AXELSE COURANT De zevenduizend eilanden. AXELSE IMPRESSIE'S. J C. VINK S.O.S. telefoonservice op autoweg Brussel - Oostende Frankermg bi) abonnement, Axel ZATERDAG 3 AUGUSTUS 1957 71e Jaargang No. 86 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEltf E WOENSDAG EN ZATERDAG iopo®" „ty<" FIRMA Markt 12 AXEL. „Het rijk der zevenduizend eilanden", zo noemt men de Philippijnse Republiek. Het aantal klopt niet precies, het zijn er welgeteld 7079. Op deze archipel valt nu plotseling weer het schijnwerperlicht der publiciteit. Want president Ramon Magsaysay, de „sterke man" der Philippijnen, is door een vliegtuig ongeval omgekomen. En ieder vraagt zich thans af wat gaat er nu gebeuren Het is al ruim vier eeuwen geleden, dat de ontdekkingsreiziger Magelhaes voet aan wal zette op de Philippijnen. Weldra wap perde het rood-en-goud der Spaanse vlag boven deze eilandengroep en daarmede brak voor de bewoners een zware tijd aan. Want de Spanjaarden hadden zo hun eigen idee van koloniale politiek, gesymboliseerd in de „kip met gouden eieren". Het is wel merkwaardig dat het juist het anti-koloniale Amerika was, dat dank zij zijn Monroe-leer zich alléén maar met z'n eigen zaken wilde bemoeien, dat de Philippijnen van het Spaanse juk bevrijdde. Dat was eigenlijk min of meer toevallig. Op Cuba, eveneens een Spaanse bezitting, waren de inboorlingen in opstand gekomen. De Spaanse generaal Weyler verwierf zich hier een onwelriekende faam als de eerste oprichter van concentratiekampen Geruchten over de gruwelen op Cuba be reikten Amerika, door de kranten nog eens extra aangedikt. Toen kwam het toeval te hulp. Het Amerikaanse oorlogsschip „Maine" dat in de haven van Havanna lag, zonk door onopgehelderde oorzaak. Tot nu toe weet nog niemand hoe zich dit heeft toegedragen. Maar de Amerikanen gaven de Spanjaarden de schuld en maakten dankbaar gebruik van deze stok om de Spaanse hond te slaan. Kort en goed, het kwam tot oorlog, Spanje leed een smadelijke nederlaag, Amerika nes telde zich op Cuba en pikte en passant de Philippijnen in. Toch hebben de Amerikanen van de aan vang af gestreefd naar vrij- en zelfstandig- making van dit gebied. Hun Philippijnse poli tiek, die óók met succes is bekroond, heeft mede hun denkbeelden over het kolonialisme der Europese mogendheden bepaald. Die hadden het verkeerd gedaan, ze hadden het moeten doen, zoals Amerika zijn taak op de Philippijnen opvatte Dollarhulp. Amerika heeft millioenen dollars in dit project gestoken en heeft daadwerkelijk bij gedragen tot de economische ontsluiting, maar daarmede ook tot culturele, sociale en hygiënische verheffing der bevolking. Na allerlei wederwaardigheden kwam het ten slotte zo ver, dat de Philippijnen zelfstandig werden, met een eigen regering, zij het militair door stevige verdragen gebonden aan de Verenigde Staten. De Japanners, die al lang een begerig oog op dit gebied hadden geslagen, landden er al spoedig na Pearl Harbour. Corregidor, Bataan, het zijn namen die met bloed in de geschiedenis van de tweede wereldoorlog staan geschreven. Maar de inheemse bevolking verzette zich. Vooral de kleine boeren, die nadat Amerika het grootgrondbezit van de kerk had afgekocht zich een bestaan hadden weten op te bouwen, vormden de guerilla- benden in dit voor de helft uit dichte bos sen bestaande gebied. Een der voornaamste leiders van dit verzet was Ramon Mag saysay. Hij was een eenvoudige jongen, doodarm, maar gezegend met een goed stel hersens, die zich ontwikkelde tot een goed zakenman, een knap organisator, en in het verzet weldra de hoofdrol speelde. Het viel dan ook niet te verwonderen, dat hij na de bevrijding een topfiguur was in de politiek en in 1953 gekozen werd tot president van de republiek. Tegen de Hoeks. Hij aanvaardde zijn ambt onder moeilijke omstandigheden. De guerilla's hadden ge deeltelijk de strijd voortgezet tegen de wet tige regering. Deze opstandige beweging, ge noemd de „Hoek Balahaps", stond sterk onder communistische invloed. Magsaysay wist het verzet te onder drukken, maar hij deed méér. Hij wist dat dit verzet mede geboren was uit de armoe en ellende van de bevolking, en hij ging aan de gang om de oorzaken daarvan weg te nemen. Hij ondervond daarbij weer krach tig de steun van Amerikaans (kapitaal. Want de Amerikanen, die sterke militaire bases hebben op de Philippijnen, achtten het van het grootste belang dat daar orde en rust zouden heersen, en de communisten, die zich in het aangrenzende Indonesië zo krach tig roerden, hier geen voet aan de grond zouden krijgen. Zarrgenkind. Met de dood van Magsaysay is de Phi- lippijnse republiek echter eensklaps zorgen kind geworden. De taak van Magsaysay was nog niet volbracht, daar waren nog jaren voor nodig. Maar de president was zeer populair, be schikte over een krachtige aanhang, en men selijkerwijs gesproken, zou hij bij de afloop van zijn ambtstermijn opnieuw worden ge kozen. Dus lag het beleid voor jaren vast. Door deze rekening is nu plots een streep gehaald. Ongetwijfeld zal Magsaysav's op volger trachten dit beleid in diens geest voort te zetten. Maar er is niemand die beschikt over zoveel persoonlijk prestige als de over leden president In Amerilka is men vooral benauwd, dat de Philippijnen een omzwaai zullen maken in de richting van het door India's president Nehroe gepredikte, en door Moskou ge- endosseerde „neutralisme". Het is op de Philippijnen tot nu toe alle maal boven verwachting goed gegaan. Nu echter maakt men zich zorgen in Washing ton, En niet daar alléén (Nadruk verboden) TOERISTISCH NIEUWS UIT BELGIË PRIMEUR VOOR EUROPA. Dank zij het initiatief van de Koninklijke Automobielclub van België zal een uiterst modern telefoon-alarmsysteem langs de auto weg BrusselOostende worden aangebracht waardoor de automobilist in staat gesteld wordt bij panne of ongeval in de kortst mogelijke tijd telefonisch hulp in te roepen. Iedere automobilist of motorbestuurder, ook al is hij geen lid van de Automobielclub, kan van deze unieke service gebruik maken. Op de Belgische wegen is de weggebrui ker nooit verder dan 3 km verwijderd van een telefoon of garage. Verder wordt over- dag gepatrouilleerd door de Wegenhulp in hun gele motoren met zijspan. Op de circa 110 km. lange autoweg BrusselOostende was de automobilist echter na het vallen van de duisternis aangewezen op de bereidwil ligheid van zijn medeweggebruikers, als hij een motorstoring had of hem een ongeval overkwam. Deze lacune zal nu worden aan gevuld door de nieuwe S.O.S.-telefoonser- vice, de eerste van zijn soort in Europa. Met tussenruimten van 4 km. staan aan beide zijden van de weg blauwe telefoon kastjes opgesteld, in totaal 52 stuks. De auto- of motorbestuurder begeeft zich ge leid door pijlen, die om de 200 meter zijn aangebracht naar het dichtstbijzijnde telefoonkastje. Hij hoeft alleen maar een van de drié nummers te draaien, die op het kastje vermeld staan. Twee daarvan behoren aan garages, die zijn aangesloten bij het S.O.S.-netwerk van de Automobielclub het derde nummer is dat van de dichtstbijzijnde politiepost. Bij een ongeval is het de politie, die op haar beurt arts en ziekenhuis waar schuwt. De kosten van het telefoneren her dragen 5 frank, die aan politie of auto monteur worden voldaan. Oranje knipperlicht. Zodra de automobilist het deurtje van de S.O.S.-telefoonkast opentrekt, wordt een oranje knipperlicht ingeschakeld, dat zich bovenop de telefoonkast beviridt. Hierdoor worden voorbijsnellende automobilisten er op attent gemaakt, dat men om hulp vraagt. Ditzelfde knipperlicht, dat zeer sterk is, zal door de plaatselijke politie in werking wor den gesteld bij mist of ijzel. Medewerking van weggebruikers onontbeerlijk. De Automobielclub doet een beroep op alle automobilisten en motorrijders om geen mis bruik te maken van het „kostbare" ver trouwen, dat in hen wordt gesteld en de S.O.S.-telefoons alleen te gebruiken als er werkelijk hulp gewenst is. Ter controle zal de opgeroepen politie of garage de betref fende S.O.S.-telefoonpost direct na de waar schuwing terugbellen, zodat het aanbeveling verdient even in de buurt van de telefoon- kast te blijven. Eind augustus wordt het systeem in wer king gesteld. Mocht dit experiment succes vol blijken, dat stelt de Automobielclub zich voor ook elders dergelijke systemen te in stalleren. XI. AANNEMERSBEDRIJVEN, BOUWERS AAN HEDEN EN TOEKOMST. ABONNEMENTSPRIJSLosse nummers 6 cent Kwartaal-abonnement Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen f 1,75 Buitenland f 2,00 Drukker-Uitgeefster: FIRMA J. C.VINK Red. enAdm.: Axel, Markt 12, Tal. 0 1155-646 Hoofdredactie: J. C.VINK ADVERTENTIEPRIJS: 8 cent per m.m. Bij contracten belangrijke reductie. Inp «onden Mededelingen 20 cent per m.m. Kleinv ^dvertentién (maximum 6 regels) 1-5 regels 70 ceat iedere regel meer 12 cent extra. Het lot van tal van Vlaamse en Zeeuwse steden, welker lot in de loop der historie grote wijzigingen onderging, kan het best worden gekarakteriseerd door de woorden opgaan, blinken en verzinken Gode zij dank echter ging het Axel b.v. niet als het inderdaad verzonken Reimerswaal. Maar eertijds machtige zustersteden, zoals Veere en andere hebben een staat van verval benaderd die vaak tot weemoed stemt. De glorie en luister spreekt daar alleen nog it een trots kerkgebouw in Gotische stijl, in een archi tectonisch ideaal gebouwd dito stadhuis of in soms gerestaureerde, soms nog in oorspronkelijke staat van schoonheid verkerende woningen van patriciërs of regenten van weleer. Axel nu, ten spijt van haar wisselvallig lot en de ongunst van krijgskans of plunderzucht, ten gevolge van de politieke of godsdienstige beroeringen van de middeleeuwen, verrees hoe grondig het dikwijls verwoest werd telkens weer als een feniks uit haar as. De levenskracht sprak uit haar korte vier- letterige naam Axel, (volgens de kronieken van St. Baaffs te Gent, waaronder we oudtijds ressor teerdenAxla). Waaraan dankt zo vragen we ons af onze stad eigenlijk deze eigenaardige naam Is het een Scandinavische jongensnaam zonder meer, die ons uit de tijden der invallen der Vikingers werd over geleverd Betekent het „sterkte" of „hoogte" oftewel „burcht" Danwel is naar sommiger veronderstelling de naam oorspronkelijk tweeledig geweest en afgeleid van de oude Dietse uitdrukking „Ake" (water) cn „Sele" (verblijf)! Geen historicus schijnt het te kunnen ontraadselen. Zomin als die van de oorsprong onzer stad, die zich in het donker van vervlogen tijden verliest. Maar wat spreekt ons nog toe in ons oude stadje nu ik het vandaag over bouwers wil hebben uit hef grijze verleden. Een aantal grillig gebogen straten, Koe-, Noord-, West- en Gentsevaartstraat :s al wat wijst op synonimiteit met andere oude Vlaamse of Hollandse steden. Beklim de Brugse Halletoren, het Gentse Belfort of de Middelburgrse „Lange Jan" en ge constateert de gelijkenis. Maar het is ook het enige wat ons overbleef. Geen enkel overblijfsel van enige Gotische of Re naissance bouwkunst spreekt er ergens, ons aan. Het viel me dezer dagen nog op toen ik vanaf de Buitenweg het nieuwe parkeerterrein met die moei lijk te schrijven en uit te spreken naam overzag cn blikte op het in dc loop der laatste jaren wel sterk gewijzigde stadsbeeld. Nog twee zegge en schrijve twee onder de ruim 1800 woningen mogen nog bogen op het bezit van trapgevels. Het zijn de woningen toevallig weleer bewoond door Axelse burgemeesters, het perceel. Markt 12, waar eertijds de regentenfamilie der Pau- lussen resideerde en Noordstraat 20, de voormalige bi:izinge van burgemeester Quarles van Ufford, uit de tachtiger jaren der vorige eeuw. Behalve, ja het is waar ook, aan ons nieuwe n 1938 gebouwde stadhuis ontbreken de trapgevels :iiet. Mede op verlangen der bouwcommissie en uit een soort „piëteit" ten opzichte van het gesloopte oude stadhuis moesten deze aan het tegenwoordige gebouw gehandhaafd blijven. Hoe zou ik nu, als ex-lid der toenmalige bouw commissie als „Dritte im Bunde" onze trapgevels van het stadhuis kunnen vergeten Maar deze ver- gfSsing deed me afdwalen Ik vraag me afIs de verwoesting eertijds dan waarlijk zo grondig geweest, dat er nauwelijks één steen op de andere is gebleven Het heeft er de scijn van Inderdaad Heeft Axel alzo bijna niets, dat wijst op enigerlei bouwkundige glorie dat aan een Keldermans of een andere beroemde tijdgenoot-bouwkunstenaar herinnert, de twintigste eeuw is op weg terdege haar stempel te drukken op aspect en bouw van onze stad. Ge tuige de indrukwekkende bedrijfspanden, winkelzaken, kantoren -en openbare gebouwen in de achter ons liggende jaren verrezen. Het was ons een genoegen, hierover één dezer dagen met een representerende Axelse „bouwer" te mogen spreken en de huidige ontwikkeling te mogen over zien en bespreken. Waartoe we gereder aanleiding vonden ,nu deze binnen afzienbare tijd op het punt staat een volwaardig opvolger te kiezen, die eerlang zijn reeds vele decennia's bestaande zaak zal over nemen, Waarbij hij deze gedurende een overgangstijd nog terzijde hoopt te blijven staan om met raad on daad te dienen. Want stil zitten en op lauweren rusten is niet passend voor mensen, voortgesproten uit een geslacht van onverpoosde en energieke werkers, die nog jong van hart zijn. Een bouwbedrijf verrees en bloeide. De tegenwoordige ongeveer 59-jarige leider van Axels oudste bouwonderneming, verklaarde 2ich be reid ons enige inlichtingen te verschaffen aangaande het door wijlen zijn vader, de heer P. A. van Hoeve, in 1902 hier ter plaatse opgerichte bedrijf Wat hij ons te vertellen had was zo interessant, dat de lust ons bekroop hier in geuren en kleuren een ver haal van te maken dat gewis tal van lezers in nan- dacht zou hebben gevangen. Als ongeveer 35-jarige jongeman kwam de heer P. A. van Hoeve, die het bedrijf van wijlen pijn zwager, de heer J. A. van Hoeve had overgenomen, te Axel. Tevoren had hij een metselaarsbedrijf gehad cp het naburige Driewegen onder de gemeente Ter- neuzen. Eigenlijk begon de in 1867 geboren jongeman, als spruit uit een landarbeidersgezin zijn „carrière" ook als zodanig, maar al spoedig werd hij aangetrokken (Vervolg op pagina 2) V v.:? De nieuwe aanwinst van Ford's Zilveren Vloot, de „Ford Anglia Tourist" werd woensdagochtend op feestelijke wijze aan Nederland gepresenteerd. In één grote file reden bijna 70 ivoorkleurige Tourist-proefri,wagens het Museumplein te Amsterdam op. Ford meent dat de grote gedachte van Henry Ford I „een auto voor iedereen" met deze laagst geprijsde wagen in de Ford personenwagen-serie (ƒ4875.— weer een stap dichter bij haar realisatie is gekomen.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1957 | | pagina 1