AXELSE COURANT n.Io«ffrif»«e •«*dedeU"ê e'Z'L7f 1I lllP 1 r HAM wijding, «e -»«»rUaen pi»»™ 'l.t* Ui« Pré m kmltT NYLONS V C. Willemsen, Noordstr. 39, Axel J Frankering bij abonnement, Axel WOENSDAG 12 DECEMBER 1956 71e Jaargang No. 21 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN ONREGELMATIG, maar steeds VOL AANTREKKELIJKE AANBIEDINGEN verschijnt gratis en huis aan huis in de gemeenten AXEL, ZUIDDORPE, KOEWACHT, OVERSLAG, SINT JANSTEEN, ZAAMSLAG, SLUISKIL, WESTDORPE EN SAS VAN GENT dit SPECIALE UIT ONZE OMGEVING AXEL wm wche Persil Wl- 3 „el en vauon,» uitvoering V»? aanverleenf- PPn satnensverlung in,..ob«ptd«-^V»" b^::— r"P" volledig inlicbteni b.» llf - j passend en verrassend elegant VERSCHIJNT IEDERE WOENSDAG EN ZATERDAG ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 6 cent Kwartaal-abonnement i Axel binnen de kom 11,55 Andere plaatsen f 1,75 Buitenland f 2,00 Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK Red. en Adm.: Axel, Markt 12, T3l. 0 11 SS-646 Hoofdredactie: J. C. VINK ADVERTINTIEPKIJS8 cent per m.m. Bij contracten belangrijke reductie. Im» «onden Mededelingen 20 cent per m.m. Klein,. Idvertentiën (maximum 6 regels) 1-5 regels 70 cent iedere regel meer 12 cent extra. ECLAME-BLAD ONTWIKKELINGS- EN ONTSPANNINGS AVOND CHR. BOEREN- ORGANISATIES. [Vrijdagavond vond in „Het Centrum" de jaarlijkse Llturele ontspannings- enontwikkelingsavond plaats pder de gezamenlijke leiding van de vier Chr. orga- isatie's in de agrarische sector, te weten Boeren en jngere boeren, benevens plattelandsvrouwen en -meis je Zowel uit Oos als West Zeeuwsch-Vlaanderen. De zaal was vrijwel geheel bezet met belangstellende den en huisgenoten toen de heer C. de Putter in zijn ïigheid van C.B.T.B.-voorzitter de aanwezigen velkomde en hen verzocht gemeenschappelijk te ngen Psalm 119 1, waarna hij een schriftgedeelte orlas uit Mattheüs 7 en vervolgens voorging in In zijn beknopt openingswoord zei de praeses dat in weerwil van de sombere tijdsomstandigheden wel goed is een avond als deze te organiseren, p men gezamenlijk het grote voorrecht mag be en dat wij instede van verdrukking of vervolging moeten lijden, nog in vrijheid mogen samen zijn. ir .wees hierbij terloops op de vele moeilijkheden, dit jaar in de landbouwsector zijn gerezen. In dit lerband begroette hij inzonderheid ir. Haenen, de nog laar kortelings hier ter plaatse gevestigde nieuwe kslandbouwconsulent, van wie hij de indruk heeft dat n volledige werkzaamheid zich zal richten op een htmatige behandeling van rijzende moeilijkheden of oblemen en de agrarische belangen in het algemeen. Hierop traden de Oost Zeeuwsch-Vlaamse „Polder- isjes", gezeten rondom een fantastisch lichtend mpvuur op met een keur van nieuwe liedjes en nelodietjes, waarmd zij fleur en warmte schonken aan inzet van het programma. Leden van de jongeren-organisaties gaven daarop n vertolking ten beste van een geestig-komisch ge- ïte klucht, onder de titel ,,Op School die aanleiding lerd voor vrolijkheid. i Intussen was de heer A. Wildeman uit Winterswijk Ier vergadering gekomen, die zou spreken over De Chr. plattelandsjeugd temidden van de hedendaagse maatschappij. Deze achtte dit onderwerp uitermate actueel, wijl iet de belangstelling heeft van psychologen zowel als iaedagogen en het zowel de kerk, als de politici in «roering brengt. En wel op zodanige manier, dat de eugdzorg een speciale tak geworden is van aanhou dende aandacht van een onzer departementen. Zonder lich te willen voegen bij hen die bij voorkeur over de nassa- of „asfalt"-jeugd spreken en in weerwil van al van klachten, niet nader de jongeren in bepaalde dassen te willen rangschikken, komt hij tot de con clusie dat de hedendaagse jeugd niet slechter is dan die van 50 of 100 jaar geleden. Hij meent zelfs dat de tegenwoordige generatie opener, eerlijker en on- ievangener, scherper van oordeel is dan voorheen Daarbij wijst hij op de jeugd van Boedapest, waar deze ondanks meer dan tienjarige infectie door het :ommunisme in verzet kwam en zij het was, die de tanks van de verdrukkers bestormde. Hieruit blijkt eens te meer wat een kracht er kan uitgaan van een jeugd, die volgens een belijdenis leeft en Jezus door hun handel en wandel verkiezen na te volgen en het evangelie uit te dragen in een wereld die in schuld verzonken ligt. WSgSSM fif: Gtoot is va: aU de licMe en toe- tocli ku„„.n diWiiV. «1»w Qok worden lU* doel- door gek"* 6e"" te brengen von, b».»„ gevormd om ge 'n ï0fken die ons hikking te ste en. bebb fancy-fairs en Voor zover mogelijk i,et denkbeeld een Dit bracht ons op anisaties Hetgeen betekent. en ons en Hieruit vcerd ons Vcrcni- tussen Hovengenoe Q" geboTen, - Dit comité's, VerenigingsPla enz. op snelle vtijze g' vercnigingen' - - bestemd vo« de be- ;elden te n.l. belangd «II dit VerenigmgsP versterkt worden. willen «ij U ^;e,lerb»nUwk..p«'»- cb. ft- eerderU «P d«^:d:,. te brijgr *•-»» U behoeft .leebt «„.terdnm Maatscbapp1] 1 volledige inlichtingen- VerenigingsP1"" die tot dusverre op andere vbjze verden beste' ed. aan ï;a •v: ..v, - S:vi> ;i nemende verstarring en ontbinding, door de invloed van de wereldstad op het platteland, met haar verval van godsdienst en traditie en de voorzegde ten onder gang neigende Westerse beschaving, is daarin het hoofdthema. De doodmoe geworden wereld, die in het bekende boek „Het 25ste uur" gekwalificeerd wordt als het tijdperk van de „robots". Spr .herinnert aan het woord van Dostojewsky, die eenmaal te kennen gaf het entreebiljet van zijn leven aan God terug te willen geven. Het recht struikelt in L i i v j- In alle soorten en maten verkrijgbaar bij Spr. ontveinst zich niet dat deze wereld niet meer in de „gezapige" tijd van trekschuit en diligence leeft. H ijgeeft zich rekenschap van twee achter ons lig gende wereldoorlogen in een tijd van 25 jaar. Hij citeert het negen maal vertaalde werk van prof. Huizinga „In de schaduw van morgen alsmede dat van de Duitse geschiedsfilosoof O. Spengler „De mens en de techniek". Het is beangstigend kennis te moeten nemen van het vreselijke pessimisme dat de grondtoon van dit laatste werk vooral ademt. De toe- de straten, het onrecht wordt regel. Temidden van de dansende jeugd en de moderne speelfilm is er een beeld van verwording in een wereld waarin de hoera- stemming toeneemt en men zich vertrouwd begint te maken met een derde wereldoorlog. Te midden van deze verontrustende tekenen wees spr. op de wereldgelijkvormigheid die volgens hem een meten is met een maatstaf van de in zonde ge vallen mens. Als antwoord op de vraag wat wij van ons leven maken als Christenen, wijst hij de weg naar het boek der boeken, de Bijbel. Het gaat er maar om of wij daartoe de moed, durf en wijsheid nog bezitten en geen levenspessimisten zijn geworden, ook al zijn wij volgens Romeinen 8 12 allen schuldenaars. Jezus Christus had het leven lief omdat hij God lief had. Voor de pessimist gaat dat niet, maar voor ons zij dit leven een gave Naar het woord van Calvijn zien wij de majesteit hiervan te weinig. Tastend en zoekend, maar bovenal biddend zullen wij de stijl moeten vinden, in deze moderne wereld van vandaag. Als echte Christenen voor onze Koning levend en strijdend zullen wij in kerk en staat en maatschappij een verwarmende blijd schap uitstralen. Zo dienen wij zoekend de wereld in te trekken. Levende in het gezin bij de geopende bijbel, doch ook in kerk en chr. organisatie elkander steu nenden en de moedelozen opzoekende. Het zal niet gaan daarbij in Zeeuwsch-Vlaanderen te blijven. De éénwording van Europa, door de Kolen- en Staal Gemeenschap en Euratoom als belangrijkste symptomen hiervan door het westen gesticht, teneinde een dam op te werpen tegen de vloed uit het Oosten, zijn grote en zware taken. Vooral voor de jeugd In dit jaar maakte spr. een conferentie mede van de Christen-jongeren te Straatsburg en daar werden met grote ernst de tegenwoordige vraagstukken met elkaar besproken en kwam men tot de overtuiging dat de fatale principes van het 25ste uur niet tot richtsnoer voor ons kunen worden genomen. De mens als beeld drager Gods heeft een hogere roeping Oo kde platte landsjeugd ,die niet vand'Ee tot Hontenisse ,doch over de grenzen heen het Christelijke woord en ook de daad dient te stellen. Maar ook het leven te leren zien vanuit het eeuwigheids-perspectief. Daarom zij het motto voor U Voorwaarts Luctor et Emergo Aldus eindigde spr. zijn hooggestemde rede, die wel het hoogtepunt van deze avond vormde en dan ook met warm applaus werd onderstreept. Zowel voor als na de pauze volgde daarop het optreden van het duo Peter Ruijf en Janny Mulder uit Dedemsvaart. Voor de pauze bracht dit kunstzinnig tweetal enige ernstige fragmenten proza en poëzie ten gehore, waar in belijden, strijd en geloof op pakkende wijze werden vertolkt. Na de pauze stond het slot van de avond onder leiding van deze twee artisten meer in het teken van de humor en ontspanning. Een zeer gevarieerd pro gramma op declamatorisch gebied werd door déze artisten ten gehore gebracht. Beiden toonden daarbij een veelzijdigheid van talent, die telkens een verdiend applaus uitlokte. Nadat ds. F. L. Schalkwijk uit Hoek aan het einde met een kort slotwoord deze geslaagde avond had be sloten en de aanwezigen verzocht als slotzang staande te zingen „Gelooft zij God", trad de heer C. de Putter nog eens naar voren om een dankwoord te richten tot alle medewerkenden aan het welslagen van deze bijeen komst, waarna hij ds. Schalkwijk verzocht te sluiten met dankgebed. Geneest ruwheid en schraalheid

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1956 | | pagina 1