AXELSE COURANT
Vacantie over de grenzen.
De zorg voor de toekomst
"O ~i
Toneel in de piste
nippers
ÈêfÉ
J.C.VINK
Frankering bij abonnement, Axel
ZATERDAG 28 JULI 1956
70e Jaargang No. 83
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
VERSCHIJNT IEDERE WOENSDAG EN ZATERDAG
Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK
Red. en Adm.: Axel, Markt 12, T3l. 0 1155-646
HoofdredactieJ. C. VINK
FIRMA
Markt 12
AXEL.
Ideaal voor ieder
die brieven schrijft!
„KAN HET VOOR DAT GELD?"
„Kan het voor dat geld dat vraagt menigeen zich ongelovig af wanneer hij ziet
hoe voor in verhouding zéér lage prijzen men kan genieten van een vacantie in
Zwitserland, Italië, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijkkortom, dei schoonste
plekjes van Europa
„Kan het voor dat geld hebben wij gevraagd aan de leider van een der grootste
reisbureaux, en zijn antwoord was ondubbelzinnig „Ja, dat kan
De man aan wie wij deze gewetensvraag
stellen, is de heer Goderie, leider van een
der grootste reisbureaux en van een buiten
landse hotelmaatschappij. Hij kent de arg
waan waarmee men de tarieven bekijkt en
begrijpt die ook wel. Want er is op dit ge
bied veel gebeunhaasd. Toeristen zijn in de
steek gelaten, opgelicht.
Men kan dit toerisme alleen tot volle te
vredenheid van de klanten organiseren en
er een broodwinning in vinden, aldus de
heer Goderie, wanneer men het op grote
schaal organiseert. Dan immers kan men tal
van kosten gaan reduceren, die anders pro-
hibitef zouden zijn.
Hij zelf heeft in het buitenland diverse
hotels, met een eigen staf bemand, en is
daardoor niet meer afhankelijk van de prij
zen die buitenlandse hoteleigenaren gelie
ven te berekenen. Het busmateriaal moet
men in eigen hand hebben. Door het grote
aantal bussen kan men pendeldiensten or
ganiseren, wat het kostencijfer drukt. De
bus gaat met het ene gezelschap heen en
brengt het andere gezelschap weer terug.
Het is ook veel makkelijker om wannéér men
eens pech heeft, de passagiers op te vangen
en er voor te zorgen dat ze toch komen waar
ze wezen moeten.
„Alles in eigen hand".
Het zijn soms ogenschijnlijk kleine dingen,
zo vertelt de heer Goderie, die toch best de
moeite waard zijn. In onze hotels kwamen
de meeste gasten niet aan de lunch. Ze
waren op excursie en moesten dus een
lunchpakket meenemen. Dat geeft natuurlijk
allemaal extra werk en daarenboven loopt
men nog het risico dat niet ieder tevreden
is, want de een heeft aan weinig genoeg, de
ander behoeft een extra voorraad Nu
vinden de gasten, die op excursie gaan, des
morgens naast hun ontbijtbordje een plastic
zakje. Ze kunnen zelf hun boterhammen
smeren en beleggen, net zoveel als ze zin
hebben. Iedereen is tevredenen het
spaart ons werk en kosten.
En zo kan men van allerlei op de vacan-
tiekosten van de toerist besparen, zonder dat
hij daar zelf iets minder van wordt.
Hoofdzaak is, dat men zo min mogelijk
van anderen afhankelijk is, dat men de hele
exploitatie in eigen hand kan houden en dus
precies zijn kostprijs kan berekenen.
Daardoor weet ook de toerist waar hij
aan toe is. Geen fooien, geen toeslagen, geen
extra betalingen. In de administratiekosten,
die iedere inschrijver vooraf moet voldoen,
zijn dre alle begrepen, ook alle toeslagen en
„taxes" die in het buitenland geheven wor
den.
In één ruk door.
„Is het voor velen niet bezwaarlijk, in één
ruk door naar de plaats van bestemming te
gaan vragen we wanneer we zien hoe
toeristen bestemd voor Oostenrijk en Zwit-
«erland, op de reis nergens overnachten.
„Merkwaardig genoeg antwoordt de
heer Goderie, ,,is dat niet het geval. Men
zou verwachten dat die mensen „afgepei
gerd" hun hotel binnenstrompelden. Maar
de waarheid is dat ze zich even gaan op
frissen en met een paar uur alweer op stap
zijn. Op de heenreis wordt trouwens maar
weinig geslapen, men is te veel gespannen,
de schade haalt men de volgende dagen wel
in, want niemand hoeft vroeg op
Wij hebben zo gaat hij voort inder
tijd de mogelijkheid geschapen om onderweg
halverwege de route te logeren. Driekwart
van de mensen deed het niet, het kwart dat
het wel deed, was twee dagen „gammel
Want op de plaats van oponthoud aange
komen, verfristen ze zich, aten wat en gin
gen de stad in. Kwamen in de nacht terug
en moesten des morgens vroeg weer op pad.
Dat was de practijk en die heeft uitgewezen
dat „in één ruk door" veruit verkieselijker
is. Trouwens, er wordt onderweg nog vaak
genoeg gestopt 1"
Geen „Hollandse jongens".
„Hebt U nu bij zo'n reis", zo vroegen wij
ten slotte de heer Goderie, „nog erg veel
van die gezelschappen waarop zo wordt af
gegeven, die met allemaal-een-feestmuts-op
dat mooie lied zingen „En dat we Hollandse
jongens zijn dat willen we weten
De glimlach van de heer Goderie zegt al
genoeg. Nee, dat maakt hij niet mee. Het
merkwaardig is wel de zéér bonte samen
stelling van het publiek dat van deze goed
kope vacantiereizen gebruik maakt. Er zijn
vele bezitters van eigen auto's bij, die voor
één keer een niet de „chauffeur van de
familie" willen zijn. Er zijn goedgesitueerden
die de reis- en verblijfkosten laag houden om
in het vreemde land verder onbekrompen
vacantie te kunnen houden. Het is verder
hoofdzakelijk dat steeds vager wordend be
grip, de „middenstand" dat de bevolking van
de grote toerbussen karakteriseert.
Onze voornaamste stimulans om te zor
gen voor tevreden gasten, zo eindigt de heer
Goderie, is dat wij het voor het overgrote
deel moeten hebben van de „mond-tot-mond-
reclame". De aanbeveling is voor ons de
beste propaganda. En iedereen die met een
bona-fide reisbedrijf op stap gaat, is bij zijn
terugkeer een vurig propagandist geworden
van deze vorm van „vacantie over de
grenzen
(Nadruk verboden) Lk.
N.I.P.O.-ONDERZOEK LEVERT BELANGWEKKENDE GEGEVENS
OVER OUDED AGS VERZORGING.
Ten einde de onder het publiek bestaande
meningen en gevoelens ten opzichte van de
levensverzekering te leren kennen, is in op
dracht van de Voorlichtingscommissie uit
het Levensverzekeringbedrijf een groot aan
tal enqueteurs en enquetrices van het Neder
lands Instituut voor de Publieke Opine
(N.I.P.O.) op stap gegaan om de nodige
gegevens te verzamelen.
Blijkens het inmiddels verschenen rapport
dat vele belangwekkende gegevens bevat,
werd een groot aantal personen onder
vraagd, ingedeeld naar de criteriawel.
stand, leeftijd, provincie van inwoning, bur
gerlijke staat, beroep, enz. en zodanig ge
kozen, dat de representativiteit voor de ge
hele bevolking vast staat.
Het rapport vermeldt, dat 86% van de
gezinshoofden in Nederland een of meer
levensverzekeringen heeft.
Ook toont het aan, dat voor 73% van de
geënqueteerde personen, corresponderende
met bijna driekwart gedeelte van de Ne
derlandse bevolking in deze vorm van ge-
zins- en oudedagsverzorging veel aantrek
kelijks schuilt. Een resultaat, dat bewijst,
dat de zorg voor de toekomst in het ge-
dachtenleven van de moderne mens een
centrale plaats inneemt.
Deze zorg voor de toekomst omvat ener
zijds de zorg voor het bestaansonderhoud
gedurende de tijd, waarin men door be
ëindiging van zijn werkzaamheden niet lan
ger inkomsten uit arbeid zal genieten, ander
zijds de zorg voor het materieel welzijn van
hen, die na het overlijden van het gezins
hoofd het zonder diens inkomsten zullen
moeten stellen. Met andere woorden de
levensverzekering is een systeem van spa
ren voor de oude dag onder gelijk
tijdige dekking van de nadelige financiën
gevolgen, voortvloeiende uit iemans over
lijden (risico-dekking).
Uit het N.I.P.O.-onderzoek blijkt, dat voor
37% van de ondervraagden het spaaraspect
en voor 40% de risico-dekking de belang
rijkste eigenschap van de levensverzekering
is. Er is dus geen aanwijzing voor een be
paalde voorkeur en men mag zeggen, dat de
levensverzekering op grond van beide eigen
schappen, die elkaar in evenwicht houden,
waardering bij het publiek ondervindt.
Opmerkelijk is, dat onder degenen, die
tegenover de levensverzekering afwijzend of
neutraal staan (27%) de jongeren tot de
leeftijd van 35 jaar relatief het minst ver
tegenwoordigd zijn, hetgeen er op zou kun
nen duiden, dat in deze na-oorlogse tijd in
het bijzonder de jongere generatie positief
tegenover toekomstvoorzieningen staat.
Merkwaardig, ofschoon niet onbegrijpelijk
is ook dat het jongeren zijn, die zo ont.
lenen wij San het rapportde risicodekking
het veelvuldigst als de aantrekkelijkste eigen
schap van de levensverzekering hebben ge
noemd, terwijl voor degenen uit de leeftijds
klasse van 35 tot 50 jaar het spaaraspect
voorop wordt gesteld.
Ondanks deze positieve instelling van een
zeer groot deel van het publiek blijkt uit het
rapport echter ook, dat de verzorging van de
nabestaanden nog te wensen over laat. Bij
30% van alle ondervraagden is er in geval
van overlijden niet voor de toekomst der na
bestaanden gezorgd. Bij de laagste inkomens
klasse is dat zelfs 50%, bij de welgestelden
bedraagt dit 17%.
In vele gevallen, waarin niet of niet vol
doende voor de oude dag en voor de na
bestaanden is gezorgd, wordt als oorzaak
chronisch geldgebrek genoemd.
Meer dan de helft van de Nederlandse
gezinshoofden spaart. Voor de oude dag
'spaart 9%, voor het gezin, de kinderen,
spaart 8%.
Het N.I.P.O. heeft de vraag gesteld hoe
veel inkomen men wil hebben, wanneer men
op 65-jarige leeftijd ophoudt met werken, In
alle welstandsklassen blijkt men dan ge.
middeld 80% van het huidige inkomen te
verlangen.
Nog lang niet iedereen in ons land blijkt
er zeker van te zijn dat hij op zijn oude dag
goed verzorgd zal zijn. Ongeveer de helft
van degenen, die bij het arbeidsproces zijn
ingeschakeld, heeft die zekerheid wel. maar
vooral bij het stijgen van de leeftijd neemt
het pessimisme op dit punt toe.
Bij de ambtenaren is 90% nu reeds zeker
van een voldoende verzorgde oude dag,
maar bij de landbouwers is dat percentage
slechts 40 en bij de zelfstandigen is het nog
lager, n.l. 38.
Wij levent hans in het (hartje van de
zomer en daarmee tevens midden in het
in het zomer-toneelseizoen. Het is nu de
tijd dat het toneel over het algemeen de
grote steden verlaat en elders weer opduikt
in de voorsteden, in de kleinere steden en in
de vacantie-oorden, waar de stadsgehoor
zalen, de amfitheaters in de open lucht, de
college-auditoriums, omgebouwde schuren
en tenten gebruikt worden voor het op
voeren van blij- en treurspelen, melo-drama s
en musicals.
Dank zij de air-conditioning kunnen de op
voeringen op Broadway de gehele zomer
doorgaan en al is het een betrekkelijk stille
tijd, de theaters zijn steeds vol. En toch ;s
dit geenszins een paradox, want nu is het
voor velen mogelijk de grote „shows te
zien, die tijdens het „normale seizoen ge
regeld uitverkocht zijn en is het niet nodig
weken of maanden op een plaatsbewijs
te wachten.
Daarop is evenwel één belangrijke uit
zondering, namelijk de musical met het feno
menale succes „My Fair Lady een bewer
king van Shaw's „Pygmalion Elke dag
komen er met de post ongeveer 3000 aan
vragen om toegangsbewijzen binnen en
ofschoon daarvan gemiddeld de helft niet
kan worden ingewilligd omdat er niets
beschikbaar is voor de gevraagde datum,
prijs of rang) kan men hieruit toch gemak
kelijk begrijpen hoe het komt dat het stuk
tot in October ,elke avond uitverkocht is.
Uit alle uithoeken van de wereld stromen de
aanvragen binnen uit Londen, Parijs en
Rome en in kleinere aantallen ook uit Tokio,
Wenen,, Zuid-Amerika, Saoedie Arabië en
elders.
Het iechte zomer-toneelseizoen heeft even.
wel nil ets met Broadway te maken en dit
seizoen schijnt nog voor vele verrassingen
te kunnen zorgen, vooral dank zij een be
trekke lijk nieuw evenement op dit gebied
de wederinvoering van de tent
De tenten zijn cirkelvormige theaters, in
een Inatuurlijke of door mensenhand v er
vaart iigde kom, overdekt met zwaar linnen
en a;an de zijden open gehouden voor een
goedi e ventilatie. De eerste werd acht jaar
geled en opgezethet was niet zo maar een
open lucht-theater, maar een „theater-in-het-
rond waarbij het toneel zich in de piste
Door een defect aan de electrische
stuurinrichting is Donderdagmorgen om
streeks half vijf het Duitse vrachtschip
„Glücksburg" uit de koers gelopen en ter
hoogte van de woning van de lichtwachter
Broere te Hoedekenskeike, loodrecht op de
dijk gevaren. Hoewel aanvankelijk werd ge
vreesd, dat het met 2100 ton stukgoed ge
laden schip zou breken, is het des middags
met assistentie van vier sleepboten vlot ge
komen.
Een ernstige verkeersfout, Woensdag
nacht in Amsterdam begaan door een on
bekend gebleven motorrijder, heeft aan een
andere motorrijder, de 41-jarige A. S. uit
Amsterdam, het leven gekost. Deze botste
in volle vaart tegen een lichtmast aan de
De Ruijterkade, toen hij plotseling moest
uitwijken voor een motorrijder die hem
rechts inhaalde en zonder veel omhaal links^
af sloeg.
bevond, terwijl de zitplaatsen rondom waren
opgesteld.
Dit soort theaters is minstens twintig jaar
ouder dan het „tent-theater" en zelfs twintig
eeuwen ouder als wij rekening houden met
het prototype er van het Romeinse circus.
De moderne „arena" kan men in de Ver
enigde Staten overal aantreffen, maar het
werd hoofdzakelijk bespeeld door experi
mentele toneelgezelschappen, zoals de toneel-
„werkgroepen" in tal van universiteiten. De
tenten zijn het concrete bewijs van het com
merciële succes dat de theaters van het
„arena-type" hebben weten te behalen en
ze hebben er toe bijgedragen de belangstel
ling voor de cirkelvormige theaters als zo
danig te vergroten.
In een tent bevinden zich geen gordijn en
couljss^n. De Isp^lers treden op Via een
gangpad en het eind van een bedrijf, dat
niet door het doen zakken van het gordijn
kan worden aangegeven, "kondigt zich aan
door het doven van de verlichting.
Het cirkelronde tent-theater biedt het pu
bliek enkele voordelen. Vooreerst is er nie
mand ver van het toneel verwijderd, want
een tent voor 2000 bezoekers heeft slechts
15 rijen zitplaatsen en bovendien krijgt men
een prettig gevoel van „onder ons te zijn,
wanneer men de spelers voor hun optreden
op het toneel kan zien. Voor zulke buiten de
stad gelegen zomertheaters behoeven de be
zoekers geen toilet te maken en van het
allergrootste belang voor de gemotoriseerde
Amerikanen er is buiten altijd volop
plaats om zijn auto te parkeren.
Aangemoedigd door het succes met deze
tenten zien enkele der betrokken toneel
directies de „arena" reeds als het theater
van de toekomst en de „omlijsting van het
toneel met doek, achterwand en coulissen
zien zij als een overblijfsel uit een voorbije
tijd. Er doen zich bij het opvoeren van een
stuk in een arena natuurlijk bijzondere moei
lijkheden voor de spelers zijn aan alle
zijden omgeven door het publiek en er be-
staat voor de spelers geen links, rechts, voor
en achter meer, maar daar tegenover staan
ook zekere voordelen. Het vinden van een
oplossing voor de technische moeilijkheden
heeft de directies en regisseurs al enkele
nieuwe en verrassende vondsten aan de
hand gedaan.
Het spreekt vanzelf dat men op Broadway
voor deze nieuwigheden nog niets voelt en
de stukken in de conventionele theaters zal
blijven opvoeren. Enkele „tent-directeuren
hebben evenwel reeds te kennen gegeven dat
zij aan hun tent een meer permanent karakter
willen geven door het linnen door de nor
male bouwmaterialen te vervangen zodat
deze arena's ook in de winter bespeeld kun
nen worden.
Maar wat er ook uit de nieuwe ideeën zal
groeien, momenteel verheugen zich alle zo
mertheaters in een grote belangstelling. De
tenten vormen daarbij tot nog toe een kleine
minderheid in aantal er zijn er in het ge
hele land waarschijnlijk niet meer dan 20,
terwijl er alleen in de staat New York en de
aangrenzende staten langs de Atlantische
Oceaan stellig meer dan 150 zomertheaters
zijn.
Maar hoe dan ook, het toneel, of het nu
,in tenten, schuren, gehoorzalen, amfitheaters
of auditoriums gegeven wordt, draagt meer
dan ooit tevoren bij tot ontspanning en -er.
maak in de zomermaanden.
ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 6 cent
Kwartaal-abonnement
Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen f 1,75
Buitenland f 2,00
ADVERTENTIEPRIJS: 8 cent per mm. V
Bij contracten belangrijke reductie.
«tonden Mededelingen 20 cent per m.m.
Klein,. ïdvertentiën (maximum 6 regels) 1-5 regels
70 cent iedere regel meer 12 cent extra, y
'x:#
s