AXELSE COURANT Zoekers naar het zwarte goud. Multi-millionnair Onassis. J. C. VINK Frankering bij abonnement, Axel ZATERDAG 18 AUGUSTUS 1956 70e Jaargang No. 89 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDEkE WOENSDAG EN ZATERDAG Drukker UitgeefsterFIRMA J. C. VINK Red. en Adm.: Axel, Markt 12, T5l. 0 1155-646 Hoofdredactie: J. C. VINK BIJNA VIERHONDERD METER ONDER DE GROND. Langs gure wanden tuimelt met een snelheid van 10 meter per seconde de liftkooi omlaag. Een vreemde druk op de oren voelt uw verslaggever, die het kolenfront tegemoet valt. „Slikken", zegt de mijn-ingenieur. Men slikt, de druk is voorbij. Tien, twintig, dertig, acht en dertig seconden. De kooi houdt stil. Men is op 380 meter diepte aangekomen en dat is de diepte waarop in deze mijn, de Dominale mijn te Kerkrade, de oudste kolenmijn ter wereld, de bovenste kolenlagen liggen. De oudste mijn ter wereld. Want reeds in 1113 begonnen mijnwerkers, onder leiding van de abten der oude kloosters van Rolduc, hier kolen te delven. Omstreeks de Franse tijd waren deze mijnwerkers, met zeer primitieve hulpmiddelen (b.v. pompen door paarden in beweging gebracht) tot op 200 meter diepte doorgedrongen. Op handen en voeten. Gehurkt, geknield of liggend brengen onze mijnwerkers iedere dag veertig millioen kilo steenkool aan het daglicht. Trams en treinen rijden, industrieën draaien, kachels branden dank zij hun inspanning. De zoveelste gang „Dit is het front", zegt de ingenieur. „Tussen twee lagen leisteen ligt hier een kolenlaag van 80 cm. dikte, onder een hoek van dertig graden met het aardoppervlak. Op 380 meter dus, waar w'ij nu zijn, begint de laag, op 500 meter eindigt zij. Door deze laag wroeten onze mensen zich heen". En hij verdwijnt in de donkere, hellende gang. Wij kruipen achter hem aan, op handen en voeten. Inferno Lawaai van electrisch ge dreven afbouwhamers, verüe kreten van mijnwerkers die vele meters dieper zitten, geratel van de stuwgoot die kolen naar het diepste punt van het front transporteert. Een vreemd, een bijna luguber avontuur is voor de leek deze tocht. Soms kruipt men op de buik enige tientallen meters, dan weer laat men zich meevoeren op de ketting van de stuwgoot. Om de zeven meter passeert men een houwer. Witte tanden grijnzen in een zwart gelaat, felle ogen blikkeren. In onverstaanbaar dialect wordt ons wat toe geschreeuwd, boven het lawaai uit. De tong is een stoffige lap leer in de mond. Men slikt moeilijk, men brult naar een mijnwerker „Waarom hebben jullie hier beneden geen cafeetje? Een glas bier zou me smaken". Vlug passeren. We zitten onder Duitsland. Het gebied van de Dominiale mijn te Kerkrade ligt voor meer dan een derde onder Duitse bodem. „We kruipen nu in de richting Hannover", zegt de ingenieur. „Maar zo ver is het niet.' Een heel nauw stuk. Een dikke collega is bang, dat hij klem zal komen te zitten. Maar neen, er is nog juist plaats voor zijn embon point. „Denk er om", schreeuwt de ingenieur „hier vlug passeren, dit stuk dak is niet te vertrouwen". Vlug, ja maar een mens gaat niet vlug kikkerend over de kolen. Tachtig centimeter hoogte is Weinig voor een vol wassen mens. Gehurkt zitten de houwers in hun kolen terzijde van de stuwgoot. De af bouwhamers vreten in de kolenlaag. Tonnen en tonnen kolen daveren langs de stuwgoot omlaag, naar de 500 meter-laag, waar de kolentreinen worden geladen- Eindelijk na een tocht van uren, is dat punt bereikt. Een lege kolentrein staat ge reed om ons door een wirwar van gangen terug te brengen naar de kooi. Weer de druk op de oren, weer dat suizelend geluid, tien, dertig, vijftig seconden het daglicht keert terug. Nooit was het licht zo helder, zo vriendelijk als op deze trieste dag. Onbillijke jaloezie. „Glück auf roepen de houwers, die tege lijk met ons naar boven zijn gekomen, el kander toe. De mijnwerkersgroet, de heil wens, die zij nooit zullen verzuimen als ze een collega tegenkomen. Want nergens on der arbeiders hebben wij ooit een grotere mate van solidariteit meegemaakt dan hier. Geen wonder. D'it is niet alleen een zwaar, onmenselijk zwtiar beroep, het is ook een arbeid waarbij een man in meer dan in welk vak ook, is aangewezen op de steun en hulp van zijn collegai's. Men is buiten de mijnstreek wel eens af gunstig geweest op de werkers van Zuid- Limburg. Maar vergeet niet r de mijnwerker verslijt, kruipend op buik of knieën, door de nauwe gangen ontzaggelijk veel kleding. Als hij uit de schacht komt moet hij zich van top tot teen zeer intensief wassen. Men houdt geen stukje eige n kleding aan als men de mijnen in gaat. De temperatuur waaronder gewerkt wordt is ondanks de zeer behoor lijke luchtverversing buitengewoon hoog en neemt elke 33 meter diepte een graad Celsius toe. De houding waarin wordt gewerkt, is beestachtig vermoeiend in acht uur arbeid kan de houwer geen seconde rechtop staan, hij hurkt, knielt en ligt. De dagen zijn lang, want men werkt acht uur en daarbij komt dan nog een kwartier voor verkleden vooraf en een uur voor wassen en kleden na de dienst en een gewoonlijk lange tocht naar de doorgaans vrij ver van de wooncentra gelegen mijnen. Zulke mensen misgunt men een hoog loon niet. En bovendien er zijn over de extra voorzieningen aan mijnwerkers veel ver halen verteld, die beslist onjuist zijn. Merkwaardig is, dat de mijnwerkers in deze tijd hun arbeid als een gevecht op vatten. Zij strijden aan het kolenfront om een zware slag te winnen, de slag om Ne derlands welvaart. Dagelijks wordt op elke mijn de productie van de vorige dag bekend gemaakt, in de schaft- en kleedlokalen han gen tabellen, die het verloop van de pro ductie aangeven en na iedere dienst er DE MAN DIE MONACO AAN EEN TOUWTJE HEEFT. Het was op een prille Aprilochtend, nog maar enkele maanden geleden, dat miss Grace Kelly, vergezeld van vijf privé-detec- tives, 20 filmoperateurs, 60 verslaggevers, 40 fotografen en 80 bruidsmeisjes, familie leden, e.d. de haven van Monte Carlo bin- nenstoomde aan boord van het jacht van prins Rainier III. Van over de hele wereld suisden de Constellations en de Dakota's, de Hispano's en de motorjachten aan en brach ten ex-koningen mee en filmsterren, camera mannen en krantenschrijvers, koks en mode- tekenaars, hoteldieven, politiemannen en ge wone inbrekertjes. Vanaf zijn privé-dek op zijn fantastische jacht, sloeg een 49-jarige Griek deze be drijvigheid gade. Hij was gekleed in het klassieke millionnairstenueeen grijs fla nellen pak, wit met bruine schoenen en een zonnebril. En de meest lawaaiige, de groot ste en meest extra-vagante bruiloft werd in Monaco gevierd het was de grootste pu bliciteitsstunt van de geschiedenis, die tot doel had Monaco voor eens en voor altijd weer op de landkaart terug te brengen. En het was allemaal direct en indirect te danken aan Aristorije Socrates Onassis. Hij laat al zijn kapiteins in Cadillac's rijden. Onasis begon zijn fantastische carrière op 16-jarige leaftijd met vijfhonderd gulden. Hij bezit thans tussen de 100 en 150 millioen pond sterling, waarbij een vloot van 1J4 millioen ton, de grootste privé-tankvloot ter wereld en kantoren in New York, Londen, Montevideo, Djeddah en Monte Carlohij heeft zeven landhuizen en kastelen en een kunstcollectie, die in zijn kostbare soort de 17e plaats op de wereld inneemt, aldus „The New Statesman and Nation". Onassis heeft nimmer een portemonnaie bij zich, maar de vijf secretarissen, die hem overal volgen, nemen wel een kleinigheid mee Volgens ex-keizer Boa Dai die toch wel wat gewend is is het jacht van Onassis „het meest comfortabele ter wereld". Er is een dansvloer in die door een druk op een knop veranderd kan worden in een zwem bassin twee motorkruisers en een vlieg- boot staan op één der dekken opgesteld. Er zijn haarden in van lazuursteen er is een bemanning op het schip van 40 koppen allen Duitsers en de kapitein verdient meer dan een commandant van een Cunard- schip. Toen de „Christina" voor het eerst de haven van Monte Carlo binnenstoomde, ontstond er een angstige toestand in de Monegaskische scheepvaartwereld. Het geheim van zaken doen. Thans rijden alle kapiteins in een Cadillac. Hoewel gezegd wordt, dat Onassis nog altijd bang is weer eens arm te worden, zegt hij van zichzelf, dat hij zelfs nog millionnair zou blijven als de communisten de hele wereld veroverd hadden. Zijn vader was een wel varende tabakshandelaar in Smyrna maar hij werd geruïneerd in 1922 tijdens de Turkse massamoorden. Drie van Onassis' ooms werden toen opgehangen. De jonge Onassis kreeg 500 gulden en een paar introductie brieven en wérd naar Buenos Aires gezon den, waar hij nachttelefonist werd. Het geheim van het zaken doen is, volgens Onassis, iets weten, dat een ander niet weet en zijn eigen leven bevestigt deze theorie. In de tijd, dat hij zijn schakelbord bediende ontdekte hij, dat nog niemand er achter ge komen was om goedkope Oost-Europese tabak naar Argentinië in te voeren. Een jaar later had hij 1000 pond sterling ver diend en op zijn 23ste verjaardag had hij 250.000 pond sterling. Toen zag hij een Canadese scheepvaartmaatschappij failliet gaan en hij kocht zes schepen op. Toen de tweede wereldoorlog uitbrak had hij al een behoorlijke vloot .waarbij drie tankschepen. De duikbootoorlog betekende, dat scheeps eigenaars konden vragen wat ze wïlden voor vervoer en hun verliezen werden door rege ringsverzekeringen gedekt. Onassis kwam als multi-millionnair uit de oorlog te voor schijn. Onmiddellijk wierp hij zich op de surplus- voorraden van de oorlog, op de walvisvaart en op het vervoer van olie uit het Midden- Oosten. Inmiddels heeft Onassis overhoop gelegen met Amerika over de surplusvoor- raden, met Peru over zijn walvisvaarders en ook Noorwegen bleef bij de walvisvaart niet achter. Maar niets kon Onassis deren. In 1953 had hij de modernste tankvloot ter wereld. Hij vervoért alle olie uit Saoedie- Arabië ondanks het heftigste verweer van Engeland. Het vlaggeschip van zijn nieuwe vloot heet „Al-Malik Saud Al Awal" en het werd gedoopt met een fles heilig water uit Mekka. FIRMA Markt 12 AXEL. wordt in drie ploegen van acht uur per et maal gewerkt verdringen de koempels zich voor de grafische voorstellingen om de behaalde overwinningen te zien. Dank zij een voortreffelijke bedrijfsvoorlichting zijn de mijnwerkers er volkomen van doordron gen, dat zonder hun voortdurende en toe gewijde arbeid onze industrieën niet kunnen daaien, onze gas- en electriciteitsfabrieken niet werken, onze Nederlandse gezinnen in de kou zouden zitten des winters. Zonder kolen geen textiel, geen fietsbanden, geen roomboter, geen treinen, geen trams. De kolenproductie is de hartader van ons eco nomisch bestel. Daarom is die belangstelling bij de mijn werkers verheugend. En daarom is het met de productie ook inderdaad goed gegaan. Momenteel is de situatie ongeveer als volgt. Ongeveer 14 millioen ton brandstof wordt door de mijnwerkers naar boven ge bracht hiervan produceert de Dominiale mijn alleen al meer dan 80%. Hoe hard wij vooruit gegaan zijn, bewijzen de cijfers. In 1944 was het maar een paar millioen ton, in 1947 circa 7 millioen en in 1954 bereikten wij zelfs een productie van ruim 12 millioen ton kolen. De kolenvoorziening van de Nederlandse industrie is geen probleem. Ook het energie probleem is opgelost. En de mijnwerkers, onze helpers in de koude, de zo vaak ver guisde mijnwerkers van het zuiden, hebben hiervoor gezorgd. In een onmenselijk zware strijd aan het soms ook levensgevaarlijke kolenfront, enige honderden meters onder de grond, vechten zij voor onze welvaart. Hun arbeid is bovenmenselijk moeilijk, sommige mensen zeggen „Het is beuls werk". Maar zij houden dapper vol. Onze hulde en onze dank. BESTRIJDT HET LEED DAT KANKER HEET. Op Vrijdag 31 Augustus hopen wij de 76ste verjaardag te vieren van H.K.H. Prinses Wilhelmina. Ons aller eerbiedige gelukwensen gaan naar Haar uit. Het Koningin Wilhelmina Fonds voor de Kankerbestrijding vraagt onze speciale aan dacht voor de collecte, welke eind Augustus en begin September overal in den lande zal worden gehouden. Door de wetenschappelijke onderzoekers over de gehele wereld wordt telkens weer e enkleine vooruitgang bereikt op de weg naar de „vrijheid van kanker". Er moet evenwel nog enorm veel méér werk worden verricht en dat is kostbaar. Evenzeer moet de gedachte aan het on noemelijk grote leed, dat kanker iedere dag veroorzaakt, ons allen tot offervaardigheid aansporen. De lijdende medemens en de wetenschappelijke onderzoekers zijn onze steun waard kankerbestrijding is ons aller licht. Moge niemand hierin achterblijven en uit liefde tot de naaste gehoor geven aan het eenvoudig verzoek Laat dit jaar uw dubbeltje een kwartje zijn In het Kolpabad te Vlaardingen is een 10-jarig meisje in het grote bassin gevallen en verdronken. Het meisje, dat de zwem kunst niet machtig was, was mef haar zusje van 9 jaar aan de rand van het grote bassin gaan staan. Waarschijnlijk is zij uitgegleden en zo in het water terecht gekomen. Hoewel de badmeester het kind direct op het droge bracht, mochten de pogingen met kunst matige ademhaling niet meer baten. Op de provinciale weg van Boxmeer naar Grave reed Woensdagavond mevr. G. A. van M. op haar bromfiets, terwijl uit de richting Rijkevoort een motorrijwiel be stuurd door W. C. kwam aangereden. De bromfiets werd door het motorrijwiel aan gereden, waardoor mevr. M. op slag werd gedood. De motorrijder liep een schedel- basisfractuur op. De duopassagiere van de motor, mej. S. liep slechts lichte verwon dingen op. Te Le Mans in Frankrijk daalde een vrachtauto met zand geladen een helling af, toen de chauffeur de macht over zijn voer tuig verloor, daar de remmen weigerden. De auto doorboorde de muur van een huis en kwam daar tot stilstand. De bestuurder van de vrachtauto en een mede-inzittende werden op slag gedood, evenals de twee in zittende van een andere auto, welke door de vrachtauto was geramd. Vol met plannen. Toen de eerste lading olie aan boord kwam, gaf Onassis een enorm feest op het schip, waar niet alleen de Arabieren kwamen maar ook de Britten, de Amerikanen en de vertegenwoordigers van de grote maat schappijen. In die tijd verplaatste Onassis zijn hoofdkwartier van Montevideo naar de Ri- vièra. En zo begon de reeks gebeurtenissen, die ten slotte miss Kelly voor het altaar zou brengen. Onassis w'ilde de Monte Carlo Sorting Club tot kantoor hebben. De club behoorde aan het Casino en de directie daar van weigerde, Onassis ontdekte toen, dat prns Rainièr, die constitutionele rechten op het Casino heeft, overhoop lag met de di recteuren. Er werden besprekingen gehou den en Onassis dook daaruit op als contro lerend aandeelhouder van het Casino en tegelijkertijd kreeg hij dus belang bij de toe komst van het vorstendom. Toen kwam het bank-schandaal, waarbij de persoonlijke omgeving van de prins be trokken was en Onassis slaagoe er in het jaarlijks verlies van 90.000 pond sterling van het Casino te veranderen in een zoet winstje van 150.000 pond. Onassis heeft hier de hotels en theaters gemoderniseerdhij heeft duizenden ton nen zand geimporteerd om het strand van Monte Carlo te verbeteren en hij heeft de haven laten veranderen. En nog is er geen einde aan zijn plannen. Tenslotte moest er iets gebeuren om Monaco weer in het brand punt van de belangstelling te krijgen en ook moest er iets gedaan worden aan de con stitutionele toekomst De prins is verliefd geworden op een Ame rikaanse en volgens Onassis is dat ook van uit een zakelijk oogpunt allemaal erg best. ABONNEMENTSPRIJSLosse nummers 6 cent Kwartaal-abonnement Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen f 1,75 Buitenland f 2,00 ADVERTENTIEPRIJS: 8 cent per m.m. Bij contracten belangrijke reductie. Ittf» vonden Mededelingen 20 cent per m.m. Klein^ advertentiën (maximum regels) 1-5 regels 70 cent iedere regel meer 12 cent extra. 1 gggkflff I 'IdL'A'i'-ji LHIjl 1

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1956 | | pagina 1