AXELSE COURANT Luchtroute Amsterdam - New York tien jaar. Het hengelseizoen staat voor de deur! HnmER^f Dameshanden j. G. VINK Frankering bi) abonnement. Axel WOENSDAG 30 MEI 1956 70e Jaargang No. 67 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDEKE WOENSDAG EN ZATERDAG Drukker-Uitgeefster: FIRMA J. C. VINK Red. en Adm.Axel, Markt 12, Tel. 0 1155-646 HoofdredactieJ. C. VINK Ideaal voor ieder die brieven schrijft! FIRMA Markt 12 AXEL. INDRUKWEKKENDE GROEI VAN HET TRANSATLANTISCHE LUCHTVERKEER. K.L.M. MAAKTE SINDS 1946 10.000 OCEAAN VLUCHTEN. Op 21 Mei 1946 vertrok van Schiphol, dat nog in het eerste stadium van de weder opbouw verkeerde, een K.L.M. DC-4 voor de eerste geregelde vlucht op de luchtlijn Amsterdam—New York. Aan boord bevonden zich 32 passagiers, hoofdzakelijk als gasten van de K.L.M. en een bemanning van zeven koppen, onder leiding van de bekende K.L.M.-vlieger Evert van Dijk, dezelfde die zestien jaar eerder met Kings- ford Smith in een Fokker F-VIIB een transatlantische vlucht van Europa naar Ame rika had gemaakt. Bescheiden start. Twee diensten per week met DC-4 vlieg tuigen tussen Amsterdam en New York was een bescheiden start, maar voor de K.L.M. betekende de opening van deze tweede in tercontinentale luchtdienst de oude lucht lijn naar het Verre Oosten had de K.L.M. reeds in November 1945, nog geen half jaar na de bevrijding van Nederland, hersteld al heel veel. Gedurende de oorlog was er heel weinig va nde eertijds zich zo voor spoedig ontwikkelende K.L.M. overgebleven en het was enkel aan de voortvarendheid en het prestige van wijlen dr. Albert Ples- man te danken, dat de K.L.M. ondanks het feit dat de oorlog in het Verre Oosten nog voortduurde van Amerika 16 DC-4 vliegtuigen kon kopen om pnieuw te kunnen beginnen. Na de route naar het Verre Oosten heeft de Amsterdam New York-lijn zich in de tien jaar van haar bestaan ontwikkelt tot de tweede belangrijkste luchtroute der K.L.M. De DC-4 vliegtuigen werden spoedig door Constellations vervangen, de Constellations maakten plaats voor de meer moderne DC- 6B vliegtuigen en deze op hun beurt voor de snellere Super Constellations, die thans in hoofdzaak de diensten op de New York- route onderhouden. Ook de frequentie nam gestadig toe en bedroeg in de zomer van 1947 vier, in 1948 zeven, in 1952 elf, in 1954 zestien en thans 21 diensten per week, met daarnaast twee geregelde vrachtdiensten. Europese primeur. Met de opening van de AmsterdamNew York-lijn tien jaar geleden had de K.L.M. de Europese primeur, daar deze thans meest bevlogen 'luchtroute jter wereld in de zomer circa 35 retourvluchten per dag met tezamen ruim 5000 passagiers toen -alleen dor drie Amerikaanse luchtvaartmaatschap pijen werd bevlogen. Thans vliegen 11 I.A.T.A. en enkele andere luchtvaartmaat schappijen op deze route. Tussen die eerste vlucht in Mei 1946 en de vier welke de K.L.M. op 21 Mei 1956 uitvoerde, liggen 8230 andere lijnvluchten. Rekent men daarbij nog de 1380 vracht- en een paar honderd chartervluchten in 1955 waren het er alleen reeds meer dan 100 dan heeft de K.L.M. in deze tien jaar de 10.0000 vluchten van en naar* New York ruimschoots volgemaakt. Op deze vluchten werden in totaal ruim 300.000 passagiers (charters inbegrepen), 12.488.0000 kg vracht (waarvan 5.620.000 kg op de vrachtdiensten) en ruim 9000.000 kg. post vervoerd. De af stand, die de K.L.M. vliegtuigen hierbij af legden bedroeg 60.000.000 km. K.L.M. op vierde plaats. Deze cijfers spreken nog sterker wanneer men de vervoersresultaten van 1946 verge lijkt met die van 1955. In 1946 werden 5595 passagiers en 62.000 kg. vracht vervoerd. In 1955 was het passagiersvervoer met bijna 56.000 tien maal en het vrachtvervoer met 2.312.000 kg ruim 37 maal zo hoog als in het eerste jaar. Onder de transatlantische lucht vaartmaatschappijen neemt de K.L.M. met ruim 8% van het passagiersvervoer de vierde plaats in. Voor wat betreft het vrachtver voer, waarvan zij op deze route ruim 20 voor haar rekening neemt, staat zij zelfs op de tweede plaats. Groei zet door. In de revolutionaire ontwikkeling van het transatlantische luchtverkeer is nog steeds geen stilstand gekomen. In de periode van 1948 tot en met 1955 is het passagiersver voer meer dan verdubbeld. Het jaarlijkse groeipercentage bedraagt gemiddeld 17%. In 1955 werden door alle luchtvaartmaat schappijen in totaal 691.000 passagiers tus sen Europa en de Verenigde Staten ver voerd. In verhouding tot het totale trans atlantische verkeer, dat voor 1955 1.651.000 passagiers telde, bedraagt het aandeel van het luchtverkeer op deze route bijna 42%. 70% toeristen-vervoer. Toch is het typerend, dat ook het scheep vaartverkeer op deze route zich eveneens uitbreidt, hetgeen er op wijst, dat het lucht verkeer, in het bijzonder na de invoering van de toeristenklasse in 1952, nieuw ver voer heeft aangetrokken. Dat de toeristen klasse een succes is geworden, blijkt duide lijk uit de sterke uitbreiding van dit vervoer. In 1952 bedroeg het percentage passagiers in deze klasse rond 50%. In vier jaar tijd is dit percentage geleidelijk gestegen tot 70% van het totale transatlantische luchtverkeer. Frappant is ook dat ongeveer 70% van alle passagiers, naar uit een door de K.L.M. in gestelde enquete is gebleken, voor zuiver toeristische doeleinden reizen, waarvan het leeuwendeel bestaat uit Amerikanen. Een andere factor, welke een grote stimu lans voor het transatlantisch luchtverkeer is gebleken, is het feit, dat de luchtvaart- tarieven in de loop der jaren relatief stukken te achter zijn gebleven in vergelijking met enorme stijgingen in andere bedrijfstakken. Het eerste klasse tarief Amsterdam—New York (inJiet z.g. on-season) is ten opzichte van 1948 100) slechts met 21 gestegen terwijl het toeristentarief 19% lager ligt. Op drempel van nieuw tijdperk. De verrassend snelle ontwikkeling van het vliegtuig heeft dit massale transatlantische luchtverkeer, dat voor de wereldoorlog nog nauwelijks bestond, mogelijk gemaakt. In weinig meer dan een halve dag worden de 6000 km. die Europa van Amerika scheiden door het vliegtuig overbrugd. Ondanks de moeilijke hersteljaren heeft de K.L.M. zich een goede positie in het transatlantische luchtverkeer weten te verwerven. De lucht route AmsterdamNew York is thans de tweede grote slagader van het K.L.M.-be drijf dat 14 grote intercontinentale routes exploiteert, naast luchtdiensten in Europa, het Caraibisch gebied en op Nieuw-Guinea een indrukwekkend luchtnet met een lengte van 243.000 km., 115 steden in 72 landen bestrijkend. Men dient echter te bedenken, dat deze af gelopen 10 jaren slechts en voorspel zijn ge weest tot wat straks in 1960 staat te ge beuren, wanneer het straaltijdperk ook in de burgerluchtvaart zal worden ingeluid. De K.L.M. zal dan de reis van Amsterdam naar New York met de Douglas DC-8 straal vliegtuigen, waarvan zij er acht in bestelling heeft, met ongeveer de helft van de huidige reistijd kunnen bekorten, terwijl de K.L.M. ook reeds voorzieningen heeft getroffen om de reisduur van de aan- en afvoerdiensten van en naar Schiphol te versnellen. De tien komende jaren zullen, als de gun stige voortekenen niet bedriegen, practisch een verdubbeling vertonen, van de resultaten van de eerste tien jaren. WAT IS HET TOCH DAT DOET TREKKEN? Over enkele dagen is het weer zover dat duizenden en nog eens duizenden beoefe naars van de hengelsport, met een enthou siasme dat weldadig aan doet, naar de waterkant trekken. Dan vallen de laatste be lemmeringen weg en er is geen houden meer aan. Ze behoeven niet langer weerstand te bieden aan de lokkende oevers langs het rimpelende water en het ruisende riet en ze doen het ook niet, geen dag Wat is het toch dat zovelen naar het water trekt om daar ontspanning te zoeken op e enmanier, welke zo weinig gemeen heeft met de vele andere sporten, die over de gehele wereld worden beoefend Gaat het om de „knikkers" Neen, vast en zeker niet Om de spanning, de concentratie, de in tuïtie, de handigheid, het onberekenbare Misschien Veeleer geloven wij dnt hier de oermens zich doet gelden. Hij immers legde reeds de grondslag voor alles w'at met vissen en jagen te maken heeft, zij het dan dat het voor hem een noodzaak, een levensbehoefte was. Technisch uitgebalanceerde hulpmiddelen waren vanzelfsprekend in die dagen nog on bekend hij moest zich tevreden stellen met wat de golven op het strand wierpen, met wat bij eb de zee op de slikvielden, in in hammen en in sleuven achterliet, met wat hij met behulp van een stok kon doden of met Wat hij met zijn handen kon bemachtigen. Later kwamen de stenen haken (ja, U leest het goed in Egypte zijn er verscheidene gevonden) en de uit taaie vezels vervaar digde „tuigen" voor het bemachtigen van voedsel uit het water, stenen bijlen, speren enz. voor de jacht op het land. De primitieve mens kwam tot meerdere ontwikkeling maar gelijke tred daarmede hield de ontwik keling van het vistuig, dat hij dagelijks bij zich droeg. Dit geldt vanzelfsprekend ook voor de jachtattributen. Was vissen en jagen voor de praehisto- rische mens dus een noodzaak, later werd DUIZENDEN NAAR HET WATER het hengelen als zodanig en het schieten van wild ook als een soort van sport be oefend, zowel door de kleine luyden, als door koningen, keizers, edellieden en mon niken. De buit Werd echter geenszins ver smaad en kwam vaak nog dezelfde dag als een geliefkoosd gerecht op de dis. Het nut tige werd met het aangename verenigd, waar bij wij voor ogen moeten houden dat het eerste bij de minder royaal met het aardse slijk bedeelden, de overhand hield. Zo is het eigenlijk de eeuwen door ge bleven. Heden ten dage staat de vangst niet meer op de eerste plaats, maar er is weinig fantasie voor nodig om te begrijpen dat b.v. honderd jaar geleden een maaltje vis of een mals konijn voor velen een aavulling van het sobere menu betekende, welke met gejuich werd binnengehaald. Het bloed verloochent zich nietWat bij onze voorouders we kunnen wel zeggen tot in de laatste geslachten zo'n belang rijke plaats in nam, kan door de inmiddels zoveel modernere samenleving niet ongedaan worden gemaakt. Sterker nog, we zouden willen zeggen de dreunende machines en het op snelheid gebaseerde verkeer doen in het onderbewustzijn vaak een verlangen ont staan naar de tijd van weleer en wekken een sluimerend instinct, dat eeuwenlang het voortbestaan van de mens waarborgde. Velen geven gehoor aan die stem in hun binnenste, glippen met een zucht van ver lichting uit hun genummerde jasje en keren terug naar de vrije natuurwaar ze in de meeste gevallen alleen nog een plaatsje open vinden aan de waterkant De monteur, de directeur, de kapper, de bankwerker en de huisarts ze zijn er te vreden mee. Want daar kunnen ze, al is het maar voor enkele uren, in het voetspoor van hun voorgeslacht treden en uitleven de geaardheid en de intuïtie welke zij bij hun geboorte meekregen als een kostbare erfenis die van geslacht op geslacht overging en zal overgaan wmmmaBemmMimmMÊKMwmÊtsMm'saKmH* DE ZEEUWSCH-VLAAMSE VOGELWERELD. Vogelbeschermingswacht-werkgroep in oprichting. Tijdens het afgelopen „ijstijdperk" is ge bleken, dat de gehele Zeeuwsch-Vlaamse be volking spontaan medeleefde met het wel en wee der in nood zijnde vogelwereld. Dit was een zeer verheugend en verrassend'feit. Door de in geheel Zeeuwsch-Vlaanderen woonachtige leden van de Nederlandse Ver eniging tot Bescherming van Vogels en van de Vogelwerkgroep, tesamen met vele niet- georganiseerde vogelliefhebbrs wordt daar om getracht te komen tot oprichting van een Vogelbeschermingswacht - werkgroep voor geheel Zeeuwsch-Vlaanderen. Het doel van deze vereniging is om te be vorderen dat de huidige vogelstand in ons gewest voor het nageslacht behouden blijft en dat deze vogelstand zo mogelijk verbeterd wordt. Na de afgelopen winter is het zeer nood zakelijk gebleken dat dit met kracht ter hand moet worden genomen, in verband met de sterk verminderde vogelstand. Deze vereniging zal trachten haar doel te bereiken langs wettige weg en wel door a. toe te zien en controle uit te oefenen op de handhaving van de wettelijke bepa lingen zoals deze zijn vastgelegd in de Vogelwet en de Jachtwet b. het maken van propaganda in de ruim ste zin des woords, ter verbreiding van de Vogelbeschermingsgedachte c. bemoeiingen bij Overheid, corporaties en particulieren tot het verwerven van steun bij haar streven. Momenteel wordt getracht een voorlopige inventarisatie van broedvogels te krijgen, opdat documentatie-materiaal voorhanden is. Tevens wordt medegewerkt aan de Vogel- phaenologie. Reeds is medewerking verleend tot het inventariseren van het aantal broedgevallen van de blauwe reiger in geheel Zeeuwsch- Vlaanderen, welke vogel steeds minder in het onvolprezen Zeeuwsch-Vlaamse land schap voorkomt. Zij die dit streven willen steunen kunnen zich wenden tot het verkrijgen van inlich tingen aan het administratie-adresHel- sinkistraat 2 te Oostburg. Alle inlichtingen en gegevens omtrent de gehele vogelwereld van geheel Zeeuwsch- Vlaanderen worden daar gaarne ontvangen. Aan alle inwoners van Zeeuwsch-Vlaan deren en aan alle vacantiegangers die daar hun vrije tijd komen doorbrengen Bescherm de vogels, haal geen nesten uit. Wijs Uw kinderen op het mooie van de natuur. Laat hen geen nestjes uithalen vragen WEG BERGEN OP ZOOM-KORTEVEN MOET VERBETERD WORDEN. Keibestrating is slipgevaarlijk. Onlangs heeft de A.N.W.B. de provin ciale Waterstaat van Noord-Brabant ver zocht de slipgevaarlijke keibestrating in een deel van de weg Bergen op Zoom Korte- ven, onderdeel van de drukke route naar Antwerpen en Zeeland, te verbeteren. Hier zijn n.l. in enkele jaren tijd niet minder dan 62 slipongevallen voorgekomen, zoals door de politie is geregistreerd. Ook de Rijkswaterstaat welke binnen kort het beheer en onderhoud van deze weg zal overnemen staat op het standpunt dat deze weg dringend verbetering behoeft. De Minister van Verkeer en Waterstaat heeft dan ook zo bericht de Bond het provinciale bestuur laten weten bereid te zijn een rijksbijdrage voor de verbetering t'e leveren. Thans heeft de A.N.W.B. wederom met de meeste klem aangedrongen op het ten spoedigste aanbrengen van een slipvrije ver harding, de aanleg van vrijliggende rijwiel paden en de verbetering van een aantal ge vaarlijke bochten. ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 6 cent Kwartaal-abonnement Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen f 1,75 Buitenland f 2,00 ADVERTENTIEPRIJS, 8 cent per mm. Bij contracten belangrl|ke reductie, far* «onden Mededelingen 20 cent per m.m. Klein,, vivertentiën (maximum 6 regels) 1-5 regels 70 cent iedere regel meer 12 cent extra.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1956 | | pagina 1