Fotoland - Wonderland Nederland - Bloementnin Vooruit kunnen komen als je wilt... IMMeclc 1 n kiezen e komen de hand van de 'oedings- oed fun- k hierop voeding kauwen. Ceef het t te fijn an rauw illeen in (Slot) EEN BABBELTJE OVER KIJKEN EN KIEKEN. Grauw sprookje. Zo kan. als een kleurig deel uit een sprook je, ergens liggen een rimpelloos lichtblauw meertje, omringd door prachtige groene bo men, die tegen de heuvels groeien met heef in de verte een typisch oud kasteeltje in ver schoten bruine tinten, koog op een helling. Maar op een foto wordt het kasteeltje een donkerespeldepunt op een stuk van een streepjesbroek van bomen met een grauw kartonnen meertje als voorgrond. En zo kan ook het grappige dorpje aan devere overkant van het grote wijde water vlak op een kiekje niet anders worden dan een rafelrandje aan het grijze stukje crepe- de-chine van de plas. Waarschuwing dus Niet om de kleuren alléén fotograferen met zwart-wit film, maar kijken naar het licht, de lichtspeling, de schaduwwerking en dan kieken. Geen hoofdmotief zonder meer in de verre verten plaatsen, maar de foto vullen. En wat de zonverlichting betreft het volgende Een bekend woord zegt Belangrijke ge beurtenissen werpen haar schaduw vooruit. Beschouw uzelf nooit als zo belangrijk, dat ook uw schaduw vooruit moet vallen. En dat doet zij wel, als u fotografeert met de zon in de rug Stop met die verkeerde ouderwetse ma nier. Doe gewoon en neem als iedere recht geaarde fotolander het zonlicht opzij of schuin van voren, zelfs recht naar voren, maar hoogstens, hoort u, een béétje schuin van achteren. Stel u nu voor een zonnige dag in foto land, dat ook een strand heeft. Laten we daar beginnen aan onze reportage. Van een of andere hoogte kieken we de typische kustlijn of neigen de camera iets en laten de grillige schuimstrepen, de vloedlijn, de aangespoelde wirwar zien, belicht door het ochtend- of namiddagzonnetje. Denk er omgéén foto's aan het strand in de volle middagzon. Maar we waren aan het strand en al bent uzelf nog zo gek op zonnebaden, uw camera heeft er een uitgesproken hekel aan. Een droge handdoek of kledingstuk om het toe stel heen en het beschermende kijkvenstertje voor de cijfertjes van de film direct maar weer dicht doen na het doordraaien. Van kleppen en brillen. Omdat het zo lastig is steeds met de hand boven de ogen te zitten om ze te beschermen tegen te fel licht zijn er van die practische zonnekleppen. Op zoiets is uw toestel ook gecharmeerd. Bescherm dus ook het oog van uw camera met zo n klep, die voor de foto toestellen zonnekap heet en precies om de lens past. Om ongewilde spiegeling, re flectie, tegen te houden is zo'p zonnekap on ontbeerlijk de foto's worden brillanter. Ook een zonne bril past op uw toestel. Hij heet g e e 1 f i 11 e r en het blauw, dus ook de blauwe lucht, wordt er op de kiek donkerder door. Zodoende steken de witte wolken mooi af. Bij gebruik van zo n geelfilter voor de lens nemen we eigenlijk een deel van het licht weg en daarom gaan we dan ook het dia fragma maar wat verder open zetten dan normaal aan het strand gebruikelijk is. In- plaats van op 16 dan tóch maar op 11. Alleen als u nu werkelijk knippert met de ogen van het felle licht, dan kan ook diafragma 16 met geelfilter gebruikt worden. Om precies te weten hoe u belichten moet, zijn er belich tingsmeters. Zeer gemakkelijk, zeer handig en het spaart teleurstelling en film. Zo n meter kost wat geldt, maar het profijt komt j er toch weer uit aan minder mislukte op namen en grotere vreugde om het altijd j slagen van de kiekjes. Wacht u voor de bossen In fotoland zijn ook bossen. Pas op met bossen, want ze zijn altijd zo erg groen en vaak donkerder dan u denkt. Zorg voor een kronkelend bospaadje dicht bij de bosrand en laat het licht schuin door de takken door- vallen. Neem een boom of struiken dichtbij en laat de donkerder bosrand op de achter grond in het beeld komen, zodat hij die later dit geslaagde kiekje bekijkt, zal zeggen Hebben jullie dat hele eind gelopen Voorgrond met houvast. Als u het bos uitkomt, staan we in het volle landschap met een uitzicht tot aan de vere horizon. Laat u niet foppen. U merkt op een foto pas hoe ver en uitgestrekt het land schap is als u dichtbij, dus op de voorgrond, houvast hebt. Dat kan heel goed een van uw kennissen zijn, die rustig daar vooraan zit en het landschap inkijkt. Plaats die iemand b.v. aan de linkerkant en laat hem of haar een tikje naar rechts het landschap inkijken. Het hoeft niet altijd een persoon te zijn die kijkt, het mag ook een struik, een stuk van een hek, een boom of wat anders zijn. Maar altijd de voorgrond ook scherp houden. Het geelfilter er op en bij tegenlicht zeker het zonnekapje op de lens. Van tegenlicht gesproken, dat snapt u natuurlijk wel. Dat is eigenlijk zo écht tegen de zon in, zonder dat die zon direct in de lens kan schijnen. Want anders krijgt u die zon als een grote overstralende vlek op de kiek. Zo'n enkele maal mag u wel pal tegen de zon in fotograferen ,als dan dat felle licht- cirkeltje van de zon maar afgedekt wordt door een boomstam of bladeren. En dan lie ver weer een diafragma verder open, want de schaduwen moeten geen roetmoppen wor den. Daar moet ook, wat we noemen „teke ning" in zijn. Tegenlicht verlangt zeker min stens dubbele belichting. Door de knieën gaan is in fotoland een loffelijke eigenschap. Voora' bij kinderop namen. Want kinderen zijn er veel in foto land. Eerlijk gezegd in fotoland is alles, omdat fotoland overal is. En kinderen zijn ook overal. In hun spel zonder vooraf ge- pommadeerde haartjes, bij hun bezigheden zonder het van te voren gauw even recht getrokken jasje geven ze de enige goede opnamen. Kiek ze veel, vlug, verrassend of verstolen, maar vooral vaak Want de eerste lach, de eerste tand, de eerste pasjes komen maar één keer voor, de eerste keer. En elke verandering na die eerste keer is weer een bladzijde in het grote boek van het kinderleven. Ja, kiek ze vaak, maar niet van het ver heven grote-mensenstandpunt, maar in hun kleine wereld komend door een laag stand punt te kiezen. Hurkend, zo mogelijk tegen een rustige achtergrond, foto's maken en daardoor de momenten vasthoudend, die nooit meer. terugkomen. Want er zijn van die situatie's, waarin op een kostelijke ma nier baby Eva wel eens een keer, maar bakvis Eva later absoluut niet meer ge fotografeerd wil worden. Bij kinderopnamen willen we graag een rustige onscherpe achtergrond hebben, maar tegelijkertijd w'illen we geen kans lopen dat hun beweeglijkheid onscherpte in hun eigen beeld veroorzaakt. Wel door het ene goed te doen, komt automatisch het andere ook in orde. Kijk maar Onscherpe achtergrond vereist een grotere lensopening,m aar om dat dan te veel licht zou binnen komen, gaan we de sluitersnelheid opvoeren. En dat komt prachtig van pas om die snelle bewegingen vast te leggen. Lenzenkijkerij. Behalve kinderen zijn er ook zo vaak vol wassenen te fotogfraferen. Vaak menen de mensen, dat bij zo'n gelegenheid een spe ciaal fotogezicht moet worden getrokken. Vandaar de raad probeer het ongemerkt te doen, dan pas maakt u echt de opname. Op een of ander terrasje wordt dan niet star in het fototoestel gekeken, maar een onderling gesprek aangevangen, terwijl een der dames de café-filter klaarmaakt en een ander die doorgeeft. Bedachtzaam wordt de sigaar of het pijpje naar de mond ge bracht en deze gewone menselijke trekken maken van een doodgewoon kiekje een bij zonder aardige foto. In hoger sferen. Als u ook wel eens in het hooggebergte fotografeert, onthoud dan maar, dat tot een hoogte van ongeveer 2000 meter alles heel normaal is en niets moeilijker dan overal elders. Boven de 2000 meter begint de in vloed van voor uw ogen onzichtbare, maar voor uw huid en de film heel goed merk bare stralen, de z.g. ultra-violette stralen. Uw huid wordt bruin en de bescherming tegen verbranding is huidcrème. Uw film verbrandt ook als u niet oppast en de be scherming is hiereen ultraviolet filter, dat die „onzichtbare stralen" niet doorlaat. Tot 2000 meter is het bij sneeuwlandschap ge wenst om gebruik te maken van geelfilter. Omdat in het hooggebergte het licht meestal zo fel is kan men hetzelfde diafragma nemen als aan het strand bij zonneschijn. „Singing in the rain". Maar in fotoland kan toch ook minder mooi weer zijn W ordt er dan niet ge fotografeerd Ach, natuurlijk. Foto's ont houden wat mensen vergeten. Dan moe ten ook die tragikomische momenten van de vacantie-uitstapjes bewaard blijven. Bij regen en sneeuw diafragma verder open. Zonnekap wordt regenkap. Niet te kort belichten om het vallen van regen of sneeuw beter op de foto te doen uitkomen. Altijd er aan denken op de foto te laten uit komen hoe nat het was. Wat een plassen er stonden Bij nevel kort belichten. Altijd iets op de voorgrond plaatsen om te laten zien hoe sterk de details afnemen door dicht heid van de nevel. Gen filter gebruiken. Nevel met doorkomende zon fotografeert het mooiste. En als de zon in fotoland ondergaat Dan komt er een nieuwe reeks van moge lijkheden. Fotoland is wonderland, ook bij avond. Schemering in de stad b.v. is toch prachtig om te kieken. Het statief moet er bij natuurlijk, maar de resten van het dag licht tekenen de gebouwen af en in de 5 of tien seconden, die we belichten,komen ook de brandende lampen door. Wie op reis is en eens een bijzonder beeld van de stad wil vasthouden vindt hierin een mogelijkheid. Verpakt zonlicht. Aan iedere rondgang komt een einde en wij moeten toch ook weer naar huis. Naar huis Natuurlijk, een beetje napraten over alles en een gezellig flitsfotootje maken. Als er iets gemakkelijk is, dan is'het wel die flitserij van tegenwoordig. Mislukking is eerlijk gezegd uitgesloten als u een gesyn chroniseerd toestel hebt. Dat w'il zeggen als er een flitscontactpuntje is ingebouwd. Alle toestellen van de laatste jaren zijn gesyn chroniseerd., waardoor op het moment dat de sluiter bijna op zijn verst openstaat, een strcomstootje naar de flitslamphoudcr gaat. Zit daar een flitslamp in dan brandt dat in een zeer kort ogenblik fel op, juist in die tijd dat de sluiter helemaal open staat. Daar heeft u vrijwel niets aan te regelen, want zet u het toestel op 1/25 seconde, dan is het altijd raak. Wat de afstand betreft, die stelt u in en het diafragma staat eigen lijk al vast door het soort lampje. Want deze lampjes heben alle een richtgetal. Van een klein flitslampje is dit getal 28. Pas op Nou mccet u niet diafragma 28 nemen. Nee, als u b.v. op 3 meter afstand foto's maakt met zo'n lampje dan neemt u diafragma 9. Waarom nou juit 9 Omdat 3 gedeeld op 28 ongeveer 9 is. Deel dus doodeenvoudig de afstand waarop u gaat kieken op het richtgetal van het lampje en de uitkomst is uw diafragma-getal. Breng kleur in uw leven. Op fotogebied kan dit nu ook letterlijk, dank zij het nieuwe terrein van de kleuren fotografie. Daar is zoveel over te vertellen, dat ik er maar weinig van'zal zeggen. Alleen maar dat ,»zon" wel een van de belangrijkste factoren is. En dat u een belichtingsmeter daarbij eigenlijk méér nodig hebt dan bij zwart-wit. Want kleurenfilms moeten vrij nauwkeurig belicht worden. Nu zijn er ook kleurenfilms, die negatieven geven, die dan weer afgedrukt kunnen worden op papier. Dat zijn de negatief-kleurenfilms. Het eind resultaat is dus een papierbeeld in kleur. Er zijn ook andere kleurenfilms, die geen nega- tiefje geven maar direct een positief beeldje. Als u dat tegen het licht houdt of het met een apparaaje op de muur projeceert, hebt u een directe afbeelding in de kleuren, zoals ze waren. Voor zover u dit terrein van de fotografie nog niet kent, begin er eens aan en denk er bij deze kleurenfotografie dan aan Foto grafeer in den beginne alleen met zon. Belicht zoals voorgeschreven staat in de tabel, verpakt bij iedere film. Kies onder werpen met vrij grote kleurvlakken. Maak geen bonte prentjes met 1001 kleurtjes. Ge bruik geen filters, maar wel steeds een zonnekap. Denk er aan, integenstelling met de zwart-wit film, dat de kleur zéér belang rijk is. Ten slotte geef ik u als laatste raadgeving werkelijk ernstig in overweging Neem er toch elke dag opnieuw enkele ogenblikken af om alléén maar te kijken. Simpel-weg te kijken. Te kijken naar het Leven zelf. Omdat u dan, van wat er in het Leven leeft, gaat houden. En omdat u, door zo alleen maar te kijken, komt tot het verlangen om dat vast te houden. Omdat u dan komt van kijken tot kieken. Vorig jaar verkochten wij voor circa 178 millioen bollen. Dank zij Perzen en Turken uit de 17e eeuw is de streek tussen Leiden en Haarlem thans een welvarend gebied, dat leeft van de op brengst van de bloembollen. Bloembollen, dit pas omstreeks 1600 voor het eerst uit Voor-Azië naar Nederland werden gebracht want Nederland zelf bezat van nature nog niet het kleinste tulpenbolletje. Zó goed is het de bloembol in Nederland vergaan, dat thans één van elke vijf beroepstuinderijen zijn oppervlakte bebouwt met bloemen. Het aantal bloeiende bloemen op de tuinderijen van het Westland is dan ook zeer groot en naar schatting zouden wij iedere Nederlander acht tulpen kunnen geven van het aantal dat er zo jaarlijks bloeit. Voor de bollenkwekers zelf zijn de bloe men van weinig belang, het gaat hen in de eerste plaats om de bollen. Alles in de bollen streek draait dan ook om de bloembol, de basis van het bestaan. De bollen worden n.I. bijna alle naar het buitenland uitge voerd en het buitenland toont ook een steeds toenemende belangstelling voor de Neder landse bollen. Voerden wij in 1920 voor een waarde van circa 19Yi millioen gulden naar het buiten land uit, in 1938 was dit bedrag reeds ge stegen tot circa 31 millioen. De huisvrouwen van Engeland, Amerika, Canada etc. gingen echter steeds meer bloemen in vaasjes zetten zodat wij vorig jaar voor circa 178 millioen gulden aan bloembollen uitvoerden. Nederland gebruikt slechts circa 4%. Onze bollenvelden zijn dus wel geheel van de smaak van het buitenland afhankelijk, want Nederland zelf is maar klein en ge bruikt van zijn bollen zelf slechts circa 4% en dat is veel te weinig om onze bollenvelden in het leven te houden. En dit is dringend noodzakelijk, want niet minder dan onge veer 100.000 Nederlanders zijn voor hun levensvoorwaarden geheel afhankelijk van de bollenvelden. Afgezien nog van de han delswaarde van de bollen, zijn deze, wan neer zij bloeien, een enorme toeristische trekpleister, waarnaar tienduizenden buiten landers komen kijken. Dit „kijken" wordt overigens duchtig door propaganda onder steund, want naar schatting geven wij zo ongeveer 3000 gulden per dag uit om de roem van onze bollenvelden te verkondigen. Desondanks gaat het bij de bollen om de haindelswaarde. Dat nauwgezet op deze handelswaarde wordt gelet blijkt wel uit het feit, dat alle uit te voeren bloembollen voor de export aan een onderzoek worden onderworpen door de Plantenziektenkundige Dienst. De kleurenpracht op de velden is dus slechts bijzaak en zo spoedig als maar moge lijk is worden die kleurige en fleurige bloe men afgesneden en voor een deel op de mest vaalt geworpen om te vergaan tot een vuile bruine massa. De bloemen op onze bollen velden hebben dus verder weinig betekenis en het verkopen van de bekende kleurige bloemenslingers is hoogstens een vorm van bijverdienste. Zo snel mogelijk moet de weel de van de bloemen van de velden verdwijnen opdat de handelswaarde van de bollen, door vermindering der kwaliteit, niet zou dalen. Dat de bekende bollenstreek de voor naamste drager is van de bollencultuur blijkt wel uit het feit dat iets meer dan de helft van de Nederlandse bollenproductie uit deze streek komt. Maar in Noord-Holland boven het Noordzeekanaal weet men ook nog wel eventjes circa 37% van de totale productie tot zich te trekken, terwijl de rest van Neder land ook altijd nog wel 11% van het totaal weet voort te brengen. Alleen als die mogelijkheid er is, kun je met plezier werken. Voor meisjes die wat willen bereiken z(jn er bjj de Mi-Loch ateliers in Hulst uitstekende promotie kansen. Er is nog plaats voor flinke meisjes van 15 ja**-en ouder voor lichte atelierwerkzaamhedeu. U zult zien dat brj goede pres taties het toon goed is, de sfeer prettig muziek bij het werk en... voor gratis vervoer wordt gezorgd. Ideaal! Kom eens'praten!^ Texliel-Ateliers Emite Lockefeer N.V. N Hulst (Z.) soeks of standing

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1956 | | pagina 3