Ahrend In blijde Verwachting Nieuwe Burg 31 Middelburg tel. 01180-4351 (3 lijnen) Maandag 2 december - 's morgens 10 uur - opening van h geheel verbouwde pand. Vanaf dat uur staat Ahrend voor \j klaar. Ahrend, met de grote collectie van een warenhuis en de bekwame, persoonlijke bediening van de speciaalzaak. f WAAR VANDAAN STAMT DE AXELSE BEVOLKING - •-*" öök voor duurzame, praktische decembergeschenken (Vervolg) Dat de bevolking van het Land van Hulst anders is. iigt aan het feit dat deze steeds meer katholiek :s gebleven en in verbinding bleef met het eveneens geest- en stamverwante Land van Waes, terwijl het oude Axelland meer geïsoleerd en een eiland) bleef, door het Hellegat gescheiden, van het Land van Hulst (dat nog 60 jaar lang in Spaans bezit bleef). De Braakman vormde de scheiding met het Westelijk deel en Zuidelijk lagen ook weer over het water de Spaan se, later de Oostenrijkse Nederlanden, die katholiek waren. Aldus geïsoleerd miste men daar de vlottende bevolking van Wiest Zeeuwsch-Vlaanderen, alwaar men eerst een eeuw later, in het begin der jaren 1700 de toevloed van Franse hugenoten kreeg. Ook deze waren, voor zover gelovig, volbloed-Calvinist, :naar toen waren de tijden reeds veranderd. Het begrip- verengend fanatisme was men in het algemeen wel te boven. Ook was dit Westen niet zo geïsoleerd. Het katholieke volksdeel had daar, mede door toevoer uit de Zuidelijke Nederlanden groter invloed dan in het Land van Axel en wat van zeer grote invloed voor het latere geestelijk leven is geweest, het moder nisme der 19e eeuw heeft daar onder predikanten en cultureel-geestelijke leiders veel meer aanhangers ge teld dan in het Land van Axel. Dit alles kan oor zaak geweest zijn tot de geschillen in aard en karakter of godsdienstige ligging der bevolking. Daarbij komt een, stellig andere afkomst van een belangrijk deel dier bevolking, sterk met Franse en deels ook met Salzburgse elementen vermengd, terwijl bovendien in sard het verschil tussen West- en Oost Zeeuwsch- Vlaanderen belangrijk is. Werd alzo het godsdienstig leven hier te lande vcor een zeer groot deel beinvloed door de Zuid- Nederlanders, daaronder was, zoals we zagen, Caspar van der Heijden één der eersten, evenals Petrus Dathenus. Eveneens Zuid-Nederlander was één der eerste Axelse predikanten, Nathan de Vay. Deze Zuid-Nederlandse invloed, aangepast aan de Vlaamse bevolking, versterkt als deze was door de Gentse vluchtelingen, werd hier van meet af na de verdrij ving van het Spaanse oppergezag de reformatorische gedachte der Geneefse hevorming, geloofseigendom der bevolking. Doch met het scherp geformuleerde, enig zins fanatiek karakter dat door Datheen, de gewezen Carmelieter monnik van Poperingen daaraan gegeven was. Aldra had deze richting een welomlijnde kerk inrichting en een scherp afgetekende belijdenis, op gesteld door de Zuid-Nederlander, de Bree. In hun positieve rechtlijnigheid onderscheiden deze gereformeerden zich van de lutheranen, vrij hals starrig beredeneerd met een afgerond, goed sluitend, logisch godgeleerd eigen stelsel, later neergelegd in de Dordtse Leerregels. De grote Dordtse Synode van 1618 en '19, welke zo ontzettend veel voor het Neder landse leven in het algemeen en voor het godsdienstig leven in het bijzonder heeft betekend, stond onder leiding van een Vlaming, zo verkreeg door de grote invloed uit het Zuiden en door de hier gekomen Vla mingen, het godsdienstig en kerkelijk leven der her vormden het stempel, dat het lang behield en dat men nog in onze dagen ontwaart In de strijd tussen Remon stranten en contra-Remonstranten stond de hervormde bevolking, evenals in geheel Zeeland, beslist aan de zijde der contra-Remonstranten. Gelijk dr. Wesseling in zijn geschiedenis over Terneuzen dit ook duidelijk heeft aangetoond van de bekwame, ook als plant- en letterkundige bekende Terneuzense predikant Petrus Hondius. En in de latere strijd tussen wat men, noemt de „preciesen" en de „rekkelijken" stond stellig offi cieel de bevolking van het Land van Axel zeker niet onvoorwaardelijk aan de zijde der preciesen. Is dat niet nog zo een beetje Althans bij grote groepen der bevolking en zou daaraan niet de kerkelijke, politieke en geestelijke ligging te danken zijn Zo was dan eind 16e en begin 17e eeuw de Zuid- N) {lerlandse invloed in de Generaliteitslanden en stellig in het Vlaamse deel daarvan overwegend. Een schrijver noemt een lange lijst van Zuid-Nederlanders die in de Republiek zeer invloedrijke ambten en po sitie s hebben bekleed. Velen, zowel op theologisch als profaan gebied, in industrie of handel, die door hun leiding of stimulerend door kloeke daden van de Nederlanders in die tijd werkzaam waren, kwamen uit de Zuidelijke Nederlanden. Daaraan heeft de Republiek haar glorie te danken en was ze in de 17e eeuw spoedig een der toonaangevende mogend heden. Het indifferentisme of wil men het meer zacht moedige der Noord-Nederlanders ergerde de belijnde, positieve Vlamingen. Hun predikanten wilden de toe passing van de geloofsbelijdennis van Guido de Bres, ze hadden in Zeeland en het Land van Axe'l, alwaar de psalmen van Datheen in sommige kringen het ge loof en de strijd, de worsteling, de blijdschap, het ver trouwen en ook het geluk van vele gereformeerde Nederlanders vertolken. Zo heet het Doktersboek met èlle raad voor Moeder en Baby. Gratis bij de Babyderm Super-Babyset, waarin poeder - zalf - olie zeep - shampoo, f 5.90. Weten is gerust zijn. PPT MAAKT 15 Maar in 1573 werd de kap van de molen die met alle winden kon draaien uitgevonden door een Vla ming Een zinnebeeld wellicht, hoe starheid of Vlaamse vasthoudendheid ook gebruik wist te maken van de omstandigheden. De hier wonende en hier ge komen Zuid-Nederlanders muntten uit door vrijheids liefde, bij sommigen was dit de voornaamste reden tot uitwijking van onder het Spaanse gezag. Deze liefde leidde ook tot gehechtheid aan Oranje, tot op deze dag een bijzonde rkenmerk van het Land van Axel. Welke veranderingen zich ook in het staatsbestel vol trokken en hoe bezetters de gevoelens poogden te onderdrukken, daarnevens is één kenmerk der be volking, evenals van het Vlaamse volk van alle tijden, het wars zijn van kuddegeest. De ganse geschiedenis bewijst hoeveel men prijs stelt op eigen oordeel. „We laten ons niet dwingen 1" is het maxime, waarmede elk rechtgeaard Axelaar zijn zonen opvoedt. Naast grote bekoring heeft dit grote bezwaren. Een enorme verscheidenheid in richting en formatie op kerkelijk terrein was daarvan het gevolg. Deze kenmerken bij zonder het volk van he Land van Axel, zo goed ais het Nederlandse, waarvan Huygens typerend dichtte in de 17e eeuw: Vijf roepen: Dat is de weg Tien komen 't wederleggen. En waarheid is maar één. Vasthoudendheid aan wat men zelf goed en waai acht, dus een eigen inzicht, zelfs al is het niet ge grond op een veelzijdig onderzoek. Men vindt dat niel alleen in het Land yan Axel. De Vlaamse volhardin] en het streven naar zijn doelwit, kan, hoezeer er aan veel wat op zichzelf deugdzaam en goed is en scha duwzijden kunnen zijn verbonden, is van grote ze get geweest en bracht veel tot stand. Wellicht dat het Friese, Saksische en Frankische bloed ook meege werkt heeft tot de vorming van de Vlaamse stam et hie rnog natrilt. Pol de Mont, de Vlaamse leeuwerik, kenschets de Vlaams-Brabanders, die in dit opzicht ook juist de Oost-Vlaming typeerden, aldus Kerels van 't koene Payottenland Hard als kasseien zijn er hun koppen Men kan er op hameren, men kan er op kloppen Klinken zullen zij, barsten niet. Stammen en stronken, gelijk hun nekken Men kan er aan wringen, aan rukken en trekken, Kwetsen wel kan men zebuigen niet. En hoe onaangenaam dit soms ook moge zijn, het is toch een land van brave mensen, van rijke niet, van brave des te meer. Altijd was dit Oost-Vlaams karakter bepaald of beïnvloed door Gent. Zeker was dat in het met Gent zo nauw verbonden gebied der vier ambachten en dus ook in Axel, waarin onge- twijfeld, na de inname van Gent door Parma, zoals we zagen, vele lieden uit Gent en het land van Aalst en Dendermonde zijn gekomen om daar te blijven of wel daarlangs naar de overkant te gaan. Een ander is duidelijk te zien. uit de verschillende doop- en trouwregisters van de burgerlijke stand. Zo is niet te verwonderen dat op deze bevolking het stempel bleef gedrukt der Gentse bevolking uit Datheen's dagen. Doordat de geschiedenis en het wezen van Oost- Vlaanderen samenvallen met die van Gent openbaart zich vaak ook hier een geest van verzet. (Wordt vervolgd) S» \v, vs:- - - ;Tv; f Ahrend in Zeeland Vï Ahrend, waar Jan zijn schoolpotlood haalt, en zijn vader een stalen rekkeninstallatie bestelt. Waar U zowel terecht kunt voor een elegant, stalen keukenstoeltje (ijzer- sterk en voor slechts f. 14.40) als voor een kostbare microscoop-uitrusting, een passerdoosje of een theodoliet. Mevrouw de Vries en de heren Timmermans en Lijnbach - aan velen van U welbekend - hopen ook U in de introductieweek te mogen ontvangen. Alléén die week (2 t/m 7 dec.) voor iedere bezoeker bij aankopen vanaf f 2.50 een goed verzorgde zakagenda! houten en stalen meubels voor kantoor, bedrijf en woning kantoorartikelen schoolbehoeften vulpen-verkoop en -reparatie technische tekengereedschappen en -materialen meetgereedschappen instrumenten voor wetenschap, techniek en industrie lichtdruk fotokopie

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1957 | | pagina 4