AXELSE COURANT
n.Io«ffrif»«e •«*dedeU"ê
e'Z'L7f
1I
lllP
1
r
HAM
wijding, «e -»«»rUaen pi»»™ 'l.t*
Ui«
Pré
m
kmltT NYLONS
V C. Willemsen, Noordstr. 39, Axel J
Frankering bij abonnement, Axel
WOENSDAG 12 DECEMBER 1956
71e Jaargang No. 21
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
ONREGELMATIG, maar steeds VOL AANTREKKELIJKE AANBIEDINGEN verschijnt gratis en huis aan huis in de gemeenten
AXEL, ZUIDDORPE, KOEWACHT, OVERSLAG, SINT JANSTEEN, ZAAMSLAG, SLUISKIL, WESTDORPE EN
SAS VAN GENT dit SPECIALE
UIT ONZE OMGEVING
AXEL
wm
wche Persil Wl- 3
„el en vauon,» uitvoering V»?
aanverleenf- PPn satnensverlung
in,..ob«ptd«-^V»"
b^::— r"P" volledig inlicbteni b.»
llf
- j
passend en verrassend elegant
VERSCHIJNT IEDERE WOENSDAG EN ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 6 cent
Kwartaal-abonnement i
Axel binnen de kom 11,55 Andere plaatsen f 1,75
Buitenland f 2,00
Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK
Red. en Adm.: Axel, Markt 12, T3l. 0 11 SS-646
Hoofdredactie: J. C. VINK
ADVERTINTIEPKIJS8 cent per m.m.
Bij contracten belangrijke reductie.
Im» «onden Mededelingen 20 cent per m.m.
Klein,. Idvertentiën (maximum 6 regels) 1-5 regels
70 cent iedere regel meer 12 cent extra.
ECLAME-BLAD
ONTWIKKELINGS- EN ONTSPANNINGS
AVOND CHR. BOEREN- ORGANISATIES.
[Vrijdagavond vond in „Het Centrum" de jaarlijkse
Llturele ontspannings- enontwikkelingsavond plaats
pder de gezamenlijke leiding van de vier Chr. orga-
isatie's in de agrarische sector, te weten Boeren en
jngere boeren, benevens plattelandsvrouwen en -meis
je Zowel uit Oos als West Zeeuwsch-Vlaanderen.
De zaal was vrijwel geheel bezet met belangstellende
den en huisgenoten toen de heer C. de Putter in zijn
ïigheid van C.B.T.B.-voorzitter de aanwezigen
velkomde en hen verzocht gemeenschappelijk te
ngen Psalm 119 1, waarna hij een schriftgedeelte
orlas uit Mattheüs 7 en vervolgens voorging in
In zijn beknopt openingswoord zei de praeses dat
in weerwil van de sombere tijdsomstandigheden
wel goed is een avond als deze te organiseren,
p men gezamenlijk het grote voorrecht mag be
en dat wij instede van verdrukking of vervolging
moeten lijden, nog in vrijheid mogen samen zijn.
ir .wees hierbij terloops op de vele moeilijkheden,
dit jaar in de landbouwsector zijn gerezen. In dit
lerband begroette hij inzonderheid ir. Haenen, de nog
laar kortelings hier ter plaatse gevestigde nieuwe
kslandbouwconsulent, van wie hij de indruk heeft dat
n volledige werkzaamheid zich zal richten op een
htmatige behandeling van rijzende moeilijkheden of
oblemen en de agrarische belangen in het algemeen.
Hierop traden de Oost Zeeuwsch-Vlaamse „Polder-
isjes", gezeten rondom een fantastisch lichtend
mpvuur op met een keur van nieuwe liedjes en
nelodietjes, waarmd zij fleur en warmte schonken aan
inzet van het programma.
Leden van de jongeren-organisaties gaven daarop
n vertolking ten beste van een geestig-komisch ge-
ïte klucht, onder de titel ,,Op School die aanleiding
lerd voor vrolijkheid.
i Intussen was de heer A. Wildeman uit Winterswijk
Ier vergadering gekomen, die zou spreken over
De Chr. plattelandsjeugd temidden van de
hedendaagse maatschappij.
Deze achtte dit onderwerp uitermate actueel, wijl
iet de belangstelling heeft van psychologen zowel als
iaedagogen en het zowel de kerk, als de politici in
«roering brengt. En wel op zodanige manier, dat de
eugdzorg een speciale tak geworden is van aanhou
dende aandacht van een onzer departementen. Zonder
lich te willen voegen bij hen die bij voorkeur over de
nassa- of „asfalt"-jeugd spreken en in weerwil van
al van klachten, niet nader de jongeren in bepaalde
dassen te willen rangschikken, komt hij tot de con
clusie dat de hedendaagse jeugd niet slechter is dan
die van 50 of 100 jaar geleden. Hij meent zelfs dat
de tegenwoordige generatie opener, eerlijker en on-
ievangener, scherper van oordeel is dan voorheen
Daarbij wijst hij op de jeugd van Boedapest, waar
deze ondanks meer dan tienjarige infectie door het
:ommunisme in verzet kwam en zij het was, die
de tanks van de verdrukkers bestormde. Hieruit blijkt
eens te meer wat een kracht er kan uitgaan van een
jeugd, die volgens een belijdenis leeft en Jezus door
hun handel en wandel verkiezen na te volgen en het
evangelie uit te dragen in een wereld die in schuld
verzonken ligt.
WSgSSM
fif:
Gtoot is va:
aU de licMe en toe-
tocli
ku„„.n diWiiV. «1»w Qok worden lU* doel-
door gek"* 6e"" te brengen von, b».»„
gevormd om ge 'n ï0fken die ons hikking te ste en.
bebb
fancy-fairs en
Voor zover mogelijk
i,et denkbeeld een
Dit bracht ons op anisaties
Hetgeen betekent.
en ons en
Hieruit vcerd ons
Vcrcni-
tussen
Hovengenoe
Q" geboTen,
-
Dit
comité's,
VerenigingsPla
enz. op
snelle vtijze g'
vercnigingen'
- - bestemd vo« de be-
;elden te n.l. belangd
«II
dit VerenigmgsP versterkt worden.
willen «ij U ^;e,lerb»nUwk..p«'»- cb. ft-
eerderU «P d«^:d:,. te brijgr *•-»»
U behoeft .leebt «„.terdnm
Maatscbapp1] 1
volledige inlichtingen-
VerenigingsP1""
die tot
dusverre op
andere vbjze
verden beste'
ed.
aan
ï;a
•v:
..v, -
S:vi> ;i
nemende verstarring en ontbinding, door de invloed
van de wereldstad op het platteland, met haar verval
van godsdienst en traditie en de voorzegde ten onder
gang neigende Westerse beschaving, is daarin het
hoofdthema. De doodmoe geworden wereld, die in het
bekende boek „Het 25ste uur" gekwalificeerd wordt
als het tijdperk van de „robots".
Spr .herinnert aan het woord van Dostojewsky, die
eenmaal te kennen gaf het entreebiljet van zijn leven
aan God terug te willen geven. Het recht struikelt in
L i
i v j-
In alle soorten en maten verkrijgbaar bij
Spr. ontveinst zich niet dat deze wereld niet meer
in de „gezapige" tijd van trekschuit en diligence leeft.
H ijgeeft zich rekenschap van twee achter ons lig
gende wereldoorlogen in een tijd van 25 jaar. Hij
citeert het negen maal vertaalde werk van prof.
Huizinga „In de schaduw van morgen alsmede dat
van de Duitse geschiedsfilosoof O. Spengler „De mens
en de techniek". Het is beangstigend kennis te moeten
nemen van het vreselijke pessimisme dat de grondtoon
van dit laatste werk vooral ademt. De toe-
de straten, het onrecht wordt regel. Temidden van de
dansende jeugd en de moderne speelfilm is er een
beeld van verwording in een wereld waarin de hoera-
stemming toeneemt en men zich vertrouwd begint te
maken met een derde wereldoorlog.
Te midden van deze verontrustende tekenen wees
spr. op de wereldgelijkvormigheid die volgens hem
een meten is met een maatstaf van de in zonde ge
vallen mens. Als antwoord op de vraag wat wij van
ons leven maken als Christenen, wijst hij de weg naar
het boek der boeken, de Bijbel.
Het gaat er maar om of wij daartoe de moed, durf
en wijsheid nog bezitten en geen levenspessimisten zijn
geworden, ook al zijn wij volgens Romeinen 8 12
allen schuldenaars.
Jezus Christus had het leven lief omdat hij God
lief had. Voor de pessimist gaat dat niet, maar voor
ons zij dit leven een gave
Naar het woord van Calvijn zien wij de majesteit
hiervan te weinig. Tastend en zoekend, maar bovenal
biddend zullen wij de stijl moeten vinden, in deze
moderne wereld van vandaag. Als echte Christenen
voor onze Koning levend en strijdend zullen wij in
kerk en staat en maatschappij een verwarmende blijd
schap uitstralen. Zo dienen wij zoekend de wereld in
te trekken. Levende in het gezin bij de geopende bijbel,
doch ook in kerk en chr. organisatie elkander steu
nenden en de moedelozen opzoekende.
Het zal niet gaan daarbij in Zeeuwsch-Vlaanderen
te blijven. De éénwording van Europa, door de Kolen-
en Staal Gemeenschap en Euratoom als belangrijkste
symptomen hiervan door het westen gesticht, teneinde
een dam op te werpen tegen de vloed uit het Oosten,
zijn grote en zware taken. Vooral voor de jeugd
In dit jaar maakte spr. een conferentie mede van de
Christen-jongeren te Straatsburg en daar werden met
grote ernst de tegenwoordige vraagstukken met elkaar
besproken en kwam men tot de overtuiging dat de
fatale principes van het 25ste uur niet tot richtsnoer
voor ons kunen worden genomen. De mens als beeld
drager Gods heeft een hogere roeping Oo kde platte
landsjeugd ,die niet vand'Ee tot Hontenisse ,doch over
de grenzen heen het Christelijke woord en ook de
daad dient te stellen. Maar ook het leven te leren
zien vanuit het eeuwigheids-perspectief. Daarom zij
het motto voor U Voorwaarts Luctor et Emergo
Aldus eindigde spr. zijn hooggestemde rede, die wel
het hoogtepunt van deze avond vormde en dan ook
met warm applaus werd onderstreept.
Zowel voor als na de pauze volgde daarop het
optreden van het duo Peter Ruijf en Janny Mulder
uit Dedemsvaart.
Voor de pauze bracht dit kunstzinnig tweetal enige
ernstige fragmenten proza en poëzie ten gehore, waar
in belijden, strijd en geloof op pakkende wijze werden
vertolkt.
Na de pauze stond het slot van de avond onder
leiding van deze twee artisten meer in het teken van
de humor en ontspanning. Een zeer gevarieerd pro
gramma op declamatorisch gebied werd door déze
artisten ten gehore gebracht. Beiden toonden daarbij
een veelzijdigheid van talent, die telkens een verdiend
applaus uitlokte.
Nadat ds. F. L. Schalkwijk uit Hoek aan het einde
met een kort slotwoord deze geslaagde avond had be
sloten en de aanwezigen verzocht als slotzang staande
te zingen „Gelooft zij God", trad de heer C. de Putter
nog eens naar voren om een dankwoord te richten tot
alle medewerkenden aan het welslagen van deze bijeen
komst, waarna hij ds. Schalkwijk verzocht te sluiten
met dankgebed.
Geneest ruwheid en schraalheid