PU IROL Ontsluiting van Zeeuwsch-Vlaanderen is een levensbelang voor dit gebied. Dameshanden Huid genezing ENIGE FEITEN EN BIJZONDERHEDEN UIT HET RAPPORT. I. Aan de Stichting voor Economisch Onder zoek van de Amsterdamse Universiteit werd door de Kamer van Koophandel en Fabrie ken voor Zeeuwsch-Vlaanderen de opdracht verstrekt tot het uitbrengen van een rapport over de verkeersvraagstukken vanuit Z. Vlaanderen v.v. met overig Nederland, bij zonderlijk wel ten aanzien van de pontver binding Perkpolder'Kruiningen. Onverantwoordelijk. Reeds vanaf 1967 zal de kwalificatie „ver antwoord' niet meer kunnen gelden en in 1970 zal het verkeer via de veren door de vigerende diensten ten enenmale niet meer kunnen worden verwerkt. Hierbij lette men op de thans reeds op bepaalde tijden van de dag in toenemende zin congestie veroor zakende, urenlange strubbelingen en opont houd ten gevolge hebbende omstandigheden. Als een beperkte dienst zal de veerdienst Perkpolder—Kruiningen worden gehand haafd en wellicht worden samengesmolten (zo nodig) met een veerdienst Terneuzen Ellewoutsdijk, die uit oogpunt van contact met het centrum van Zeeland eerlang voor keur zal verdienen. Maar het grots van het verkeer zal moe ten worden geleid langs een vaste oever verbinding. Uit gegevens en cijfers is gebleken dat rond 1970 het totaal aan offers voor de Nederlandse gemeenschap, dat verbonden is aan het achterwege blijven van een vaste oeververbinding tussen Zeeuwsch-Vlaande ren en overig Nederland zou neerkomen op circa 5J/£ a 9 millioen gulden 's jaars, waar bij de kosten der oeververbindingen zelf niet eens zijn gerekend. De niet in geld waardeerbare baten voor de gemeenschap zijn echter nog belangrijk groter. Door de ontsluiting van Zeeuwsch- Vlaanderen wordt een verdere versterking van het economisch en cultureel verkeer in de hand gewerkt en een mogelijkheid tot veel grotere welvaart geschapen in de agrarische zowel als in de industriële sector. Het weg ebben der arbeidende bevolking zal eindigen en de ganse streek zal worden ingeschakeld in de internationale verkeersroute van West- Duitsland en Noord-Europa naar België's Westkust en Noord-Frankrijk, etc. terwijl voor de veerdienst Breskens—Vlissingen de vaste oeververbinding in het oosten een ver minderde capaciteit zal betekenen. Psycho logisch zal de verwezenlijking van de vaste oeververbinding onmiskenbaar zijn. De uiteindelijke verlossing van Zeeuwsch- Vlaanderen uit een eeuwenlang gehandhaafd gebleven isolement zal ongetwijfeld heilzame gevolgen hebben. Ook op principiële gronden en met het oog op de banden door historie en cultuur gelegd is een verbondenheid aan Nederland zowel voor de toekomst als door de eeuwen hen gewenst. Economisch dienen wij de ver houdingen onder de loupe te nemen, zoals deze alle aan de hand van feiten en ge gevens in het rapport zijn verwerkt. Zeeuwsch-Vlaanderen en de inpoldering van het Land van Saeftinge. Het vraagstuk van Zeeuwsch-VTaanderen is uiterst delicaat vooral om zijn uitzonder lijke geografische ligging in de uiterste Zuid- Westhoek des lands, maar in het bijzonder van wege de door een internationaal statuut gereglementeerde barrière die de Wester- schelde vormt, di ons ten enenmale gebiedt ook met andere dan Nederlandse belangen rekening te houden. De positie van Zeeuwsch Vlaanderen ten opzichte van overig Neder- Amsterdam over Roosendaal-Esschen en Clmge naar Sas van Gent (van 19,200 kg. gewicht) dat ongeveer eens zo duur komt dan wanneer dit geheel binnen Nederland zou hebben plaats gehad. Hoezeer deze tarieven op zichzelf ver dedigbaar mogen zijn, zij moeten in binnen lands verkeer toch als een discriminatie be schouwd worden en het gevolg hiervan is dan ook dat ten opzichte van Zeeuwsch- Vlaanderen alleen dan van de Nederlandse spoorwegverbinding wordt gebruik gemaakt als dit onvermijdelijk is. Een ander voorbeeld van de consequen ties van de hoge spoorvrachten en de slechte verbindingen in het algemeen leverde de win- tr van 1946-47 toen Nederland een groot stro-tekort had, maar Zeeuwsch-Vlaanderen kon toen zijn productie van 45 millioen kg. niet plaatsen omdat de vervoerskosten de marktprijs overtroffen. Zo ondervindt Zeeuwsch-Vlaanderen in menigerlei opzicht achterstelling bij overig Nederland ten aanzien van het spoorweg verkeer. eD nadelen hiervan zijn van bij zondere betekenis voor landbouw, industrie en bedrijfsleven. Nadelen die niet alleen voortspruiten in hogere kosten en langere transportduur, die aan het spoorwegverkeer wegens het grens overschrijdend verkeer verbonden zijn, maar ook als gevolg van de langere afstand en de daardoor veroorzaakte extra kosten, in ver houding tot die van een directere verbinding tussen Zeeuwsch-Vlaanderen en overia Nederland. vra gen UIT ONZE OMGEVING AXEL INGEZONDEN STUKKEN BEKENDMAKING. M Dl Wanneer vraagd wo Nederlande kinderen wassenen e en weinig Wordt 1 Nederlands te zwaar e vallen sam voedsel gel Was het zwijgen toe zelf uitmak :m m SPORTNIEUWS mr/ rfT frsf.f DE AXELSE HOERENKAMER. De Axelse Boerenkamer verheugt zich "in het be- zoek van vele vreemdelingen tot uit Engeland, Frank rijk, België, de Verenigde Staten, Canada en Zuid- Afrika, maar vele Axelaars schijnen niet van het be staan van een Axels museum te weten. Deze wekken wij op dit museum te bezoeken. Nieuwe aanwinsten zijn een arduinen tweekraanspomp uit een oud Axels herenhuis, gouden en zilveren versierselen, platte gronden van Axel van Van Deventer uit 1595 en van Jona van Middelhoven uit 1730. munten en andere voorwerpen. Waar de Axelse hoerendracht verdwijnt, wil de Boerenkamer die bewaren voor vreemdeling en nageslacht. Wanneer de Axelse Boerenstand wil meehelpen het specifieke Axelse voor het nageslacht te bewaren, kan zij dit doen door oude Axelse boerengebruiks- voorwerpen, die soms toch maar weggegooid of ver brand worden, aan het museum in bruikleen of eigen dom af te staan. Ook geldelijke steun i zeer welkom om de verzameling door aankoop nog vollediger te maken. We zullen dan in Axel ook een waardig museum bezitten. RODE KRUIS BOOTTOCHT. Eind Juni a.s. wordt door het Kringbestuur Zeeland van het Nederlandse Rode Kruis een boottocht door de Nederlandse wateren georganiseerd voor zieken, die langdurig aan hun woning zijn gebonden. In overleg met de plaatselijke artsen zal de afdeling Axel drie patiënten uit Axel aan deze boottocht doen deelnemen. Ook daarvoor wordt Uw bijdrage uit de collecte bestemd. handschoenen, kentekenplaat RP-03-29, Rijkspolitie een kinderbadschoentje, Prins Mauritsstraat 12 ee, dop van benzinetank, Noordstraat 50 een padvin dersriem, Kerkdreef 35 een duimstok, Emmastraat ?7 een sjaal, Julianastraat 10; een wieldop (Opel), Si', gelweg 13 een Parker vulpen met etui, Joost de Moorstraat 9 een mal met haak, Magrette N 67 een kinderstep, De Ruijterstraat 12 een dop Va„ benzinetank, Sassing P 47 een huissleutel, Kanaal kade 5 een herenpolshorloge. Walstraat 7etj herenrijwiel. Noordstraat 12 een rozenkrans, Ds. Jan Scharpstraat 7 een zwart-lederen motorhandschoen rechter)Magrette N 68 een padvindersriem met schede, Margrietstraat 1 een kindertasje, Emm!, straat 42 een paar zwarte damesh- ndschoenen, Noordstraat 20 een dameshandschoen (vissersgarenj Bylocquestraat 59 ben. een wandelstok, Bankert straat 21 een kam en etui, Prins Mauritsstraat 31 e engrijze jongensjas, Julianastraat 40. PREDIKBEURTEN. Zondag 3 Juni 1956. Ned. Herv. Kerk. 10 uur Vic. S. den Blaauwen 2.30 uur Ds. P. J. Pennings, 7 uur Ds. W. S. Hugo van Dalen, van Oostburg (collecte Jeugddienstfondsi. Geref. Kerk. 10 uur en 2.30 uur Ds. A. Kuiper, Geref. Kerk. (Pironstraat) 10 uur en 3 uur Ds, D. J. Couvée. Geref. Gemeente. 10 uur en 2.30 uur Leesdienst ZONDAGSDIENST ARTSEN 2 3 Juni Dr. A. Kats. land is gelijk te stellen met die van een eibnd ^rkt^Sde^g,' van' 133? dat aan twee znden bearensd wordt door een „,„n. u., iJ dat aan twee zijden begrensd wordt door een internationaal gereglementeerde brede rivier arm, aan één zijde door de zee en in het Zuiden aan een nabuurland dat in één be langrijk opzicht, n.l. op haven- en verkeers gebied aan Zeeuwsch-Vlaanderen tegenge stelde belangen heeft en tot gelding brengt. Sinds de overstromingsramp van Februari 1953 heeft België begrip getoond en ons door middel van het z.g. hoefijzer (bus) ver keer een overweg door België toegestaan, maar toch dient men dit handhaven van de autobusdienst als incidenteel te beschouwen. Onze streek mist een behoorlijk spoorweg vervoer, niettegenstaande verbindingen met St. Nicolaas en Gent, waarop geen personen vervoer meer plaats heeft. Door de weige ring van België om aan de door onze re gering voorgestelde steun ten behoeve van de lijn GentTerneuzen mede te werken en door het achterwege blijven van het her stel van de gelijkstelling in tarief van de haven van Terneuzen met de Belgische ha vens in 1914 opgeheven en ,in 1921 niet hersteld zijn de aan het spoorwegvervoer verbonden kosten dermate hoog, dat zij zoal niet prohibitief, toch minstens achterstellend mogen worden genoemd. In het rapport wordt dan een becijfering gemaakt van een transport per spoor van Zo richt zich sinds jaar en dag hét denken van boer en handelaar op het steeds meer zich aandiende vraagstuk en de toenemende urgentie van de indijking van het ver dronken land van Saeftinge, waarvoor ook de boerenstand zelf rijp is geworden. Nooit heeft men in deze kringen begrepen waarom deze inpoldering geen feit kon worden en derhalve wordt het de hoogste tijd dat ons gehele volk hiervoor wordt rijp gemaakt. Voor de totstandkoming _ner vaste oever verbinding tusscen Zeeuwsch-Vlaanderen en overig Nederland zal het land van Saeftinge /van grote betekenis zijn, daar het de weg naar deze oeververbinding in belangrijke mate kan verlengen en evenredig daardoor de te overbruggen afstand kan verkorten. Het staat nog te bezien in hoeverre van Belgische zijde tegen deze indijking bezwaren zullen worden ingebracht, in verband met de waterstanden meer stroomopwaarts op de Schelde, maar naar zich laat aanzien krijgt België zelf rechtstreeks belang bij deze in dijking nu daarmede de weg geopend wordt om het verkeer door de tunnel bij Antwerpen zonder belangrijke investeringen tot oplos- sing te brengen. Een samenkoppeling dezer plannen zou dus de verwezenlijking van de indijking in belangrijke mate in de hand werken, terwijl anderzijds de vaste oever,- verbinding voor het ingedijkte land van Saeftinge grootse perspectieven opent ten aanzien van de exploitatie. Door Ir. J. Bos van de Z.L.M. is ten be hoeve van het rapport in analogie met door e heer P. Waterschout aangegeven metho den een berekening gemaakt van de econo mische waarde der hier ter beschikking ko mende gronden. Hiertoe werd een bouwplan ontworpen gebaseerd als volgt 20% bieten 5% aardappelen, 40% granen, 15% erwten! 15% vlas en 5% diversen. Gebaseerd op de kale kosten der diverse gewassen, zoals deze kunnen worden afgeleid uit d«» gegevens van het L.b.l. wordt hier, aannemend dat deze kale kosten verhoogd worden met 20% een marktwaarde becijferd van 1.334.— per ha welk bij kapitalisatie op basis van 3J/£% een publiek-economische waarde aan de grond ver eent van circa 40.0000.- per ha.. Deze deskundige is van mening dat het Land van Saeftinge een uiterst geschikt object voor spoedige indijking vormt. (Slot volgt) CONCERT. Bij gunstige weer hoopt de Chr. fanfare „Hosanna" Zaterdagavond om 8 uur een concert tegeven op de muziektent op het Szydlowski-plein. Het programma is als volgt De Tippelaars, mars C. J. N. Cori Ouverture Joyeuse, A. Delhaeye Premiers Lauriers, fantasie, R. Deneufbourg Paraphrase over „Vespergezang" Em. Ruh La Rêve Passe, mars H. Krier Yolande, Petit Ouverture A. Delbecq Heureuse Rencontre, A. Delbecq Jubileummars, A. Molenschot VERKEERSONGEVALLEN Axel schijnt de laatste weken weer extra gevaarlijk te zijn en na enkele ernstigere ongevallen bleven ook deze week weer een aantal kleine ongevallen niet uit. Dinsdagavond toen de groentekweker J. door de Stationstraat reed, bleek plotseling het linkerachter wiel de vrijheid te verkiezen, zodat het tot verbazing van bestuurder en andere wegebruikers plotseling naast en voor de wagen uitreed. Helaas zonder zich aan de verkeersregels te onderwerpen waarvan het noodlottige gevolg was dat het wiel door een etalage ruit van de fa .Koekkoek reed en daar flinke schade aanrichtte. Gelukkig bleven persoonlijke ongevallen uti. Donderdagochtend kwamen in de Noordstraat een tweetal automobilisten met elkaar in botsing toen e enuit de Kerkstraat komende auto geen voorrang verleende aan een voor hem van rechts komende door de Noordstraat rijdende auto. Beide voertuigen, resp. van de heren K. uit Koewacht en B. uit Oudelande werden licht beschadigd. Donderdagnamiddag kwam op de gevaarlijke hoek JulianastraatPrins Hendrikstraat een bromfietser in botsing met een personenauto, waaraan hij geen voor rang verleende. Gelukkig bleef ook hier de schade in hoofdzaak tot het materiële beperkt met een kapotte koplamp voor de auto en een flink beschadigde brom fiets. De berijder van de bromfiets kwam er met de schrik en een pijnlijke schouder nog goed af. GROOTSE PLANNEN VAN AXELS SPEELTUINVERENIGING. Van het bestuur van de speeltuinvereniging „Axel" vernamen wij, dat zij het plan heeft om nog vóór de zomervacantie over te gaan tot.eem zo volledig moge lijke inrichting van de kinderspeelplaats in plan West. Het ligt in de bedoeling om' op deze speelweide o.a. te plaatsen enkele grote en kleine schommels, ge schikt voor een gelijktijdig gebruik van een flink aan tal kinderen, een tweetal grote wippen en een viertal kleuterwipjes, een traprad, een zweefmolen, een grote laagommuurde zandbak met kleuterglijba^ntje, een; klimrek en verschillende duikelrekjes, een voetbal- terrentje met echte goalpalen, een aan al kapstokjes en meerdere zitbanken voor wandelaars en toe schouwers. Daarnaast bestaat het plan om een soortgelijke speel tuin in te richten in plan Oost. Besprekingen met het gemeentebestuur over een geschikt terrein hiervoor zijn gaande en de bijzondere activiteit van het ge meentebestuur op recreatiegebied kennende, twijfelen wij er niet aan of deze besprekingen zullen tot goede resultaten leiden. Doordat de aanschaffing van fabrieksmateriaal ie kostbaar zou worden (een schommel voor zes kinderen kost ongeveer 1500.hebben reeds verschillende bedrijven en particulieren belangeloos hun medewer king toegezegd voor het vervaardigen en plaatsen van de speel-attributen. Niettemin zijn de materiaalkosten nog zo hoog, dat de vereniging dit niet uit eigen middelen tot stand kan brengen. Eerstdaags zullen zij dan ook van de Axelse burgerij een vrijwillige bijdrage vragen en aandringen; op het lidmaatshap der vereniging tegen een uiterst lage jaarlijkse contributie. Wij achten deze actie van de speeltuinvereniging van zo groot belang voor Axels jeugd, dat wij niet mogen nalaten U qp te wekken van Uw medewerking door middel van bijdrage en lidmaatschap te doen blijken. Het gevaar van het spelen; op de straten is door de toeneming van het snelverkeer zodanig toegenomen dat het onverantwoord is dit nog langer te doen voortduren. Het initiatief van de speeltuinvereniging om de jeugd de gelegenheid te geven onbezorgd te spelen op daartoe modern ingerichte terreinen op verscil- lende plaatsen in de stad, verdient niets dan lof. Wij hopen en vertrouwen' ,dat Axels burgerij zich bewust zal zijn van haar verantwoordelijkheid ten opzichte van de jeugd en dit zal tonen door hun daadwerkelijke steun 1 GEVONDEN VOORWERPEN. Een kanarie, Pironstraat 28 een kentekenplaat, sleutels, kinderzakdoek, een paar grijze wollen wanten, aluminium afsluitdop, slipover, een paar zwarte dames- Huidzuiver ïeid - Huidqezondheid WfflVfHVTMi Wêèêb i* „VANDAAG WELKE WEG V Hoewel dikwijls blijkt dat nog niet allen zich door drongen gevoelen van de waarde en het nut van de maandelijkse Zondagavond-Jeugddiensten in de Ned, Hervormde Kerk hier ter plaatse, is er nu wel een aanleiding om de aandacht te vestigen op de Jeugd dienst van a.s. Zondagavond. Ditmaal zal Drs. W. S. Hugo van Dalen, Ned, Herv. predikant te Oostburg over bovengenoemd onderwerp spreken. Hij is een boeiend redenaar en tevens een wereldreiziger geweest. Heeft Zuid-Amerika bezochtis gevangenispredikant in Suriname geweest en heeft achter het IJzeren Gordijn gekeken. Misschien lijkt het U wel eens te komen; luisteren. Jongeren en ouderen zijn van harte welkom. De deuren zijn om half 7 open de dienst begint om 7 uur en de plaatsenzijn vrij. Tot Zondagavond 1 De Jeugddienstcommissie der Ned. Herv. Kerk. OPROEPING SCHOONMAKER (MAAKSTER) PRINSES MARIJKESCHOOL. Burgemeester en Wethouders van Axel roepen solli citanten op voor de per 1 September a.s. te vervullen betrekking van SCHOONMAKER (MAAKSTER) der PRINSES MARIJKESCHOOL. Jaarwedde 1956.plus 4% vacantietoeslag en eventueel kindertoelage. Sollicitaties te richten aan Burgemeester en Wet houders van Axel vóór 18 Juni a.s. Axel, 1 Juni 1956. 'g Burgemeester en wethouders ■'Van Axel, De secretaris, De burgemeester, Maris. Van Oeveren :ijn Niettegensta; beter geplaatst lad om ploegrr hulp to ko (tappen na zijl jat hij in het plaatsen naar minuten achter Vindevogel al: Het mooiste schitterend morgen, waarii rit Alan Jack In deze „rit op eigen spierk was Verhelst dan ook De deelname is de laatste g Verhelst. Naai loop van deze voor amateurs definitief het e Zijn licentie- reeds aangevré inschrijven voc onafhankeli; traject van 20( beruchte trajec Hiermede he op het pad dat volmaking van toekomst mee: renner in deze nieuws te kun I De stand va racking" te voor koppels is 1. C .van H ltijn-J. van de I. M. Dielemar Ch. Tielema aer-F. van A I. D. Dieleman Dobbelaar. a I Wielrennen. DE OMLOOP VAN DE NEGEN PROVINCIËN. Individuele eind-overwinning en ploegenzege voor de Plume - Vainqueur - ploeg. De Omloop van de Negen Provinciën, een etappen- wedstrijd voor amateurs, die verreden werd van 18 Mei tot en met 27 Mei heeft grote successen gebracht aan de ploeg van de Plume-Vainqueur uit Gent, in welk; equipe ter elfder ure ook nog onze stadgenoot Rien Verhelst werd opgenomen. Deze ploeg bestond uit de renners Van Avermate, Vindevogel, Vergauwen, Verhelst en Dewit. Het was jammer, dat onze stadgenoot reeds in dc eerste etappe met zoveel pech te kampen kreeg, dat hij een behoorlijke achterstand opliep en dientengevolge in de verdere ritten, o.a. met zijn ploegmakker Dewit de rol moest vervullen van „knecht" van de heter ge plaatste Plume-Vainqueur 's. - In feite heeft echter de Plume-Vainqueur-ploeg in alle etappes de Omloo;p van de Negen Provinciën over alle lijnen beheerst en deze successen waren onge twijfeld te danken aan het tactisch wedstrijd-inzicht en het koers-intellect dat dit vijftal aan de dag legde. Deze onmisbare eigenschappen;, gekoppeld aan een perfecte onderinge verstandhouding en uitmuntende ploeggeest bracht de Plume-Vainqueur-ploeg dc zege in het dagploegenklassement van de tweede, derde. vierde en zevende etappe, terwijl het eind-ploegen-;-!] klassement daardoor eveneens een volledige aange legenheid werd voor deze ploeg, die met een voor sprong van bijna een kwartier zegevierde. De kroon op het werk was ten slotte de zege in het' individuele klassement, waarin door de krachtige steun van zijn ploegmaats vooral ook in de laatste rit de 18-jarige Vindevogel glorieus triomfator werd. u

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1956 | | pagina 2