AXELSE COURANT Zes en vijftien. Gemeenteraad van Axel. DAMPO m J C VINK Ook Spierpijn In één nacht Uw handen gaaf en zacht Frankering bij abonnement, Axel ZATERDAG 1 FEBRUARI 1958 72e Jaargang No. 34 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDf 'E WOENSDAG EN ZATERDAG Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Til. 0 1155-646 HoofdredactieJ. C. VINK FIRMA Markt 12 AXEL in. Brussel streeft er naar de hoofdstad van Europa te worden en al zijn er nogal wat concurrenten. Brussel maakt een goede kans. De ministers van buitenlandse zaken van de zes landen van „Klein Europa" zijn het wel nog niet eens geworden over de keus van een hoofdstad, zij hebben wel besloten, dat er één Europese hoofdstad zal komen in juni valt de beslissing. De Belgische regering is bereid een deel van haar grondgebied af te staan en dat aan de Europese gemeenschap pen af te staan. Wij hadden willen schrijven aan de Europese regering af te staan. Maar die is er nog niet. Dat stuk grondgebied zou dan de buitenwij 'kvan Brussel worden, waar men in de komende zomermaanden de we reldtentoonstelling van 1958 z,al kunnen be wonderen. De tentoonstellingsgebouwen ko men, als het plan doorgaat, ter beschikking van de onderscheidene lichamen, waarvan in onze vorige artikelen sprake is geweest die van de Raad van Europa, die van de E.G.K.S., die van de W.E.U., die van de Euromarkt en die van Euratom. De inrich tingen te Straatsburg en te Luxemburg zou den dan verlaten moeten worden. Maar ook als men er in slaagt al die lichamen het zijn er een kleine twintig bij elkaar te brengen in één stadswijk, in Brussel, Luxemburg, Straatsburg of waar dan ook, dan nog blijft het een en ander over, waarover wij nog niet gesproken heb ben. Wij hebben het oog op twee grote ge bouwen te Parijs het Palais de Chaillot cn het Chateau de la Muette. Ook daar wordt ana de eenheid van Europa gewerkt, maar op wéér een andere manier. In het Palais de Chaillot, dat aan de Seine tegenover de Eifeltoren is gelegen, zetelt de N.A.V.O., de gemeenschappelijke verdedi- gingsorganisatie van een aantal Europese landen tezamen met de Verenigde Staten en Canada. Bij de oprichting waren er veertien leden, waarvan twaalf Europese. Hier zou men kunnen spreken maar men doet het nooit van het Europa der Twaalf. De neutrale staten, die te Straatsburg wel deel nemen aan de beraadslagingen, houden zich buiten dit militaire bondgenootschap Ier land, Zweden, Zwitserland en Oostenrijk doen er niet aan mee. Saaralnd is ook nooit lid geweest, het had geen leger. Maar Por tugal zit wél in deze club. Duitsland maakte er aanvankelijk geen deel van uit, maar is nu wel lid. Aardrijkskundig ligt het dus hier anders dan bij de Zes en de Vijftien. Organisatorisch ligt het hier trouwens óók anders. Er is een uitvoerende macht met aan de top de Noord-Atlantische Raad, die for meel bestaat uit de ministers van landsver dediging der deelnemende landen, maar die komen maar zelden bij elkaar. Hun plaats vervangers zijn ambassadeurs en gezanten, die te Parijs zijn gevestigd. Er is een secre tariaat-generaal ten dienste van deze Raad, maar en is geen wetgevende macht en geen rechtsprekende. Alles wordt hier gedaan langs ambtelijke en militaire lijnen. Hetzelfde geldt min of meer voor de Or ganisatie voor Europese Economische Sa menwerking, opgericht ter verdeling van de Marshall-hulp, maar in stand gehouden voor economisch overleg. De Verenigde Staten en Canada zijn hier geen lid van, maar hun vertegenwoordigers hebben het recht de tóp- vergaderingen bij te wonen. Lid zijn alle leden van de Raad van Europa, maar ook Portugal en ook Zwitserland. Zelfs Triest is er lid van geweest zolang dat een zelf standige staat is geweest. De bestuursvorm is ongeveer gelijk aan die van de N.A.V.O.. zij het dan iets eenvoudiger. En natuurlijk zijn het hier de ministers van economische zaken, die formeel aan het hoofd staan. De O.E.E.S. is.op het ogenblik niet zo erg belangrijk meer, omdat er maar weinig^ Marshall-geld meer te verdelen valt. Maar overbodig is zij niet geworden. De Europese Betalings-Unie b.v. is er een kind van on wordt geleid door het bestuur van de O.E.E.S. die op het ogenblik nagaat of het Engelse denkbeeld tot instelling van een vrij handelszone uitvoerbaar is. Mocht het denk beeld uitvoerbaar, zijn en wordt het omgezet in een verdrag, dan zou het kunnen gebeu ren, dat het bestuur van dit lichaam de uit voerende macht wordt van de Vrijhandels zone. Tegen die tijd zal ook deze organi satie moeten verhuizen naar de Europese hoofdstad. Overziet men het geheel, dan onderscheidt men in de ontwikkeling van de Europese eenheid twee lijnen de suprationele en de parlementair politieke, die over Straatsburg, Luxemburg en Brussel loopt, benevens de de intergouvernementele en ambtelijk-des- 'kundige, die te Parijs ontspringt en naar Amerika wijst. De eerste is verreweg de meest levensvatbare, omdat zij zich op meer dan alleen maar afweer en doelmatigheid berust. Er worden schuchtere pogingen ge daan om een parlementair lichaam te stich ten als tegenspeler van de bestuursorganen van de N.A.V.O. en de O.E.E.S., maar de gedachte van een Atlantische Gemeenschap boven de Europese is nog te jong om aan te slaan. In de praktijk is er nog niet iets uit ge groeid, dat men bijzonder waardevol zou kunnen noemen. De ontwikkeling op dit punt moet nog worden afgewacht. Men mag zich terecht afvragen waar dit alles nu naar toe groeit. Wij weten het niet. Niemand weet het. Op het ogenblik tekent zich een kern-Europa af, bestaande uit zes souvereine staten, die voortdurend verder gaan in de richting van een statenbond zij het dan ook in een langzaam tempo met daaromheen een krans van belangstel lende staten, die soms wel en soms niet met de kern wensen mee te gaan. Ook liggen er omheen nog staten, die nergens aan mee doen, Spanje en Finland bijvoorbeeld. En dan zijn er de communistisch geregeerde staten, .die van de grote baas in het Kremlin niet mee mogen doen. Op twee punten is er een band met de V.S. op economisch gebied betekent die ban d niet veel meer, op militair nog heel veel. De economische band kan zonder al te veel pijn geslaakt worden. Of de militaire band geslaakt mag worden is een zaak van beleid, waarop wij hier niet verder ingaan. Op het ogenblik kan zij echter moeilijk ge mist worden dat is eenieder duidelijk. De Europese zaken zijn langzamerhand erg ingewikkeld geworden. Er is echter ook een streven naair vereenvoudiging door de samenvoeging van allerlei parlementaire li chamen. Als daar de concentratie van secre taris-generaal in één stad bij komt zal het misschien mogelijk zijn de éénwording naar een hogere versnelling over te schakelen. Laat ons met belangstelling de ontwikkeling volgen ABONNEMENTSPRIJS Losse nummers 6 cent Kwartaal-abonnement t Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen f 1,75 Buitenland 2,00 ADVERTENTIEPRIJS: 8 cent per m.m. Bl) contracten belangrijke reductie. Inp tonden Mededelingen 20 cent per m.m Kleln«. kdyertentlén (maximum 6 regels) 1-5 regels 70 cent Iedere regel meer 12 cent extra. D I f -B «Ti L 4 L -i'jj \j,J» ZITTING VAN DINSDAG 28 JANUARI 1958. Bij de opening van de eerste raadszitting in het jaar 1958 werd door burgemeester Van Oeveren krachtens zijn gewoonte een jaarrede gehouden, waar in hij een bondig overzicht had verwerkt over de toestand der gemeente over het jaar 1957, luidende als volgt Mevrouw, mijne heren, Het is mijn gewoonte, om in de eerste vergadering van het nieuwe jaar een beknopt overzicht te geven over het voorafgaande jaar. Hiervan wil ik ook thans niet afwijken, hoewel ik U er al direct op moet voorbereiden, dat het geen hooggestemde rede zal worden. Trouwens, dat zult U ook niet verwacht hebben. De financiële moeilijkheden, welke niet alleen voor onze gemeente, maar algemeen geden, werken sterk remmend op de voorziening in het verzorgingspeil. Investerings- en bestedingsbeperking werken thans zeer sterk door. Ten gevolge hiervan kunnen alleen nog de reeds onderhanden zijnde objecten worden afgewerkt. Nieuwe werken kunnen alleen dan worden uitge voerd, indien vaste financieringsmiddelen aanwezig zijn en dan nog binnen het raam van een sluitende begroting. Dit alles werkte er toe mee, om van 195/ een stil jaar te maken. Het onderwijs kreeg deze keer niet de portie, waar op het gezien zijn importantie recht heeft. Slechts werd door U een garantie verleend, teneinde het aan de Z.L.M. mogelijk te maken, de bouw van een nieuwe landbouwhuishoudschool te financieren. Laten wij hopen, dat deze school in 1958 eindelijk een eigen onderkomen zal krijgen, zodat zij van onze gastvrijheid in het oude schoolgebouw van de openbare lagere school geen gebruik meer behoeft te maken. Evenals het vorig jaar wachten de uitbreiding van de R.K. lagere school en de bouw van een openbare kleuterschool nog op gunstiger omstandigheden. Voor de stichting van een lagere technische school kwam er enig uitzicht. De Oost-West-verbinding via de Zuidsingel kwam een heel eind gereed en aan de afwerking is deze winter begonnen. Gelukkig is men nu bezig .althans het gedeelte van Sluiskil tot Sassing van de rijksweg Axel—Sluiskil te verbeteren. Jammer, dat dit met de gevaarlijke Buthdijk nog niet het geval is. Voor de aanleg van een vrijliggend fietspad langs de provinciale weg naar Terneuzen zijn de onder handelingen met betrokkenen blijkbaar nog steeds gaande. Spui, waar een nieuwe kom groeit, kreeg zijn eerste officiële straatnaam in de Sparksstraat. De electrische straatverlichting kwam gereed en betekent een grote verbetering. Ook op Drieschouwen en aan de loskade te Sassing werden enkele lantaarns bijgeplaatst. De electrificatie van de buitenwijken werd uit gebreid tot 6 boerderijen in de Smids-Koegorspolder, terwijl die voor de percelen langs de Lage Weg werd geregeld. De sanering van de Oudewijk wordt tegengehouden door de investeringsbeperking. Enige leegstaande krotten werden gesloopt. Twee woningen werden onbewoonbaar verklaard. Het zal waarschijnlijk mogelijk zijn, in 1958 de outillage van het kampeerterrein te verzorgen. Het aantal overnachtingen in de jeugdhergberg be droeg in 1957 een totaal van 5211, waarvan 3987' uit Engeland, 166 uit België, 74 uit Duitsland, 16 uit Schotland, 12 uit Frankrijk, 8 uit Ierland, 8 uit Amerika, 4 uit Denemarken, 4 uit Zweden, 2 uit Noorwegen, 2 uit Finland, 1 uit Kenya en 1 uit Malakka. In 1956 bedroeg het totaal aantal overnach tingen 5220. Ik zou te ver gaan, als ik onze gemeente met het oog op het voorgaande een „wereldcentrum noem de. Maar een streekcentrum is zij wel en wordt zij nog steeds meer. Daarvoor zorgt onze vooruitstrevende middenstand, die de gunstige centrale ligging weet uit te buiten. Deze belangrijke groep van onze be volking weet ook aan minder gunstige tijdsomstan digheden het hoofd te bieden, getuige de nog steed# voortgaande modernisering der winkelpanden. Helaas kon, behalve in de particuliere sector, niet gebouwd worden. Aan de grote behoefte aan meer woonruimte kon niet voldaan wordenHet is te hopen, dat van de reeds geruime tijd gereed ggende .plannen spoedig een gedeelte kan worden uitgevoerd. eSdert voorjaar 1956 was de bouwcapaciteit de voornaamste maatstaf voor de woningwetbouw. In de laatste maanden van 1957 waren de beschikbaar heid van het schaarse kapitaal en de op de sanering van de financiën gerichte politiek van de regering behalve deze bouwcapaciteit de bepalende factoren voor deze bouw. De bouwcapaciteit vormt geen ernstig probleem. We zullen het moeten hebben van de factor „kapitaal". - en rheumatische pijnen wrijft U weg met Een oplossing van dit laatste vraagstuk is wel sterk geboden. Dat blijkt zonder meer uit de cijfers be treffende de woningnood. Ik durf geen wachttijd meer te noemen voor de inwonenden, trouwlustigen en de woningzoekenden van elders, wier aantal 215 bedraagt. Ik kan het n.l. niet riskeren, dat iemand, die zich momenteel laat inschrijven ,mij over vier jaar aan mijn jas trekt met een verwijzing naar mijn woorden van vandaag. Er staan 270 woningzoekenden inge schreven, dat zegt genoeg I Door deze woningnood is de bevolkingsaanwas tot stilstand gekomen. Dank zij een geboorte-overschot van 105 personen, heeft het vestigingstekort van 99 personen geen teruggang kunnen veroorzaken, doch steeg het aantal inwoners nog met 6 tot 7803. In 1957 zagen we de helicopter uit ons luchtruim verdwijnen. Niet het behoefte-element, maar de finan ciële factor was oorzaak, dat Zeeuwsch-Vlaanderen zijn luchtverbinding verloor. Er worden pogingen in het werk gesteld, om weder-instelling van deze ver binding mogelijk te maken. De vlasspinnerij aan de Buitenweg, die aanvanke lijk nogal aspecten scheen te bieden qua industriali satie, vond een roemloos einde. Het is echter typisch Axels, dat men thans op die plaats niemand in zak en as ziet zitten ,doch dat op de „plaats des onheils" het modernste automobielbedrijf, dat men zich denken kan, floreert. Ook aan de Sassing leeft het en wer den door de gemeente weer enige industriepercelen verkocht. Gemeentewerken verliet zijn „oude kazerne" in het saneringstjebied van de Oudewijk en vestigde zich in de gebouwen van de voormalige gasfabriek. Voor een definitieve huisvesting biedt de investeringsbe perking voorshands nog geen ruimte. De uitspraak van de Kroon in het geschil betref fende de Centrale Dienst voor Bouw- en Woning toezicht en Gemeentewerken deed ons de strijd om zelfstandigheid op dit punt verliezen. Ook de brandweer werd aan de Buitenweg onder gebracht, nadat het oude brandspuithuis aan de Markt was gesloopt. De bestedingsbeperking noon te ons ook, o.a. de bouw van een aula op de begraafplaats, het nood zakelijke herstel der gevels van het stadhuis cn de mechanisering der bevolkingsadministratie tot gunsti ger tijd uit te stellen. In verband met het rentegammaen de kapitaal- schaarste was het niet mogelijk, langlopende leningen te sluiten. Wel kon de liquidatie-positie veilig ge steld worden door de opname van ƒ750.000.aan kasgeld, waartegenover de credieten bij de Bank van Ned. Gemeenten en bij de Boerenleenbank met resp. 150.000,— en ƒ50.000.— moesten worden verlaagd. Per 31 december 1957 bedroeg het tekort aan vaste fiancieringsmiddelen ongeveer 750.000. welk te kort thans tijdelijk wordt overbrugd met 900.000. aan kortlopende leningen. Laten wij hopen, dat de omstandigheden zich zo danig zullen ontwikkelen, dat er geen chronisch tekort in het verzorgingspeil ontstaat en dat in het kader van de financiële verhoudingsregeling enig soulaas gevonden zal kunnen worden. Met die hoop gaan we het nieuwe jaar in, voor welk jaar ik ook U met de Uwen persoonlijk alle goeds toewens. Als oudst aanwezige raadslid dankte de heer Pijpe- link voor de tot de Raad gerichte goede Wensen en wenste wederkerig de burgemeester een voorspoedig 1958 toe. De voorzitter deelde daarop mede bericht te heb ben ontvangen van de heer P. A. Wondergem, die in een aan de Raad gericht schrijven om gezondheids redenen bedankt als lid van de gemeenteraad. In deze vacature zal nader worden voorzien. De heer Gerrits is wegens ongesteldheid verhinderd. Voorts kon de heer de Kraker niet aanwezig zijn, aangezien hij voor enige dagen in het buitenland ver toeft wegens werkzaamheden. Hierna komen aan de orde de notulen van de vergadering van 17 december j.l. Naar aanleiding van deze notulen vraagt de heer Pijpelink namens 'e rechtse raadsfracties, die in genoemde vergadering de raadzaal verlieten, een verklaring te mogen af leggen. De heer Pijpelink sprak als volgt Namens de vijf leden van Uw Raad, die :'n de vorige vergadering reden meenden te hebben deze vergadering niet verder bij te wonen, wens ik de volgende verklaring af te leggen. We waren en zijn ons bewust dat dit optreden een uiterste remedie is, maar meenden dat het :'n dit speciale geval nodig en verantwoord was. Het ging om een zeer belangrijke kwestie, wat een be noeming van een secretaris zonder twijfel is. Derge lijke besluiten zijn van te grote waarde om die te nemen, zonder dat de Raad voltallig is. De uitslag van de beide vrije stemmingen was 6 tegen 6 De dertiende stem zou de doorslag hebben gegeven. Met de uitslag van een stemming door de voltallige Raad hadden we ons zoals vanzelf spreekt, zonder meer neergelegd. Bij de herstemming was een raadslid wettelijk van medestemmen uitgesloten. Een stemming van slechts elf van de dertien raadsleden zou geen zuivere uit slag geven. Het verzoek van een onzer om de stemming op te schorten, werd door de voorzitter niet ingewilligd, zodat we meenden een daad te moeten stellen over eenkomstig onze verantwoordelijkheid als raadslid, om alsnog te trachten in een andere voltallige raads zitting, een zuivere benoeming te verkrijgen. Daartoe moest het aantal aanwezige raadsleden zakken tot beneden zeven, wat helaas mislukte doordat wet houder de Putter ter vergadering bleef. Zonder de thans benoemde functionaris ook maar iets tekort te doen, willen we opmerken, dat de uit slag een verrassing is geweest. Uit de aanbeveling, die ons is voorgelegd, blijkt dat B. en W. de heer M. Oggel bekwaam achtte om de functie van secretaris te vervullen, waarmee cok wij het ten volle eens waren. Iemand die reeds onge veer 20 jaar waarnemend secretaris is en op wiens werk geen enkele aanmerking werd gemaakt, is door deze onvoltallige stemming zonder reden gepasseerd. Daardoor wordt voor het hele secretarie-personeel een sfeer van onzekerheid geschapen, daar blijkt dat hun toekomst wordt opgeofferd aan een unfair poli tiek spel van de Chr. Historische raadsfractie. De promotiekansen, die anders aanwezig waren, zijn :iu afgesneden. Een dergelijke democratie ligt ons niet, omdat we ons verantwoordelijk voelen voor het per soneel dat trouw en met ijver zijn plicht doet :n dienst der gemeente en wij wensen daarom niet mee te werken aan een dergelijke ondemocratische ont wikkeling. (Vervolg op pagina 2)

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1958 | | pagina 1