AXELSE COURANT Va Benjamin Van winterse sportkleding en wintersportkleding ■A J. C. VINK Frankering bi) abonnement, Axel ZATERDAG 21 JANUARI 1956 70e Jaargang No. 32 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDERE WOENSDAG EN ZATERDAG Drukker-Uitgeefster: FIRMA J. C. VINK Red. en Adm.: Axel. Markt 12. Tel. 0 1155-646 HoofdredactieJ. C. VINK Ideaal voor ieder die brieven schrijft! FIRMA Markt 12 AXEL. DE MAN MET DE PRACTISCHE KIJK OP HET LEVEN. Benjamin Franklin was ongelooflijk weet gierig. Hij stelde zijn vrienden meer vragen dan zij konden beantwoorden. Wanneer het antwoord hem niet bevredigde dan ging hij meestal zelf de zaak onderzoeken net zo lang tot hij tevreden was met de oplossing die hij gevonden had. Bovendien was hij er steeds op uit de bevindingen van anderen op hun istheid te toetsen. Hij was niet alleen verre weg de weetgierigste maar ook de meest pracisch man in de Amerikaanse kolonies. Aan deze drang tot vermeerdering van zijn kennis lag bij Franklin in feite het ver langen ten grondslag om zijn medemensen gelukkiger te maken en hen te doen delen in de gerieven des levens. Zelfs in de meest critieke ogenblikken kon er een gedachte door zijn brein flitsen die een herhaling van een dergelijke crisistoestand beoogde te voor komen. Toen hij op zijn tweede reis naar Engeland bij een schipbreuk buiten de haven van Falmouth er amper het leven had afge bracht, schreef hij met grote gemoedsrust aan zijn vrouw Misschien zou ik bij deze gelegenheid mij plechtig moeten voornemen een kapel te bouwen voor de een of andere heilige maar zou het met alle goede voornemens niet beter zijn om een vuur toren te bouwen Reeds vroeg openbbaarde zich bij hem een irote belangstelling in de techniek toen hij ils jongeman werkzaam was bij een druk- ;erij. Daar deed hij, wanneer de gelegenheid :ich daartoe bood, proefnemingen met aller- ei nieuwigheden van eigen vinding en later mtwierp hij een pers met koperen platen, de :erste in dit land. In die jaren deden de kolonisten de be richten en het nieuws uit verre streken op de kroegen en herbergen, waar zij veelal- samen kwamen. Er bestond nog geen post, die huis aan 'huis bezorgd werd. In steden ls Boston, New York en Philadelphia wer en brieven uit Europa door zeelieden aan le goede zorgen van de kasteleins toever- :rouwd, bij wie de brieven konden worden [gehaald. Daarom was de aankomst van een chip altijd een grote gebeurtenis. Brieven uit et buitenland werden in de herberg meestal uid voorgelezen. Toen Franklin zag met elk een aandacht de burgers elk nieuwtje cerslonden werkte hij prompt practische ilannen uit om deze honger naar nieuws te levredigen. Het duurde niet lang of hij werd uitgever van de Pennsylvania Gazette, Poor ïichard's Almanack en de Philadelphische ieitung, het eerste in een vreemde taal uit- iegeven dagblad in Amerika. Dank zij deze gbladen en almanak bleven de kolonisten liet alleen op de hoogte van wat er in de tereld omging, maar tegelijk droegen zij er De bij onder de mensen een geest van saam- lorigheid aan te kweken. Tijdens zijn vele reizen naar Engeland en rankrijk, schepte Franklin er behagen in de on, de sterren het weer eïi de koers van et schip te observeren. Hij stelde zijn ge- achten over de verbetering van de navi- atie op schrift en noteerde daarbij tevens e vragen die bij hem opkwamen ten aan- ;ien van de werking der natuurwetten. Toen lij op 20-jarige leeftijd de oceaan overstak lield Franklin reeds een journaal van de eis bij, waarin hij aantekening hield van de andrichting en -sterkte, een regenboog en en zoneclips. Op zijn laatste terugreis naar hnerika schreef hij ondanks zijn slechte ge- londheidstoestand een lange verhandeling iver de bouw en bevoorrading van schepen, winden, de zeestromingen en de tempe- atuur van het water. Op zijn naam staan meer belangrijke uit- ndingen en vernuftige ideeën dan op die an enig andere Amerikaan uit de 18e eeuw. an zijn aam is verbonden de uitvinding van f bliksemafleider, de verbeterde lantaarns oor straatverlichting, dubbelfocus-brille- lazen, de armonica (glas-spinet), de idee an openbare bibliotheken en van de brand eer en tal van constructieve ideeën met be- rekking tot be'strating, straatreiniging, ven- ilatie, politiewezen, besparing van daglicht, fflderwijs, enz. Hij gaf aanwijzingen hoe het oken van schoorstenen te beperken en con- truèerde een open haard met bijzondere ''armte-circulatie, waardoor de warmte meer elijkmatig door het vertrek werd verspreid, adat het niet langer nodig was gezamenlijk ond het vuur te hokken. Het is tekenend voor het karakter van Franklin, dat toen de gouverneur van Pennsylvania hem aanbood patent op deze haard te verstrekken, Frank lin weigerde omdat, zoals hij zeide, ,,ik niet leef om louter welvaart te vergaren en om dat wij allen zoveel van de uitvindingen van anderen profiteren, dat wïj blij moeten zijn als er zich een gelegenheid voordoet de rol len om te draaien." De modderige straten waren in het kolo niale tijdperk zelfs in de grote steden vooral des avonds donker, eenzaam en weinig aan- lokelijk. Bij tijden werd de rust verstoord door dieven en bandieten. De oude Londense bollantaarns, die alleen maar in de hoofd straten waren geplaatst, gaven slechts een spaarzame verlichting. Franklin stelde voor de lampen van vier vlakke ruiten te voor zien met van boven een hoge schoorsteen voor de afvoer van de rook hierdoor bleven zij niet alleen schoon, zodat zij niet binnen enkele uren door roetaanslag ondoorzichtig werden, maar tot aan de morgenuren helder licht bleven uitstralen. Om de veiligheid te vergroten stelde Franklin de oprichting van een speciale bewakingsdienst voor die ten laste zou komen vart de bezittende klasse. Hoe zagen de steden er overdag uit In de zomer waren de straten vol met verstik kende wolken stof en bij regen liep men tot de enkels in de modder. ,,Daar moet iets aan gedaan worden", zei Franklin. Hij sprak en schreef over dit onderwerp en zette ook zijn woorden in daden om want ten slotte werd de oude High Street (thans Market Street) in Philadelphia van een stenen deklaag voor zien. In 1757 diende hij bij de Assemblee van zijn kolonie een wetsvoorstel in voor de bestrating van geheel Philadelphia. In het koloniale Amerika waren branden aan de orde van de dag en dit is wel te begrijpen want de huizen .waren nagenoeg geheel van hout opgetrokken. Altijd bestond het gevaar van overwaaiende vonken uit de schoorsteen van de buren en daar kwam bij dat er geen behoorlijke wateraanvoer be stond. Franklin heeft als eerste een lans ge broken voor de oprichting van een organi satie ter bestrijding van brand. Hij vond der tig inwoners bereid zich voor deze organi satie beschikbaar te stellen, er werden lede ren emmers en ander materiaal aangeschaft en zo behoefden de stadgenoten niet langer in voortdurende vrees te leven voor een grote brand. De burgers konden met een gerust hart hun huis verlaten om een bezoek te brengen aan de openbare bibliotheek, de voorloper op dit gebied in Amerika en met trots kon Franklin in zijn autobiografie vermelden t „Dit was de moeder van alle Noordameri- kaanse openbare leesbibliotheken, die thans zo talrijk zijn". Franklin zag met zijn zwakke ogen veel meer dan menigeen met een paar volmaakte ogen. Naarmate zijn gezichtsvermogen ver minderde gebruikte hij twee verschillende brillen zijn leesbril droeg hij doorgaans in zijn jaszak. Toen hij echter eens het markt- gebouw binnenliep, zagen zijn vrienden al gauw dat hij een vreemdsoortige nieuwe bri' op had. Dit was weer een nieuwe uitvinding van de vernuftige doctor hij had er ge noeg van om twee brillen te gebruiken en hij loste de moeilijkheid op door zelf een bri! te vervaardigen met het eerste paar dubbel focusglazen Op het gebied van het onderwijs stelde Franklin in de eerste plaats belang in het practische onderricht, maar hij zelf verlus tigde zich in theoretische bespiegelingen. Het door hem gestichte Philosophische Genoot schap werd later het Amerikaanse Philoso phische Genootschap. De Academie, die hij in 1749 oprichtte, groeide later uit tot de uni versiteit van Pennsylvanië. Een tijd lang werd door Franse en Engelse geleerden weinig of geen aandacht besteed aan Franklin's bijdragen tot de wetenschap. Zij lachten om zijn bekende proefneming met de vlieger om ,,de bliksem uit de wolken met behulp van een spitse staaf af te voeren". Franklin was voor hun een jongen, die door het oplat envan zijn vlieger een fantastische droom wilde verwezenlijken. Spoedig werd zijn bbliksemafleider echter toegejuicht als de belangrijke uitvinding welke zij in werkelijk heid bleek te zijn. Andere ontdekkingen op electriciteitsgebied bezorgden hem in korte tijd grote reputatie. Lord Brougham, Brits staatsman, heeft eens van hem gezegd „Hij kon met een minimum aan apparatuur zijn proefnemingen verrichten en bij zijn proeven en ontdekkingen van de gewoonste materi alen gebruik maken. Met een oude sleutel, een zijden draad, wat zegellak en een vel pa pier slaagde hij er in vast te stellen dat de bliksem een electrisch verschijnsel is". Vergeleken bij het begin van deze eeuw, toen sportkleding en wat voor sport kleding alleen werd gedragen wanneer sport metterdaad werd bedreven, zijn wij wel erg gelukkig. Frank en vrij lopen of rijden wij rond in gemakkelijk zittende en sportieve kleding en w'ij beseffen niet dat deze haar oorsprong vond in die sportkleding van weleer. Zo is uit de echte wintersportkleding onze winterse sportkleding in de vorm van lange broek en jacket ontstaan. De moderne lange pantalon met de smal toelopende pijpen, die op de fiets geen gevaar opleveren, beschut goed, geeft bewegingsvrijheid, is sterk, staat vlot en is in alle prijsklassen te koop, vanaf de goedkopere melton-pantalon in effen donkerblauw of bruin tot aan de gestreepte of geruite wollen en de kamgaren pantalon. Maar laten we het dragen van deze winterse beschutting vooral overlaten aan de figuren die daarvoor geschikt zijn. En welke scholier zal nog met een winter jas de tocht naar school ondernemen Daar voor kiezen de jongeren de jacks of jackets van enkel of dubbel poplin met of zonder teddyvoering en capuchon, veelal aan twee kanten draagbaar, waterafstotend en wind- dicht en in alle kleuren en dessins verkrijg baar. Aldus toegerust is de vaak lange tocht per fiets naar school of werk voor scholieren en volwassenen een genoegen en niet scha delijk voor de gezondheid. Een bekende Nederlandse fabriek uit Zut- phen maakt behalve deze winterse sport kleding ook de tegenwoordig zo geliefde duffels of autojassen of hoe U ze maar w'ilt noemen met een wollen ruit- of een teddyvoering voor iedereen van 2 tot 80 jaar. De „houtjes-touwtjes" modellen zijn door te grote populariteit van de markt verdwenen thans wordt volstaan met een eenvoudige knoopsluiting. De heren kunnen daaronder een sportpantalon en een -colbert dragen. Iets anders dus dan de stijve pandjesjas van onze voorvaderen. Behalve dit alles wordt daar ook de echte wintersportkleding gemaakt. Bent U zo gelukkig naar de wintersport te gaan, dan zult U een ruime keuze hebben in goede Nederlandse materialen- Let U bij het kopen van de ski-pantalon vooral op de juiste maat, op de juiste ver houdingen. U moet U goed kunnen be wegen en de pijpen mogen niet te lang zijn. Met Uw anorak met voering van be drukte poplin en vaste capuchon zult U op de Zwitserse sneeuwvelden beslist een goed figuur slaan. En Uw streepjes- of ruitjes pantalon neemt U met een gezellige slip over mee voor na het skiën. WEDSTRIJD IN VEILIG RIJDEN VOOR „EIGEN RIJDERS". Nieuw initiatief van he bond voor Velig Verkeer. De onlangs gehouden „Natioanle Veilig- Verkeersactie voor de gezinnen", georgani seerd door het Verbond voor Veilig Ver keer, heeft onder meer ten gevolge gehad, dat alom in de lande stemmen zijn opgegaan om te komen tot samenbundeling van alle weggebruikers, die metterdaad door hun per soonlijke inzet willen meewerken aan het verkrijgen van meer veiligheid op de weg. Uiteraard heeft het Verbond voor Veilig Verkeer al deze stemmen oplettend beluis terd en nauwkeurig nagegaan, of de gedane suggesties van practische waarde konden zijn voor een doeltreffende inschakeling van de weggebruikers bij de veilig-verkeers-pro- paganda. Met alle waardering voor de goede bedoelingen is het Verbond voor Veilig Ver keer echter tot de conclusie gekomen, dat veles suggesties onmogelijk uitgevoerd kun nen worden, omdat geen rekening gehouden is met organisatorische en andere doorslag gevende eisen. Het allergrootste bezwaar is echter, dat versnippering inplaats van sa menbundeling het gevolg zou zijn. Tegenover deze negatieve voorstellen plaatst het Verbond voor Veilig Verkeer thans een positieve bijdrage door analoog met wat het reeds voor beroepschauffeurs doet, nu ook voor „eigen rijders" een door lopende wedstrijd in veilig rijden uit te schrijven, waaraan bestuurders van auto's en motorrijwielen mee kunnen doen, die geen beroepschauffeur zijn. Voor het eerste rij jaar is een inleggeld van 2,50 verschuldigd voor elk daarop aan sluitend rijjaar 1,50. Deelnemers aan deze wedstrijd ontvangen voor elk schadevrij rij jaar een insigne, waarop het aantal rijjaren vermeld staat. De wedstrijd in veilig rijden houdt de auto mobilist of de motorrijder voornamelijk met zichzelf door dagelijks strijd te leveren tegen gevaarlijke neigingen als te hard rijden, on voorzichtig inhalen en passeren, snijden, enz. Elk jaar veilig rijden is dan ook zeker een prestatie waarop men trots mag zijn, omdat men er in geslaagd is genoemde neigingen te onderdrukken of zelfs te overwinnen 1 Het wedstrijdreglement is op aanvraag verkrijgbaar bij het Verbond voor Veilig Verkeer, Servetstraat 5, Utrecht. IN BELGIË GEDIMDE KOPLICHTEN BIJ MIST. In België moeten overdag bij dikke mist gedimde koplichten worden gevoerd, zulk? in tegenstelling met Nederlan1 waar over dag ongedimde en des nachi imde kop lichten moeten worden gevoera. Indien het zicht minder is dan 200 meter wordt er gesproken van dikke prist. Wist U dat deze Nederlandse ski-kleding zelfs wordt geëxporteerd paar wintersport- landen als Zwitserland, Oostenrijk en de Scandinavische landen De zomersportkleding van deze fabriek, waaronder shorts, gaat zelfs naar pjee? d^A1 15 landen. Nederlandse shorts kunt U tegepr ikomen in Zuid-Afrika en Zuid-Amerika, in .Aden en in Koeweit, in West-Indië en op Malta en Cyprus. Nederland kleedt U en kleedt U goed in alle jaargetijden. r ABONNEMENTSFRiJSLosse nummers 6 cent Kwartaal-abonnement Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen f 1,75 Buitenland f 2,00 ADVERTENTIEPRIJS: 8 cent per mm. Bij contracten belangrijke reductie. Ingezonden Mededelingen 20 cent per m.m. Kleine advertentièn (maximum 6 regels) 1-5 regels 70 eeat iedere regel meer 12 cent extra. r De duffel voor de leeftijd van 2-80 jaar. Teddy met poplin, poplin met teddy, tweezijdig draagbaar op wollen streepjes pantalon (modellen Sturka).

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1956 | | pagina 1