AXELSE COURANT I f Weer een vliegtuig van neder] an ds fabrikaat 1 Verkeersongevallen met dodelijke afloop. IVO ROL: Tanden rein - Adem fris J. C. VINK Frankcring bij abonnement. Axel ZATERDAG 19 OKTOBER 1957 72e Jaargang No. 6 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDtf WOENSDAG EN ZATERDAG Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tdl. 0 1155-646 HoofdredactieJ. C. VINK FIRMA Markt 12 AXEL. IN KATWIJK AAN ZEE WERD EEN LANDBOUWVLIEGTUIG GEBOUWD. Na de Fokker Friendship, de Kolibrie- helicopter en de onbemande Aviolanda AT-21, is er weer een nieuw vliegtuig van Nederlands fabrikaat in ons luchtruim te zien de door de firma Hollandair in Kat wijk aan Zee gebouwde HA-001. welk vliegtuigje speciaal ten behoeve van de landbouw is ontworpen. Steeds meer boeren gaan er tegenwoor dig toe over hun gewassen in plaats van door grondmachines door middel van vlieg tuigen te laten besproeien, waarvoor heel wat voordelen zijn aan te voeren. In de Verenigde Staten van Amerika worden al leen al in de landbouw niet minder dan 4200 vliegtuigen gebruikt voor besproeings- cn verstuivingswerkzaamheden. Ook heli copters zijn hiervoor zeer goed bruikbaar en van de kleine Kolibrie werden er dan ook reeds vijf voor landbouwwerk in Neder land besteld. De Hollandair HA-001 hopelijk krijgt liet toestelletje gauw een „populaire' naam is het eerste landbouwvliegtuig, dat ooit in Nederland werd ontworpen. Het toestel letje is een* één-motorige hoogdekker en valt op door de enorme vleugel met een spanwijdte van 15 meter die merkwaar dig genoeg niet van landingsklappen is voor zien. Toch is het in staat vanaf zeer kleine elden te opereren, daar zowel de start lengte als de landingsuitloop opvallend kort zijn, wat vooral voor landbouwdoeleinden belangrijk is. Geslaagde proefvlucht. De eerste HA-001, de PH-NGX, bevindt zich op het ogenblik op de Rotterdamse luchthaven Zestienhoven, waar de machine \/Ordt ingevlogen. Op 20 juli 1957 ging de 1 ekende vlieger Jan Hoekstra, die vóór de oorlog een Nederlands zweefvliegrecord estigde, er voor het eerst mee de lucht in. Pas op 1 december 1956 is men in Kat wijk aan Zee aan het ontwerp van het toestel begonnen het ontwerpen en bou- v/en heeft dus maar een goed half jaar ge duurd, wat verrassend snel is. Het Luchtvaartbedrijf Nederland N.V. te Groningen, dat voor landbouwdoeleinden (en Piper Super Cub gebruikt, heeft de op dracht tot de bouw gegeven. We mogen dus aannemen, dat het nieuwe landbouw- liegtuig waarschijnlijk reeds het volgende proeiseizoen bij deze maatschappij in dienst l omt, zodat men het al gauw boven de akkers zal zien sproeien. Op het prototype, dat thans nog steeds ontwikkeld en beproefd wordt, is de spuit- aparatuur nog niet geplaatst. Het ligt in de bedoeling ver onder de vleugel een spuit- 1 oom aan te brengen, waardoor het er op l et eerste gezicht uitziet alsof de HA-001 een tweedekker ,is. De sproeistof maxi mum 300 liter zal meegevoerd worden in gestroomlijnde tanks, die eveneens onder de vleugels zullen worden bevestigd. Het sproeien gebeurt met een snelheid van ongeveer 80 km. per uur. Bij de start v/eegt de machine 1150 kg. Na een aan loop van 100 meter is het toestel los van de grond. De constructie is uiterst eenvoudig ge houden. De romp is van stalen buizen ge maakt, de vleugel van hout de neus is met triplex en de rest met linnen bekleed. De cockpit is rondom van opvallend veel glas voorzien. Het toestel is diep uitge sneden en verschaft de vlieger daardoor een goed uitzicht, wat bij sproeivluchten op slechts enkele meters boven de grond van zeer groot belang is omdat daardoor het waarnemen van obstakels als bomen, strui ken, telefoonpalen e.d. wordt vergemakke lijkt. Opmerkelijk is ook, dat het instrumenten bord op ongeveer één meter afstand van de vlieger is aangebracht. Het prototype van de HA-001 is uitgerust met een Lycoming motor van 135 pk. in de toekomst wordt mogelijk een motor van 150 pk. ingebouwd. Eventueel 'kan achter de vlieger nog een tweede zitplaats worden aangebracht. In landbouwkringen is men ten zeerste benieuwd wat de toekomst voor dit Neder landse landbouwvliegtuig in petto heeft. Zal de HA-00- goedkoper in het gebruik zijn dan de Kolibrie-ramjet Zullen de ongeveer vijf landbouwluchtvaartmaatschap- pijen, die Nederland momenteel rijk is, de HA-001 gaan prefereren boven de thans in gebruik zijnde Piper Super Cubs En wat wellicht het belangrijkste is, hoe zal de reactie in het buitenland zijn Nog al tijd is er behoefte aan goede landbouw- vliegtuigen in de wereld, maar toestellen als de Engelse Auster Agricola en de Per- cival P-9 en ook de Amerikaanse Fletcher Utility en Transland AG-2 vormen zware concurrenten. Als de HA-001 straks goedkoop te leve ren is, wat gezien de eenvoudige construc tie zeer wel mogelijk lijkt, maakt Nederland op de wereldmarkt met dit vliegtuigje mis schien toch een goede kans. Het zou mooi zijn als deze machine op landbouwgebied een even groot internationaal succes werd als de Friendship van Fokker in de com merciële luchtvaart. Voorlopig echter is het nog afwachten. Verheugend is het in ieder geval, dat een kleine firma als Hollandair de bouw van een eigen ontwerp heeft aan gedurfd en hopelijk zal dit initiatief met succes worden gehonoreerd. Hugo Hooftman. BINNENLANDS OVERZICHT NATIONALE VOLKSLENING MOET SLAGEN OM WONINGBOUW TE VERZEKEREN. De nationale volkslening voor de woning bouw, aangekondigd in de millioenennota moet slagen wil men in Nederland verzekerd zijn van een immer voortgaande woning bouw Van dit standpunt is de minister president dr. W. Drees in zijn radio-rede tot het Nederlandse volk, waarin hij nadere mededelingen deed over de manier waarop deze volkslening tot stand moet komen, uit gegaan. De lening, die door de Bank van Nederlandse Gemeenten zal worden uitge geven moet minstens 100 millioen groot zijn om de continu-woningbouw te garan deren. Deze woningbouw is bedoeld in de ruime betekenis van het woord. Hieronder vallen namelijk ook de bouwwerken van dringende aard, zoals b.v. de bouw van nieuwe scholen. De gelden van de lening zullen worden bestemd voor de financiering van de werken ,die in dit jaar reeds onder handen genomen zijn. De lening zelf zal bestaan uit 25-jarige obligaties in stukken van 1000, 500 en 100 gulden nominaal aan toonder en zal een rente geven van 6%. De koers van uitgifte bedraagt 100%. In zijn beroep op het Neder landse volk tot medewerking aan deze lening heeft dr. Drees uiteengezet, voor welke doel einden de gelden dringend noodzakelijk zijn. De gemeenten moeten handenvol geld uit geven voor de aanleg van straten, water leiding, riolering, gas en electriciteit voor de woningbouw, die in 1958 zal worden ver wezenlijkt met een bedrag van 540 millioen dat de regering in de vorm van langlopende woningbouwvoorschotten aan de gemeenten zal verstrekken, waarmee de continu-wo ningbouw voor 1958 wel verzekerd is. In de tweede plaats is het geld nódig voor de woningbouw, waarmee in het eerste half jaar van 1957, zonder de zekere basis van een vaste geldlening, door de gemeenten is begonnen. Het zijn deze woningen, waarvan werd gezegd, dat de bouw hiervan zou worden stopgezet. In de derde plaats moet dit geld er komen voor de woningbouw, waarme in de aflopende maanden van dit jaar nog zal worden begonnen. „We mogen het in ons land niet zover laten komen, dat de dreigende stopzetting van de woning bouw werkelijkheid wordt," aldus dr. Drees. Naast het belang, dat deze volkslening voor de woningbouw heeft, wordt er indien de inschrijver hier het advies van dr. Drees volgt, nog een tweede belang gediend. De economische situatie in Nederland is niet rooskleurig. De bestedingsbeperking is niet voor niets in het leven geroepen. Dr. Drees nu meent, dat indien de inschrijver, d^e deel neemt in de volkslening voor een bepaald bedrag, dit bedrag „bespaart" op zijn andere uitgaven, hiermede ook de economische toe stand in Nederland voor een deel verbeterd kan worden. Het is misschien wat simplis tisch gedacht, maar de mogelijkheden daar toe zijn toch aanwezig. Het is het streven van de regering om in deze lening zowel de grote als de kleine spaarder te betrekken, maar daar voor velen bedragen van 100.toch een te grote uitgave zullen zijn, zullen door de Bank van Nederlandse Gemeenten binnenkort ook z.g. rentespaarbrieven worden uitgegeven ter waarde van ƒ25.-, 100.en 500. welke uitgifte gepaard zal gaan met een spaaractie, waaraan o.m. de werkgevers hun medewerking zullen verlenen. De totstandkoming van de volkslening heeft voor de gemeenten bovendien een be langrijk ander aspect. De vraag naar kapi taal voor de woningbouw wordt op deze wijze geconcentreerd op de Bank voor Ned. Gemeenten, die daarmede njiet alleen de mogelijkheid tot een effectieve aanwending van het geld in handen houdt, maar boven dien wordt voorkomen, dat de gemeenten nu bij het verkrijgen van geldleningen tegen elkaar zouden opbieden, waardoor de kapi taalmarkt ongunstig beïnvloed zou worden. Beziet men dus de nationale volkslening die zal dienen om de volksvijand no. 1, het woningtekort, de kop in te drukken, dan mag men redelijk verwachten, dat zowel de kleine als de grote spaarder, de particulier en het bedrijf de belangrijkheid van deze greep in nood" van de regering inzien. Vrijwel niets staat er in de weg om deze lening te doen slagen en dit kan slechts ge schieden, wanneer een ieder van de nood zaak van deze lening overtuigd is en zijn daadwerkelijke medwerking aan de oproep van de minister-president verleent. De hui zenbouw in de eerste maanden van dit jaar was reeds hoger dan het aantal over de zelfde periode van verlden jaar. Een gunstig tken, maar slechts dan als het volk de ga rantie geeft voor de voortzetting van de woningbouw. MAXIMUM - SNELHEID VOOR SOMMIGE MOTORRIJTUIGEN LAGER DAN 50 K.M. Zoals bekend wordt op 1 nocember a.s. de maximum-snelheid in de bebouwde kom ingevoerd. Volgens deze maatregel zullen motorrijtuigen binnen de bebouwde kom niet sneller dan 50 'km. per uur mogen rijden tenzij" door borden een toegelaten snelheid van 70 km. per uur is aangegeven. De Algemene Verladers- en Eigen Ver voerders Organisatie (E.V.O.) wijst er ech ter op, dat voor bepaalde categorieën van motorvoertuigen de toegestane snelheid in de bebouwde kom zowel als daarbuiten la ger dan 50 of tussen 70 en 50 km. per uur kan liggen. Een vrachtauto, waarvan de wieldruk hoger is dan 2400 kg. mag nooit sneller rij den dan 60 km. per uur. De maximale snel heid voor een vrachtwagen met aanhang wagen mag, als de wieldruk meer dan 3750 kg. bedraagt, niet sneller rijden dan 50 km. per uur. Van voertuigen met een lange naar achter uitstekende lading (twee-derde van de wielbasis, met een maximum van 5 m.) mag de snelheid in geen enkel geval de 40 km. per uur te boven gaan. Bestuurders van de hierboven genoemde categorieën voertuigen doen er dus goed aan niet alleen rekening te houden met de alge mene snelheidsbeperking binnen de bebouw de kom, maar ook met de voor hun voer tuigen geldende maxima": De beste bescherming tegen ons klimaat GROOTSTE AANTAL SLACHTOFFERS ONDER DE VOETGANGERS EN WIELRIJDERS. In de onlangs verschenen statistiek van de verkeersongevallen over 1954 en 1955, samengesteld door het Centraal Bureau voor de Statistiek, zijn naast de gebruikelijke cijferreeksen de resultaten opgenomen van een uitgebreid onderzoek naar de aard van de verkeersongevallen met dodelijke afloop. Dit onderzoek heeft betrékking op de pe riode 1950 - 1954. Gedurende deze vijf jaren kwamen in totaal bijna 6200 personen bij verkeersongevallen om het leven. Het grootst was het aantal slachtoffers onder de voetgangers, n.l. 1940. Hieronder bevinden zich 991 kinderen jonger dan 15 jaar en 739 personen van 50 jaar en ouder. In totaa ldus 1730 personen, d.w.z. 89% van de overleden voetgangers, in de uiter ste leeftijdsgroepen, welke tezamen onge veer de helft van de Nederlandse bevolking uitmaken. Opmerkelijk is het, dat van de oudere voetgangers 46% overleed na aanrijdingen door personenauto's en 16% na aanrijdingen door vrachtauto's, terwijl bij de kinderen de percentages belangrijk anders lagen, n.l. 30% door personenuto's, 47% door vracht auto's. Een soortgelijk verschijnsel werd even eens geconstateerd voor de wielrijders. Hier onder vielen in de genoemde periode 1883 slachtoffers. Van de personen van 50 jaar en ouder werd 52% gedood na aanrijdingen door personenauto's en 25% door vracht auto's. Voor de jongeren waren deze per centages bijna tegengesteld, n.l. resp. 25 en 51%. Een verdere onderverdelng laat zien, dat van de 1883 overleden wielrijders er 1609 aangereden werden door motorrijtui gen, waarvan 1009 bij het oversteken van de rijweg de overige werden bij het recht- uitrijden aangereden door passerende motor- rijtuïgen. 25% van de overstekende wiel rijders werd aangereden door vrachtauto's en 60% door personenauto's. Van de recht- uitrijdende fietsers daarentegen 65% door vrachtauto's en 20% door personenauto's. Het aantal overledenen onder de brom fietsers bedroeg in deze periode 467. Het is begrijpelijk, dat in verband met de krachtige ontwikkeling van het aantal bromfietsen het aantal slachtoffers jaarlijks e en sterke stij ging te zien geeft. In 1950 bedroeg dit 37 en in 1954 150 (in 1956 zelfs 223). Van de slachtoffers in de jaren 1950 - 1954 werden er 355 gedood bij aanrijdingen door motor rijtuigen, waarvan 266 bij het oversteken en 87 bij het rechtuitrijden. Evenals bij de wiel rijders overheerste ook bij de overstekende bromfietsers het aantal aanrijdingen door personenauto's enbij rechtuiitrijdende brom mers het aantal botsingen met vrachtauto's. Van de motorrijders werden in de periode 1950- 1954 793 personen gedood, waarvan 443 (of 56%) bij botsingen met rijdende verkeersmiddelen. De overige slachtoffers, relatief dus een zeer belangrijk gedeelte, overleden bij botsingen met stilstaande ver keersmiddelen, vaste voorwerpen (bomen, e.d.) en bij eenzijdige verkeersongevallen Bij de inzittenden van personenauto's was (te water rijden, slippen op de weg, enz.), het aantal slachtoffers overleden bij onge vallen, waarbij geen andere rijdende ver- keersmddelen waren betrokken, relatief nog groter. Onder deze inzittenden vielen n.l. i'.'n totaal 668 doden, waarvan 278 bij aanrij dingen met rijdende verkeersmiddelen, 61 bij botsingen met stilstaande verkeersmid delen, 205 bij botsingen met vaste voor werpen en 124 bij eenzijdige ongevallen. In de bedoelde publicatie zijn verder uit voerige berekeningen opgenomen over de kwetsbaarheid van de diverse categorieën verkeersdeelnemers. Uitgaande van de door de verkeersmiddelen afgelegde afstand blijkt de kwetsbaarheid van de motorrijders het hoogst te liggen. Per één miljard gereden kilometers overleden van deze categorie n.l. 140 bestuurders en 28 duopassagiers. Voor de bromfietsers bedroegen deze cijfers resp. 35 en 1. Het laagst lagen deze gemiddelden voor de vrachtauto's (9 bestuurders en 11 inp'ttenden) De auto's blijken echter in meerdere mate dan de tweewielers bij verkeersongevallen betrokken te zijn. Per één millioen gereden kilometers werden n.l. voor personenauto's en vrachtauto's 14 ongevallen geregistreerd, voor autobussen 16, voor motorrijwielen 11, voor bromfietsen 5,5 en voor rijwielen 1,5. ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 6 ce»t Kwartaal-abonnement Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen f 1,75 Buitenland f 2,00 ADVERTENTIEPRIJS: 8 cent per m.m. Bij contracten belangrijke reductie. Inp «onden Mededelingen 20 cent per m.m. Klein*, idvertentiën (maximum 6 regels) 1-5 regels 70 cent iedere regel meer 12 c^pt extra. f RANG menthol eucalyptus I

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1957 | | pagina 1