AXELSE COURANT
Luchtroute Amsterdam -
New York tien jaar.
Het hengelseizoen staat
voor de deur!
HnmER^f
Dameshanden
j. G. VINK
Frankering bi) abonnement. Axel
WOENSDAG 30 MEI 1956
70e Jaargang No. 67
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
VERSCHIJNT IEDEKE WOENSDAG EN ZATERDAG
Drukker-Uitgeefster: FIRMA J. C. VINK
Red. en Adm.Axel, Markt 12, Tel. 0 1155-646
HoofdredactieJ. C. VINK
Ideaal voor ieder
die brieven schrijft!
FIRMA
Markt 12
AXEL.
INDRUKWEKKENDE GROEI VAN HET TRANSATLANTISCHE
LUCHTVERKEER.
K.L.M. MAAKTE SINDS 1946 10.000 OCEAAN VLUCHTEN.
Op 21 Mei 1946 vertrok van Schiphol, dat nog in het eerste stadium van de weder
opbouw verkeerde, een K.L.M. DC-4 voor de eerste geregelde vlucht op de luchtlijn
Amsterdam—New York. Aan boord bevonden zich 32 passagiers, hoofdzakelijk als
gasten van de K.L.M. en een bemanning van zeven koppen, onder leiding van de
bekende K.L.M.-vlieger Evert van Dijk, dezelfde die zestien jaar eerder met Kings-
ford Smith in een Fokker F-VIIB een transatlantische vlucht van Europa naar Ame
rika had gemaakt.
Bescheiden start.
Twee diensten per week met DC-4 vlieg
tuigen tussen Amsterdam en New York was
een bescheiden start, maar voor de K.L.M.
betekende de opening van deze tweede in
tercontinentale luchtdienst de oude lucht
lijn naar het Verre Oosten had de K.L.M.
reeds in November 1945, nog geen half jaar
na de bevrijding van Nederland, hersteld
al heel veel. Gedurende de oorlog was er
heel weinig va nde eertijds zich zo voor
spoedig ontwikkelende K.L.M. overgebleven
en het was enkel aan de voortvarendheid
en het prestige van wijlen dr. Albert Ples-
man te danken, dat de K.L.M. ondanks
het feit dat de oorlog in het Verre Oosten
nog voortduurde van Amerika 16 DC-4
vliegtuigen kon kopen om pnieuw te kunnen
beginnen.
Na de route naar het Verre Oosten heeft
de Amsterdam New York-lijn zich in de
tien jaar van haar bestaan ontwikkelt tot de
tweede belangrijkste luchtroute der K.L.M.
De DC-4 vliegtuigen werden spoedig door
Constellations vervangen, de Constellations
maakten plaats voor de meer moderne DC-
6B vliegtuigen en deze op hun beurt voor de
snellere Super Constellations, die thans in
hoofdzaak de diensten op de New York-
route onderhouden.
Ook de frequentie nam gestadig toe en
bedroeg in de zomer van 1947 vier, in 1948
zeven, in 1952 elf, in 1954 zestien en thans
21 diensten per week, met daarnaast twee
geregelde vrachtdiensten.
Europese primeur.
Met de opening van de AmsterdamNew
York-lijn tien jaar geleden had de K.L.M.
de Europese primeur, daar deze thans meest
bevlogen 'luchtroute jter wereld in de
zomer circa 35 retourvluchten per dag met
tezamen ruim 5000 passagiers toen -alleen
dor drie Amerikaanse luchtvaartmaatschap
pijen werd bevlogen. Thans vliegen 11
I.A.T.A. en enkele andere luchtvaartmaat
schappijen op deze route.
Tussen die eerste vlucht in Mei 1946 en
de vier welke de K.L.M. op 21 Mei 1956
uitvoerde, liggen 8230 andere lijnvluchten.
Rekent men daarbij nog de 1380 vracht- en
een paar honderd chartervluchten in 1955
waren het er alleen reeds meer dan 100
dan heeft de K.L.M. in deze tien jaar de
10.0000 vluchten van en naar* New York
ruimschoots volgemaakt. Op deze vluchten
werden in totaal ruim 300.000 passagiers
(charters inbegrepen), 12.488.0000 kg vracht
(waarvan 5.620.000 kg op de vrachtdiensten)
en ruim 9000.000 kg. post vervoerd. De af
stand, die de K.L.M. vliegtuigen hierbij af
legden bedroeg 60.000.000 km.
K.L.M. op vierde plaats.
Deze cijfers spreken nog sterker wanneer
men de vervoersresultaten van 1946 verge
lijkt met die van 1955. In 1946 werden 5595
passagiers en 62.000 kg. vracht vervoerd.
In 1955 was het passagiersvervoer met bijna
56.000 tien maal en het vrachtvervoer met
2.312.000 kg ruim 37 maal zo hoog als in het
eerste jaar. Onder de transatlantische lucht
vaartmaatschappijen neemt de K.L.M. met
ruim 8% van het passagiersvervoer de vierde
plaats in. Voor wat betreft het vrachtver
voer, waarvan zij op deze route ruim 20
voor haar rekening neemt, staat zij zelfs op
de tweede plaats.
Groei zet door.
In de revolutionaire ontwikkeling van het
transatlantische luchtverkeer is nog steeds
geen stilstand gekomen. In de periode van
1948 tot en met 1955 is het passagiersver
voer meer dan verdubbeld. Het jaarlijkse
groeipercentage bedraagt gemiddeld 17%.
In 1955 werden door alle luchtvaartmaat
schappijen in totaal 691.000 passagiers tus
sen Europa en de Verenigde Staten ver
voerd. In verhouding tot het totale trans
atlantische verkeer, dat voor 1955 1.651.000
passagiers telde, bedraagt het aandeel van
het luchtverkeer op deze route bijna 42%.
70% toeristen-vervoer.
Toch is het typerend, dat ook het scheep
vaartverkeer op deze route zich eveneens
uitbreidt, hetgeen er op wijst, dat het lucht
verkeer, in het bijzonder na de invoering
van de toeristenklasse in 1952, nieuw ver
voer heeft aangetrokken. Dat de toeristen
klasse een succes is geworden, blijkt duide
lijk uit de sterke uitbreiding van dit vervoer.
In 1952 bedroeg het percentage passagiers
in deze klasse rond 50%. In vier jaar tijd is
dit percentage geleidelijk gestegen tot 70%
van het totale transatlantische luchtverkeer.
Frappant is ook dat ongeveer 70% van alle
passagiers, naar uit een door de K.L.M. in
gestelde enquete is gebleken, voor zuiver
toeristische doeleinden reizen, waarvan het
leeuwendeel bestaat uit Amerikanen.
Een andere factor, welke een grote stimu
lans voor het transatlantisch luchtverkeer
is gebleken, is het feit, dat de luchtvaart-
tarieven in de loop der jaren relatief stukken
te achter zijn gebleven in vergelijking met
enorme stijgingen in andere bedrijfstakken.
Het eerste klasse tarief Amsterdam—New
York (inJiet z.g. on-season) is ten opzichte
van 1948 100) slechts met 21 gestegen
terwijl het toeristentarief 19% lager ligt.
Op drempel van nieuw tijdperk.
De verrassend snelle ontwikkeling van het
vliegtuig heeft dit massale transatlantische
luchtverkeer, dat voor de wereldoorlog nog
nauwelijks bestond, mogelijk gemaakt. In
weinig meer dan een halve dag worden de
6000 km. die Europa van Amerika scheiden
door het vliegtuig overbrugd. Ondanks de
moeilijke hersteljaren heeft de K.L.M. zich
een goede positie in het transatlantische
luchtverkeer weten te verwerven. De lucht
route AmsterdamNew York is thans de
tweede grote slagader van het K.L.M.-be
drijf dat 14 grote intercontinentale routes
exploiteert, naast luchtdiensten in Europa,
het Caraibisch gebied en op Nieuw-Guinea
een indrukwekkend luchtnet met een lengte
van 243.000 km., 115 steden in 72 landen
bestrijkend.
Men dient echter te bedenken, dat deze af
gelopen 10 jaren slechts en voorspel zijn ge
weest tot wat straks in 1960 staat te ge
beuren, wanneer het straaltijdperk ook in
de burgerluchtvaart zal worden ingeluid. De
K.L.M. zal dan de reis van Amsterdam naar
New York met de Douglas DC-8 straal
vliegtuigen, waarvan zij er acht in bestelling
heeft, met ongeveer de helft van de huidige
reistijd kunnen bekorten, terwijl de K.L.M.
ook reeds voorzieningen heeft getroffen om
de reisduur van de aan- en afvoerdiensten
van en naar Schiphol te versnellen.
De tien komende jaren zullen, als de gun
stige voortekenen niet bedriegen, practisch
een verdubbeling vertonen, van de resultaten
van de eerste tien jaren.
WAT IS HET TOCH DAT
DOET TREKKEN?
Over enkele dagen is het weer zover dat
duizenden en nog eens duizenden beoefe
naars van de hengelsport, met een enthou
siasme dat weldadig aan doet, naar de
waterkant trekken. Dan vallen de laatste be
lemmeringen weg en er is geen houden meer
aan. Ze behoeven niet langer weerstand te
bieden aan de lokkende oevers langs het
rimpelende water en het ruisende riet en
ze doen het ook niet, geen dag
Wat is het toch dat zovelen naar het
water trekt om daar ontspanning te zoeken
op e enmanier, welke zo weinig gemeen
heeft met de vele andere sporten, die over
de gehele wereld worden beoefend
Gaat het om de „knikkers"
Neen, vast en zeker niet
Om de spanning, de concentratie, de in
tuïtie, de handigheid, het onberekenbare
Misschien
Veeleer geloven wij dnt hier de oermens
zich doet gelden. Hij immers legde reeds de
grondslag voor alles w'at met vissen en jagen
te maken heeft, zij het dan dat het voor hem
een noodzaak, een levensbehoefte was.
Technisch uitgebalanceerde hulpmiddelen
waren vanzelfsprekend in die dagen nog on
bekend hij moest zich tevreden stellen met
wat de golven op het strand wierpen, met
wat bij eb de zee op de slikvielden, in in
hammen en in sleuven achterliet, met wat
hij met behulp van een stok kon doden of
met Wat hij met zijn handen kon bemachtigen.
Later kwamen de stenen haken (ja, U leest
het goed in Egypte zijn er verscheidene
gevonden) en de uit taaie vezels vervaar
digde „tuigen" voor het bemachtigen van
voedsel uit het water, stenen bijlen, speren
enz. voor de jacht op het land. De primitieve
mens kwam tot meerdere ontwikkeling
maar gelijke tred daarmede hield de ontwik
keling van het vistuig, dat hij dagelijks bij
zich droeg. Dit geldt vanzelfsprekend ook
voor de jachtattributen.
Was vissen en jagen voor de praehisto-
rische mens dus een noodzaak, later werd
DUIZENDEN NAAR HET WATER
het hengelen als zodanig en het schieten
van wild ook als een soort van sport be
oefend, zowel door de kleine luyden, als
door koningen, keizers, edellieden en mon
niken. De buit Werd echter geenszins ver
smaad en kwam vaak nog dezelfde dag als
een geliefkoosd gerecht op de dis. Het nut
tige werd met het aangename verenigd, waar
bij wij voor ogen moeten houden dat het
eerste bij de minder royaal met het aardse
slijk bedeelden, de overhand hield.
Zo is het eigenlijk de eeuwen door ge
bleven. Heden ten dage staat de vangst niet
meer op de eerste plaats, maar er is weinig
fantasie voor nodig om te begrijpen dat b.v.
honderd jaar geleden een maaltje vis of een
mals konijn voor velen een aavulling van het
sobere menu betekende, welke met gejuich
werd binnengehaald.
Het bloed verloochent zich nietWat bij
onze voorouders we kunnen wel zeggen
tot in de laatste geslachten zo'n belang
rijke plaats in nam, kan door de inmiddels
zoveel modernere samenleving niet ongedaan
worden gemaakt. Sterker nog, we zouden
willen zeggen de dreunende machines en
het op snelheid gebaseerde verkeer doen in
het onderbewustzijn vaak een verlangen ont
staan naar de tijd van weleer en wekken een
sluimerend instinct, dat eeuwenlang het
voortbestaan van de mens waarborgde.
Velen geven gehoor aan die stem in hun
binnenste, glippen met een zucht van ver
lichting uit hun genummerde jasje en keren
terug naar de vrije natuurwaar ze in
de meeste gevallen alleen nog een plaatsje
open vinden aan de waterkant
De monteur, de directeur, de kapper, de
bankwerker en de huisarts ze zijn er te
vreden mee. Want daar kunnen ze, al is
het maar voor enkele uren, in het voetspoor
van hun voorgeslacht treden en uitleven de
geaardheid en de intuïtie welke zij bij hun
geboorte meekregen als een kostbare erfenis
die van geslacht op geslacht overging en
zal overgaan
wmmmaBemmMimmMÊKMwmÊtsMm'saKmH*
DE ZEEUWSCH-VLAAMSE
VOGELWERELD.
Vogelbeschermingswacht-werkgroep in
oprichting.
Tijdens het afgelopen „ijstijdperk" is ge
bleken, dat de gehele Zeeuwsch-Vlaamse be
volking spontaan medeleefde met het wel en
wee der in nood zijnde vogelwereld. Dit was
een zeer verheugend en verrassend'feit.
Door de in geheel Zeeuwsch-Vlaanderen
woonachtige leden van de Nederlandse Ver
eniging tot Bescherming van Vogels en van
de Vogelwerkgroep, tesamen met vele niet-
georganiseerde vogelliefhebbrs wordt daar
om getracht te komen tot oprichting van een
Vogelbeschermingswacht - werkgroep voor
geheel Zeeuwsch-Vlaanderen.
Het doel van deze vereniging is om te be
vorderen dat de huidige vogelstand in ons
gewest voor het nageslacht behouden blijft
en dat deze vogelstand zo mogelijk verbeterd
wordt.
Na de afgelopen winter is het zeer nood
zakelijk gebleken dat dit met kracht ter hand
moet worden genomen, in verband met de
sterk verminderde vogelstand.
Deze vereniging zal trachten haar doel te
bereiken langs wettige weg en wel door
a. toe te zien en controle uit te oefenen op
de handhaving van de wettelijke bepa
lingen zoals deze zijn vastgelegd in de
Vogelwet en de Jachtwet
b. het maken van propaganda in de ruim
ste zin des woords, ter verbreiding van
de Vogelbeschermingsgedachte
c. bemoeiingen bij Overheid, corporaties en
particulieren tot het verwerven van
steun bij haar streven.
Momenteel wordt getracht een voorlopige
inventarisatie van broedvogels te krijgen,
opdat documentatie-materiaal voorhanden is.
Tevens wordt medegewerkt aan de Vogel-
phaenologie.
Reeds is medewerking verleend tot het
inventariseren van het aantal broedgevallen
van de blauwe reiger in geheel Zeeuwsch-
Vlaanderen, welke vogel steeds minder in
het onvolprezen Zeeuwsch-Vlaamse land
schap voorkomt.
Zij die dit streven willen steunen kunnen
zich wenden tot het verkrijgen van inlich
tingen aan het administratie-adresHel-
sinkistraat 2 te Oostburg.
Alle inlichtingen en gegevens omtrent de
gehele vogelwereld van geheel Zeeuwsch-
Vlaanderen worden daar gaarne ontvangen.
Aan alle inwoners van Zeeuwsch-Vlaan
deren en aan alle vacantiegangers die daar
hun vrije tijd komen doorbrengen
Bescherm de vogels, haal geen nesten uit.
Wijs Uw kinderen op het mooie van de
natuur. Laat hen geen nestjes uithalen
vragen
WEG BERGEN OP ZOOM-KORTEVEN
MOET VERBETERD WORDEN.
Keibestrating is slipgevaarlijk.
Onlangs heeft de A.N.W.B. de provin
ciale Waterstaat van Noord-Brabant ver
zocht de slipgevaarlijke keibestrating in een
deel van de weg Bergen op Zoom Korte-
ven, onderdeel van de drukke route naar
Antwerpen en Zeeland, te verbeteren. Hier
zijn n.l. in enkele jaren tijd niet minder dan
62 slipongevallen voorgekomen, zoals door
de politie is geregistreerd.
Ook de Rijkswaterstaat welke binnen
kort het beheer en onderhoud van deze weg
zal overnemen staat op het standpunt
dat deze weg dringend verbetering behoeft.
De Minister van Verkeer en Waterstaat
heeft dan ook zo bericht de Bond het
provinciale bestuur laten weten bereid te
zijn een rijksbijdrage voor de verbetering t'e
leveren.
Thans heeft de A.N.W.B. wederom met
de meeste klem aangedrongen op het ten
spoedigste aanbrengen van een slipvrije ver
harding, de aanleg van vrijliggende rijwiel
paden en de verbetering van een aantal ge
vaarlijke bochten.
ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 6 cent
Kwartaal-abonnement
Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen f 1,75
Buitenland f 2,00
ADVERTENTIEPRIJS, 8 cent per mm.
Bij contracten belangrl|ke reductie,
far* «onden Mededelingen 20 cent per m.m.
Klein,, vivertentiën (maximum 6 regels) 1-5 regels
70 cent iedere regel meer 12 cent extra.