AXELSE COURANT
De Heilig - Land - stichting
De arbeidsvoorziening in de Landbouw.
J. C.VINK
Frankering bij abonnement, Axel
WOENSDAG 7 MAART 1956
70e Jaargang No 45
O
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
VERSCHIJNT IEDERE WOENSDAG EN ZATERDAG
FIRMA
Markt 12
AXEL.
Ideaal voor ieder
die brieven schrijft!
DE LEVEND GEWORDEN BIJBEL.
Bij Nijmegen bevindt zich een zeer bijzonder, en men mag wel zeggen ontzagwek
kend monumentde Heilig-Land-Stichting, een monument dat reeds door tiendui
zenden in den lande werd bezocht. Geen museum, ook geen openluchtmuseum, maar
een levende werkelijkheid, in stand gehouden door een ondefinieerbare omstandigheid.
Geen betere tijd dan de Paastijd, waarin het eeuwige verhaal van Jezus Christus het
sterkst onder de mensen leeft, om aandacht te wijden aan dit bijzondere monument.
Een „beschrijving" te geven van de Heilig-
Land-Stichting is wel uiterst moeilijk. Kunt
ge de Bijbel beschrijven Neen immers. Zo
is het eigenlijk ook onmogelijk de Heilig-
Land-Stichting te beschrijven, want deze mo
numentale stichting is de levend geworden
Bijbel. Op een der schoonste, bosrijke en
heuvelachtige terreinen in Nederland, nabij
de oude Keizer Karelstad Nijmegen werd het
leven van Jezus in tal van gebouwen, beel
den en afbeeldingen voorgesteld. Men ziet
er de Oosterse bron, de tent van Abraham,
het dorpje Nazareth, de geboortegrot van
Bethlehem, de timmerwinkel van Jozef, een
Oosterse herberg, Gethsemané, het paleis van
Pilatus, de Statie van de Kruisweg, Golgotha,
het Heilige Graf en nog tal van andere ge
bouwen en plaatsen, die ons uit de Heilige
Schrift zo bekend zijn. Is het mogelijk hier
van een beschrijving te geven Misschien is
het enig vaststaande, dat men er over zeg
gen kan dat dit geen museum is, geen open
lucht-museum ook, maar door de een of an
dere onbepaalbare omstandigheid levende
werkelijkheid.
Het doel der Heilig-Land-Stichting is op
aanschouwelijke wijze in Nederland de her
inneringen van Jezus Christus in het leven
te roepen ten einde op die wijze aan het volk
in de meest algemene zin des woords, Jezus
Christus te leren kennen en het volk door
die kennis te brengen tot de liefde, en daar
toe in het bijzonder
a. op te bouwen de gewijde plaatsen van
het Heilig-Land, gelijk zij waren ten tijde
van Christus en daar op de meest authen
tieke en meest verheven wijze de Heilige
Geheimen voor te stellen, die aan deze
gewijde plaatsen verbonden zijn, alzo te
beginnen met de Zaal van het Laatste
Avondmaal, om daarin altijddurende
aanbidding te hebben, vervolgens lang
zamerhand rondom het „memoriale Wan
alle Heilige Geheimen, de grot van Beth
lehem, het huis te Nazareth, de Olijfhof,
de weg des kruises, Calvarie het Heilig
Graf, de poorten en muren van Jeruzalem
enz.
b. in een museum allerlei voorwerpen te
verzamelen, die een herinnering zijn aan
het Heilig-Land, de Heilige Schrift en
onze Heilige Geheimen
c. een tijdschrift over het Heilig-Land te
doen verschijnen en zoveel mogelijk aan
schouwelijke conferenties te doen hou-
den over het Heilig-Land en de Heilige
Geheimen
d. zoveel mogelijk door raad en daad de
pelgrimstochten naar het Heilig-Land te
bevorderen en nu en dan een pelgrims
tocht naar het Heilig-Land te organi
seren.
Oorsprong der Stichting.
Zoals algemeen bekend is de Heilig-Land-
Stichting het levenswerk van Mgr. A. A.
Suys.
Toen kapelaan Suys in 1903 voor het eerst
naar Palestina reisde, ondervond hij sterker
dan menig ander, dat het Heilig Land door
zijn Heilige Plaatsen, zijn landschap, zijn be
volking, zijn gewoonten als het ware een
„vijfde evangelie" uitmaakte, waardoor men
de vier andere veel gemakkelijker begrijpt en
wij het leven van Jezus veel dichter be
naderen.
Uit deze ervaring groeide bij hem de over
tuiging, dat men Jezus meer zou beminnen,
als men hem beter zou kennen. Maar hoe
zou men Hem beter leren kennen dan door
de Evangeliën En hoe zou men de Evan
geliën beter leren begrijpen, dan door een
meer concrete voorstelling der feiten, ont
leend aan het land, waar Hij geboren was.
geleefd en geleerd had en waar Hij voor het
heil der mensen was gestorven Deze ge
dachte liet de eerwaarde heer Suys niet
meer los.
Toen hij in 1905 de „eerste Nederlandse
pelgrimstocht naar het Heilig Land organi
seerde en aan het hoofd van 36 pelgrims de
reis aanvaardde, was in zijn onrustige geest
de Heilig-Land-Stiching reeds geboren. Hij
wilde neerknielen in Nazareth, Bethlehem,
Jeruzalem en daar aan Jezus zelf vragen
deze gedachten te willen zegenen.
Zijn manifest was een oproep aan heel het
Nederlandse volk om uit liefde en erkentelijk
heid voor Jezus ,in ons land een bijbels open
lucht-museum op te bouwen, dat de oude
taferelen uit de bijbel zou doen herleven
voor het oog van het publiek, dat de oude
gestalten van profeten en godsmannen zou
doen herrijzen uit het grijze verleden, dat
vooral de Leraar van Nazareth wederom
zou doen opstaan onder ons in zijn levende
god-menselijke persoonlijkheid, onderwijzend
in parabels en gelijkenissen en weldoende
rondgaande tussen de mensen.
In het jaar 1911 had dit verheven ideaöl
concrete vormen aangenomen.
Mgr. Suys, de mens.
Als mens was Mgr. Suys meer geest dan
lichaam. Hij was klein van gestalte en tenger
van lichaamsbouw, al had zijn sportiviteit
hem groot weerstandsvermogen geschonken.
Hij was niet robust, maar taai, niet elegant,
maar lenig en bewegelijk. Hij was geen man
van krachttoeren, maar hij kon alles. Hij
wandelde uren en uren zonder vermoeienis.
Hij maakte gaarne avontuurlijke fietstochten
over onbegaanbare bospaden, over fantas
tische hindernissen, door waterplassen en
droge greppels, waar zijn karretje steigerde
als een onwillig paard of slibberend door het
mulle zand probeerde de lachende ruiter van
zijn rug te werpen. Op 70-jarige leeftijd trok
hij nog 15 km. ver op bedevaart, te voet en
zonder eten
De Nijmeegse Ijsbaan kende hem als een
elegante schaatsenrijder en zag hem in de
laatste winter vóór zijn dood nog steeds zijn
baantje rijden. Geneesheren hadden geen ge
makkelijke patiënt in hem, omdat hij telkens
aan hun consigne ontsnapte, zolang zij niet
alle uitvluchten geblokkeerd hadden. Toen
men hem op 65-jarige leeftijd het fietsen
verbood, vanwege het hart, ruilde hij de fiets
voor een motor, alsof dat beter was Drie
dagen voor zijn dood, nadat hij voorzien was
van de H.H. Sacramenten, maakte hij nog
een wandeling door de bittere koude om te
gaan kijken naar nieuw geplante boompjes.
Toen men hem deze onvoorzichtigheid ver
weet, beriep hij zich op een voorschrift van
de geneesheer, die een half uur wandelen
per dag had aanbevolen. Maar dat was een
maximum-voorschrift en het recept was drie
maanden oud
Inmiddels was Mgr. Suys geen, wat men
zou verwachten, krachtige persoondlijkheid.
Zijn gemoed was eerder naïef. Luidruchtige
vreugden en diep leed gingen aan hem voor
bij, als aan de ziel van een kind. Hij troostte
met wijze woorden en feliciteerde met op
rechtheid toch voelde men in dit alles een
zekere lichtheid des gemoeds. die aan het
kind is voorbehouden.
„Als wij het ideaal maar hoog houden'
placht hij te zeggen, „dan komt de rest van
zelf".
Zijn mening over het Nederlandse volk
was, dat dit volk zeer nuchter en berekend
was .wanneer het ging om zaken te doen,
maar dat het ongelooflijk edelmoedig en vrij
gevend werd, wanneer men het aansprak
voor een waarlijk mooi en edel doel.
„Men moet het idealisme wakker maken'
zei hij. Inderdaad heeft hij veel idealisme ge
wekt. Hij geloofde in het Nederlandse volk
en het Nederlandse volk heeft hem niet be
drogen. En ht grote resultaat van zijn on
begrensd idealisme ligt daar bij Nijmegen
De Heilig-Land-Stichting.
Een wandeling door de Bijbel.
Laat ons in gezelschap van een der pries
ters die hier dikwijls de rondgangen leiden,
een tocht maken door deze Heilig-Land-
Stichting,, een wandeling door de levende
Bijbel.
De eerste rondgang leidt ons langs Abra
ham's tent naar de Aartsvaders, de voorge
schiedenis van het Evangelie.
Van Abraham's tent gaan wij naar Naza
reth, waarheen de Engel Gabriël gezonden
werd om aan Maria de blijde boodschap te
brengen. Hier leefde Jezus als kind, hier
werkte Hij als een volmaakt timmerman, hier
volgde Hij met Zijn ouders op de sabbath
de dienst in de synagoge. Hier ging Hij met
Zijn Moeder naar de bron om water te halen,
hier zag Hij Zijn Moeder dagelijks meel
malen en brood bakken. Hier zag Hij de
kleine dingen van het dagelijkse leven, die
Hij later zo passend zou gebruiken bij het
prediken van Zijn leer. Nu trekken wij naar
Bethlehem naar de grot van Jezus' geboorte
en verder langs het herderveld van de
wachttoren, waar de herders waakten bij de
kudde, toen de Engel hun de blijde bood
schap bracht. Nu naar de timmerwinkel,
waar Jezus werkte tot het begin van Zijn
Openbaar leven.
Het tweede gedeelte, het Openbaar leven
van Jezus, Begint in de Karavaanserail (de
herberg). Het derde gedeelte begint bij de
bron voor de kerk van het Cenakel, de bron
die in het oosten en dus ook in het leven
van Jezus zo n voorname plaats inneemt.
Dan volgt de voorstelling van het Laatste
hof van Jezus doodsstrijd. Van hier gaan wïj
naar het rechthuis van Pilatus en verder
langs de Kruisweg naar Golgotha, waar Jezus
stierf aan het kruis. Tegenover Golgotha
hij begraven in een nieuw graf.
Van het verheerlijkte leven bestat alleen
een koepel met ommuring op de plaats waar
wij ons Jezus' Hemelvaart voorstellen. In de
kerk van het Cenakel vinden wij afgebeeld
de verschijningen van de verheerlijkte Chris
tus en het eerste leven der kerk.
Wat U nog mer te vertellen Slechts bij
een persoonlijk bezoek zult gij dit waarlijk
nationale monument eerst naar volle waarde
kunnen waarderen.
Nu de tijd weer is aangebroken dat de
nodige voorbereidingen moeten worden ge
troffen voor de zaaiperiode, is daarmede
tevens de vraag actueel geworden Hoe
zal het dit jaar met de arbeidsvoorziening
gaan
Het is moeilijk om daarop nu reeds een
antwoord te geven, maar wel kan worden
gezegd, dat ook op dit punt het nodige kan
worden verricht om de moeilijkheden tot het
uiterste te beperken. Vooral in de gebieden
waar zich regelmatig een tekort aan arbeids
krachten voordoet, moet thans worden na
gegaan hoe groot dit tekort vermoedelijk zal
zijn, opdat al het mogelijke kan worden ge
daan om arbeiders van elders in te schakelen.
Zo is er b.v .een redelijke kans, dat een
groep arbeiders uit Stavenisse en omgeving
bereid zal worden gevonden om een geheel
seizoen in Schouwen - Duiveland te gaan
werken. Met een aantal werkgevers is reeds
contact opgenomen en het laat zich aanzien
dat over en weer voldoende animo aanwezig
is, om een aantal arbeiders voor een geheel
seizoen aan de betreffende bedrijven te bin
den, waarmede zowel de werkgevers als de
werknemers zijn gediend. Op deze wijze
kunnen weel moeilijkheden worden voor
komen
Werkgevers in Schouwen-Duiveland die
tot op heden geen arbeiders hebben aange
vraagd en alsnog van deze regeling gebruik
willen maken, kunnen zich hiervoor op
geven bij de Plaatselijke Commissies, de
Districtssecretaris of rechtstreeks bij het
Secretariaat van de Gewestelijke Rad voor
Zeeland van het Landbouwschap, Grote
Markt 28a te Goes.
Ook voor andere gebieden kan een der
gelijke regeling worden getroffen, mits er
voldoende interesse bestaat en de aanvragen
tijdig worden ingediend. De practijk heeft
nu eenmaal geleerd, dat men met een rege-
ling als hiervoor weergegeven niet moet wil
len beginnen als het werk reeds aan de
gang is. De arbeiders zijn dan niet meer be
schikbaar.
Aanvragen kunnen worden ingediend bi)
de Plaatselijke Commissies, die de nodige
gegevens verzamelen en deze aan eerder ge
noemd adres doorgeven.
Met medewerking van het Districtsbureau
voor de Arbeidsvoorziening in Zeeland kan.
.op grond van de tussen de Directie voor de
NIEUWE „SABENA'-HELICOPTERS.
Naar wïj vernemen zullen in de loop van
de aanstaande zomer diverse vernieuwingen
plaats vinden op het gebied van de exploi
tatie van het internationale helicopternet der
Belgische luchtlijnen.
Allereerst zal met ingang van 22 April a.s.
de helicopterlijn Brussel—EindhovenDuis-
bdrg doorgetrokken worden tot Dortmund.
Vervolgens zal de huidige vloot bestaande
uit zes Sikorsky S-55 helicopters geleide
lijk vervangen worden door de helicopters
van het type Sikorsky S-58 en zelfs uitge
breid worden met twee toestellen van dit
laatste type, zodat de totale vlootsterkte op
acht helicopters gebracht wordt. Deze nieuwe
toestellen zullen plaats bieden aan twaalf
passagiers en dus het dubbele aantal reizigers
kunnen vervoeren van voorheen. De ge
middelde dienstsnelheid zal opgevoerd kun
nen worden tot 180 km. per uur. Met. de
verschijning van dit nieuwe type helicopter
zal de Sabena in staat zijn om voor het eerst
haar geregelde lijndiensten tussen Brussel en
Parijs te openen.
GARANTIEPRIJZEN VOOR TARWE
EN SUIKER VASTGESTELD.
Voor de oogst 1956 garandeert de rege
ring aan de Nederlandse boeren voor tarwe
een prijs van 26.— per 100 kg en voor
suiker een prijs van 52,35 per 100 kg.
Deze prijzen zijn gebaseerd op de garan
tieprijzen voor de oogst 1955, toen voor de
tarwe een prijs van 25,20 gold en voor
de suiker 51,60.
Bij de nieuwe prijzen is rekening gehou
den met de verhoging van de landarbeiders-
lonen op 13 Februari van dit jaar. Bij de
suikerprijsgarantie is ook de stijging van de
verwerkingskosten voor de fabrieken ver
rekend.
De prijs voor de tarwe geldt voor een
product van gezonde doorsnee-kwaliteit met
een vochtgehalte van 17% bij levering
franco pakhuis handelaar.
Als gevolg van wijziging in het systeem
van de kostprijsberekeningen kon het Land-
bouw-Economisch Instituut nog geen inzicht
verschaffen over de kostprijs van tarwe en
suiker in dit jaar. Vandaar dat ditmaal de
vorig jaar geldende prijs als uitgangspunt is
genomen.
ZEELAND GAAT ZIJN HUIZEN
TELLEN.
In verband met de woningtelling die in de
maanden April, Mei en Juni in onze pro
vincie wordt gehouden, is er momenteel een
legertje „tellers" in oprichting. Deze tellers
zullen voorzien zijn van vrij ingewikkelde
vragenlijsten en zullen o.m. moeten nagaan
hoe de bevolking in een gemeente verdeeld
is ten opzichte van de huurprijzen. Verder
heeft deze telling een zuiver statistisch doel
en de gegevens zullen beslist niet door de
gemeenten gebruikt mogen worden om mo
gelijkheden voor samenwoning op te sporen.
Arbeidsvoorziening en het Landbouwschap
getroffen regeling, tegemoet worden geko
men in de kosten van vervoer, huisvesting,
reisuren e.d. zodat de" extra kosten tot het
uiterste worden beperkt.
Deze regeling is er in het bijzonder op ge
richt om. middels subsidiëring van reeds ge
noemde kosten, landarbeiders voor langere
tijd van werk te voorzien, op bedrijven die
door bijzondere omstandigheden zelf niet in
de gelegenheid zijn om arbeiders uit eigen
omgeving aan te trekken. Het gaat in deze
in feite om aanvulling van de vaste kern die
reeds op de bedrijven aanwezig is.
Daarnaast bestaat de mogelijkheid dat, bij
eventuele tekorten in de topperioden. colon
nes worden ingezet. eDze colonnes bestaan
echter practisch uit ongeschoolde arbeiders,
zodat het aanbeveling verdient om te trach
ten goede landarbeiders voor langere tijd te
werk te stellen.
Op dit terrein kan veel gebeuren mits, en
dit kan met niet genoeg nadruk worden ge
zegd, de aanvragen tijdig worden ingediend.
T ij d i g betekent n Het is beter dat
achteraf een aanvrage moet worden inge
trokken, dan dat ze wordt ingediend op het
moment dat het werk er is. Dan is het
meestal te laat
Vooral nu er in alle bedrijfstakken een
steeds groter wordend tekort aan arbeids
krachten ontstaat, is het zaak dat de land
bouw daarmede ernsti grekening houdt.
ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 6 cent
Kwartaal-abonnement
Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen f 1,75
Buitenland I 2,00
Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK
Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tel. 6 1155-646
Hoofdredactie: J. C. VINK
ADVEKTENTIEPKIJS: S cent per m m
Bij contracten belangrijke reductie.
Inr «onden Mededelingen 20 cent per m.m.
Kleinïdvertentlën (maximum 6 regels) 1-5 regels
70 cent iedere regel meer 12 cent extra.