AXELSE COURANT
RIDDERS van de weg
"»C -1
j. C.VINK
WOENSDAG 18 APRIL 1956
70e Jaargang No. 56
Frankering bij abonnement, Axel
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
VERSCHIJNT IEDERE WOENSDAG EN ZATERDAG
Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK
Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tel. 0 1155-646
HoofdredactieJ. C. VINK
FIRMA
Markt 12
AXEL.
Ideaal voor ieder
die brieven schrijft!
TIEN JAAR A. N. W. B. - WEGENWACHT.
In de bijna 75-jarige historie van de
A.N.W.B., welke rijk is aan hoogtepunten,
zal 16 April 1946 een gedenkwaardige datum
blijven. Op die dag deed de Wegenwacht
zijn intrede op het Nederlandse wegennet,
de wegenwacht op zijn gele motor met zij
span, die zo Uitermate populair geworden
Bondsservice voor het gemotoriseerde ver
keer.
Zeven „ridders van de weg" een bij
naam welke zij reeds lang met ere dragen
startten die 16e April na een officiële in
spectie door de hoogste Nederlandse ver-
keersautoritebten op het regeringscentrum,
het Binnenhof. In die eerste uiterst moeilijke
na-oorlogse maanden was de Nederlandse
weggebruiker de A.N.W.B. voor dit initia
tief buitengewoon dankbaar. Het deerlijk ge
troffen Nederlandse verkeersapparaat werd
door de zeven wegenwachten op gang ge
houden op de.drukke wegen in het centrum
van ons land, en ^el op een wijze welke
waardering en enthousiasme oogstte bij alle
weggebruikers.
Uit alle delen van het land ontving de
A.N.W.B. bijvalsbetuigingen, natuurlijk ook
brieven van velen, die verzochten de dienst
met spoed ook tot andere delen van het land
uit te breiden. Sneller dan aanvankelijk mo
gelijk leek, is deze uitbreiding een feit ge
worden, mede, omdat de Bond met die eerste
wegenwachten een sdhat aan ervaringen had
opgedaan. De moeilijkheden welke de tijds
omstandigheden toen veroorzaakten bij het
aanschaffen van de motoren, het gereed
schap, de uniformen e.d. werden overwon
nen en nog in hetzelfde jaar werden zowel
Noord als Oost, Zuid als West Nederland
in de Wegenwacht-service betrokken en kon
de sterkte van het corps op 25 man worden
gebracht.
Het initiatief van de A.N.W.B. nieuw
voor het Continent is van het begin af
een doorslaand succes geworden
Thans snorren 175 wegenwachten op hun
gele motor-met-zijspan-combinaties over het
Nedederlandse wegennet. Het door hen ge
patrouilleerde traject heeft een afstand van
bijna 2500 km., d.w.z. de afstand Amsterdam-
Saloniki.
De totale lengte der Wegenwacht-route s
waarop ook 's avonds wordt gepatrouilleerd
bedraagt ruim 350 km.
Die wegenwachten speuren dag-in dag-uit
naar gestrande automobilisten en motorrij
ders, verwisselen banden, verhelpen ontste
kingsstoornissen, ontdekken feilloos de ge
heimen van de haperende motor, geven een
goede raad, wijzen vreemdelingen de weg en
staan desgewenst de haastige man achter het
stuur, die een telegram wil verzenden of een
telefonische boodschap wil doorgeven, ter
zijde.
Tien rayon-inspecteurs en één hoofd-in-
specteur controleren de route s en comple
teren aldus op efficiënte manier het Wegen-
wacht-apparaat. In hun snelle, gele bevoor
radingsauto's rijden zij door hun rayon en
bieden, waar nodig, eveneens onderweg aan
pechvogels de helpende hand. Met inbegrüp
van de inspecteurs omvat dus thans het
A.N.W.B.-Wegenwachtcorps 186 man.
Hulp slechts op de weg.
De Wegenwachthulp wordt slechts ver
leend op de grote wegen, buiten de bebouw
de kommen van steden en dorpen, zodat de
belangen van garagehouders, met wie overi
gens een perfecte verstandhouding bestaat
niet worden geschaad. Om dezelfde reden
treft de Wegenwacht alleen noodvoorzie
ningen, hoewel deze in vele gevallen uiter
aard deflinitief zullen blijken te zijn. Alleen
leden van de Wegenwacht, die een contri
butie van 10.— per jaar betalen, kunnen
aanspraak maken op hulp van de gele pech-
bestrijders, doch daarenboven wörden inva
liden altijd geholpen, evenals buitenlanders
die met panne langs de weg staan. Ook bied
de Wegenwacht altijd de helpende hand bij
ongevallen en bij brand.
Sinds de laatste jaren kent de Wegen
wacht een speciaal seizoen - lidmaatschap
voor bromfietsers, die dan voor 5. van
1 April tot 1 October verzekerd zijn van
W.W.-hulp.
Ten behoeve van de weggebruikers, die
reeds vroeg in de morg enop pad zijn en van
hen, die nog 's avonds laat rijden, heeft de
Wegenwacht ook op een aantal belangrijke
route's een vervroegde ochtend- en een latere
avondservice ingevoerd. Op deze route s
wordt dienst gedaan van 's morgens 7.30 uur
tot 's avonds 10.30 uur. Vanzelfsprekend
wordt deze uitbreiding door de weggebrui
kers zeer geapprecieerd. Op het overige
deel van het door de Wegenwacht bereden
wegennet wordt van 's morgens half negen
tot 's avonds zes uur gepatrouilleerd.
De Wegenwachthulp is geheel gratis, be
houdens Sn die gevallen waar benzine of
olie wordt bijgetankt, of een nieuw onder
deel yvordt geplaatst dat door de wegen
wacht bij een garage langs de route wordt
betrokken en waarvoor hij de normale kost
prijs berekent.
Elke wegenwacht is een doorkneed mon
teur, die als het ware kan ruiken wat er aan
de weigerende motor hapert. Bij de opleiding
wordt dan ook aan het snel opsporen van de
oorzaak der panne speciale aandacht besteed
juist omdat het snelle stellen van een diag
nose van zo groot belang is, daar de repa
raties nooit veel tijd in beslag mogen nemen.
Enkele kilometers verderop kan immers een
nieuwe pechvogel verlangend naar hulp uit
zien
Als algemen principe geldt, dat een ge
strande automobilist zodanig wordt geholpen
dat hij zijn woning of althans een garage
kan bereiken. Is het geconstateerde euvel
dermate ingrijpend, dat het niet of slechts
na langdurig repareren te verhelpen is, dan
alarmeert de wegenwacht een garage, of hij
verzoekt een passerende automobilist de on
fortuinlijke collega-weggebruiker naar een
garage te slepen.
De „ridders van de weg" hebben voor dit
doel steeds een sleepkabel bij zich, welke zij
dan uitlenen.
De inhoud van het zijspan.
De technische uitrusting van de Wegen
wacht is zeer omvangrijk en omvat alle ge-
rèedschappen, noodzakelijk voor het verhel
pen van motor- en andere stoornissen van
allerlei aard.
Zij voeren in hun zijspan benzine, olie en
water mede, voorts bezem en schop, vlaggen
ter bebakening van gevaarlijke plaatsen, een
E.H.B.O.-kist (elke wegenwacht heeft het
E.H.B.O.-diploma en is een erkende mobiele
Rode Kruis-post), een brandblus-apparaat.
een rode lamp en het HO-STOP-sein, een
reflecterende driehoek, die bij avond tijdens
een reparatie „stroomopwaarts" op de weg
wordt geplaatst om het achteropkomend ver
keer voor dit obstakel te waarschuwen.
Voert de route van een wegenwacht langs
kanalen of vaarten, dan bevindt zich in zijn
zijspan tevens een reddingslijn, die reeds
vele malen goede diensten heeft bewezen.
Bij plotseling optredende gladheid brengen
de wegenwachten langs het gevaarlijke weg-
gedeele waarschuwingswimpels aan, welke
eveneens tot hun uitrusting behoren, evenals
de gele vlaggen, waarmee zij aangeven even
van hun route te zijn afgeweken, doch op
het punt waar devlag uithangt op hun tra
ject terug te komen. Hun uitrusting wordt
t enslotte gecompleteerd door een fluit, waar
mede zij de hen passerende automobilisten
attent maken op een gevaarlijk gebrek aan
de wagen, dat hoogstwaarschijnlijk de be
stuurder nog niet is opgevallen of waar
schuwen voor plotseling gevaarlijke ver
keerssituaties.
Sinds Januari 1953 heeft de Wegenwacht
in Den Haag een eigen hoofdgebouw, waar
niet slechts de garage, werkplaats met spuit-
inrichting, magazijnen en kantoren zijn, doch
waar ook de „Wegenwachtschool" is ge
vestigd. Hier worden de candidaat-wegen-
wachten opgeleid tot all-round pechbestrij-
der, bekwaam in het opsporen van gebreken
aan elke motor— tot het geven van reis-
inlichtingen aan toeristen toe.
Speciale aandacht wordt voorts besteed
aan het verlenen van hulp bij ongevallen,
het regelen van het verkeer en het bewaren
van z.g. stille getuigen. Ook worden hier
elke winter voor het in dienst zijnde per
soneel de z.g. herhalingscursussen gegeven.
Systeem om wegenwachten op te roepen.
Een oproepingssysteem via vaste telefoon
adressen langs de geregelde route s waar dan
een waarschuwingsvlag wordt uitgestoken,
maakt het mogelijk alle gewenste wegen
wachten binnen kort tijd te alarmeren. Hier
door kunnen opdrachten of boodschappen
zo snel mogelijk worden doorgegeven, wat
voor de Wegenwachtleden van groot be
lang is. Want reeds vele malen heeft deze
service bereikt, dat automobilisten en ook
motorrijders konden worden gewaarschuwd
dat hun zakenafspraak gewijzigd was, dat de
grensdocumenten die nodig waren nog thuis
lagen, dat zich familie-omstandigheden had
den voorgedaan die terugkeer noodzakelijk
maakten en anderszins, waardoor dus een
vergeefse reis kon worden voorkomen.
Deze service maakt deel uit van een reeks
persoonlijke diensten, welke de „gele rijders"
de Wegenwachtleden bewijzen. Zo kan men
onderweg aan elke wegenwacht telefonisch
of telegrafisch boodschappen opgeven, welke
hij op speciale formulieren opneemt en on
middellijk doorgeeft. Ook zijn de wegen
wachten voorzien van aanvraagformulieren
voor grensdocumenten kaarten- en gidsen-
materiaal en vele andene Bondsuitgaven heb
ben zij tevens bij zich, waarvan vooral des
zomers ook veel profijt wordt getrokken
door buitenlandse toeristen.
Elke zomer weer helpen de Wegenwach
ten zeer veel buitenlandse automobilisten en
motorrijders Amerikanen, Belgen. Fransen,
Denen, Zweden, enz., maar ook Turken en
Perzen, Zuid-Afrikanen en Chïlenen, Ja
panners, zelfs inwoners van de Straits Settle
ments
Brieven uit alle delen van de wereld ge
tuigen van een waardering dezer toeristen
voor de zo efficiënte vorm van hulpverlening
tijdens hun bezoek aan ons land onder
vonden.
Deze service, welke aan buitenlanders in
het algemeen op basis van wederkerigheid
wordt verleend, draagt er zeker toe bij ons
land op toeristisch gebied een goede naam
te verzekeren.
Nederlanders, diie lid van de A.N.W.B.-
Wegenwacht zijn, worden in andere landen
eveneens gratis geholpen. Dit is het geval
met Engeland, door de A.A. Road Patrols,
in België door de Toeringwegenhulp, in
Denemarken door Falck's Redningskorps, in
Zweden waar het Motormannens Riksfor-
bund eveneens een Wegenwachtdiienst be
zit, in Zwitserland door de Zwitserse We-
genwacht en ten slotte in Wdst-Duitsland
door de Strassenwacht van de A.D.A.C. Met
deze buitenlandse Wegenwachfen bestaat
een internationaal contact, men neemt kennis
van eikaars ideeën en werkwijze en men is
dan ook gekomen tot een goede internatio
nale coördinatie van de service, die in de
betrokken landen zoveel mogelijk op uni
forme basis en met uniform materiaal wordt
verleend. De routes sluiten in principe inter
nationaal op elkaar aan.
Tien jaar service in cijfers.
In de toen jaar van zijn bestaan heeft de
A.N.W.B.-Wegenwacht reeds aan meer dan
735.000 gestrande automobilisten of motor
rijders uitkomst gebracht. Naast al deze
verwisselde banden en weer op gang ge
holpen motoren, verleenden de „gele rijders
in 12.000 ongevallen Eerste Hulp. Zij doof
den met hun snelblussers 800 autobranden
en verleenden in 70.000 gevallen persoon
lijke diensten.
Stelt men de gemiddelde schade bij het
totaal uitbranden op 6000.per auto,
dan kan veilig worden aangenomen, dat de
Wegenwacht het nationale wagenpark in de
tien jaar van zijn bestaan, een verliespost
van rond 4 millioen gulden heeft bespaard
De voortdurende stijging van het aantal
persoonlijke diensten demonstreert voorts
wel duidelijk het grote vertrouwen, dat het
publiek in de Wegenwacht stelt.
Ovehigens hebben de „ridders van de weg
nog sponaan hun hulp geboden bij de meest
uiteenlopende voorvallen. Zij regelden bij
opstoppingen het verkeer, brachten losge
broken vee naar de wei terug, spoorden ver
miste kinderen op, brachten ontvreemde
auto's bij de eigenaars terug, zorgden dat
verloren voorwerpen variërend van wiel
doppen tot complete aanhangwagens toe
weer bij de eigenaars terug kwamen en ver
voerden in spoedeisende gevallen medica
menten. Bij alle lagen van de bevolking ge
nieten de wegenwachten dan ook een grote
populariteit.
Tijdens de ramp, die de stormvloed van
1 Februari 1953 over een groot deel van ons
land bracht, hebben de wegenwachten in de
getroffen gebieden eveneens op velerlei
wijze snelle en doeltreffende hulp verleend.
In samenwerking met de Hoofdafdeling
Bosbouw van de Stichting voor de Land
bouw helpen de wegenwachten, die op routes
door bosrijke streken patrouilleren, bij het
signaleren van bosbranden en het in eerste
instantie bestrijden daarvan.
Tevens brengen zij van elke brand ver
slag uit, ter verkrijging van belangrijke sta
tistische gegevens. Op het zijspan van hun
combinatie voeren zij in droge perioden een
in het oog vallend bord „Bosbrandgevaar
terwijl zij langs bovengenoemde routes z.g.
„Rode Haan-borden" plaatsen met dezelfde
waarschuwing, hetgeen een opmerkelijk ef
fect heeft.
In bepaalde perioden voeren de wegen
wachten op hun zijspannen waarschuwings
borden „Mist overdag groot licht" mee.
Tevens worden aan artsen rapporten ver
strekt over hulpverlenling bij ongevallen en
de Ned. Ver. tot Bescherming van Dieren
ontvangt regelmatig opgaaf van op de weg
omgekomen dieren. Nog vers ligt in het ge
heugen de spontane Wegenwacht-actie tot
hulp aan de hongerende vogels tijdens de
zeer strenge vorstperiode in de eerste maan
den van dit jaar.
Tijdens gebeurtenissen, welke veel ge
motoriseerd verkeer trekken, zoals interland
voetbalwedstrijden, Zandvoortse auto-races,
T.T.-races e.d., verlenen speciale wegen
wachten service op de toeleidende wegen,
hiermede er tevens toe bijdragend, dat het
verkeer vlot kan worden verwerkt. Zij be
geleiden ook wel autotochten van ouden
van dagen etc. Eveneens escorteren de we
genwachten regelmatig de leden van de Ko
ninklijke Familie op Hun officiële tochten
door het land.
Een systeem van circa 600 telefoonposten
langs de grote wegen in ons land biedt de
weggebruiker de mogelijkheid ook 's nachts
en in de uren dat de wegenwachten niiet op
de weg zijn, binnen korte tijd een garage te
bereiken. Door middel van deze telefoon
posten kan men ook een dokter of een gees
telijke alarmeren ,of in noodgevallen spoed-
boodschappen doorgeven.
Bijna 200.000 automobilisten en motor
rijders een zeer belangrijk percentage van
het gemotoriseerde verkeer in ons land
zijn lid van de Wegenwacht. Ontelbare
auto's ziet men getoolid met de W.AV.-pla
quette, het bekende embleem van de gele
hulpdienst, de service waarop de A.N.W.B.
met Techt en reden trots is.
NIEUWE BANKBILJETTEN VAN
TWINTIG GULDEN.
De directie van de Nederlandse Bank N.V.
heeft bekend gemaakt, dat zij binnenkort
naast de thans circulerende bankbiljetten
van 20.bankbiljetten van dezelfde cou
pure van een n/ieuw model in het verkeer
zal brengen.
De biljetten, waarvan de afmetingen on
geveer 82 x 151 mm. zijn, zijn gedateerd
Amsterdam 8 November 1955. Zij zijn al
leen aan de achterzijde genummerd en ver
ton enbij doorzicht als watermerk de beelte
nis van Hippocrates en profil (in het witte
cirkelvormige veld), benevens enige malen
het getal 20.
Op de voorzijde ïs als tekst opgenomen
De Nederlandse Bank
twintig
gulden
De Jong M. W. Holtrop
secretaris president
Amsterdam, 8 November 1955
De voorzijde, waarvan de voornaamste
kleuren zijn paars, bruin en groen, vertoont
rechts een portret van Boerhave uitgevoerd
in paarse kleur en in het midden een rozet
in de kleuren groen en paars, welk rozet de
achtergrond vormt voor de woorden „twin
tig gulden" en voorts voor een aesculaapstaf
en een bladertak, symbolen van respectie
velijk de geneeskunde en de botanie.
De handtekenigen en de woorden secreta
ris en president zijn gedrukt op een rood en
blauw vignet. Onder dit vignet staat in
bruine kleur de datum. In de linker en in
de rechter benedenhoek is in lichte cijfers
het getal 20 afgedrukt.
De figuurtjes van de groene krans rond
het witte veld en die van de zwarte krans
aan de achterzijde van het biljet sluiten bij
doorzicht dn elkaar.
De achterzijde vertoont, tegen een achter
grond van concentrische kransen van bruine,
paarse en groene lusvormige lijnen, het sym
bool van de artsenijbereidkunde een slang
die zich om een beker kronkelt in de kleuren
groen en paars.
Aan de rechterzijde staat boven het witte
veld tweemaal de tekst van artikel 208 van
het wetboek van strafrecht.
Het nummer voorafgegaan door twee serie-
letters en een cijfer, lis in zwarte kleur in de
linker bovenhoek en in de rechterbeneden
hoek gedrukt.
In de benedenrand staat links J. F. Doeve
Del. En rechts Joh. Enschede en Zonen imp.
vermeld,
ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 6 cent
Kwartaal-abonnement
Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen f 1,75
Buitenland f 2,00
ADVEKTENTIEPEIJS: 8 cent per m.m.
Bij contracten belangrijke reductie,
lüf* tonden Mededelingen 20 cent per m.m.
Kleln^ ldvertentiën (maximum 6 regels) 1-5 regels
70 cent iedere regel meer 12 cent extra.