AXELSE COURANT
Het achtste wereldwonder.
Het moderne huis van binnen.
J. G VINK
Frankering bij abonnement, Axel
WOENSDAG 8 JANUARI 1958
72e Jaargang No. 27
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
VERSCHIJNT IED/ 'E WOENSDAG EN ZATERDAG
Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK
Red. en Adm.: Axel. Markt 12. Til. 0 1155-646
HoofdredactieJ. C. VINK
FIRMA
Markt 12
AXEL
Een heer van middelbare leeftijd, gekleed in rokcostuum en hoge hoed op, wandelde
het plaatskaartenbureau van het Bishop's Road Station te Londen binnen en vroeg
een enkele reis per Metropolitan Line naar Farringdon Street, een afstand van
nog geen 6 km. Deze heer verrichte een historisch feit', want de datum op het trein
kaartje was 10 januari 1863, de datum waarop het eerste passagierskaartje op de
allereerste ondergrondse spoorweg werd uitgegeven.
Hoe het groeide.
Inderdaad ondergrondse spoorweg
De flegmatieke Engelsman uit het Victori
aanse tijdperk stond sceptisch tegenover de
nieuwste ontwikkeling van het openbare
vervoermiddel. De Britten waren langza
merhand reeds gewend geraakt aan het idee
van het grote ijzeren monster, dat door het
vredige Engelse landschap denderde of
schoon er nog mensen waren, die veelbe
tekenend hun hoofd schudden en waar
schuwden, dat de vindingrij'krheid der in
genieurs hen snel naar de ondergang zou
voeren maar deze laatste uitvinding ging
toch wel iets te ver Het was op zijn minst
gezegd gevaarlijk. Hoe kon het dak van
een tunnel stand houden als er grote stoom
locomotieven door zouden razen En hoe
zou men kunnen ademen De passagiers
moesten wel door verstikking om het leven
komen.
Maar de mensen uit die tijd zullen wel
vreemd hebben opgekeken, toen de daken
van de tunnels niet instortten en de passa
giers niet door verstikking om het leven
kwamen. Velen beschreven de reis tussen
de twee stations echter als ,,een nacht
merrie". De rijtuigen waren vuil en slecht
verlicht door kleine gaslampen en minder
gelukkige passagiers werden van top tot teen
bedekt met de zwarte roet der locomotieven.
In die dagen was de Metropolitan Line,
afgezien van een aantal door paarden ge
trokken bussen, het enige openbare vervoer
middel om vlug door de binnenstad te komen
en het bleek al spoedig dat de lijn moest
worden uitgebreid. Men trok hem door tot
stations in Edgware Road en South Ken
sington.
Tegen het einde van het jaar 1868 werd
er tussen Gloucester Road en Westminster
een nieuwe lijn geopend. Ofschoon deze lijn
de District Line, in particulier bezit was,
vormde hij een verlenging van de Metro
politan Line.
Gedurende de daarop volgende jaren
breidden beide lijnen zich in oostelijke en
westelijke richting uit, dwars door de stad,
tot zij in 1884 een cirkel hadden gevormd
De lijn stond bekend als de Circle Line (of
Inner Circle), een naam die hij nu nog heeft.
Zeven en twintig jaar na de opening van
de Metropolitan Line in december 1890
dus kreeg Londen haar eerste electrische
spoorweg. Deze lijn liep van King William
Street, in het centrum van de stad, onder de
rivier de Theems door naar Stock we 11in
het zuiden.
Een trein stopt op een station
hoogstens 25 seconden.
Bij de aanleg van deze lijn maakten de
bouwers voor de eerste maal gebruik van
z.g. „tubes" inplaats van tunnels. Gedurende
de daarop volgende zestien jaren vond de
opening plaats van nog drie z.g. „tube -
lijnen de Central London (van Shepherd
Bush naar de Bank van Engeland), de Pic
cadilly Line (van Hammersmith naar Fins-
bury Park) en de Bakerloo Line (van de
Baker Street naar Lambeth).
Tot 1910 werden deze lijnen door parti
culiere maatschappijen beheerd, maar in dat
jaar gingen deze maatschappijen een fusie
aan en hieruit ontstond de London Electric
Railway.
De London Electric Railway was eerzuch
tig en begon spoedig aan het uitwerken van
nieuwe plannen voor de ontwikkeling van
ondergrondse spoorlijnen. Alle ondergrondse
stations werden voorzien van liften om de
passagiers naar en van de perrons te ver
voeren. De eerste roltrap werd in 1911 in
Earl's Court in gebruik genomen.
In 1933 werd de exploitatie van de spoor
lijnen overgenomen door de London Pas
senger Transport Board, die op haar beurt
de verantwoordelijkheid vijftien jaar later
overdroeg aan de London Transport Exe
cutive.
Maar desondanks vormden de oorspronke
lijke plannen van de London Electric Rail
way Company steeds de basis van alle latere
ontwikkelingen van de ondergrondse spoor
lijnen in Londen. Twee wereldoorlogen heb
ben de ontwikkeling van de plannen echter
ernstig in de weg gestaan. Maar nu zijn de
verscheidene lijnen zo ver uitgebreid, dat zij
ook de buitenwijken van Londen bestrijken.
In totaal hebben de lijnen een lengte van
bijna 500 km. en er zijn 227 stations.
Ruim 730 millioen mensen, veertien maal
de totale bevolking van Groot-Brittannië,
maken jaarlijks gebruik van de ondergrondse
spoorlijnen- Om juister te zijn, meer dan 2
millioen mensen maken dagelijks gebruik van
de nu comfortabele, uit zes tot acht wagens
bestaande ondergrondse treinen. Ieder rij
tuig biedt zitplaats aan 40 tot 45 mensen en
staanplaats aan 160. Op de spitsuren van
7 tot 10 uur 's morgens en van 4.30 tot 7 uur
's avonds is de dienst zo frequent, dat er
ongeveer iedere minuut in de binnenstad een
trein vertrekt.
Een trein stopt bij een station gemiddeld
20 tot 25 seconden. Het is niet practisch om
extra snelle treinen te laten rijden met het
oog op de frequentie van de dienst en de
korte afstanden tussen de stations de trei
nen trekken echter snel op zij bereiken in
enkele tientallen seconden een vaart van
25 km. per uur en binnen één minuut een
snelheid van 60 km.
De treinen rijden van 4.30 uur 's morgens
tot 1 uur 's nachtshet personeel heeft
slechts drie en een half uur voor het onder
houden van rails en seinen nodig. In deze
korte tijdsduur wordt iedere meter van de
tunnel geïnspecteerd.
De in- en uitgangen hebben tijdens de
spitsuren altijd problemen opgeleverd, maar
de meeste stations hebben nu snelle rol
trappen, die in beide richtingen 10.000 pas
sagiers per uur kunnen vervoeren,' met een
snelheid van 60 meter per minuut.
Safety first.
De langste roltrap bevindt zich in het
station Leicester Square (27 meter lang).
Andere stations bezitten moderne automa
tische liften de diepste bevindt zich op het
station Hampstead, 60 meter onder de grond.
In een organisatie, die de verantwoorde
lijkheid heeft voor zoveel treinen en passa
giers, is het van het grootste belang, dat
men alle risico's terdege uitsluit. Dagelijks
rijden plm. 6000 treinen over het onder
grondse spoorwegnet, maar de voorzorgs-
maatreeglen zijn zodanig, dat slechts één op
de 420.0000 passagiers een ongeluk over
komt, welk ongeluk over het algemeen van
lichte aard is en in de meeste gevallen
schuilt de fout bij de passagier zelf. De be
weging van iedere trein wordt door een com
plex van veiligheidsmaatregelen beschermd.
Storingen in het net komen zelden voor-
Iedere trein rijdt circa 10.000 km. zonder één
mankement. Per 65.000 km., die een trein
aflegt, komt hoogstens één fout in het sein-
systeem voor.
Van alle stations in het hart van Londen
is het station Piccadilly Circus het drukste
(600.0000 passagiers per week). Dan volgen
het station Oxford Circus met een totaal
aantal bezoekers van 550.000 en King Cross,
Liverpool Street en Victoria met elk om
streeks 500.000 per week.
Ieder jaar ontvangt de afdeling „gevonden
voorwerpen" van de London Transport Exe
cutive een half millioen gevonden voorwer
pen. Het informatiekantoor van genoemde
maatschappij behandelt per jaar 800.000 aan
vragen om inlichtingen.
„Prachtig" is een te veel gebruikt en mis
bruikt woord. Maar met een gerust hart kan
men het voor de Londense ondergrondse ge
bruiken. De ondergrondse is populair ge
zegd het Achtste Wereldwonder".
DRIE KINDEREN OMGEKOMEN
BIJ BRAND IN TER APEL.
Drie kleine kinderen, respectievelijk vier,
drie en één jaar oud, zijn omgekomen bij een
brand, die maandagavond na een hevige ex
plosie uitbrak in de woning van de heer
P. de Boer aan de H.B.S.-weg te Ter Apel.
De heer de Boer had zijn zoon, ds. H. P.
de Boer, Baptistenpredikant te Heerlen, met
diens echtgenote en drie kinderen te logeren.
Op het ogenblik dat de brand uitbrak waren
de drie kinderen boven in de slaapkamer en
hun ouders zaten nog beneden. Ds. de Boer
heeft nog getracht zijn knderen te redden,
maar een grote steekvlam dwong hem terug
te giaan. Met ernstige brandwonden is hij
naar het ziekenhuiss te Emmen vervoerd.
De brandweren van Ter Apel en Emmen
werden gealarmeerd, maar konden niet ver
hinderen dat de woning, aangewakkerd door
de krachtige stormwind geheel uitbrandde.
In Ter Apel is men bezig aardgasleidingen
te leggen. In de v/oning van de heer P. de
Boer waren de binnenleidingen al klaar. De
gehele dag bemerkte de familie al een gas-
lucht in de woning.
GELUK.
Geluk heeft men altijd wel eens nodig,
maar dikwijls komt het niet op het juiste
ogenblik. Bij een moeder in Rheydt kwam
het echter precies op tijd. Met een paar
schamele geldstukken op zak dwaalde zij
langs de winkels in het dorp, toen plotse
ling haar oog viel op een prachtig heren-
costuum, dat door de wnkelier verkeerd ge
prijsd was en spotgoedkoop bleek. Zij stapte
naar binnen, de winkelier schrok van zijn
gemaakte fout, maar overhandigde zijn cliënt
het bewuste costuum voor de aangegeven
prijs. De man van het moedertje, die juist
zonder inkomsten was gekomen, was dol
blij met dit buitenkansje.
Op allerlei gebied komen de laatste tijd
practische artikelen voor het interieur van
eigen huis en haard aan bod. Daarin heb
ben de leveranciers van „perion" producten
een groot aandee. In de eerste plaats.:
Woningtextiel- De „perion" industrie is
voor de wintermaanden met zulk een uitge
breide collectie op de Europese markt ge
komen dat u waarschijnlijk stomverbaasd
zou staan te kijken als u dat allemaal eens
bij elkaar zag. Ze zijn lichtecht en hebben
net zulke warme tinten als de beste tapijten
van traditionele grondstoffen.
Hun bijzondere eigenschappen spannen
echter de kroon (garantie), te weten: zeer
geringe slijtage, blijvende stevigheid (zal
nooit rimpelen), motvrij (trouwens voor
geen enkel insect vatbaar) en ongevoelig
voor verontreinigde lucht, zoals voorkomt
bij industriesteden. Vlekken zijn er met lauw
water en fijne zeep in een ommezien weer
uit te krijgen. Zijn het zeldzaam volhardende
vlekken zoals b.v. op een divankleed
dan is het 't bestwrijven met een schoon
doekje, waarop tetrachloormethaan is ge
daan.
In het algemeen zijn kleden het gemak
kelijkst schoon te houden door ze dagelijks
even te stofzuigeren met een type, dat is
uitgerust met een klop- en zuiginstallatie. Ze
gaan dan nóg langer mee.
Gordijnen van „perion" worden zowel in
hypermoderne als klassieke dessins gemaakt,
zowel van transparant als van ondoorzichtig
weefsel, van grove of zeer fijne garens. Met
kleuren naar ieders persoonlijke smaak. De
slijtvastheid zorgt voor een te verwaarlozen
minimum aan stof en pluisjes, waardoor deze
gordijnen uitstekend geschikt zijn voor slaap
kamers e.d.
Vaste vloerbedekkingen van „perion' -ve
lours zijn in drie kwaliteiten in de handel
gebracht, te weten hoogpolig, middelhoog
en kortgeschoren. Onmiddellijk herkenbaar
aan de eigenaardige gloed, die over dit ma
teriaal ligt en die ook na jaren gebruik nog
te zien is. Ze zijn er in talrijke kleurnuances,
waarvan de voornaamste zwart, wit, rood,
blauw, groen, bruin, geel en champagne.
Desgewenst kan met verschillende kleuren
een bepaald patroon op de grond aange
bracht worden, zoals intasaria.
De stukken moeten dan in elkaar gepast
worden en men doet er verstandig aan een
vakman te laten komen. Als u het patroon
aangeeft, waarvan u droomt, zal hij u pre
cies vertellen in hoeverre het uitvoerbaar is.
Een vast kleed van ,,perlon"-velours gaat
lang mee het moet daarom met zorg ge
kozen worden. Het is geschikt voor elke
gladde, droge bodem of hout. Zodra de
stukken op maat gesneden zijn, worden ze
met een speciale soort lijm vastgeplakt. De
naden zijn tevoren stevig tegen elkaai aan
gedrukt en voorzien van een aan één kant
gegomde strook kleefband van 15 cm breed.
Als het deskundig is gedaan kan men de
naden niet meer zien.
Bekledingsstoffen voor meubilair maakt
de „perlon"-industrie eveneens. Zij zijn
uiterst belangrijk voor hen, die een persoon
lijk cachet in hun huis willen hebben en
daaraan enige kennis over woninginrichting
paren. De 'opstelling en het model van de
meubels gaat voorop, doch de kleur en de
aard van de bekleding bepaalt of ze naar
behoren tot hun recht zullen komen. Reeds
lang in gebruik zijnd meubilair kan er heel
anders uitzien met een nieuwe bekleding en
de sfeer in woon- of slaapkamer eveneens
veranderen. Het prettige van „perion" is,
dat men niet meer zo bang hoeft te zijn
voor de lichtere kleuren, want vlekken en
vuile vegen kunnen er altijd weer gemak
kelijk af, daar alle „perlon'-producten vuil-
afstotend zijn. „Perlon"-velours voor be
kleding wordt in verschillende lichte pastel
kleuren gemaakt. De laatste tijd zijn daar
enige gedekte tinten bij gekomen. De hoog
polige en middelhoge pool bezittende „per-
lon"-velours is vooral in trek voor het meu
bilair dat het meeste te lijden heeft van het
dagelijks gebruik, dus in de woon- en eet
kamer. Velours met 'kortgeschoren pool komt
in aanmerking voor de meubelen in een
werkkamer, een hall of een zolderoptrekje
voor zoon of dochter.
„Perlon"-fluweel en ribfluweel hebben een
uitgesproken levendige tint. Zij worden niet
alleen op meubilair, maar ook voor de ver
dere aankleding van de kamer gebruikt, als
het om een representatief aanzien gaat. Het
laat zich zeer goed combineren met meubi
lair in oude stijl, zowel als dure houtsoorten.
Volkomen nieuw zijn de vlakke, effen
handgeweven „perion "-weefsels, waarvan
de draadjes zeer dicht naast elkaar staan.
Deze soort voelt stevig aan en is vervaar-
digd in zuidelijk aandoende kleuren. Als het
ware voorbeschikt om aangebracht te wor
den op eenvoudig, geheel zonder machines
vervaardigd meubilair.
Tapijten brengt de „perlon"-industrie uit
sluitend in de hoogpolige kwaliteit. Ze zijn
vrijwel onverslijtbaar, van een speciaal hier
voor gemaakte velours. Natuurlijk ook mot-
vrij vlekken met wat water en zeep ge
makkelijk te verwijderen. Ze zijn in de
handel gebracht in diverse afmetingen, tot
een grootte van drie bij vier meter. De uit
voering in pasteltinten heeft het meeste
succes, doch wordt op de voet gevolgd door
donkerder, warmer tinten. Men doet er goed
aan, zich een duidelijke voorstelling te
maken van het effect in een bepaalde kamer
het is niet voldoende een staaltje mee naar
huis te nemen of van huis een overgeschoten
lapje van de gordijnen c.q. de bekledig van
de meubels, in de winkel te tonen. Uw leve
rancier zal graag de moeite nemen, met een
aantal interessante tapijten bij u aan huis te
komen. Het is bovendien sinds kort moge
lijk „perlon"-velours tapijten op verzoek in
een speciaal dessin te laten maken.
Heel mooi zijn ook de nieuwe „perion -
mozaïektapijten, met hoge pool, die desge
wenst rond of ovaal van vorm geleverd
kunnen worden. Ze hebben een ondergrond
van opgevulde en afgedekte jute. Er wor
den ook slaapkamerkleedjes, deurmatten en
traplopers van vervaardigd, in alle soorten
en maten.
Er bestaan nog vooroordelen tegen syn
thetische producten als deze, die men slechts
kan overwinnen door ze eens te proberen,
voor zover in ons land reeds voorhanden.
Informeert u er maar eens naar in de zaken,
waar u regelmatig komt.
Ontbijtlakens vin „perion" bestap nu al
verscheidene jaren. De bekendste zijn die
met een linnenachtig oppervlak, doch er zijn
ook sets met een handweefeffect. Ze be
zitten alle gebruikelijke eigenschappen van
„perion".
ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 6 cent
Kwartaal-abonnement t
Axel binnen de kom f 1.55 Andere plaatsen f 1,73
Buitenland f 2.00
ADVERTENTIEPRIJS: 8 cent per m.m.
Bij contracten belangrijke reductie.
Ivip conden Mededelingen 20 cent per m.m.
Klein*, idvertentiën (maximum 6 regels) 1-5 regels
70 cent iedere regel meer 12 cent extra.
vrouwen'en meisjeshand is een tube