PU
IROL
Ontsluiting van Zeeuwsch-Vlaanderen is een
levensbelang voor dit gebied.
Dameshanden
Huid
genezing
ENIGE FEITEN EN BIJZONDERHEDEN UIT HET RAPPORT.
I.
Aan de Stichting voor Economisch Onder
zoek van de Amsterdamse Universiteit werd
door de Kamer van Koophandel en Fabrie
ken voor Zeeuwsch-Vlaanderen de opdracht
verstrekt tot het uitbrengen van een rapport
over de verkeersvraagstukken vanuit Z.
Vlaanderen v.v. met overig Nederland, bij
zonderlijk wel ten aanzien van de pontver
binding Perkpolder'Kruiningen.
Onverantwoordelijk.
Reeds vanaf 1967 zal de kwalificatie „ver
antwoord' niet meer kunnen gelden en in
1970 zal het verkeer via de veren door de
vigerende diensten ten enenmale niet meer
kunnen worden verwerkt. Hierbij lette men
op de thans reeds op bepaalde tijden van de
dag in toenemende zin congestie veroor
zakende, urenlange strubbelingen en opont
houd ten gevolge hebbende omstandigheden.
Als een beperkte dienst zal de veerdienst
Perkpolder—Kruiningen worden gehand
haafd en wellicht worden samengesmolten
(zo nodig) met een veerdienst Terneuzen
Ellewoutsdijk, die uit oogpunt van contact
met het centrum van Zeeland eerlang voor
keur zal verdienen.
Maar het grots van het verkeer zal moe
ten worden geleid langs een vaste oever
verbinding.
Uit gegevens en cijfers is gebleken dat
rond 1970 het totaal aan offers voor de
Nederlandse gemeenschap, dat verbonden is
aan het achterwege blijven van een vaste
oeververbinding tussen Zeeuwsch-Vlaande
ren en overig Nederland zou neerkomen op
circa 5J/£ a 9 millioen gulden 's jaars, waar
bij de kosten der oeververbindingen zelf niet
eens zijn gerekend.
De niet in geld waardeerbare baten voor
de gemeenschap zijn echter nog belangrijk
groter. Door de ontsluiting van Zeeuwsch-
Vlaanderen wordt een verdere versterking
van het economisch en cultureel verkeer in
de hand gewerkt en een mogelijkheid tot veel
grotere welvaart geschapen in de agrarische
zowel als in de industriële sector. Het weg
ebben der arbeidende bevolking zal eindigen
en de ganse streek zal worden ingeschakeld
in de internationale verkeersroute van West-
Duitsland en Noord-Europa naar België's
Westkust en Noord-Frankrijk, etc. terwijl
voor de veerdienst Breskens—Vlissingen de
vaste oeververbinding in het oosten een ver
minderde capaciteit zal betekenen. Psycho
logisch zal de verwezenlijking van de vaste
oeververbinding onmiskenbaar zijn.
De uiteindelijke verlossing van Zeeuwsch-
Vlaanderen uit een eeuwenlang gehandhaafd
gebleven isolement zal ongetwijfeld heilzame
gevolgen hebben.
Ook op principiële gronden en met het
oog op de banden door historie en cultuur
gelegd is een verbondenheid aan Nederland
zowel voor de toekomst als door de eeuwen
hen gewenst. Economisch dienen wij de ver
houdingen onder de loupe te nemen, zoals
deze alle aan de hand van feiten en ge
gevens in het rapport zijn verwerkt.
Zeeuwsch-Vlaanderen en de inpoldering
van het Land van Saeftinge.
Het vraagstuk van Zeeuwsch-VTaanderen
is uiterst delicaat vooral om zijn uitzonder
lijke geografische ligging in de uiterste Zuid-
Westhoek des lands, maar in het bijzonder
van wege de door een internationaal statuut
gereglementeerde barrière die de Wester-
schelde vormt, di ons ten enenmale gebiedt
ook met andere dan Nederlandse belangen
rekening te houden. De positie van Zeeuwsch
Vlaanderen ten opzichte van overig Neder-
Amsterdam over Roosendaal-Esschen en
Clmge naar Sas van Gent (van 19,200 kg.
gewicht) dat ongeveer eens zo duur komt
dan wanneer dit geheel binnen Nederland
zou hebben plaats gehad.
Hoezeer deze tarieven op zichzelf ver
dedigbaar mogen zijn, zij moeten in binnen
lands verkeer toch als een discriminatie be
schouwd worden en het gevolg hiervan is
dan ook dat ten opzichte van Zeeuwsch-
Vlaanderen alleen dan van de Nederlandse
spoorwegverbinding wordt gebruik gemaakt
als dit onvermijdelijk is.
Een ander voorbeeld van de consequen
ties van de hoge spoorvrachten en de slechte
verbindingen in het algemeen leverde de win-
tr van 1946-47 toen Nederland een groot
stro-tekort had, maar Zeeuwsch-Vlaanderen
kon toen zijn productie van 45 millioen kg.
niet plaatsen omdat de vervoerskosten de
marktprijs overtroffen.
Zo ondervindt Zeeuwsch-Vlaanderen in
menigerlei opzicht achterstelling bij overig
Nederland ten aanzien van het spoorweg
verkeer. eD nadelen hiervan zijn van bij
zondere betekenis voor landbouw, industrie
en bedrijfsleven.
Nadelen die niet alleen voortspruiten in
hogere kosten en langere transportduur, die
aan het spoorwegverkeer wegens het grens
overschrijdend verkeer verbonden zijn, maar
ook als gevolg van de langere afstand en de
daardoor veroorzaakte extra kosten, in ver
houding tot die van een directere verbinding
tussen Zeeuwsch-Vlaanderen en overia
Nederland.
vra gen
UIT ONZE OMGEVING
AXEL
INGEZONDEN STUKKEN
BEKENDMAKING.
M
Dl
Wanneer
vraagd wo
Nederlande
kinderen
wassenen e
en weinig
Wordt 1
Nederlands
te zwaar e
vallen sam
voedsel gel
Was het
zwijgen toe
zelf uitmak
:m m
SPORTNIEUWS
mr/
rfT
frsf.f
DE AXELSE HOERENKAMER.
De Axelse Boerenkamer verheugt zich "in het be-
zoek van vele vreemdelingen tot uit Engeland, Frank
rijk, België, de Verenigde Staten, Canada en Zuid-
Afrika, maar vele Axelaars schijnen niet van het be
staan van een Axels museum te weten. Deze wekken
wij op dit museum te bezoeken. Nieuwe aanwinsten
zijn een arduinen tweekraanspomp uit een oud Axels
herenhuis, gouden en zilveren versierselen, platte
gronden van Axel van Van Deventer uit 1595 en van
Jona van Middelhoven uit 1730. munten en andere
voorwerpen. Waar de Axelse hoerendracht verdwijnt,
wil de Boerenkamer die bewaren voor vreemdeling en
nageslacht.
Wanneer de Axelse Boerenstand wil meehelpen het
specifieke Axelse voor het nageslacht te bewaren,
kan zij dit doen door oude Axelse boerengebruiks-
voorwerpen, die soms toch maar weggegooid of ver
brand worden, aan het museum in bruikleen of eigen
dom af te staan. Ook geldelijke steun i zeer welkom
om de verzameling door aankoop nog vollediger te
maken. We zullen dan in Axel ook een waardig
museum bezitten.
RODE KRUIS BOOTTOCHT.
Eind Juni a.s. wordt door het Kringbestuur Zeeland
van het Nederlandse Rode Kruis een boottocht door
de Nederlandse wateren georganiseerd voor zieken,
die langdurig aan hun woning zijn gebonden.
In overleg met de plaatselijke artsen zal de afdeling
Axel drie patiënten uit Axel aan deze boottocht doen
deelnemen.
Ook daarvoor wordt Uw bijdrage uit de collecte
bestemd.
handschoenen, kentekenplaat RP-03-29, Rijkspolitie
een kinderbadschoentje, Prins Mauritsstraat 12 ee,
dop van benzinetank, Noordstraat 50 een padvin
dersriem, Kerkdreef 35 een duimstok, Emmastraat ?7
een sjaal, Julianastraat 10; een wieldop (Opel), Si',
gelweg 13 een Parker vulpen met etui, Joost de
Moorstraat 9 een mal met haak, Magrette N 67
een kinderstep, De Ruijterstraat 12 een dop Va„
benzinetank, Sassing P 47 een huissleutel, Kanaal
kade 5 een herenpolshorloge. Walstraat 7etj
herenrijwiel. Noordstraat 12 een rozenkrans, Ds. Jan
Scharpstraat 7 een zwart-lederen motorhandschoen
rechter)Magrette N 68 een padvindersriem met
schede, Margrietstraat 1 een kindertasje, Emm!,
straat 42 een paar zwarte damesh- ndschoenen,
Noordstraat 20 een dameshandschoen (vissersgarenj
Bylocquestraat 59 ben. een wandelstok, Bankert
straat 21 een kam en etui, Prins Mauritsstraat 31
e engrijze jongensjas, Julianastraat 40.
PREDIKBEURTEN.
Zondag 3 Juni 1956.
Ned. Herv. Kerk. 10 uur Vic. S. den Blaauwen
2.30 uur Ds. P. J. Pennings, 7 uur Ds. W. S. Hugo
van Dalen, van Oostburg (collecte Jeugddienstfondsi.
Geref. Kerk. 10 uur en 2.30 uur Ds. A. Kuiper,
Geref. Kerk. (Pironstraat) 10 uur en 3 uur Ds,
D. J. Couvée.
Geref. Gemeente. 10 uur en 2.30 uur Leesdienst
ZONDAGSDIENST ARTSEN
2 3 Juni Dr. A. Kats.
land is gelijk te stellen met die van een eibnd ^rkt^Sde^g,' van' 133?
dat aan twee znden bearensd wordt door een „,„n. u., iJ
dat aan twee zijden begrensd wordt door een
internationaal gereglementeerde brede rivier
arm, aan één zijde door de zee en in het
Zuiden aan een nabuurland dat in één be
langrijk opzicht, n.l. op haven- en verkeers
gebied aan Zeeuwsch-Vlaanderen tegenge
stelde belangen heeft en tot gelding brengt.
Sinds de overstromingsramp van Februari
1953 heeft België begrip getoond en ons
door middel van het z.g. hoefijzer (bus) ver
keer een overweg door België toegestaan,
maar toch dient men dit handhaven van de
autobusdienst als incidenteel te beschouwen.
Onze streek mist een behoorlijk spoorweg
vervoer, niettegenstaande verbindingen met
St. Nicolaas en Gent, waarop geen personen
vervoer meer plaats heeft. Door de weige
ring van België om aan de door onze re
gering voorgestelde steun ten behoeve van
de lijn GentTerneuzen mede te werken
en door het achterwege blijven van het her
stel van de gelijkstelling in tarief van de
haven van Terneuzen met de Belgische ha
vens in 1914 opgeheven en ,in 1921 niet
hersteld zijn de aan het spoorwegvervoer
verbonden kosten dermate hoog, dat zij zoal
niet prohibitief, toch minstens achterstellend
mogen worden genoemd.
In het rapport wordt dan een becijfering
gemaakt van een transport per spoor van
Zo richt zich sinds jaar en dag hét denken
van boer en handelaar op het steeds meer
zich aandiende vraagstuk en de toenemende
urgentie van de indijking van het ver
dronken land van Saeftinge, waarvoor ook
de boerenstand zelf rijp is geworden. Nooit
heeft men in deze kringen begrepen waarom
deze inpoldering geen feit kon worden en
derhalve wordt het de hoogste tijd dat ons
gehele volk hiervoor wordt rijp gemaakt.
Voor de totstandkoming _ner vaste oever
verbinding tusscen Zeeuwsch-Vlaanderen en
overig Nederland zal het land van Saeftinge
/van grote betekenis zijn, daar het de weg
naar deze oeververbinding in belangrijke
mate kan verlengen en evenredig daardoor
de te overbruggen afstand kan verkorten.
Het staat nog te bezien in hoeverre van
Belgische zijde tegen deze indijking bezwaren
zullen worden ingebracht, in verband met de
waterstanden meer stroomopwaarts op de
Schelde, maar naar zich laat aanzien krijgt
België zelf rechtstreeks belang bij deze in
dijking nu daarmede de weg geopend wordt
om het verkeer door de tunnel bij Antwerpen
zonder belangrijke investeringen tot oplos-
sing te brengen. Een samenkoppeling dezer
plannen zou dus de verwezenlijking van de
indijking in belangrijke mate in de hand
werken, terwijl anderzijds de vaste oever,-
verbinding voor het ingedijkte land van
Saeftinge grootse perspectieven opent ten
aanzien van de exploitatie.
Door Ir. J. Bos van de Z.L.M. is ten be
hoeve van het rapport in analogie met door
e heer P. Waterschout aangegeven metho
den een berekening gemaakt van de econo
mische waarde der hier ter beschikking ko
mende gronden. Hiertoe werd een bouwplan
ontworpen gebaseerd als volgt 20% bieten
5% aardappelen, 40% granen, 15% erwten!
15% vlas en 5% diversen. Gebaseerd op de
kale kosten der diverse gewassen, zoals deze
kunnen worden afgeleid uit d«» gegevens van
het L.b.l. wordt hier, aannemend dat deze
kale kosten verhoogd worden met 20% een
marktwaarde becijferd van 1.334.— per ha
welk bij kapitalisatie op basis van 3J/£% een
publiek-economische waarde aan de grond
ver eent van circa 40.0000.- per ha.. Deze
deskundige is van mening dat het Land van
Saeftinge een uiterst geschikt object voor
spoedige indijking vormt.
(Slot volgt)
CONCERT.
Bij gunstige weer hoopt de Chr. fanfare „Hosanna"
Zaterdagavond om 8 uur een concert tegeven op de
muziektent op het Szydlowski-plein.
Het programma is als volgt
De Tippelaars, mars C. J. N. Cori
Ouverture Joyeuse, A. Delhaeye
Premiers Lauriers, fantasie, R. Deneufbourg
Paraphrase over „Vespergezang" Em. Ruh
La Rêve Passe, mars H. Krier
Yolande, Petit Ouverture A. Delbecq
Heureuse Rencontre, A. Delbecq
Jubileummars, A. Molenschot
VERKEERSONGEVALLEN
Axel schijnt de laatste weken weer extra gevaarlijk
te zijn en na enkele ernstigere ongevallen bleven ook
deze week weer een aantal kleine ongevallen niet uit.
Dinsdagavond toen de groentekweker J. door de
Stationstraat reed, bleek plotseling het linkerachter
wiel de vrijheid te verkiezen, zodat het tot verbazing
van bestuurder en andere wegebruikers plotseling
naast en voor de wagen uitreed. Helaas zonder zich
aan de verkeersregels te onderwerpen waarvan het
noodlottige gevolg was dat het wiel door een etalage
ruit van de fa .Koekkoek reed en daar flinke schade
aanrichtte. Gelukkig bleven persoonlijke ongevallen uti.
Donderdagochtend kwamen in de Noordstraat een
tweetal automobilisten met elkaar in botsing toen
e enuit de Kerkstraat komende auto geen voorrang
verleende aan een voor hem van rechts komende door
de Noordstraat rijdende auto. Beide voertuigen, resp.
van de heren K. uit Koewacht en B. uit Oudelande
werden licht beschadigd.
Donderdagnamiddag kwam op de gevaarlijke hoek
JulianastraatPrins Hendrikstraat een bromfietser in
botsing met een personenauto, waaraan hij geen voor
rang verleende. Gelukkig bleef ook hier de schade in
hoofdzaak tot het materiële beperkt met een kapotte
koplamp voor de auto en een flink beschadigde brom
fiets. De berijder van de bromfiets kwam er met de
schrik en een pijnlijke schouder nog goed af.
GROOTSE PLANNEN VAN AXELS
SPEELTUINVERENIGING.
Van het bestuur van de speeltuinvereniging „Axel"
vernamen wij, dat zij het plan heeft om nog vóór de
zomervacantie over te gaan tot.eem zo volledig moge
lijke inrichting van de kinderspeelplaats in plan West.
Het ligt in de bedoeling om' op deze speelweide o.a.
te plaatsen enkele grote en kleine schommels, ge
schikt voor een gelijktijdig gebruik van een flink aan
tal kinderen, een tweetal grote wippen en een viertal
kleuterwipjes, een traprad, een zweefmolen, een grote
laagommuurde zandbak met kleuterglijba^ntje, een;
klimrek en verschillende duikelrekjes, een voetbal-
terrentje met echte goalpalen, een aan al kapstokjes
en meerdere zitbanken voor wandelaars en toe
schouwers.
Daarnaast bestaat het plan om een soortgelijke speel
tuin in te richten in plan Oost. Besprekingen met het
gemeentebestuur over een geschikt terrein hiervoor
zijn gaande en de bijzondere activiteit van het ge
meentebestuur op recreatiegebied kennende, twijfelen
wij er niet aan of deze besprekingen zullen tot goede
resultaten leiden.
Doordat de aanschaffing van fabrieksmateriaal ie
kostbaar zou worden (een schommel voor zes kinderen
kost ongeveer 1500.hebben reeds verschillende
bedrijven en particulieren belangeloos hun medewer
king toegezegd voor het vervaardigen en plaatsen van
de speel-attributen.
Niettemin zijn de materiaalkosten nog zo hoog, dat
de vereniging dit niet uit eigen middelen tot stand kan
brengen. Eerstdaags zullen zij dan ook van de Axelse
burgerij een vrijwillige bijdrage vragen en aandringen;
op het lidmaatshap der vereniging tegen een uiterst
lage jaarlijkse contributie.
Wij achten deze actie van de speeltuinvereniging
van zo groot belang voor Axels jeugd, dat wij niet
mogen nalaten U qp te wekken van Uw medewerking
door middel van bijdrage en lidmaatschap te doen
blijken.
Het gevaar van het spelen; op de straten is door
de toeneming van het snelverkeer zodanig toegenomen
dat het onverantwoord is dit nog langer te doen
voortduren.
Het initiatief van de speeltuinvereniging om de
jeugd de gelegenheid te geven onbezorgd te spelen
op daartoe modern ingerichte terreinen op verscil-
lende plaatsen in de stad, verdient niets dan lof.
Wij hopen en vertrouwen' ,dat Axels burgerij zich
bewust zal zijn van haar verantwoordelijkheid ten
opzichte van de jeugd en dit zal tonen door hun
daadwerkelijke steun 1
GEVONDEN VOORWERPEN.
Een kanarie, Pironstraat 28 een kentekenplaat,
sleutels, kinderzakdoek, een paar grijze wollen wanten,
aluminium afsluitdop, slipover, een paar zwarte dames-
Huidzuiver
ïeid - Huidqezondheid
WfflVfHVTMi Wêèêb i*
„VANDAAG WELKE WEG V
Hoewel dikwijls blijkt dat nog niet allen zich door
drongen gevoelen van de waarde en het nut van de
maandelijkse Zondagavond-Jeugddiensten in de Ned,
Hervormde Kerk hier ter plaatse, is er nu wel een
aanleiding om de aandacht te vestigen op de Jeugd
dienst van a.s. Zondagavond.
Ditmaal zal Drs. W. S. Hugo van Dalen, Ned,
Herv. predikant te Oostburg over bovengenoemd
onderwerp spreken. Hij is een boeiend redenaar en
tevens een wereldreiziger geweest. Heeft Zuid-Amerika
bezochtis gevangenispredikant in Suriname geweest
en heeft achter het IJzeren Gordijn gekeken.
Misschien lijkt het U wel eens te komen; luisteren.
Jongeren en ouderen zijn van harte welkom.
De deuren zijn om half 7 open de dienst begint
om 7 uur en de plaatsenzijn vrij.
Tot Zondagavond 1
De Jeugddienstcommissie der Ned. Herv. Kerk.
OPROEPING SCHOONMAKER (MAAKSTER)
PRINSES MARIJKESCHOOL.
Burgemeester en Wethouders van Axel roepen solli
citanten op voor de per 1 September a.s. te vervullen
betrekking van SCHOONMAKER (MAAKSTER)
der PRINSES MARIJKESCHOOL.
Jaarwedde 1956.plus 4% vacantietoeslag en
eventueel kindertoelage.
Sollicitaties te richten aan Burgemeester en Wet
houders van Axel vóór 18 Juni a.s.
Axel, 1 Juni 1956. 'g
Burgemeester en wethouders ■'Van Axel,
De secretaris, De burgemeester,
Maris. Van Oeveren
:ijn
Niettegensta;
beter geplaatst
lad om ploegrr
hulp to ko
(tappen na zijl
jat hij in het
plaatsen naar
minuten achter
Vindevogel al:
Het mooiste
schitterend
morgen, waarii
rit Alan Jack
In deze „rit
op eigen spierk
was Verhelst
dan ook
De deelname
is de laatste g
Verhelst. Naai
loop van deze
voor amateurs
definitief het e
Zijn licentie-
reeds aangevré
inschrijven voc
onafhankeli;
traject van 20(
beruchte trajec
Hiermede he
op het pad dat
volmaking van
toekomst mee:
renner in deze
nieuws te kun
I
De stand va
racking" te
voor koppels is
1. C .van H
ltijn-J. van de
I. M. Dielemar
Ch. Tielema
aer-F. van A
I. D. Dieleman
Dobbelaar.
a
I
Wielrennen.
DE OMLOOP VAN DE NEGEN PROVINCIËN.
Individuele eind-overwinning en ploegenzege
voor de Plume - Vainqueur - ploeg.
De Omloop van de Negen Provinciën, een etappen-
wedstrijd voor amateurs, die verreden werd van 18 Mei
tot en met 27 Mei heeft grote successen gebracht aan
de ploeg van de Plume-Vainqueur uit Gent, in welk;
equipe ter elfder ure ook nog onze stadgenoot Rien
Verhelst werd opgenomen.
Deze ploeg bestond uit de renners Van Avermate,
Vindevogel, Vergauwen, Verhelst en Dewit.
Het was jammer, dat onze stadgenoot reeds in dc
eerste etappe met zoveel pech te kampen kreeg, dat
hij een behoorlijke achterstand opliep en dientengevolge
in de verdere ritten, o.a. met zijn ploegmakker Dewit
de rol moest vervullen van „knecht" van de heter ge
plaatste Plume-Vainqueur 's. -
In feite heeft echter de Plume-Vainqueur-ploeg in
alle etappes de Omloo;p van de Negen Provinciën over
alle lijnen beheerst en deze successen waren onge
twijfeld te danken aan het tactisch wedstrijd-inzicht
en het koers-intellect dat dit vijftal aan de dag legde.
Deze onmisbare eigenschappen;, gekoppeld aan een
perfecte onderinge verstandhouding en uitmuntende
ploeggeest bracht de Plume-Vainqueur-ploeg dc zege
in het dagploegenklassement van de tweede, derde.
vierde en zevende etappe, terwijl het eind-ploegen-;-!]
klassement daardoor eveneens een volledige aange
legenheid werd voor deze ploeg, die met een voor
sprong van bijna een kwartier zegevierde.
De kroon op het werk was ten slotte de zege in het'
individuele klassement, waarin door de krachtige steun
van zijn ploegmaats vooral ook in de laatste rit
de 18-jarige Vindevogel glorieus triomfator werd.
u