AXELSE COURANT Sociale verzekering voor huispersoneel. Tussen Nijldelta en Rode zee. J. c. Frankering bij abonnement, Axel ZATERDAG 13 APRIL 1957 71e Jaargang No. 55 O NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEE# l WOENSDAG EN ZATERDAG Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Til. 0 1155-646 Hoofdredactie: J. C. VINK FIRMA Markt 12 AXEL 11Enkele voorbeeden. In ons vorig artikel over dit onderwerp hebben wij de verzekeHngsplicht en de premie-inhouding behandeld. Thans willen wij enkele voorbeelden geven, waarbij de cijfers volkomen willekeurig zijn. Het loon dat wij als voorbeeld nemen is dus uit de lucht gegrepen. Een werkster komt gedurende drie och tenden in de week. Haar loon is ƒ4.per ochtend. Volgens de tabel voor uitwonend personeel is de premie A.O.W. die over dit loon moet worden betaald 0,28 per dag. Loonbelasting is over di tloon niet verschul digd. Een morgenmeisje komt iedere morgen en verdient per week 25.Voor het middag maal verdwijnt ze weer, zodat ze dus geen loon in de vorm van een middagmaaltijd of een koffiemaaltijd geniet. Volgens de tabel voor uitwonend huispersoneel is de premie A.O.W. over een loon van 25.per week 1,74. Loonbelasting is ook Hier niet ver schuldigd. Daar het meisje op meer dan vijf dagen per week bij dezelfde werkgever komt wenken, is zij verzekerd ingevolge de ziekte wet en het ziekenfondsenbesluit. Op haar loon zou dus 3,1% premie kunnen worden ingehouden. Dit wordt door het personeel echter in de regel niet geaccepteerd. Men wil een rond bedrag ontvangen en het is de bedoeling dat het afgesproken loon ook vol ledig wordt uitbetaald. De sociale lasten zijn dus geheel voor rekening van mevrouw. In feite verdient het meisje dus niet 25.—, maar 27,84. Over het laatstgenoemde loon bedraagt de totale premie die eigenlijk door de werknemer moet worden betaald 2,84. Zoals wij in het vorig artikel reeds op merkten, doet het niet ter zake of de premie al dan niet op het loon wordt ingehouden. Eenvoud'igheidshalve kan de premie A.O.W. en de loonbelasting worden bepaald naar het uitbetaalde loon. Een vriendinnetje van het meisje uit het vorige voorbeeld werkt ook iedere dag, maar blijft tot 3 uur in de namiddag. Haar loon is 35.per week. Bovendien krijgt zij een warme maaltijd. Ook in dit geval moet de tabel voor uitwonend personeel worden toe gepast. De premie A.O.W. bedraagt vol gens deze tabel 2,46 terwijl de loonbe lasting 1,32 per week bedraagt. Met de geldswaarde van de warme maaltijd behoeft geen rekening te worden gehouden. Een hulp in de huishouding is intern en verdient boven de kost en inwoning 75. per maand. Hier moet de tabel voor in wonend huispersoneel worden toegepast. De premie A.O.W. bedraagt 8,58 per maand, terwijl geen loonbelasting verschuldigd is. Voor de premie A.O.W. zijn geen vrij gestelde bedragen. Over elk loon, hoe laag ook, moet premie worden betaald. Wij her halen hier echter dat huispersoneel, dat in de regel op niet meer dan twee dagen per week bij dezelfde werkgever werkt, niet ver zekerd is. Over het loon, dat aan dergelijk personeel wordt betaald is dus geen premie verchuldigd. De loonbelastlbigtabjel begint voor uitwonend personeel bij een loon van ƒ123,21 per maand, ƒ28,51 per week en 4,76 per dag en voor inwonend personeel bij een loon van ƒ78,01 per maand, 18,01 per week en 3,01 per dag. Welke formaliteiten Voor de loonbelasting en de premie A.O.W. moet men de nodige formulieren aanvragen bij de Inspecteur der Belastingen binnen wiens ambtsgebied de werkgever woont. Zie hiervoor het aanslagbiljet per sonele belasting. Op Uw aanvrage zendt de inspecteur U toe een loonbelastingkaart voor huispersoneel, een premietabel en een toe lichting. De tabel is zo ingericht dat U daaruit kunt aflezen hoeveel premie en loon belasting U moet afdragen als U gedurende een vol halfjaar iemand in dienst gehad hebt die steeds hetzelfde loon heeft genoten. De afdracht van premie en loonbelasting ge schiedt eens per halfjaar. Daarvoor zendt de Inspecteur der Belastingen U automatisch omstreeks 1 juli en 1 januari een aangifte formulier toe. Het invullen van de loonbe lastingkaart is zeer eenvoudig. De toelich ting wijst U daarbij de weg. De premie voor de ziektewet en het ziekenfondsenbesluit moet worden betaald aan de Bedrijfsver eniging voor Detailhandel en Ambachten, Maliebaan 34 te Utrecht (in de wandeling de Detam genoemd). Bij deze bedrijfsver- eriiging moeten alle werkgevers zich aan melden die huispersoneel in dienst hebben en die uit hoofde van hun bedrijf of beroep niet reeds bij een andere bedrijfsvereniging zijn aangesloten. Van deze bedrijfsvereni ging ontvangt U na afloop van het kalender jaar een formulier waarop U moet invullen de persoonlijke gegevens van het personeel, het uitbetaalde loon en de z.g. verstrek kingen in natura (ontbijt, warme maaltijd of koffiemaaltijd e.d.). Na verloop van tijd ontvangt U dan een premie nota. Met deze nota kan ook worden verrekend de waarde van de schutbladen van de ziekenfonds couponboekjes, die U in het betreffende jaar hebt gekocht. Deze schutbladen hebben dus de gelds waarde die er op vermeld staat, zodat U ze zorgvuldig dient te bewaren. Ziekenfondscoupons. Bij elke uitbetaling van het loon moet ook een ziekenfondscoupon worden gegeven. Naar gelang van de periode waarover het loon is berekend, worden week- en maand- coupons gebru'ikt. De couponboekjes zijn verkrijgbaar op de postkantoren en bij de kantoren van de Raad van Arbeid. De ziekenfondscoupons behoeven uiteraard al leen te worden gegeven, als het personeel verzekerd is ingevolge het ziekenfondsen besluit. (Nadruk verboden). ABONNEMENTSPRIJS: Loise nummers 6 cent Kwartaal-abonnement Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen 11,75 Buitenland f 2,00 ADVERTENTIEPRIJS: 8 cent per mm. Bij contracten belangrijke reductie, kif» tonden Mededelingen 20 cent per m.m. Klein». Mvertentiën (maximum 6 regels) 1-5 regels 70 cent iedere regel meer 12 cent extra. y MET ANTHON DE ZEEUW NAAR HET MIDDEN - OOSTEN. Dank zij de samenwerking tussen Z.V.U. en Ned. Reisvereniging mochten wij vorig week-end op de bovenzaal van „Het Centrum een uitmuntende voor dracht beluisteren, die door de auteur Anthon de Zeeuw, geïlllustreerd met kleurendiapositieven over zijn recent bezoek aan het Midden-Oosten, werd ten beste gegeven. Deze zeer deskundige spreker, die wist te boeien door een bijzonder maar onopgesmukt oratorisch ta lent, gaf zijn persoonlijke visie weer over zijn maan denlange reisimpulsie's, opgedaan tussen onze wereld vermaarde „slepers en baggeraars op de zeven zeeën" dan wel als zwerver door het land der Farao's. Alleen reeds daarom was deze avond om met de voorzitter, de heer J. C. Vink, te spreken reeds zeer belangwekkend doordat we de laatste maanden werden geconfronteerd met de moeilijkheden die een sluiting van het Suez-kanaal, ten gevolge van de verwikke lingen in het Midden-Oosten, na zich sleepten. Wij heben deze gedeeltelijk aan de lijve ondervonden en daarom was het leerzaam omtrent dit van zo vitaal belang voor wereldeconomie en -handel zijnde gebied te worden voorgelicht, waartoe hij het woord, aan de heer De Zeeuw gaf. Deze stoere causeur, die reeds door zijn stem en verschijning de indruk maakte van een all round zee man of globetrotter begon met een korte identificatie omtrent zijn Zeeuwse afkomst. Zijn vader was zelf een rasechte varensgezel die zijn leven sleet op de woelige zee, zodat de in hem levende drang een bagger-roman te schrijven wel verklaarbaar is en als een soort erfelijkheidssymptoom m3g worden opgevat. Hoe dit zij, èn door zijn vaders zeemans-carrière èn door eigen voorliefde en bewondering voor de stoere en noeste zwoegers, die als slepers en baggeraars de wereldzeeën doorklieven en bevaren om overal ter wereld de Hollandse naam hoog te houden, bracht hem met goed gevolg in relatie met L. Smits Co s Internationale Sleepdienst en zo geviel het dat hij deel uitmakende van de bemanning van een uit drie eenheden bestaande „sleep" het zeegat uittrok om via de Straat van Gibraltar en de Middellandse Zee de reis te volbrengen naar het zo sterk in het middelpunt der belangstelling staande Suez-kanaal, de wereld- verkeersslagader van het Midden-Oosten. Een gloedvolle schildering van zelf beleefde reis indrukken hield de aanwezigen aldra in geboeide aan dacht gevangen, waartoe vooral bijdroegen de in tech nicolor vervaardigde opnamen die ons via de woelige wateren avn de Gol fvan Biscaye naar de Straat van Gibraltar voerden. Statig voer de trotse zeesleepboot „Pax", die met zijn 1350 pk. het „kraan'-dokje en de imponerende baggermachine torsende een indruk wekkend beeld en getuigenis gaven van Hollandse moed, durf en onverschrokkenheid. Nog altijd mogen wij bogen op de naam van „zee mogendheid van de eerste rang" en dwingen wij reeds daarom eerbied en respect af van de ganse wereld. De naam van „Hollands Glorie" waardig salueert men onze vlag op alle zeeën waar onze sleepvaart-con- voojen verschijnen met eerbied en ontzag. In dit op zicht handhaven wij een monopolie-positie, die o.m. spereekt uit het feit dat de Engelsen sinds de laatste oorlog een 70-tal slepen verspeelden tegen wij slehcts drie. Waarin een klein land grootheid toont. Statig en trots stevende deze varende trits langs de machtige rots van Gibraltar, het steunpunt van het Britse Imperium. Met verve en humor schilderde de vlotte causeur het leven aan boord van de moedige en energieke ge meenschap. Wakkere voorbeelden van hooggestemd saamhorigheidsgevoel dat ver uitstak boven het al coholgehalte van de dagelijkse „borrel die geen enkele dag van de ganse eris ontbrak. In hun stereo tiepe houding zien wij de mannen aan dek op hun post, of bezig zijnde met „tjetten" (schilderen) dat ook een eeuwige eigenschap is van de altijd bezige zeeman .Terwijl de zon in het middellandse zeegebied in meridiaanstand haar verzengende stralen op de ont blote bovenlijven der baggeraars doet nederdalen en m enallengs de woestijnwinden voelt, die naarmate het doel der reis nadert de lichamen aaien, voelt men zich zo vrij als vogels Zo geheel ontslagen van het onprettige gevoel van dreigende deurwaarders of amb tenaren aan je deur, merkt«»spr. olijk op. Zo schemerden de tinnen, koepels en transen van Port Said na de verrukkelijke reis langs Malta en de kusten die in het verschiet kwamen aan de Middel landse Zee en bereikte men het eerste doel der reis. Een historisch beeld werd thans verstrekt van de doorgraving der landengte van deze stad door de be kende meren tot aan Suez bij de Rode Zee. Het was in 1854 dat Ferdinand de Lesseps van de toenmalige Egyptische regering de uitnodiging aan nam om de uitwerking van het plan tot doorgraving der landengte op zich te nemen, hetgeen in tien jaar tijds geschiedde, n.l. van 1859 tot 1869. Hij wist ondanks Engelse tegenwerking voor di tdoel 200 millioen francs bijeen te brengen, dank zij de waarde volle relatie s die hij in alle Europese milieu's bezat. Het doorzettingsvermogen van De Lesseps verkreeg vooral door de Nederlander Justus Derks eert waarde volle stimulans en het is door hen beiden in het bij zonder dat dit reuzenwerk, dat zich uitstrekte over 168 km. woestijnlengte zijn beslag kreeg na een de cennia arbeids, waarin ook vele mensenlevens ten offer vielen en men ontzaggelijke moeilijkheden had te over winnen. Groots waren de festiviteiten waarmede de opening in 1869 gevierd wérd en waarbij ook Nederlandse hoogwaardigheidsbekleders tegenwoordig waren. Bij deze gelegenheid beleefde de speciaal voor dit doel ge schreven opera „Aidade beroemde compositie van Guiseppe Verdi haar première. Een prins der Neder landen was onder de talrijke vorstelijke pesonages, die luister aan deze historische gebeurtenis gaven, zoals wij zagen op één der vertoonde opnamen aan het banket, waaraan ook Ferdinand de Lesseps en de toenmalige khedive Egypte was toen nog een Turks protectoraat aanzaten. Het was bij deze historische gelegenheid dat de 99-jarige tot in 1968 lopende concessie aan de toen gevestigde kanaalmaatschappij werd verleend. In verband hiermede besprak de causeur het ge beurde nadat ex-koning Faroek van generaal Naguib een trap onder zijn dikke billetjes heeft gekregen en een ware omwenteling alle verhoudingen in dit op feodale basis gevestigde land op zijn kop heeft gezet. Hij schetste de sindsdien plaats gehad hebbende re- volte's, die intussen Nasser aan het bewind brachten en o.m. de bedreven dwaasheid toonden van de ver nietiging van het standbeeld van Dc Lesseps dat tot voor kort de ingang van de kanaalhaven in Port Said beheerste. Wij werden vervolgens meegenomen op de toch ten van deze moedige vaderlander, die ons confron teerden met de primitieve toestanden die in dit land met zijn 20 millioen inwoners heersen, maar die vol komen in strijd waren met de op het ministerie van propaganda in Ismaila waar hij officieel werd ontvangen afgelegde verklaringen. Van verbetering in de toestand er, met name in de verdeling va nde agrarische bodemoppervlakte was weinig of niets te bespeuren. Althans de toestanden in de dorpen waar hij kennis maakte met de fellah s en waarvan hij met groot gevaar (en verboden) op namen had gemaakt, tartten elke beschrijving. Van de toestanden in Egypte, die ons nog nader worden getypeerd door de voorhistorische wijze van waterwinning door middel van een os, die geblind doekt de ganse dag rond een geïmproviseerde bron moet lopen, krijgen wij ngo e beter inzicht aan gaande de algemeen vooral in de dorpen en op het land overheersende feodale toestanden. De tocht van Ismaila naar Cairo liet ons sporen zien van het oude kanaal dat 1400 jaar voor Christus de Nijl met de Rode Zee verbond (Memphis), Dank zij de barbaarse regime s in de dagen van Ramses II en III en de vele dynastie s voor en na deze machtige potentaten, stelden ons op de hoogte van de niets ontziende hardheid enmeedogenloosheid waar mede deze als goden vereerde tyrannen hun rijk be stuurden. Dit bleek uit de bouw hunner tempels en pyramiden. Voor de tegenwoordige wetenschap is het nog steeds een raadsel, hoe men deze honderden meters hoge bouwwerken duizenden jaren geleden met de toenmalige primitieve middelen heeft weten te bouwen en voltooien. Zowel het kanaal van Memphis naar de Rode Zee als deze enorme wereldvermaarde bouwwerken leren ons dat dit enkel en alleen kon geschieden door een niets ontziende opoffering van honderdduizenden men senlevens van slavèn, die vanuit alle windstreken bij tienduizenden werden aangevoerd. Veel plaatst ons bij de aanschouwing van talloze wonderen uit dit tijd perk ener hoogstaande oude beschaving voor raadsels. Niet alleen om de meedogenloosheid der regerende kaste's van toen doch ook om de tegenstelling die men thans in dit vrijwel analfabetische land aantreft ten opzichte van het verleden. Spr. heeft de crepeerholen der tegenwoordige Egyp- tenaren bezocht, maar de door hem met opoffering van eigen vrijheid èn veiligheid gemaakte opnamen die de achterlijke toestanden demonstreren karakteriseert hij met één kernachtig woord „luizenbajes Toen in 1948 voor de eerste maal de Egyptenaren in de oorlog tegen Israel hun gezicht hadden verloren en sindsdien veel katoen van de fellahs werd ver kwanseld teneinde daarvoor wapens uit Rusland te kunnen importeren, heeft de tegenwoordige heerser Nasser al heel wat knollen voor citroenen aan zijn volk moeten verkopen om zijn wanhopige positie te redden. Zo paaide hij dit met de belofte van de stuwdam door de Nijl waarvoor Amerika de be nodigde credieten, financiën en wat er verder nodig was wel zou verlenen, terwijl de rest van Europa wel voor het resterende deel zou opdraaien. Sindsdien is hij in dit opzicht onaangenaam ontnuchterd en zijn politiek drijven geeft blijk van een soort razernij waar mede hij af en toe schijnt te worden begeesterd en die hem tot de dolste besluiten en verwikkelingen leidt. Eén van deze was het besluit tot naasting van het Suez-kanaal, die ondanks een tot 1968 lopende con- cesie werd doorgedreven ofschoon de procedure bij de Verenigde Naties nog steeds gaande is. De ruim 13.000 schepen die jaarlijks meer dan 100 millioen ton goederen, waarvan 80 millioen ton olie, door het Suez-kanaal brachten moeten door deze kort zichtige politiek thans een andere koers volgen en het doel van Ferdinand de Lesseps en de Hollandse baggeraars, die metterdaad sedert vele decennia's cn tot op deze dag dit kanaal bevaarbaar wisten te houden verdienen niet de hoon die o.m. de nagedach tenis van de Lesseps werd aangedaan door de ver nietiging van zij nstandbeeld enkele maanden geleden. De perscutter „Louis Perrier" 's werelds krachtig ste sleepboot .Edgar Bonnet" en andere die waren ge bouwd op Nederlandse werven en die tot onmisbare attributen behoorden om deze vitale waterweg tussen Oosten West te handhaven en onderhouden, zij wer den opgeofferd aan Nassers niets ontziende politiek van willekeur en slecht staatsmansinzicht. Zij be vestigden het bewijs dat de Lesseps en de Hollandse baggeraars en slepers „gravers" waren die dienstbaar aan de belangen van de wereldhandel en economie het algemeen welzijn nastreefden, waartegenover Nasser en zijn medestanders slechts de kwalificatie van „ondergravers" verdienen. Met een simpel voorbeeld toonde spr. aan dat de 20.000 ton metende „Oranje" bij een doortocht door het kanaal een bedrag van 56.000.— moest storten aan de Suez-kanaalmaatschappij. Verder deelde hij nog tal van interessante bijzonderheden mede omtrent de sinds 1869 dank zij het Suez-kanaal met 70% ver korte vaarroute, ook aangaande de vaart in convooien van 25 schepen en de steevaste verplichting deze vaart tweemaal te onderbreken. Nadat door een pauze deze belangwekkende voor dracht onderbroken was vervolgde de heer De Zeeuw met een schildering van het leven der slepers en baggeraars van Sliedrecht die het kanaal sinds decen nia's op bevaarbaar peil houden voor de vaak tien duizenden tonnen metende schepen. Nederlands baggermateriaal en -vakmanschap is niet te evenaren. Niet voor niets bezitten de Hollandse slepers en baggeraars een reputatie van beste zeelieden en water bouwkundigen ter wereld, waaronder ook veilig de monopolie-positie in het baggerwezen gerangschikt mag worden. Wat de Sliedrechtse vakmensen op dit gebied pres teren is fenomenaal. Voor hen bestaat geen 8-urige werkdag, maar 15J4 uren daags in bloedhitte werken geldt in de Suez-kanaalzone als normaal. Wij kregen nu een indruk van deze grote deskun digheid en routine vereisende arbeid waarbij wij de drie grootste draglines ter wereld zagen ingeschakeld en de baggermolens eveneens tot de grootste en best toegeruste behorende die een enorme capaci teit van duizenden tonnen per dag kunnen ontwikkelen. De perscutters „Pax en Polyp" zagen wij in actie op het Bittermeer. De baggermolens alle geëscorteerd door een drietal koppers verzetten een hoeveelheid werk die verbluffend is. Trouwens als inen de doel treffende inrichtingen ziet van deze gevaarten, die alle materialen zelf repareren en zelfs een eigen smederij tot hun beschikking hebben, staat men stom en ver baasd. (Vervolg op pagina 2)

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1957 | | pagina 1