<t)e twsfuipei/fif. van cke&ts'te sia bs& w M 1 W :«SC5 !k RANG is alleen RANG als er RANG op staat Tunnel of hangbrug over de Westerschelde technisch mogelijk. RAdbsel in mjmeqen. ZEZEZ zr= I I FEUILLETON door G. PLANTEMA. UIT ONZE OMGEVING AXEL e- -•:♦>.>:♦> wmoatHtKiMHai ZONDAGSDIENST ARTSEN. mer yme -<♦>? OIj I nsbnr PANG In de P.Z.C. troffen wij dezer dagen het navolgend verslag van een lezing aan door ir. H. Visser, ingenieur van de Polder Walcheren. Deze interessante lezing, gehouden voor het Zeeuws Genootschap der Weten schappen ging over „tunnels en hangbruggen", waar bij met name de mogelijkheid voor een vaste oever verbinding over de Westerschelde werd nagegaan. Daarbij kwam ir. Visser tot de conclusie, dat zowel een tunnel als een hangbrug hier praktisch te ver wezenlijken is, doch dat dan vele moeilijkheden over wonnen moeten worden en dat met name de kosten bijzonder hoog zullen zijn. Spreker zette uiteen, dat het geulenstelsel van de Westerschelde steeds aan wisseling onderhevig is. In vrijwel hte gehele Nederlandse gebied van deze ri vier heeft men langs elke oever een geul, die over het algemeen 10 tot 20 meter beneden N.A.P. diep is. Maar op sommige plaatsen, o.a. in scherpe bochten, zijn veel grotere diepten aanwezig, bij Ritthem b.v. van 50 tot 60 meter, ten westen van Hansweert bijna 50 meter, bij Borssele en Terneuzen van 60 meter en bij Walsoorden 35 meter. Het feit nu, dat de geulen min of meer bewegelijk zijn en geen constante diepte hebben, schept alleriei problemen, zowel voor een tunnel als voor een brug. Het is b.v. duidelijk, dat de steunpunten van een brug niet onderspoeld mogen worden, want een brug staat of valt met de stabiliteit van zijn ondersteuningen. En komt een tunnel „bloot" te liggen, dan wordt hij kwetsbaar voor beschadiging door ankers enz. van schepen. Maar bovendien zullen plaatselijk grote ver diepingen ontstaan, daar het water dan in zijn stroom bed een obstakel ontmoet .waardoor wervelingen op treden met bijbehorende ontgrondingen. Het bloot- komen van de tunnel kan dus het begin van zijn ondergang zijn. Speciale maatregelen, o.a. afdekken met zinkstukken met bestorting zijn vereist. MOGELIJKHEDEN. In de Westerschelde zou echter in tracé, b.v. ten westen van Terneuzen, een tunnel zeker mogelijk zijn. De maximale diepten hebben hier tussen 1800 en heden slechts gevarieerd tussen de 15 en 25 meter. De grootste diepte bedraagt op het ogenblik nog geen 20 meter. Ook voor een brug zou dit tracé uitvoer baar zijn. Maar omdat nu eenmaal vrijwel overal in de Westerschelde langs beide oevers een vaargeul voorkomt, zal de tunnel over de gehele lengte op de zelfde diepte en de brug op dezelfde hoogte moeten blijven, hetgeen met name lange op- en afritten be tekent. Ir. Visser kwam aan de hand van diverse nautische gegevens tot de conclusie, dat een tunnel tussen Elle- woutsdijk en Terneuzen op een diepte van ongeveer 30 meter beneden N.A.P. zou moeten liggen tunnel Rotterdam circa 23 meter, Velsen eveneens 23 meter en Antwerpen 30 meter beneden N.A.P. De totale tunnellengte met inbegrip van de opritten zou*8700 m. bedragen (Antwerpen 2000 meter, Rotterdam 1400 en Velsen. 1600 meter). Voor een hangbrug zou een vrije hoogte aangenomen moeten worden van niet minder dan 70 meter, waarbij de totale lengte van de brug met de opritten 10 km. zou zijn. Deze brug zou dan een combinatie zijn van een „gewone met over de vaargeul een hangbrug. 1) Hoofdstuk 1 INLEIDENDE BESPIEGELING. Als André Boorneman niet zo volmaakt argeloos over de Oranjesingel had gewandeld, zou de bestuur der van de grote, glanzend-blauw gelakte auto mis schien nooit op de gedachte zijn gekomen, juist hem naar de weg te vragen. Het staat immers vast, dat er autobestuurders zijn, die niet graag inlichtingen in winnen bij mensen, die proberen door vorsende blik ken te weten te komen, wie er in hun wagen zit. Daarmee wil natuurlijk helemaal niet gezegd zijn, dat alle autobestuurders, die er dusdanige gevoelens op na houden, hun afkeer danken aan een gevoel in hun onderbewustzijn, veroorzaakt door instinctmatig terug deinzen voor al wat maar zweemt naar politie-onder- zoek. Ja, want men zou kunnenveronderstellen, dat mensen die met onderzoekende blikken in auto's kijken behoren tot de kategorie van rechercheurs oftewel „stillen". Maar zover hoeft de achterdocht niet te gaan, want er lopen ontelbare personen rond, die met de recherche niets hebben uit te staan en toch van nature met een paar speurend kijkende ogen zijn uitgerust. Het lijkt er soms op, of zulke mensen overal iets achter zoeken. André Boorneman zag er zeker niet zo uit. Integen deel, als iemand op deze lange Nijmeegse singel; op dat ogenblik minder zon indruk wekte, was hij het wel. Wie hem daar zag wanaelen wist meteen, dat het hier een jongeman betrof, wiens gedachten waren geconcentreerd op heel ites anders dan op zijn direkte familie aan het eind van de volgende maand naar tm Spreker behandelde voorts diverse hangbruggen cn tunnels, zoals die elders zijn gebouwd en ging_daarbij nader in op de constructiemethoden. Hij wees.jr daar bij onder meer op, dat over de Straat van Messina een brug zal worden gebouwd, waarvan de pijlers 240 meter boven de waterspiege luitsteken, Tietgeen neerkomt op de lengte van driemaal de aLnge Jan. KOSTEN. Na deze lezing volgde een levendige ge<fëchten- wisseling, waarbij uiteraard ook het kostenvfaagstuk aan de orde kwam. Ir. Visser had berekend'dat een vaste oeververbinding rond 500 millioen zou bergen, waarbij de exploitatie 30 millioen per jaar zou*vergen. Een hangbrug zou wellicht iets goedkoper lijn dan een tunnel, meende hij. Spreker betoogde, "ffht een dergelijk hoog exploitatiebedrag wel een bijzondët groot verschil betekende met de huidige kosten ty&n de veerdiensten. Uit de vergadering werd daarom de op merking gemaakt, dat m enechter ook diende te calcu leren de economische voordelen voor een groot ge bied, waardoor de rentabiliteit gunsti g wordt be- invloed. Verder werd nog gesproken over eventuele rrfbei- lijkheden met betrekking tot het Schelde-regime, waar bij ir. Visser als zijn mening uiteenzette, dat België ongetwijfeld allerlei waarborgen zal vargen voor de scheepvaart op Antwerpen, waarborgen die de uit voering zeker niet eenvoudiger zullen maken. In dit verband werden nog aangeroerd de voor- en nadelen verbonden aan de normalisatie van de Westerschelde, waarna ten slotte enkele technischë heren discussieer den over details, die niet alleen in Middelburg, maar vooral ook in Delft van groot belang zijn. Dé ver gadering sfond onder voorzitterschap van mr. J. A. E. Rink. REMBRANDT-FILM DRAAIDE VOOR C.N.V. Door de filmdienst van het Chr. Nationaal Vak verbond werd alhier de bekende Rembrandt-film, di; in verband met het jubileumjaar van deze grootmeesti onzer schilderkunst werd vervaardigd, in het gebouw der Chr. Kleuterschool aan de Ds. Jan Scharpstraat voor de leden van de afdeling Axel van het C.N.V. met hunne huisgenoten vertoond. Hiervoor bestond een flinke belangstelling. Deze film gaf ons een goed inzicht in de tragiek die dit kunstenaarsleven niet alleen heeft beheerst, doch ook zijn kunst heeft beïnvloed. De jonge schilde rleefde als een vorst in het heren huis aan de Jodenbreestraat, want door zijn huwelijk met Saskia van Uijlenburgh, dochter van een scha.r„k kunsthandelaar, kon hij zich d.t perm.t.eren. Maar z.j sterft reeds op betrekkelijk jeugd.ge leertijd. U.t be tekent een kentering in zijn leven. Hij is vois.agcn verbijsterd en als een waanzinnige poogt h.j nog na haar begrafenis het beeld van z.,n ge,.e.de te scan deren. Dan volgt kort daarop de tr.omi van z.,n kunstenaarschap, het portretstuk van het schutters gilde, dat wereldberoemd is geworden en bekend onder de naam van „de Nachtwacht". Maar z„n opdracht- Nijmegen zou reizen om daar enkele weken door te omgeving. En een mensenkenner hee.t vooral wa..neer de lente of de zomer in het land is, bij hjif aan schouwen van een André Boorneman weln g 'Toe. ,3 om vast te stellen wat er aan de hand is. jongeman er uit ziet of hij in de zevende hemel toeft, terwijl hij tezelfdertijd van plan schijnt te zijn heel de wereld te gaan veroveren, dan kan dat slechts één oorzaak hebben. In dit geval heette die carzaak Madeleine Uittenterpe. Niet voor niets wandelde André Boornema^-over de brede singel, die twee royale pleinen verbindt, waar van de namen herinneren aan de veelbewogen historie van de oude stad Nijmegen. Dicht bij het ene plein, dat genoemd is naar de Frankische keizer Karjd, was het uitgangspunt van zijn tocht. Daar lag het pension waarin hij de vorige dag zijn intrek genomen hat. Dat was op de eerste dag van zijn vakantie en Wïe dus de conclusie wil trekken, dat deze jongeman gSh in gezetene was van Nijmegen, heeft het volkomen bij het rechte eind. Hij was een inwoner van Rotterdam. En hij was op weg naar het Keizer Lodewijkplein. Bij het aanbreken van de lente en de daarmee ge paard gaande komst van het tennisseizoen in de open lucht waren tussen Madeleine Uittenterpe en André Boorneman banden onstaan van allengs dieper wor-j dende sympathie. Weliswaar kon men daar nog geeii officieel tintje aan toekennen, maar de banden waren toch stevig genoeg geweest om de jongeman te doejj besluiten zijn vakantie in Nijmegen door te brengen. Dit was veroorzaakt door een misschien toevallige, mogelijk £<j|^r. toch niet helemaal onopzettelijk uit lating vanj^y^eleine. Op een middag in middj^. juni toen zij n^etBplkaar zaten, uitrustend van een span nende set, liet Zij zich ontvallen, dat zij meSsthaar van een snor, dat de breedheid van het gezichtMcen- rüs -tui met ver gevers weigerden hem te betalen S'el taande daarna zijn roem en glorie en ging het nu bergafwaarts met onze grootmeester. Hij komt aan de rand van het faillissement door een boedelbeschrijving. Inplaats van de gevierde schil der der aristocrat e, die in patriciërskringen verkeerde wordt hij verguisd en miskend. Men noemt hem een „gek", die bedelaars op het doek bTengt. Zelfs faalde een poging om een opdracht van de Prins van Oranje los te krijgen en hef machtige steenrijke Amsterdam wordt door hem de rug toegekeerd. Hij ontvliedt de stad waar hij zoveel illusie's achterliet en zoekt rust en verpozing voor zijn geschokt vertroouwen in de mensen. Maar zijn vertrouwen in God wordt er des te sterker om en dit doorstraalt al zijn werken. Van die tijd af nog meer dan te voren. Het leed louterde zijn ziel, maar inspireerde hem tevens tot het hoogste kunnen, zodat hij een even groot en begenadigd meester wordt genoemd als een Raphaël en Michel Angelo, zij 'het dan om zijn typische echt Nederlandse kunst, welke in zijn genre nooit door een andere schilder werd be naderd. Als portrettist en historieschilder en schepper van beroemde etsen kent men zijns gelijke niet De film bracht ons daarop in contact met de troost troost voor zijn later leven, Hendrikje Stoffels, die wij daaorp herhaaldelijk in zijn schilderijen zien ver schijnen .evenals zijn veelgeliefde zoon Titus., Hij wordt door zijn schuldeisers geplaagd en ver volgd en veel van zijn kunstscheppingen en zijn kost bare verzameling komt onder de hamer. Titus en Hendrickje stichten evenwel een kunst handel, waarvoor Rembrandt sinds 1660 tegen ver goeding va nonderhoud en inwoning werkte. Hij verhuisde na de verkoop van zijn huis in de Breestraat naar de Rozengracht en bleef na de dood van Hendrickje vergeten achter met zijn dochtertje Cornelia. Nog zes jaar leefde hij daarop voor hij in grote armoede stierf en begraven werd in de Amsterdamse Westerkerk. Deze film is een geslaagde documentaire en ver diende de betoonde belangstelling ten volle. In de vooravond werd voor de jeugd een zeer* aan trekkelijke film gedraaid, n.l. het leven van Robinson Crusoë. Deze was gratis toegankelijk én trok derhalve heel wat opgetogen kijkers. Een waarlijk culturele middag en avond i DOllANE AMBTENAREN WAREN SMOKKELAARS TE GLAD AF. Een Belgische personenauto, bestuurd door zekere J. S. uit Gent zag zich in het begin dezer week ge noodzaakt in de nabijheid der Belgische grens, door de-activiteit va nde Nederlandse douane-ambtenaren, rechtsomkeert te te maken, waardoor de gerezen achterdocht onzer ambtenaren sterkte. Dit bleek dan ook niet zonder grond. In allerijl werden de nodige maatregelen getroffen en het gelukte aan de douane-ambtenaren uit Zuid- dorpe in de Prins Hcr.dr kstraat alhier de gesignaleer de wagen tot stilstand te brengen. Het onderzoek bleek zeer zeker de achtervolging dcor ed douane-ambtena-cn waard te zijn geweest, daar niet minder dan 525 kg roombcter aan de opper vlakkige opmerkzaamheid onttrekken zich in de auto bevond. Naturlij kwerd beslag gelegd op wagen en smokkelwaar en tegen de smokkelaar, die wel vlug geweest was, maar het toch tegen de act eve douaniers af moest leggen werd proces-verbaal opgemaakt. brengen. Neen, eigenlijk zou dat niet in de stad Nij megen zijn, maar in het o pslechts 1 ttele iklometers verwijderde dorpje Berg en Dal, dat blijkbaar al vroeg- t dig was vo gebo-k met zomergasten, maar in de stad zelf had hij onderdak gevond-n. Naar aanleiding van een advertentie ont-ing hij weldra de mededeling, dat pension Welgelegen voor de tijd van twee weken een kamer voor hem had gereserveerd. Veertien dagen maar, want langer duurde zijn vakantie jammer ge noeg niet Berg en Dal is met Nijmegen verbonden door ^en tramlijn. Deze eindigt bij het Hunnerpark in de stad en dat park ligt naast het Keizer Lodelijkplein. Het valt dus niet te verwonderen, dat André Boorneman over de naar dit plein leidende singel wandelde. Immers, Madeleine Uittenterpe had hem laten weten, dat 'Zij voornemens was, die middag de stad te be zoeken. Alleen 1 En André Boorneman was een goed verstaander. Nu begrijpt- men ook, waarom André Boorneman weinig geneigd was aandacht te schenken aan voorbij rijdende auto's, zelfs aan de luxueuze blauwe wagen, die bijna geluidloos over het wegdek gleed. Natuurlijk, hij kreeg even een vage indruk, toen de auto als een stille schaduw langs hem reed. Evenmin schonk hij er aandacht aan, toen de wagen een twintigtal meters verder stopte, vlak aa nde rand van het trottoir. En hij had er eerst geen erg in, dat iemand tegen hem sprak toen hij even later bij de stilstaande wagen was gekomen. „Monsier 1" riep een stem, zo dringend, dat zelfs André Boorneman er wel op letten moest. De bestuurder had de zijruit omlaag gedraaid en state zijn hoofd naar buiten. André keek in eeii zuide- lijfcijelaat, vrii donker, met zwarte ogen en een streepje turórde. Het was een eigenaardig gezicht, maar André POOLSE SCHEEPSBEMANNING BEZOCHT ONZE STAD. Dinsdag was door de bemanning van het Poolse schip „Edward Denbowski" dat bij de l'Azote ond;r onze gemeente gemeerd lag, het verzoek aan het ge meentebestuur gericht tot het bekomen van vergun ning voor het leggen van kransen bij het Poolse monument en op de graven der alhier ter aarde be stelde gesneuvelde Polen, teneinde daardoor hun na gedachtenis te eren. Deze geste vond natuurlijk de grootst mogelijke waardering bij het gemeentebestuur dat onmiddellijk de nodige maatregelen nam tot een waardige ontvangst van de Poolse zeelieden. De Poolse en Nederlandse kleuren werden aan de standaard gehesen bij het monument in de Zeestraat en verder werden toebereidselen gemaakt om de dele gatie die bestond uit officieren en bemanning van de Poolse koopvaarder met enig officieel vertoon te ont vangen. Bij het monument in de Zeestraat werd een prach tige krans met lelie's in de nationale kleuren van Polen neergelegd en verwijlde men enkele ogenblikken in eer biedige stilte. Hierop toog de deputatie naar de Algemene Begraaf plaats alwaar op de graven der Poolse vrijheidstrijders bloementuiltjes werden neergelegd. Door één der officieren werd grote erkentelijkheid uitgesproken aan het gemeentebestuur voor de wijze waarop de graven der gesneuvelden worden onder houden en verzorgd. Sprekende namens het gemeentebestuur beantwoord de de heer C. Smies als ambtenaar ter secretarie, deze spreker. Hij gaf te kennen dat het Axelse gemeente bestuur het onderhoud en de verzorging van de graven der voor onze vrijheid gevallenen beschouwt als een ereplicht. Zij gaven hun leven voor onze bevrijding en dit mag nooit worden vergeten. SHOW VAN HANDGEBREIDE DAMES KLEDING VOOR DE BOND VAN PLATTELANDSVROUWEN. De afdeling Axel van de Bond van Plattelandsvrou wen beleefde op de bovenzaal van „Het Centrum" weer een zeer mooie middag. Mevr. Maris mocht een zeer groot aantal dames verwelkomen, die ondanks het slechte weer toch aanwezig waren om de show Van handgebreide dameskleding te bezichtigen. Deze werd aangeboden door de N.V. Sajetfabrieken P.Clos Leembruggen te Leiden. Het was een genot de vele mooie jumpers, vesten, sporttruien, herentruien en ook kinderkleding te bewonderen. Wat was het een leuk gezich, die kleine meisjes trots te zien stappen in- hun mooie gebreide kleding. Deze meisjes waren dochter tjes van de leden. Nu, de moeders konden trots zijn op hun dochters. Ze deden het maar wat goed. Het waren al mannequins in de dop 1 Alle dames waren er opnieuw veer van overtuigd, dat er met wat wol en een paar breipennen heel Wat moois te vervaardigen is. Men kreeg zo het idee, dat er weer veel dames aan het breien zullen gaan. Mevr. Maris was de tolk van alle aanwezigen toen ze de heer Kuiper en de dames die deze show brachten dank bracht voor al het gebodene. 30 31 maartDr. C. A. Schiltma». Boorneman kon het, toen hij er later over dacht, niet met zichzelf over eens Worden, of het toebehoorde aan een Fransman want de man sprak Frans - of een Ita"aan, dan Wel aan een Hongaar. Wanneer men in gedachten is, valt het n'et gemak kelijk, zich snel te realiseren, wat iemand in een vreemde taal zegt, vooral wanneer het Frans is, dat met een keelklank gesproken wordt. Toch was André Boorneman voldoende bij om te begrijpen, dat de man in de auto de weg naar Berg en Dal vroeg, al sprak hij deze naam zonderling uit. Met enige woorden lichtte hij de vrager in, onderwijl onwillekeurig een vluchtige blik werpend in de wagen. Ten minste, van oorsprong was het een vluchtig; blik, maar toen werd hij wel gedwongen, oplettender te kijken, niet naar de bestuurder, die alleen op de voorste bank zat. Hij droeg een licht zomerpak cn alles wees er op, dat hij eerder eigenaar dan chauffeur van deze kostbare wagen was. Maar behalve zijn eigenaardig zuidelijk gezicht had hij weinig boeiends. Anders was het gesteld met een van de twee mensen die op de achterbank zaten. Aan de rechterzijde zat een man met een groot en rood hoofd, volkomen kaal. Alleen een glimp ving André Boorneman van dit hoofd op, dat op een vleesbol leek, die door zijn rondheid geen scherpe trekken had gekregen. Onmiddellijk dwaalde de aandacht af naar de derde persoon in de wagen, een jonge vrouw, die André Boorneman in een onderdeel van een seconde een zuidelijk visioen voor ogen toverde. Maar een moment had hij de gelegenheid naar haar te kijken. Duidelijk zag hij haar niet, maar wat hij zag, was voldoende om hem er van te overtuigen, dat zich daar een schoon heid bevond. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1957 | | pagina 2