I I 1 pen w Fa J. C. Vink I I I 1 i i ligen. Men heeft hieraan grondige studies gewijd en o.a. door de werkzaamheden van de Stichting Personeelsbeleid en de Stich ting Textielvak is men er in geslaagd een betere atmosfeer te scheppen. Ondernemings raden en fabriekswernen vindt men nu over al en zij functioneren goed. Beide genoem de stichtingen hebben zich vooral ook bezig gehouden met het vraagstuk van de oplei ding, die zo hoog nodig is om geschoolde ar beiders te kweken en die er bovendien toe bijdraagt de arbeiders meer plezier in het werk te geven. In Twente is opleiding op vele niveau's mogelijk; lagere technische scholen, m.t.s. met verchillende afdelingen, een textielvak- school en last not least de Hogere Textiel school te Enschede. In 1954 waren er in Twente 143 textielbedrijven met meer dan 1 Omantezamen circa 43.000 arbeids krachten. Twente levert ons ook een belangrijke delfstof op, n.l. zout. Bij Hengelo, maar vooral bij Boekelo wordt het gewonnen een qroot deel van de productie wordt ge ëxporteerd. Tot voor kort onbeconcurreerd, maar eerlang zal bij Winschoten een nieuw ontdekte enorme zoutvoorraad in exploi tatie komen. Richten wij onze belangstelling noord- westwaarts, dan komen we in het Oveijselse hooqveengebied. Een blik op de kaart doet zien dat de Vecht - mooi riviertje met hoge, dikwijls beboste oevers dit land in twee gedeelten doet uiteenvallen laten we zeggen het Dedemsvaartse deel en het Vroomshoop - Vriezenveense land. Sa^n vormen zij het „Ontwikkelingsgebied N.U.- Overijsel". Dus weer zo'n gebied waar struc turele werkloosheid heerst, waardoor een deel van de landelijke bevolking in een so ciale noodtoestand verkeert. We waren er nog niet aan toe gekomen, aan te stipipen wat de overheid op het oog heeft met deze ontwikelingsgebieden. Het is n.l. niet zozeer de bedoeling om de vestiging van industrie in deze gebieden op directe wijze te bewerkstelligen, maar wel om die vestiging daar mogelijk te maken door de bewuste streken open te leggen, d.w.z. voor hun»nieuwe taak in gereedheid te brengen. Hiertoe gaat men over tot verbetering van wegen en kanalen met het doel de aanvoer van grondstoffen en de afvoer van afvalproducten van de industrie te vergemakkelijken he in orde maken van industrieterreinen door te zorgen voor aansluitingen op het wegennet en de aanleg va nriolering, waterleiding en electriciteit bouw van industriehallen bevordering van de vakscholing bouw van woningen voor de industrie- arbeiders. Door de bovengenoemde maatregelen kan niet alleen de industriële productie verhoogd worden, maar zal men ook de opeenhoping van de bevolking in de steden doen vermin deren. Medio 1952 zijn in de beide Kamers der Staten-Generaal de wetsontwerpen goedge keurd die deze werken, voorlopig in een eer ste fase, met deelneming van het Rijk, in gang konden zetten. Het spreekt vanzelf, dat men nog lang niet is waar men wezen moet, ook niet in N.O.-Overijsel. Hier treft men min of meer dezelfde toestand aan als in Z.O.-Drente en Z O. Friesland. De veenafgraving zal spoe dig tot het verleden behoren en behoudens een aantal flinke boerenbedrijven bestaat een „kleine boeren -probleem van schrikbarend grote omvang. Het grote vraagstuk is ook hier hoe moeten de zoons van die kleine boeren aan de kost komen Alweer door industrialisatie Maar daar is men nog niet overal aan toe. In Vriezenveen b.v. is het zo ver nog niet, daar is nu vooreerst een grote ruilverkaveling in uitvoering, die eco nomischer bedrijfsvoering in de landbouw in uitzicht stelt, waarbij zelfs boerderijen zullen worden verplaatst Het is een keerpunt voor een gemeenschap waar lange tijd behoud zucht hoogtij vierde. Overigens is er in Vriezenveen een textielfabriek, de belkende Jansen en Tilanus. Maar dat is nog niet vol doende. Op de duur zal men uit moeten zien naar meer industrie. In Vroomshoop (gemeente Den Ham) is het al wat beter gesteld. Daar zijn door een energieke aanpak van het gemeentebestuur, in samenwerking met allerlei autoriteiten, tal van industrieën aangetrokken, waarvoor o.a. industriehallen gebouwd zijn. De nieuwe in dustrie is gevarieerd b.v. scharen, meubels, sigaren, metaalwaren en kunststoffen, ma trassen en confectie. De voorziening van opledingsscholen houdt gelijke tred met de industriële ontwikkeling. Aan de andere kant van de Vecht, in Dedemsvaart (gemeente Avereest), dateert de oorsprong van de nu heel bekende Delana fabriek (tricotage) al van 1907. In 1925 waren er 60 arbeidskrachten, in 1954 meer dan 500 Een ander bekend bedrijf daar is de Kwekerij Moerheim, De industrialisering is groeiende en zal zeker nog verdr uitdijen 1. 2. dit is zeer gewenst, want nog steeds is het vertrekoverschot in de gemeente noodge dwongen hoog. Dedemsvaart mist aanslui ting aan het spoorwegnet Vroomshoop heeft in dit opzicht een streepje voor. Oolk in Hardenberg, dat met Vroomshoop en Dedemsvaart is aangewezen als industrie kern voor het ontwikkelingsgebied N.O.- Overijsel, begint het op industrieel gebied te lopen. N.O.-Overijsel behoort tot de armste ge bieden van ons land verbetering kan niet alleen van de industrialisatie komen, er moet ook gesaneerd worden aan de plattelands samenleving, vooroordelen moeten worden opgeheven geestelijke openlegging moet gepaard gaan met de economische openleg ging. De samenwerking tussen de verschil lende kerkelijke en politieke gezindten laat dikwijls te wensen over en remt daarmede de maatschappelijke en culturele ontplooiing. Het tot stand komen van een industrieschap wilde niet vlotten, maar nu zijn de voorbe reidingen in een vergevorderd stadium. Met de „Kop" van Overijsel is van aller lei aan de hand. Om te beginnen het „ge zicht" is sinds het droogvallen van de N.O.- polder wel heel erg veranderd, er is geen waterfront meer. Kuinre, Blankenham, Blok zijl en Vollenhove zijn opeens van kust- plaa'tsjes gewoon landplaatsjes geworden. Zijn ze er beter van geworden Neen, de illusie hebben ze wel gehad. Toen de nieuwe polder nog piepjong was mochten zij wel mee doen met hem economisch te verzorgen hoewel Kampen het leeuwendeel ver overde maar nu die polder op eigen benen kan staan hebben ze het nakijken. Nu zien ze de grote verschillen tussen de toestand in het oude en in het nieuwe land. Hier hebben de boeren maar kleine lapjes grond, ginds heeft men landerijen van veel econo mischer omvang hier zijn de gronden door uitdroging gaan scheuren sinds de N.O.- polder droog is, ginds is uitstekende drai nage. En de vissers, zij zijn geheel brodeloos geworden. Natuurlijk wordt voor dezulken door de uitvoering van de Zuiderzee-steunwet wel wat gedaan, maar er heeft al eens een stem geklonken, die gezegd heeft, dat men, al met al, bij de inpoldering van de Zuiderzee voor de nieuwe polders alles zorgvuldig heeft uitgekiend, maar dat men veel te weinig rekening gehouden heeft met de gevolgen voor de randgebieden. Misschien zit daar wel wat waars in. Hoe het zij, het is wat stil geworden in de oude stadjes aan de rand, die zulke merkwaardige onderlinge verschillen vertonen. Vollenhove is Saksisch-» Overijsels, Blokzijl heeft een Noordhollands karakter, omdat het een Hollandse soldaten- stad was en Kuire is uitgesproken Fries van voorkomen. Het achterland is het merkwaardige plas sen- en ikraggenland, waarin het wereldbe roemde Giethoorn ligt. Hier gebeurt wat Want het ziet er hier niet meer zo uit als de veengravers het hebben achtergelaten „een wildernis van landkribben en water, van plassen en rietvelden, door verlanding geworden tot een bijna ontoegankelijk ge bied". Het welvaartspeil van de landbouwende bevolking daalde in dit gebied steeds meer door de verspreide ligging van de hooilanden en door het watertransport konden de boe ren zich haast niet meer handhaven. Reeds in 1925 werd in het land van Vollenhove een ontginningsmaatschappij opgericht, die het land in vijf polders indeelde en deze suces- sievelijk omvormt tot een „gebied waar uit landbouwkundig oogpunt goede bedrijfstoe- standen heersen, met deskundig geleide agra rische bedrijven, esthetisch verzorgde hoe ven en een ordelijke landschapsinrichting, welke de elementen ener nieuwe landelijke schoonheid in zich heeft." Men begrijpt, hier is wel het een en ander voor nodig Maar wanneer men van Blokzijl de nieuwe weg naar Steenwijk opgaat, ziet men reeds moderne boerenhoeven, omgeven door ge boomte en met verzorgde tuinaanleg, on middellijk grenzend aan het in cultuur ge brachte land. Verderop liggen de nieuwe boerderijen nog wat kaal en verloren in de ruimte maar zij zijn er toch al. Nog wat verder ontmoeten we Scheerwolde. Nooit van gehoord Dat is u niet euvel te duiden, want dit is een gloednieuw dorp. Het werd op de meest gunstige situering voor een streelkcentrum gesticht, midden in de ring van oude „waterstreekdorpen" Giethoorn, Beltschutsloot, Dwarsgracht en Kalenberg. Bij de ontginningen zullen deze dorpen weg verbindingen met Scheewolde krijgen. Van het moerassige gebied, dat door zijn flora en fauna een unicum in West-Europa was, dat slechts een equivalent vindt in de Rhone- delta (Camarvue), zal niet zoveel over blijven. Er gaat veel schoons en onvervang baars verloren, er zal welvaart voor in de plaats komen. Gelukkig heeft het streekplan voor N.W.-Overijsel wel rekening gehouden met het behoud van gedeelten van het na tuurwetenschappelijk zo interessante gebied, en met de voor recreatie geschikte gedeelten. Men za lkunnen blijven zeilen op de Beul akker en Belter Wijden en de oevers zullen hun schoonheid behouden. Qqk voor de riet- cyltuur het riet is van de ;be$te kwaliteit in ons land blijven terrei^n gespaard. In Giethoorn blijft het oude karakter gehand haafd, ook de andere Waterdorpen zullen, hoewel gesaneerd wordt, zoveel mogelijk hun eigen aard bewaren. Niet ver van deze buurt ligt Staphorst, een dorp dat een klein wereldje op zichzelf vormt en waar men vasthoudt aan de eigen stijl. Maar denk niet dat dit bekrompen con servatisme inhoudt. De man die de Stap horster ruilverkaveling heeft geleid weet te vertellen, dat hij nergens zoveel belangstel ling en medewerking heeft ondervonden als juist hier. En de Staphorster ruilverkaveling is een klassiek voorbeeld van „hoe erg het was, en hoe goed het werd". Zo zonder erg naderen we de IJsel. Als de werken van de Rijn-Lekkanalisatie vol tooid zijn, zal de IJsel goed bevaarbaar zijn in alle jaargetijden en niet meer buiten zijn oevers treden, wat nu nog dikwijls gebeurt. Het water van de IJsel stroomt uit in het IJselmeer de hoeveelheid toegevoerd water heeft, met dat van andere riviertjes (b.v. de Eem) de grootte van het IJselmeer mede bepaald. Oolk heeft men nog rekening moe ten houden met het slib, dat de rivieren aanvoeren. Aan de IJsel liggen de voormalige Hanze steden Kampen, Zwolle en Deventer. Eer tijds was Kampen de belangrijkste van de drie. Omstreeks het jaar 1250 was het al een behoorlijk handelscentrum. De „Omme- landvaarders" voeren uit naar het rijke vis water in Zuid-Zweden. In het midden van de 14e eeuw was Kampen een koopmans stad van internationale betekenis na Brug ge de belangrijkste zeehaven der Neder landen. Niet alleen in „Oostland", maar in elke haven van West-Europa werden de Kamper kooplieden gezien, tot in Portugal toe zij handelden o,a. in zout, wijn, laken en wol. Maar al na een honderdtal jaren raakte Kampen op zijn retour, de macht van de Hanze taande, oorlogen deden hun ver nietigend werk, de IJsel kon niet meer op diepte gehouden worden. Eerst in het mid den van de 19e eeuw kwam er onverwacht enige opbloei door de sigarenindustrie, die perspectieven opende voor verdere industrie, die zeer aarzelend haar intrede deed. In onze dagen zijn er weer nieuwe perspectie ven, die echter geen aarzeling meer dulden. Want Kampen is van en kustplaats aan het eindpunt van wegen, nu een knooppunt van verkeersaders aan het worden. Dwars door de Noordoostpolder loopt al een korte en goede verbinding met Friesland. Verder be staat er een plan voor een weg van Amster dam over Lelystad naar de noordelijke en oostelijke provincies, die langs Kampen zal leiden. Bovendien ligt Kampen uiterst gun stig als invalspoort voor de Noordoostpolder en voor Oostelijk Flevoland, dat onlangs is drooggevallen. Na de jongste wereldoorlog is Kampen met suces gaan industrialiseren, o.a. streek Schokbeton er neer. Op het Kampereiland Wordt hooi gewonnen en biezen (matten- vlechten in Genemuiden Wanneer uw weg u eens naar Kampen zal brengen, ver geet dan niet er op te letten, dat deze oude stad zeer veel stedeschoon biedt. Zwolle heeft van oudsher een verzorgende functie voor de omgeving gehad. De stad heeft verscheidene centrale instellingen maar werd toch meestentijds beschreven als een „stille, deftige administratieve provinciale hoofdstad". Industriële bedrijven zijn er voorzeker, maar zij hebben niet bewerkstel ligd dat vorenstaande^ omschrijving daar door geheel onjuist is te noemen. In de laat ste jaren begint het er levendiger toe te gaan, o.a. heeft een filiaal van Stork, met nog enige andere grote bedrijven, heel wat nieuw leven gebracht. Deventer werd in de oorlog tamelijk zwaar getroffen, maar ontwikkelde zich na 1945 uitstekend. De Nederlands-Amerikaan se Fittingfabriek werd er gevestigd, de eerste ste producent in ons land van dergelijke be langrijke onderdelen. De grootste bedrijven van Deventer mogen er zijn Thomassen en Drijver (blikemballage) 1600 mensen An- kersmit's Textielfabrieken 1100. aLngs de boorden van de IJsel liggen nog een paar plaatsjes die waarschijnlijk voor elke Neder lander sinds de lagere schooljaren zijn ver bonden met het begrip exportslachterij, n.l. Olst en Wijhe. Tussen de IJsel en Twente ligt dan Sal- land. In dit zandgebied is nog heel wat z.g. „woeste grond". Erg woest is evenwel in ons gecultiveerde landje de grond vrijwel ner gens meer. Ook bos en heide worden meer of minder zorgvuldig onderhouden. Maar woest wil hier dan zeggen, niet door land bouw en veeteelt in beslag genomen. Ook in Salland zijn nog „bergen", resten van stuwwallen uit de ijstijd Friezenberg, Hol- terberg, Haarlerberg, Koningsbelt, Hellen- doornse berg, Lemelerberg, Bestmerberg. Voor velen roepen deze naiaen plezierige vacantie-'herinneringen op. Dü permanente bewoners van deze streek houden zich bezig met akkerbouw, die in dienst staat van de veeteelt. Meer en meer akkerbouwland wordt in gebruik genomen als weiland, gevolg van betere afwatering en gebruik van grote hoe veelheden kunstmest. De exportslachterijen verwerken het gemeste slachtvee. Even wip pen we nog over naar de oosterburen in Twente, Die verbouwen veel aardappelen, die in de Twentse steden worden geconsu meerd. In Salland en Twente maakt inten sieve bedrijfsvoering het veelvuldig bestaan van het kleinbedrijf goed mogelijk. In Salland treffen we verspreide industrie aan. Ten behoeve van de landbouw zijn be langrijke vestigingen tot stand gekomen in Ommen aan de Vecht en in Raalte een gras- en kruidendrogerij eveneens in Raalte een moderne aardappelstoominstallatie ter con servering van dit vojksvoedsel bij uitne mendheid. Het Rijkswegenplan voorziet voorshands niet in bijzondere veranderingen in het wegennet in Overijsel. In het algemeen schijnen de wegen nog te voldoen. Met het water heeft Overijsel nog veel te stellen. In natte zomers staan er veel delen van de provincie blank omdat de riviertjes en de kanalen het water niet snel genoeg kunnen afvoeren. Zo ging in 1954 een deel van de aardappeloogst verloren en in 1956 is er eveneens sprake geweest van een ramp. Concentratie van de vele waterschappen is nodig, opdat de noodzakelijke maatrege len, waaronder herontginning en herverka veling .spoedig kunnen worden voorbereid en voorlopige maatregelen kunnen worden uitgevoerd. M. Boet je. i JOTTER 1 9 n 1 I '4 DIE hebt U voor jarerü Markt 12 Axel 1 '4 4 I Met daverend geweld is maandag morgen half acht onder Woensel de stop trein Amsterdam Maastricht ingereden op de expressetrein EindhovenRotterdam. De botsing was zo hevig dat verscheidene wa gens totaal verwrongen over de spoorbaan werden geslingerd. Eerst in de namiddag, toen de geweldige ravage van vernielde rij tuigen uit elkaar was getrokken bleek defi nitief dat deze treinramp vijf doden en meer dan twintig gewonden had geëist. Maandagmorgen is kort na de start van 'het vliegveld van Merauke op Nieuw- Guinea een vliegboot van de Koninklijke Marine neergestort. Van de tien personen, die zich aan boord van het vliegtuig be vonden zeven marinemensen en drie leden van de algemene politie zijn er acht om het leven gekomen. Een redingsploeg die naar de Mittelegi- hut op de top van de Eiger was geklommen, op zoek naar de twee vermiste Duitsers, Nothdurft en Meier, is maandagmiddag aan de voet van de Eiger teruggekeerd zonder een spoor van de vermisten gevonden te heb ben. Er bestaat nu geen hoop meer voor de slachtoffers van de Eiger. 4 PARKER Nieuwe Inktvulllng (pas na 393.000 woorden schrijven!) f 4 gedistingeerde kleuren. rood, groen, grijs en zwart.Inktpatroon in blauw-zwart, blauw, groen en rood. NIEUW Eén Inkt- patroon schrijft 6 maal zo lang als gewone ballpen- vulllngen. NIEUWNylon hou der; blank-meta len dop wordt niet dof. j NIEUW Keuze uit vier penpunten. •EXTRA FUN FIJN MIDDEL BREED 58 U n V

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1957 | | pagina 3