AXELSE COURANT Even pronken met Neerland's veren. HERTZ, een der grondleggers voor een nieuwe tak van elektriciteitsleer. J. C. VINK Jaarverslao van de directie der Volkshnls- vestino en Ponwniivertaeid in Zeeland. Frankering bij abonnement. Axel ZATERDAG 2 MAART 1957 71e Jaargang No. 43 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDf 'E WOENSDAG EN ZATERDAG FIRMA Markt 12 AXEL. NATUURKUNDIG BAANBREKER WERD 100 JAAR GELEDEN GEBOREN. ELEKTRO - MAGNETISCHE GOLVEN NAAR HEM GENOEMD. Toen wij vanmorgen ons poortje uitfiets ten, zwaaide onze overbuurman tegen ons. Wij zagen ook zijn mond bewegen, maar hij had de wind tegen. Op dat moment schoot ons te binnen Dit is eigenlijk de primi tiefste vorm van draadloze telegrafie een tr primitieve vorm overigens, omdat een armzwaai dubbelzinnig kan betekenen ,,Ha, die Kees 1" even goed als „Loop naar de maan". De menselijke behoefte om ook op grote afstand van gedachten te wisselen werd dui zenden jaren vóór Christus al bevredigd door het seinen met fakkels. Lang voor Karl May brachten Indianen al over grote af standen mededelingen over door rook-sig- nalen, en nu nog gaan in de jungle nieuw tjes rond als lopende vuurtjes door tam-tam- gedreun. In Napoleons tijd werd de idee van de zwaaiende arm toegepast door semaforen met bewegelijke sein-arnien, die stonden op gesteld op heuvels, torens en molens en die in code-tekens berichten over heel Europa verspreidden. Al een halve eeuw vóór Napoleon echter hadden mannen als Winkler en Lesage ge probeerd seinen over tê brengen met behulp van elektrische stroom. Hun werk bleef een onvolmaakt pogen, tot in 1826 de Ameri kaanse kunstschilder Morse de oude ontdek king van Ampère, dat elektriciteit ook mag netische verschijnselen kan oproepen, toe paste om seinen door een draad te zenden en te ontvangen. Maar terwijl de mensheid nog „Hoe be staat hetliep te roepen over Morse's, door anderen nog veel verbeterde, draad-telegraaf waren aan vele univrsiteiten mannen der wetenschap al druk in de weer om de ver schijnselen van het elektro-magnetisme nog dieper te doorvorsen. In 1831 toonde de geniale Michael Fara day van Londen de verschijnselen der in ductie en der wisselwerkingen op afstand tussen elektriciteit en magnetisme aan. Hij al vermoedde, dat de wederkerige opwek king van krachten plaats vond door over dracht door een geheimzinnige stof, die hij diëlectricum" noemde. Evenals Faraday steunend en voortbou wend op vondsten van andere grote natuur onderzoekers, onthulde omstreeks 1873 de grote mathematicus Maxwell van Londen veel van het merkwaardige bijverschijnsel der elektriciteit, de „aktie op afstand" zon der zichtbare geleider. Ook Maxwell ver onderstelde nog een onzichtbare stof, welke warmte, licht en elektriciteit zou voortplan ten in golfbewegingen. Hij noemde deze stof „de aether",' welke veronderstelling later ge noemd zou worden „een verheven paradox, maar tegelijkertijd een welkome fictie". Onder vele andere bevestigden in 1875 proeven van Edison het bijverschijnsel, door deze „aetherische kracht" genoemd. Geniale veronderstellingen en bruikbare hypothesen waren er dus voldoende, maar het zou voorbehouden blijven aan Heinrich Rudolph Hertz om het ware wezen van „de geheimzinnige kracht" overtuigend aan te tonen en deze tevens bruikbaar te maken voor praktische toepassingen. Snelle carrière. Hertz werd geboren op 22 februari 1857, dat is nu dus een eeuw geleden. Heinrichs vader was een Hamburgse advocaat. In 1877 ging hij naar München om bouwkunde te studeren, maar ging weldra over op de natuurkunde, welke studie hij een jaar later voortzette te Brlijn als leerling van de be roemde physicus Hermann von Helmholtz, uitvinder o.a. van de oogspiegel en de elek tro-magnetische vihratie-microscoop. Onder Helmholtz' bezielende leiding steeg de ster van de toegewijde student snel. Hertz werd in 1885 hoogleraar aan de Technische Hogeschool van Karlsruhe, waar hij de doch ter van professor Doll huwde, hij promoveer de in 1880, werd assistent bij zijn leermeester daarna privaat-docent aan de universiteit van Kiel en werd in 1889 benoemd als op volger van de beroemde professor Clausius aan de universiteit van Bonn. Niemand kon toen vermoeden, dat deze formidabele na tuurvorser, die toen al wereldfaam genoot, binnen enkele jaren, op nieuwjaarsdag 1894, zou sterven aan de gevolgen van een bloed vergiftiging. De aansporing van zijn grote leraar Helm holtz om deel te nemen aan een prijsvraag van de Duitse Academie voor Wetenschap pen vormde de aanleiding tot de ontdekking van Hertz, dat „de geheimzinnige kracht" te danken was aan het uitstalingsvermogen der elektriciteit, welke stralingen zich in golf bewegingen voortplanten in de vrije ruimte. Helmholtz zelf had al jaren lang onder zoekingen verricht op optisch en akoestisch gebied, had op grond daarvan een klankleer ontworpen, was er in geslaagd de werking van het z.g. „labyrinth" in het menselijk oor te verklaren en was met dat alles diep door gedrongen in het vraagstuk van de trillings verschijnselen en de voortplanting van licht, warmte en geluid. Toen dan ook genoemde academie wilde weten of de elektrische en magnetische krachten tijd nodig hadden voor hun ver spreiding en of deze zich inderdaad voort plantten in golf-bewegingen, zoals o.a. Max well en Thompson op wijsgerige en wis kundige gronden al hadden verondersteld, drong Helmholtz bij zijn student er op aan, dat deze door natuurkundige proeven het bewijs daarvan zou leveren. In het jaar van de prijsvraag, 1879, slaag de Hertz er nog niet in, een apparaat te vinden, dat trillingen van een voldoende hoge frequentie kon voortbrengen. Pas zeven jaar later lukte hem dat, door gebruik te maken van een inductie-klos van zijn be kende landgenoot Ruhmkorff, waarvan de vonkverschijnselen de gewenste trillingen opleverden. Eerste radiozender. Met zo'n „Ruhmkorff'-klos als voorbeeld ontwikkelde hij een verbeterde vonkenop- wekker, welke in beginsel de eerste radio zender genoemd kan worden, de z.g. „oscil lator" en een „resonator", welke de uitge zonden stralingen aantoonde. Het was een cirkelvormige draad, door een kleine ver anderlijke luchtspleet onderbroken, welke, in de nabijheid van een vonkenbaan van de „oscillator", ging „mee "-vonken. Met deze uiterlijk simpele, doch geniaal bedachte toestelletjes slaagde Hertz er niet alleen in Maxwell's „werking op afstand" zichtbaar te maken, doch tevens aan te tonen, dat de elektro-magnetische stralings energie zich voortplantte in golf-bewegingen zonder medium, doch in de vrije ruimte en dat deze elektro-magnetische golven de zelfde eigenschappen vertonen als andere natuurlijke stralingsverschijnselen, zoals het licht en 'de warmte. Hertz zelf vond voor zijn „Hertz"-golven een voortplantingssnel- heid van plm. 200.000 km. per seconde, wel ke berekening later door Sarasin en De la Kive zou worden gecorrigeerd tot 300.000 km. per seconde aldus nagenoeg gelijk aan de snelheid van het licht. Met het aantonen van het elektro-mag netische golfverschijnsel werd Hertz een der grondleggers voor een geheel nieuwe tak van de elektriciteitsleer, waarvan de prak tische uitwerkingen binnen enkele decennia zouden voeren tot de ontwikkeling van de draadloze telegrafie en de radio. Anderen bouwden voort. Toen Marconi in Hertz' sterfjaar een ar tikel van diens hand onder het oog kreeg, werd bij deze voor het eerst de idee ge boren, de „Hertz"-golven te gebruiken als draagsters van telegrafische seinen. Bij zijn proeven om de elektro-magnetische stralin gen te versterken en te richten maakte hij gebruik van Hertz' beginselen omtrent zend-, antenne- en ontvangst-apparatuur en de vele verbeteringen daarvan, uitgevonden door Hertz' wetenschappelijke erfgenamen, als Preece, Branley, Slaby, Fleming, Righi, Hea- viside, Lodge en Tesla verbeteringen, die Marconi op zijn beurt sterk verbeterde en aanvulde met nieuwe vindingen, waaraan wij ten slotte onze radio te danken hebben. Hertz' naam is vereeuwigd in de naam van de eenheid, waarin het aantal trillingen per seconde van wisselstroom wordt uitge drukt het aantal „hertz". Het aantonen der elektro - magnetische golven was het uiterlijke hoogtepunt van Hertz' loopbaan, omdat het aanspreekt door zijn verbluffende praktische toepassingen, maar niet minder geniaal zijn Hertz' onder zoekingen en vondsten geweest op de ge bieden van het licht-elektrisch effect, de elasticiteits-theorie en de mechanica. Maar boven alle wetenschappelijke roem van deze grote baanbreker van de moderne natuurkunde verdient bewaard te worden het getuigenis over hem van zijn grote leer meester, die hem, enkele maanden na zijn te vroege verscheiden, in het graf zou vol gen „Met hem verdwijnt niet alleen een man met grote kennis, maar tevens een edel mens een trouwe vriend voor zijn vrien den een eerbiedwaardig leraar voor zijn studenten en een liefderijk echtgenoot en vader voor zijn gezin". HALF MILLIOEN RIJWIELEN PER JAAR. Nu in het Amsterdamse R.A.I.-gebouw de schijnwerpers zo strelend gericht worden op de motorrijwielen, de scooters en de brom fietsen. willen wij even de Nederlandse rij wielen in het zonnetje zetten als een soort voorschot op de grote rijwieltentoonstelling, welke in het najaar in het genoemde gebouw zal worden gehouden. De nationale rijwielindustrie produceert een jaarlijks gemiddelde van 500.000 fietsen (traprijwielen dus). Zij voorziet daarmee on geveer 95% van de eigen markt, omdat de Nederlander bij voorkeur op een Nederland se fiets rijdt. Hoewel het nooit in statistieken is vastgelegd, wordt geschat dat de helft der bevolking een fiets heeft, zodat er tenminste over het gehele land 5y2 millioen rijwielen in gebruik zijn. Theoretisch gesproken zou dus iedere wielrijder, gezien de omvang van de jaarlijkse produktie der rijwielindustrie, om en nabij de tien jaar moeten wachten voor hij „aan de beurt" is voor een nieuwe fiets. Vanzelfsprekend is de kwaliteit der vaderlandse tweewielers berekend op een aanmerkelijk langere duur. Toch zijn er ge noeg mensen die zich iedere twee jaar een fiets aanschaffen. Anderen echter doen wel 25 jaar en langer met hun karretje. Met Engeland en Frankrijk staat Neder land aan de top der rijwiel-producerende landen. „Dutch quality" (Hollandse kwali teit) is ten aanzien van fietsen zelfs een be grip geworden in de wereld. Er zijn Ame rikaanse rijwielfabrikanten die hun eigen merken aanprijzen met „real Dutch quality hetgeen dus zoveel wil zeggen als ze zijn net zo goed als die van Nederland. Vooral na 1945 zijn de gezamenlijke grote Nederlandse rijwielfabrieken (25) zich gaan toeleggen op het opvoeren van de kwaliteit op wetenschappelijke basis. Uit dat streven is RAI-TNO ontstaan, een samenwerking van de Nederlandse Vereniging „De Rij wiel- en Automobiel-industrie en het Insti tuut voor Toegepast Natuurwetenschappe lijk Onderzoek. Strikt genomen bestaat de rijwielindustrie behalve uit een aantal fabrieken (welke zelf frames bouwen en rijwielen compleet mon teren) ook, uit montage-inrichtingen en fra mebouwerijen. De laatste maken uitsluitend frames, welke in hoofdzaak veerkocht wor den aan de montage-inrichtingen. Deze ko- De op 1 maart 1956 ingevoerde wijziging in het ministerieel beleid ten aanzien van de subsidiëring van de woningbouw heeft voor Zeeland zeer gunstige resultaten opgeleverd. Een groot aantal woningen boven het voor dien geldende richtcontingent kon in uit voering worden genomen, terwijl op 31 de cember 1956 een nog groter aantal in een gevorderd stadium van voorbereiding was. Dit optimistische geluid weerklinkt in het jaarverslag over 1956 van de Directie van de Volkshuisvesting en de Bouwnijverheid in deze proivneie. Het aanta lwoningene dat in 1956 gereed kwam, was belangrijk hoger dan het jaar daarvoor .Er kwamen in Zeeland 2090 wo ningen klaar tegen 1708 In 1955. Men moet tot 1949 teruggaan om een hoger cijfer voor deze provincie aan te treffen. Sluimerende bouwcapaciteit. De hoofdingenier-directur van de Volks- huisvsting en de Bouwnijverheid in Zeeland is echter van mening, dat met het bereikte bouwcijfer nog niet alle sluimerende bouw capaciteit voor de woningbouw is benut. In 1956 werd door vele particulieren premie voor het bouwen van woningen aange vraagd. Het nieuwe goedkeurings- en sub sidiebeleid voor de woningbouw heeft aan vele particulieren, die anders lang moesten wachten, en kans gegeven tot snellere bouw te geraken. Voor 263 woningen werd sub sidie toegezegd op grond van de regeling voor halve premie. De voorlopige uitslag van de woningtel ling heeft voor Zeeland een tekort van 2600 woningen uitgewezen. Daarnaast zullen op korte termijn echter ongeveer 1800 noodwo ningen moeten worden vervangen, terwijl ook circa 300 krotwoningen op vervanging wachten. Er werden in het afgelopen jaar iin Zeeland 72 woningen onbewoonbaar ver klaard. Van 12 reeds eerder onbewoonbaar verklaar de woningen werd als gevolg van het woningtekort geadviseerd de ontrui mingstermijn te verlengen. Noodwoningen gesloopt. In acht gemeenten werden in totaal 124 noodwoningen verkocht en gesloopt. Voor de bouw van 39 woningen werd boven de premie met jaarlijkse bijdrage een toeslag voor krotopruiming toegezegd. Er kwamen in 1956 in Zeeland 32 zelf standige woningen voor bejaarden tot stand. In Goes kwam een pensiontehuis voor be jaarden met een capaciteit van 56 bedden gereed en te Vlissingen werd met de bouw van een pensiontehuis voor 152 bedden an nex 48 zelfstandige woningen voor bejaarden begonnen. Subsidie werd toegezegd voor de ver betering van 780 woningen en voor de splitsing van 21 woningen. In 1956 werd de financiering geregeld van 649 herbouwgevallen en wel voor 545 woningen en 104 bedrijven. Er werden 326 aanvragen voor financiering van herstel van •oorlogsschade afgedaan. Van 201 aanvragen voor herbouw op grond van de wet op de watersn'oodschade 1953 werd de financiering geregeld. Van de 229 geschenkwoningen, welke aan particu lieren werden toegewezen, zijn èr in het af gelopen jaar 153 ,in eigendom overgedragen. Wat het herstel van de oorlogsschade aan boerderijen aangaat kan wordert gemeld, dat in 1956 de bouw van 23 boerderijen werd aanbesteed. Voorts werd het herstel of de nieuwbouw van 51 door de ramp van 19o3 getroffen boerderijen aanbesteed, waarvan 45 op Schouwen en Duiveland. pen ook alle verdere onderdelen van ande ren en monteren die dan tot een eenheid. Van rijw'ielfabriek is evenwel eerst sprake wanneer in het bedrijf zelf frames- en even tueel ook andere onderdelen worden ge maakt en deze afgemonteerd worden tot vol waardige fietsen. De personeelsterkte der fabrieken schom melt om de 4500 man en de totale produktie- waarde van rijwielen omtrent de 120D00. per jaar. De Nederlandse rijwielindustrie is sterk afhankelijk van toeleveranciers. Over het algemeen worden haar orders in eigen land geplaatst. Buismateriaal, banden, jas- beschermers, zadels, lampen, bellen, ketting- kasten, naven, remmen, pompen, kettingen en sloten zijn voorbeelden van productie welke door andere bedrijven moeten worden ge leverd. De rijwielindustrie is bijna een eeuw •oud en heeft in die lange tijd veel bijge dragen tot de ontwikkeling van de Neder landse economie. ABONNEMENTSPRIJS: Lotte nummert 6 cent Kwartaal-abonnement t Axel binnen de kom f 1,33 Andere plaataen 11,75 Buitenland I 2,00 Druldcer UitgeefsterFIRMA J. C. VINK Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Til. 0 1155-646 HoofdredactieJ. C. VINK ADVERTENTIEPRIJS: 8 cent per m.m. Bil contracten belangrijke reductie, lap «onden Mededelingen 20 cent per m.m. Klelnv kdvertentlën (maximum 6 regels) 1-5 regels 70 cent iedere regel meer 12 cent extra. Een Nederlandse fiets op het punt door de lucht te worden verzonden naar de Verenigde Staten.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1957 | | pagina 1