AXELSE COURANT Uitvindingen en ontdekkingen per toeval. Het straalvliegtuig in het luchtverkeer. r Detter net nylons j. C. VINK V. C. Willemsen, Noordstr. 39, Axel J Frankering bi)' abonnement. Axel WOENSDAG 11 JULI 1956 76e Jaargang No. 79 <ib NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDEkE WOENSDAG EN ZATERDAG \o^> Hkk Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tdl. 0 1155-646 HoofdredactieJ. C. VINK Ideaal voor ieder die brieven schrijft! FIRMA Markt 12 AXEL. mmmzymatammcmemm >s Hoe vaak i& het toeval de onderzoekers niet te hulp gekomen. Het bekendste is wel de geschiedenis van Newton en de ontdek king van de wet der zwaartekracht, alhoewel zij alleen maar goed gevonden is. Toen hij in zijn tuin ging wandelen, viel er toevallig een appel van een boom en als een bliksem flits was het tot de geleerde doorgedrongen, dat het een en dezelfde universele kracht moest zijn, die de appel naar de aarde trok en de planeten om de zon heen doet draaien. De geniale man heeft zelf anders en ook korter geantwoord op de vraag, hoe hij tot zijn wet gekomen was„Day and night thinking" door dag en nacht te denken. En er is geen twijfel aan, welk antwoord het juiste is.'Want het mag nu wel waar zijn, dat inzicht soms als een bliksemflits komt, maar nooit toevallig, in alle gevallen nooit volkomen toevallig. We kunnen het nog best zo formuleren, dat die appel juist viel op het ogenblik, toen de uiteindelijke gedachten- gang rijp was. Een lid van de Wiskundige Vereniging in Liverpool moet er in 1769 om gewed heb ben, dat hij een krant bij het licht van een tien meter verder staande kaars zou kunnen lezen. Men bestreed zulks. De uitdager plak te toen een houten schotel van binnen vol stukjes spiegelglas en vervaardigde op die manier een schijnwerper, die het kaarslicht verzamelde. Zodoende won hij de wedden schap. Een toevallig aanwezige kapitein Hut chinson nam de idee over en bouwde de eerste reflectoren voor vuurtorens. Galvani's proef met een kikkerbilletje is een typisch voorbeeld van een resultaat doon toevalhet trekken van een ter zijde gelegd en met een mespunt aangeraakt kik kerbilletje .ontsluierde de Italiaanse geleerde min of meer iets van het geheim der electriciteit. In alle geval was de eerste stoot gegeven en wel door een toeval. Een jonge, knappe vrouw zocht in het jaar 1816 een dokter, René Laennec, op, omdat zij pijn aan het hart had. Daar de jonge genees heer te schuchter was, om zijn oor aan haar boezoem te leggen, teneinde de hartslag te beluisteren, maakte hij van een blad papier een ralletje en ontdekte zodoende dat hij daarmee de hartslag heel duidelijk kon horen. Dat was de stoot tot zijn beroemde uitvinding van de stethoscoop. Zuiver toeval was het, dat de Deense na tuurkundige Orstedt op een goede dag zag, dat een compasnaald in de buurt van een electrische stroomketen uitsloeg het electro- magnetisme was ontdekt. Bezig met de studie van electrische ontla dingen, ontdekte Röntgen toevallig ..zijn stralen. Deze vondst is een goed voorbeeld van een gelukig toeval, maar tegelijkertijd een voorbeeld van e enmeteen aansluitend bewust wetenschappelijk onderzoek. In een paar weken tijds doorvorste Röntgen de stralen zo volkomen, dat de wetenschap ei de eerste vijftien jaren niets meer aan toe te voegen had. Toevallig ontdekte Charles Jackson in 1842 in Boston, dat een naar verhouding een voudige chemische binding, ether, bewuste loosheid verwekt. Sinds 1846 diende die sto dan ook voor narcose bij chirurgisch ingrij pen. In 1847 voerde Simpson de chloroform zwaar mineraal poeder, dat hij toevallig in handen had gekregen en waarvan het ge wicht hem was opgevallen, bevatte de por- seleinaarde of kaolin, de voornaamste grond stof bij de vervaardiging van porselein. In de duisetre spelonken van de alchimis ten zijn trouwens heel wat nuttige vondsten tot stand gekomen, zoals ook de ontdekking van fosfor. De alchimist Brandt kookte in het jaar 1669 grote hoeveelheden urine en verkreeg zodoende niet de steen der wijzen, maar een wasachtig iets, dat de eigenschap had in het donker licht te geven. Ook het zegellak is een resultaat van het toevalna een brand in zijn drogisterij ontdekte de eigenaar in de verbrande kast de mooie, rode afdruk van een grote munt. In de la daar onder had hij schellak, hars en vermiljoen bewaard. Nobel, de stichter van de naar hem ge noemde prijs, zocht lange tijd naar een mo gelijkheid om de buitengewoon licht ont plofbare springstof nitroglycerine voor het practisch gebruik minder gevaarlijk te maken. Toen hij op een erg koude dag in zijn labo ratorium bezig was, ontglipte een fles met vloeibaar dynamiet zijn verstarde vingers. Het glas brak en de inhoud verspreidde zich over een hoop infusoriënaarde of bergmeel. Nobel was erg geschrokken en kon nauwe lijks begrijpen, dat er geen ontploffing had plaats gevonden en dat hij zelf nog leefde. Toen hij van de schrik bekomen was, zag hij, dat het toeval hem de gezochte weg ge toond had het absorberende verdichtings middel had hij in de infusoriënaarde ge. vonden. Het toeval bedient zich soms van werke lijk merrkwaardige middelen de koper mijnen van Falun in Zweden werden be kend door een hert, dat zich op de grond rondgedraaid had en een rode, metaalachtige glimmende huid gekregen had. De jagers onderzochten de oorzaak daarvan. In Wallaroo (Australië) zag een herder, hoe een budelmuis bij het bouwen van haar hol een groen blinkend steentje te voorschijn braccht. Men begreep de betekenis van dat steentje en ontdekte geweldige kopermijnen. Spelende kinderen vonden in 1867 bij Kaap stad een blinkende steen en gaven hem aan een Boer dat was de ontdekking van de diamantvelden van Zuid-Afrika. Goudkor reltjes n de maag van geschoten patrijzen leidden tot de ontdeking van Hongaarse goudmijnen. Men zou deze lijst gemakkelijk kunnen uitbreiden, maar het lis altijd het- zelfde toeval, gepaard aan waakzame op merkingsgave. AA W r In alle soorten en maten verkrijgbaar bij Van west naar oost werd de afstnd van 3744 km afgelegd in 3 uur en 58 m'jnuten en in omgekeerde richting in 4 uur en 8 minuten derhalve met snelheden van 947 resp. 917 km per uur. De piloot rapporteerde op het traject west-oost een meewind van 37 km. per uur, er werd bij tijden een maximum snelheid ge constateerd van 997 km per uur. Op heen. en terugreis werden snelheden bepaald, die meer dan de dubbele waren van die welke met de normale door schroeven aangedreven vliegtuigen worden bereikt. Na afloop van de vlucht gaf een der pas sagiers zijn indrukken weer. Hij zeide, dat de grotere snelheid voor zichzelf spreekt, maar dat het geringepe lawaaii en de af wezigheid van trillingen niet minder grote voordelen zijn. „Bij normale kruissnelheid", zo zeide hij, „is het voorste gedeelte van het vliegtuig voor de vleugels en de motoren practisch vrij van geluid. Naar achter gaande neemt het geluid geleidelijk toe, maar de volkomen afwezigheid van trillingen doet iemand eerst recht inzien welk een enorm voordeel dit nieuwe vliegtuig biedt boven de machine met zuigmotoren. Het komt mij voor dat het geluid eerder uit aërodynamische bron ont springt dan uit de motoren voorkomt. Die indruk kreeg ik heel sterk, toen het vlieg tuig voor de landing snelheid minderde. Dit viel onmiddellijk op omdat eerst in de ca bine vrijwel geen geluid te horen was". De PAA heeft al enkele tijdschema's ge publiceerd voor haar straalverkeersvliegtui- gen hieruit blijkt overduidelijk welk een buitengewone winst in vliegtijd vanaf De cember 1958 kan worden geboekt. Onder staand laten wij er enkele volgen. Traject km. New YorkParijs 6000 New YorkBuenos Aires 8664 ChicagoLonden 6320 TokioSeattle 7632 MET DE NIEUWE AMERIKAANSE STRAALVERKEERSVLIEGTUIGEN ZAL DE WERELD VOOR DE LUCHTREIZIGERS BIJNA DE HELF i KLEINER WORDEN. HonoloeloeSan Franaisco 3872 HonoloeloeSeattle 4456 Los AngelesGuatemala 3632 vliegtijd 6.35 11.15 6.45 8.32 4.30 5.00 4.15 De invoering van de Amerikaanse straal verkeersvliegtuigen op de intercontinentale lijnen in de jaren tussen 1958 en 1960 be tekent de aanvang van het tijdperk van de niet - militaire luchtvaartt met straalvlieg tuigen. Deze viermotorige verkeersvliegtuigen de Boeiing 707 Intercontinental Stratoliner en de Douglas DC-8 Jet Clipper zullen inderdaad de wereld voor de luchtreizigers 40% kleiner maken dan hij thans is door de vliegtijd op de intercontinentale lijnen te verkorten. De maximum snelheid van beide machines is 0,85 mach (1 mach de ge luidssnelheid). Het besluit dat onlangs door de britse regering werd genomen om de Pr0C^t!<L^: staken van de Vickers-Armstrong V-1000 straalverkeersvliegtuigen, de enige britse machine met voldoende vliegbereik voor het maken van een non-stop vlucht over cte At- Oceaan, heeft to tgevolg dat de lantische -- o - pen In 1847 voerde Simpson de cnioroiunm twee in Amerika gebouwi. e stiau iL '^e^ bij de narcose in. nada, hii andermaal door .vliegtuigen de enge een toeval op de verdovende uitwerking stemd zijn voor 3 en de Fran- daarvan opmerkzaam was geworden. der tussen an mg toeleqqen op de Dp FdopIsp dierenarts Dunlop had er zich sen zullen zich meer gaan gy P over geërgerd dat eerTtietszo hard was onder straalverkeersvliegtuigen voor de midden- het rijden. Eenterugstuitende bal van zijn grote afstanden zoontje voerde de gedachten van de vader toen in de beslissende richting uit een tuinslang vervaardigde Dunlop de eerste „pneumatsche" fietsband. Zonder die toe vallige waarneming zou men met de wie en van auto's en fietsen maar weinig heb en kunnen aanvangen. Als Jenny Hargreave niet toevallig een klos had laten vallen en als die klos niet nog een poosje op de grpnd was blijven doordraaien als een tol, dan was haar vader, de wever Hargraeve, net op het idee ge komen, de spoelen loodrecht te laten lopen, en de spinmachine, de „Spinning Jenny zou dan waarschijnlijk pas veel later uitgevonden zijn. De alchimist en goudmaker Böttger was door August de Sterke gevangen gezet en gedwongen goud te maken. Dat lukte hem niet -maar doort al zijn wanhopige proef nemingen verkreeg hij wel porselein. Een Vooral in de laatste maanden zijn er vele bestellingen binnen gekomen op deze beide straalverkeersvliegtuigen voor grote den: er zijn tot op heden 87 (resp. 95) DC-8's en 55 Boeings besteld tot een ge zamenlijke waarde van ruim 3 milliard. De Pan Americcan World Airways (PAA) hebben als eerste luchtvaartmaatschappij in October een order geplaatst op 20 Boeings 707 en 25 Douglas DC-8, met inbegrip van de resenve-onderdelen een bedrag vertegen woordigend van ruim 1 milliard gulden. Twaalf dagen later volgde de United Air lines, een binnenlandse luchtvaartmaatschap pij, met een bestelling van 30 Douglas DC-8 voor haar transcontinentale routes en het traject naar Hawai. Andere maatschappijen volgden, waaronder de K.L.M. met een be stelling van 8 DC-8, terwijl dezer dagen de optie verkregen werd op nog 4 DC-8 en 10 Lockheed Electra. De Boeing-fabriek is voornemens in Juni 1958 een experimentele 707 machine aan de Pan American World Airways af te leveren om het bedienend- en grondpersoneel ge legenheid te geven zich vertrouwd te maken met de nieuwe machine voordat in Decem ber van dat jaar het eerste vliegtuig voor geregelde lijndienst wordt afgeleverd. PAA is van plan de 20 Boeings 707 in dienst te stellen op de lijnen naar 47 landen in Zuid-Amerika en aan gene zijde van de Atlantische en Stille Oceaan in de periode tussen December 1958 en April 1959. De 25 Douglas DC-8 zullen afgeleverd worden ttussen December 1959 en Januari 1961. De Douglas-fabr|ieken verwachten evenwel het eerste DC-8 vliegtuig reeds begin 1958 vlieg- klaar te hebben en reeds verscheidene in ge regelde exploitatie te zien vóór de met de PAA overeengekomen leveringsdatum van December 1959. Het ziet er echter naar uit dat het eerste straalverkeersvliegtuig dat in het binnenland een geregelde dienst zal onderhouden er een zal zijn van de vloot van 30 Boeing 707, die besteld zijn door de American Airlines. Deze maatschappij verwacht aflevering van de eerste 707 in Maart 1959 en is voornemens de eerste geregelde dagelijkse transcocnti- nentale dienst te beginnen op 15 Juni 1959. De Boeing 707 zal worden aangedreven door vier Pratt Whitney J 57 motoren en zal plaats bieden aan 104 passagiers lc klasse of 125 passag|iers toeristenklasse. De Douglas DC-8 zal plaats bieden aan 108 passagiers eerste klasse of 131 passagiers toeristenklasse. In het contract met de PAA is voor de beide machines een kruissnelheid voorge schreven van 925 km. per uur op een hoogte van 9000 meter. Teneinde de aandacht te vestigen op de grotere snelheden, die met de straalverkeers vliegtuigen kunnen worden bereikt, heeft de Boeing-fabriek op 16 October een proef, vlucht gemaakt met het prototype 707 van Seattle, Washington, naar Andrews Air Force Base in Maryland en terug. Op deze vluchten vestigde het vliegtuig een niet- officieel transcontinentaal snelheidsrecord. Momenteel is de kortste tijd op het traject New York—Parijs 11 uur. Een nog veel op vallender verschil zal geconstateerd kunnen worden op het traject Chicago—Londen. Wanneer de noordelijke route wordt ge nomen kan de afstand in 6 uur 45 min. af gelegd worden tegen 16 uur via de huidige route met machines met zuigmotoren. Van San Francisco naar Tokjio zal de reis slechts 12 uur en 45 min. duren tegen thans 25 uur. Zo wordt zelfs de mogelijkheid voor de Ameiikaan geopend om in de toekomst een week-end in Parijs door te brengen. Wan neer hij Vrijdagavond 8 uur (New Yorkse tijd) uit New York vertnekt, komt hij Zater dagmorgen 8.30 uur (Parijse tijd) in Parijs aan. Hij vertrekt Zondagavond om 10 uur uit Parijs en is dan 71/2 uur later (12.30 uur (New Yorkse tijd) weer teriug. Behalve dat, zoals reeds gezegd, de beide niieuwe straalverkeersvliegtuigen voor de passagiers een veel rustiger vervoermiddel zijn, is ook het geluid dat zij in de Nabijheid van de luchthavens maken veel minder dan dat van de thans overal gebruikte meer- motorige vliegtuigen. Wanneer de straal motoren bovendien worden voorzien met de nieuwe geluiddempende apparaten dan zal dit geluid nog met minstens 10% worden verminderd. eD geluiddemper bestaat uit een gecanneleerd apparaat waartdoor de vorm van de uitlaatpijp gewijzigd wordt. De beide viegtuigtypen zullen tevens wor. den voorzien van „remmen bestaande uit een paar schelpvormige apparaten, die hy draulisch over de uitlaatpijp van de motoren wordt gebracht en op die wijze de stroom der uitlaatgassen bijna 160 graden naar vo ren kunnen afbuigen. Bovendien zijn zij uit gerust met de bekende remmen aan de vleugels. Ten slotte is het een voordeel dat met deze vliegtuigen hoog in de stratosfeer gevlogen kan worden op een hoogte van 9000 tot 12.000 meter kunn enzij over het algemeen de slechte weersomstandigheden ontlopen. Door middel van radar worden lin de wol ken, die te hoog zijn om bovenuit te komen, de gedeelten opgezocht, waarin de minste remous voorkomen. owel de Boeing als de Douglas hebben achterwaarts gerichte vleugels de vier straalmotoren zijn in schuitjes, onder de vleugels gehangen, waaridoor in geval van brand of het onklaai* raken van een turbline- schoepenwiel de minste schade te duchten is. ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 6 cent Kwartaal-abonnement Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen i 1,75 Buitenland f 2,00 ADVERTENTIEPRIJS: 8 cent per m.m. Bij contracten belangrijke reductie. lö(* «onden Mededelingen 20 cent per m.m. Klein,. Idvertentiën (maximum 6 regels) 1-5 regels 70 cent iedere regel meer 12 cent extra. passend en verrassend elegant i 1 Jn m ri OT*

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1956 | | pagina 1