AXELSE COURANT Verkeerschaos in aantocht. I I I 1 i 1 I I I I 1 8 1 Frankeriiig bi)' abonnement. Axel WOENSDAG 21 AUGUSTUS 1957 71e Jaargang No. 91 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEüT 'E WOENSDAG EN ZATERDAG Drukker-Uitgeefster: FIRMA J. C.VINK Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tal. 0 1155-646 Hoofdredactie: J. C.VINK VOL AANBIEDINGEN verschijnt gratis en huis aan huis in de gemeenten SAS VAN GENT di't SPECIALE^ OVERSLAG' SINT JANSTEEN, ZAAMSLAG, SLUISKIL, WESTDORPE EN A.N.W.B. STELT: SITUATIE OP HET GEBIED VAN VERKEERSVEILIGHEID DOOR BESTEDINGSBEPERKING ONHOUDBAAR. Wij staan voor een tijdperlk, waarin het gevaar van alle kanten op ons toe komt dringen, wij staan er zelfs niet voor, maar wij zitten er figuurlijk gesproken al midden in. Dat is het gevaar van de verkeersonvei ligheid, die in ons -land reeds grotie af metingen heeft aangenomen. Er gaat geen enkele dag voorbij, of nieuwe verkeersonge vallen worden ons gemeld en telkens schudt men het hoofd in verbazing over dit monster van kwaadaardigheid, dat wij het liefst met „staatsvijand no. 2" betitelen. Het is de A.N.W.B., die de toestand van de verkeers veiligheid het beste kan beoordelen, maar die dan ook onomwonden zegt„Deze toe stand is onhoudbaar De A.N.W.B. doet deze uitspraak niet op losse gronden. Zij heeft bij de water schappen en gemeentebesturen een enquete ingesteld naar de gevolgen van de beste dingsbeperking op verkeersgebied. De en quete kreeg een uitkomst, die voor de vei ligheid van het verkeer bedroveend mag heten. Vijfhonderd instanties deelden hun gegevens mee en de slotsom was dat er ruim 400 wegenobjecten zijn, die voor onbepaalde tijd zijn uitgesteld en/of naar volgende jaren zijn verschoven. In een officieel rapport heeft de A.N.W.B. de minister van Verkeer en Waterstaat en niet de minister van Financiën, omdat de veiligheid op de weg bij eerstgenoemde mi nister berust, van de resultaten van haar onderzoek op de hoogte gesteld. Daarbij heeft men aangetekend, dat er bij die ruim 400 uitgestelde wegenobjecten tal van ob jecten zijn, die dringend om verbeteringen vragen en waarvan die verbeteringen ook met gering kapitaal kunnen worden uitge voerd. De A.N.W.B. is, op dat standpunt staan wij toch allemaal, de eerste en enige in- .stantie, die de huidige verkeerssituatie het allerbest kan beoordelen. De minister van Financiën is de persoon, die al of niet in overleg met mijn collega's-ministers kan be palen op welke objecten de bestedingsbe perking kan worden toegepast. De woningbouw heeft prioriteit boven alles en daartegen kan niemand, ook de A.N.W.B. niet, bezwaren aanvoeren, maar wat is na de woningbouw het belangrijkst Hierover verschillen de meningen, maar de verkeersveiligheid is toch een belangrijk probleem, dat oolk zeker niet aan gehele of gedeeltelijke beperking onderhevig mag zijn. Men kan zich echter als leek voorstellen, dat een minister, die kost wat het kost moet bezuinigen, voor problemen wordt geplaatst waarvan men de consequentie's nauwelijks kan overzien. Waarop moet de besteding worden beperkt en welke objecten zijn nu niet zo noodzakelijk, dat zij een directe uit voering behoeven Niettemin, als een offi ciële instantie als de A.N.W.B. op goede gronden beweert„Deze situatie is onhoud baar" dan betekent dat toch dat er iets ge daan moet worden, vooral nu het hier maar liefst ruim 400 objecten van verkeersver- betering en nieuwe aanleg van wegen betreft. Daar komt nog bij en dat willen wij nog eens duidelijk naar voren brengen, dat de wegen hun rente wel dubbel en dwars heb ben opgeleverd. Was het maar zo, dat het geld, dat uit de wegenbelasting komt, oolk voor de wegen werd besteed. Nederland zou dan zeker het verkeersprobleem de baas zijn Dat staat wel vast en iedereen, dus ook de minister, is van dit feit wel degelijk op de hoogte. De besteding van de inge komen wegenbelastinggelden zal weliswaar wel geschieden voor andere, ook wel eens met de wegenaanleg verband houdende, ob jecten, maar hier staat een scheve verhou ding, die vooralsnog niet rechtgezet is. De A.N.W.B. verwacht dan ook niets anders dan dat de minister van Verkeer en Waterstaat de meeste aandacht aan het voorgelegde rapport zal besteden en bij zijn collega-minister de uiterste pogingen zal aan wenden om gedaan te krijgen, dat de meest dringend noodzakelijke wegverbeteringen en wegenaanleg toch een zekere prioriteit zal worden verleend. Uiteraard zal men de minister situatie schetsen van genoemde objecten kunnen overleggen, althans kunnen toezeggen dat men deze schetsen kan overleggen. Wij hopen mèt de A.N.W.B. dat de minister iets voor de verkeérsveiligheidsituatie (kan doen. Tot zolang blijft het predicaat „on houdbaar" als een zwaard van Damocles boven onze hoofden hangen. EUROPA-ZEGELS, NEDERLAND 1957. Op 15 september van het vorig jaar werd in het kader van het streven naar Europese eenwording door elk van de landen van de E.K.G.S. één of meer postzegels uitgegeven met dezelfde voorstelling, het in steigers staande huis „Europa", als symbool van de Europese gedachte. Ook dit jaar en wel op 16 september zal een postzegel worden uitgegeven gewijd aan de Europese integratie, ditmaal niet naar een gemeenschappelijk ontwerp, doch door elk der deelnemende landen afzonderlijk, echter wel op dezelfde grondgedachte, n.l. „Verenigd Europa Bijdrage tot vrede en bron van welvaart." In Nederland ontwierp de kunstenaar Dick Elffers te Amsterdam daartoe een zegel, waarin het hoofdmotief bestaat uit een zes puntige ster. Bij elke punt staat een letter van het woord Europa. De ster die gebouwd is in de vorm van een schoepenrad, symbo liseert de activiteit van de aangesloten landen. Een blad- en vruchtmotief in de rechter bovenhoek van het zegel, geeft de groei weer van de Europese gedachte. Het zegel wordt uitgegeven in twee waar den, 10 cent en 30 cent (zonder bijslag). Deze zegels blijven voor frankering gel dig tot 31 december 1958. OOK EEN STUNTMAN FAALT WEL EENS. Bang om te vallen. De befaamde stuntman in een film worden geacht veelal superman te zijn, nietwaar Met hun stunt staat of valt de film en tot nog toe is het nimmer voorgekomen, dat een stuntman gefaald heeft, gefaald in die zin van het woord, dat hij voor het uitvoeren van een of andere stunt bang is en tegen de filmregisseur moet zeggen„Het spijt me wel, maar dat durf ik niet aan." Thans is dat geschied. De beroemde stunt man Leslie Crawford is zenuwachtig ge worden bij zijn val door de luchtkoker van de ondergrondse. Nu zult u direct zeggen, dat dit beslist geen pretje is om zich door zon luchtkoker te laten vallen en dat geven wij direct toe, maar voor dit gevalletje zou aan Leslie zo'n dikke twee duizend gulden uitbetaald worden en vijf van die karweitjes per week geeft dan toch een aardig week- salaris, waar menigeen van u naar zal water tanden. En Leslie stond tot nu toe voor niets. Hij was, ook voor twee duizend gulden, met het lef een stuntman eigen, tussen de voorpoten van een steigerend paard doorgelopen, hij had, ook voor 2000.— auto's laten botsen, waarbij hij zelf achter 'het stuur zat en vaak tussen de verbrijzelde stukken uit moest kruipen. Dat zijn allemaal geen plezierige dingen voor zo'n stuntman en er zit ook wel enig gevaar in, al wordt het dan ook goed be taald. Maar Leslie geraakte op een gegeven ogenblik in een ongelukje, een echt onge lukje betrokken en daardoor was hij zenuw achtig geworden. Hij moest in een film een paard recht op de camera's laten aanrijden, maar het paard was ergens door geschrok ken en week van de koers af en gooide zijn berijder ergens tussen het kreupelhout, waar door Leslie maar liefst vier ribben brak. Dit nam Leslie niet en bracht het zaakje voor de rechter. Daar beweerde de film maatschappij, dat Leslie's paard, dat voor deze stunt in het geheel niet geschikt zou zijn, bovendien een verkeerd bit had in ge had. Leslie eiste van de filmmaatschappij een schadevergoeding van 10.000.—, want hij had zijn verdienste verloren. Door de val met het paard, had hij tot driemaal toe ge faald, toen hij uit een rijdende auto had moeten springen. Hij verklaarde zelf „vlin ders in zijn maag" te hebben, waardoor hij niet in staat was de juiste „timing" te be rekenen. De rechter keek wat bedenkelijk en vond dat Leslie steeds goed betaald werd. Stunt man leek hem geen pretje en daarom stond hij Leslie maar de helft van zijn eis toe, hetgeen toch nog altijd een slordige 5000 gulden betekende. KLEDING n 4 '4 >■5 DE GOUDSCHAT IN DE KACHEL. Jarenlange strijd. Jarenlang is er gevochten, voor de recht bank en in de familiekring onderling, en de inzet daarvan was geld, het slijk der aarde en waar geld de inzet is van een strijd is het niet mogelijk vast te stellen, dat de strijd hevig is geweest. De een gunt de ander het geld niet, vooral als het te veel is en hoewel iedereen beweert" dat het geld allen niet gelukkig maakt, zegt toch iedereen als je er maar genoeg van hebt. Het geld waar het hier om ging was de goudschat, de befaamde Duitse goudschat, die gevonden was in een oude haard kachel. Drie jaar geleden kocht een Berlijns huisvrouwtje een haardkachel voor 100. een kachel dus van het soort tweedehands. Dat huisvrouwtje kon een nieuwe niet be talen en daarom kocht zij er een die al eens gebruikt was, niet vermoedende, dat zij met de kachel ook een grote, goudschat in huis haalde. Zij haalde er een werkman bij om de kachel op zijn plaats te zetten en bij de montage vielen daar plotseling vier zakken met gouden uurwerken, ringen en briljanten uit de kachel. De werkman schrok geweldig, de huisvrouw schrok eveneens en men stond paf van de grote rijkdom, die beiden plot seling in de schoot was gevallen. Er waren bij de goudschat ook twee medaillons waar op een beeltenis stond. Men waarschuwde de politie en deze ging aan het zoeken. Toen bleek dat de haardkachel afkomstig was van een echtpaar uit Wenen, dat in 1939 naar de Verenigde Staten was uitge weken. Hun meubilair zou via Triest naar de States gaan en ook de haardkachel was in een kist verpakt in Triest aangekomen. Toen brak de oorlog uit en een gedeelte van het vrachtgoed ikon niet tijdig meer geladen worden en ook de haardkachel bleef staan. Dit achtergelaten vrachtgoed kwam als z.g. emigratiegoed via Westfalen naar Berlijn en er waren opkopers genoeg die belang stelling hadden voor de vaak in goede staat verkerende goederen. Het ..Schöneberger Möbelgeschaft" kwam in het bezit van de haardkachel en was dol blij toen daar dat Berlijnse huisvrouwtje er 100 gulden voor neertelde. Iedereen die de kachel in bezit heeft ge had wil nu aanspraak maken op de goud schat die er in gevonden is en jarenlang is er een strijd over geweest, maar het Ber lijnse gerechtshof heeft besloten de buit te delen, alleen het vrouwtje en haar vriend krijgen het vindersloon. Sigaretten worden minstens vijf cent duurder en ook andere tabakswaren gaan waarschijnlijk omhoog. De sigaretten en ook andere tabakswaren Worden weer duurder. Hoe groot de prijs verhoging zal zijn, staat momenteel nog niet vast, maar voor wat de sigaretten betreft verwacht men, dat ze minstens vijf cent per pakje omhoog zullen gaan. De regering acht het in verband met de bedenkelijke toestand van de schatkist nood zakelijk, uit de rookartikelen een meer-op- brengst te krijgen van rond de 62 millioen gulden. De plannen van de regering hebben in de kringen van de sigaren-, tabaks- en sigatettenhandel ongerustheid gewekt. Men had verwacht, dat na de prijsverhogingen van sigaretten en tabaksartikelen op 1 maart, waarbij de prijzen van deze artikelen met gemiddeld 10 ct per pakje waren verhoogd, deze sector voorlopig gespaard zou worden van verdere fiscale acties. Het ministerie van Economische Zaken wil de fiscale druk verdelen over de sigaren-, kerftabak- en sigarettenindustrie. Voor de sigaretten voorziet dit plan in een meer opbrengst aan belasting van 40 millioen gulden op jaarbasis. Dit wil men bereiken door een verhogjng van de omzetbelasting met 1%, gecombineerd met een prijsver hoging van 10 cent per pakje. Groothandel en industrie achten deze prijs verhoging te groot en verwachten zelfs een verminderde vraag. Een daling van slechts 1% van de omzet betekent volgens de in dustrie reeds een mindere belastingopbrengst van ongeveer 50 millioen gulden. De in dustrie heeft inmiddels de regering geadvi seerd over deze prijsverhoging. Zij meent te moeten volstaan met een verhoging van 5 cent per pakje, temeer waar de eind 1958 doorgewerkte verhoogde tabaksprijzen vol gens haar weer een prijsverhoging nood zakelijk maken. ABONNEMENTSPRIJS: Loste nummers 6 cent Kwartaal-abonnement t Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen 11,75 Buitenland f 2,00 ADVERTENTIEPRIJS8 cant per m m. Bi] contracten belangrijke reductie, t Inp conden Mededelingen 20 cent per m.m. Kleinw kdvertentiën (maximum 6 regels) 1-5 regels 70 cent iedere regel meer 12 cent extra. c"" leaere regei meer \l cent extra. y BLAD 5? 5! 53 53 Ij n

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1957 | | pagina 1