AXELSE COURANT
Sociale verzekering voor huispersoneel.
Tussen Nijldelta en Rode zee.
J. c.
Frankering bij abonnement, Axel
ZATERDAG 13 APRIL 1957
71e Jaargang No. 55
O
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
VERSCHIJNT IEE# l WOENSDAG EN ZATERDAG
Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK
Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Til. 0 1155-646
Hoofdredactie: J. C. VINK
FIRMA
Markt 12
AXEL
11Enkele voorbeeden.
In ons vorig artikel over dit onderwerp
hebben wij de verzekeHngsplicht en de
premie-inhouding behandeld. Thans willen
wij enkele voorbeelden geven, waarbij de
cijfers volkomen willekeurig zijn. Het loon
dat wij als voorbeeld nemen is dus uit de
lucht gegrepen.
Een werkster komt gedurende drie och
tenden in de week. Haar loon is ƒ4.per
ochtend. Volgens de tabel voor uitwonend
personeel is de premie A.O.W. die over dit
loon moet worden betaald 0,28 per dag.
Loonbelasting is over di tloon niet verschul
digd.
Een morgenmeisje komt iedere morgen en
verdient per week 25.Voor het middag
maal verdwijnt ze weer, zodat ze dus geen
loon in de vorm van een middagmaaltijd of
een koffiemaaltijd geniet. Volgens de tabel
voor uitwonend huispersoneel is de premie
A.O.W. over een loon van 25.per week
1,74. Loonbelasting is ook Hier niet ver
schuldigd. Daar het meisje op meer dan vijf
dagen per week bij dezelfde werkgever komt
wenken, is zij verzekerd ingevolge de ziekte
wet en het ziekenfondsenbesluit. Op haar
loon zou dus 3,1% premie kunnen worden
ingehouden. Dit wordt door het personeel
echter in de regel niet geaccepteerd. Men
wil een rond bedrag ontvangen en het is de
bedoeling dat het afgesproken loon ook vol
ledig wordt uitbetaald. De sociale lasten zijn
dus geheel voor rekening van mevrouw. In
feite verdient het meisje dus niet 25.—,
maar 27,84. Over het laatstgenoemde loon
bedraagt de totale premie die eigenlijk door
de werknemer moet worden betaald 2,84.
Zoals wij in het vorig artikel reeds op
merkten, doet het niet ter zake of de premie
al dan niet op het loon wordt ingehouden.
Eenvoud'igheidshalve kan de premie A.O.W.
en de loonbelasting worden bepaald naar
het uitbetaalde loon.
Een vriendinnetje van het meisje uit het
vorige voorbeeld werkt ook iedere dag, maar
blijft tot 3 uur in de namiddag. Haar loon
is 35.per week. Bovendien krijgt zij een
warme maaltijd. Ook in dit geval moet de
tabel voor uitwonend personeel worden toe
gepast. De premie A.O.W. bedraagt vol
gens deze tabel 2,46 terwijl de loonbe
lasting 1,32 per week bedraagt. Met de
geldswaarde van de warme maaltijd behoeft
geen rekening te worden gehouden.
Een hulp in de huishouding is intern en
verdient boven de kost en inwoning 75.
per maand. Hier moet de tabel voor in
wonend huispersoneel worden toegepast. De
premie A.O.W. bedraagt 8,58 per maand,
terwijl geen loonbelasting verschuldigd is.
Voor de premie A.O.W. zijn geen vrij
gestelde bedragen. Over elk loon, hoe laag
ook, moet premie worden betaald. Wij her
halen hier echter dat huispersoneel, dat in
de regel op niet meer dan twee dagen per
week bij dezelfde werkgever werkt, niet ver
zekerd is. Over het loon, dat aan dergelijk
personeel wordt betaald is dus geen premie
verchuldigd. De loonbelastlbigtabjel begint
voor uitwonend personeel bij een loon van
ƒ123,21 per maand, ƒ28,51 per week en
4,76 per dag en voor inwonend personeel
bij een loon van ƒ78,01 per maand, 18,01
per week en 3,01 per dag.
Welke formaliteiten
Voor de loonbelasting en de premie
A.O.W. moet men de nodige formulieren
aanvragen bij de Inspecteur der Belastingen
binnen wiens ambtsgebied de werkgever
woont. Zie hiervoor het aanslagbiljet per
sonele belasting. Op Uw aanvrage zendt de
inspecteur U toe een loonbelastingkaart voor
huispersoneel, een premietabel en een toe
lichting. De tabel is zo ingericht dat U
daaruit kunt aflezen hoeveel premie en loon
belasting U moet afdragen als U gedurende
een vol halfjaar iemand in dienst gehad hebt
die steeds hetzelfde loon heeft genoten. De
afdracht van premie en loonbelasting ge
schiedt eens per halfjaar. Daarvoor zendt
de Inspecteur der Belastingen U automatisch
omstreeks 1 juli en 1 januari een aangifte
formulier toe. Het invullen van de loonbe
lastingkaart is zeer eenvoudig. De toelich
ting wijst U daarbij de weg. De premie voor
de ziektewet en het ziekenfondsenbesluit
moet worden betaald aan de Bedrijfsver
eniging voor Detailhandel en Ambachten,
Maliebaan 34 te Utrecht (in de wandeling
de Detam genoemd). Bij deze bedrijfsver-
eriiging moeten alle werkgevers zich aan
melden die huispersoneel in dienst hebben
en die uit hoofde van hun bedrijf of beroep
niet reeds bij een andere bedrijfsvereniging
zijn aangesloten. Van deze bedrijfsvereni
ging ontvangt U na afloop van het kalender
jaar een formulier waarop U moet invullen
de persoonlijke gegevens van het personeel,
het uitbetaalde loon en de z.g. verstrek
kingen in natura (ontbijt, warme maaltijd of
koffiemaaltijd e.d.). Na verloop van tijd
ontvangt U dan een premie nota. Met deze
nota kan ook worden verrekend de waarde
van de schutbladen van de ziekenfonds
couponboekjes, die U in het betreffende jaar
hebt gekocht.
Deze schutbladen hebben dus de gelds
waarde die er op vermeld staat, zodat U ze
zorgvuldig dient te bewaren.
Ziekenfondscoupons.
Bij elke uitbetaling van het loon moet ook
een ziekenfondscoupon worden gegeven.
Naar gelang van de periode waarover het
loon is berekend, worden week- en maand-
coupons gebru'ikt. De couponboekjes zijn
verkrijgbaar op de postkantoren en bij de
kantoren van de Raad van Arbeid. De
ziekenfondscoupons behoeven uiteraard al
leen te worden gegeven, als het personeel
verzekerd is ingevolge het ziekenfondsen
besluit.
(Nadruk verboden).
ABONNEMENTSPRIJS: Loise nummers 6 cent
Kwartaal-abonnement
Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen 11,75
Buitenland f 2,00
ADVERTENTIEPRIJS: 8 cent per mm.
Bij contracten belangrijke reductie,
kif» tonden Mededelingen 20 cent per m.m.
Klein». Mvertentiën (maximum 6 regels) 1-5 regels
70 cent iedere regel meer 12 cent extra. y
MET ANTHON DE ZEEUW NAAR HET MIDDEN - OOSTEN.
Dank zij de samenwerking tussen Z.V.U. en Ned.
Reisvereniging mochten wij vorig week-end op de
bovenzaal van „Het Centrum een uitmuntende voor
dracht beluisteren, die door de auteur Anthon de
Zeeuw, geïlllustreerd met kleurendiapositieven over
zijn recent bezoek aan het Midden-Oosten, werd ten
beste gegeven.
Deze zeer deskundige spreker, die wist te boeien
door een bijzonder maar onopgesmukt oratorisch ta
lent, gaf zijn persoonlijke visie weer over zijn maan
denlange reisimpulsie's, opgedaan tussen onze wereld
vermaarde „slepers en baggeraars op de zeven zeeën"
dan wel als zwerver door het land der Farao's.
Alleen reeds daarom was deze avond om met de
voorzitter, de heer J. C. Vink, te spreken reeds zeer
belangwekkend doordat we de laatste maanden werden
geconfronteerd met de moeilijkheden die een sluiting
van het Suez-kanaal, ten gevolge van de verwikke
lingen in het Midden-Oosten, na zich sleepten. Wij
heben deze gedeeltelijk aan de lijve ondervonden en
daarom was het leerzaam omtrent dit van zo vitaal
belang voor wereldeconomie en -handel zijnde gebied
te worden voorgelicht, waartoe hij het woord, aan de
heer De Zeeuw gaf.
Deze stoere causeur, die reeds door zijn stem en
verschijning de indruk maakte van een all round zee
man of globetrotter begon met een korte identificatie
omtrent zijn Zeeuwse afkomst. Zijn vader was zelf
een rasechte varensgezel die zijn leven sleet op de
woelige zee, zodat de in hem levende drang een
bagger-roman te schrijven wel verklaarbaar is en als
een soort erfelijkheidssymptoom m3g worden opgevat.
Hoe dit zij, èn door zijn vaders zeemans-carrière èn
door eigen voorliefde en bewondering voor de stoere
en noeste zwoegers, die als slepers en baggeraars de
wereldzeeën doorklieven en bevaren om overal ter
wereld de Hollandse naam hoog te houden, bracht
hem met goed gevolg in relatie met L. Smits Co s
Internationale Sleepdienst en zo geviel het dat hij
deel uitmakende van de bemanning van een uit drie
eenheden bestaande „sleep" het zeegat uittrok om via
de Straat van Gibraltar en de Middellandse Zee de
reis te volbrengen naar het zo sterk in het middelpunt
der belangstelling staande Suez-kanaal, de wereld-
verkeersslagader van het Midden-Oosten.
Een gloedvolle schildering van zelf beleefde reis
indrukken hield de aanwezigen aldra in geboeide aan
dacht gevangen, waartoe vooral bijdroegen de in tech
nicolor vervaardigde opnamen die ons via de woelige
wateren avn de Gol fvan Biscaye naar de Straat van
Gibraltar voerden. Statig voer de trotse zeesleepboot
„Pax", die met zijn 1350 pk. het „kraan'-dokje en
de imponerende baggermachine torsende een indruk
wekkend beeld en getuigenis gaven van Hollandse
moed, durf en onverschrokkenheid.
Nog altijd mogen wij bogen op de naam van „zee
mogendheid van de eerste rang" en dwingen wij reeds
daarom eerbied en respect af van de ganse wereld.
De naam van „Hollands Glorie" waardig salueert men
onze vlag op alle zeeën waar onze sleepvaart-con-
voojen verschijnen met eerbied en ontzag. In dit op
zicht handhaven wij een monopolie-positie, die o.m.
spereekt uit het feit dat de Engelsen sinds de laatste
oorlog een 70-tal slepen verspeelden tegen wij slehcts
drie.
Waarin een klein land grootheid toont.
Statig en trots stevende deze varende trits langs de
machtige rots van Gibraltar, het steunpunt van het
Britse Imperium.
Met verve en humor schilderde de vlotte causeur
het leven aan boord van de moedige en energieke ge
meenschap. Wakkere voorbeelden van hooggestemd
saamhorigheidsgevoel dat ver uitstak boven het al
coholgehalte van de dagelijkse „borrel die geen
enkele dag van de ganse eris ontbrak. In hun stereo
tiepe houding zien wij de mannen aan dek op hun
post, of bezig zijnde met „tjetten" (schilderen) dat
ook een eeuwige eigenschap is van de altijd bezige
zeeman .Terwijl de zon in het middellandse zeegebied
in meridiaanstand haar verzengende stralen op de ont
blote bovenlijven der baggeraars doet nederdalen en
m enallengs de woestijnwinden voelt, die naarmate het
doel der reis nadert de lichamen aaien, voelt men
zich zo vrij als vogels Zo geheel ontslagen van het
onprettige gevoel van dreigende deurwaarders of amb
tenaren aan je deur, merkt«»spr. olijk op.
Zo schemerden de tinnen, koepels en transen van
Port Said na de verrukkelijke reis langs Malta en de
kusten die in het verschiet kwamen aan de Middel
landse Zee en bereikte men het eerste doel der reis.
Een historisch beeld werd thans verstrekt van de
doorgraving der landengte van deze stad door de be
kende meren tot aan Suez bij de Rode Zee.
Het was in 1854 dat Ferdinand de Lesseps van de
toenmalige Egyptische regering de uitnodiging aan
nam om de uitwerking van het plan tot doorgraving
der landengte op zich te nemen, hetgeen in tien jaar
tijds geschiedde, n.l. van 1859 tot 1869. Hij wist
ondanks Engelse tegenwerking voor di tdoel 200
millioen francs bijeen te brengen, dank zij de waarde
volle relatie s die hij in alle Europese milieu's bezat.
Het doorzettingsvermogen van De Lesseps verkreeg
vooral door de Nederlander Justus Derks eert waarde
volle stimulans en het is door hen beiden in het bij
zonder dat dit reuzenwerk, dat zich uitstrekte over
168 km. woestijnlengte zijn beslag kreeg na een de
cennia arbeids, waarin ook vele mensenlevens ten offer
vielen en men ontzaggelijke moeilijkheden had te over
winnen.
Groots waren de festiviteiten waarmede de opening
in 1869 gevierd wérd en waarbij ook Nederlandse
hoogwaardigheidsbekleders tegenwoordig waren. Bij
deze gelegenheid beleefde de speciaal voor dit doel ge
schreven opera „Aidade beroemde compositie van
Guiseppe Verdi haar première. Een prins der Neder
landen was onder de talrijke vorstelijke pesonages, die
luister aan deze historische gebeurtenis gaven, zoals
wij zagen op één der vertoonde opnamen aan het
banket, waaraan ook Ferdinand de Lesseps en de
toenmalige khedive Egypte was toen nog een Turks
protectoraat aanzaten.
Het was bij deze historische gelegenheid dat de
99-jarige tot in 1968 lopende concessie aan de
toen gevestigde kanaalmaatschappij werd verleend.
In verband hiermede besprak de causeur het ge
beurde nadat ex-koning Faroek van generaal Naguib
een trap onder zijn dikke billetjes heeft gekregen en
een ware omwenteling alle verhoudingen in dit op
feodale basis gevestigde land op zijn kop heeft gezet.
Hij schetste de sindsdien plaats gehad hebbende re-
volte's, die intussen Nasser aan het bewind brachten
en o.m. de bedreven dwaasheid toonden van de ver
nietiging van het standbeeld van Dc Lesseps dat tot
voor kort de ingang van de kanaalhaven in Port Said
beheerste.
Wij werden vervolgens meegenomen op de toch
ten van deze moedige vaderlander, die ons confron
teerden met de primitieve toestanden die in dit land
met zijn 20 millioen inwoners heersen, maar die vol
komen in strijd waren met de op het ministerie van
propaganda in Ismaila waar hij officieel werd
ontvangen afgelegde verklaringen.
Van verbetering in de toestand er, met name in de
verdeling va nde agrarische bodemoppervlakte was
weinig of niets te bespeuren. Althans de toestanden
in de dorpen waar hij kennis maakte met de fellah s
en waarvan hij met groot gevaar (en verboden) op
namen had gemaakt, tartten elke beschrijving.
Van de toestanden in Egypte, die ons nog nader
worden getypeerd door de voorhistorische wijze van
waterwinning door middel van een os, die geblind
doekt de ganse dag rond een geïmproviseerde bron
moet lopen, krijgen wij ngo e beter inzicht aan
gaande de algemeen vooral in de dorpen en op het
land overheersende feodale toestanden. De tocht van
Ismaila naar Cairo liet ons sporen zien van het oude
kanaal dat 1400 jaar voor Christus de Nijl met de
Rode Zee verbond (Memphis),
Dank zij de barbaarse regime s in de dagen van
Ramses II en III en de vele dynastie s voor en na deze
machtige potentaten, stelden ons op de hoogte van
de niets ontziende hardheid enmeedogenloosheid waar
mede deze als goden vereerde tyrannen hun rijk be
stuurden. Dit bleek uit de bouw hunner tempels en
pyramiden. Voor de tegenwoordige wetenschap is het
nog steeds een raadsel, hoe men deze honderden meters
hoge bouwwerken duizenden jaren geleden met de
toenmalige primitieve middelen heeft weten te bouwen
en voltooien.
Zowel het kanaal van Memphis naar de Rode Zee
als deze enorme wereldvermaarde bouwwerken leren
ons dat dit enkel en alleen kon geschieden door een
niets ontziende opoffering van honderdduizenden men
senlevens van slavèn, die vanuit alle windstreken bij
tienduizenden werden aangevoerd. Veel plaatst ons
bij de aanschouwing van talloze wonderen uit dit tijd
perk ener hoogstaande oude beschaving voor raadsels.
Niet alleen om de meedogenloosheid der regerende
kaste's van toen doch ook om de tegenstelling die
men thans in dit vrijwel analfabetische land aantreft
ten opzichte van het verleden.
Spr. heeft de crepeerholen der tegenwoordige Egyp-
tenaren bezocht, maar de door hem met opoffering van
eigen vrijheid èn veiligheid gemaakte opnamen die de
achterlijke toestanden demonstreren karakteriseert hij
met één kernachtig woord „luizenbajes
Toen in 1948 voor de eerste maal de Egyptenaren
in de oorlog tegen Israel hun gezicht hadden verloren
en sindsdien veel katoen van de fellahs werd ver
kwanseld teneinde daarvoor wapens uit Rusland te
kunnen importeren, heeft de tegenwoordige heerser
Nasser al heel wat knollen voor citroenen aan zijn
volk moeten verkopen om zijn wanhopige positie te
redden. Zo paaide hij dit met de belofte van de
stuwdam door de Nijl waarvoor Amerika de be
nodigde credieten, financiën en wat er verder nodig
was wel zou verlenen, terwijl de rest van Europa wel
voor het resterende deel zou opdraaien. Sindsdien is
hij in dit opzicht onaangenaam ontnuchterd en zijn
politiek drijven geeft blijk van een soort razernij waar
mede hij af en toe schijnt te worden begeesterd en die
hem tot de dolste besluiten en verwikkelingen leidt.
Eén van deze was het besluit tot naasting van het
Suez-kanaal, die ondanks een tot 1968 lopende con-
cesie werd doorgedreven ofschoon de procedure bij
de Verenigde Naties nog steeds gaande is.
De ruim 13.000 schepen die jaarlijks meer dan 100
millioen ton goederen, waarvan 80 millioen ton olie,
door het Suez-kanaal brachten moeten door deze kort
zichtige politiek thans een andere koers volgen en
het doel van Ferdinand de Lesseps en de Hollandse
baggeraars, die metterdaad sedert vele decennia's cn
tot op deze dag dit kanaal bevaarbaar wisten te
houden verdienen niet de hoon die o.m. de nagedach
tenis van de Lesseps werd aangedaan door de ver
nietiging van zij nstandbeeld enkele maanden geleden.
De perscutter „Louis Perrier" 's werelds krachtig
ste sleepboot .Edgar Bonnet" en andere die waren ge
bouwd op Nederlandse werven en die tot onmisbare
attributen behoorden om deze vitale waterweg tussen
Oosten West te handhaven en onderhouden, zij wer
den opgeofferd aan Nassers niets ontziende politiek
van willekeur en slecht staatsmansinzicht. Zij be
vestigden het bewijs dat de Lesseps en de Hollandse
baggeraars en slepers „gravers" waren die dienstbaar
aan de belangen van de wereldhandel en economie
het algemeen welzijn nastreefden, waartegenover
Nasser en zijn medestanders slechts de kwalificatie
van „ondergravers" verdienen.
Met een simpel voorbeeld toonde spr. aan dat de
20.000 ton metende „Oranje" bij een doortocht door
het kanaal een bedrag van 56.000.— moest storten
aan de Suez-kanaalmaatschappij. Verder deelde hij
nog tal van interessante bijzonderheden mede omtrent
de sinds 1869 dank zij het Suez-kanaal met 70% ver
korte vaarroute, ook aangaande de vaart in convooien
van 25 schepen en de steevaste verplichting deze
vaart tweemaal te onderbreken.
Nadat door een pauze deze belangwekkende voor
dracht onderbroken was vervolgde de heer De Zeeuw
met een schildering van het leven der slepers en
baggeraars van Sliedrecht die het kanaal sinds decen
nia's op bevaarbaar peil houden voor de vaak tien
duizenden tonnen metende schepen.
Nederlands baggermateriaal en -vakmanschap
is niet te evenaren.
Niet voor niets bezitten de Hollandse slepers en
baggeraars een reputatie van beste zeelieden en water
bouwkundigen ter wereld, waaronder ook veilig de
monopolie-positie in het baggerwezen gerangschikt mag
worden.
Wat de Sliedrechtse vakmensen op dit gebied pres
teren is fenomenaal. Voor hen bestaat geen 8-urige
werkdag, maar 15J4 uren daags in bloedhitte werken
geldt in de Suez-kanaalzone als normaal.
Wij kregen nu een indruk van deze grote deskun
digheid en routine vereisende arbeid waarbij wij de
drie grootste draglines ter wereld zagen ingeschakeld
en de baggermolens eveneens tot de grootste en
best toegeruste behorende die een enorme capaci
teit van duizenden tonnen per dag kunnen ontwikkelen.
De perscutters „Pax en Polyp" zagen wij in actie
op het Bittermeer. De baggermolens alle geëscorteerd
door een drietal koppers verzetten een hoeveelheid
werk die verbluffend is. Trouwens als inen de doel
treffende inrichtingen ziet van deze gevaarten, die alle
materialen zelf repareren en zelfs een eigen smederij
tot hun beschikking hebben, staat men stom en ver
baasd.
(Vervolg op pagina 2)