AXELSE COURANT Puistjes DDD Ontsluiting van Zeeuwsch-Vlaanderen is een levensbelang voor dit gebied. J. C.VINK Frankering bij abonnement, Axel ZATERDAG 9 JUNI 1956 70e Jaargang No. 70 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDEKE WOENSDAG EN ZATERDAG FIRMA Markt 12 AXEL. ENIGE FEITEN EN BIJZONDERHEDEN UIT HET RAPPORT. ALGEMENE ACTIE NOODZAKELIJK. (Slot) Perspectieven voor tuinbouw. Door de mogelijkheid van meer directe en versnelde afvoer naar centraler gelegen markten zal de mogelijkheid hier benut wor den tot teling van hoogwaardiger producten die een grotere economische waarde ver tegenwoordigen. Doch ook voor de bevolkingsstructuur biedt deze indijking van het Land van Saef- tinge perspectief. Het overwegend katholieke Oost Zeeuwsch-Vlaanderen is een gebied met klein geboorte-, doch groot vertrek- overschot. Veroudering van de bevolking en het lang ongehuwd blijven veroorzaken het eerste, terwijl uit de migratiecijfers te dis tilleren valt dat ook onder de agrarische bevolking vrij sterke drang tot vertrek be staat. Door het ruimer beschikbaar komen van nieuwe polders met goede afzet-vooruit- zichten zal deze drang hoe langer hoe meer worden beperkt en zal een meer homoge nere opbouw van het gehele gebied in de hand worden gewerkt. In dit samengaan van diverse belangen verdient het nog overweging, dat in ver band met de noodzakelijke dijkverhoging van het Land van Saeftinge dit gebied met relatief lage additionele kosten kan worden ingepolderd en dat tevens al direct de voor bereidingen voor de aan te leggen hoofdweg en de vaste oeververbindingen kunnen wor den getroffen, zodat het wegenplan voor de bouwrijpmaking logischerwijs hierop kan worden aangepast. Verlossing uit het isolement. Naast nieuwe ontwikkelingsmogelijkheden voor onze streek spreekt de ontsluiting van ons gebied en de verlossing uit het eeuwen lang isolement wel het sterkst tot ons, niet alleen sociaal en cultureel, doch ook in eco nomisch opzicht. Deze economische gevolgen zijn tamelijk verschillend en uiteenlopend. Levensonderhoud. Letten wij allereerst op de kosten van ons levensonderhoud, die hoewel wij in een agra risch gebied leven en wonen zich op een stedelijk niveau bewegen. Het centraal bureau voor de Statistiek heeft vergelijkende waarnemingen in een aantal Zeeuwsch-Vlaamse verzorgingscen tra verricht, n.l. in Terneuzen, Axel, Hulst en Oostburg enerzijds en Middelburg en Bergen op Zoom anderzijds. De uitkomsten werd envastgelegd in de volgende tabel, waarin dus het prijspeil in Zeeuwsch-Vlaan- deren, gewogen met de hoeveelheden, is uit gedrukt in een indexcijfer, Middelburg, resp. Bergen op Zoom op 100 stellend M'burg B.o.Z. Brood, gebak, grutterswaren 102 101 Aardappelen, groenten, fruit 98 90 Suiker, kol. waren, dranken 100 100 Vlees, vleeswaren, vis 107 103- Oliën en vetten 99 100 Zuivelproducten (excl. boter) 104 104 Waaruit dus blijkt dat men ten opzichte van Middelburg zelfs op een hoger prijzen- niveau komt. Duurzame verbruiksgoederen zijn in Zeeuwsch-Vlaanderen over het alge meen duurder dan in beide genoemde steden. De huren .in Zeeuwsch-Vlaanderen in 1954 waren in onze agrarische streek laag 90% der woningen had b.v. een huurpeil be neden 4.per week, doch de kwaliteit laat volgens dezelfde bron nogal veel te wensen over Het meest voorkomend is de twee-kamer-woning, in Nederland als ge heel de vijf-kamer-woning. Een belangrijk deel der woningen heeft geen aansluiting op gas, waterleiding of electriciteit. De slechte kwalitieit der woningen spruit vooral voort uit de hoge ouderdom. Alhoewel tot overig Zeeland het percen tage, der één- en tweekamerwoningen zeker niet hoog kan worden genoemd worden deze daar veelal spoedig verlaten, hetgeen ook toegeschreven wordt aan de geïsoleerde lig ging der gehuchten, die zo spoedig mogelijk vaarwel worden gezegd zodra men een wo ning in een der centra's kan bekomen. De aanvoer van elders maakt de kosten van levensonderhoud veelal hoog. D.it komt ook voor vanwege het feit doordat voor een deel de bevolking veel moeilijker een cen traal verzorgend centrum kan bereiken. De laatste jaren is hier o.m. een verbetering in getreden, dank zij het hoefijzerverkeer van de busverbinding Breda—Hulst—Axel- Sluiskil v.v.. Anderzijds zoeken grote zaken en ondernemingen uit Goes, Middelburg en Berg enop Zoom hun cliëntéle voor huis-aan- huis-verkoop in Zeeuwsch-Vlaanderen op. De agrarische productie ondervindt na delige gevolgen vanwege de betrekkelijke ge- isoleerdheid, blijkend o.m. door de lagere prijzen der veiling in Terneuzen tegenover Zuid-Beveland. De geïsoleerdheid met de lagere frequentie der veilingen zijn de oor zaken. Het pontverkeer bemoeilijkt tijdige aanvoer en de gevolgen waren de laatste vier jaar gemiddeld 7 tot 8 cent per kg. lagere prijs voor het harde fruit. Dit maakt bij een prijs van 40 ct. per kg een verschil van 20%. Voor de tuinbouw is deze streek alzo minder aantrekkelijk, terwijl ook België voor de Zeeuwsch-Vlaamse tuinbouw on voldoende interesse heeft. Voor de teelt van hoogwaardige kwali- teits-artikelen blijft vooralsnog de gebrekkige verbinding een sta in de weg. De tuinbouw in het gebied van Hulst neemt dan ook af in betekenis. De loonvorming. Zeeuwsch-Vlaanderen is een overwegend agrarisch gebied. Voor de industrie in de z.g. kanaalzone is het ingedeeld in de vierde en overigens in de vijfde gemeenteklasse, doch worden ondanks dit laatste zodanige bijslagen op de lonen ge geven, dat het werkelijke loonpeil overeen komt met de eerste klasse der C.A.O. Door het gedurig wegtrekken der arbei ders naar overig Nederland en het uitblijven van vestiging van arbeiders van elders, voor namelijk ten gevolge van de geïsoleerdheid der streek en het weinig beschikbare woning volume, wordt dit veroorzaakt. De cijfers .omtrent de migratie voorhanden, leren dat in het tijdvak AprilDecember 1954 kan worden vastgesteld, dat bij de mannen juist in belangrijke mate die drang voorkomt bij de zich op de .industrie rich tende groep. Van de 127 die zelf in deze periode op grond van ecconomische motie ven migreerden kwamen er 39 of ruim 30% uit de industrie. Voorts waren er 19 die op grond van positie-verbetering, 12 wegens slechte werkgelegenheid en 8 wegens aan vaarding van andere betrekkingen migreer den. Van de 39 in de industrie opgeloste mi- grerenden vinden er 14 emplooi in Zeeland, 6in Noord-Brabant, 5 in het buitenland, ter wijl de rest over de overige provincie's werd verspreid. Ongunstig zijn zoals gezegd de om standigheden voor vestiging in Zeeusch- Vlaanderen. In dit opzicht illustreert de vóór het bestaan van de busverbinding Breda HulstAxelSluiskil v.v. voorkomende feit dat de speciale vaklieden in de suikerbieten campagne slechts tweemaal hun gezinnen in Brabant konden bezoeken. Forensisme uit Brabant en overig Zeeland is verre van aantrekkelijk. Dit komt doordat de verkeersspits in de richting naar Krui- ningen ligt tussen 17 uur en 19.30 uur. In de grensstreek en ook in de kanaalzone zijn relatief echter een groot aantal arbeiders uit naburige Belgische plaatsen te werk gesteld. Door het grote arbeiderstekort laat het zich begrijpen dat zowel voor de industrie als voor de landbouw meer en meer het z.g. krooienstelsel tot ontwikkeling is gekomen. Het is een soort monopolie-vorming die hier de gestalte aannam van het door onderver huur verwerven van arbeidskrachten. En hoewel de industrie het euvel poogt te be- sttrijden, beklemtoont dit verschijnsel het be staande tekort maar al te duidelijk. In het rapport wordt verder aandacht ge. schonken aan de speciale positie van Ter neuzen, dat als haven feitelijk geen achter land bezit dan uitsluitend Zeeuwsch-Vlaan deren. Ten gevolge van de preferentiële ta rieven die België voor de eigen havens heeft vastgesteld, mar die het aan Terneuzen heeft ontnomen is deze ongunstige toestand ont staan die dodelijk en funest is voor Terneu zen, ondanks haar gunstige geografische lig ging. Een snelle aanvoer en een even snelle distributie maken het een haven alleen moge lijk in onze tijden te gedijen en tot volle ont wikkeling te komen. De toestanden belem meren dit ten opzichte van Terneuzen in sterke mate. De veerdiensten, die tussen 23.50 uur en 4.20 uur onderbroken zijn, be horen mede tot de belemmerende factoren. Regelmatig worden uien en aardappelen van Zuid-Beveland en elders ter verscheping via Terneuzen aangevoerd, echter meestal op het uiterste moment, zodat door de Planten- ziektenkundige dienst voor export afgekeur de zendingen door het ontbreken van een nachtdienst op de ponten en door de on mogelijkheid des nachts in hoefijzerverkeer de douane-formaliteiten te vervullen, niet tijdig worden vervangen, zodat om die reden meer geschikte of althans beter bereikbare havens voor uitvoer worden gekozen. Een vaste oeververbinding zou de toestand voor Terneuzen als het ware oplossen door een doorlopende verkeersmogelijkheid, die Brabant, Limburg en West-Duitsland per manent bereikbaar maakt. Zodoende zou deze haven nationale betekenis kunnen krij gen, die haar ook in het Delta-plan wordt toegedacht. In de moderne oorlogvoering zijn n.l. Amsterdam en Rotterdam al te kwets bare objecten, zodat de creatie van uitwïjk- havens noodzakelijk is en Vlissingen en Terneuzen jvel van de eerst hiervoor in aan merking komende havens zouden zijn. Reeds in vredestijd zou men alzo de accomodatie dezer havens zo gunstig mogelijk moeten maken. Het goederenvervoer. Loopt de internationale route van het be- roepsgoederenvervoer over de wegen uit Denemarken, West-Duisland en ons land naar België en Noord-Frankrijk (tot Parijs toe) grotendeels via de Antwerpse tunnel, waardoor het Vlaamse heuvelland vermeden wordt, als er een tunnel via Saeftinge zou komen zou dit een belangrijke verkorting der route betekenen en voorkeur verdienen. Zeeuwsch-Vlaanderen zou daardoor in eens worden opgenomen in het internationale verkeer. Nieuwe perpectieven. Nieuwe perspectieven zowel voor de land en tuinbouw als de industrie zouden worden geopend en een .intensievere cultuur van hoogwaardige kwaliteitsproducten zou voor de hand liggen. Ook het arbeidstekort zou door grotere spreiding vermoedelijk een gunstiger mogelijkheid geschapen zien en zelfs bij verruiming der woningtoewijzingen een aantrekking tot gevolg kunnen hebben. Bevordering der industrie zou als passen de in het kader der huidige regeringspolitiek leiden tot spreiding in de industrievestiging en voor de Terneuzense haven zou het ach terland zoal niet veel groter toch belangrijker worden. Andere gezichtspunten. Zelfs zou de vraag actueel kunnen worden of ten opzichte van het belangrijke kolen- vervoer uit Limburg geen speciale directe spoorwegverbinding met Zeeuwsch-Vlaan deren zou verdienen te worden verwezen lijkt. Thans zijn n.l. Goes en Kruin,ingen overlaadstations en het ligt voor de hand dat dit overladen en tweeërlei vervoer zeer on economisch is en duurder maakt. Betere planning zou o.a. leiden tot be sparingsparing op het vrachtautopark door gedeeltelijke overheveling van het eigen naar het beroepsvervoer, ofschoon in het alge meen een groter autoverkeer naar Zeeuwsch- Vlaanderen als gevolg van het opgeheven isolement een voldongen feit zou blijven. De betekenis van deze factor, die ook in de maatschappelijke offers van deze veer dienst tegenover een vaste oeververbinding zich diiect zal doen gelden, moge nog blij ken uit het feit dat het huidige stukgoed- tarief voor Zeeuwsch-Vlaanderen belang rijk hoger ligt dan voor andere niet in sulaire Nederlandse bestemmingen. Dit verschil loopt tot exhorbitante prijzen vooral bij vaak minimale zendingen van gewicht Voor de bevolkingsschommeling en de migratie zal deze verlossing uit het isolement alle enmaar gunstige invloed hebben. Ook de druk op het veer Breskens zou er zeer door verlichten omdat het verkeer uit West Zeeuwsch-Vlaanderen en België de kortere weg door de tunnel (of brug) van Saeftinge zou prefereren. Verbetering der sociale en culturele con tacten met overig Nederland kan voor de Zeeuwsch-Vlaamse bevolking slechts winst betekenen, die evenmin als de andere ge noemde aspecten op geld valt te waarderen. Ook voor het psychologisch aspect dat niet temin uiterst belangrijk is geldt dit in de zelfde mate. Als het Delta-plan een feit wordt zal al leen Zeeuwsch-Vlaanderen (met de Wad deneilanden) nog het enige deel van Neder- nlad zijn dat niet via een vaste oeverver binding contact heeft. Ir. A. G. Maris heeft in een lezing voor het Nederlandse Verkeersinstituut betoogd, dat door het Delta-plan het Delta-gebied niet langer een ten aanzien van het verkeer stiefmoederlijk bedeeld gedeelte van het land zal zijn, maar dit in het vastelandverkeer zal worden ingeschakeld, waardoor een maat schappelijke opbloei mogelijk en verwacht mag worden. Dit geldt voo rZeeuwsch-Vlaanderen wel in zeer bijzondere mate, temeer nu de veer diensten instede van verkeerbevorderende, meer en meer het aspect verkrijgen van ver- keerbelemmerende factoren. Conclusie. Na een overzicht en opsomming van de offers die voor de gemeenschap aan de veer diensten verbonden zijn. besluit de stichting voor Economisch Onderzoek der Universi teit van Amsterdam dit rapport met de con clusie dat, gegeven de onvermijdelijkheid ener vaste oeververbinding, het geen aanbe veling verdient met dure tussen-oplossingen het tijdstip der totstandkoming daarvan te vertragen. Het is juist zeer gewenst, dat deze on verwijld zal worden verwezenlijkt, daar op grond van de minimum-veronderstellingen, welke aan de berekening ten grondslag lig gen, reeds rond 1967 het tijdstip zal zijn bereikt waarop in de spitsperioden van beide zijden vier diensten per uur zullen moeten varen willen zij het grotere verkeer alsdan volledig absorberen. LANDELIJKE JAARVERGADERING VAN POOLSE OUDSTRIJDERS. De afdeling Nederland van de Vereni ging van Poolse Oudstrijders hield onlangs in Breda haar landelijke jaarvergadering. De afgevaardigden van de kringen Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Lutterade, Vlissingen en Venlo kwamen bijeen om verslagen uit te brengen, een nieuw bestuur te kiezen, maar vooral ook om e beraadslagen over de wijze op welke manier de zaak van Polen het meest doeltreffend kan worden gediend. Want het voornaamste doel van de Vereniging van Poolse Oudstrijders is en blijft de strijd voor de vrijheid van Polen. De Vereniging van Poolse Oudstrijders, die tien jaar geleden in het leven werd ge roepen, telt op heden circa 52.000 leden en is de grootste Poolse onafhankelijkheids organisatie in het buitenland. Behalve in Nederland bestaan er zelfstandige afdelingen in Groot-Brittannië, België, Frankrijk, West- Duitsland, Zweden, Zwitserland, Ierland, Italië, Australië, Argentinië Verenigde Sta ten, Canada, Zuid-Afrika en Nieuw'-Zeeland. Het hoofdbestuur evenwel zetelt in Londen. De Vereniging van Poolse Oudstrijders is de avantgarde van de Poolse politieke emi gratie, want overal waar zij ook bestaat spreidt zij een grote activiteit uit op aller lei gebied. De landelijke jaarvergadering, die in het „Wapen van Breda" werd gehouden werd 0.a. bijgewoond en geleid door de tweede voorzitter van het hoofdbestuur, majoor S. Lis uit Londen. In zijn openingstoespraak bracht hij de groeten en beste wensen over van Breda's bevrijder generaal Maczek, ge richt aan de burgemeester en inwoners van Breda. Verschillende Poolse autoriteiten, o.a. ge neraal Anders zonden hun gelukwensen. In het nieuwe landelijke bestuur van de Vereniging van Poolse Oudstrijders werden herkozen de heer S. Werner uit Venlo als voorzitter en verder de heren ir. J. Minkie- wicz uit Vlissingen, K. Szczepanski uit Am sterdam, B. Strenk uit Vlissingen, E. Bocek uit Utrecht, A. Gar uit Rotterdam en mevr. 1. Szczepankska uit Amsterdam. Als gedelegeerde op het wereldcongres van de Vereniging van Poolse Oudstrijders, dat in Augustus van dit jaar in Londen wordt gehouden, werd gekozen de Poolse journa list B. Strenk uit Vlissingen. ABONNEMENTSPRIJSLosse nummers 6 cent Kwartaal-abonnement &xel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen f 1,75 Buitenland f 2,00 Drukker-Uitgeefster: FIRMA J. C.VINK Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Töl. 0 1155-646 HoofdredactieJ. C. VINK ADVERTENTIEPKIJS, 8 cent per m.m. Bij contracten belangrijke reductie. Inp «tonden Mededelingen 20 cent per m.m. Kleixu ldvertentién (maximum 6 regels) 1-5 regels 70 cent iedere regel meer 12 cent extra. N. *-»x GENEESMIDDEL TEGEN HUIDAANDOENINGEN VLOEISTOF Zuiver en ontsmet uw huid met de helder vloeibare D.D.D. De jeuk bedaart, de ziektekiemen worden gedood en de huid geneest. BALSEM ZEEP jhê

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1956 | | pagina 1