de
textielindustrie komt met een uitaebreide ex
positie van weefstels, kledingstukken en ge
bruiksvoorwerpen. Geruime tijd geleden is
men al begonnen met het selecteren van het
bont dat zal worden geëxposeerd. Uit Mos
kou zal een groot aantal zeer kostbare bont
mantels naar Brussel gestuurd worden.
De Franse afdeling.
Hoofdthema van de Franse inzending, die
architectonisch zeer gedurfd genoemd mag
worden, is „de werkende, rustende en den
kende mens". De werkende mens ontmoet
men in hetgeen geëxposeerd wordt op het
gebied van industrie, ambacht en landbouw.
De afdeling gewijd aan de rustende mens
handelt over de Fransman in zijn huis, zijn
gezin, zijn stad of dorp, in de verhouding
tot zijn medeburgers. De denkende mens is
het middelpunt van de afdeling waar Frank-
rijk's bijdragen aan cultuur en wetenschap
worden belicht.
Er komt een apart paviljoen van de stad
Parijs, dat va dezelfde stijl zal zijn als het
nationale Franse paviljoen.
Het „Paleis der Elegantie"
Centrum van feestelijkheden op de
Wereldtentoonstelling.
Ontelbaar zullen de receptie's, diners en
feestelijkheden van andere aard zijn, die ge
durende de wereldtentoonstelling te Brussel
zullen worden georganiseerd. Een groot ge
deelte van al dit feestelijk gedoe zal zich af
spelen in het Paleis der Elegantie, dat de
linkervleugel vormt van het gebouwen-com
plex dat op de Heyselvlakte tegenover de
Eeuwfeestpaleizen ligt. Dit gebouw beslaat
een oppervlakte van ongeveer 1500 vier
kante meter. De Belgische commisaris- gene
raal zal er receptie's geven ter ere van be
langrijke gasten. Ook de comissarissen-gene-
raal der buitenlandse afdelingen zullen er
feestelijkheden kunnen organiseren.
Het Paleis der Elegantie heeft een indruk
wekkende zuilengalerij, een monumentale
deur van zes meter breed en een foyer met
een oppervlakte van 400 vierkante meter.
Op deze foyer sluit aan de ene kant het
paviljoen van de Belgische diamant-industrie
aan, waar voor vele millioenen guldens aan
edelstenen zullen worden geëxposeerd. Hier
zal onder meer het kloven en slijpen van
diamant worden gedemonstreerd.
Aan de andere zijde gaat de foyer over
in een paviljoen, waar luxe artikelen zullen
worden tentoongesteld, zoals bont, juwelen,
lederwaren, uurwerken, gouden sieaaden,
kristal, parfums enz.
In het Paleis der Elegantie zelf is een zaal
voor ongeveer 1000 personen gebouwd, al
waar Belgische, Franse en ook Amerikaanse
modehuizen grote shows zullen geven. Er
komt een bloemenbal, een „nacht van de
diamant", georganiseerd door de Belgische
diamantairs, een gala-bal, gegeven door de
Franse parfumerie-fabrikanten en juweliers
en nog een groot aantal festiviteiten, die
door vele beroemdheden van toneel en film
zullen worden bijgewoond.
Speciale Wereldtentoonstellings
postzegels.
De Amerikaanse posterijen zullen op 15
april a.s. beginnen met het uitgeven van een
speciale postzegel ter ere van de Wereld
tentoonstelling. Ook in verscheidene an
dere landen bestaan plannen tot de uit
gifte van postzegels ter gelegenheid van de
Brusselse wereldtentoonstelling. Voor zo ver
tot nu toe bekend is zal dit gebeuren in de
Dominicaanse republiek, Iran, Hongarije,
Liechtenstein, Luxemburg, Marokko, Rus
land, Tunesië en het Vaticaan. In de Sovjet-
Unie zullen zelfs drie verschillende se.ries
worden uitgegeven.
^ere huid?
Babyderm.zeep
OP KRUISPUNTENDE HELFT VAN ALLE DODELIJKE ONGEVALLEN
MET BROMFIETSEN.
Uit het zojuist verschenen rapport van
het Centraal Bureau voor de Statistiek over
de toedracht van verkeersongevallen met
dodelijke afloop blijkt dat bromfietsers aan
zienlijk meer in conflict komen met kruisend
verkeer dan wielrijders. Over een periode
van vijf jaar bleek 47% der dodelijk ver
ongelukte bromfietsers betrokken te zijn bij
kruisend verkeer, terwijl voor wielrijders dit
cijfer „slechts" 33% bedroeg.
Eén der belangrijkste factoren die tot dit
duidelijke verschil leidden bleek wel te zijn
de slechte herkenbaarheid van bromfietsen
als zodanig, zowel ten opzichte vanrijwielen
als van motorrijwielen. Enerzijds valt hun
snelheid daardoor slecht te schatten, ander
zijds ontstaan er misverstanden over voor
rang. Een bromfietser behoort namelijk niet
tot het snelverkeer, hóézeer vele snelbrom-
mers in uiterlijk en weggedrag ook lijken
op motorfietsen.
De gele A.N.W.B.-plaatjes, die de Bond
reeds sinds 1951 propageert en ter beschik
king zowel van leden als van niet-leden stelt,
zullen nu zeer binnenkort wettelijk verplicht
als voor het oveoige verkeer zal dit een aan
zienlijke verbetering betekenen. De plaatjes
zijn gemaakt van dik, doch zeer soepel plas
tic, 1 6x 6 cm., met afgeronde hoeken. Door
het igebruik van plastic en het afronden der
hoeken wordt voorkomen dat zij bij aan
rijdingen verwondingen veroorzaken. Deze
plaatjes kunnen bij alle A.N.W.B.-kantoren
worden besteld.
Oudere bromfietsers zéér kwetsbaar.
Het nieuwe C.B.S.-onderzoek, waarvan
hierboven sprake is, en dat mede op verzoek
van de A.N.W.B. werd ingesteld, geeft voor
het eerst een overzicht van de toedracht van
dodelijke verkeersongevallen. Uit het ruime
cijfermateriaal kunnen zeeir interessante con
clusies worden getrokken zo blijkt dat de
kwetsbaarheid van bromfietsers ouder dan
50 jaar vier maal zo groot is als die van
andere leeftijdsgroepen. De helft van alle
dodelijke bromfietsongevallen viel onder de
ouder-dan-vijftigers
Zowel voor fietsers als voor bromfietsers
bleken de meeste slachtoffers te vallen bij
het oversteken 80% van alle dodelijke on
gevallen in deze beide groepen gebeurden
bij het oversteken. Zeer sterk bleek dit het
geval te zijn voor oudere leeftijdsgroepen,
hetgeen te verklaren valt uit de geringere
snelheid, waardoor zij langer „trefkans"
bieden, en uit tragere reactie's en gebrek
aan verkeersinzicht.
Bij jongere wielrijders bleek het grootste
aantal slachtoffers te vallen bij ongevallen
met inhalend verkeer.
Over de bestudeerde periode van vijf jaar
van 1951 tot en met 1954 overleden
467 bromfietsers als gevolg van een ongeval.
Voor wielrijders was dit totaal 1883.
A.N.W.B.-uitgave voor het „langzame
verkeer".
Goed rijdenHet corrigeren van
andermans fouten
Hoewel de kwestie van de verplichte rij
examens voor bromfietsers voomlopig van de
baan is, ontslaat dit de bromfietsers niet van
de plicht voldoende kennis van de verkeers
regels te hebben. Deze plicht geldt natuur
lijk voor alle weggebruikers dikwijls ech
ter blijken fietsers en bromfietsers, die zich
in het verkeer mogen begeven zonder een
rijproef te hebben afgelegd, onvoldoende
kennis van de verkeersregels te hebben.
De A.N.W.B. heeft zojuist een boekje uit
gegeven dat speciaal is gericht op het „lang
zame verkeer" fietsers en bromfietsers.
In de inleiding van dit werkje wordt ge
zegd „Verkeersregels zijn afspraken van
weggebruikers die het in wezen goed met
elkaar menen." Een ieder dient zich dan ook
van deze afspraken op de hoogte te stellen,
nog afgezien van het feit dat ze, als wette
lijke voorschriften, een bindend karakter
hebben. Lang niet alle verkeersongevallen
zijn te wijten aan wegpiratisme veel vaker
ligt de oorzaak in de onbekendheid met de
verkeersregels. Kleine fouten worden ner
gens zó dikwijls en zó zwaar gestraft als in
het verkeer. De inleider van het boekje komt
dan ook tot de slotsom dat „goed rijden"
óók betekent het corrigeren van de fouten
die anderen maken.
Naast een overzicht van de verkeersregels,
met talrijke illustratie s, voorbeelden en ver
klaringen, bevat het werkje ook vele nuttige
wenken.
Zo wordt bijvoorbeeld gezegd u kunt
bij een onbewaakte overweg de wagenvoer -
der van de trein een groot genoegen doen
door in zijn richting te kijken en. hem aldus
duidelijk te laten zien dat u wacht.
Ook wordt er nog eens op gewezen dat
bromfietsers nog dikwijls fietsersgewoonten
hebben overgehouden zij rijden „op het
gehoor", zonder te beseffen dat het geluid
van hun eigen motor dat van het verkeer
overstemt, en zij gaan bochten veel te snel
in, waardoor zij gedwongen worden deze
veel te ruim te nemen. Opmerkelijk is ook
dat velen .fietsers zowel als bromfietsers, te
weinig profijt trekken van hun voorrem. Als
men rechtuit rijdt over een behoorlijk, droog
wegdek, is het effect van een voorrem veel
groter dan dat van de achterrem.
GROTE STAD ONDER ÉÉN DAK.
De Amerikaanse architect Frank Lloyd
Wright wil een huis bouwen, dat bijna vier
maal zo hoog is, als het E'mpire State Buil
ding, het grootste gebouw van de wereld.
Deze super-wolkenkrabber zal 1609 meter
hoog worden. Het gebouw zal plaats bieden
aan 130.000 mensen, de bevolking van een
flinke stad.
Frank Lloyd Wright is 86 jaar. Zijn tegen-
stnders noemen zijn plan een gevolg van
seniliteit en de „dolle uitwa.s van een tech
nische fantasie". Zijn aanhangers noemen
het plan echter als „het stoutste project sinds
de bouw van de toren van Babel". Reeds
65 jaar lang is Wright specialist op het ge
bied van monster-gebouwen. Zij reiken te
genwoordig in alle delen van de wereld
naar de hemel. Daarbij heeft Wright steeds
methoden verwezenlijkt, waarvan de school
wijsheid van de architectuur niet durfde
dromen.
Ook bij dit project van het super-huis wil
hij met de regelen van de architectonische
kunst breken. De gigant onder de reuzen
zal een op een drievoet rustende kern heb
ben. waardoor de 528 etages als schijven
lopen. Elke etage wordt afzonderlijk met
staalkabels aan de kern opgehangen en zo
geraffineerd uitgebalanceerd, dat de top van
het gebouw, volgens Wright, zelfs bij de
sterkste wind minder zou bewegen, dan die
van het 1000 meter lagere EmpVie State
Building. Als fundament komt er een „palen
wortel" ,die in de vorm van een wig het
gebouw minstens 55 meter diep in de bodem
verankeren zal. Bij de hevige aardbeving,
die in 1922 Tokio teisterde, bleef er in een
grote omtrek een hotel als enig gebouw
staan. Het was door Wright gebouw'd als
fundament had het een „palen-wortel".
Een uitgebreid systeem van liften, met
een capaciteit van 2000 mensen per minuut,
zal vanaf de vijfde verdieping tot aan de
top lopen. Tot aan de vijfde etage zorgen
roltrappen voor het vervoe;n van de 130.000
mensen. De snelste lift zal dan in één mi
nuut de anderhalve kilometr van de vijfde
verdieping naar de top afleggen. Dank zij
het vernuftige lift-systeem, zal één uur vol
doende zijn om de gehele bevolking van het
reuzengebouw naar buiten te brengen. Aan
de voet van het gebouw, rondom de vier
hoofdingangen zal er parkeerruimte voor
100.000 auto's ontstaan vijf verdiepingen
onder en boven de grond zullen garage's
15.000 wagens herbergen. Twee etages in
het benedenste gedeelte van het bouwwerk
zijn gereserveerd als landingsplaats voor
helicopters. Televisie-antenne's zullen tot
honderd meter boven het gebouw uitsteken.
Wright heeft zijn pian voor de stad Chi
cago uitgewerkt. Chicago hoopt nu dus, zich
binnen afzienbare tijd op het grootste huis
van de wereld te kunnen beroemen. Het
gehele regerings-apparaat van de staat Il
linois, waarvan Chicago de hoofdstad is,
zal in het gebouw ondergebracht worden.
Het lijkt alsof Wright met de centralisatie
zichzelf verloochent. Zijn gehele leven heeft
hij zich, evenals zovele andere belangrijke
architecten, er toe ingesteld, om de opge
sloten, verwarde stad vrijer te maken. De
vlucht uit de wolkenkrabbers is ook feite
lijk reeds twintig jaar aan de gang in
Amerika. Maar Wright verklaart, dat hij
ingezien heeft, dat de leiding van het be
drijfsleven en van de staat niet gedecentra
liseerd kan worden, zonder dat er aan de
werkzaamheid en efficiency afbreuk wordt
gedaan. Als hoofdkwartier van de leiding
van de staat Illinois zal de wolkenkrabber
de naam „Illinois' 'dragen.
Hoeveel zal „Illinois" echter gaan kosten
Wright zegt :250 millioen dollar. Wright
gelooft, dat er in een veel sneller tempo ge
bouwd zal kunnen worden, dan bij de vroe
gere wolkenkrabbers het geval was. Het
gewicht van „Illinois' is namelijk maar de
helft van dat van de andere, veel kleinere
reuzen. Materiaal en arbeidskracht wordt
gespaard. Volgens de deskundigen zal dit
monster-gebouw vijf maal rendabeler zijn,
dan de wolkenkrabbers van Manhattan,
Bij deze 250 mililoen dollar bouwkosten
zou zelfs de aanleg van pairken en plant
soenen in de omgeving inbegrepen zijn. De
tegenstanders van Wright schatten de bouw
kosten voor het grootste huis van de wereld
echter op minstens drie milliard dollar.
ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 6 cent
Kwartaal-abonnement
Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen f 1,75
Buitenland f 2,00
ADVEKTENTIEPtUS: cut per m m.
Bi] contracten belangrijke reductie.
Imr «onden Mededelingen 20 cent per m.m.
Klein*, kdrertentiên (maximum 6 regels) 1-5 regels
70 cent iedere regel meer 12 cent extra.
zenuw-
en meester blijven over Uw zenuwen
Mijnhardt's Zenuwtabletten