AXELSE COURANT Wijzigingen in A.N.W.B. weg wij zersy steem J. C. VINK pa 4 Frankering bi)' abonnement, Axel WOENSDAG 10 OCTOBER 1956 71e Jaargang No. 3 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDERE WOENSDAG EN ZATERDAG FIRMA Markt 12 AXEL. DUBBELE OMLIJSTING BETEKENT AUTOSNELWEG. TOERISTISCHE ROUTE OP WEGWIJZERS IN GROEN. STELSEL VAN E- EN N - WEGEN INGEVOERD. De A.N.W.B. heeft onlangs besloten zijn wegwijzersysteem ingrijpend te wijzigen. De uitbreiding in ons land van het net der autosnelwegen en de aanleg van stedelijke rond- en omleidingswegen stelden de Bond meer en meer voor de problemen om op de wegwijzers en richtingsborden facultatieve verwijzingen aan te brengen. Dit bleek nood zakelijk waar een plaats langs twee verschil lende verbindingen bereikbaar werd, n.l. via een autosnelweg, of langs de oude verbin ding, die uit toeristisch oogpunt te verkie zen bleef ofwel langs twee wegen, die geen van beiden autosnelweg zijn. De A.N.W.B. had dit probleem tot nu toe enigermate opgelost, door op de armen van zijn wegwijzers z.g. „rode verwijzingen aan te brengen op "de richtings- en voor^ richtingsborden kon echter geen speciale differentiatie worden gemaakt. De „rode plaatsnamen" op de wegwijzers gaven offi cieel aan dat die route de meest geschikte was voor wielrijders voor het doorgaande gemotoriseerde verkeer betekende dit op schrift dat dit beter deed de voorkeur te geven aan de richting waarin het zwarte op schrift verwees. Helaas is in de loop der jaren bij 'de gemotoriseerde weggebruiker het misverstand gegroeid dat de „rode ver wijzing" een voor hem verboden, althans minder gewenste route betrof. Voorts was het tot dusver niet mogelijk om op de belangrijkste splitsingspunten of kruispunten de verschillende richtingen naar één plaats door middel van richtings- en voorrichtingsborden aan te geven. Dit pro bleem spitste zich toe na de opening van de nieuwe rijksweg Utrecht—Arnhem tot het Planken Wambuis, waardoor de oude route via Ede zijn belang voor het doorgaande snelverkeer verloor, doch als toeristische route zeer zeker van hoge waarde bleef, zo niet zelfs door de minder grote drukte nog in toeristische waard is gestegen. De A.N.W.B. heeft met dit geval ten voorbeeld de economische gevolgen voor de b.v. aan de oude" routes gevestigde horeca-bedrij- 1 ven, welke door de noodzakelijke eenzijdige verwijzing van het verkeer via een auto snelweg zeer te lijden hadden, ter dege in gezien en heeft tevens met grote spoed ge zocht naar een oplossing van dit probleem ,in het kader der andere reeds gerezen vraag stukken. Voorrichtingsborden langs autosnelweg dubbele omlijsting. De A.N.W.B. zal er binnenkort dan ook toe overgaan om alle blauwe voorrichtings borden langs autosnelwegen geplaatst, te voorzien van een dubbele bies. Deze dubbele omranding zal tevens worden aangebracht rondom de plaatsnamen op wegwijzers, voo-r richtingsborden en richtingsborden die langs andere wegen staan, die daarmee aangeven dat de dubbel omlijste plaats via een auto snelweg te bereiken is. Deze dubbele bies zal het de gemotoriseer de weggebruiker gemakkelijk maken met één oogopslag te constateren dat hij nog op de autosnelweg rijdt, of op weg daarheen is. Tevens is hiermede de mogelijkheid gescha pen om tot een differentiatie te komen van twee routes die naar één plaats voeren, doch waarvan er één via een autosnelweg loopt, zoals bij het Planken Wambuis en op ver schillende andere splitsings- en kruispunten het geval is. De andere route wordt even eens aangegeven ,doch dan is de plaatsnaam niet omlijst. De voorrichtingsborden langs de autosnel wegen zullen dus alle een dubbele witte rand krijgen. Doch ook zullen er vele richtings borden zijn die deze dubbele omlijsting zullen dragen, n.l. wanneer ze naar een andere autosnelweg verwijzen. Als voorbeeld kan het verkeersplein Oudenrijn dienen, waar verschillende autosnelwegen elkdar ont moeten. Voorts zullen de dubbele verwijzingen via twee verschillende wegen, géén autosnel wegen zijnde, naar één plaats, op de weg wijzers zodanig worden vermeld, dat de weg die het meest geschikt is voor het zakelijke, doorgaande verkeer in zwarte letters worden aangegeven t en de toeristisch belangrijke route waarlangs veel natuurschoon aanwezig is, in groene letters. De kleur groen werd gekozen daar op de A.N.W.B.-Autokaarten en Toeristenkaarten deze kleur eveneens is aangebracht langs toeristisch aantrekkelijke verbindingen. De Bond heeft de kleur rood toch niet geheel van zijn wegwijzers gebannen. De verwijzingen naar wegen, die voor gemoto riseerd verkeer verboden zijn, zal in rood worden gehandhaafd, waarmee de A.N.W.B het bij de weggebruikers hierboven gesigna leerde idee „rood-verboden" legaliseert. De rode verwijzingen zal de A.N.W.B. altijd voorzien van een bijschrift als „rijwielpad „voor wielrijders" en dergelijke, waaruit dus steeds blijkt voor welke categorie wegge bruikers de route aantrekkelijk is. Groene kleur voor Europese, bruin voor nationale wegen. Nummer-aanduiding in wegwijzersysteem. In Januari 1953 hebben de ministers van verkeer van acht Europese landen tijdens een conferentie ter behandeling van gemeen schappelijke wegverkeersproblemen, de weg- vakken aangewezen, die deel zouden uit maken van het Europese net van hoofd wegen, tot de vaststelling waarvan in 1948 te Genève was besloten. Het betrof hier het verkrijgen van een aaneensluitend net van moderne wegen, dat ook voldoen kon aan de verkecrsbehoeften van de toekomst. Gebruik wordt hierbij ge maakt van bestaande verbindingen, die voor zover het de hoofdroutes betreft reeds het karakter van autosnelwegen hebben of dit in de toekomst zullen verkrijgen. Hierbij zijn bepaalde normen vastgesteld, in welk kader het wel nodig zal zijn bepaalde gedeelten van het net, die niet aan deze normen voldoen, volgens de internationaal vastgestelde richt lijnen te verbeteren of daarnaast ontbreken de gedeelten aan te leggen. Ook voor ons land zijn bij die gelegenheid de gedeelten vastgesteld, die van het Euro pese wegennet deel zullen uitmaken. De aanduiding van deze wegen vanwege de rijkswaterstaat is thans ook geregeld. Het betreft voor ons land de volgende routes E 9, de route AmsterdamGenua, het gedeelte Amsterdam - Utrecht - Eindhoven - Maastricht. E 10, de route Amsterdam Parijs, het gedeelte Amsterdam - Rotterdam - Belgische grens. E 36, de route LondenKeulen, het ge deelte Hoek v. Holland-Rotterdam-Utrecht- Arnhem-Duitse grens. E 3, de route LissabonStockholm, een verbindig via Valkenswaard en Venlo (moet aangelegd worden). E 8, de route Londen—Berlijn, het ge deelte Hoek v. Holland-Den Haag-Utrecht- Apeldoorn-Oldenzaal. E 35, de route Amsterdam—Hamburg, een verbinding via Zwolle-Groningen-Winscho ten. E 37, een interneverbinding Utrecht-Go- rinchem-Breda. E 38, een interne verbinding Breda-Til- burg-Eindhoven. E 39, de route Antwerpen—Aken, de ver binding via Sittard-Heerlen. E 72, de route OldenzaalBremen, het gedeelte Oldenzaal-Duitse grens. Deze wegen zullen door de rijkswater staat op de z.g. „afstandsbakens met oranje kop", volgens internationale overeenkomst, worden aangeduid door de witte letter E met het corresponderende nummer op een groen fond. Op deze afstandsbakens zal dan tevens de eerste belangrijke buitenlandse stad in groene letters worden aangegeven. Voor de A.N.W.B. is daarmede de wen selijkheid gerezen de E-aanduidingen met de nummering over te nemen in zijn beweg wijzering, zowel langs de hiertoe aange wezen wegen, als langs de routes, die naar een E-weg voeren. Daarmede doet in de bijna 70-jarige his torie van het A.N.W.B.-wegwijzersysteem dan ook een geheel nieuw element de nummering van wegen zijn intrede. Op voorrichtingsborden en richhtingsbor- den, die langs een E-weg staan zal de letter E met nummering op een groen fond wor den aangebracht bij de voorrichtings borden zal deze aanduiding in de pijl te vinden zijn. De wegwijzers krijgen een groen bordje met de nummering en de juiste rich tingaanduiding in wit aan de paal. Langs de routes, die naar een E-weg voe ren, zullen deze aanduidingen juist in om gekeerde kleuren vorden aangebracht, n.l. een groene letter E met nummer op een wit fond. Men weet dus dan, dat mer door deze aanduiding te volgen een E-weg bereikt. Het opnemen van de E-wegen in het weg wijzersysteem heeft de A.N.W.B. doen over gaan tot een tweede belangrijke stap. Be sloten is n.l., een aantal belangrijke door gaande routes, eveneens van een nummer voorzien, op de wegwijzers, richtings- en voorrichtingsborden aan te duiden, waarbij dus voorlopig nog bij wijze van proef een systeem wordt gevolgd, zoals dat ook in een aantal andere Europese landen in ge bruik is. Deze nummering dient men slechts te zien als een ondersteuning van de sluitende be wegwijzering, zoals de A.N.W.B. die reeds lang kent. Voorlopig zijn hiervoor elf routes uitge kozen, die de leter N (nationale wegen) zul len krijgen met een nummer, dat varieert van 85 tot en met 95. Dez eN-wegen vormen in hun huidige keuze overleg met de rijkswaterstaat is hieromtrent nog gaande de aanvulling in het systeem van doorgaande verbindingen, voor zover deze niet reeds in het E-wegen- net zijn opgenomen. De aanduiding van deze N-wegen zal op overeenkomstige wijze op de bewegwijze ring worden aangebracht als die van de E- wegen echter is hiervoor de kleur bruin gekozen. Richting- en voorrichtingsborden langs de N-wegen krijgen letter en nummer in w'it op een bruine achtervrond, de weg wijzers worden voorzien van een speciaal dienovereenkomstig bordje. Op de naar een N-weg leidende wegen zal de aanduiding weer precies omgekeerd zijn: bruine letter en nummer op en witte achtergrond. De A.N.W.B. heeft hiertoe voorlopig de volgende routes als N-wegen vastgesteld N 85, de route Amsterdam-Hoorn-Den Oever-Harlingen-Leeuwarden-Groningen. N 86, de route Meppel-Leeuwarden. N 87, de route Zwolle-N.O. polder-Lem- mer-Joure-Afsluitdijk (Zürich). N 88, de route Zwolle-Emmen-Ter Apel. N 89, de route Breda-Tilburg-Den Bosch- Nijmegen-Arnhem-Apeldoorn-Zwolle. N 90, de route Winterswijk-Zutphen- Apeldoorn. DERTIGSTE UITGIFTE VAN KINDERPOSTZEGELS. De Kinderpostzegel-uitgifte, die zich elk jaar weer in zo'n -qrote en algemeng be langstelling mag verheugen, draagt dit jaar een extra feestelijk tintje. Het is n.l .voor de dertigste maal dat deze uitgifte, waarmede in 1924 werd begonnen en die alleen gedurende de oorlg enige tijd werd onderbroken, zal plaats hebben. Op 12 November a.s. zullen op alle post- inrichtingen in Nederland de Kinderzegels wederom verkrijgbaar gesteld worden. De verkoop van deze zegels zal duren tot en met 11 Januari 1957. De zegels geven portretten weer van kinderen en zijn ont leend aan schilderijen van Nederlandse en Zuid-Nederlandse meesters uit de 16e eeuw. De compositie der zegels is van de hand van de heer P. Wetselaar te Haarlem, die ook tekst- en waarde-aanduidingen heeft getekend. De zegels zijn uitgevoerd in twee verwante kleuren koperdiepdruk. Voor de frankering blijven ze geldig tot en met 31 December 1957. - Er is Zaterdagavond een meteoor boven Nederland waargenomen. De Leidse sterrenwacht meldt, dat deze meteoor, een zeer heldere, omstreeks 19.15 uur enige seconden lang zichtbaar is geweest. In Leiden werd hij in noordelijke richting waargenomen. De sterrenwacht te Utrecht zal het o pprijs stellen meer gegevens over deze meteoor te ontvangen. Een drie eeuwen oude Nederlandse statenbijbel wordt per K.L.M. van Schiphol naar New York gebracht onder de hoede van gezagvoerder J. G. Roosenburg. Deze zeldzame bijbel is een geschenk van de 80- jarige Katwijker Nicolaas van der Mey aan het Amerikaanse volk. De heer van der Mey die zestig jaar geleden naar Amerika reisde is daar tijdens de Spaans-Amerikaanse oor log als vrijwilliger an dienst geweest van het tweede regiment van Arkansas, een feit, waaraan hij sedert enkele jaren een mooi pensioen dankt. Om zijn erkentelijkheid hiervoor te tonen heeft hij beslotenzijn fraaie bijbel te schenk enaan het Amerikaan se volk. N 91, route Roermond-Venlo-Nijmegen. N 92, de route Ridderker-Gorinchem-Me- teren-Nijmegen. N 93, de route Sluis-Breskens-Middel- burg, Bergen op Zoom-Breda. N 94, de route Sassenheim, Haarlem-Alk- maar-Middenmeer. N 95, de route Belgische grens-Valkens- waard-Eindhoven-Veghel-Grave. De rijkswaterstaat heeft zich in principe bereid verklaard deze N-aanduidingen met nummers ook op de afstandsborden met oranje kop aan te geven. ABONNEMENTSPRIJSLoise nummer» 6 cent Kwartaal-abonnement Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen f 1,75 Buitenland f 2,00 Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK Red. en Adm.: Axel, Markt 12, TSl. 0 1155-646 HoofdredactieJ. C. VINK ADVERTENTIEPRIJS: cent per m.m. Bi] contracten belangrijke reductie. Itif» «onden Mededelingen 20 cent per m.m. Klein*, idvertentiën (maximum regels) 1-5 regels 70 cent iedere regel meer 12 cent extra. 482S8C Ford is de eerste Amerikaanse automobielfabriek die haar modellen voor 1957 heeft getoond. Op dezelfde dag dat de modellen in Amerika werden gepubliceerd, reden ook de eerste 1957 Amerikaanse Fords door de straten van Moskou. De eerste exemplaren van het nieuwe model werden n.l. bestemd voor het personeel van de Amerikaansej ambassade in Moskou, om zo ook het Russische volk te tonen, wat de Amerikaanse auto-industrie presteert. Op de foto ziet men een van deze wagens gereed voor het transport per vliegtuig naar Helsinki, vanwaar de wagens over de weg naar de Rus sische hoofdstad worden vervoerd.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1956 | | pagina 1