LSE
Afdeling Oost Zeeuwsch-Vlaanderen
der C. B.T. B. vergaderde.
1 I
Uitgifte van kentekenbewijzen.
\ogels in nood
i i
y
J. C.VINK
I I
Frankering bi) abonnement. Axel
ZATERDAG 25 FEBRUARI 1956
70e Jaargang No. 42
tZi
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
VERSCHIJNT IEDERE WOENSDAG EN ZATERDAG
Drukker UitgeeisterFIRMA J. C. VINK
Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tel. 0 1155-646
HoofdredactieJ. C. VINK
en*e
ideaal voor ieder
die brieven schrijft!
FIRMA
Markt 12
AXEL.
Donderdagnamiddag vond op de boven
zaal van „De Stadsherberg" alhier? een zeer
druk bezochte ledenvergadering plaats van
bovengenoemde organisatie, welke onder
onder leiding stond van de vice-voorzitter,
de heer M. de Regt Lz., die deze bijeen
komst opende met de lezing van een ge
deelte uit het Oude Testament, n.l. Micha 4
vers 18. Daarna ging deze voor in gebed.
Vervolgens verwelkomde de praess de
talrijke opgekomenen, inzonderheid de ge
westelijke Algemeen Secretaris, Drs. Knibbe,
de spreker van deze middag, Ir. A. Moens
van het Instituut voor Landbouwtechniek en
Rationalisatie te Wageningen en Ir. Sanders
van de Rijkslandbouwvoorlichtingsdienst hier
ter plaatse. De voorzitter deed nog mede
deling, dat de voorzitter, de heer C. de
Putter momeneel is opgenomen in het zieken
huis in verband met een ongesteldheid. Hij
meende namens allen te spreken door hem
een spoedig algeheel herstel toe te wensen.
Daarop las de heer W. J. Dieleman, als
secretaris de notulen der vorige algemene
ledenvergadering, die zonder op- of aan
merking werden goedgekeurd en werd dan
het woord verleend aan Ir. A. Moens. Deze
behandelde het onderwerp
ARBEIDSBESPARING OP DE
BOERDERIJ.
De inleider wees op de wel zeer intense
belangstelling die voor dit onderwerp leven
de is in landbouwkringen en meende zijn
onderwerp te moeten splitsen in drie ge
deelten, n.l.
le. de noodzaak naar het streven tot ar
beidsbesparing
2e. hoe daartoe te komen
3e. welke de resultaten daarvan zijn.
In de eerste plaats wees hij op de achter
uitgang van de opbrengsten per ha. en het
streven door selectie ook van de vee
stapel daarin verbetering te brengen, dat
tot 1947 gepaard ging met een voortdurende
vermeerdering van meer daarin geïnteres
seerden .voornamelijk arbeidskrachten, maar
sindsdien voortdurend is achteruit gegaan.
Voordien was het loonpeil evenals de
prijzen laag. Een belangrijke wijziging trad
mede in door het streven der arbeiders van
loon naar prestatie, hetgeen hen uiteraard
meer ligt en leidde tot een splitsing in ge
schoolden en ongeschoolden. Door opklim
mingsmogelijkheden biedt dit ook meer aan
trekkelijkheid ofschoon de factor dat steeds
meer landarbeiders de landarbeid verlieten
en deze binnen 12 jaar nog met 50%
zullen verminderen bestaan bleef.
De grote mate van seizoenwerkloosheid
dreef vele landarbeiders naar ander werk en
daardoor stegen de lonen voortdurend en
tot ongeveer het zesvoudige van vóór de
oorlog. Opvoering van de prestaties en van
de efficiency was voor de boerenstand eer
ste vereiste geworden. De arbeiders verge
leken de omstandigheden waarin zij moes
ten werken met die van de industriële ar
beiders die met bussen naar en van hun
werk gehaald en gebracht werden en stelden
daar tegenover de hunne in regen en slechte
weersomstandigheden en deden een keuze.
Ook de landbouwers restte niets anders dan
een andere koers te kiezen.
Amerikaanse bedrijven voorbeelden
van efficiency.
Waarom is dit zo vroeg de inleider-
In de eerste plaats, zo luidde zijn ant
woord, omdat „de boer de eerste knecht
is op zijn bedrijf en zijn vrouw de tweede.
Door de voortdurende arbeidsverminde-
ring is de boer in het gemechaniseerde be
drijf nog meer dan ooit de centrale figuur.
In de tweede (voornaamste) plaats Hoe
komen wij tot arbeidsbesparing Machines
kopen, is een gemakkelijk antwoord.
Spr. wees op de bedrijfsleider die voor
zijn bedrijf drie melkmachine - apparaten
kocht en zei dat is gemakkelijk Hij zette
de apparaten aan en stak een sigaret op en
dit deed hij tot zesmaal toe en het was ge
beurd Maar met machinaal iets doen, is
niet alles gezegd en deze man hield dat ook
niet vol. Zijn vee kreeg uierontsteking en
ieder kan zo ongeveer nagaan waar het op
uitdraaide.
De vraag waar het om draait is van
1 Januari tot 1 Januari na te gaan hoedanig
de werkzaamheden dienen te worden ge
organiseerd.
Dezer dagen hield de heer de Feijter uit
de N.O.-polder te Groningen een rede, waar
in hij beweerde dat 40% van de werkuren
onproductief worden besteed.
Met tal van voorbeelden ontleend aan de
practijk ging spr. na hoe men d.e periodes
van weinig werk op doeltreffende wijze kan
opvullen door andere aardappelbewaarplaat
sen daar te stellen, waarbij een goede ver
warming (op elk bedrijf) in de toekomst
verzekerd zal zijn.
Op deze manier besprak en nam hij vrij
wel het gehele bedrijfsleven onder de loupe,
zo ten opzichte van vlas, drainage, het ge
bruik van de zelfbinder, waardoor men ten
slotte tot een geregelde werkverdeling kan
komen na de arbeidsnormen. De velerlei
variatie die in de werkzaamheden op en om
de boerderij is, maakt het mogelijk de werk-
spreiding zo doelmatig mogelijk in te richten.
Hoe vaak gebeurt het niet dat het knoop-
apparaat van een zelfbinder defect is en
slecht functionneert, hetgeen een procents-
gewijs groot oponthoud oplevert.
Geregeld werk en arbeidsnormen.
Het gebruik maken van bepaalde arbeids-
norm.en is voor de hand liggend, waarbij
men combineren van bepaalde werkzaam
heden dient te onderzoeken, opdat een betere
normalisatie mogelijk zal worden.
Er blijft ook voldoende gelegenheid voor
het verrichten van allerlei handenarbeid,
waarbij de keuze van goed gereedschap een
eerste vereiste is. Tot zijn voldoening zag
spr. dat men daar in Oost Zeeuwsch-Vlaan-
deren reeds van doordrongen schijnt te zijn
in verband met de opengestelde gelegenheid
na afloop dezer vergadering tot het bezich
tigen van de leermiddelen die hiertoe op de
lagere Landbouwschool worden gebruikt.
Op deze wijze komt men tot meer orde
en regelmaat ter zake van de spreiding der
werkzaamheden. De gegevens bewijzen dat
b.v. bij het bieten dunnen het aantal uren
dat hieraan per ha. wordt besteedt te ver
minderen is van 85 tot 45 uur. Ook het ge
bruik van een transporteur bracht spr. in
dit opzicht ter sprake.
De verdere vereenvoudiging toont aan,
dat h/et handwerk, instede van opzij te wor
den gezet, steeds meer in het middelpunt der
belangstelling komt, o.a. door de tentoon
stellingen die te Groningen en te Zwolle
werden gehouden en dezer dagen ook in de
N.O.-polder nog staat te volgen. Een juiste
keuze is daarbij wel gewenst en tevens een
juiste voorlichting. Voor de oorlog had men
b.v, in Duitsland keuze uit niet minder dan
500 zeisen van diverse merken en soorten.
Het voederen en mesten van de dieren
was ook een onderdeel waarvoor spr. aan
dacht vroeg.
In verband met de graanoogst stond hij
uitvoerig stil bij de bediening en het gebruik
van de transporteur en kan als norm worden
ja(angenomen dat de man aan de zakken
maar voor 50% bezet is bij het maaidorsen.
Naar het Amerikaanse voorbeeld is het
mogelijk dat geen rug mieer onder de zakken
hoeft te komen. Het gebruik van een graan-
tank is het overwegen zeer zeker waard, ter
wijl omtrent de levering van los graan over
leg noodzakelijk zal zijn.
Omtrent het aardappelen rooien dat het
meest intensieve en werkvorderend werk is
in het agrarisch bedrijf gaf de inleider waar
devolle adviezen ten opzichte van de be
handeling van pootgoed, de problemen van
de kluitvorming, hoe deze ontstaan en de
manier om er af te komen. Een harde winter
als deze draagt e rnatuurlijk toe bij dat alle
kluiten nagenoeg kapot gaan.
Mechanisatie is kapitaals-investering.
Natuurlijk brengt uitbreiding van mecha
nisatie grotere investering van kapitaal met
zich. Op een bedrijf van 40 ha. is evenwel
een spuitmachine reeds rendabel te maken.
In een bedrijf van zodanige grootte 60.000
te investeren voor dit doel acht spr. vol
komen verantwoord.
Zo besprak hij verder de structuur van
het zaaien van suikerbieten, het gebruik van
de uitdunmachine's en de demonstratie s met
de bietenrooiers, waarvan Zeeuwsch-Vlaan-
deren de primeur had het vorig jaar te Bier
vliet. In dit opzicht kan het aantal arbeids
uren van 110 op 80 worden teruggebracht.
Ook de vereiste doeltreffende behandeling
bij het ruiteren van erwten werd naar voren
gebracht.
Zo dienen door spreiding van werkzaam
heden en betere methoden de onproductieve
uren en arbeidsstoppen tot een minimum te
worden gereduceerd. Natuurlijk heeft het
geen zin arbeid te besparen waar werk ge
noeg voor is, maar over het algemeen was
de inleider de mening toegedaan dat aan de
hand van de vergelijkende resultaten en be
drijf sstudie de mechanisatie een steeds beter
klankbord zal verkrijgen. Dit zal leiden tot
de inschakeling van meer vaste mensen en
een toeneming van vaste kosten maar ge
zien de totale kosten van loon en werktijden
die op 50% zijn te bepalen en 'e werktuigen
SPIERPIJN. SPIT...
die één-zesde van de bedrijfskosten bedragen,
zal de uitkomst leren dat de miechanisatie tot
besparing leidt. Het persoonlijk inzicht bij
het gebruik van potlood en boekje zal in
deze de vraag oplossen waar, wanneer en
hoe men op de boerderij moet komen tot de
arbeidsbesparing die een eis des tijds ge
worden is.
Een vruchtbare discussie volgde na een
korte pauze op deze hoogt leerzame rede,
waarbij diverse vragenstellers nog nader op
landbouw-technisch gebied werden in- en
voorgelicht door ir. A. Moens. Ook op het
terrein van de arbeidsnormen gaf hij zeer
uitvoerige verhelderende inlichtingen. Deze
planmatige ordening behoort n.l. op het
Landbouwinstituut te Wageniingen tot de
dagelijkse bezigheden van spr. Tot in alle
onderdelen beschikt men daar meer en meer
over de nodige gegevens die nodig zijn voor
het vaststellen der normen, zodat hieruit de
voorlichting zo nodig kan putten.
Na afloop vergewisten vele der ter ver
gadering aanwezige leden zich in de Chr.
Lagere Landbouwschool omtrent het gebruik
van leermiddelen (gereedschappen) bij het
handvaardigheidsonderw'ijs. Daarbij werden
op eenvoudige manier de resultaten getoond
omtrent de houtbewerking en de demontage
van landbouw-machinerie. Een hoogst prac-
tische gereedschapskast met een keur van
gereedschappen en onderdelen staat de leer
lingen hierbij ten dienste.
Door de directeur der school, de heer K.
Booy, werden deze tot de vakbekwaamheid
te rekenen werkzaamheden nog nader toe
gelicht en bewezen werd ook in dit opzicht
weer de grote veelzijdigheid die het agra
risch bedrijf in onze moderne maatschappij
kenmerkt.
Het was een hoogst nuttige middag voor
de landbouwers-leden van de C.B.T.B.
MET INGANG VAN VOLGEND JAAR EEN VLOTTERE REGELING.
Er komt een belangrijke vereenvoudiging in de regeling voor de kentekenbewijzen
voor motorrijtuigen, zo heeft de minister van Verkeer en Waterstaat Donderdag bij
de opening van de R.A.I. te Amsterdam aangekondigd. Als het nieuwe systeem is in
gevoerd en dat zal niet later zijn dan 1 Januari 1957 - dan kan iemand, die een
nieuwe auto of motorfiets koopt, bij wijze van spreken nog dezelfde dag het ken
tekenbewijs in zijn bezit hebben en gaan rijden.
Tot nu toe was het zo dat én de verkoper
én de koper altijd enkele dagen, of soms en
kele weken, moesten wachten op dit onmis
bare document. Dat gaf aanleiding tot vele
klachten. En het zijn deze klachten geweest,
als ook het streven naar een vlottere werk
wijze bij de betrokken rijksdiensten, die er
toe hebben geleid, dat er naar een nieuw
systeem is gezocht.
Kentekenbewijzen worden, volgens het be
staande systeem, afgegeven op een centraal
punt de rijksdienst voor he wegverkeer.
Elke aanvrage legde een lange weg af tus
sen diverse andere diensten die met het weg
verkeer te maken hebben, voordat het do
cument kon wórden afgegeven.
Op ieder kentekenbewijs komen twee soor
ten gegevens voor de technische gegevens
over de auto of het motorrijwiel én persoon
lijke gegevens over de man of vrouw, die
met het voertuig rijdt.
Twee delen.
Een werkgroep van deskundigen inge
steld door de ministers van Verkeer en Wa
terstaat en van Financiën heeft nu zó ge
redeneerd laten wij het kentekenbewijs in
twee delen splitsen. Op deel A komen de
gegevens betreffende het motorrijuig op
deel B de persoonlijke gegevens van de
houder(ster) van het bewijs. Deel A kan
dan tevoren worden uitgeschreven, n.l. zo
dra de auto of de motor de fabriek heeft
verlaten, of is geïmporteerd. Wie een nieuw
motorrijtuig koopt, kan dit deel A er meteen
bij in ontvangst nemen.
En voor het uitreiken van deel B heeft men
een methode gevonden, die de koper van de
motor of de auto geen extra tijd kost dit
deel B zal n.l. worden afgegeven door de
ontvanger van de accijnzen, bij wie men toch
terecht moet om de wegenbelasting te be
talen. Aangezien er in het land 120 van deze
ontvangkantoren zijn. kan men dus spreken
van een belangrijke decentralisatie van de
werkzaamheden.
In plastic hoesje.
Het spreekt wel vanzelf, dat elk van de
delen A of B afzonderlijk geen betekenis
heeft. Het kentekenbewijs is pas compleet
als de houder beide „helften" tegelijkertijd
kan tonen. Maar de procedure is sterk ver
eenvoudigd. Wie een auto of motor koopt,
krijgt deel A er meteen bij. gaat met deel A
naar het ontvangkantoor, krijgt daar deel B
én de wegenbelastingkaart, deze drie papie
ren gaan in één plastic hoesje en er kan ge
reden worden Men heeft in verband hier
mee ook een ander model wegenbelasting-
kaart ontworpen.
Wat de kosten betreft voor deel A moet
door importeur of dealer 10.be
taald worden, voor deel B door de koper
3. In het bedrag van ƒ10.is ƒ3.
inbegrepen als „waarborgsom", die wordt
terugbetaald als het voertuig „ophoudt te
bestaan".
Dit nieuwe systeem zal alleen worden toe
gepast voor motorrijtuigen, die nieuw en
compleet in de handel worden gebracht. Er
zal naar gestreefd moeten worden aldus
het rapport van de werkgroep, die het nieuwe
systeem ontwiierp ook voor andere voer
tuigen zo spoedig mogelijk te komen tot het
uitreiken van de nieuwe bewijzen. Voor de
overgang van de „oude" kentekenbewijzen
naar de nieuwe documenten is een regeling
getroffen.
Het voordeel van de nieuwe regeling
wordt eens te meer duidelijk, wanneer men
bedenkt dat ieder motorrijtuig gemiddeld
éénmaal per drie jaar van eigenaar ver
andert. Tot nu toe moest bij elke verande- j
ring van eigenaar het kentekenbewijs door
de rijksdienst voor het wegverkeer worden
gewijzigd. Volgens het nieuwe systeem be
hoeft alleen deel B veranderd te worden,
want deel A blijft het motorrijtuig verge
zellen totdat het buiten dienst gesteld wordt.
(Nadruk verboden).
fü Weet gij hoeveel vogels leven
in de lucht en op het dak. j|
y Weet gij hoeveel vogels zweven
of soms zittend op een tak.
Weet gij hoeveel vogels zwerven
in het water en op het land. M
Weet gij hoeveel vogels sterven 1
niet tegen deze kou bestand
f Ja, Nederland kent het vogelleven
ff Het vrolijk volk van plas en land.
Daarom zullen zij hun geven, p
v Het voedsel met een gulle hand.
S M.B.
ABONNEMENTSPRIJSLosse nummers 6 cent
Kwartaal-abonnement
Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen f 1,75
Buitenland f 2,00
ADVEÏTENTIEPklJS, 8 cent per m m.
Bij contracten belangrijke reductie,
loc* monden Mededelingen 20 cent per m.m.
Klein* ldvertentién (maximum 6 regels) 1-5 regels
70 ceat iedere regel meer 12 cent extra.
't Loert overal. De weldadige warmte
van de pijnstillende Thermogène ver
drijft de snerpende pijn.
35