AXELSE COURANT Zeeuwsch -Vlaanderen en de Helikopter! is# ering bij abonnement, Axel WOENSDAG 23 OKTOBER 1957 72e Jaargang No. 7 NIEUWS- EN VERSCHIJNT IEDf ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN E WOENSDAG EN ZATERDAG Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK Red. en Adm.: Axel, Markt 12, T3l. 0 1155-646 HoofdredactieJ. C. VINK FIRMA Markt i 2 AXEL. DE „LIJCHTBUS"PRIMAIR COMMUNICATIE-MIDDEL. Vorige week werd door het gemeente bestuur van Axel een uitvoerig rapport wereldkundig gemaakt en aan de instance's en verdere belanghebbenden waaronder ook de pers ter kennisname toegezonden. Daarin werden de resultaten van de sinds 30 september j.l. beëindigde proefperiode van de helicopterverbinding BrusselAxel —Rotterdam in een zevental hoofdsukken gepubliceerd. Van groot belang hierbij zijn ter nadere documentatie een vijftal bijlagen verstrekt, waarin overzichten worden ge geven van de zes- (later twaalf-) persoons helicopter, gedurende de weklijkse diensten in deze thans beëindigde twee—jaarlijkse periode op dit traject. Waardevolle conclusie. Reeds in de aanhef van het eerste hoofd stuk wordt met stellige nadruk verzekerd, dat de twee-jaarlijkse proef ten volle is ge slaagd, waarvoor naar de hoofdstukken III en IV verwezen wordt. Het feit echter, dat de exploitatie van deze dienst zowel van de „Sabena" als van de instantie's in Zeeuwsch-Vlaande ren zeer zware offers vroeg, geeft ons, gelet op de toe te passen bestedingsbe perking, niet de vrijmoedigheid, nogmaals een beroep op de financierende instantie's te doen, teneinde de dienst te kunnen voortzetten. Op grond van zuiver finan ciële overwegingen is men van mening thans „deze proef" te moeten afsluiten, aldus luidt de slotsom waartoe ons ge meentebestuur komt. Wanneer de vraag gesteld wordt of de kosten dan niet tevoren waren berekend, wordt positief geantwoord dat zulks inder daad terdege heeft plaats gehad. Deze waren reeds voor de aanvang van de proef bekend. Deze hebben de medewerkende instantie's er echtr niet van weerhouden deze proef te nemen. Maar hoewel bewezen is, dat wanneer er een permanente luchtverbinding tussen Z. Vlaanderen en overig Nederland tot stand zou komen, men op een voldoend aantal passgiers zou mogen rekenen ,wil dit geens zins zeggen, dat nu voortgegaan moet wor den met het beschikbaar stellen van betrek kelijk grote bedragen. Maar de conclusie is, na deze tweejaar lijkse proeftijd, dat bij de overwegjng van de instelling van een definitieve luchtver binding tussen Zeeuwsch-Vlaanderen en overig Nederland thans de bewijzen voor handen zijn, dat op een voldoende aantal passagiers kan worden gerekend. Dit is een factor, die anders onberekenbaar zou zijn geweest. De helicopterdienst. In een tweede, veel uitgebreider hoofd stuk, wordt allereerst gewezen op de be trekkelijk reeds ,,oude" bemoeiingen van de gemeente met de luchtvaart, zul'ks gelet op de snelle ontwikkeling van het vliegwezen, inzonderheid na de bevrijding. Dit stukje historie volgt ter inleiding. Reeds terstond na de bevrijdng landde op het daartoe bij uitstek geschikte terrein van de Vereniging van Zeeuwsche Fokkers, dat slechts 700 meter verwijderd is van de kom .der gemeente Axel, dagelijks een klein vlieg tuig, een „Auster" waarmede de nieuws- oorziening werd verzorgd. Bij de viering van de eerste verjaardag der bevrijding op 19 september 1945 wer den op dit terrein rondvluchten georgani seerd en vliegdemonstraties gehouden. Bij de viering van het tweede lustrum der bevrijding landde op hetzelfde terrein de eerste helicopter, een ,,Hiller"-type van de N.V. „Aero-Ypenburg", bestuurd door de heer E. J. W. Schuller, directeur van ge noemde maatschappij. Deze landing vond plaats op zaterdag 14 augustus 1954. Voor de eerste maal was toen door de minister van Verkeer en Waterstaat toe stemming verleend om gedurende het tijdvak van 14 augustus tot 1 november 1954 dit terrein te gebruiken. In het kader van de zo juist genoemde tweede lustrumviering werd reeds op 30 april 1954 contact gelegd door burgemeester Van Oeveren met de „Sabena De bedoeling was toen o.m. bij deze feestviering rondvluchten te organiseren per helicopter, hetwelk even wel op te hoge kosten afstuitte. Hierop volgde een contact tussen het ge meentebestuur en het Helicoptersyndicaat te Rotterdam dat reeds dateerde van 10 febru ari 1954, naar aanleiding van een lezing die door de heer C. Kolff, voorzitter van dit syndicaat, gehouden was over dit onder werp en waarbij door hem de vraag was gesteld of het niet mogelijk zou zijn een studie te maken om op 'korte termijn be gin 1955 een dienst te openen tussen een stad in het westen des lahds, via de eilanden naar Zeeuwsch-Vlaanderen. Onmiddellijk reageerde het gemeentebestuur hierop door te wijzen op het belang van Zeeuwsch- Vlaanderen, de grote industriëen in de kanaalzone met hun hoofddirecties in Pa rijs, Brussel en 's-Gravenhage, de grote han delaren en exporteurs, die wekelijks de beurzen in Rotterdam en Brussel bezoeken, de geïsoleerde ligging dezer streek en het uitnemend geschikte landingsterrein voor helicopters. Aan de „Sabena" werd een in dezelfde geest gesteld schrijven verzonden met het verzoek Axel in te schakelen in de lijn BrusselAntwerpenRotterdam v.v. Gemeente en Kamer van Koophandel. Toen ter gelegenheid van de tentoonstel ling E 55 te Rotterdam de „Sabena" over woog het aantal diensten op die stad be langrijk uit te breiden en daarbij zo mogelijk Walcheren en Zeeuwsch-Vlaanderen in het luchtnet op te nemen, heeft het gemeente bestuur de directie andermaal op het Axelse terrein gewezen in welks omgeving inmiddels een restaurant, een jeugdherberg en auto boxen waren verrezen. Als antwoord der „Sabena" kwam daarop de mededeling dat opnemiing in bedoeld net niet mogelijk was, doch dat zij op dezelfde datum als d dagtekening van het schrijven van het gemeentebestuur (6 januari 1955) een onderhoud had gehad met het bestuur van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Zeeuwsch-Vlaanderen, teneinde te spreken over de mogelijkheid om te komen tot een helicopterdienst BrusselZeeuwsch- VlaanderenRotterdam v.v. Waarop het gemeentebestuur belichtte niet van deze onderhandelingen op de hoogte te zijn en deze niet te willen doorkruisen, zodat de verdere regelingen en besprekingen aan de Kamer van Koophandel werden overgelaten. Met grote voortvarendheid werd verder gewerkt, zodat bij brief van 10 januari 1955 reeds door de Kamer van Koophandel werd medegedeeld, dat na diverse besprekingen een definitief voorstel der „Sabena" was ontvangen om als proef voor één jaar op de beursdag te Rotterdam een helicopter te doen vertrekken uit een langs het kanaal TrneuzenSas van Gent gelegen helihaven. Deze dienst was zodanig geprojecteerd dat de reizigers omstreeks 10 uur voormiddags in Rotterdam zouden zijn, terwijl het ver trek van daaruit omstreeks 16 uur zou plaats vinden, zodat nog aansluiting zou kunnen worden verkregen op de grote lijnen vanaf Meisbroek op Londen, Parijs en Duitsland. De directie der „Sabena" verlangde dat het tekort op het traject Zeeuwsch-Vlaande renbotterdam door een subsiidie zou wor den gedetk, die op 27.000.— becijferd was. Het resultaat was echter dat slechts in to taal 15.000.werd toegezegd. Teneinde niet de risico te lopen dat de mogelijkheid om een helicopterdienst te krijgen voor een reeks van jaren voorbij zou zijn, was het be stuur der Kamer van Koophandel van me rging dat het niet zonder meer mocht be richten dat het voorstel niet werd geaccep teerd. Er werd daarop voorgesteld de proef periode inplaats van één jaar op 7 maanden te stellen. Mede op advies van de chef-piloot, de uit de rampdagen van de watersnood zo be kende heer Tremery, werd daarop zoals men weet, het V.V.Z.F.-terrein aangewezen, als zijnde dit het beste van alle reeds l'n gebruik zijnde heiports. De gemeente Axel trad volgens de over eenkomst op als exploitante van de heli- haven en nam daartoe alle nodige en ver eiste voorzieningen. De directie van de Z.V.T.M. stelde één barer employé's beschikbaar voor het ver richten van administratieve werkzaamheden enz., terwijl de heer Joh. Wieles, hoofduit voerder van gemeentewerken alhier, als havenmeester werd aangewezen. Verder werd in de Jeugdherberg een kamer inge richt voor marechaussee- en douaneforma liteiten .alsmede een wachtkamer voor de passagiers. Het historisch relaas vervolgt daarop over de met enig officieel vertoon plaats gehad hebbende eerste vlucht. Omdat de eerste proefpeniode juist in de wintermaanden viel kon deze moeilijk als maatstaf en richtlijn dienen voor een be oordeling ten opzichte van de handhaving van de dienst op de wekelijkse beursdagen, zodat de dlirectie van de „Sabena" toe stemde in een verlenging gedurende de zomermaanden. De bevredigende resultaten met de Sikorski S 55 (die zes passagiers kon vervoeren) wettigden nieuw overleg met de „Sabena om ook nog één jaar de proef voort te zet ten met de grotere 12-persoons Sikorski S 58 helicopters. Oo kwas de proef op een andere beursdag, de maandag inplaats van de dinsdag, gewenst. Een nieuw contract werd dus gesloten en wel voor het tijdvak tot 30 september 1957, welk contract zoals algemeen bekend is, onlangs werd beëindigd. Ook deze proef heeft ten volle aan de ge stelde verwachtingen voldaan. Bij het eerste contract waren er drie par tijen ,n.l. de Sabena, de Kamer van Koop handel en de gemeente Axel als exploitante van de helihaven, hetgeen een wel bijzondere figuur was, daar eerstgenoemden de eigen lijke contractanten waren, waarnaast de ge meente Axel als exploitante der helihaven moest deelnemen. Op voorstel van de „Sa bena" is daarna bij de volgende contracten voorgesteld deze alleen tussen haar en de gemeente Axel te sluiten. Hierbij vebond de gemeente Axel zich het tekort te zullen be talen, terwijl de Kamer van Koophandel de instantie was, waaraan de bijdragen werden betaald. Daarom werd in overleg met de verschil lende partijen met aller instemming besloten dat de gemeente Axel als contractante ook het financiële gedeelte der organisatie voor haar rekening zou nemen. In hoofdstuk III Werd gehandeld over De bezetting van de helicopter. Na het historische overzicht van hoofd stuk II kwam men hiermede toe aan de be wijslevering omtrent het volledig slagen van de proeven, waarbij het noodzakelijk is een onderscheid te maken tussen winter- en zomerseizoen. Uiteraard is het aantal passagiers in de zomer groter dan des winters. Daar de zeer uitvoerige bijlagen zich slecht lenen tot vol ledige publicatie in ons blad met het oog op de over vaak vele kolommen verdeelde cijfer reeksen willen we ons liever houden aan het beredeneerd verslag. Wij ontlenen hieraan o.m. 1. Tot eind november 1956 werd de dienst uittgevoerd met de 6-persoonshelicopter. In deze toestellen waren dri e plaatsen voor het boekingskantoor Brussel en drie voor het boekingskantoor Zeeuwsch- Vlaanderen. Uit de statistische gegevens blijkt duidelijk dat in de meeste gevallen aan deze drie plaatsen niet genoeg was. Als gevolg van de mindere boekingen in Brussel konden vaak extra boekingen voor Zeeuwsch-Vlaanderen plaats heb ben. 2. Vanaf 3 december 1957 vlogen de 12- persoonstoestell|ei^. Toen werden zes plaatsen voor Zeeuwsch-Vlaanderen ge reserveerd. Ook dit aantal was in vele gevallen ontoereikend. 3. Uit de bijlagen blijktt zonneklaar, dat de dienst de verwachtingen verre heeft overtroffen. 4. De wintetrmaanden met mist, regen en laaghangende bewolking vormden een grote handicap voor het regelmatig uit voeren van de dienst. 5. Onregelmatigheid iin de uitvoering van de dienst heeft een gevoelige terugslag op de boeking tot gevolg. 6. Zo lang de helicopters niet zijn uitge rust met meer instrumenten, waardoor ook bi] slecht zicht kan worden gevlogen verdient het aanbeveling, teneinde de kosten te sparen, om de dienst voorlopig alleen des zomers uit te voeren. 7. Zodra er meer boekingsmogelijkheden waren (van 6 op 12) heeft ook het aan tal boekingen Zich hieraan aangepast. 8. De omschakeling van de vliegdag van dinsda gop maandag is niet merkbaar van invloed geweest op het aantal boe kingen. 9. Een d enst meermalen (2 a 3 keer) per week zou zeer zeker gerechtvaardigd zijn. 10. Een vergelijking met het aantal aanko mende en vertrekkende passagiers op de helihaven te Rottetrdam valt, in aan merking genomen het aantal aankomen de en vertrekkende helicopters aldaar, in het voordeel van Zeeuwsch-Vlaan deren Uit. 11. De passagiers op de lijn Zeeuwsch- Vlaanderen—Rotterdam v.v. komen uit practisch alle plaatsen in Z.-Vlaanderen. Kosten van de dienst. Hierover handelt hoofdstuk IV en wordt in de eerste plaats gewezen op het feit dat hoe vëilig dit vervoermiddel ook moge zijn, het nog in de kinderschoenen staat. Voort durend worden nog nieuwere en grotere ty pen ontwikkeld, waardoor de afschrijvings- tijd van deze toestellen zeer kort is. Dit heeft een nadelige invloed op de exploitatie. De helicopter S 55 heeft op de lijn Brussel Zeeuwsch-VlaanderenRotterdam maar anderhalf jaar gevlogen en werd toen ver vangen door de 12-persoonsmachine S 58. Ook de afschrijvingstermijn van deze ma chine moet weer kort zijn, daar binnen een paar jaar de 20 a 30-persoons helicopter in dienst zal worden genomen. Zoals hiervoor reeds werd aangestipt was de bijdrage voor het eerste proefjaar gesteld op ƒ27.000. waarvan het Prov. Bestuur en de Zeeuwsch-Vlaamse gemeentebesturen ƒ15.000.bij zouden dragen (16 cent per inwoner), het bedrijfsleven 10.000.en de landbouw en vlasindustrie ƒ2000. Toen diverse instellingen, waaronder de provincie Zeeland, nog geen financiële medewerking konden verlenen, werd besloten de eerste proefperiode op zeven maanden te stllen. De kosten hiervan bedroegen voor het tijdvak van 4 oktober 1955 tot en met 24 april 1956 15.750.-. De Kamer van Koophandel, de kring van werkgevers in de Kanaalzone en een aantal gemeenten brachten dit bedrag bijeen. Over de proefperiode van 1 mei tot en met 30 oktober 1956 bleek de „Sabena" bereid deze dienst voort te zetten tegen een bedrag van ƒ9450.tijdens welke bespreking de directie toezegde voor een volgende periode te trachten het subsidiebedrag te verlagen, mede op grond van het feit dat alles in het werk zou Worden gesteld tot het vliegen via Bergen op Zoom. Naar rato zouden nu het Prov. Bestuur, de gemeentebesturen en het bedrijfsleven elk één-derde bijdragen en was de medewerking thans zodanig dat tot ver lenging van de proefperiode kon worden be sloten. Voor de derde proefperiode ten slotte van 1 november 1956 tot en met 30 september 1957, die door 12-persoons-helicopters werd gevlogen, moest een subsidiebedrag van 14.700.worden bijeengebracht. De ver deling over de diverse instellingen was als volgt Kamer van Koophandel te Rotter dam en de provincie Zeeland elk een derde. De gemeenten en het bedrijfsleven ir Z. Vlaanderen eveneens een derde, waai bij het bedrag per inwoner voor elke gemeente af hankelijk werd gesteld van de afstand tot de helihaven Axel. De toekomst. Rekenen wij de gemiddele kosten per re tourvlucht zo besluit dit hoofdstuk, dan zijn deze als volgt4 oktober 195524 april 1956 525.1 mei 195630 Octo ber 1956 ƒ350.3 december 195630 september 1957 ƒ318.Het bedrag 1 opt derhalve steeds i'ets terug, maar eerst in 1960'61 kan worden verwacht dat heli copters in bedrijf zullen kunnen worden ge steld, die rendabel te maken zullen zijn. Vooral in de huidige, voor overheid en bedrijfsleven zo moeilijke tijd acht het ge meentebestuur het niet verantwoord nog tot 1961 telkens weer aanmerkelijke bedragen te vragen voor de instandhouding van deze dienst. In twee slothoofdstukken werd lof ge zwaaid niet alleen aan de plaatselijke, re gionale en gewestelijke pers, die zeer veel aandach taan de helicopterdienst hebben be steed. Ook de afdeling Pers en Voorlich tingsdienst van de „Sabena" delen in deze erkentelijkheid. Verder werd nog uitgeweid over de propaganda door lezingen, films en circulaires en was het stellig waarneembaar dat in het algemeen (en vooral ook plaat selijk bij het landen en opstijgen) door de steeds bestaande belangstelling, daardoor de dienst dichter bij het publiek werd gebracht, terwijl die velen die een vlucht meemaakten zonder uitzondering enthousiast waren over di snelle, maar rustige vervoermiddel. Nim mer heeft de landingsplaats hier ter plaatse bij welke weersgesteldheid dan ook enigerlei klacht tot gevolg gehad vanwege de „Sabena". Grote erkentelijkheid en dank werden ten slotte uitgesproken aan het bestuur van de Kamer van Koophandel, die het initiatief ge nomen heeft tot hte organiseren van deze luchtverbinding. Daarnaast aan de ZVTM die volkomen belangeloos hre diensten aan bood bij boekingen, reservering van plaat sen, invullen van beladingsoverzichten e.d. Ook het bestuur der V.V.Z.F. werd dank gebracht voor het verhuren van haar ideaal gelegen terrein dat door de piloten werd ge roemd als de beste helihaven die zij kenden. Het bestuur van de Jeugdherberg heeft eveneens medegewerkt door het beschikbaar stellen van kantoorruimte, wachtkamer etc. Niet te vergeten ook vanwege de boxen die gebezigd konden worden voor autostalling. Genoemd werden nog de departementale medewerking van verkeer en waterstaat, van justitie en van financiën ondervonden, als mede die van de directeur van 's Rijks be- latingen te Breda, de Inspectie der Invoer rechten en Accijnzen te Terneuzen, allen wat betreft het douaneluchtvartterrein, van de afdeling Politie, Bureau Grensbewaking en districtscommandant der Kon. Marechaussee wat de doorlaatpost betreft. (Vervolg op pagina 2) ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 6 cent Kwartaal-abonnement Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen 1,75 Buitenland f 2,00 ADVERTENTIEPRIJS: 8 c«nt per ra.m. Bi] contracten belangrijke reductie. Inp «onden Mededelingen 20 cent per m.m. Klein*, idvertentiën (maximum 6 regels) 1-5 regels 70 cent iedere regel meer 12 cent extra.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1957 | | pagina 1