LSE Afdeling Oost Zeeuwsch-Vlaanderen der C. B.T. B. vergaderde. 1 I Uitgifte van kentekenbewijzen. \ogels in nood i i y J. C.VINK I I Frankering bi) abonnement. Axel ZATERDAG 25 FEBRUARI 1956 70e Jaargang No. 42 tZi NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDERE WOENSDAG EN ZATERDAG Drukker UitgeeisterFIRMA J. C. VINK Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tel. 0 1155-646 HoofdredactieJ. C. VINK en*e ideaal voor ieder die brieven schrijft! FIRMA Markt 12 AXEL. Donderdagnamiddag vond op de boven zaal van „De Stadsherberg" alhier? een zeer druk bezochte ledenvergadering plaats van bovengenoemde organisatie, welke onder onder leiding stond van de vice-voorzitter, de heer M. de Regt Lz., die deze bijeen komst opende met de lezing van een ge deelte uit het Oude Testament, n.l. Micha 4 vers 18. Daarna ging deze voor in gebed. Vervolgens verwelkomde de praess de talrijke opgekomenen, inzonderheid de ge westelijke Algemeen Secretaris, Drs. Knibbe, de spreker van deze middag, Ir. A. Moens van het Instituut voor Landbouwtechniek en Rationalisatie te Wageningen en Ir. Sanders van de Rijkslandbouwvoorlichtingsdienst hier ter plaatse. De voorzitter deed nog mede deling, dat de voorzitter, de heer C. de Putter momeneel is opgenomen in het zieken huis in verband met een ongesteldheid. Hij meende namens allen te spreken door hem een spoedig algeheel herstel toe te wensen. Daarop las de heer W. J. Dieleman, als secretaris de notulen der vorige algemene ledenvergadering, die zonder op- of aan merking werden goedgekeurd en werd dan het woord verleend aan Ir. A. Moens. Deze behandelde het onderwerp ARBEIDSBESPARING OP DE BOERDERIJ. De inleider wees op de wel zeer intense belangstelling die voor dit onderwerp leven de is in landbouwkringen en meende zijn onderwerp te moeten splitsen in drie ge deelten, n.l. le. de noodzaak naar het streven tot ar beidsbesparing 2e. hoe daartoe te komen 3e. welke de resultaten daarvan zijn. In de eerste plaats wees hij op de achter uitgang van de opbrengsten per ha. en het streven door selectie ook van de vee stapel daarin verbetering te brengen, dat tot 1947 gepaard ging met een voortdurende vermeerdering van meer daarin geïnteres seerden .voornamelijk arbeidskrachten, maar sindsdien voortdurend is achteruit gegaan. Voordien was het loonpeil evenals de prijzen laag. Een belangrijke wijziging trad mede in door het streven der arbeiders van loon naar prestatie, hetgeen hen uiteraard meer ligt en leidde tot een splitsing in ge schoolden en ongeschoolden. Door opklim mingsmogelijkheden biedt dit ook meer aan trekkelijkheid ofschoon de factor dat steeds meer landarbeiders de landarbeid verlieten en deze binnen 12 jaar nog met 50% zullen verminderen bestaan bleef. De grote mate van seizoenwerkloosheid dreef vele landarbeiders naar ander werk en daardoor stegen de lonen voortdurend en tot ongeveer het zesvoudige van vóór de oorlog. Opvoering van de prestaties en van de efficiency was voor de boerenstand eer ste vereiste geworden. De arbeiders verge leken de omstandigheden waarin zij moes ten werken met die van de industriële ar beiders die met bussen naar en van hun werk gehaald en gebracht werden en stelden daar tegenover de hunne in regen en slechte weersomstandigheden en deden een keuze. Ook de landbouwers restte niets anders dan een andere koers te kiezen. Amerikaanse bedrijven voorbeelden van efficiency. Waarom is dit zo vroeg de inleider- In de eerste plaats, zo luidde zijn ant woord, omdat „de boer de eerste knecht is op zijn bedrijf en zijn vrouw de tweede. Door de voortdurende arbeidsverminde- ring is de boer in het gemechaniseerde be drijf nog meer dan ooit de centrale figuur. In de tweede (voornaamste) plaats Hoe komen wij tot arbeidsbesparing Machines kopen, is een gemakkelijk antwoord. Spr. wees op de bedrijfsleider die voor zijn bedrijf drie melkmachine - apparaten kocht en zei dat is gemakkelijk Hij zette de apparaten aan en stak een sigaret op en dit deed hij tot zesmaal toe en het was ge beurd Maar met machinaal iets doen, is niet alles gezegd en deze man hield dat ook niet vol. Zijn vee kreeg uierontsteking en ieder kan zo ongeveer nagaan waar het op uitdraaide. De vraag waar het om draait is van 1 Januari tot 1 Januari na te gaan hoedanig de werkzaamheden dienen te worden ge organiseerd. Dezer dagen hield de heer de Feijter uit de N.O.-polder te Groningen een rede, waar in hij beweerde dat 40% van de werkuren onproductief worden besteed. Met tal van voorbeelden ontleend aan de practijk ging spr. na hoe men d.e periodes van weinig werk op doeltreffende wijze kan opvullen door andere aardappelbewaarplaat sen daar te stellen, waarbij een goede ver warming (op elk bedrijf) in de toekomst verzekerd zal zijn. Op deze manier besprak en nam hij vrij wel het gehele bedrijfsleven onder de loupe, zo ten opzichte van vlas, drainage, het ge bruik van de zelfbinder, waardoor men ten slotte tot een geregelde werkverdeling kan komen na de arbeidsnormen. De velerlei variatie die in de werkzaamheden op en om de boerderij is, maakt het mogelijk de werk- spreiding zo doelmatig mogelijk in te richten. Hoe vaak gebeurt het niet dat het knoop- apparaat van een zelfbinder defect is en slecht functionneert, hetgeen een procents- gewijs groot oponthoud oplevert. Geregeld werk en arbeidsnormen. Het gebruik maken van bepaalde arbeids- norm.en is voor de hand liggend, waarbij men combineren van bepaalde werkzaam heden dient te onderzoeken, opdat een betere normalisatie mogelijk zal worden. Er blijft ook voldoende gelegenheid voor het verrichten van allerlei handenarbeid, waarbij de keuze van goed gereedschap een eerste vereiste is. Tot zijn voldoening zag spr. dat men daar in Oost Zeeuwsch-Vlaan- deren reeds van doordrongen schijnt te zijn in verband met de opengestelde gelegenheid na afloop dezer vergadering tot het bezich tigen van de leermiddelen die hiertoe op de lagere Landbouwschool worden gebruikt. Op deze wijze komt men tot meer orde en regelmaat ter zake van de spreiding der werkzaamheden. De gegevens bewijzen dat b.v. bij het bieten dunnen het aantal uren dat hieraan per ha. wordt besteedt te ver minderen is van 85 tot 45 uur. Ook het ge bruik van een transporteur bracht spr. in dit opzicht ter sprake. De verdere vereenvoudiging toont aan, dat h/et handwerk, instede van opzij te wor den gezet, steeds meer in het middelpunt der belangstelling komt, o.a. door de tentoon stellingen die te Groningen en te Zwolle werden gehouden en dezer dagen ook in de N.O.-polder nog staat te volgen. Een juiste keuze is daarbij wel gewenst en tevens een juiste voorlichting. Voor de oorlog had men b.v, in Duitsland keuze uit niet minder dan 500 zeisen van diverse merken en soorten. Het voederen en mesten van de dieren was ook een onderdeel waarvoor spr. aan dacht vroeg. In verband met de graanoogst stond hij uitvoerig stil bij de bediening en het gebruik van de transporteur en kan als norm worden ja(angenomen dat de man aan de zakken maar voor 50% bezet is bij het maaidorsen. Naar het Amerikaanse voorbeeld is het mogelijk dat geen rug mieer onder de zakken hoeft te komen. Het gebruik van een graan- tank is het overwegen zeer zeker waard, ter wijl omtrent de levering van los graan over leg noodzakelijk zal zijn. Omtrent het aardappelen rooien dat het meest intensieve en werkvorderend werk is in het agrarisch bedrijf gaf de inleider waar devolle adviezen ten opzichte van de be handeling van pootgoed, de problemen van de kluitvorming, hoe deze ontstaan en de manier om er af te komen. Een harde winter als deze draagt e rnatuurlijk toe bij dat alle kluiten nagenoeg kapot gaan. Mechanisatie is kapitaals-investering. Natuurlijk brengt uitbreiding van mecha nisatie grotere investering van kapitaal met zich. Op een bedrijf van 40 ha. is evenwel een spuitmachine reeds rendabel te maken. In een bedrijf van zodanige grootte 60.000 te investeren voor dit doel acht spr. vol komen verantwoord. Zo besprak hij verder de structuur van het zaaien van suikerbieten, het gebruik van de uitdunmachine's en de demonstratie s met de bietenrooiers, waarvan Zeeuwsch-Vlaan- deren de primeur had het vorig jaar te Bier vliet. In dit opzicht kan het aantal arbeids uren van 110 op 80 worden teruggebracht. Ook de vereiste doeltreffende behandeling bij het ruiteren van erwten werd naar voren gebracht. Zo dienen door spreiding van werkzaam heden en betere methoden de onproductieve uren en arbeidsstoppen tot een minimum te worden gereduceerd. Natuurlijk heeft het geen zin arbeid te besparen waar werk ge noeg voor is, maar over het algemeen was de inleider de mening toegedaan dat aan de hand van de vergelijkende resultaten en be drijf sstudie de mechanisatie een steeds beter klankbord zal verkrijgen. Dit zal leiden tot de inschakeling van meer vaste mensen en een toeneming van vaste kosten maar ge zien de totale kosten van loon en werktijden die op 50% zijn te bepalen en 'e werktuigen SPIERPIJN. SPIT... die één-zesde van de bedrijfskosten bedragen, zal de uitkomst leren dat de miechanisatie tot besparing leidt. Het persoonlijk inzicht bij het gebruik van potlood en boekje zal in deze de vraag oplossen waar, wanneer en hoe men op de boerderij moet komen tot de arbeidsbesparing die een eis des tijds ge worden is. Een vruchtbare discussie volgde na een korte pauze op deze hoogt leerzame rede, waarbij diverse vragenstellers nog nader op landbouw-technisch gebied werden in- en voorgelicht door ir. A. Moens. Ook op het terrein van de arbeidsnormen gaf hij zeer uitvoerige verhelderende inlichtingen. Deze planmatige ordening behoort n.l. op het Landbouwinstituut te Wageniingen tot de dagelijkse bezigheden van spr. Tot in alle onderdelen beschikt men daar meer en meer over de nodige gegevens die nodig zijn voor het vaststellen der normen, zodat hieruit de voorlichting zo nodig kan putten. Na afloop vergewisten vele der ter ver gadering aanwezige leden zich in de Chr. Lagere Landbouwschool omtrent het gebruik van leermiddelen (gereedschappen) bij het handvaardigheidsonderw'ijs. Daarbij werden op eenvoudige manier de resultaten getoond omtrent de houtbewerking en de demontage van landbouw-machinerie. Een hoogst prac- tische gereedschapskast met een keur van gereedschappen en onderdelen staat de leer lingen hierbij ten dienste. Door de directeur der school, de heer K. Booy, werden deze tot de vakbekwaamheid te rekenen werkzaamheden nog nader toe gelicht en bewezen werd ook in dit opzicht weer de grote veelzijdigheid die het agra risch bedrijf in onze moderne maatschappij kenmerkt. Het was een hoogst nuttige middag voor de landbouwers-leden van de C.B.T.B. MET INGANG VAN VOLGEND JAAR EEN VLOTTERE REGELING. Er komt een belangrijke vereenvoudiging in de regeling voor de kentekenbewijzen voor motorrijtuigen, zo heeft de minister van Verkeer en Waterstaat Donderdag bij de opening van de R.A.I. te Amsterdam aangekondigd. Als het nieuwe systeem is in gevoerd en dat zal niet later zijn dan 1 Januari 1957 - dan kan iemand, die een nieuwe auto of motorfiets koopt, bij wijze van spreken nog dezelfde dag het ken tekenbewijs in zijn bezit hebben en gaan rijden. Tot nu toe was het zo dat én de verkoper én de koper altijd enkele dagen, of soms en kele weken, moesten wachten op dit onmis bare document. Dat gaf aanleiding tot vele klachten. En het zijn deze klachten geweest, als ook het streven naar een vlottere werk wijze bij de betrokken rijksdiensten, die er toe hebben geleid, dat er naar een nieuw systeem is gezocht. Kentekenbewijzen worden, volgens het be staande systeem, afgegeven op een centraal punt de rijksdienst voor he wegverkeer. Elke aanvrage legde een lange weg af tus sen diverse andere diensten die met het weg verkeer te maken hebben, voordat het do cument kon wórden afgegeven. Op ieder kentekenbewijs komen twee soor ten gegevens voor de technische gegevens over de auto of het motorrijwiel én persoon lijke gegevens over de man of vrouw, die met het voertuig rijdt. Twee delen. Een werkgroep van deskundigen inge steld door de ministers van Verkeer en Wa terstaat en van Financiën heeft nu zó ge redeneerd laten wij het kentekenbewijs in twee delen splitsen. Op deel A komen de gegevens betreffende het motorrijuig op deel B de persoonlijke gegevens van de houder(ster) van het bewijs. Deel A kan dan tevoren worden uitgeschreven, n.l. zo dra de auto of de motor de fabriek heeft verlaten, of is geïmporteerd. Wie een nieuw motorrijtuig koopt, kan dit deel A er meteen bij in ontvangst nemen. En voor het uitreiken van deel B heeft men een methode gevonden, die de koper van de motor of de auto geen extra tijd kost dit deel B zal n.l. worden afgegeven door de ontvanger van de accijnzen, bij wie men toch terecht moet om de wegenbelasting te be talen. Aangezien er in het land 120 van deze ontvangkantoren zijn. kan men dus spreken van een belangrijke decentralisatie van de werkzaamheden. In plastic hoesje. Het spreekt wel vanzelf, dat elk van de delen A of B afzonderlijk geen betekenis heeft. Het kentekenbewijs is pas compleet als de houder beide „helften" tegelijkertijd kan tonen. Maar de procedure is sterk ver eenvoudigd. Wie een auto of motor koopt, krijgt deel A er meteen bij. gaat met deel A naar het ontvangkantoor, krijgt daar deel B én de wegenbelastingkaart, deze drie papie ren gaan in één plastic hoesje en er kan ge reden worden Men heeft in verband hier mee ook een ander model wegenbelasting- kaart ontworpen. Wat de kosten betreft voor deel A moet door importeur of dealer 10.be taald worden, voor deel B door de koper 3. In het bedrag van ƒ10.is ƒ3. inbegrepen als „waarborgsom", die wordt terugbetaald als het voertuig „ophoudt te bestaan". Dit nieuwe systeem zal alleen worden toe gepast voor motorrijtuigen, die nieuw en compleet in de handel worden gebracht. Er zal naar gestreefd moeten worden aldus het rapport van de werkgroep, die het nieuwe systeem ontwiierp ook voor andere voer tuigen zo spoedig mogelijk te komen tot het uitreiken van de nieuwe bewijzen. Voor de overgang van de „oude" kentekenbewijzen naar de nieuwe documenten is een regeling getroffen. Het voordeel van de nieuwe regeling wordt eens te meer duidelijk, wanneer men bedenkt dat ieder motorrijtuig gemiddeld éénmaal per drie jaar van eigenaar ver andert. Tot nu toe moest bij elke verande- j ring van eigenaar het kentekenbewijs door de rijksdienst voor het wegverkeer worden gewijzigd. Volgens het nieuwe systeem be hoeft alleen deel B veranderd te worden, want deel A blijft het motorrijtuig verge zellen totdat het buiten dienst gesteld wordt. (Nadruk verboden). fü Weet gij hoeveel vogels leven in de lucht en op het dak. j| y Weet gij hoeveel vogels zweven of soms zittend op een tak. Weet gij hoeveel vogels zwerven in het water en op het land. M Weet gij hoeveel vogels sterven 1 niet tegen deze kou bestand f Ja, Nederland kent het vogelleven ff Het vrolijk volk van plas en land. Daarom zullen zij hun geven, p v Het voedsel met een gulle hand. S M.B. ABONNEMENTSPRIJSLosse nummers 6 cent Kwartaal-abonnement Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen f 1,75 Buitenland f 2,00 ADVEÏTENTIEPklJS, 8 cent per m m. Bij contracten belangrijke reductie, loc* monden Mededelingen 20 cent per m.m. Klein* ldvertentién (maximum 6 regels) 1-5 regels 70 ceat iedere regel meer 12 cent extra. 't Loert overal. De weldadige warmte van de pijnstillende Thermogène ver drijft de snerpende pijn. 35

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1956 | | pagina 1