en vooral dat het een Philips is!"
„Ik ben maar wat blij, dat wij toch
een nieuwe radio hebben gekocht..."
PHILIPS RADIO '56
n
in de roos!
BEKENDMAKING,
Gewoonlijk zijn de bezitters van een oude radio de laatsten om te ontdekken
dat hun apparaat niet meer voor vol kan worden aangezien. Doordat men
er aan gewend is, hoort men nauwelijks de onvolkomenheden, de klankver
vorming, de toonsluiering. Voor hen is vergelijking met een modern toestel
niet minder dan een openbaring. Vooral als dat nieuwe toestel een Philips
is. Met z'n gave klankenweelde en superieure toonzuiverheid is een Philips
radio '56 een bezit waarop u vele jaren trots zult zijn.
Zij kozen Philips BX 653 A van f. 438.-
Nederland
bouwt FM-zenders
Onderdeel voor onderdeel, toestel voor toestel
d waro
eer bt.
ing meet
machtig
hebba
Ü.N.V.B,
op vast
:zet.
oor dril
ans was
de the»
i.l. v. d
stand a
>ch zra
eens uit
een nit
iren van
ontmoe-
gasten
rten nog
t mindet
Iden een
oor
lub nam
nisse de
tten. Na
rheid en
ttse acb
ren nog
chtingen
en 2
iet zelft
:r waren
net hun
agde et
Iden
te ploej
erkerei
ust met
nens dt
t kwam,
sdag al
ling ge-
nieuwe,
wielen
i 75 km.
lebracbt
r reden
ordeeld,
ijd ven
e voor-
zouden
izenden
voetbal-
aantal
isen de
weinig
:te was
nieuwe
en der-
oorslag
afstand.
ide bet
verloop van de koers ook aanleiding gegeven tot enkele
overigens niet ernstige tuimelingen van renners, maar
het is ernstiger te noemen dat het publiek zoals
ook nu weer is gebleken zich niet altijd weet te
houden aan de veiligheidsvoorschriften en zonder vol
doende op te letten de rijweg betreedt. Hierdoor kwam
de Koewachtse renner Naessens te vallen, maar ge
lukkig liep deze ernstige buiteling nog goed af. Het
is te hopen dat dit voorval een lering moge zijn om
in het vervolg de veiligheidsmaatregelen nauwkeuriger
in acht te nemen.
Te half vier gingen 30 renners van start en vooral
op het goede klinkergedeelte van het parcours rondom
het Bylocque-plein lag het tempo zeer hoog. Al spoedig
kwamen de besten naar voren en scheidde zich een
kopgroepje af. Hieronder bevonden zich van Geel uit
Lepelstraat en de Zeeuwsch-Vlaamse renners Vernooy
en Van Doeselaar uit Sluiskil en De Poorter uit
Hoek, terwijl ook de plaatselijke favoriet van Espen
zich lange tijd in de voorste gelederen' handhaafde.
Nog voordat een tiental .van de in totaal veertig te
rijden ronden was afgelegd had de opvallend soepel
rijdende van Geel zich een voorsprong verschaft, die
hij regelmatig opvoerde. Waarschijnlijk verkeerden de
andere renners in de mening dat dit wel een wat al
te vroegtijdige en roekeloze ontvluchtingspoging be
tekende, want er werd door de achtervolgers niet zo
serieus op gereageerd. Hierin hadden deze zich dan
toch misrekend, want van Geel was weg en bleef weg
en toen op de duur een groepje achtervolgers een
jacht opende op de Brabantse koploper was deze met
zijn bijna \l/2 minuut voorsprong onbreikbaar voor hen
geworden. Wel kreeg van Geel nog even met een in
zinking te kampen en verspeelde daardoor en mede
door de op hem gebpende jacht meer dan de helft van
zijn voorsprong, maar een wezenlijke bedreiging van
zijn reeds geruime tijd voor het einde onaantastbare
positie kon niet worden' bewerkstelligd.
De Axelse nieuweling Van Espen had een paar maal
met pech te kampen waardoor hij wat teruggeslagen
werd. Inmiddels was toen de koers voor driekwart
verstreken was het rennersveld ook re'eds gehalveerd
deels door pech en deels door de vanwege het hoge
tempo opgelopen achterstand.
Met de Brabantse renner op kop en enkele renners
uit onze naaste omgeving verder op de voorgrond
verliep de koers verder zonder dat er nog belangrijke
wijzigingen kwamen in deze situatie.
Een overgelukkige Van Geel ging met één minuut
voorsprong als eerste door de finish en kon na de over
handiging van de ere-palm door een Axelsë jongedame
wat natuurlijk vergezeld ging van de traditionele zoen
en nadat hij met palm en schenkster nog vereeuwigd
was, onder luide toejuichingen zijn ere-rondje maken.
De totale uitslag was.: 1. J. van Geel, Lepelstraat,
60 km. in 1 uur 33 min. 2. F. van Doeselaar, Sluis
kil 3. J. Vernooy, Sluiskil 4. J. de Poorter, Hoek
5. B. Geerts, Nispen6. A. Dees, Terneuzen 7.
J. van Espen, Axel8. C. Raes, 's-Heerenhoek 9.
P. Rijn, Schore10. G. Verhoef, Gods,; 11. G.
Naessens, Koewacht: 12. A. Joosse, Schore: 13.
C. de Winter, Ovezande 14. C. Martin, 's-Heeren
hoek 15. J. de Cock, Goes.
Motorsport.
PAASRIT VAN M.A.C.A.
Op 2e' Paasdag hield M.A.G.A. een kaartleesrit over
Belgisch grondgebied, waarvan de start en finish ge
legen waren te Rode Sluis. Deze Paasrit mo^ht zich
in een grote deelname verheugen ook door leden van
andere clubs, zowel uit Antwerpen als uit Middelburg,
zodat deze tocht ook nog een internationaal karakter
droeg.
Vanaf 2 uur startten de deelnemers voor het 88 km.
lange traject, dat voor geroutineerde rijders niet veel
moeilijkheden opleverde, daar alles over goede wegen
ging, maar toch was oplettendheid een noodzakelijke
vereiste. De rit die goed georganiseerd was verliep
zonder protesten of wanklanken zo kon omstreeks 6 uur
de uitslag worden bekend gemaakt en de prijzen wor
den uitgedefeld.
In de autoklasse, waarin 21 deelnemers geklasseerd
werden, waren zes bekers beschikbaar gesteld, welke
gewonnen werden door le. P. Remael, Antwerpen,
2 strafpunten 2e, A. de Wachter, Antwerpen, 4
strafpunten3e. A. Roggeman, Antwerpen, 5 straf
punten 4e. A. Schijve, Nieuwvliet, 9 strafpunten
5e. D. J. Dees, Tdrneuzen, 9 strafpunten 6e. D.
Meeusen, Terneuzen, 11 strafpunten.
In de motorklasse waren nogal wat uitvallers en
konden maar twee deelnemers geklasseerd worden
le. G. Dees, Othene, 63 strafpunten (standaard) 2e,
J. Dees, Terneuzen, 66 strafpunten (lauwertak).
INLICHTINGEN UIT HET KIEZERSREGISTER.
De burgemeester van Axel brengt in verband met
de a.s. verkiezing van leden van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal ter openbare kennis, dat een
ieder kosteloos de inlichtingen uit het kiezersregister
kan verkrijgen, waaruit hij kan opmaken, of hij zelf
of een ander daarin al dan niet of niet behoorlijk is
opgenomen.
Axel, 5 April 1956.
De Burgemeester van Axel,
VAN OEVEREN.
en minij.
r werken
tinuut cl
uiten een
rvangeo
er Steen
'gen ziel
lijkmaker
ruw ei
:er in Je
wacht»)
:rom eet
lande ie
trijd een
edig had
ige doel.
•r Kaats-
OM het sublieme „BI-AMPLI"
systeem. Door twee aparte ver
sterkers en twee aparte luidspre
kers geen nadelige invloed van de
lage op de hoge tonen. Speciale
dubbelconus-luidspreker voor ho
mogeen gespreide weergave van
het midden- en hogetonengebied.
OM de effectieve draaibare Ferro-
ceptor, die ongestoorde ontvangst
van midden- en langegolfstations
garandeert, alsmede effectieve rich-
tings-selectiviteit. En „FM-ZES",
de nieuwe schakeling voor een
gave FM-ontvangst, ook onder
de moeilijkste omstandigheden.
OM de gemakkelijke en prettige
bediening; o.a. vliegwielaandrij
ving en duplexafstemmechanisme
met één knop voor de verplaat
sing van aparte wijzers voor
AM- en FM-stations. Drukknop
pen voor instelling op de vier
golfgebieden en grammofoon.
Aparte regelknoppen voor hoge-
en lage tonen.
Bent u klaar voor het mooiste
radiogeluid dat u ooit hoorde
U gaat het toch niet missen?
FM - levensechte, ongestoorde
ontvangst - is een feit 1 De
eerste zender in Irnsum, Fries
land, draait al. Binnenkort
start Hulsberg, Limburg. En
zo komt in snel tempo het
hele Nederlandse FM-net
klaar! Dan hoort u Hilversum
I en II - wdar u ook woont -
alsof ze in uw huiskamer
staan". Kristalzuiver, vooral
met een PHILIPS, het toestel
met de vele wérkelijke ver
beteringen, o. m. „FM-zes",
de nieuwe schakeling voor een
uiterst gevoelige FM-ontvangst.