AXELSE COURANT
Wijzigingen in A.N.W.B.
weg wij zersy steem
J. C. VINK
pa 4
Frankering bi)' abonnement, Axel
WOENSDAG 10 OCTOBER 1956
71e Jaargang No. 3
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
VERSCHIJNT IEDERE WOENSDAG EN ZATERDAG
FIRMA
Markt 12
AXEL.
DUBBELE OMLIJSTING BETEKENT AUTOSNELWEG.
TOERISTISCHE ROUTE OP WEGWIJZERS IN GROEN.
STELSEL VAN E- EN N - WEGEN INGEVOERD.
De A.N.W.B. heeft onlangs besloten zijn
wegwijzersysteem ingrijpend te wijzigen.
De uitbreiding in ons land van het net der
autosnelwegen en de aanleg van stedelijke
rond- en omleidingswegen stelden de Bond
meer en meer voor de problemen om op de
wegwijzers en richtingsborden facultatieve
verwijzingen aan te brengen. Dit bleek nood
zakelijk waar een plaats langs twee verschil
lende verbindingen bereikbaar werd, n.l. via
een autosnelweg, of langs de oude verbin
ding, die uit toeristisch oogpunt te verkie
zen bleef ofwel langs twee wegen, die geen
van beiden autosnelweg zijn.
De A.N.W.B. had dit probleem tot nu
toe enigermate opgelost, door op de armen
van zijn wegwijzers z.g. „rode verwijzingen
aan te brengen op "de richtings- en voor^
richtingsborden kon echter geen speciale
differentiatie worden gemaakt. De „rode
plaatsnamen" op de wegwijzers gaven offi
cieel aan dat die route de meest geschikte
was voor wielrijders voor het doorgaande
gemotoriseerde verkeer betekende dit op
schrift dat dit beter deed de voorkeur te
geven aan de richting waarin het zwarte op
schrift verwees. Helaas is in de loop der
jaren bij 'de gemotoriseerde weggebruiker
het misverstand gegroeid dat de „rode ver
wijzing" een voor hem verboden, althans
minder gewenste route betrof.
Voorts was het tot dusver niet mogelijk
om op de belangrijkste splitsingspunten of
kruispunten de verschillende richtingen naar
één plaats door middel van richtings- en
voorrichtingsborden aan te geven. Dit pro
bleem spitste zich toe na de opening van de
nieuwe rijksweg Utrecht—Arnhem tot het
Planken Wambuis, waardoor de oude route
via Ede zijn belang voor het doorgaande
snelverkeer verloor, doch als toeristische
route zeer zeker van hoge waarde bleef, zo
niet zelfs door de minder grote drukte
nog in toeristische waard is gestegen. De
A.N.W.B. heeft met dit geval ten voorbeeld
de economische gevolgen voor de b.v. aan
de oude" routes gevestigde horeca-bedrij-
1 ven, welke door de noodzakelijke eenzijdige
verwijzing van het verkeer via een auto
snelweg zeer te lijden hadden, ter dege in
gezien en heeft tevens met grote spoed ge
zocht naar een oplossing van dit probleem
,in het kader der andere reeds gerezen vraag
stukken.
Voorrichtingsborden langs autosnelweg
dubbele omlijsting.
De A.N.W.B. zal er binnenkort dan ook
toe overgaan om alle blauwe voorrichtings
borden langs autosnelwegen geplaatst, te
voorzien van een dubbele bies. Deze dubbele
omranding zal tevens worden aangebracht
rondom de plaatsnamen op wegwijzers, voo-r
richtingsborden en richtingsborden die langs
andere wegen staan, die daarmee aangeven
dat de dubbel omlijste plaats via een auto
snelweg te bereiken is.
Deze dubbele bies zal het de gemotoriseer
de weggebruiker gemakkelijk maken met één
oogopslag te constateren dat hij nog op de
autosnelweg rijdt, of op weg daarheen is.
Tevens is hiermede de mogelijkheid gescha
pen om tot een differentiatie te komen van
twee routes die naar één plaats voeren, doch
waarvan er één via een autosnelweg loopt,
zoals bij het Planken Wambuis en op ver
schillende andere splitsings- en kruispunten
het geval is. De andere route wordt even
eens aangegeven ,doch dan is de plaatsnaam
niet omlijst.
De voorrichtingsborden langs de autosnel
wegen zullen dus alle een dubbele witte rand
krijgen. Doch ook zullen er vele richtings
borden zijn die deze dubbele omlijsting zullen
dragen, n.l. wanneer ze naar een andere
autosnelweg verwijzen. Als voorbeeld kan
het verkeersplein Oudenrijn dienen, waar
verschillende autosnelwegen elkdar ont
moeten.
Voorts zullen de dubbele verwijzingen via
twee verschillende wegen, géén autosnel
wegen zijnde, naar één plaats, op de weg
wijzers zodanig worden vermeld, dat de weg
die het meest geschikt is voor het zakelijke,
doorgaande verkeer in zwarte letters worden
aangegeven t en de toeristisch belangrijke
route waarlangs veel natuurschoon aanwezig
is, in groene letters. De kleur groen werd
gekozen daar op de A.N.W.B.-Autokaarten
en Toeristenkaarten deze kleur eveneens is
aangebracht langs toeristisch aantrekkelijke
verbindingen.
De Bond heeft de kleur rood toch niet
geheel van zijn wegwijzers gebannen. De
verwijzingen naar wegen, die voor gemoto
riseerd verkeer verboden zijn, zal in rood
worden gehandhaafd, waarmee de A.N.W.B
het bij de weggebruikers hierboven gesigna
leerde idee „rood-verboden" legaliseert. De
rode verwijzingen zal de A.N.W.B. altijd
voorzien van een bijschrift als „rijwielpad
„voor wielrijders" en dergelijke, waaruit dus
steeds blijkt voor welke categorie wegge
bruikers de route aantrekkelijk is.
Groene kleur voor Europese, bruin voor
nationale wegen.
Nummer-aanduiding in wegwijzersysteem.
In Januari 1953 hebben de ministers van
verkeer van acht Europese landen tijdens
een conferentie ter behandeling van gemeen
schappelijke wegverkeersproblemen, de weg-
vakken aangewezen, die deel zouden uit
maken van het Europese net van hoofd
wegen, tot de vaststelling waarvan in 1948
te Genève was besloten.
Het betrof hier het verkrijgen van een
aaneensluitend net van moderne wegen, dat
ook voldoen kon aan de verkecrsbehoeften
van de toekomst. Gebruik wordt hierbij ge
maakt van bestaande verbindingen, die voor
zover het de hoofdroutes betreft reeds het
karakter van autosnelwegen hebben of dit
in de toekomst zullen verkrijgen. Hierbij zijn
bepaalde normen vastgesteld, in welk kader
het wel nodig zal zijn bepaalde gedeelten van
het net, die niet aan deze normen voldoen,
volgens de internationaal vastgestelde richt
lijnen te verbeteren of daarnaast ontbreken
de gedeelten aan te leggen.
Ook voor ons land zijn bij die gelegenheid
de gedeelten vastgesteld, die van het Euro
pese wegennet deel zullen uitmaken.
De aanduiding van deze wegen vanwege
de rijkswaterstaat is thans ook geregeld.
Het betreft voor ons land de volgende
routes
E 9, de route AmsterdamGenua, het
gedeelte Amsterdam - Utrecht - Eindhoven -
Maastricht.
E 10, de route Amsterdam Parijs, het
gedeelte Amsterdam - Rotterdam - Belgische
grens.
E 36, de route LondenKeulen, het ge
deelte Hoek v. Holland-Rotterdam-Utrecht-
Arnhem-Duitse grens.
E 3, de route LissabonStockholm, een
verbindig via Valkenswaard en Venlo (moet
aangelegd worden).
E 8, de route Londen—Berlijn, het ge
deelte Hoek v. Holland-Den Haag-Utrecht-
Apeldoorn-Oldenzaal.
E 35, de route Amsterdam—Hamburg, een
verbinding via Zwolle-Groningen-Winscho
ten.
E 37, een interneverbinding Utrecht-Go-
rinchem-Breda.
E 38, een interne verbinding Breda-Til-
burg-Eindhoven.
E 39, de route Antwerpen—Aken, de ver
binding via Sittard-Heerlen.
E 72, de route OldenzaalBremen, het
gedeelte Oldenzaal-Duitse grens.
Deze wegen zullen door de rijkswater
staat op de z.g. „afstandsbakens met oranje
kop", volgens internationale overeenkomst,
worden aangeduid door de witte letter E
met het corresponderende nummer op een
groen fond. Op deze afstandsbakens zal dan
tevens de eerste belangrijke buitenlandse
stad in groene letters worden aangegeven.
Voor de A.N.W.B. is daarmede de wen
selijkheid gerezen de E-aanduidingen met
de nummering over te nemen in zijn beweg
wijzering, zowel langs de hiertoe aange
wezen wegen, als langs de routes, die naar
een E-weg voeren.
Daarmede doet in de bijna 70-jarige his
torie van het A.N.W.B.-wegwijzersysteem
dan ook een geheel nieuw element de
nummering van wegen zijn intrede.
Op voorrichtingsborden en richhtingsbor-
den, die langs een E-weg staan zal de letter
E met nummering op een groen fond wor
den aangebracht bij de voorrichtings
borden zal deze aanduiding in de pijl te
vinden zijn. De wegwijzers krijgen een groen
bordje met de nummering en de juiste rich
tingaanduiding in wit aan de paal.
Langs de routes, die naar een E-weg voe
ren, zullen deze aanduidingen juist in om
gekeerde kleuren vorden aangebracht, n.l.
een groene letter E met nummer op een wit
fond. Men weet dus dan, dat mer door deze
aanduiding te volgen een E-weg bereikt.
Het opnemen van de E-wegen in het weg
wijzersysteem heeft de A.N.W.B. doen over
gaan tot een tweede belangrijke stap. Be
sloten is n.l., een aantal belangrijke door
gaande routes, eveneens van een nummer
voorzien, op de wegwijzers, richtings- en
voorrichtingsborden aan te duiden, waarbij
dus voorlopig nog bij wijze van proef
een systeem wordt gevolgd, zoals dat ook in
een aantal andere Europese landen in ge
bruik is.
Deze nummering dient men slechts te zien
als een ondersteuning van de sluitende be
wegwijzering, zoals de A.N.W.B. die reeds
lang kent.
Voorlopig zijn hiervoor elf routes uitge
kozen, die de leter N (nationale wegen) zul
len krijgen met een nummer, dat varieert
van 85 tot en met 95.
Dez eN-wegen vormen in hun huidige
keuze overleg met de rijkswaterstaat is
hieromtrent nog gaande de aanvulling in
het systeem van doorgaande verbindingen,
voor zover deze niet reeds in het E-wegen-
net zijn opgenomen.
De aanduiding van deze N-wegen zal op
overeenkomstige wijze op de bewegwijze
ring worden aangebracht als die van de E-
wegen echter is hiervoor de kleur bruin
gekozen. Richting- en voorrichtingsborden
langs de N-wegen krijgen letter en nummer
in w'it op een bruine achtervrond, de weg
wijzers worden voorzien van een speciaal
dienovereenkomstig bordje.
Op de naar een N-weg leidende wegen
zal de aanduiding weer precies omgekeerd
zijn: bruine letter en nummer op en witte
achtergrond.
De A.N.W.B. heeft hiertoe voorlopig de
volgende routes als N-wegen vastgesteld
N 85, de route Amsterdam-Hoorn-Den
Oever-Harlingen-Leeuwarden-Groningen.
N 86, de route Meppel-Leeuwarden.
N 87, de route Zwolle-N.O. polder-Lem-
mer-Joure-Afsluitdijk (Zürich).
N 88, de route Zwolle-Emmen-Ter Apel.
N 89, de route Breda-Tilburg-Den Bosch-
Nijmegen-Arnhem-Apeldoorn-Zwolle.
N 90, de route Winterswijk-Zutphen-
Apeldoorn.
DERTIGSTE UITGIFTE VAN
KINDERPOSTZEGELS.
De Kinderpostzegel-uitgifte, die zich elk
jaar weer in zo'n -qrote en algemeng be
langstelling mag verheugen, draagt dit jaar
een extra feestelijk tintje.
Het is n.l .voor de dertigste maal dat deze
uitgifte, waarmede in 1924 werd begonnen
en die alleen gedurende de oorlg enige tijd
werd onderbroken, zal plaats hebben.
Op 12 November a.s. zullen op alle post-
inrichtingen in Nederland de Kinderzegels
wederom verkrijgbaar gesteld worden.
De verkoop van deze zegels zal duren
tot en met 11 Januari 1957. De zegels geven
portretten weer van kinderen en zijn ont
leend aan schilderijen van Nederlandse en
Zuid-Nederlandse meesters uit de 16e eeuw.
De compositie der zegels is van de hand
van de heer P. Wetselaar te Haarlem, die
ook tekst- en waarde-aanduidingen heeft
getekend. De zegels zijn uitgevoerd in twee
verwante kleuren koperdiepdruk.
Voor de frankering blijven ze geldig tot
en met 31 December 1957.
- Er is Zaterdagavond een meteoor
boven Nederland waargenomen. De Leidse
sterrenwacht meldt, dat deze meteoor, een
zeer heldere, omstreeks 19.15 uur enige
seconden lang zichtbaar is geweest. In
Leiden werd hij in noordelijke richting
waargenomen. De sterrenwacht te Utrecht
zal het o pprijs stellen meer gegevens over
deze meteoor te ontvangen.
Een drie eeuwen oude Nederlandse
statenbijbel wordt per K.L.M. van Schiphol
naar New York gebracht onder de hoede
van gezagvoerder J. G. Roosenburg. Deze
zeldzame bijbel is een geschenk van de 80-
jarige Katwijker Nicolaas van der Mey aan
het Amerikaanse volk. De heer van der Mey
die zestig jaar geleden naar Amerika reisde
is daar tijdens de Spaans-Amerikaanse oor
log als vrijwilliger an dienst geweest van het
tweede regiment van Arkansas, een feit,
waaraan hij sedert enkele jaren een mooi
pensioen dankt. Om zijn erkentelijkheid
hiervoor te tonen heeft hij beslotenzijn
fraaie bijbel te schenk enaan het Amerikaan
se volk.
N 91, route Roermond-Venlo-Nijmegen.
N 92, de route Ridderker-Gorinchem-Me-
teren-Nijmegen.
N 93, de route Sluis-Breskens-Middel-
burg, Bergen op Zoom-Breda.
N 94, de route Sassenheim, Haarlem-Alk-
maar-Middenmeer.
N 95, de route Belgische grens-Valkens-
waard-Eindhoven-Veghel-Grave.
De rijkswaterstaat heeft zich in principe
bereid verklaard deze N-aanduidingen met
nummers ook op de afstandsborden met
oranje kop aan te geven.
ABONNEMENTSPRIJSLoise nummer» 6 cent
Kwartaal-abonnement
Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen f 1,75
Buitenland f 2,00
Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK
Red. en Adm.: Axel, Markt 12, TSl. 0 1155-646
HoofdredactieJ. C. VINK
ADVERTENTIEPRIJS: cent per m.m.
Bi] contracten belangrijke reductie.
Itif» «onden Mededelingen 20 cent per m.m.
Klein*, idvertentiën (maximum regels) 1-5 regels
70 cent iedere regel meer 12 cent extra.
482S8C
Ford is de eerste Amerikaanse automobielfabriek die haar modellen voor 1957 heeft
getoond. Op dezelfde dag dat de modellen in Amerika werden gepubliceerd, reden ook
de eerste 1957 Amerikaanse Fords door de straten van Moskou. De eerste exemplaren
van het nieuwe model werden n.l. bestemd voor het personeel van de Amerikaansej
ambassade in Moskou, om zo ook het Russische volk te tonen, wat de Amerikaanse
auto-industrie presteert. Op de foto ziet men een van deze wagens gereed voor het
transport per vliegtuig naar Helsinki, vanwaar de wagens over de weg naar de Rus
sische hoofdstad worden vervoerd.