AXELSE COURANT Stormdam in de Schelde en Zee kanaal in Zeeuwsch-Vlaanderen JË W *7. ÉÊm 1 1J C VINK In één nacht Uw handen gaaf en zacht Frankering bij abonnement, Axel ZATERDAG 1 8JANUARI 1958 72e Jaargang No. 30 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IED/ E WOENSDAG EN ZATERDAG FIRMA Markt 12 AXEL OM STIJGING VAN WATERPEIL IN BINNENWATEREN INGEVOLGE HET DELTA-PLAN TE VOORKOMEN. EEN OPLOSSING VOOR HET ISOLEMENT VAN ZEEUWSCH - VLAANDEREN. Zoals bekend, is bij alle plannen die inpolderingen en-of een vaste oeververbinding voor Zeeuwsch - Vlaanderen betreffen, steeds het probleem te berde gebracht dat België ernstige bezwaren zal maken in verband met de vrije doorvaart naar Ant werpen. Anderzijds zijn de Belgen bang, dat ons Deltaplan bij stormvloed een be langrijke verhoging van de waterstand in de Schelde tot Antwerpen, Dendermonde en Gent zal veroorzaken en ook voor dit probleem heeft men in België nog geen oplossing gevonden. De „Gazet van Antwerpen" publiceerde dezer dagen een project van de senator Van Buggenhout tot) het afdammen van de Westerschelde ter hoogte van Perkpolder- Hansweert en voor de scheepvaart een kanaal dwars door Zeeuwsch-Vlaanderen, ongeveer van Terneuzen naar Graauw. Wij laten dit artikel hieronder in zijn geheel volgen Al jaren wordt gepraat over het Delta plan en de gevolg enhiervan voor de scheep vaart op de Westerschelde en op de dijken langs de loop van de Schelde. De Belgische regering heeft steeds beweerd dat zij die vraagstukken grondig instudeert, maar van praktische voorstellen is nog niets gekomen. Dat is een van de redenen, waarom de C.V.P.-groep van de Belgische Senaat be sloten heeft de regering te interpelleren. Op de vergadering waar dat besluit getroffen werd, heeft senator J. van Buggenhout zijn collega's verrast met een tot het kleinste detail uitgewerkt plan, dat de gevolgen van de afdamming der Scheldemondingen, voor zien door het Nederlandse Deltaplan, vol komen opvangt en wel op een even rationele als goedkope manier. Over dat plan heeft hij de Gazet van Antwerpen belangrijke bij zonderheden verstrekt. Zijn plan komt neer op het bouwen van een stormdam in de Westerschelde, die de stormvloed zou tegennouden, met daaraan gekoppeld een landkanaal door de landtong ten noorden van Kloosterzande, om het zee- verkeer naar Antwerpen door te laten. De bouw van dit twee waterwerken zou toelaten de dijken langs de Schelde, vanai Hansweert tot Gent, te laten zoals ze zijn, vermits de stroom dank zij de stormdan geen abnormaal hoog peil meer zal kunnen be reiken. Dijken zijn te laag. Senator Van Buggenhout herinnerde voor eerst aan de Februari-ramp van 1953. Toen liepen een groot deel van Zeeland, evenals streken langs de Belgische 'kust en de Schelde onder water, omdat de vloed aan de kust een hoogte bereikte van 7,20 meter, terwijl de dijken doorgaans maar 6,80 hoog zijn. Die watersnood, aldus de senator, maakte een eind aan de jarenlange discussie s over de hoogte der dijken en over de afdamming van de Scheldemonding, want nu begreep iedereen dat er dringend iets moest worden gedaan, maar vanzelfsprekend dachten de Nederlanders er niet aan alle dijken in Zee land en Zuid-Holland te gaan verhogen. Er liggen te veel eilanden in de Scheldedelta om die allemaal hogere dijken te kunnen geven. Toch moest er iets gedaan worden. Nog vorige week ondervonden wïj dat de dijken te laag zijn. In Dendermonde en op Walcheren ging het water er weer over. De vloed deed het peil langs de kust met 1,60 meter stijgen, maar gelukkig was er geen stormwind en zakte het tij terug voor het een ramp werd. Rekening houdend het abnormaal hoog tij hebben de Hollandse ingenieurs uitgerekend dat hun dijken minstens 8,15 meter hoog moeten zijn. Dat is theorie, want zij hebben veel te veel dijken om dat te kunnen rea liseren. Dus werd het Deltaplan uitgedacht, dat bestaat in het afdammen van de Schelde mondingen, op de Westerschelde na, waar door het voor hen voldoende zal zijn die dammen en de kustlijn van de door dammen aan elkaar verbonden Zeeuwse eilanden te verhogen. Maar aan de kilometers binnen dijken moet enze niet meer raken. Gevolgen voor België. Het Deltaplan voorziet dat de Wester schelde open blijft, evenals de toegang naar de haven van Rotterdam. Maar dat brengt mee dat het peil in de open gebleven water wegen vermoedelijk iets hoger zal liggen dan thans en in elk geval, dat bij stormvloed het zeewater nog slechts in die twee water wegen kan stromen, waar de dijken die ab normale vloed niet kunnen tegenhouden. De Hollanders weten dat en voorzien dat de dijken langs de Westerschelde met 1,40 m verhoogd moeten worden. Zij houden na tuurlijk alleen maar rekening met de dij'ken op hun grondgebied. De vraag is dan, aldus de heer Van Buggenhout, of wij op ons grondgebied ook de dijken en waterkeringen 1,40 meter gaan verhogen. En dat voor de Schelde vanaf de Nederlandse grens tot in Genten voor alle zijrivieren (Durme. Rupel, enz.). Men zou dan in de haven van Antwerpen alle kaden en sluizen moeten ver hogen en vandaar af alle dijken moeten bij werken. Theoretisch gaat alles, maar prak tisch is dat niet mogelijk. Men bedenke dat vele dijken toebehoren aan private eigenaars, polderbesturen, gemeentebesturen en slechts voor een gering deel aan de Staat. Een andere oplossing is in het binnenland, langsheen de Schelde, overstromingsgebie den te voorzien, waar dus het overtollige water heen kan. Die oplossing is niet te aanvaarden, aldus de senator. Als men daar- mee begint weet men nooit waar men ein- digt. Dan offert men landbouwgrond op en moeten er toch nieuwe binnendijken komen rond die overstromingsgebieden en loopt de ganse streek gevaar zilte grond te krijgen. Die oplossing, door sommige offciële in stance's uitgedacht, is geen oplossing, het is een kapitulatie voor het water. Eigen oplossing. Senator Van Buggenhout heeft er iets anders op gevonden, dat het verhogen van de dijken overbodig maakt. Het doel van zijn plan is de Schelde bevaarbaar te houden, de stormvloed tegen te houden en toch geen dijken te moeten verhogen. Daarom is het nodig een kanaal te graven van Graauw rot vlak bij Terneuzen, door de landtong ten noorden van Kloosterzande. Dat moet een kanaal worden waar de zeeschepen voor Antwerpen door kunnen en dat natuurlijk langs de zeekant sluizen zal moeten hebben. Samen met dat kanaal moe ter in de Wester schelde een stormdam komen, van het punt waar de weg van Hulst aan de Wester schelde uitkomt (Perkpolder), rechtdoor ge bouwd tot de oever van Hansweert, iets oostelijk van het kanaal van Hansweert, dat vrij moet blijven voor de scheepvaart. Met die stormdam, aldus senator Van Buggenhout, zal het mogelijk zijn de storm vloed tegen te houden. De dam zal immers een spui bevatten, die bij abnormale vloed gesloten kan worden. Dat brengt dan mee, dat het deel van de Westerschelde, vanaf de dam tot Antwerpen en de verdere Schelde- stroom, geen abnormaal hoog tij meer zul len hebben, zodat daar de dijken niet dienen verhoogd te worden. Anderzijds kan die dam ook beletten, dat bij ebbe te weinig diepgang ontstaat, zodat de scheepvaart on gehinderd door kan gaan op de Schelde, om dan via het te graven kanaal de monding te bereiken. Daar de getijen op het afgedamde Schelde- deel minder hevig zullen zijn, mag bovendien ook verwacht worden dat de verzanding minder erg zal zijn. Ook voor Nederland voordelig. Meer nog, dit plan laat toe het regime van de Rijn en de Maas te normaliseren. Bij vloed stijgt het peil dezei rivieren aanzien lijk. Als de Scheldemonding afgesloten wordt door het Deltapan, dan zal het vloedpeil in die rivieren nog aanzienlijker worden en loopt het binnenland van Nederland gevaar overstroomd te worden. De Nederlanders voorzien daarom hogere dijken in die ge bieden. gaande tot Arnhem. Als de storm dam in de Westerschelde gebouwd wordt, zou het volstaan de waterwegen tussen de Rijn en de Westerschelde te gebruiken om langs daar een afvoer van overtollig water te bekomen. Mits oordeelkundig gebruik van de spui in de stormdam zou de afgedamde Westerschelde als reservoir kunnen dienen voor de Rijn en zou het overwater van die stroom kunnen gebruikt worden om de Wes terschelde bij ebbe op peil te houden. Ook wanneer de Rijn zelf te hoog komt, wat in periodes van dooi het geval is, zou een deel van het water langs de Westerschelde weg kunnen. De dammen van het Deltaplan voorzien hiervoor wel spuien maar die kunnen bij abnormale toevoer van de Rijn niet volstaan. Het debiet van deze stroom gaat immers van 2000 m. per seconde tot 13.000 m. per seconde. Zelfs wanneer in Nederland ho gere dijken gebouwd worden, blijft dat nog een gevaar, omdat het Rijnwater dan het peil van de Maas zou verhogen, wat voor Luik nadelig kan zijn. Voor een paar milliard. Senator Van Buggenhout meent dat de dijken langs de kust ondanks deze werken toch verhoogd moeten worden, zeker van Zeebruge tot Heist, in Oostende en Nieuw- poort. Daar staan we in elk geval voor, maar zo erg duur zullen die werken niet kosten. Een juiste kostenberekening voor de wer ken in de Westerschelde kon nog niet ge maakt worden, maar naar schatting zullen die hoogstens een paar milliard kosten. Wat is dat in vergelijking met de 34 milliard, die Nederland besteden moet voor het Delta plan Daar de door senator Van Buggenhout ge plande werken moeten worden uitgevoerd op Nederlands grondgebied, zal hierover met Nederland moeten onderhandeld wor den. Men moet zich hierbij baseren op het verdrag van 1839, dat Nederland de plicht oplegt voor andere waterverbindingen te zorgen als de vaart door de Schelde door natuurlijke of kunstmatige oorzaken minder bevaarbaar wordt. Het Deltaplan wijzigt de bevaarbaarheid van de Schelde en dus is er kans op een regeling in Beneluxgeest. Het plan van senator Van Buggenhout is ook geenszins strijdig met het ontworpen Rijn- Schelde-kanaal, dat integendeel goed zou passen in het geheel van het Deltaplan en stormdam. Een Moerdijkkanaal zou volgens de senator uitstekende diensten kunnen be wijzen om het waterpeil va n de Schelde en van het Hollands Diep te normaliseren. En tot slot voor de lekkerbekken, wie zegt of de afdamming van de Westerschelde geen redding betekent voor de oesterkuituur van Yerseke? Ingevolge het Deltaplan wordt de Oosterschelde een binnenwater, zodat de oesterbanken aldaar verloren gaan. Men zou ze, na afdamming van de Wester schelde naar deze stroom kunnen over brengen, vermits de stormdam en het kanaal het zeewater doorlaten en nog enigszins voor ebbe en vloed zorgen, wat voor de oesters noodzakelijk is. Het plan van senator Van Buggenhout lijkt interessant genoeg om door de overheid grondig ingestudeerd te worden. Het is zeker heel wat beter dan de negatieve op lossingen van overstromingsgebieden, die de administratie thans gevonden heeft. Diverse ondergeschikte punten in dit pro ject lijken ons nogal twijfelachtig, zo wat betreft de oesterteelt en de beïnvloeding van de waterstand in Rijn en Maas. Naar onze mening is de invloed van het Westerschelde- bekken, dat zou ontstaan door afdamming, in verhouding tot het reservoir van alle meer noordelijke zeearmen als het Delta plan gereed is, als opvangreservoir niet zo groot. Wanneer België dit plan zou willen rea liseren opent dit echter grote mogelijkheden voor onze streek. Niet alleen voor een vaste oeververbinding middels de te maken af- sluitdam PerkpolderHansweert en een brug of tunnel over of onder door dit toe komstige kanaal, ongeveer ter hoogte van Terhole, maar ook voor de inpoldering van het Land van Saeftinge en industrialisatie langs het nieuwe kanaal. En gezien het streven naar enorme supertankers, die stel lig niet, dan na zeer kostbare voorzieningen door het moeilijkste deel van de Schade zullen kunnen varen en het feit dat Ant werpen er natuurlijk naar zal blijven streven alle scheepvaart te kunnen ontvangen, is misschien de kans van slagen van een der gelijk project niet onmogelijk. Laten wij hopen, dat wanneer men in België tot uitvoering zou willen komen, de Nederlandse regering al haar medewerking zal geven om zo ook Zeeuwsch-Vlaanderen van de Deltawerken te laten profiteren. UIT ONZE OMGEVING AXEL ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 6 cent Kwartaal-abonnement t Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen 11,75 Buitenland f 2,00 Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK Red. eaAdm.: Axel, Markt 12, Til. 0 1155-646 HoofdredactieJ. C. VINK ADVERTENTIEPRIJS: 8 cent per m.m. Bij contracten belangrijke reductie. Inp «onden Mededelingen 20 cent per m.m. Klein*. Idvertentién (maximum 6 regels) 1-5 regels 70 cent iedere regel meer 12 cent extra. GESLAAGD. Dezer dagen slaagde te Utrecht bij het examen voor de Vakproefcommissie van het Bedrijfschap „Horeca" en aanverwante bedrijven, onze stadgenoot de heer D. A. Pel, exploitait van Hotel „De Stads herberg, voor de vakbekwaamheidsproef ter verstrek king van logies. VERGADERING NED. CHR. VROUWENBOND. De afdeling Axel van bovengenoemde organisatie hoopt a.s. dinsdagavond een vergadering te beleggen in het Torenlokaal der Ned. Herv. Kerk. Als spreekster op deze avond zal optreden mevrouw W. Veldman, met het onderwerp „De last der onverhoorde gebeden". TENTOONSTELLING EN FILMAVOND VAN DE DUIVENMAATSCHAPPIJ. De duivenmaatschappij „De Verwachting" organi seerde haar jaarlijkse duivententoonstelling. Voor deze show bestond grote belangstelling. De uitslagen in de diverse afdelingen waren als volgt Oude doffers: 1. E. van Dorsselaer2. J. van Hoorn3. P. Dobbelaar, allen te Axel. Jaarling doffers: 1. H. van 't Hoff 2. D. Diele- man 3. den Engelsman, allen te Axel. Jonge doffers: 1. eni 2. F. Michiels 3. C. Heijns- dijk, beiden te Axel. Oude duivinnen: 1. en 3. C. Heijnsdijk 2. J. van Hoorn, beiden te Axel. Jaarling duivinnen: 1. M. Dieleman 2. en 3. F. Michiels, beiden te Axel. Jonge duivinnen: 1. A. Roose 2. A. Baart3. F. Michiels, allen te Axel. Kampioen doffersE. van Dorsselaer, vgd. Kampioen duivinnenM. Dieleman, vnd. Voor een groot aanta lbelangstelleniden organiseerde de duivcnsociëteit verder in de zaal van het clubhuis „De Witte Leeuw" bij de heer Em. Pieters, een grote filmavond. De bekende Belgische duivenexpert, de heer Van Acker uit Selzaete verzorgde een op een hoog peil staand programma. Via de filmstrook kon den de aanwezigen kennis maken met en een bezoek brengen met de beste Belgische „melkers". Ook uit ons gewest werden enige bekende hokken getoond, o.a. bij v. d. Veke te Zaamslag, Koch te Terneuzen en Bogaert te Sas van Gent. Prachtige opnamen van oe bloemencorso's te Antwerpen en Gent en natuur opnamen uit Luxemburg wisselden het programma af. „De Verwachting" legde met de organisatie van deze uitstekende en leerrijke avond veel eer in. Verkeer rechtdoor gaat voor Zegt U er als jeblieft bij „op dezelfde weg". De slagzin zonder die woorden heeft al menig misverstand op zijn geweten. De auto A gaat hier wel rechtuit, maar toch heeft B voorrang. Het zijn twee verschillende wegen, dus rechts gaat hier voor. Copyright Verbond voor Veilig Verkeer

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1958 | | pagina 1