AXELSE COU 1 e* S5r Heropening van ,Miniatuur Walcheren De Roemeen TRAIAN VUIA pionier van de luchtvaart. Voor vlijtige handen «91# j. C.VINK frankering bij abonnement, Axel ZATERDAG 24 MAART 1956 70e Jaargang No. 50 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDERE WOENSDAG EN ZATERDAG AO**» Ideaal voor ieder die brieven schrijft! FIRMA Markt 12 AXEL. DIT JAAR IS DE ELECTRIFICATIE VAN DE ZEEUWSE SPOORLIJN TE ZIEN OP HET MINIATUUR. De president-directeur der Nederlandse Spoorwegen, dr. ir. F. Q. den Hollander za! Vrijdagmiddag 27 April a.s. het befaamde Miniatuur-Walcheren te Middelburg her- openen. Daarmede wordt dan gesymboliseerd, hoe er dit jaar een speciale band be- staat tussen de Nederlandse Spoorwegen' en het miniatuur: er komt hier namelijk een grootscheepse expositie, waarin de totstandkoming van de electrificatie van de Zeeuwse lijn op attractieve wijze zal worden uitgebeeld. Deze unieke tentoonstelling met maquettes, rijdend materieel, enz. komt tot stand dank zij de medewerking van dr. ir. Den Hollander, die als geboren Zeeuw Zeeland en de Zeeuwen nog altijd een warm hart toedraagt. Behalve de Spoorwegen draagt ook de Nederlandse Heide Mij tot het welslagen van Miniatuur Walcheren 1956 bij door een grote inzending over herverkaveling, ontginning en het kweken van zoetwatervissen. Voorts stelt ook de Stichting Nieuw Walcheren een aantal nieuwe attracties op, o.a. een grote sprookjestuin, nieuwe be wegende objecten en andere bezienswaardigheden, zodat ook deze zomer Miniatuur Walcheren een toeristisch evenement van de eerste rang zal blijken. Het miniatuur gaat nu zijn derde jaar in in 1954 werd aan de gasten van Zeeland en aan de Zeeuwen zelf getoond, hoe Walche ren de slagen van de oorlog en de inundatie te boven was gekomen in 1955 werd het accent verlegd op de activiteiten van het heden, doordat allerlei producten van Zee- lands industrie werden tentoongesteld in 1956 nu wil men aandacht aan de toekomst schenken, zoals de electrificatie van de Zeeuwse lijn, die op korte termijn voor de deur staat. Deze spoorweg-expositie wordt opgesteld in het paviljoen, waarin vorig jaar de pro ducten van Zeelands industrie waren op gesteld en zal in drie afdelingen zijn onder verdeeld in het eerste gedeelte (gerekend van de ingang af) zal worden getoond, hoe een electrificatie tot stand komt en wat daar bij allemaal nodig is beton, palen, grind, bovenbouw enz. Maar om de bezoekers daarbij voonal een indruk te geven van een belangrijk stuk van een electrische spoorlijn, namelijk van de bovenbouw waaraan de stroomdraden zijn bevestigd, zal een dergelijk onderdeel op ware grootte vóór de vitrines van het pa viljoen worden opgetrokken en wel zo dicht bij de begane grond, dat het werkstuk var dichtbij kan worden bekeken. Voorts zal worden getoond, hoe een .onderstation in elkaar zit, terwijl tevens schematisch zal worden aangeduid, hoe het electrificatie - programma van de Nederlandse Spoorwegen is gedacht. Twee treinen. Het middendeel van het paviljoen is ge reserveerd voor een grote maquette van de Zeeuwse lijn dubbelsporig Op deze lijn van Bergen op Zoom naar Vlissingen zullen twee rijdende treinen tezien zijn, namelijk één stroomlijn-trein, zoals die hier na de elec-^ trificatie komen te rijden, en één goederen trein, getrokken door een electrische loco motief. Er zal voorts een compleet modern seinenstelsel worden aangebracht, waarbij *ook weer een deel buiten het paviljoen op ware grootte wordt opgetrokken. Dit laatste .deel zal synchroon werken met de seinen •van de maquette. Op deze manier kan el e bezoeker zich op de hoogte stellen van de gang van zaken bij het seinenstelsel op een dectriche spoorlijn. Aan dit stelsel wordt bovendien het derde en laatste gedeelte van het paviljoen gewijd. Uiteraard wordt hier gebruik gemaakt van allerlei moderne ex positie-middelen, zoals tekeningen, platen, qrafieken enz. Dit gehele spoorwegpaviljoen „bioscoop miniatuur" was gevestigd. De zaal wordt geheel zwart gespoten en totaal verduisterd, omdat er met speciale licht effecten zal worden gewerkt. Men zal hier taferelen kunnen zien uit Sneeuwwitje, de Rattenvanger van Hameln, Doornroosje. Klein Duimpje, Zwaan-kleef-aan, Repel steeltje en de Tovermannetjes en Duime- lijntje. Bij Sneeuwwitje zullen de bijbeho rende kabouters gaan wandelen na een druk op de knop Er komt voorts een kabouterwerkplaats, waar deze „miniatuur-mannetjes" allerlei tïmmermanswerkzaamheden verrichten, zo dra op een knop wordt gedrukt. Voorts wordt een waterval aangebracht, die licht gevend water in een ravijn stort en waarbbij het lichtgevende water schuimbergen zal vormen. Tenslotte komt er een diepzee-afdeling, waarin exotische vissen imitatie zullen zwemmen, ook al weer na een druk op de knop Alle onderdelen worden met een speciaal procédé bewerkt, waardoor in de donkere zaal speciale lichteffecten worden bereikt. In het midden van de zaal komt een grote ruimte voor het publiek vooral kinderen worden verwacht dat alle on derdelen van dichtbij zal kunnen zien. Het ontwerp is van de heer Th. de Ruijter, die thans volop bezig is aan de uitvoering van het geheel. Ten slotte zal ook het eigenlijke miniatuur weer uitbreiding ondergaan er komt een bouwput met heistelling, die voortdurend in bedrijf zal zijn en „stoom zal afblazen er komt een werkende brandweerauto met slan gen en ander materiaal, de Vlissingse keer sluisbrug wordt bewegend, de „Kungs- holm" is „in het dok" geweest en nu bij zonder fraai afgewerkt ep van een uitsteken de verlichting voorzien. In het havenbassin is thans ook gearriveerd het 4000 ton meten de motorvrachtschip met passagiers-acco- modatie „Carbet", dat indertijd door de Ko ninklijke Maatschappij „De Schelde" voor Franse rekening is gebouwd. Bovendien heeft de heer Van Aartsen, die reeds eerder fraaie werkstukken leverde, een werkende com bine vervaardigd, compleet met tractor, die in de noordelijke helft van het eiland zal worden opgesteld en daar in bedrijf zal zijn. Zo is men thans allerwege druk bezig om ook dit jaar de reputatie van Miniatuur Wal cheren te handhaven en te verbeteren, ter wijl er bijzonder naar gestreefd is om ook de Zeeuwen zelf weer zoveel nieuws te bie den, dat ook voor hen het miniatuur een trekpleister van de eerste orde blijft UIT ONZE OMGEVING Op 18 Maart was het 50 jaar geleden, dat op het veld van Montesson bij Parijs, Traian Vuia, de zoon van een arme boer uit het dorp Surducul-Mic in de gemeente Bujor (thans Traian Vuia-dorp), gebied van Timi- soara in de Roemeense volksrepubliek, zijn eerste vlucht maakte met het door hem zelf ontworpen en gebouwde vliegtuigje, een vlucht, die - door het nieuwe, dat ze bracht een belangrijke etappe betekende in de ontwikkeling van de wereldluchtvaart en die Traian Vuia daarin onder de vooraan staande pioniers plaatste. Waarin bestaat de bijdrage, die Traian Vuia geleverd heeft bij het ontwikkelen van het vliegen met behulp van toestellen „zwaarder dan de lucht Het proces van de geboorte der moderne luchtvaart deze enorme prestatie van de mensheid voltrok zich in een tijdsruimte van verschillende decennia en is de vrucht van de heldhaftige scheppende krachtsin spanningen van vele volkeren. Gedurende de periode 1903—1906, waarin Traian Vuia zijn toestel tot stand bracht en er de eerste vluchten mee uitvoerde, was op het gebied van de luchtvaart de strijd in volle gang tussen de voorstanders van vlieg tuigen „lichter dan de lucht" (geleide balon- nen) en die van vliegtuigen „zwaarder dan de lucht". Een probleem, waarvan de op lossing voor de toestellen zwaarder dan de lucht heel moeilijk bleek te zijn, ondanks alle arafieken enz. Uit geneie spoorwcy)jav»i^-" vroeger reeds bereikte successen, was dat lordt verzorqd door de propaganda-afdeling van het opstijgen en veilig landen uitsluitend van de Nederlandse Spoorwegen. Vanzelf- met eigen middelen, zonder hulp vanaf d sprekend stelt het bestuur van de Stichting aarde. Nieuw Walcheren het op hoge prijs, dat dr. Anders dan bij de hedendaagse vliegtui- ir Den Hollander zich heeft bereid verklaard gen stegen de eerste toestellen op met he- <om dit jaar Miniatuur Walcheren te openen. bulp van met de aarde verbonden middelen Dr Den Hollander zal in Middelburg arri- (hellende startbanen, rails, kabels) en niet veren met de directietrein der Nederlandse Spoorwegen. De Nederlandse Heide Maatschappij neemt eveneens een paviljoen voor haar rekening, namelijk dat waarin tot dusver een met de eigen middelen van het vliegtuig. Eén der grootste verdiensten van Vuia bestaat in het feit, dat zijn vliegtuig er in slaagde op te stijgen, over een afstand van verscheidene tientallen meters in de lucht te namelijk dat waarin tot ausvei ecu verscheidene tientallen meters m ue mu i van 't drie-eilandenplan was opgesteld. Men blijven en te landen onder gebruikmaking i i (.«.n</-,r.nci-pllina inrichten over t„i t~„j hnnrdmiddelen. zonder zal hier nu een tentoonstelling inrichten over het werk der maatschappij en daarbij aan dacht schenken aan drie belangrijke elemen ten herverkaveling, ontginning en het kwe ken van zoetwatervissen. Voor dit laatste za een aquarium worden ingericht. Ook hier zal een heel aantrekkelijk geheel verrijzen. Sprookjestuin. Voorts wordt thans een „sprookjestuin in gereedheid gebracht, die zal worden in- qericht in het gebouw van de voormalige centrale keuken, waar in vorige jaren de van uitsluitend eigen boordmiddelen, zonder enige hulp van buitenaf, zonder met de aarde verbonden hulpmiddelen. Het luchtvaarttijdschrift „l'Aérophile" te Parijs, officieel orgaan van de Luchtvaart - club van Frankrijk, schreef in zijn nummers van Februari en April 1906 „Op dit ogen blik, nu proefnemingen van dit soort in uit voering zijn of voorbereid worden, is het billijk er aan te herinneren dat bij ons de heer Vuia de eerste was, die werkelijk poog de om met een apparaat, dat groot genoeg was om het gewicht van een man op te heffen, direct een vliegtuig te doen opstijgen, dat op een wagentje gemonteerd was en dat werd aangedrev endoor een schroef De mensheid ging over tot een nieuw tijd perk, dat van de verovering van het lucht ruim. In datzelfde jaar 1906, na de vlucht van Vuia, bereikte Santos-Dumont, die de prestaties van Vuia en andere vliegers met levendige belangstelling gevolgd had, nieuwe resultaten in deze richting. Het stoutmoedige werk van Traian Vuia, zo vol doordringende wetenschappelijke geest is de trots van het Roemeense volk. „Reeds in onze jeugd", zo zei Vuia, „had den we de overtuiging en het volle vertrou wen, dat het probleem van het vliegen met mechanische middelen opgelost zou worden. In Parijs werkte Traian Vuia, geleid door zijn enthousiasme en zijn hartstocht van ware onderzoeker, ijverig, trots alle moeilijkheden en materiële tegenslagen. In de winter van 1902-1903 was zijn vliegtuig tot in alle de tails ontworpen. Het verslag van zijn aerotechnische on derzoekingen en demonstraties dat Vuian uitbracht aan de Academie van Wetenschap pen te Parijs een waardevol document voor de geschiedenis van de strijd voor vooruitgang werd geregistreerd en daar na in het archief bijgezet. Maar Vuia ver saagde niet. Hij zette zijn werk voort. Vak mensen en vrienden hielpen Traian Vuia met liefde en leverden de voor de bouw noodzakelijke geldmiddelen. Vuia voltooide heel het mechanische deel van de machine in Februari 1905. In Augus tus 1905 begon hij met de montage van de machine, die in December 1905 klaar was. Toen vond in Frankrijk, op de weg naar Montesson aan de Seine, onder de meest ongunstige atmosferiscche omstandigheden de uitvoering plaats van de eerste faze van d eproef de bestudering van de snelheid van de machine zonder vleugels, slechts ge leid door de werking van de schroef. De tweede faze van de proeven de waarneming van de machine met vleugels op het moment van de opstijging zou plaats vinden in Februari 1906. Wegens het slechte weer werden de proefnemingen ech ter uitgesteld tot 18 Maart. Toen vond de qedenkwaardige gebeurtenis plaats. Volgens het verslag van het te Parijs verschijnend officiële orgaan van de Franse Luchtvaart club, „l'Aerophile", steeg te Montesson, m tegenwoordigheid van Hockenjos in wiens werkplaats Vuia zijn vliegtuig gemonteerd AXEL Hamsa- Gelei had van de mecanicien van Vuia en van twee vrienden uit Parijs, de machine zwaar der dan de lucht van de Roemeen Vuia, na een rit van 50 meter, op van de grond om over een afstand van 12 meter op 1 meter hoogte door de lucht te zweven. Uit de brieven van Vuia van 8 Juli en 25 Augustus 1906 aan de redactie van „l'Aerophile" blijkt duidelijk, dat zijn latere proefnemingen, vooral die in de zomer van 1906 op het veld van Issy-les-Moulineaux bij Parijs, het toestel verbeterd hebben en het in staat gesteld om me eigen middelen tot steeds grotere hoogte te sijgen. De proe ven hebben de beste resultaten mogelijk ge maakt bij het horizontaal en verticaal vliegen van het toestel. In 1950, op een leeftijd van 80 jaar, keer de Traian Vuia naar zijn geboorteland terug. Korte tijd na de terugkomst in zijn vader land overleed deze luchtvaartpionier op 2 September 1950 ten gevolge van een hart aanval. ABONNEMENTSPRIJSLojje nummeri 6 c«nt Kwartaal-abonnement 4-xel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen f 1,75 Buitenland f 2,00 Drukker-Uitgeefster: FIRMA J. C. VINK Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tel. 0 1155-646 HoofdredactieJ. C. VINK ADVERTENTIEPRIJS: 8 cent per mm. Bij contracten belangrijke reductie. Ine «onden Mededelingen 20 cent per m.m. Klein». ïdvertentlèn (maximum 6 regels) 1-5 regels 70 cent iedere regel meer 12 cent extra. v dll i ii DIAMANTEN SCHIPPERSfUBILEUM. Een lang niet alledaags jubileum zou hier dezer dagen kunnen zijn herdacht, ware het niet dat de jubi laris in kwestie, volslagen wars van alle uiterlijk ver toon, deze dag liefst maar onopgemerkt wilde laten voorbijgaan, hetgeen dan ook overeenkomstig deze wens is geschied. Toch mogen onze lezers wel eens kennis nemen van dit nu gepasseerde feit al was daarbij van geen enkel feestelijk vertoon sprake en stond het niet in het midden der belangstelling. De winter van het jaar 1895'96 kenmerkte zich door een langdurige afwisselende vorstperiode. Wel iswaar was dit seizoen minder streng dan de nog altijd spreekwoordelijke winter van 1890, maar, om het op zijn Axels uit te drukken „Wij konden het er goed mee doen Omstreeks half Maart was het kanaal Axel-Sassing—Axelse Vlakte nog finaal dicht gevroren, doch op 18 Maart werd het ijs op het ka naal naar de Axelse Sassing vanaf het kanaal Gent— Terneuzen opengebroken en op deze dag ondernam schipper P. van Doorn, die op 27 December 1884 geboren werd, als 11-jarige jongen met zijn oom Piet op de „Vrouwe Jacoba" de eerste reis naar Rotterdam. Sindsdien is deze Axelaar steeds als waardige loot van de vrijwel enige overgebleven Axelse schippers- familie Van Doorn altijd getrouw gebleven aan het door hem gekozen voorvaderlijk beroep. De „Vrouwe Jacoba" was toen n.l. het bezit van zijn grootvader en dit verklaart dat de Van Doorns reeds van ge slachten her vanuit Axel de beurtvaart onderhielden met Rotterdam of Middelburg. Het houten zeiljacht de „Vrouwe Jacoba" werd in 1915 vervangen door het paviljoenjacht „Hoop op Welvaart" een ijzeren schip. In het jaar 1918 begon schipper P. van Doorn voor eigen rekening te varen en wel met het motorklipper- schip „Zorg en Vlijt" htegeen nog tot op heden bij hem in gebruik is. Schipper Piet van Doorn is nu dus 60 jaar lang in de beurtvaart werkzaam. Begonnen als jongmaatje bij zijn grootvader, oom en vader werd hij later schipper op zijn eigen schip Schipper naast Goden met ere Want hoewel hij niets maar dan ook geen sikke pit hebben moet van alle overdadige lof of „naar boven stekerij", waar hij ten enenmale afkerig van is. mag wel eens in ons plaatselijk blad gewezen worden op de bijzondere plaats die de schippers-generatie Van Doorn in onze Axelse gemeenschap sinds geslachten heeft ingenomen. Daarbij denken wij aan de tijd toen er nog geen sprake was van vervoer per vrachtauto en het in hoofdzaak de beurtvaart was die in een groot deel van de behoeften van de handeldrijvende middenstand moest voorzien. Toen betekende de beurtvaart een onmisbare schakel die van geweldige invloed was op het reilen en zeilen van het toenmalige zakenleven in winkel en nering. Ip die dagen waren het vooral de Van Doorns die door hun degelijkheid, accuratesse en coulance de mensen waren waar op te rekenen viel Eerlijk en trouw en altijd -- bij nacht of ontij - - van zessen klaar Dat mag wel eens gezegd worden Ook al heeft Piet het liever niet En daarom zij deze wakkere schipper met zijn vrouw die meestal aan de wal bleef en zijn kinderen daarbij inbegrepen hulde gebracht voor deze zo hoogst loffelijke staat van dienst. Van harte, Piet in schoonmaakgetij: rcïïj

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1956 | | pagina 1