AXELSE COURANT De apartheidswet in Zuid-Afrika «90F; Blijf meester Nederlanders collectief schuldig aan wantoestand op de weg J.C.VINK Frankering bi) abonnement, Axel ZATERDAG 14 JULI 1956 70e Jaargang No. 80 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDEkE WOENSDAG EN ZATERDAG Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK Red. en Adm.: Axel, Markt 12, T3l. 0 1155-646 HoofdredactieJ. C. VINK FIRMA Markt 12 AXEL. WAAROM BLANK EN ZWART NIET MET ELKAAR MOGEN TROUWEN. DENK NIET DAT DE KLEURLINGEN LOPEN TE TREUREN. Velen in Nederland verkeren in. de mening, dat de blanken Zuid-Afrika van de bantoes (kaffers) hebben geroofd. Niets is minder waar Toen Jan van Riebeeck met het eerste handjevol Nederlanders aan Kaap de Goede Hoop voet aan land zette, was er van de bantoes nog geen spoor te bekennen In die dagen waren er slechts bosjesmannen en hottentotten. J Wie het eerst de Unie hebben bevolkt, is niet bekend, maar wel kan met zekerheid worden gezegd, dat de bosjesmannen er reeds duizenden jaren zijn gevestigd. Veel later kwamen de hottentotten. Dit is een bastaardvolk, dat vermoedelijk afstamt van Egyptenaren en negers. Na een lange zwerftocht zijn ze uit het Noorden in Zuid- Afrika gekomen, waar ze jachtvelden van de bosjesmannen in bezit namen voor hun veehouderij. Het was een nomadenvolk en met hen kwam Van Riebeeck het eerst in aanraking. Hij gaf hun de schone naam van strandlopers. Vermoedelijk zijn de hottentotten niet vrijwillig naar Zuid-Afrika gegaan, maar zijn ze door de zuidwaarts trekkende bantoestammen uitgedreven. Deze bantoestammen komen n.l. zelf ook uit het verre Noorden van Afrika en het staat vast, dat er in de 15e eeuw nog geen bantoe in de hedendaagse Unie was. Westerse beschaving bracht, er niets voor voelt door bloedvermenging onder te gaan in de zwarte massa. De enige manier om de blanke beschaving hier te handhaven, is te zorgen dat het blanke ras hier ongerept blijft voortbestaan. Ook de kerk geeft als haar mening te kennen, dat er geen vermenging behoort te zijn. God heeft een bedoeling met alle rassen en alle volkeren, leert zij, dus zal het ook goed zijn dat djie rassen en volkeren ais zodanig gehandhaafd blijven. De naturel zingt, danst en drinkt zijn kafferbier. We hebben al gezegd dat er hier vier be volkingsgroepen zijn blanken, kleurlingen, bantoes en Indiërs. Deze groepen hebben een verschillend beschavingspeil, een andere cultuur en ook een andere levensbeschou wing. Deze verschillen zijn zo groot dat overbrugging niet mogelijk is. En daardoor juist is de apartheidsgedachte ontstaan. De blanke w'il zijn beschavingspeil hand haven en Zuid-Afrika voor de westerse cul tuur behouden. Het beschavingspeil van de bantoes komt daar minstens duizend jaar op ten achter. De enige manier voor de blan ken om zich te handhaven, is apart blijven, waarbij d'ient te worden opgemerkt dat zij er zich wel terdege van bewust zijn als lei dende groep verantwoordelijk te zijn voor de andere groepen. Grote verschillen. Maar zoals de toestand op het ogenblik is, baten de beschavingspogingen weinig. De kaffer heeft zijn eigen tradities, zijn eigen zeden en opvattingen en door hem naar de steden te trekken en hem onder een andere invloedssfeer te brengen, bereikt men slechts dat hij na-aper van de blanken wordt en misschien uiterlijk iets overneemt (kleding), maar innerlijk volkomen vreemd blijft staan tegenover de westerse opvattingen. Omdat hij dan bovendien zijn achtergrond, het stam- leven, moet missen, degenereert hij zich en dat is nu juist niet de bedoeling 1 Het z.g. apartheidsbeleid beoogt de kaffer in zijn eigen gebied op te leiden en hem ge legenheid te geven datgene van de Euro., pese beschaving over te nemen, dat bij zijn eigen tradities en opvattingen past. Zolang de bantoe in stamverband leeft, heeft hij be paalde behoudende normen welke hij in de stad mist en die hij ook niet weet te ver vangen door de normen die voor de blanken gelden. In stamverband. Uit de noodzaak, de naturel in stamver band te ontwikkelen, is de gedachte aan aparte woongebieden ontstaan. Men zou kunnen zeggen dat het apartheidsbeleid eigenlijk op een grote volksverhuizing zal uitlopen. Meer en meer begint bij blanken, maar ook bij honderdduizenden zwarten, de gedachte post te vatten, dat het voor alle groepen beter zou zijn, in eigen woongebie den te leven, waar ieder zich naar aard en aanleg zou kunnen ontwikkelen. Daarom stellen de Nationale Partijen de drie Pro testantse kerken volstrekte gebiedsscheiding als ideaal. Reeds bestaan er grote reservaten voor de bantoes en de staat koopt steeds meer grond voor hen aan, veelal de vrucht baarste streken in de Unie zodat moeilijk kan worden beweerd dat de kaffers door de blanken worden afgescheept. Maar het is ten enenmale onmogelijk de'hele volksver huizing in enkele jaren uit te voeren. Daarom zijn er in de gebieden waar de blanken zijn gevestigd, woonwijken voor de zwarten. Ze zijn echter tijdelijk. Op den duur zullen de kaffers in hun eigen gebied wonen. De be volking van deze gebieden moet worden ge- Nomadenvolk. Hieruit volgt dus dat niemand het de Nederlanders kwalijk mag nemen, dat ze bezit namen van een land, dat in feite on bewoond was. Zo min als we zigeuners als vaste bewoners van het land waar ze zich toevallig ophouden kunnen beschouwen, kun nen we nomadenstammen als hottentotten of bosjesmannen als eigenaars van het land zien dat Jan van Riebeeck bezette. De eerste kolonisten probeerden met de hottentotten in vrede te leven. In het begin werden er zelfs huwelijken gesloten tussen blanken en hottentotten, maar al spoedig bleek, dat dit wel zeer falikant uitkwam en het duurde niet lang of Zuid-Afrika kreeg zijn eerste apartheidswet. Dat was toen een bezoekende commissie der eerste N.O.I.K. het gemengde huwelijk verbood. Maleise slaven. De grootste fout, welke de Nederlanders ooit hebben gemaakt, was het invoeren van Maleise slaven aan de Kaap. Deze slaven hebben zich later vermengd met de hotten totten en nog andere gekleurde rassen en hun nageslacht wordt nu gevormd door de kleurlingen van de Kaapprovincie. In Europa denken velen dat die kleur lingen nakomelingen van blanken zijn, maar ook dat is onjuist. Hoewel hier en daar wel wat blank bloed zjit, is dit zo weinig, dat het verwaarloosdkan worden. Sedert de heer van Mijdrecht in de 17e eeuw een verbod tegen gemengde huwelijken uitvaardigde, heeft de blanke zich daaraan gehouden, enige aan lager wal geraakten en bezoekende zee lui uitgezonderd. Zwartjes treuren niet. Het feit dat verbastering in de Unie door de wet wordt, verboden, schijnt de mensen in Europa nog al hoog te zitten. Men denkt waarschijnlijk dat deze wetten hier alleen maar door de blanken worden toegejuicht en dat de zwartjes lopen te treuren. In dit ver band is het interessant het boekje te lezen dat door een bantoevereniging is uitgegeven een vereniging, die niet minder dan twee millioen leden telt. Op bladzijde 1 van dit werkje staat het volgende te lezen ,,Wij zijn trots op onze van God gegeven huids kleur enwe zullen nooit toelaten dat onze stammen verbasterd worden". Ook de kleurlingen aan de Kaap (eigen lijk een bastaardvolk) beschouwen zich al meer en meer als een apart ras en voelen niets voor vermenging met de bantoes. Van de vierde groep, de Indiërs, kan men het, zelfde zeggen. Enkele jaren geleden vertelde een rijke Indiëer mij, dat zijn zoon aan een Europese Universiteit ging studeren, maar dat hij hem had verboden een blank meisje te trouwen. Kerk tegen bloedvermenging. Uit dit alles blijkt dus, dat elk ras de bloedvermenging haatDe bestaande wet geving draagt de instemming van alle groe pen en is slechts bedoeld als een middel om gedegenereerde personen uit alle groepen tegen zichzelf te beschermen .Natuurlijk zijn er lieden die de kaffers komen vertellen dat het in Europa heel gewoon is, dat mensen van verschillend ras met elkaar trouwen. Bij de ontwortelde naturel in de steden vindt dit praatje een enkelemaal ingang en zodoende komen er wel eens moeilijkheden, omdat die naturel van buitenaf een mening wordt op gedrongen, welke hem van huis uit vol komen vreemd is. Behalve de maatschappe lijke overweging dat een huwelijk tussen blank en niet-blank, gedoemd is op een nyS" lukking uit te lopen, is er verder nog het feit, dat de blanke, die in dit land ook de schoold ,want het is niet mogelijk dat acht millioen bantoes van de landbouw bestaan. Industrialisatie is ook hier de oplossing. Waarom geen stemrecht In zekere zin kan dus worden gezegd, dat d ebantoe maar tijdelijk in het gebied van de blanken woont. Zodra de naturellenge- bieden voldoende zijn ontwikkeld, zullen alle bantoes daarheen trekken. Op het ogenblik werken er nog velen (dus tijdelijk) in de door de blanken bewoonde streken, op de zelfde manier als een Sliedrechtse baggeraar enkele jaren in het buitenland vertoeft om er b.v. een haven aan te leggen. Ook zo n bag geraar blijft natuurlijk in dat land een „vreemdeling", die geen aanspraak op stem recht kan maken. Zelfbestuur. Vanzelfsprekend zal de bantoe, voorlopig onder blanke leiding, in zijn eigen gebieden op het zelfbestuur worden voorbereid. Reeds is er in die geest al veel gebeurd en de plaat selijke bantoebesturen in de naturellenge- hieden werken op hartelijke wijze samen met de minister van naturellesake. De regering heeft uitstekende scholen gesticht en zelfs een bantoe-universiteit. Alle wetten, welke in Europa vaak veel stof doen opwaaien om dat ze verkeerd worden uitgelegd of niet worden begrepen, moeten worden gezien als e enstap op de weg naar het grote ideaal van aparte gebieden voor de verschillende rassen. Daar eerst zal elk zijn eigen leven kunnenleiden, zonder in botsing te komen met een andere geest en een andere cultuur. Het apartheidsbeleid betekent niet het onder drukken van de een of andere groep, maar een eerlijke poging de toekomstige bedrei ging van ondergang voor elke groep, af te wenden. Elke onbevooroordeelde bezoeker van Zuid-Afrika zal dan ook na korte tijd tot de conclusie komen dat er geen sprake is van rassenhaat of rassenonderdrukking. Bantoe heeft vele rechten. De soqiale diensten voor de bantoes zijn uitstekend. Elke bantoe heeft gratis dokters hulp, gratis opname in een ziekenhuis en zijn kinderen kunnen gratis naar school. Bus- qgi treindiensten hebben voor de naturellen de zelfde gerieven als voor de blanken. Een na turel, dies een beetje leergierig is, kan tot 80.— per week verdienen, terwij 1de staat huizen voor hem bouwt, die ongeveer 7,50 huur doen en dikwijls slechts 5.— Hij reist voordeliger dan de blankebus- en trein- tarieven zijn lager. Als een naturel bij zijn baas weg wil lopen, dan lóópt hij weg en behoeft niet eerst bij het Arbeidsbureau een vergunning te vragen, zoals een Nederlandse arbeider. Als hij er slordig, en onverzorgd bij loopt, is dat niet van armoe, maar omdat hij nu eenmaal andere begrippen van fat soen heeft. Vijanden van het Afrikanervolk mogen dan films maken als „Tranen over Johannesburg ik verzeker U dat er hier maar zeer weinig tranen over de zwarte wangen higelen. De naturel zingt, danst, drikt zijn kafferbier en vindt „Baas Strijdom 'n baie goeie eerste minister. over Uw zenuwen. Neem Mijnhardt's Zenuwtabletten ALLEEN BABIES EN BEDLEGERIGEN GAAN VRIJUIT Het staat er met het verkeer op de weg allerellendigst voor. In 1955 bedroeg het aantal ongevallen bijna 115.000 (1954: ruim 101.000): het aantal doden was 1523 (1954 1524) en dat van de zwaar en licht gewonden meer dan 34.000 (1954: 30.436). Twisten over de schuldvraag heeft geen enkele zin meerallang is uitgemaakt, dat de schuld bijiedereen ligt. Scherp gesteld gaan alleen babies en bedlegengen vrijuit. Eén geluk Niet elke fout wordt met dood of verminking gestraft Er worden dagelijks duizendenfouten en foutje sgemaakt ,die gelukkig lang niet alle tot dood en verminking leiden. Ware dit wel het geval, dan zou elke dag een natio nale ramp opleveren, er zouden Ziekenhuizen en begraafplaatsen tekort zijn. de fabrieken moesten worden stilgelegd, scholen, kanto ren en winkels gesloten, terwijl in elk gezin rouw en verdriet zou heersen De organisatie die niet ophoudt de weg gebruikers steeds weer te wijzen op het grot erisioo van elk verkeerd gebruik van de weg, is het Verbond voor Veilig Verkeer dat in Utrecht zijn landelijk bureau heeft en in honderden gemeenten afdelingen enconsul i nhonderden gemeenten |i'n ons land afde lingen en consuls. Er zijn duizenden manieren om de weg gebruikers te vertellen hoe ze fouten in het verkeer vermijden kunnen. Het kan door middel van film en filmstrook, van radio en televisie, van verkeerstafel of verkeersma- quette, van boekjes, brochures, folders en wat niet al. Van al deze middelen maakt het Verbond voor Veilig Verkeer dan ook een schier onbegrensd gebruik. Waar echter ditmaal eens bijzonder op gewezen moet worden is de actie met ver- keersplaatjes en albums. Deze albums en plaatjes zijn o.a. verkrijgbaar bij de Gazelle rijwielhandelaren ter plaatse. Met de ver spreiding hiervan is het Verbond voor Vei lig Verkeer het vorig jaar begonnen en dade lijk met zo n groot succes, dat de drukkers niet dan met ide grootste moeite de zaak bij konden houden. De eerste serie verkeers- plaatjes bestond uit een reeks kernachtige verkeerswenken, kort en bondig geformu leerd. Deze „Goede raad voor het verkeer op straat" kwam via de loonzakjes in de gezinnen terecht en tot op de dag van van daag toe volgen de plaatjes nog steeds de zelfde weg loonzakje - gezin - plakboek. Dank zij deze effectieve methode konden reeds circa 25 millioen plaatjes en 250.000 albums worden verspreid, welk resultaat zonder medewerking van honderden grote en kleinc.re bedrijven niet bereikt zou zijn Nog meer goede raad voor het verkeer op straat Geestige plaatjes laten zien, hoe het wel en hoe het niet moet. Prijsvraagalbum een verrassend element. Thans draalien de drukpersen op volle toeren om een nieuwe serie verkeersplaatjes met bijbehorende albums het licht te doen zien. Ditmaal plaatjes, die op vaak geestige wijze laten zien, hoe het wel en hoe het niet moet in het verkeer. En wat het album be treft aan dit plakboek S's de attractie van een wedstrijd verbonden met waardevolle prijzen als Gazelle-rijwielen en Philips-arti- kelen. Hiervoor behoeft men slechts met be hulp van zeven spreekwoorden een bekende verkeerswenk van het Verbond voor Veilig Verkeer op te sporen en bij deze wenk een regel te schrijven, die er op rijmt. Dat is alles om een kans te krijgen bij één van de vier prijstekeningen, welke |in de komende maanden plaats zullen hebben. Het Verbond voor Veilig Verkeer be steedt aan een doeltreffende verspreiding ook thans weer de grootste zorg en aandacht. Daar het publiek op deze vorm van voor lichting blijkbaar erg gesteld is, namelijk in structieve plaatjes en daarbij behorende al bums of plakboeken, wordt gestreefd naar een wijze van distributie, waardoor het mate riaal onder ieders bereik kan komen. Zo is b.v. een grote Nederlandse rijwielfabriek. Gazelle te Dieren, bereid gevonden al haar agenten ten getale van bijna 2500 Ün te schakelen Ook bekende winkelcombinaties en fabrikanten van consumptie-artikelen hel pen het Verbond. Nog altijd blijkt er groteonkunde te heer sen betreffende de juiste toepassing van de verkeersregels, afgezien nog van het ont stellende feit, dat regels als bijvoorbeeld die van de voorrang voor vele weggebruikers een gesloten boek zijn. Van een goede toe passing der verkeersvoorschriften krijgt men alleen dan een heldere voorstelling, als het woord vergezeld gaat van een duidelijk voor. beeld. De instructieve waarde van de plaat jes, welke door het Verbond voor Veilig Verkeer verspreid worden en op grote schaal in omloop gebracht, zal er veel toe bijdragen bij de wegebruikers meer begrip voor de verkeersregels en hun juiste toe passing aan te kweken. De noodzakelijkheid hiervan zal geen weldenkend Nederlander willen ontkennen. ABONNEMENTSPRIJS: Lone nummeri 6 e«nt Kwartaal-abonnement Axel binnen de kom 11,55 Andere plaatsen f 1,75 Buitenland f 2,00 ADVEXTENTIEPklJS: cent per m.m. Bij contracten belangrijke reductie. In?» tonden Mededelingen 20 cent per m.m. Klein*. Idvertentién (maximum 6 regels) 1-5 regels 70 cent iedere regel meer 12 cent extra. M

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1956 | | pagina 1