AXELSE COURANT
Verkeerschaos in aantocht.
I
I
I
1
i
1
I
I
I
I
1
8
1
Frankeriiig bi)' abonnement. Axel
WOENSDAG 21 AUGUSTUS 1957
71e Jaargang No. 91
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
VERSCHIJNT IEüT 'E WOENSDAG EN ZATERDAG
Drukker-Uitgeefster: FIRMA J. C.VINK
Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tal. 0 1155-646
Hoofdredactie: J. C.VINK
VOL AANBIEDINGEN verschijnt gratis en huis aan huis in de gemeenten
SAS VAN GENT di't SPECIALE^ OVERSLAG' SINT JANSTEEN, ZAAMSLAG, SLUISKIL, WESTDORPE EN
A.N.W.B. STELT:
SITUATIE OP HET GEBIED VAN VERKEERSVEILIGHEID DOOR
BESTEDINGSBEPERKING ONHOUDBAAR.
Wij staan voor een tijdperlk, waarin het
gevaar van alle kanten op ons toe komt
dringen, wij staan er zelfs niet voor, maar
wij zitten er figuurlijk gesproken al midden
in. Dat is het gevaar van de verkeersonvei
ligheid, die in ons -land reeds grotie af
metingen heeft aangenomen. Er gaat geen
enkele dag voorbij, of nieuwe verkeersonge
vallen worden ons gemeld en telkens schudt
men het hoofd in verbazing over dit monster
van kwaadaardigheid, dat wij het liefst met
„staatsvijand no. 2" betitelen. Het is de
A.N.W.B., die de toestand van de verkeers
veiligheid het beste kan beoordelen, maar
die dan ook onomwonden zegt„Deze toe
stand is onhoudbaar
De A.N.W.B. doet deze uitspraak niet
op losse gronden. Zij heeft bij de water
schappen en gemeentebesturen een enquete
ingesteld naar de gevolgen van de beste
dingsbeperking op verkeersgebied. De en
quete kreeg een uitkomst, die voor de vei
ligheid van het verkeer bedroveend mag
heten. Vijfhonderd instanties deelden hun
gegevens mee en de slotsom was dat er ruim
400 wegenobjecten zijn, die voor onbepaalde
tijd zijn uitgesteld en/of naar volgende jaren
zijn verschoven.
In een officieel rapport heeft de A.N.W.B.
de minister van Verkeer en Waterstaat en
niet de minister van Financiën, omdat de
veiligheid op de weg bij eerstgenoemde mi
nister berust, van de resultaten van haar
onderzoek op de hoogte gesteld. Daarbij
heeft men aangetekend, dat er bij die ruim
400 uitgestelde wegenobjecten tal van ob
jecten zijn, die dringend om verbeteringen
vragen en waarvan die verbeteringen ook
met gering kapitaal kunnen worden uitge
voerd.
De A.N.W.B. is, op dat standpunt staan
wij toch allemaal, de eerste en enige in-
.stantie, die de huidige verkeerssituatie het
allerbest kan beoordelen. De minister van
Financiën is de persoon, die al of niet in
overleg met mijn collega's-ministers kan be
palen op welke objecten de bestedingsbe
perking kan worden toegepast.
De woningbouw heeft prioriteit boven
alles en daartegen kan niemand, ook de
A.N.W.B. niet, bezwaren aanvoeren, maar
wat is na de woningbouw het belangrijkst
Hierover verschillen de meningen, maar de
verkeersveiligheid is toch een belangrijk
probleem, dat oolk zeker niet aan gehele of
gedeeltelijke beperking onderhevig mag zijn.
Men kan zich echter als leek voorstellen,
dat een minister, die kost wat het kost moet
bezuinigen, voor problemen wordt geplaatst
waarvan men de consequentie's nauwelijks
kan overzien. Waarop moet de besteding
worden beperkt en welke objecten zijn nu
niet zo noodzakelijk, dat zij een directe uit
voering behoeven Niettemin, als een offi
ciële instantie als de A.N.W.B. op goede
gronden beweert„Deze situatie is onhoud
baar" dan betekent dat toch dat er iets ge
daan moet worden, vooral nu het hier maar
liefst ruim 400 objecten van verkeersver-
betering en nieuwe aanleg van wegen betreft.
Daar komt nog bij en dat willen wij nog
eens duidelijk naar voren brengen, dat de
wegen hun rente wel dubbel en dwars heb
ben opgeleverd. Was het maar zo, dat het
geld, dat uit de wegenbelasting komt, oolk
voor de wegen werd besteed. Nederland zou
dan zeker het verkeersprobleem de baas
zijn Dat staat wel vast en iedereen, dus
ook de minister, is van dit feit wel degelijk
op de hoogte. De besteding van de inge
komen wegenbelastinggelden zal weliswaar
wel geschieden voor andere, ook wel eens
met de wegenaanleg verband houdende, ob
jecten, maar hier staat een scheve verhou
ding, die vooralsnog niet rechtgezet is.
De A.N.W.B. verwacht dan ook niets
anders dan dat de minister van Verkeer en
Waterstaat de meeste aandacht aan het
voorgelegde rapport zal besteden en bij zijn
collega-minister de uiterste pogingen zal aan
wenden om gedaan te krijgen, dat de meest
dringend noodzakelijke wegverbeteringen en
wegenaanleg toch een zekere prioriteit zal
worden verleend.
Uiteraard zal men de minister situatie
schetsen van genoemde objecten kunnen
overleggen, althans kunnen toezeggen dat
men deze schetsen kan overleggen. Wij
hopen mèt de A.N.W.B. dat de minister
iets voor de verkeérsveiligheidsituatie (kan
doen. Tot zolang blijft het predicaat „on
houdbaar" als een zwaard van Damocles
boven onze hoofden hangen.
EUROPA-ZEGELS, NEDERLAND 1957.
Op 15 september van het vorig jaar werd
in het kader van het streven naar Europese
eenwording door elk van de landen van de
E.K.G.S. één of meer postzegels uitgegeven
met dezelfde voorstelling, het in steigers
staande huis „Europa", als symbool van de
Europese gedachte.
Ook dit jaar en wel op 16 september zal
een postzegel worden uitgegeven gewijd aan
de Europese integratie, ditmaal niet naar
een gemeenschappelijk ontwerp, doch door
elk der deelnemende landen afzonderlijk,
echter wel op dezelfde grondgedachte, n.l.
„Verenigd Europa Bijdrage tot vrede en
bron van welvaart."
In Nederland ontwierp de kunstenaar Dick
Elffers te Amsterdam daartoe een zegel,
waarin het hoofdmotief bestaat uit een zes
puntige ster. Bij elke punt staat een letter
van het woord Europa. De ster die gebouwd
is in de vorm van een schoepenrad, symbo
liseert de activiteit van de aangesloten
landen.
Een blad- en vruchtmotief in de rechter
bovenhoek van het zegel, geeft de groei
weer van de Europese gedachte.
Het zegel wordt uitgegeven in twee waar
den, 10 cent en 30 cent (zonder bijslag).
Deze zegels blijven voor frankering gel
dig tot 31 december 1958.
OOK EEN STUNTMAN FAALT
WEL EENS.
Bang om te vallen.
De befaamde stuntman in een film worden
geacht veelal superman te zijn, nietwaar
Met hun stunt staat of valt de film en tot
nog toe is het nimmer voorgekomen, dat
een stuntman gefaald heeft, gefaald in die
zin van het woord, dat hij voor het uitvoeren
van een of andere stunt bang is en tegen
de filmregisseur moet zeggen„Het spijt
me wel, maar dat durf ik niet aan."
Thans is dat geschied. De beroemde stunt
man Leslie Crawford is zenuwachtig ge
worden bij zijn val door de luchtkoker van
de ondergrondse. Nu zult u direct zeggen,
dat dit beslist geen pretje is om zich door
zon luchtkoker te laten vallen en dat geven
wij direct toe, maar voor dit gevalletje zou
aan Leslie zo'n dikke twee duizend gulden
uitbetaald worden en vijf van die karweitjes
per week geeft dan toch een aardig week-
salaris, waar menigeen van u naar zal water
tanden.
En Leslie stond tot nu toe voor niets. Hij
was, ook voor twee duizend gulden, met het
lef een stuntman eigen, tussen de voorpoten
van een steigerend paard doorgelopen, hij
had, ook voor 2000.— auto's laten botsen,
waarbij hij zelf achter 'het stuur zat en vaak
tussen de verbrijzelde stukken uit moest
kruipen.
Dat zijn allemaal geen plezierige dingen
voor zo'n stuntman en er zit ook wel enig
gevaar in, al wordt het dan ook goed be
taald. Maar Leslie geraakte op een gegeven
ogenblik in een ongelukje, een echt onge
lukje betrokken en daardoor was hij zenuw
achtig geworden. Hij moest in een film een
paard recht op de camera's laten aanrijden,
maar het paard was ergens door geschrok
ken en week van de koers af en gooide zijn
berijder ergens tussen het kreupelhout, waar
door Leslie maar liefst vier ribben brak.
Dit nam Leslie niet en bracht het zaakje
voor de rechter. Daar beweerde de film
maatschappij, dat Leslie's paard, dat voor
deze stunt in het geheel niet geschikt zou
zijn, bovendien een verkeerd bit had in ge
had. Leslie eiste van de filmmaatschappij een
schadevergoeding van 10.000.—, want hij
had zijn verdienste verloren. Door de val
met het paard, had hij tot driemaal toe ge
faald, toen hij uit een rijdende auto had
moeten springen. Hij verklaarde zelf „vlin
ders in zijn maag" te hebben, waardoor hij
niet in staat was de juiste „timing" te be
rekenen.
De rechter keek wat bedenkelijk en vond
dat Leslie steeds goed betaald werd. Stunt
man leek hem geen pretje en daarom stond
hij Leslie maar de helft van zijn eis toe,
hetgeen toch nog altijd een slordige 5000
gulden betekende.
KLEDING
n
4
'4
>■5
DE GOUDSCHAT IN DE KACHEL.
Jarenlange strijd.
Jarenlang is er gevochten, voor de recht
bank en in de familiekring onderling, en de
inzet daarvan was geld, het slijk der
aarde en waar geld de inzet is van een strijd
is het niet mogelijk vast te stellen, dat de
strijd hevig is geweest. De een gunt de
ander het geld niet, vooral als het te veel is
en hoewel iedereen beweert" dat het geld
allen niet gelukkig maakt, zegt toch iedereen
als je er maar genoeg van hebt.
Het geld waar het hier om ging was de
goudschat, de befaamde Duitse goudschat,
die gevonden was in een oude haard
kachel. Drie jaar geleden kocht een Berlijns
huisvrouwtje een haardkachel voor 100.
een kachel dus van het soort tweedehands.
Dat huisvrouwtje kon een nieuwe niet be
talen en daarom kocht zij er een die al eens
gebruikt was, niet vermoedende, dat zij met
de kachel ook een grote, goudschat in huis
haalde. Zij haalde er een werkman bij om
de kachel op zijn plaats te zetten en bij de
montage vielen daar plotseling vier zakken
met gouden uurwerken, ringen en briljanten
uit de kachel. De werkman schrok geweldig,
de huisvrouw schrok eveneens en men stond
paf van de grote rijkdom, die beiden plot
seling in de schoot was gevallen. Er waren
bij de goudschat ook twee medaillons waar
op een beeltenis stond. Men waarschuwde
de politie en deze ging aan het zoeken.
Toen bleek dat de haardkachel afkomstig
was van een echtpaar uit Wenen, dat in
1939 naar de Verenigde Staten was uitge
weken. Hun meubilair zou via Triest naar
de States gaan en ook de haardkachel was
in een kist verpakt in Triest aangekomen.
Toen brak de oorlog uit en een gedeelte van
het vrachtgoed ikon niet tijdig meer geladen
worden en ook de haardkachel bleef staan.
Dit achtergelaten vrachtgoed kwam als z.g.
emigratiegoed via Westfalen naar Berlijn
en er waren opkopers genoeg die belang
stelling hadden voor de vaak in goede staat
verkerende goederen.
Het ..Schöneberger Möbelgeschaft" kwam
in het bezit van de haardkachel en was dol
blij toen daar dat Berlijnse huisvrouwtje er
100 gulden voor neertelde.
Iedereen die de kachel in bezit heeft ge
had wil nu aanspraak maken op de goud
schat die er in gevonden is en jarenlang is
er een strijd over geweest, maar het Ber
lijnse gerechtshof heeft besloten de buit te
delen, alleen het vrouwtje en haar vriend
krijgen het vindersloon.
Sigaretten worden minstens vijf cent
duurder en ook andere tabakswaren
gaan waarschijnlijk omhoog.
De sigaretten en ook andere tabakswaren
Worden weer duurder. Hoe groot de prijs
verhoging zal zijn, staat momenteel nog niet
vast, maar voor wat de sigaretten betreft
verwacht men, dat ze minstens vijf cent per
pakje omhoog zullen gaan.
De regering acht het in verband met de
bedenkelijke toestand van de schatkist nood
zakelijk, uit de rookartikelen een meer-op-
brengst te krijgen van rond de 62 millioen
gulden. De plannen van de regering hebben
in de kringen van de sigaren-, tabaks- en
sigatettenhandel ongerustheid gewekt. Men
had verwacht, dat na de prijsverhogingen
van sigaretten en tabaksartikelen op 1 maart,
waarbij de prijzen van deze artikelen met
gemiddeld 10 ct per pakje waren verhoogd,
deze sector voorlopig gespaard zou worden
van verdere fiscale acties.
Het ministerie van Economische Zaken
wil de fiscale druk verdelen over de sigaren-,
kerftabak- en sigarettenindustrie. Voor de
sigaretten voorziet dit plan in een meer
opbrengst aan belasting van 40 millioen
gulden op jaarbasis. Dit wil men bereiken
door een verhogjng van de omzetbelasting
met 1%, gecombineerd met een prijsver
hoging van 10 cent per pakje.
Groothandel en industrie achten deze prijs
verhoging te groot en verwachten zelfs een
verminderde vraag. Een daling van slechts
1% van de omzet betekent volgens de in
dustrie reeds een mindere belastingopbrengst
van ongeveer 50 millioen gulden. De in
dustrie heeft inmiddels de regering geadvi
seerd over deze prijsverhoging. Zij meent
te moeten volstaan met een verhoging van
5 cent per pakje, temeer waar de eind 1958
doorgewerkte verhoogde tabaksprijzen vol
gens haar weer een prijsverhoging nood
zakelijk maken.
ABONNEMENTSPRIJS: Loste nummers 6 cent
Kwartaal-abonnement t
Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen 11,75
Buitenland f 2,00
ADVERTENTIEPRIJS8 cant per m m.
Bi] contracten belangrijke reductie,
t Inp conden Mededelingen 20 cent per m.m.
Kleinw kdvertentiën (maximum 6 regels) 1-5 regels
70 cent iedere regel meer 12 cent extra.
c"" leaere regei meer \l cent extra. y
BLAD
5?
5!
53
53
Ij
n