AXELSE COURANT Rotterdam - .Sterker door strijd' 3amesJ*™huii7 J. C. VINK kering bi) abonnement, Axe) ZATERDAG 27 APRIL 1957 71e Jaargang No. 59 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDf E WOENSDAG EN ZATERDAG Drukker-Uitgeefster: FIRMA J. C. VINK Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tol. 0 1155-646 Hoofdredactie: J. C. VINK Ideaal voor ieder die brieven schrijft! FIRMA Markt 12 AXEL. I. „Sterker door strijd", dat is het devies door Koningin Wiihelmina in 1948 aan Rotterdam toegekend. Men kan dit krachtige woord op velerlei wijzen interpreteren en dat zal ook in die dagen wel gedaan zijn. Mijn overtuiging is, na alles wat ik in deze stad heb gezien, wat ik gehoord en gelezen heb, dat het ongetwijfeld in hoge mate betrekking heeft op de burgerzin, op de grote mate van samenwerking, het gemeenschappelijk elan dat de Rotterdammers heeft bezield bij de wederopbouw. Dit is het wat iedereen, die onbevangen voet in Rotterdam zet, wel moet treffen, ja zelfs moet ontroeren wat hier tot stand is gebracht en nog wordt gebracht is het re sultaat van een eenheid die uitgegroeid is Loven de helaas zo beruchte Nederlandse kruiden iersgeesthier heeft men in veie geva'lcn kleine Ldangetjes geofferd voor het grote geheel, hier heeft men de moed gehad een ru'irie en vooruitziende visie te verwerkelijken. Hoe komt men tot die indruk Ik hoop, dat u dit duidelijk zal zijn geworden als u de beide artikelen hierover hebt uitgelezen, hoewel ik er mij van bewust ben, dat het uiterst moeilijk is, over deze bruisende stad op dit stiilc papier, in zulk een kort bestek, een goed beeld te geven. Men zegt wel eens Amsterdam is een stad met een haven, Rotterdam is een haven iet een stad. Hiermee is inderdaad de kern wel getypeerd, Rotterdam en de haven zijn [én. Helaas geldt dit ook voor de teisterin gen van de oorlog. De havens waren ver woest, de city was verdwenen. Enige cijfers am u dit in herinnering te brengen. Er waren 27.000 woningen verwoest, de binnenstad p/as over een oppervlakte van drie vier kante kilometer weggevaagd, ca. 4000 be- rijfspanden exclusief winkels, bioscopen, :afé's e.d. gingen verloren, de kaden voor Zeeschepen waren over een lengte van ruim km. opgeblazen, van de 28 kostbare laad- ruggen in de havens waren er nog twee bruikbaar, kranen en dokken waren ver nield of tot zink engebracht, zodat zij de ■/aterwegen en havens onbevaarbaar maak- |en. Een wanhopige toestand dus. Maar hoor Cens hoe de „New York Times" destijds een rtikel over de wederopbouw van Rotterdam begon „Als wij moderne mensen een be wijs nodig hebben voor de onbedwingbaar- ïeid van de menselijke geest, dan behoeven wij ons slechts te wenden tot de stad Rotter dam En wat is het resultaat van de onbedwingbaarheid van de geest van de Rotterdammers Dat de vraag is opge worpen of Rotterdam nu wel echt de tweede havenstad ter wereld is Ik voor mij vind het niet zo heel belangrijk of de haven de tweede of de derde plaats tussen de grote concurrenten inneemt maar dat mogen de Rotterdammers niet weten wat ik heel be langrijk acht is, dat biet elf jaren na het einde an de oorlog zo ver is, dat deze vraag ge steld kan worden. Want dit is het bewijs dat er waarlijk een g gantische hoeveelheid werk, is verzet met prachtig resultaat. Rotterdam en de haven zijn één. Bij het grote wederopbouwplan, het basisplan, waar op later de details zijn „ingevuld", heeft men dit als het ware symbolisch tot uitdrukking gebracht. Wanneer de wederopbouw van de binnenstad voltooid za lzijn, dan kan de bur gemeester vanuit zijn stadhuis op de Cool- singel in de verte de schepen op de Maas zien varen. Zo breed en ruim is de city ge worden. Het prachtige beeldhouwwerk van Zadkine „Verwoeste Stad", dat zo machtig werkt op een van de ontmoetingspunten vari id en haven kop van de Leuvehaven zal hij niet kunnen zien, waarschijnlijk echter d het Nationaal monument voor de Koop vaardij, opgericht ter nagedachtenis van de vallenen van de Koopvaardij tijdens de 1 itste wereldoorlog. Dit monument staat n het ander einde van de Leuvehaven, aan oever van de Maas, het stelt de boeg n een schip voor, dat de golven doorklieft, let is 45 meter hoog, maar het past vol- omen in de afmetingen rondom het brede water van de rivier met aan de overkant de schepen van de Holland-Amerika-Lijn, de Proporties van de Leuvehaven en'de overige htvenbekkens van het binnenvaartcentrum, de Maastorenflat aan de andere zijde van de Leuvehaven. Het is een nationaal gedenk teken, maar het is tegelijk een symbool voor d' stoerheid van Rotterdam. Over de geschiedenis van Rotterdam zul len we kort zijn, het boeiende heden vraagt al onze aandacht. Het eerste begin was een dorpje van vis sers bij de samenvloeiing van de Rotte en de Maas. Later, na het leggen van de nieuwe dijk langs de Nieuwe Maas, Schielands hoge zeedijk, waardoor de Rotte afgedamd werd, voegden zich daarbij degenen die zich bezig hielden met het overladen van de lading van kleine binnenschepen in grote rivier schepen, kooplieden en neringdoenden. Het dorpje groeide en in 1340 kreeg het stads rechten. Aan het eind van de 14e eeuw was de stad al van betekenis, uit die tijd dateert het begin van de bouw van de St. Laurens- kerk, die zo deerlijk gehavend uit de oorlog kwam, maar met grote piëteit wordt her bouwd. We maken een grote sprong en be landen in de tijd van de 80-jarige oorlog. Toen had Rotterdam in verschillende opzich ten voordeel van de politieke situatie en wist dat uit te buiten, o.a. door het aanleggen van voortreffelijke havens. Van groot voor deel was dat Rotterdam oorlogshaven werd. Onder het bewind van pensionaris Johan van Oldenbarnevelt ging de stad haar vleugels wijd uitslaan. Dank zij zijn stuwkracht be gon de wereld de Nederlanders als de vrachtvaarders van Europa te onderkennen. Omstreeks 1750 heeft de stad een hoogte punt bereikt, maar dan begint het gesukkel met de vaarweg naar zee. Want de eens zo open Maasmond verzandde meer en meer bovendien kregen de schepen meer diep gang. Gedurende meer dan 100 jaar wor stelde men met ondiepten en andere be zwaren van de wegen via het Goerese Gat, het Brouwershavense Gat, enz. Buitenlandse schepen begonnen Rotterdam te mijden. Ein delijk werd de Nieuwe Waterweg, gegraven, maar ook daar wilde het met het op diepte brengen en houden eerst niet vlotten. Pas na 1878 ging het beter, mede dank zij de ontwikkeling van de stoom-baggermolen en dat was nauwelijks op tijd. Zo omstreeks 1870 kreeg Rotterdam, n.l. nieuwe gelegenheid om te ontwikkelen door de opkomst van de industrie in het Ruhr- gebied. Daar kwamen snel de enorme ijzer- verwerkende industrieën op. Maar het Duitse erts was spoedig niet meer toereikend. V,ia Rotterdam en de Rijn werd buitenlands erts aangevoerd en graan voor de reusachtige be volkingsagglomeraties die in het Ruhrgebied ontstonden. Zo werd Rotterdam dé haven voor massagoed, dat los in de scheepsruimen ligt erts, graan, steenkolen, petroleum en hout. Rotterdam sloeg zo nodig die goede ren op en verzorgde de „overslag" van zee- op Rijnschepen, en zo is het heden ten dage nog. Sneller .steeds sneller moet dit alles ge beuren, steeds vernuftiger hulpmiddelen wor den uitgedacht, reusachtige kranen en laad- bruggen, ingewikkelde elevatoren even als de kranen dikwijls drijvend e.d. zijn in de haven dag en nacht in touw. Een van de grootste aantrekkelijkheden van de Rotter damse haven is het tempo waarin de binnen komende schepen geholpen worden. In 1945 waren de Rotterdammers het er spoedig over eens dat bij de wederopbouw de haven het eerst aan de beurt moest komen. In vijf jaar tijds was het reuzenkarwei ge klaard, haven plus outillage waren niet al leen herrezen maar aanzienlijk uitgebreid. Zeescheepvaart en Rijnvaart 'konden zich zonder bezwaren herstellen en deden meer dan dat. Het aantal binnenkomende schepen en de hoeveelheden behandelde goederen groeien met het jaar en overtreffen de voor oorlogse toestand verre. Een unicum in de wereld is het pas vol tooide stelsel voor beveiliging van de scheep vaart op de Nieuwe Waterweg, de zeven „shore based" radarposten. Deze vaste pos ten zijn zodanig langs de Nieuwe Waterweg en in het havengebied gelegen, dat elk schip dat de Waterweg binnenkomt, op het radar scherm van de eerste post te Hoek van Hol land zichtbaar wordt en als het verder vaart op het scherm van de volgende post te voor schijn komt voordat het van dat van een vorige post verdwijnt. Bij mist kunnen nu voortdurend aanwijzingen aan de loodsen worden gegeven omtrent de positie van het schip, de koers en de te vermijden obstakels. De loods is daartoe uitgerust met een „portofoon", een draagbare zendontvanger. Het is niet doenlijk aan te geven wat er in zo'n grote havenstad nodig is om alles zo goed en zo vlug mogelijk te doen verlopen. Ik noem maar wat op, zoals het mij voor de geest komt een legertjeexpediteurs, stuwa doors en cargadoors, die de goederenstroom als het ware leiden shipchandlers, die de ravitaillering verzorgen werven en dok ken waar de schepen gerepareerd, maar waar ook nieuwe schepen en wat voor worden gebouwd machinefabrieken, die de motoren repareren en bouwen bunker- installatie's de beroemde zeeslepers, die» voor geen moeilijk karwei terugschrikken. Het spreekt wel vanzelf dat al deze be drijvigheid de handel in de hand heeft ge werkt, deze bloeit dan ook in de Maasstad als nooit tevoren hoewel de massagoede ren overheersen, mag toch de omzet van stukgoedren niet voorbij worden gezien. Het „achterland" van Rotterdam strekt zich veel verder uit dan tot ons eigen land en het Ruhrgebied het gehele stroomge bied van de Rijn en dat van de Donau tot Boedapest behoort er toe. De concurrentie met Antwerpen en Hamburg is groot en veel wordt daarom van de doortastendheid en vooruitziende blik van de Rotterdamers, of zij nu tot de overheid of tot de ondernemers behoren, gevergd. Want met een variatie op een bekend spreekwoord zou men van de hedendaagse ontwikkeling kunnen zeggen al zijn de plannen nog zo groots en snel, de werkelijkheid achterhaalt ze wel. Dat is b.v. al gebeurd met de Maastunnel toen de bouw begon in 1937, dacht men dat dit de „definitieve" oplossing voor de oeverver binding zou zijn. Nu heeft ze al bijkans haar maximum-capaciteit te verwerken en velen achten het broodnodig, dat er een tweede tunnel komt. Ook denkt men over meer bruggen, maar de roep om een tunnel wordt steeds luider men wil de scheepvaart geen nieuwe belemmeringen in de weg leggen. In elk geval is er al een tracee voor een tramtunnel op papier gereed. Op 'hiet gebied van de luchtvaart is Rot terdam niet rijk gezegend. Nadat het vlieg veld Waalhaven moest wijken voor de uit breiding van de Waalhaven, was er lange tijd niets. Toen vroeg de Sabena, de Bel gische luchtvaartmaatschappij om een plaats je om helicopterlijnen op Brussel en Ant werpen te kunnen exploiteren en zo ver kreeg Rotterdam haar „Helihaven" in het hartje van de city. Nu is niet lang geleden ook weer een vlieghaven voor „gewone" vliegtuigen geopend, het vliegveld „Zestien- hoven", dat evenwel nog niet voor alle lucht gevaarten kan worden gebruikt. Zoals we al zagen heeft bij de wederop bouw de haven voorrang gekregen. Daar door is 'het herstel van de stad zelf nog in volle gang, er zijn nog veel open plekken, maar het „grondpatroon" is al duidelijk te onderkennen. Laten we nu eens nagaan wat de weder opbouw en de uitbreidingsplannen aan nieu we gezichtspunten hebben gebracht en nog zullen brengen. We stipten al aan dat de nieuwe city heel ruim is opgezet. De Rotterdammers zeggen, dat hun stad de enige in ons land is die een echte stadsboulevard met internationale al lure zal hebben en het ziet er naar uit dat zij gelijk hebben. Hoewel de bebouwde oppervlakte in de city vroeger twee-derde deel van de totale oppervlakte uitmaakte en het nieuwe centrum maar voor één-derde be bouwd zal hebben, zal het aantal kubieke meters niet minder zijn, omdat veel meer in de hoogte gebouwd zal worden vandaar ook dat de boulevards allure krijgen. Er zijn al verschillende grote gebouwen verrezen, kantoren (o.a. banken) en winkelpanden, naast industrie- en woonflats. Men kan ze de schaalbepalende eelmenten noemen. Het moet hier wel gezegd worden dat Rotterdam door de radicale amovering in de oorlog, de gelegenheid 'heeft gekregen in de city ruimte te scheppen, iets waar andere steden de grootste moeilijkheden mee hebben. Maar het mag ook gezegd worden dat Rotterdam die gelegenheid heeft gegrepen op een wijze, die in binnen- en buitenland wordt erkend en bewonderd. (Slot volgt.) TOERISTISCH NIEUWS UIT BELGIË. Ruim 2 millioen kubieke nieter zand naar de Belgische stranden. De stranden van Het Zoute, Knocke, Duin bergen en Heyst zullen deze zomer in verge lijking met vorig jaar aanzienlijk breder zijn. In totaal zal hiervoor ruim 2 millioen kubieke meter zand aangevoerd wórden. Meer dan de helft van deze aanwinst is langs natuurlijke weg verkregen door verhoging en verlenging van golfbrekers. Een millioen kubieke meter is of wordt in de komende weken aange voerd door pijpleidingen. Brochure „Vacantie voor Allen in België 1957". Een geïllustreerde brochure „Vacantie voor Allen in België 1957" verschaft in lichtingen op het gebied van sociaal toe risme, zoals uitvoerige gegevens over jeugd herbergen, wandelgebieden, vacantietehui- zen en -centra, kampeerclubs, alsmede re- ductie's van spoorwegen en hotels voor de reizigers in groepsverband. Dit boekje wordt op aanvraag verstrekt door het Belgisch Verkeersbureau, Leidseplein 5-7, Amster dam-C. Kamperen in België. Nederlandse kampeerders, die dit jaar België op hun vacantie-programma hebben staan, kunnen in de brochure „Camping in België" tal van inlichtingen vinden, die voor hen van belang zijn. Deze brochure wordt uitgegeven door het Belgische Commissariaat-Generaal voor het Toerisme en is op aanvraag gratis verkrijg baar bij het Belgisch Verkeersbureau te Amsterdam. Ze bevat onder meer een kaart, waarop alle 180 officieel erkende kampeer terreinen zijn aangegeven. Voorts een lijst van de kampeerorganisatie's, die bij het Commissariaat-Generaal voor het Toerisme staan ingechreven. Uiteraard heeft iedereen, die op plaatsen buiten de officiële kampeerterreinen wil ver blijven, daarvoor de toestemming van de eigenaar of beheerder nodig. oabyderm-zeep Verplicht „inclusief" vervangt fooien in België. Met ingang van 1 april j.l. is het fooien stelsel in België vervangen door een ver plichte „inclusief'-regeling, die zowel voor hotels als voor café's en restaurants geldt. In de steden Brussel, Antwerpen, Luik, Gent en Charleroi bedraagt het bedieningsgeld minimaal 12% en maximaal 15%, daarbuiten varieert het percentage van 10 tot 15%. Van de vervanging van het fooienstelsel door deze nieuwe regeling moet op duidelijk zichtbare wijze in de bedrijven melding ge maakt worden. De hoogte van het percen tage moet op rekeningen, menu's en wijn kaarten gedrukt zijn. „Breugheliaans Bierfestival" in Gent. Van 25 mei tot 2 juni zal .in Gent een groots opgezet „Breugheliaans Bierfestival" worden geJiouden. De feestelijkheden zullen grotendeels plaats vinden in en rondom het Paleis der Floraliën, waar om de vijf jaar de beroemde Gentse bloemententoonstelling wordt georganiseerd. In dit gebouw zullen tal van volksfeesten worden gegeven, waar aan belangrijke folkloristische verenigingen zullen deelnemen. Inwoners van de stad, die gekleed gaan als tijdgenoten van de grote Vlaamse schil der, zullen aan de bezoekers de beste bier soorten uit Gent en omgeving aanbieden in pullen van één of van een halve liter. In grote keukens zullen duizenden kippen en worsten worden gebraden. Nieuwe schepen op lijn Oostende-Dover. Op de lijn OostendeDover zullen binnen kort drie nieuwe paketboten en een speciaal schép voor het vervoer van auto's in ge bruik worden genomen. De vloot op deze lijn zal dan tot zeven moderne paketboten en twee schepen voor auto-vervoer zijn aange groeid. Twee van de paketboten zijn uitge rust met z.g. stabilisators, die het schommelen van het schip tot een minimum beperken. De cijfers tonen aan, dat van deze ver binding een steeds intensiever gebruik ge maakt wordt. Van 1953 tot verleden jaar is het passagiersvervoer met ruim 35% en het vervoer van automobielen met ruim 40% toe genomen. I "ran ABONNEMENTSPRIJS: Loste nummers 6 cent Kwartaal-abonnement i Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen f 1,75 Buitenland f 2,00 ADVERTENTIEPRIJS: 8 cent per m.m. Bl] contracten belangrijke reductie, fnj* eonden Mededelingen 20 cent per m.m. Klein*. Idvertentlön (maximum 6 regels) 1-5 regels 70 cent Iedere regel meer 12 cent extra.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1957 | | pagina 1