AXELSE COURANT
Israël naar Egypte.
De ,Brandweermannen der Oceanen'
J. C. VINK
Vooi* Uw handen
Frankering bij abonnement. Axel
ZATERDAG 10 NOVEMBER 1956
71e Jaargang No. 12
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
VERSCHIJNT IEDEkE WOENSDAG EN ZATERDAG
Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK
Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tol. 0 1155-646
HoofdredactieJ. C. VINK
FIRMA
Markt 12
AXEL.
Ideaal voor ieder
die brieven schrijft
De Israëli's hebben gehandeld volgens het principe dat de beste verdediging
gelegen in de aanval. Zij zijn opnieuw de woestijn ingetogen en hebben de strijd
aanvaard met de aloude tegenstanderEgypte
Heel de geschiedenis en de religie van
Israël zijn doortrokken van de herinnering
aan Egyptische slavernij. De wet der tien
geboden begint al met de woorden „Ik ben
de Heer, Uw God, die U uit Egypteland,
het diensthuis, heb uitgeleid." Het Paas
feest herinnert aan de dag, waarop de Is
raëlieten de slavernij in het land der Farao's
verlieten, het Loofhuttenfeest aan de tijd
die zij, wonende in tenten, hebben doorge
bracht in dezelfde woestijn welke de leger
scharen van Israël thans opnieuw zijn inge
trokken om af te rekenen met de tegen
stander Egypte
Toch is het niet het „oud zeer" uit die
verre geschiedenis, dat de Israëli s aandrijft
tot wraak. Het zijn zeer actuele tegenstel
lingen, het is een acute bedreiging, die de
„moderne Jozua", premier David Ben Goe-
rion, deed besluiten de eerste slag toe te
brengen, liever dan toe te zien hoe de
vijand zijn eigen land binnentrok. Het is
een geliefkoosde krijgskundige stelling, dat
men zoveel mogelijk moet proberen de strijd
te voeren in het land van de vijand
Nieuw tegen oud.
Het Israëlische volk heeft eeuwenlang in
ballingschap gezworven. Het Zionisme wierp
het ideaal op van een „nationaal tehuis".
Eerst na de Tweede Wereldoorlog werd de
nieuwe staat Israël gesticht.
Deze jonge, levenskrachtige staat was een
regelrechte uitdaging aan de Arabische
wereld. De nieuwe tijd werd zonder meer
overgeplaatst in de oude.
In de Arabische landen leefde men nog
veelal patriarchaal. Men had de tijd rustig
voorbij laten trekken. Ongekende rijkdom
men hadden de bezitters, zwarte armoede
was het lot van de ongeletterde armen. Het
Mohammedanisme was onder de letter-
knechterij van de Oelema's geworden tot
een verstikkend deksel, dat iedere groei be
lette en slechts een heet fanatisme broeiend
hield.
In deze wereld, die sinds Abraham nog
maar zo weinig veranderd was, kwam het
I volop twintigste-eeuwse Israël met nieuwe
I staatkundige, sociale, economische en tech
nische denkbeelden. Met een bevolking die
werkte voor de toekomst en daartoe tot de
grootste offers bereid bleek. Wat er in zat,
werd er ook prompt uitgehaald, dat gold
zowel van het land als van de mensen.
De Arabische wereld kon voor deze open
lijke uitdaging het oog niet sluiten en rea
geerde met een afkerige vijandigheid, steu
nend op dat nationaal-godsdienstig fana
tisme, waarvoor de massa van oudsher toe
gankelijk was gebleken.
Stijgende spanning.
Men had al eens geprobeerd om de Israëli s
een harde les te geven, maar als een boeme
rang had zich dit wapen tegen de Arabische
aanvallers gekeerd. Met name Egypte moest
een beschamende nederlaag slikken, die aan
Faroek uiteindelijk zijn troon heeft gekost,
Egypte wordt door een soldaat geregeerd,
wat meer is, een soldaat die zelf de veld
tocht medemaakte en de vernedering van de
nederlaag te slikken kreeg. In het hart van
Nasser leeft de hoop op revanche. Maar hii
heeft zijn handen vol. Indien mogelijk, zou
hij graag anderen de kastanjes uit het vuur
laten halen.
De Arabische wereld is onderling scherp
verdeeld. Niet alleen Nasser streeft naar
een Arabische Statenbond, waarin Egypte
de lakens uitdeelt. Zijn goede vriend Saoed,
koning van Arabië, heeft dezelfde begeer
ten. En de kleinere landen aanvaarden wel
gaarne de steun van de groten, maar zijn
toch bang door die groten te worden opge
slokt. Men heeft ten opzichte van elkaar niet
zo bijster veel illusies.
De vluchtelingen, die tijdens het eerste ge
wapende confflict over de Palestijnse grens
gekomen zijn, hebben, gesteund door Nas
sers propaganda, het hardst gereageerd in
Jordanië, voorheen een Engels bastion. De
jonge koning Hoessein zag zich genoodzaakt
de commandant van het beroemde Arabische
Legioen op staande voet naar huis te sturen
en met John Bagot Glubb verloor hij ook
meteen zijn meest Joyale steunpilaar. Want
nu was het Legioen in handen van natio
nalistische officieren, die er erg graag op
los zouden trekken. De recente verkiezingen
hebben, dank zij de stemmen van de over-
talrijke ballingen, de balans naar de kant
der nationalisten doen omslaan.
De eerste slag.
Het ging er steeds meer naar uitzien, dat
Jordanië de eerste klap zou toebrengen. Ko
ning Feisal van Irak had zijn neef Hoessein
reeds zijn steun toegezegd, zij het voor
zichtig, want Feisal leeft van Engels geld.
Saoed van Arabië, Syrië, allen stuurden geld
naar Jordanië. Alles wees er op, dat het
halen van de kastanjes aan Jordanië zou
worden toebedeeld.
Inmiddels wist Israël de werkelijke vijand
in Egypte, woelend en ophitsend achter het
Jordaanse scherm. Reeds jaren lang liet
Egypte geen Israëlische schepen door het
Suez-kanaal passeren. Fel ageerde de Egyp
tische radio. Het kleine Jordanië was alleen
maar de trekpop van Nasser en zijn Ara
bische broeders, die zelf buiten schot bleven.
Daarom heeft Ben Goerion thans de strijd
gebracht in het land van de vijand. Die
zelfde woestijn, die volgens het Bijbelverhaal
veertig jaren lang de Israëlieten zag om
trekken, aanschouwde thans de gepantserde
colonnes van een nieuw Israël, op weg naar
Egypte. Het helse lawaai van de straaljagers
weerkaatste tegen de Sinaï, vanwaar eens
God de wet aan het Uitverkoren Volk heeft
gegeven. Een ogenblik is de aandacht van
de wereld, door de gebeurtenissen in Polen
en Hongarije, afgeleid van de werkelijke
brandhaard het Nabije Oosten.
Israël vecht ten tweede male voor zijr,
bestaan.
(Nadruk verboden)
HET WONDERE VOCHT.
Zoals de penicilline het mogelijk gemaakt
heeft dat vroeger zeer riskante operaties nu
zonder groot gevaar voor het leven van de
patiënt kunnen worden uitgevoerd, zo heeft
ook de bloedtransfusie het mogelijk gemaakt
dat mensenlevens kunnen worden gered, die
anders onherroepelijk verloren zouden zijn
gegaan. Het aantal bloedtransfusies dat al
leen in ons land per jaar nodig is, bedraagt
ongeveer 125.000.
Het is niet alleen met zuiver bloed dat men
mensenlevens kan redden door het toe
dienen van een plasmatransfusie kan men
b.v. bij een straatongeval het leven van een
slachtoffer reeds zes of zeven uur rekken.
Genoeg tijd dus voor vervoer naar h.et
ziekenhuis, bloedgroepen bepalen, donors
op te roepen en medische ingrepen toe te
passen die noodzakelijk zijn.
In het Centraal Laboratorium van de
Bloedtransfusiedienst te Amsterdam worden
uit bloed verschillende medicamenten be
reid, die vooral bij operaties en infectie-
ziekten van levensreddende betekenis zijn.
Vroeger was het b.v. gevaarlijk wanneer
een z.g. „bloeder" een kleine verwonding
opliep. Het trekken van een kies bracht
levensgevaar met zich mee of was totaal
onmogelijk. Door de bovenvermelde medi
camenten, die uit bloedplasma zijn bereid,
is dit levensgevaar tot een minimum ge
reduceerd.
De bereiding van bloedplasma en van deze
plasma-derivaten is echter zeer kostbaar
om van de registratie van donors, het af
nemen en het vervoeren van het bloed nog
maar niet te spreken.
Meer dan de helft van het budget van
sommige plaatselijke Rode Kruis-afdelingen
moet worden besteed aan het organiseren
van de plaatselijke bloedtransfusiedienst.
Deze zuiver humanitaire taak van het Neder-
landsche Roode Kruis kan ook U en Uw
naasten ten goede komen. Zorgt er voor
dat U dan niet moet zeggen „Ik heb er
nu mijn leven aan te danken ,al heb ik er
vroeger nog nooit één droppel bloed of één
kwartje aan besteed".
HOUDEN NEERLANDS NAAM ALS ZEEVARENDE NATIE IN TOP.
Als je in het nationale voetbalelftal een
doelpunt maakt, dan staat dat de volgende
morgen met vette koppen in de krant.
Als je in vliegend weer een dok van
laten we zeggen Rotterdam naar Mel
bourne, of. naar de andere kant, Seattle
naar
sleept, dan hoor, noch lees je er iets van.
Dit zou een man van de zeesleepdienst
kunnen opmerken. Doch hij zegt niets. Hij
glimlacht.
Waarschijnlijk omdat hij de relativiteit der
dingen beter leert begrijpen dan diegenen,
die de veiligheid van de vaste wal onder de
voeten hebben.
De oceanen zijn zo grootde elementen
zo machtig, zo getuigend van het immense
heelal, waarvan zelfs de oceanen nog maar
een deeltje zijn dat de betrekkelijkheid
van de roem langs de natte kleren van de
„brandweermannen der oceanen" glijdt.
Geloof nu niet, dat de mannen van de
zeesleepdienst lieden zijn, die met dranx,
krachttermen en met passagieren in de grote
wereldhavens, de tijd verdoen.
Bij hard, echt mannenwerk blijkt de bui
tenstaander nogal beïnvloed door ro
mans, die met een knipoog naar de ver
koopbaarheid zijn geschreven onmiddel
lijk drank en wat dies meer zij, te verbinden.
Vele kapitens bij de zeesleepdienst hebben
meer de bijbel in de hand dan een schriftuur
met moppenpagina's. Een lid van de be
manning van een zeesleper moet een kerel,
maar vooral een zeeman zijn. Van welk for
maat blijkt reeds uit het feit, dat op alle
boten der koopvaardij en niet minder op
die van de marine, met ontzag en respect
gekeken wordt naar de kleine, maar sterke
sleepboten, die „trekpaarden ter zee" wor
den geheten. Dit alles even ter inleiding.
Om iets van de zeesleepdienst te begrijpen
moet men even in de nog vrij recente historie
duiken.
Dit doen we dan in samenwerking met
de heer J. M. Hartogh, de public relations-
adviseur van L. Smit Co's Internationale
Sleepdienst te Rotterdam.
De wereld erkent, dat het aandeel, dat
Nederland gehad heeft bij het „zeeslepen"
tijdens de oorlog, buitengewoon groot is
geweest.
Dit impliceert bijna, dat na de oorlog,
Nederland het zwaarst getroffen was in
de zeesleperij, omdat die vloot der „trek
paarden ter zee" (in het begin van de oor
log kv/am Nederland met evenveel sleep
boten aanzetten als Engeland in totaal ter
beschikking had) zwaar werd gehavend.
Van de 18 boten van voor de oorlog
waren er na de krijgsverrichtingen nog 7
over.
Tijdens de oorlog hadden Amerika en
Engeland plm. 40 grote zeesleepboten ge
bouwd. Grotendeels hebben onze Neder
landse moderne motorsleepboten ten voor
beeld gediend. Goed, de Amerikanen en de
Engelsen hadden dus een grote voorsprong
maar nu heeft Nederland liefst 65% van de
totale vrije wereldmartk in bezit.
Waar is dat aan te danken
1. aan een goed geleid bedrijf als dat van
Smit Co's.
2. aan de moed, vastberadenheid en door
zettingsvermogen van de ondernemende
bemanningen van de vaderlandse zee
slepers.
3. aan de ervaring van de directie van dit
enorme bedrijf dat reeds 125 jaar lang
geleid wordt door leden van dezelfde
familie.
Het grootste deel van de Amerikaanse
zeesleepboten ligt weer in de mottenballen.
En intussen wordt Nederlands positie ver
sterkt.
Binnenkort komt één van de grootste zee
slepers in bedrijf en wel de „Clyde". Alle
boten worden door Smit Co's zelf ont
worpen.
De vloot bestaat nu uit: 18 zeesleep
boten, 2 kustslepers en 20 havensleepboten.
Op zeer radicale wijze wordt de vloot ver
nieuwd. Per jaar worden ongeveer 300.000
zeemijlen afgelegd door de Smits' zeeslepers.
Dit is dus een summier inzicht in het
enorme aandeel, dat Nederland bij 's werelds
zeesleepvaart heeft.
Wie zijn nu de mensen, die met zo'n zee
sleper varen
We maken kennis met kapitein A. van
Dorp, In afwachting van het ogenblik, dat
hij het commando van de „Clyde" op zich
zal nemen is kapitein van Dorp tijdelijk ge-
zagvoederder van de „Maas". Zijn schip
ligt in de haven van Hoek van Holland
Kapitein van Dorp is een self-made man.
Toen hij 12 jaar was voer hij al op een
vissersboot. Zijn vader was schipper op een
trawler. Maar die sleepvaart boeide hem.
Zijn interesse ging vergezeld van door
zettingsvermogen. Toen hij 14 jaar was voer
hij op een zeesleper mee als licht-matroos.
„Wat is het tegenwoordig allemaal beter
geworden", zegt hij. „Vroeger moesten de
mensen voor eigen eten zorgen. Het geld
daarvoor kwam uit de gratificatie. Omdat er
zo n tekort aan arbeidskrachten aan de wal
is, zijn er nogal wat zeelieden, die de zee
tijdelijk of voorgoed de rug toegekeerd heb
ben. Daarom noemt men tegenwoordig wat
spottend een zeeman is een man, die tracht
een baantje aan de wal te krijgen. Dat is
onbegrijpelijk.
Als een zeeman thuis komt, is het altijd
feest. Iedereen is blij. Er is geen sprake
van sleur.
Men krijgt een totaal ander inzicht in
het leven. Wat is het aan boord van een
zeesleper niet modern geworden. De boten
van Smit Co zijn tot in de perfectie uit
gerust. Alles wordt gedaan om het zo com
fortabel mogelijk te maken".
„Hoe lang bent u nu aan boord van een
sleper geweest, zonder een haven aan te
doen vragen wij.
„Ik ben al eens 54 dagen onafgebroken
aan boord geweest. De actie-radius was
vroeger geringer. Nu gaat alles sneller en
ook de bunker-capaciteit is groot geworden."
Het intigreert ons te weten hoe het moge
lijk is, dat het vroegere jong maatje alle
rangen heeft doorlopen en kapitein is kun
nen worden.
„Dat is nog al eenvoudig", zegt kapitein
van Dorp.
„Ik had al een tijd gevaren. „Ze" zagen
wat in me, geloof ik. Toen ben ik op een
cursus gegaan voor stuurman. Daarna
na de stuurmansperiode werd ik kapitein."
Dat klinkt allemaal zo van en toen nam
ik de trein en reed even een station verder.
Wat moet er niet geblokt zijn om die
cursus voor stuurman te kunnen volgen
wat moet er niet gedaan zijn om te kunnen
blijven volhouden, te kunnen blijven ge
loven, dat het allemaal kon als je je wil
niet door de omstandigheden liet afvlakken.
Dit is geloven wij het karakteris
tieke van de mannen van de zeesleepdienst.
Zij hebben de ondernemende geest van
onze grote nationale figuren, die in de ge
schiedenisboekjes staan opgetekend. Zij
kunnen de kachel en de pantoffel niet al
tijd in de buurt hebben. De „horizonkoorts"
krijgt hen steeds te pakken. Zij willen hun
handen gebruiken en hun hersens de strijd
aanbinden m.et de elementen f zij willen
vooral misschien niet eens geheel bewust
de grote naam van Nederland als zee
varende natie, hoog houden, de vaderlandse
driekleur in top van hun eigen, zo ver.
troeteld, zo trouw en machtig „trekpaardje
ter zee b 1 ij v e n zien.
Dat de faam van Neerlands zeeslepers
zeker geen eigen roem is, maar dat onze
reputatie op dit gebied over de hele wereld
gevestigd is, moge ook nog blijken uit een
wel zeer recent bericht
De secretaris-generaal van de Verenigde
Naties, de Noor Hamarskjöld, die zelf dus
ook al uit een zeevarende natie komt en
wiens oordeel dus te meer bevoegd is, heeft
n.l, de Nederlandse regering verzocht be
middeling te willen verlenen bij particuliere
Nederlandse maatschappijen, die door de
Verenigde Naties zouden worden belast met
de opruimingswerkzaamheden in het Suez-
kanaal. Ben M. Koster.
HET BROOD EEN CENT DUURDER.
De regering heeft aan de bakkers in het
gehele land toegestaan, de prijs van alle
broodsoorten met één cent te verhogen.
Voor bakkers die zich niet hebben ge.
houden aan de op 15 Augustus tussen het
ministerie van Economische Zaken en de
bakkerijstichting gemaakte afspraak, dat een
eerder ingevoerde prijsverhoging zou wor
den teruggenomen, geldt deze toestemming
echter niet.
Dit besluit is genomen ra een bespreking
tussen de bakkerijstichting en de staats
secretaris van Economische Zaken. De reden
er van is de stijging der bloemprijzen ge
durende de laatste maanden.
ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 6 cent
Kwartaal-abonnement
Axel binnen de kom i 1,55 Andere plaatsen f 1,75
Buitenland f 2,00
ADVERTENTIEPRIJS: 8 cent per m.m.
Bij contracten belangrijke reductie.
Inf «onden Mededelingen 20 cent per m.m.
Kleln^ Idvertentiën (maximum 6 regels) 1-5 regels
70 cent iedere regel meer 12 cent extra.
IS
in koud seizoen