AXELSE COURANT Het achtste wereldwonder. Het moderne huis van binnen. J. G VINK Frankering bij abonnement, Axel WOENSDAG 8 JANUARI 1958 72e Jaargang No. 27 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IED/ 'E WOENSDAG EN ZATERDAG Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK Red. en Adm.: Axel. Markt 12. Til. 0 1155-646 HoofdredactieJ. C. VINK FIRMA Markt 12 AXEL Een heer van middelbare leeftijd, gekleed in rokcostuum en hoge hoed op, wandelde het plaatskaartenbureau van het Bishop's Road Station te Londen binnen en vroeg een enkele reis per Metropolitan Line naar Farringdon Street, een afstand van nog geen 6 km. Deze heer verrichte een historisch feit', want de datum op het trein kaartje was 10 januari 1863, de datum waarop het eerste passagierskaartje op de allereerste ondergrondse spoorweg werd uitgegeven. Hoe het groeide. Inderdaad ondergrondse spoorweg De flegmatieke Engelsman uit het Victori aanse tijdperk stond sceptisch tegenover de nieuwste ontwikkeling van het openbare vervoermiddel. De Britten waren langza merhand reeds gewend geraakt aan het idee van het grote ijzeren monster, dat door het vredige Engelse landschap denderde of schoon er nog mensen waren, die veelbe tekenend hun hoofd schudden en waar schuwden, dat de vindingrij'krheid der in genieurs hen snel naar de ondergang zou voeren maar deze laatste uitvinding ging toch wel iets te ver Het was op zijn minst gezegd gevaarlijk. Hoe kon het dak van een tunnel stand houden als er grote stoom locomotieven door zouden razen En hoe zou men kunnen ademen De passagiers moesten wel door verstikking om het leven komen. Maar de mensen uit die tijd zullen wel vreemd hebben opgekeken, toen de daken van de tunnels niet instortten en de passa giers niet door verstikking om het leven kwamen. Velen beschreven de reis tussen de twee stations echter als ,,een nacht merrie". De rijtuigen waren vuil en slecht verlicht door kleine gaslampen en minder gelukkige passagiers werden van top tot teen bedekt met de zwarte roet der locomotieven. In die dagen was de Metropolitan Line, afgezien van een aantal door paarden ge trokken bussen, het enige openbare vervoer middel om vlug door de binnenstad te komen en het bleek al spoedig dat de lijn moest worden uitgebreid. Men trok hem door tot stations in Edgware Road en South Ken sington. Tegen het einde van het jaar 1868 werd er tussen Gloucester Road en Westminster een nieuwe lijn geopend. Ofschoon deze lijn de District Line, in particulier bezit was, vormde hij een verlenging van de Metro politan Line. Gedurende de daarop volgende jaren breidden beide lijnen zich in oostelijke en westelijke richting uit, dwars door de stad, tot zij in 1884 een cirkel hadden gevormd De lijn stond bekend als de Circle Line (of Inner Circle), een naam die hij nu nog heeft. Zeven en twintig jaar na de opening van de Metropolitan Line in december 1890 dus kreeg Londen haar eerste electrische spoorweg. Deze lijn liep van King William Street, in het centrum van de stad, onder de rivier de Theems door naar Stock we 11in het zuiden. Een trein stopt op een station hoogstens 25 seconden. Bij de aanleg van deze lijn maakten de bouwers voor de eerste maal gebruik van z.g. „tubes" inplaats van tunnels. Gedurende de daarop volgende zestien jaren vond de opening plaats van nog drie z.g. „tube - lijnen de Central London (van Shepherd Bush naar de Bank van Engeland), de Pic cadilly Line (van Hammersmith naar Fins- bury Park) en de Bakerloo Line (van de Baker Street naar Lambeth). Tot 1910 werden deze lijnen door parti culiere maatschappijen beheerd, maar in dat jaar gingen deze maatschappijen een fusie aan en hieruit ontstond de London Electric Railway. De London Electric Railway was eerzuch tig en begon spoedig aan het uitwerken van nieuwe plannen voor de ontwikkeling van ondergrondse spoorlijnen. Alle ondergrondse stations werden voorzien van liften om de passagiers naar en van de perrons te ver voeren. De eerste roltrap werd in 1911 in Earl's Court in gebruik genomen. In 1933 werd de exploitatie van de spoor lijnen overgenomen door de London Pas senger Transport Board, die op haar beurt de verantwoordelijkheid vijftien jaar later overdroeg aan de London Transport Exe cutive. Maar desondanks vormden de oorspronke lijke plannen van de London Electric Rail way Company steeds de basis van alle latere ontwikkelingen van de ondergrondse spoor lijnen in Londen. Twee wereldoorlogen heb ben de ontwikkeling van de plannen echter ernstig in de weg gestaan. Maar nu zijn de verscheidene lijnen zo ver uitgebreid, dat zij ook de buitenwijken van Londen bestrijken. In totaal hebben de lijnen een lengte van bijna 500 km. en er zijn 227 stations. Ruim 730 millioen mensen, veertien maal de totale bevolking van Groot-Brittannië, maken jaarlijks gebruik van de ondergrondse spoorlijnen- Om juister te zijn, meer dan 2 millioen mensen maken dagelijks gebruik van de nu comfortabele, uit zes tot acht wagens bestaande ondergrondse treinen. Ieder rij tuig biedt zitplaats aan 40 tot 45 mensen en staanplaats aan 160. Op de spitsuren van 7 tot 10 uur 's morgens en van 4.30 tot 7 uur 's avonds is de dienst zo frequent, dat er ongeveer iedere minuut in de binnenstad een trein vertrekt. Een trein stopt bij een station gemiddeld 20 tot 25 seconden. Het is niet practisch om extra snelle treinen te laten rijden met het oog op de frequentie van de dienst en de korte afstanden tussen de stations de trei nen trekken echter snel op zij bereiken in enkele tientallen seconden een vaart van 25 km. per uur en binnen één minuut een snelheid van 60 km. De treinen rijden van 4.30 uur 's morgens tot 1 uur 's nachtshet personeel heeft slechts drie en een half uur voor het onder houden van rails en seinen nodig. In deze korte tijdsduur wordt iedere meter van de tunnel geïnspecteerd. De in- en uitgangen hebben tijdens de spitsuren altijd problemen opgeleverd, maar de meeste stations hebben nu snelle rol trappen, die in beide richtingen 10.000 pas sagiers per uur kunnen vervoeren,' met een snelheid van 60 meter per minuut. Safety first. De langste roltrap bevindt zich in het station Leicester Square (27 meter lang). Andere stations bezitten moderne automa tische liften de diepste bevindt zich op het station Hampstead, 60 meter onder de grond. In een organisatie, die de verantwoorde lijkheid heeft voor zoveel treinen en passa giers, is het van het grootste belang, dat men alle risico's terdege uitsluit. Dagelijks rijden plm. 6000 treinen over het onder grondse spoorwegnet, maar de voorzorgs- maatreeglen zijn zodanig, dat slechts één op de 420.0000 passagiers een ongeluk over komt, welk ongeluk over het algemeen van lichte aard is en in de meeste gevallen schuilt de fout bij de passagier zelf. De be weging van iedere trein wordt door een com plex van veiligheidsmaatregelen beschermd. Storingen in het net komen zelden voor- Iedere trein rijdt circa 10.000 km. zonder één mankement. Per 65.000 km., die een trein aflegt, komt hoogstens één fout in het sein- systeem voor. Van alle stations in het hart van Londen is het station Piccadilly Circus het drukste (600.0000 passagiers per week). Dan volgen het station Oxford Circus met een totaal aantal bezoekers van 550.000 en King Cross, Liverpool Street en Victoria met elk om streeks 500.000 per week. Ieder jaar ontvangt de afdeling „gevonden voorwerpen" van de London Transport Exe cutive een half millioen gevonden voorwer pen. Het informatiekantoor van genoemde maatschappij behandelt per jaar 800.000 aan vragen om inlichtingen. „Prachtig" is een te veel gebruikt en mis bruikt woord. Maar met een gerust hart kan men het voor de Londense ondergrondse ge bruiken. De ondergrondse is populair ge zegd het Achtste Wereldwonder". DRIE KINDEREN OMGEKOMEN BIJ BRAND IN TER APEL. Drie kleine kinderen, respectievelijk vier, drie en één jaar oud, zijn omgekomen bij een brand, die maandagavond na een hevige ex plosie uitbrak in de woning van de heer P. de Boer aan de H.B.S.-weg te Ter Apel. De heer de Boer had zijn zoon, ds. H. P. de Boer, Baptistenpredikant te Heerlen, met diens echtgenote en drie kinderen te logeren. Op het ogenblik dat de brand uitbrak waren de drie kinderen boven in de slaapkamer en hun ouders zaten nog beneden. Ds. de Boer heeft nog getracht zijn knderen te redden, maar een grote steekvlam dwong hem terug te giaan. Met ernstige brandwonden is hij naar het ziekenhuiss te Emmen vervoerd. De brandweren van Ter Apel en Emmen werden gealarmeerd, maar konden niet ver hinderen dat de woning, aangewakkerd door de krachtige stormwind geheel uitbrandde. In Ter Apel is men bezig aardgasleidingen te leggen. In de v/oning van de heer P. de Boer waren de binnenleidingen al klaar. De gehele dag bemerkte de familie al een gas- lucht in de woning. GELUK. Geluk heeft men altijd wel eens nodig, maar dikwijls komt het niet op het juiste ogenblik. Bij een moeder in Rheydt kwam het echter precies op tijd. Met een paar schamele geldstukken op zak dwaalde zij langs de winkels in het dorp, toen plotse ling haar oog viel op een prachtig heren- costuum, dat door de wnkelier verkeerd ge prijsd was en spotgoedkoop bleek. Zij stapte naar binnen, de winkelier schrok van zijn gemaakte fout, maar overhandigde zijn cliënt het bewuste costuum voor de aangegeven prijs. De man van het moedertje, die juist zonder inkomsten was gekomen, was dol blij met dit buitenkansje. Op allerlei gebied komen de laatste tijd practische artikelen voor het interieur van eigen huis en haard aan bod. Daarin heb ben de leveranciers van „perion" producten een groot aandee. In de eerste plaats.: Woningtextiel- De „perion" industrie is voor de wintermaanden met zulk een uitge breide collectie op de Europese markt ge komen dat u waarschijnlijk stomverbaasd zou staan te kijken als u dat allemaal eens bij elkaar zag. Ze zijn lichtecht en hebben net zulke warme tinten als de beste tapijten van traditionele grondstoffen. Hun bijzondere eigenschappen spannen echter de kroon (garantie), te weten: zeer geringe slijtage, blijvende stevigheid (zal nooit rimpelen), motvrij (trouwens voor geen enkel insect vatbaar) en ongevoelig voor verontreinigde lucht, zoals voorkomt bij industriesteden. Vlekken zijn er met lauw water en fijne zeep in een ommezien weer uit te krijgen. Zijn het zeldzaam volhardende vlekken zoals b.v. op een divankleed dan is het 't bestwrijven met een schoon doekje, waarop tetrachloormethaan is ge daan. In het algemeen zijn kleden het gemak kelijkst schoon te houden door ze dagelijks even te stofzuigeren met een type, dat is uitgerust met een klop- en zuiginstallatie. Ze gaan dan nóg langer mee. Gordijnen van „perion" worden zowel in hypermoderne als klassieke dessins gemaakt, zowel van transparant als van ondoorzichtig weefsel, van grove of zeer fijne garens. Met kleuren naar ieders persoonlijke smaak. De slijtvastheid zorgt voor een te verwaarlozen minimum aan stof en pluisjes, waardoor deze gordijnen uitstekend geschikt zijn voor slaap kamers e.d. Vaste vloerbedekkingen van „perion' -ve lours zijn in drie kwaliteiten in de handel gebracht, te weten hoogpolig, middelhoog en kortgeschoren. Onmiddellijk herkenbaar aan de eigenaardige gloed, die over dit ma teriaal ligt en die ook na jaren gebruik nog te zien is. Ze zijn er in talrijke kleurnuances, waarvan de voornaamste zwart, wit, rood, blauw, groen, bruin, geel en champagne. Desgewenst kan met verschillende kleuren een bepaald patroon op de grond aange bracht worden, zoals intasaria. De stukken moeten dan in elkaar gepast worden en men doet er verstandig aan een vakman te laten komen. Als u het patroon aangeeft, waarvan u droomt, zal hij u pre cies vertellen in hoeverre het uitvoerbaar is. Een vast kleed van ,,perlon"-velours gaat lang mee het moet daarom met zorg ge kozen worden. Het is geschikt voor elke gladde, droge bodem of hout. Zodra de stukken op maat gesneden zijn, worden ze met een speciale soort lijm vastgeplakt. De naden zijn tevoren stevig tegen elkaai aan gedrukt en voorzien van een aan één kant gegomde strook kleefband van 15 cm breed. Als het deskundig is gedaan kan men de naden niet meer zien. Bekledingsstoffen voor meubilair maakt de „perlon"-industrie eveneens. Zij zijn uiterst belangrijk voor hen, die een persoon lijk cachet in hun huis willen hebben en daaraan enige kennis over woninginrichting paren. De 'opstelling en het model van de meubels gaat voorop, doch de kleur en de aard van de bekleding bepaalt of ze naar behoren tot hun recht zullen komen. Reeds lang in gebruik zijnd meubilair kan er heel anders uitzien met een nieuwe bekleding en de sfeer in woon- of slaapkamer eveneens veranderen. Het prettige van „perion" is, dat men niet meer zo bang hoeft te zijn voor de lichtere kleuren, want vlekken en vuile vegen kunnen er altijd weer gemak kelijk af, daar alle „perlon'-producten vuil- afstotend zijn. „Perlon"-velours voor be kleding wordt in verschillende lichte pastel kleuren gemaakt. De laatste tijd zijn daar enige gedekte tinten bij gekomen. De hoog polige en middelhoge pool bezittende „per- lon"-velours is vooral in trek voor het meu bilair dat het meeste te lijden heeft van het dagelijks gebruik, dus in de woon- en eet kamer. Velours met 'kortgeschoren pool komt in aanmerking voor de meubelen in een werkkamer, een hall of een zolderoptrekje voor zoon of dochter. „Perlon"-fluweel en ribfluweel hebben een uitgesproken levendige tint. Zij worden niet alleen op meubilair, maar ook voor de ver dere aankleding van de kamer gebruikt, als het om een representatief aanzien gaat. Het laat zich zeer goed combineren met meubi lair in oude stijl, zowel als dure houtsoorten. Volkomen nieuw zijn de vlakke, effen handgeweven „perion "-weefsels, waarvan de draadjes zeer dicht naast elkaar staan. Deze soort voelt stevig aan en is vervaar- digd in zuidelijk aandoende kleuren. Als het ware voorbeschikt om aangebracht te wor den op eenvoudig, geheel zonder machines vervaardigd meubilair. Tapijten brengt de „perlon"-industrie uit sluitend in de hoogpolige kwaliteit. Ze zijn vrijwel onverslijtbaar, van een speciaal hier voor gemaakte velours. Natuurlijk ook mot- vrij vlekken met wat water en zeep ge makkelijk te verwijderen. Ze zijn in de handel gebracht in diverse afmetingen, tot een grootte van drie bij vier meter. De uit voering in pasteltinten heeft het meeste succes, doch wordt op de voet gevolgd door donkerder, warmer tinten. Men doet er goed aan, zich een duidelijke voorstelling te maken van het effect in een bepaalde kamer het is niet voldoende een staaltje mee naar huis te nemen of van huis een overgeschoten lapje van de gordijnen c.q. de bekledig van de meubels, in de winkel te tonen. Uw leve rancier zal graag de moeite nemen, met een aantal interessante tapijten bij u aan huis te komen. Het is bovendien sinds kort moge lijk „perlon"-velours tapijten op verzoek in een speciaal dessin te laten maken. Heel mooi zijn ook de nieuwe „perion - mozaïektapijten, met hoge pool, die desge wenst rond of ovaal van vorm geleverd kunnen worden. Ze hebben een ondergrond van opgevulde en afgedekte jute. Er wor den ook slaapkamerkleedjes, deurmatten en traplopers van vervaardigd, in alle soorten en maten. Er bestaan nog vooroordelen tegen syn thetische producten als deze, die men slechts kan overwinnen door ze eens te proberen, voor zover in ons land reeds voorhanden. Informeert u er maar eens naar in de zaken, waar u regelmatig komt. Ontbijtlakens vin „perion" bestap nu al verscheidene jaren. De bekendste zijn die met een linnenachtig oppervlak, doch er zijn ook sets met een handweefeffect. Ze be zitten alle gebruikelijke eigenschappen van „perion". ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 6 cent Kwartaal-abonnement t Axel binnen de kom f 1.55 Andere plaatsen f 1,73 Buitenland f 2.00 ADVERTENTIEPRIJS: 8 cent per m.m. Bij contracten belangrijke reductie. Ivip conden Mededelingen 20 cent per m.m. Klein*, idvertentiën (maximum 6 regels) 1-5 regels 70 cent iedere regel meer 12 cent extra. vrouwen'en meisjeshand is een tube

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1958 | | pagina 1