AXELSE COURANT De Heilig - Land - stichting De arbeidsvoorziening in de Landbouw. J. C.VINK Frankering bij abonnement, Axel WOENSDAG 7 MAART 1956 70e Jaargang No 45 O NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDERE WOENSDAG EN ZATERDAG FIRMA Markt 12 AXEL. Ideaal voor ieder die brieven schrijft! DE LEVEND GEWORDEN BIJBEL. Bij Nijmegen bevindt zich een zeer bijzonder, en men mag wel zeggen ontzagwek kend monumentde Heilig-Land-Stichting, een monument dat reeds door tiendui zenden in den lande werd bezocht. Geen museum, ook geen openluchtmuseum, maar een levende werkelijkheid, in stand gehouden door een ondefinieerbare omstandigheid. Geen betere tijd dan de Paastijd, waarin het eeuwige verhaal van Jezus Christus het sterkst onder de mensen leeft, om aandacht te wijden aan dit bijzondere monument. Een „beschrijving" te geven van de Heilig- Land-Stichting is wel uiterst moeilijk. Kunt ge de Bijbel beschrijven Neen immers. Zo is het eigenlijk ook onmogelijk de Heilig- Land-Stichting te beschrijven, want deze mo numentale stichting is de levend geworden Bijbel. Op een der schoonste, bosrijke en heuvelachtige terreinen in Nederland, nabij de oude Keizer Karelstad Nijmegen werd het leven van Jezus in tal van gebouwen, beel den en afbeeldingen voorgesteld. Men ziet er de Oosterse bron, de tent van Abraham, het dorpje Nazareth, de geboortegrot van Bethlehem, de timmerwinkel van Jozef, een Oosterse herberg, Gethsemané, het paleis van Pilatus, de Statie van de Kruisweg, Golgotha, het Heilige Graf en nog tal van andere ge bouwen en plaatsen, die ons uit de Heilige Schrift zo bekend zijn. Is het mogelijk hier van een beschrijving te geven Misschien is het enig vaststaande, dat men er over zeg gen kan dat dit geen museum is, geen open lucht-museum ook, maar door de een of an dere onbepaalbare omstandigheid levende werkelijkheid. Het doel der Heilig-Land-Stichting is op aanschouwelijke wijze in Nederland de her inneringen van Jezus Christus in het leven te roepen ten einde op die wijze aan het volk in de meest algemene zin des woords, Jezus Christus te leren kennen en het volk door die kennis te brengen tot de liefde, en daar toe in het bijzonder a. op te bouwen de gewijde plaatsen van het Heilig-Land, gelijk zij waren ten tijde van Christus en daar op de meest authen tieke en meest verheven wijze de Heilige Geheimen voor te stellen, die aan deze gewijde plaatsen verbonden zijn, alzo te beginnen met de Zaal van het Laatste Avondmaal, om daarin altijddurende aanbidding te hebben, vervolgens lang zamerhand rondom het „memoriale Wan alle Heilige Geheimen, de grot van Beth lehem, het huis te Nazareth, de Olijfhof, de weg des kruises, Calvarie het Heilig Graf, de poorten en muren van Jeruzalem enz. b. in een museum allerlei voorwerpen te verzamelen, die een herinnering zijn aan het Heilig-Land, de Heilige Schrift en onze Heilige Geheimen c. een tijdschrift over het Heilig-Land te doen verschijnen en zoveel mogelijk aan schouwelijke conferenties te doen hou- den over het Heilig-Land en de Heilige Geheimen d. zoveel mogelijk door raad en daad de pelgrimstochten naar het Heilig-Land te bevorderen en nu en dan een pelgrims tocht naar het Heilig-Land te organi seren. Oorsprong der Stichting. Zoals algemeen bekend is de Heilig-Land- Stichting het levenswerk van Mgr. A. A. Suys. Toen kapelaan Suys in 1903 voor het eerst naar Palestina reisde, ondervond hij sterker dan menig ander, dat het Heilig Land door zijn Heilige Plaatsen, zijn landschap, zijn be volking, zijn gewoonten als het ware een „vijfde evangelie" uitmaakte, waardoor men de vier andere veel gemakkelijker begrijpt en wij het leven van Jezus veel dichter be naderen. Uit deze ervaring groeide bij hem de over tuiging, dat men Jezus meer zou beminnen, als men hem beter zou kennen. Maar hoe zou men Hem beter leren kennen dan door de Evangeliën En hoe zou men de Evan geliën beter leren begrijpen, dan door een meer concrete voorstelling der feiten, ont leend aan het land, waar Hij geboren was. geleefd en geleerd had en waar Hij voor het heil der mensen was gestorven Deze ge dachte liet de eerwaarde heer Suys niet meer los. Toen hij in 1905 de „eerste Nederlandse pelgrimstocht naar het Heilig Land organi seerde en aan het hoofd van 36 pelgrims de reis aanvaardde, was in zijn onrustige geest de Heilig-Land-Stiching reeds geboren. Hij wilde neerknielen in Nazareth, Bethlehem, Jeruzalem en daar aan Jezus zelf vragen deze gedachten te willen zegenen. Zijn manifest was een oproep aan heel het Nederlandse volk om uit liefde en erkentelijk heid voor Jezus ,in ons land een bijbels open lucht-museum op te bouwen, dat de oude taferelen uit de bijbel zou doen herleven voor het oog van het publiek, dat de oude gestalten van profeten en godsmannen zou doen herrijzen uit het grijze verleden, dat vooral de Leraar van Nazareth wederom zou doen opstaan onder ons in zijn levende god-menselijke persoonlijkheid, onderwijzend in parabels en gelijkenissen en weldoende rondgaande tussen de mensen. In het jaar 1911 had dit verheven ideaöl concrete vormen aangenomen. Mgr. Suys, de mens. Als mens was Mgr. Suys meer geest dan lichaam. Hij was klein van gestalte en tenger van lichaamsbouw, al had zijn sportiviteit hem groot weerstandsvermogen geschonken. Hij was niet robust, maar taai, niet elegant, maar lenig en bewegelijk. Hij was geen man van krachttoeren, maar hij kon alles. Hij wandelde uren en uren zonder vermoeienis. Hij maakte gaarne avontuurlijke fietstochten over onbegaanbare bospaden, over fantas tische hindernissen, door waterplassen en droge greppels, waar zijn karretje steigerde als een onwillig paard of slibberend door het mulle zand probeerde de lachende ruiter van zijn rug te werpen. Op 70-jarige leeftijd trok hij nog 15 km. ver op bedevaart, te voet en zonder eten De Nijmeegse Ijsbaan kende hem als een elegante schaatsenrijder en zag hem in de laatste winter vóór zijn dood nog steeds zijn baantje rijden. Geneesheren hadden geen ge makkelijke patiënt in hem, omdat hij telkens aan hun consigne ontsnapte, zolang zij niet alle uitvluchten geblokkeerd hadden. Toen men hem op 65-jarige leeftijd het fietsen verbood, vanwege het hart, ruilde hij de fiets voor een motor, alsof dat beter was Drie dagen voor zijn dood, nadat hij voorzien was van de H.H. Sacramenten, maakte hij nog een wandeling door de bittere koude om te gaan kijken naar nieuw geplante boompjes. Toen men hem deze onvoorzichtigheid ver weet, beriep hij zich op een voorschrift van de geneesheer, die een half uur wandelen per dag had aanbevolen. Maar dat was een maximum-voorschrift en het recept was drie maanden oud Inmiddels was Mgr. Suys geen, wat men zou verwachten, krachtige persoondlijkheid. Zijn gemoed was eerder naïef. Luidruchtige vreugden en diep leed gingen aan hem voor bij, als aan de ziel van een kind. Hij troostte met wijze woorden en feliciteerde met op rechtheid toch voelde men in dit alles een zekere lichtheid des gemoeds. die aan het kind is voorbehouden. „Als wij het ideaal maar hoog houden' placht hij te zeggen, „dan komt de rest van zelf". Zijn mening over het Nederlandse volk was, dat dit volk zeer nuchter en berekend was .wanneer het ging om zaken te doen, maar dat het ongelooflijk edelmoedig en vrij gevend werd, wanneer men het aansprak voor een waarlijk mooi en edel doel. „Men moet het idealisme wakker maken' zei hij. Inderdaad heeft hij veel idealisme ge wekt. Hij geloofde in het Nederlandse volk en het Nederlandse volk heeft hem niet be drogen. En ht grote resultaat van zijn on begrensd idealisme ligt daar bij Nijmegen De Heilig-Land-Stichting. Een wandeling door de Bijbel. Laat ons in gezelschap van een der pries ters die hier dikwijls de rondgangen leiden, een tocht maken door deze Heilig-Land- Stichting,, een wandeling door de levende Bijbel. De eerste rondgang leidt ons langs Abra ham's tent naar de Aartsvaders, de voorge schiedenis van het Evangelie. Van Abraham's tent gaan wij naar Naza reth, waarheen de Engel Gabriël gezonden werd om aan Maria de blijde boodschap te brengen. Hier leefde Jezus als kind, hier werkte Hij als een volmaakt timmerman, hier volgde Hij met Zijn ouders op de sabbath de dienst in de synagoge. Hier ging Hij met Zijn Moeder naar de bron om water te halen, hier zag Hij Zijn Moeder dagelijks meel malen en brood bakken. Hier zag Hij de kleine dingen van het dagelijkse leven, die Hij later zo passend zou gebruiken bij het prediken van Zijn leer. Nu trekken wij naar Bethlehem naar de grot van Jezus' geboorte en verder langs het herderveld van de wachttoren, waar de herders waakten bij de kudde, toen de Engel hun de blijde bood schap bracht. Nu naar de timmerwinkel, waar Jezus werkte tot het begin van Zijn Openbaar leven. Het tweede gedeelte, het Openbaar leven van Jezus, Begint in de Karavaanserail (de herberg). Het derde gedeelte begint bij de bron voor de kerk van het Cenakel, de bron die in het oosten en dus ook in het leven van Jezus zo n voorname plaats inneemt. Dan volgt de voorstelling van het Laatste hof van Jezus doodsstrijd. Van hier gaan wïj naar het rechthuis van Pilatus en verder langs de Kruisweg naar Golgotha, waar Jezus stierf aan het kruis. Tegenover Golgotha hij begraven in een nieuw graf. Van het verheerlijkte leven bestat alleen een koepel met ommuring op de plaats waar wij ons Jezus' Hemelvaart voorstellen. In de kerk van het Cenakel vinden wij afgebeeld de verschijningen van de verheerlijkte Chris tus en het eerste leven der kerk. Wat U nog mer te vertellen Slechts bij een persoonlijk bezoek zult gij dit waarlijk nationale monument eerst naar volle waarde kunnen waarderen. Nu de tijd weer is aangebroken dat de nodige voorbereidingen moeten worden ge troffen voor de zaaiperiode, is daarmede tevens de vraag actueel geworden Hoe zal het dit jaar met de arbeidsvoorziening gaan Het is moeilijk om daarop nu reeds een antwoord te geven, maar wel kan worden gezegd, dat ook op dit punt het nodige kan worden verricht om de moeilijkheden tot het uiterste te beperken. Vooral in de gebieden waar zich regelmatig een tekort aan arbeids krachten voordoet, moet thans worden na gegaan hoe groot dit tekort vermoedelijk zal zijn, opdat al het mogelijke kan worden ge daan om arbeiders van elders in te schakelen. Zo is er b.v .een redelijke kans, dat een groep arbeiders uit Stavenisse en omgeving bereid zal worden gevonden om een geheel seizoen in Schouwen - Duiveland te gaan werken. Met een aantal werkgevers is reeds contact opgenomen en het laat zich aanzien dat over en weer voldoende animo aanwezig is, om een aantal arbeiders voor een geheel seizoen aan de betreffende bedrijven te bin den, waarmede zowel de werkgevers als de werknemers zijn gediend. Op deze wijze kunnen weel moeilijkheden worden voor komen Werkgevers in Schouwen-Duiveland die tot op heden geen arbeiders hebben aange vraagd en alsnog van deze regeling gebruik willen maken, kunnen zich hiervoor op geven bij de Plaatselijke Commissies, de Districtssecretaris of rechtstreeks bij het Secretariaat van de Gewestelijke Rad voor Zeeland van het Landbouwschap, Grote Markt 28a te Goes. Ook voor andere gebieden kan een der gelijke regeling worden getroffen, mits er voldoende interesse bestaat en de aanvragen tijdig worden ingediend. De practijk heeft nu eenmaal geleerd, dat men met een rege- ling als hiervoor weergegeven niet moet wil len beginnen als het werk reeds aan de gang is. De arbeiders zijn dan niet meer be schikbaar. Aanvragen kunnen worden ingediend bi) de Plaatselijke Commissies, die de nodige gegevens verzamelen en deze aan eerder ge noemd adres doorgeven. Met medewerking van het Districtsbureau voor de Arbeidsvoorziening in Zeeland kan. .op grond van de tussen de Directie voor de NIEUWE „SABENA'-HELICOPTERS. Naar wïj vernemen zullen in de loop van de aanstaande zomer diverse vernieuwingen plaats vinden op het gebied van de exploi tatie van het internationale helicopternet der Belgische luchtlijnen. Allereerst zal met ingang van 22 April a.s. de helicopterlijn Brussel—EindhovenDuis- bdrg doorgetrokken worden tot Dortmund. Vervolgens zal de huidige vloot bestaande uit zes Sikorsky S-55 helicopters geleide lijk vervangen worden door de helicopters van het type Sikorsky S-58 en zelfs uitge breid worden met twee toestellen van dit laatste type, zodat de totale vlootsterkte op acht helicopters gebracht wordt. Deze nieuwe toestellen zullen plaats bieden aan twaalf passagiers en dus het dubbele aantal reizigers kunnen vervoeren van voorheen. De ge middelde dienstsnelheid zal opgevoerd kun nen worden tot 180 km. per uur. Met. de verschijning van dit nieuwe type helicopter zal de Sabena in staat zijn om voor het eerst haar geregelde lijndiensten tussen Brussel en Parijs te openen. GARANTIEPRIJZEN VOOR TARWE EN SUIKER VASTGESTELD. Voor de oogst 1956 garandeert de rege ring aan de Nederlandse boeren voor tarwe een prijs van 26.— per 100 kg en voor suiker een prijs van 52,35 per 100 kg. Deze prijzen zijn gebaseerd op de garan tieprijzen voor de oogst 1955, toen voor de tarwe een prijs van 25,20 gold en voor de suiker 51,60. Bij de nieuwe prijzen is rekening gehou den met de verhoging van de landarbeiders- lonen op 13 Februari van dit jaar. Bij de suikerprijsgarantie is ook de stijging van de verwerkingskosten voor de fabrieken ver rekend. De prijs voor de tarwe geldt voor een product van gezonde doorsnee-kwaliteit met een vochtgehalte van 17% bij levering franco pakhuis handelaar. Als gevolg van wijziging in het systeem van de kostprijsberekeningen kon het Land- bouw-Economisch Instituut nog geen inzicht verschaffen over de kostprijs van tarwe en suiker in dit jaar. Vandaar dat ditmaal de vorig jaar geldende prijs als uitgangspunt is genomen. ZEELAND GAAT ZIJN HUIZEN TELLEN. In verband met de woningtelling die in de maanden April, Mei en Juni in onze pro vincie wordt gehouden, is er momenteel een legertje „tellers" in oprichting. Deze tellers zullen voorzien zijn van vrij ingewikkelde vragenlijsten en zullen o.m. moeten nagaan hoe de bevolking in een gemeente verdeeld is ten opzichte van de huurprijzen. Verder heeft deze telling een zuiver statistisch doel en de gegevens zullen beslist niet door de gemeenten gebruikt mogen worden om mo gelijkheden voor samenwoning op te sporen. Arbeidsvoorziening en het Landbouwschap getroffen regeling, tegemoet worden geko men in de kosten van vervoer, huisvesting, reisuren e.d. zodat de" extra kosten tot het uiterste worden beperkt. Deze regeling is er in het bijzonder op ge richt om. middels subsidiëring van reeds ge noemde kosten, landarbeiders voor langere tijd van werk te voorzien, op bedrijven die door bijzondere omstandigheden zelf niet in de gelegenheid zijn om arbeiders uit eigen omgeving aan te trekken. Het gaat in deze in feite om aanvulling van de vaste kern die reeds op de bedrijven aanwezig is. Daarnaast bestaat de mogelijkheid dat, bij eventuele tekorten in de topperioden. colon nes worden ingezet. eDze colonnes bestaan echter practisch uit ongeschoolde arbeiders, zodat het aanbeveling verdient om te trach ten goede landarbeiders voor langere tijd te werk te stellen. Op dit terrein kan veel gebeuren mits, en dit kan met niet genoeg nadruk worden ge zegd, de aanvragen tijdig worden ingediend. T ij d i g betekent n Het is beter dat achteraf een aanvrage moet worden inge trokken, dan dat ze wordt ingediend op het moment dat het werk er is. Dan is het meestal te laat Vooral nu er in alle bedrijfstakken een steeds groter wordend tekort aan arbeids krachten ontstaat, is het zaak dat de land bouw daarmede ernsti grekening houdt. ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 6 cent Kwartaal-abonnement Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen f 1,75 Buitenland I 2,00 Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tel. 6 1155-646 Hoofdredactie: J. C. VINK ADVEKTENTIEPKIJS: S cent per m m Bij contracten belangrijke reductie. Inr «onden Mededelingen 20 cent per m.m. Kleinïdvertentlën (maximum 6 regels) 1-5 regels 70 cent iedere regel meer 12 cent extra.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1956 | | pagina 1