AXELSE COURANT Vacantie over de grenzen. De zorg voor de toekomst "O ~i Toneel in de piste nippers ÈêfÉ J.C.VINK Frankering bij abonnement, Axel ZATERDAG 28 JULI 1956 70e Jaargang No. 83 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDERE WOENSDAG EN ZATERDAG Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK Red. en Adm.: Axel, Markt 12, T3l. 0 1155-646 HoofdredactieJ. C. VINK FIRMA Markt 12 AXEL. Ideaal voor ieder die brieven schrijft! „KAN HET VOOR DAT GELD?" „Kan het voor dat geld dat vraagt menigeen zich ongelovig af wanneer hij ziet hoe voor in verhouding zéér lage prijzen men kan genieten van een vacantie in Zwitserland, Italië, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijkkortom, dei schoonste plekjes van Europa „Kan het voor dat geld hebben wij gevraagd aan de leider van een der grootste reisbureaux, en zijn antwoord was ondubbelzinnig „Ja, dat kan De man aan wie wij deze gewetensvraag stellen, is de heer Goderie, leider van een der grootste reisbureaux en van een buiten landse hotelmaatschappij. Hij kent de arg waan waarmee men de tarieven bekijkt en begrijpt die ook wel. Want er is op dit ge bied veel gebeunhaasd. Toeristen zijn in de steek gelaten, opgelicht. Men kan dit toerisme alleen tot volle te vredenheid van de klanten organiseren en er een broodwinning in vinden, aldus de heer Goderie, wanneer men het op grote schaal organiseert. Dan immers kan men tal van kosten gaan reduceren, die anders pro- hibitef zouden zijn. Hij zelf heeft in het buitenland diverse hotels, met een eigen staf bemand, en is daardoor niet meer afhankelijk van de prij zen die buitenlandse hoteleigenaren gelie ven te berekenen. Het busmateriaal moet men in eigen hand hebben. Door het grote aantal bussen kan men pendeldiensten or ganiseren, wat het kostencijfer drukt. De bus gaat met het ene gezelschap heen en brengt het andere gezelschap weer terug. Het is ook veel makkelijker om wannéér men eens pech heeft, de passagiers op te vangen en er voor te zorgen dat ze toch komen waar ze wezen moeten. „Alles in eigen hand". Het zijn soms ogenschijnlijk kleine dingen, zo vertelt de heer Goderie, die toch best de moeite waard zijn. In onze hotels kwamen de meeste gasten niet aan de lunch. Ze waren op excursie en moesten dus een lunchpakket meenemen. Dat geeft natuurlijk allemaal extra werk en daarenboven loopt men nog het risico dat niet ieder tevreden is, want de een heeft aan weinig genoeg, de ander behoeft een extra voorraad Nu vinden de gasten, die op excursie gaan, des morgens naast hun ontbijtbordje een plastic zakje. Ze kunnen zelf hun boterhammen smeren en beleggen, net zoveel als ze zin hebben. Iedereen is tevredenen het spaart ons werk en kosten. En zo kan men van allerlei op de vacan- tiekosten van de toerist besparen, zonder dat hij daar zelf iets minder van wordt. Hoofdzaak is, dat men zo min mogelijk van anderen afhankelijk is, dat men de hele exploitatie in eigen hand kan houden en dus precies zijn kostprijs kan berekenen. Daardoor weet ook de toerist waar hij aan toe is. Geen fooien, geen toeslagen, geen extra betalingen. In de administratiekosten, die iedere inschrijver vooraf moet voldoen, zijn dre alle begrepen, ook alle toeslagen en „taxes" die in het buitenland geheven wor den. In één ruk door. „Is het voor velen niet bezwaarlijk, in één ruk door naar de plaats van bestemming te gaan vragen we wanneer we zien hoe toeristen bestemd voor Oostenrijk en Zwit- «erland, op de reis nergens overnachten. „Merkwaardig genoeg antwoordt de heer Goderie, ,,is dat niet het geval. Men zou verwachten dat die mensen „afgepei gerd" hun hotel binnenstrompelden. Maar de waarheid is dat ze zich even gaan op frissen en met een paar uur alweer op stap zijn. Op de heenreis wordt trouwens maar weinig geslapen, men is te veel gespannen, de schade haalt men de volgende dagen wel in, want niemand hoeft vroeg op Wij hebben zo gaat hij voort inder tijd de mogelijkheid geschapen om onderweg halverwege de route te logeren. Driekwart van de mensen deed het niet, het kwart dat het wel deed, was twee dagen „gammel Want op de plaats van oponthoud aange komen, verfristen ze zich, aten wat en gin gen de stad in. Kwamen in de nacht terug en moesten des morgens vroeg weer op pad. Dat was de practijk en die heeft uitgewezen dat „in één ruk door" veruit verkieselijker is. Trouwens, er wordt onderweg nog vaak genoeg gestopt 1" Geen „Hollandse jongens". „Hebt U nu bij zo'n reis", zo vroegen wij ten slotte de heer Goderie, „nog erg veel van die gezelschappen waarop zo wordt af gegeven, die met allemaal-een-feestmuts-op dat mooie lied zingen „En dat we Hollandse jongens zijn dat willen we weten De glimlach van de heer Goderie zegt al genoeg. Nee, dat maakt hij niet mee. Het merkwaardig is wel de zéér bonte samen stelling van het publiek dat van deze goed kope vacantiereizen gebruik maakt. Er zijn vele bezitters van eigen auto's bij, die voor één keer een niet de „chauffeur van de familie" willen zijn. Er zijn goedgesitueerden die de reis- en verblijfkosten laag houden om in het vreemde land verder onbekrompen vacantie te kunnen houden. Het is verder hoofdzakelijk dat steeds vager wordend be grip, de „middenstand" dat de bevolking van de grote toerbussen karakteriseert. Onze voornaamste stimulans om te zor gen voor tevreden gasten, zo eindigt de heer Goderie, is dat wij het voor het overgrote deel moeten hebben van de „mond-tot-mond- reclame". De aanbeveling is voor ons de beste propaganda. En iedereen die met een bona-fide reisbedrijf op stap gaat, is bij zijn terugkeer een vurig propagandist geworden van deze vorm van „vacantie over de grenzen (Nadruk verboden) Lk. N.I.P.O.-ONDERZOEK LEVERT BELANGWEKKENDE GEGEVENS OVER OUDED AGS VERZORGING. Ten einde de onder het publiek bestaande meningen en gevoelens ten opzichte van de levensverzekering te leren kennen, is in op dracht van de Voorlichtingscommissie uit het Levensverzekeringbedrijf een groot aan tal enqueteurs en enquetrices van het Neder lands Instituut voor de Publieke Opine (N.I.P.O.) op stap gegaan om de nodige gegevens te verzamelen. Blijkens het inmiddels verschenen rapport dat vele belangwekkende gegevens bevat, werd een groot aantal personen onder vraagd, ingedeeld naar de criteriawel. stand, leeftijd, provincie van inwoning, bur gerlijke staat, beroep, enz. en zodanig ge kozen, dat de representativiteit voor de ge hele bevolking vast staat. Het rapport vermeldt, dat 86% van de gezinshoofden in Nederland een of meer levensverzekeringen heeft. Ook toont het aan, dat voor 73% van de geënqueteerde personen, corresponderende met bijna driekwart gedeelte van de Ne derlandse bevolking in deze vorm van ge- zins- en oudedagsverzorging veel aantrek kelijks schuilt. Een resultaat, dat bewijst, dat de zorg voor de toekomst in het ge- dachtenleven van de moderne mens een centrale plaats inneemt. Deze zorg voor de toekomst omvat ener zijds de zorg voor het bestaansonderhoud gedurende de tijd, waarin men door be ëindiging van zijn werkzaamheden niet lan ger inkomsten uit arbeid zal genieten, ander zijds de zorg voor het materieel welzijn van hen, die na het overlijden van het gezins hoofd het zonder diens inkomsten zullen moeten stellen. Met andere woorden de levensverzekering is een systeem van spa ren voor de oude dag onder gelijk tijdige dekking van de nadelige financiën gevolgen, voortvloeiende uit iemans over lijden (risico-dekking). Uit het N.I.P.O.-onderzoek blijkt, dat voor 37% van de ondervraagden het spaaraspect en voor 40% de risico-dekking de belang rijkste eigenschap van de levensverzekering is. Er is dus geen aanwijzing voor een be paalde voorkeur en men mag zeggen, dat de levensverzekering op grond van beide eigen schappen, die elkaar in evenwicht houden, waardering bij het publiek ondervindt. Opmerkelijk is, dat onder degenen, die tegenover de levensverzekering afwijzend of neutraal staan (27%) de jongeren tot de leeftijd van 35 jaar relatief het minst ver tegenwoordigd zijn, hetgeen er op zou kun nen duiden, dat in deze na-oorlogse tijd in het bijzonder de jongere generatie positief tegenover toekomstvoorzieningen staat. Merkwaardig, ofschoon niet onbegrijpelijk is ook dat het jongeren zijn, die zo ont. lenen wij San het rapportde risicodekking het veelvuldigst als de aantrekkelijkste eigen schap van de levensverzekering hebben ge noemd, terwijl voor degenen uit de leeftijds klasse van 35 tot 50 jaar het spaaraspect voorop wordt gesteld. Ondanks deze positieve instelling van een zeer groot deel van het publiek blijkt uit het rapport echter ook, dat de verzorging van de nabestaanden nog te wensen over laat. Bij 30% van alle ondervraagden is er in geval van overlijden niet voor de toekomst der na bestaanden gezorgd. Bij de laagste inkomens klasse is dat zelfs 50%, bij de welgestelden bedraagt dit 17%. In vele gevallen, waarin niet of niet vol doende voor de oude dag en voor de na bestaanden is gezorgd, wordt als oorzaak chronisch geldgebrek genoemd. Meer dan de helft van de Nederlandse gezinshoofden spaart. Voor de oude dag 'spaart 9%, voor het gezin, de kinderen, spaart 8%. Het N.I.P.O. heeft de vraag gesteld hoe veel inkomen men wil hebben, wanneer men op 65-jarige leeftijd ophoudt met werken, In alle welstandsklassen blijkt men dan ge. middeld 80% van het huidige inkomen te verlangen. Nog lang niet iedereen in ons land blijkt er zeker van te zijn dat hij op zijn oude dag goed verzorgd zal zijn. Ongeveer de helft van degenen, die bij het arbeidsproces zijn ingeschakeld, heeft die zekerheid wel. maar vooral bij het stijgen van de leeftijd neemt het pessimisme op dit punt toe. Bij de ambtenaren is 90% nu reeds zeker van een voldoende verzorgde oude dag, maar bij de landbouwers is dat percentage slechts 40 en bij de zelfstandigen is het nog lager, n.l. 38. Wij levent hans in het (hartje van de zomer en daarmee tevens midden in het in het zomer-toneelseizoen. Het is nu de tijd dat het toneel over het algemeen de grote steden verlaat en elders weer opduikt in de voorsteden, in de kleinere steden en in de vacantie-oorden, waar de stadsgehoor zalen, de amfitheaters in de open lucht, de college-auditoriums, omgebouwde schuren en tenten gebruikt worden voor het op voeren van blij- en treurspelen, melo-drama s en musicals. Dank zij de air-conditioning kunnen de op voeringen op Broadway de gehele zomer doorgaan en al is het een betrekkelijk stille tijd, de theaters zijn steeds vol. En toch ;s dit geenszins een paradox, want nu is het voor velen mogelijk de grote „shows te zien, die tijdens het „normale seizoen ge regeld uitverkocht zijn en is het niet nodig weken of maanden op een plaatsbewijs te wachten. Daarop is evenwel één belangrijke uit zondering, namelijk de musical met het feno menale succes „My Fair Lady een bewer king van Shaw's „Pygmalion Elke dag komen er met de post ongeveer 3000 aan vragen om toegangsbewijzen binnen en ofschoon daarvan gemiddeld de helft niet kan worden ingewilligd omdat er niets beschikbaar is voor de gevraagde datum, prijs of rang) kan men hieruit toch gemak kelijk begrijpen hoe het komt dat het stuk tot in October ,elke avond uitverkocht is. Uit alle uithoeken van de wereld stromen de aanvragen binnen uit Londen, Parijs en Rome en in kleinere aantallen ook uit Tokio, Wenen,, Zuid-Amerika, Saoedie Arabië en elders. Het iechte zomer-toneelseizoen heeft even. wel nil ets met Broadway te maken en dit seizoen schijnt nog voor vele verrassingen te kunnen zorgen, vooral dank zij een be trekke lijk nieuw evenement op dit gebied de wederinvoering van de tent De tenten zijn cirkelvormige theaters, in een Inatuurlijke of door mensenhand v er vaart iigde kom, overdekt met zwaar linnen en a;an de zijden open gehouden voor een goedi e ventilatie. De eerste werd acht jaar geled en opgezethet was niet zo maar een open lucht-theater, maar een „theater-in-het- rond waarbij het toneel zich in de piste Door een defect aan de electrische stuurinrichting is Donderdagmorgen om streeks half vijf het Duitse vrachtschip „Glücksburg" uit de koers gelopen en ter hoogte van de woning van de lichtwachter Broere te Hoedekenskeike, loodrecht op de dijk gevaren. Hoewel aanvankelijk werd ge vreesd, dat het met 2100 ton stukgoed ge laden schip zou breken, is het des middags met assistentie van vier sleepboten vlot ge komen. Een ernstige verkeersfout, Woensdag nacht in Amsterdam begaan door een on bekend gebleven motorrijder, heeft aan een andere motorrijder, de 41-jarige A. S. uit Amsterdam, het leven gekost. Deze botste in volle vaart tegen een lichtmast aan de De Ruijterkade, toen hij plotseling moest uitwijken voor een motorrijder die hem rechts inhaalde en zonder veel omhaal links^ af sloeg. bevond, terwijl de zitplaatsen rondom waren opgesteld. Dit soort theaters is minstens twintig jaar ouder dan het „tent-theater" en zelfs twintig eeuwen ouder als wij rekening houden met het prototype er van het Romeinse circus. De moderne „arena" kan men in de Ver enigde Staten overal aantreffen, maar het werd hoofdzakelijk bespeeld door experi mentele toneelgezelschappen, zoals de toneel- „werkgroepen" in tal van universiteiten. De tenten zijn het concrete bewijs van het com merciële succes dat de theaters van het „arena-type" hebben weten te behalen en ze hebben er toe bijgedragen de belangstel ling voor de cirkelvormige theaters als zo danig te vergroten. In een tent bevinden zich geen gordijn en couljss^n. De Isp^lers treden op Via een gangpad en het eind van een bedrijf, dat niet door het doen zakken van het gordijn kan worden aangegeven, "kondigt zich aan door het doven van de verlichting. Het cirkelronde tent-theater biedt het pu bliek enkele voordelen. Vooreerst is er nie mand ver van het toneel verwijderd, want een tent voor 2000 bezoekers heeft slechts 15 rijen zitplaatsen en bovendien krijgt men een prettig gevoel van „onder ons te zijn, wanneer men de spelers voor hun optreden op het toneel kan zien. Voor zulke buiten de stad gelegen zomertheaters behoeven de be zoekers geen toilet te maken en van het allergrootste belang voor de gemotoriseerde Amerikanen er is buiten altijd volop plaats om zijn auto te parkeren. Aangemoedigd door het succes met deze tenten zien enkele der betrokken toneel directies de „arena" reeds als het theater van de toekomst en de „omlijsting van het toneel met doek, achterwand en coulissen zien zij als een overblijfsel uit een voorbije tijd. Er doen zich bij het opvoeren van een stuk in een arena natuurlijk bijzondere moei lijkheden voor de spelers zijn aan alle zijden omgeven door het publiek en er be- staat voor de spelers geen links, rechts, voor en achter meer, maar daar tegenover staan ook zekere voordelen. Het vinden van een oplossing voor de technische moeilijkheden heeft de directies en regisseurs al enkele nieuwe en verrassende vondsten aan de hand gedaan. Het spreekt vanzelf dat men op Broadway voor deze nieuwigheden nog niets voelt en de stukken in de conventionele theaters zal blijven opvoeren. Enkele „tent-directeuren hebben evenwel reeds te kennen gegeven dat zij aan hun tent een meer permanent karakter willen geven door het linnen door de nor male bouwmaterialen te vervangen zodat deze arena's ook in de winter bespeeld kun nen worden. Maar wat er ook uit de nieuwe ideeën zal groeien, momenteel verheugen zich alle zo mertheaters in een grote belangstelling. De tenten vormen daarbij tot nog toe een kleine minderheid in aantal er zijn er in het ge hele land waarschijnlijk niet meer dan 20, terwijl er alleen in de staat New York en de aangrenzende staten langs de Atlantische Oceaan stellig meer dan 150 zomertheaters zijn. Maar hoe dan ook, het toneel, of het nu ,in tenten, schuren, gehoorzalen, amfitheaters of auditoriums gegeven wordt, draagt meer dan ooit tevoren bij tot ontspanning en -er. maak in de zomermaanden. ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 6 cent Kwartaal-abonnement Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen f 1,75 Buitenland f 2,00 ADVERTENTIEPRIJS: 8 cent per mm. V Bij contracten belangrijke reductie. «tonden Mededelingen 20 cent per m.m. Klein,. ïdvertentiën (maximum 6 regels) 1-5 regels 70 cent iedere regel meer 12 cent extra, y 'x:# s

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1956 | | pagina 1