AXELSE COURANT Israël naar Egypte. De ,Brandweermannen der Oceanen' J. C. VINK Vooi* Uw handen Frankering bij abonnement. Axel ZATERDAG 10 NOVEMBER 1956 71e Jaargang No. 12 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDEkE WOENSDAG EN ZATERDAG Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tol. 0 1155-646 HoofdredactieJ. C. VINK FIRMA Markt 12 AXEL. Ideaal voor ieder die brieven schrijft De Israëli's hebben gehandeld volgens het principe dat de beste verdediging gelegen in de aanval. Zij zijn opnieuw de woestijn ingetogen en hebben de strijd aanvaard met de aloude tegenstanderEgypte Heel de geschiedenis en de religie van Israël zijn doortrokken van de herinnering aan Egyptische slavernij. De wet der tien geboden begint al met de woorden „Ik ben de Heer, Uw God, die U uit Egypteland, het diensthuis, heb uitgeleid." Het Paas feest herinnert aan de dag, waarop de Is raëlieten de slavernij in het land der Farao's verlieten, het Loofhuttenfeest aan de tijd die zij, wonende in tenten, hebben doorge bracht in dezelfde woestijn welke de leger scharen van Israël thans opnieuw zijn inge trokken om af te rekenen met de tegen stander Egypte Toch is het niet het „oud zeer" uit die verre geschiedenis, dat de Israëli s aandrijft tot wraak. Het zijn zeer actuele tegenstel lingen, het is een acute bedreiging, die de „moderne Jozua", premier David Ben Goe- rion, deed besluiten de eerste slag toe te brengen, liever dan toe te zien hoe de vijand zijn eigen land binnentrok. Het is een geliefkoosde krijgskundige stelling, dat men zoveel mogelijk moet proberen de strijd te voeren in het land van de vijand Nieuw tegen oud. Het Israëlische volk heeft eeuwenlang in ballingschap gezworven. Het Zionisme wierp het ideaal op van een „nationaal tehuis". Eerst na de Tweede Wereldoorlog werd de nieuwe staat Israël gesticht. Deze jonge, levenskrachtige staat was een regelrechte uitdaging aan de Arabische wereld. De nieuwe tijd werd zonder meer overgeplaatst in de oude. In de Arabische landen leefde men nog veelal patriarchaal. Men had de tijd rustig voorbij laten trekken. Ongekende rijkdom men hadden de bezitters, zwarte armoede was het lot van de ongeletterde armen. Het Mohammedanisme was onder de letter- knechterij van de Oelema's geworden tot een verstikkend deksel, dat iedere groei be lette en slechts een heet fanatisme broeiend hield. In deze wereld, die sinds Abraham nog maar zo weinig veranderd was, kwam het I volop twintigste-eeuwse Israël met nieuwe I staatkundige, sociale, economische en tech nische denkbeelden. Met een bevolking die werkte voor de toekomst en daartoe tot de grootste offers bereid bleek. Wat er in zat, werd er ook prompt uitgehaald, dat gold zowel van het land als van de mensen. De Arabische wereld kon voor deze open lijke uitdaging het oog niet sluiten en rea geerde met een afkerige vijandigheid, steu nend op dat nationaal-godsdienstig fana tisme, waarvoor de massa van oudsher toe gankelijk was gebleken. Stijgende spanning. Men had al eens geprobeerd om de Israëli s een harde les te geven, maar als een boeme rang had zich dit wapen tegen de Arabische aanvallers gekeerd. Met name Egypte moest een beschamende nederlaag slikken, die aan Faroek uiteindelijk zijn troon heeft gekost, Egypte wordt door een soldaat geregeerd, wat meer is, een soldaat die zelf de veld tocht medemaakte en de vernedering van de nederlaag te slikken kreeg. In het hart van Nasser leeft de hoop op revanche. Maar hii heeft zijn handen vol. Indien mogelijk, zou hij graag anderen de kastanjes uit het vuur laten halen. De Arabische wereld is onderling scherp verdeeld. Niet alleen Nasser streeft naar een Arabische Statenbond, waarin Egypte de lakens uitdeelt. Zijn goede vriend Saoed, koning van Arabië, heeft dezelfde begeer ten. En de kleinere landen aanvaarden wel gaarne de steun van de groten, maar zijn toch bang door die groten te worden opge slokt. Men heeft ten opzichte van elkaar niet zo bijster veel illusies. De vluchtelingen, die tijdens het eerste ge wapende confflict over de Palestijnse grens gekomen zijn, hebben, gesteund door Nas sers propaganda, het hardst gereageerd in Jordanië, voorheen een Engels bastion. De jonge koning Hoessein zag zich genoodzaakt de commandant van het beroemde Arabische Legioen op staande voet naar huis te sturen en met John Bagot Glubb verloor hij ook meteen zijn meest Joyale steunpilaar. Want nu was het Legioen in handen van natio nalistische officieren, die er erg graag op los zouden trekken. De recente verkiezingen hebben, dank zij de stemmen van de over- talrijke ballingen, de balans naar de kant der nationalisten doen omslaan. De eerste slag. Het ging er steeds meer naar uitzien, dat Jordanië de eerste klap zou toebrengen. Ko ning Feisal van Irak had zijn neef Hoessein reeds zijn steun toegezegd, zij het voor zichtig, want Feisal leeft van Engels geld. Saoed van Arabië, Syrië, allen stuurden geld naar Jordanië. Alles wees er op, dat het halen van de kastanjes aan Jordanië zou worden toebedeeld. Inmiddels wist Israël de werkelijke vijand in Egypte, woelend en ophitsend achter het Jordaanse scherm. Reeds jaren lang liet Egypte geen Israëlische schepen door het Suez-kanaal passeren. Fel ageerde de Egyp tische radio. Het kleine Jordanië was alleen maar de trekpop van Nasser en zijn Ara bische broeders, die zelf buiten schot bleven. Daarom heeft Ben Goerion thans de strijd gebracht in het land van de vijand. Die zelfde woestijn, die volgens het Bijbelverhaal veertig jaren lang de Israëlieten zag om trekken, aanschouwde thans de gepantserde colonnes van een nieuw Israël, op weg naar Egypte. Het helse lawaai van de straaljagers weerkaatste tegen de Sinaï, vanwaar eens God de wet aan het Uitverkoren Volk heeft gegeven. Een ogenblik is de aandacht van de wereld, door de gebeurtenissen in Polen en Hongarije, afgeleid van de werkelijke brandhaard het Nabije Oosten. Israël vecht ten tweede male voor zijr, bestaan. (Nadruk verboden) HET WONDERE VOCHT. Zoals de penicilline het mogelijk gemaakt heeft dat vroeger zeer riskante operaties nu zonder groot gevaar voor het leven van de patiënt kunnen worden uitgevoerd, zo heeft ook de bloedtransfusie het mogelijk gemaakt dat mensenlevens kunnen worden gered, die anders onherroepelijk verloren zouden zijn gegaan. Het aantal bloedtransfusies dat al leen in ons land per jaar nodig is, bedraagt ongeveer 125.000. Het is niet alleen met zuiver bloed dat men mensenlevens kan redden door het toe dienen van een plasmatransfusie kan men b.v. bij een straatongeval het leven van een slachtoffer reeds zes of zeven uur rekken. Genoeg tijd dus voor vervoer naar h.et ziekenhuis, bloedgroepen bepalen, donors op te roepen en medische ingrepen toe te passen die noodzakelijk zijn. In het Centraal Laboratorium van de Bloedtransfusiedienst te Amsterdam worden uit bloed verschillende medicamenten be reid, die vooral bij operaties en infectie- ziekten van levensreddende betekenis zijn. Vroeger was het b.v. gevaarlijk wanneer een z.g. „bloeder" een kleine verwonding opliep. Het trekken van een kies bracht levensgevaar met zich mee of was totaal onmogelijk. Door de bovenvermelde medi camenten, die uit bloedplasma zijn bereid, is dit levensgevaar tot een minimum ge reduceerd. De bereiding van bloedplasma en van deze plasma-derivaten is echter zeer kostbaar om van de registratie van donors, het af nemen en het vervoeren van het bloed nog maar niet te spreken. Meer dan de helft van het budget van sommige plaatselijke Rode Kruis-afdelingen moet worden besteed aan het organiseren van de plaatselijke bloedtransfusiedienst. Deze zuiver humanitaire taak van het Neder- landsche Roode Kruis kan ook U en Uw naasten ten goede komen. Zorgt er voor dat U dan niet moet zeggen „Ik heb er nu mijn leven aan te danken ,al heb ik er vroeger nog nooit één droppel bloed of één kwartje aan besteed". HOUDEN NEERLANDS NAAM ALS ZEEVARENDE NATIE IN TOP. Als je in het nationale voetbalelftal een doelpunt maakt, dan staat dat de volgende morgen met vette koppen in de krant. Als je in vliegend weer een dok van laten we zeggen Rotterdam naar Mel bourne, of. naar de andere kant, Seattle naar sleept, dan hoor, noch lees je er iets van. Dit zou een man van de zeesleepdienst kunnen opmerken. Doch hij zegt niets. Hij glimlacht. Waarschijnlijk omdat hij de relativiteit der dingen beter leert begrijpen dan diegenen, die de veiligheid van de vaste wal onder de voeten hebben. De oceanen zijn zo grootde elementen zo machtig, zo getuigend van het immense heelal, waarvan zelfs de oceanen nog maar een deeltje zijn dat de betrekkelijkheid van de roem langs de natte kleren van de „brandweermannen der oceanen" glijdt. Geloof nu niet, dat de mannen van de zeesleepdienst lieden zijn, die met dranx, krachttermen en met passagieren in de grote wereldhavens, de tijd verdoen. Bij hard, echt mannenwerk blijkt de bui tenstaander nogal beïnvloed door ro mans, die met een knipoog naar de ver koopbaarheid zijn geschreven onmiddel lijk drank en wat dies meer zij, te verbinden. Vele kapitens bij de zeesleepdienst hebben meer de bijbel in de hand dan een schriftuur met moppenpagina's. Een lid van de be manning van een zeesleper moet een kerel, maar vooral een zeeman zijn. Van welk for maat blijkt reeds uit het feit, dat op alle boten der koopvaardij en niet minder op die van de marine, met ontzag en respect gekeken wordt naar de kleine, maar sterke sleepboten, die „trekpaarden ter zee" wor den geheten. Dit alles even ter inleiding. Om iets van de zeesleepdienst te begrijpen moet men even in de nog vrij recente historie duiken. Dit doen we dan in samenwerking met de heer J. M. Hartogh, de public relations- adviseur van L. Smit Co's Internationale Sleepdienst te Rotterdam. De wereld erkent, dat het aandeel, dat Nederland gehad heeft bij het „zeeslepen" tijdens de oorlog, buitengewoon groot is geweest. Dit impliceert bijna, dat na de oorlog, Nederland het zwaarst getroffen was in de zeesleperij, omdat die vloot der „trek paarden ter zee" (in het begin van de oor log kv/am Nederland met evenveel sleep boten aanzetten als Engeland in totaal ter beschikking had) zwaar werd gehavend. Van de 18 boten van voor de oorlog waren er na de krijgsverrichtingen nog 7 over. Tijdens de oorlog hadden Amerika en Engeland plm. 40 grote zeesleepboten ge bouwd. Grotendeels hebben onze Neder landse moderne motorsleepboten ten voor beeld gediend. Goed, de Amerikanen en de Engelsen hadden dus een grote voorsprong maar nu heeft Nederland liefst 65% van de totale vrije wereldmartk in bezit. Waar is dat aan te danken 1. aan een goed geleid bedrijf als dat van Smit Co's. 2. aan de moed, vastberadenheid en door zettingsvermogen van de ondernemende bemanningen van de vaderlandse zee slepers. 3. aan de ervaring van de directie van dit enorme bedrijf dat reeds 125 jaar lang geleid wordt door leden van dezelfde familie. Het grootste deel van de Amerikaanse zeesleepboten ligt weer in de mottenballen. En intussen wordt Nederlands positie ver sterkt. Binnenkort komt één van de grootste zee slepers in bedrijf en wel de „Clyde". Alle boten worden door Smit Co's zelf ont worpen. De vloot bestaat nu uit: 18 zeesleep boten, 2 kustslepers en 20 havensleepboten. Op zeer radicale wijze wordt de vloot ver nieuwd. Per jaar worden ongeveer 300.000 zeemijlen afgelegd door de Smits' zeeslepers. Dit is dus een summier inzicht in het enorme aandeel, dat Nederland bij 's werelds zeesleepvaart heeft. Wie zijn nu de mensen, die met zo'n zee sleper varen We maken kennis met kapitein A. van Dorp, In afwachting van het ogenblik, dat hij het commando van de „Clyde" op zich zal nemen is kapitein van Dorp tijdelijk ge- zagvoederder van de „Maas". Zijn schip ligt in de haven van Hoek van Holland Kapitein van Dorp is een self-made man. Toen hij 12 jaar was voer hij al op een vissersboot. Zijn vader was schipper op een trawler. Maar die sleepvaart boeide hem. Zijn interesse ging vergezeld van door zettingsvermogen. Toen hij 14 jaar was voer hij op een zeesleper mee als licht-matroos. „Wat is het tegenwoordig allemaal beter geworden", zegt hij. „Vroeger moesten de mensen voor eigen eten zorgen. Het geld daarvoor kwam uit de gratificatie. Omdat er zo n tekort aan arbeidskrachten aan de wal is, zijn er nogal wat zeelieden, die de zee tijdelijk of voorgoed de rug toegekeerd heb ben. Daarom noemt men tegenwoordig wat spottend een zeeman is een man, die tracht een baantje aan de wal te krijgen. Dat is onbegrijpelijk. Als een zeeman thuis komt, is het altijd feest. Iedereen is blij. Er is geen sprake van sleur. Men krijgt een totaal ander inzicht in het leven. Wat is het aan boord van een zeesleper niet modern geworden. De boten van Smit Co zijn tot in de perfectie uit gerust. Alles wordt gedaan om het zo com fortabel mogelijk te maken". „Hoe lang bent u nu aan boord van een sleper geweest, zonder een haven aan te doen vragen wij. „Ik ben al eens 54 dagen onafgebroken aan boord geweest. De actie-radius was vroeger geringer. Nu gaat alles sneller en ook de bunker-capaciteit is groot geworden." Het intigreert ons te weten hoe het moge lijk is, dat het vroegere jong maatje alle rangen heeft doorlopen en kapitein is kun nen worden. „Dat is nog al eenvoudig", zegt kapitein van Dorp. „Ik had al een tijd gevaren. „Ze" zagen wat in me, geloof ik. Toen ben ik op een cursus gegaan voor stuurman. Daarna na de stuurmansperiode werd ik kapitein." Dat klinkt allemaal zo van en toen nam ik de trein en reed even een station verder. Wat moet er niet geblokt zijn om die cursus voor stuurman te kunnen volgen wat moet er niet gedaan zijn om te kunnen blijven volhouden, te kunnen blijven ge loven, dat het allemaal kon als je je wil niet door de omstandigheden liet afvlakken. Dit is geloven wij het karakteris tieke van de mannen van de zeesleepdienst. Zij hebben de ondernemende geest van onze grote nationale figuren, die in de ge schiedenisboekjes staan opgetekend. Zij kunnen de kachel en de pantoffel niet al tijd in de buurt hebben. De „horizonkoorts" krijgt hen steeds te pakken. Zij willen hun handen gebruiken en hun hersens de strijd aanbinden m.et de elementen f zij willen vooral misschien niet eens geheel bewust de grote naam van Nederland als zee varende natie, hoog houden, de vaderlandse driekleur in top van hun eigen, zo ver. troeteld, zo trouw en machtig „trekpaardje ter zee b 1 ij v e n zien. Dat de faam van Neerlands zeeslepers zeker geen eigen roem is, maar dat onze reputatie op dit gebied over de hele wereld gevestigd is, moge ook nog blijken uit een wel zeer recent bericht De secretaris-generaal van de Verenigde Naties, de Noor Hamarskjöld, die zelf dus ook al uit een zeevarende natie komt en wiens oordeel dus te meer bevoegd is, heeft n.l, de Nederlandse regering verzocht be middeling te willen verlenen bij particuliere Nederlandse maatschappijen, die door de Verenigde Naties zouden worden belast met de opruimingswerkzaamheden in het Suez- kanaal. Ben M. Koster. HET BROOD EEN CENT DUURDER. De regering heeft aan de bakkers in het gehele land toegestaan, de prijs van alle broodsoorten met één cent te verhogen. Voor bakkers die zich niet hebben ge. houden aan de op 15 Augustus tussen het ministerie van Economische Zaken en de bakkerijstichting gemaakte afspraak, dat een eerder ingevoerde prijsverhoging zou wor den teruggenomen, geldt deze toestemming echter niet. Dit besluit is genomen ra een bespreking tussen de bakkerijstichting en de staats secretaris van Economische Zaken. De reden er van is de stijging der bloemprijzen ge durende de laatste maanden. ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 6 cent Kwartaal-abonnement Axel binnen de kom i 1,55 Andere plaatsen f 1,75 Buitenland f 2,00 ADVERTENTIEPRIJS: 8 cent per m.m. Bij contracten belangrijke reductie. Inf «onden Mededelingen 20 cent per m.m. Kleln^ Idvertentiën (maximum 6 regels) 1-5 regels 70 cent iedere regel meer 12 cent extra. IS in koud seizoen

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1956 | | pagina 1