AXELSE COURANT harles Courtney. X M - Turnpike cruiser. a Frankering bij abonnement, Axel ZATERDAG 14 JANUARI 1956 70e Jaargang No. 30 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDERE WOENSDAG EN ZATERDAG Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tel. 0 1155-646 HoofdredactieJ. C. VINK 's Werelds grootste expert op het gebied van sloten en sleutels, op wiens vingers een verzekeringspolis van meer dan een kwart millioen is afgesloten, publiceert zijn memoires. Wanneer Charles Courtney's vader in ten goede bui was liet hij zijn zoon met wee grote ijzeren sleutels spelen, die hij als eliquieën in zijn schrijfbureau bewaarde. )ie sleutels, vertelde hij, waren van de lastille, de bekende Parijse gevangenis. Hij lad ze geërfd van Jules Verne, wiens zuster ;jjn grootmoeder was. In Charles' ogen was Jules Verne, die hem iteeds als oud-oud-oom werd voorgehouden en sprookjesfiguur en het traditionele ver rock was dan ookelke avond „Vader, leest weer voor uit 20.000 mijlen onder zee ij kende het verhaal bijna uit zijn hoofd, naar kon er nooit genoeg van krijgen. Eens, lesloot Charles, zou hij duiker worden om e dingen te doen, die Jules Verne had ge roomd. in eens zou die kinderdroom zijn levens perk worden. Charles Courtney was ongeveer 23 jaar jud, had zijn diensttijd in het Amerikaanse narinierscorps vervuld en in het burgerleven nis slotenmakersleerling al heel wat ervaring jpgedaan toen hij een advertentie zag, waarin een maatschappij duikers vroeg. Zij werkte voor de regering of voor grote ver- lekeringsmaatschappijen en haar opdracht uidde altijd de lading van vergane schepen e bergen. Courtney's eerste duik was naar een dik- luikige vrachtboot, die een goede 30 meter inder water op haar kant lag. In zijn on- angs verschenen memoires „Unlocking Ad- venture" vertelt Courtney de emotie tijdens die eerste afdaling onder het zee-oppervlak. „Snel gleed ik naar beneden, eerst door ilauw, toen door zwart water. Ik was ge waarschuwd, dat de druk mij in verwarring, nisschien zelfs tot paniek zou brengen, maar liemand zou mij hebben kunnen vertellen jver het verschrikkelijke gevoel van verla tenheid, dat mij als het ware naar de keel sprong. Een paar minuten dacht ik krank zinnig te worden, verpletterd onder een on zegbaar duister vacuum. Ergens omhoog wist ik mijn God, maar zo ver weg, dat Hij me niet zou kunnen horen roepen. Toen priemde de druk van het water in mijn oor, maar zodra ik op de zeebodem stond, was die weer verdwenen.' Onmenselijk zwaar. Die druk is de grootste vijand van alle duikers. Hij neemt toe bij iedere meter. Op kg. per vierkante inch. Als de luchtkabel on- kg. per vierkante inch. Als de luhtkabel on klaar raakt of de muur van lucht bezwijkt, die de druk binnen het duikerspak hoger houdt dan de druk van het water, dan wordt de duiker binnen weinige minuten tot een vormloze gelei samengeperst. Courtney's kennis van sloten en sleutels kwam hem bij zijn onderwateravonturen goed van pas, maar het werk kon hem niet bekoren. Het was levensgevaarlijk èn on menselijk zwaar. Tuberculose eiste van de jonge duikers een zware tol, velen werden dcof of blind of krom door gewrichtsrheu- matiek, velen stierven jong. Het goede loon, 25 tot 30 gulden per dag, verzoette de arbeid en de risico's slechts ten dele. Courtney hing zijn duikershelm voorlopig „aan de wilgen" en ging op een scheepswerf in New York werken. Op een middag, het was op het eind van de vorige wereldoorlog, riep directeur Morse hem bij zich. Hij wist, dat Courtney duiker en slotenmaker was ge weest. Het Duise s.s. „Kaiser herdoopt met de Amerikaanse naam „Madawaska was binnengelopen. De Duitse bemanning had vóór de overdracht letterlijk alles op slot ge daan en de sleutels over boord gegooid. Morse vroeg Courtney een loper voor de hutten te maken en de andere sloten met zo min mogelijk beschadiging open te Dreken. De dynamietloods. Courtney bracht het karwei tot een goed eind. Na de „Kaiser" kwam de „Vaterland herdoopt tot „Leviathan", eveneens met alles en alles op slot. Op een morgen was hij aan het werk op de vroegere „Kronprinzessin Cecilie" toen hij een brandlucht rook. Hij stak zijn hoofd buiten een patrijspoort om de oorzaak te ontdekken en op hetzelfde moment begonnen de sirenes van de scheeps werf te loeien. „Hé, Courtney, je moet direct een slot openmaken voor de baas Vlug schreeuw de een stem. Aan de loopplank stond presi dent Morse, wit van angst. „Ga mee Er is een afgesloten loods vol dynamiet De omliggende loodsen stonden al in lichte laaie en de brandweer concentreerde alle krachten op de dynamietloods. Het water gulpte van het dak af en in een ommezien was Courtney zo nat als een rat onder de Niagara. Met natte, glibberige vingers be gon hij aan het slot. Het was een goed mecanisme, bestemd om inbrekende sabo teurs te weerstaan. Achter hem keken de arbeiders toe, gespannen en met hun ogen in zijn rug prikkend. In vijf minuten, die hem uren toeschenen, gaf het slot mee en zwaaide de deur open. Een seconde later stormden de werklieden over Courtney heen om de vaten dynamiet naar buiten te rollen. „Ga wat droogs aan trekken eer je een longontsteking oploopt riep de hoofdopzichter. „Als we iou niet hadden gehad was de hele zaak naar de weerlicht geweest." Verdachte opdracht. Courtney opende in 1922 een winkel in de 125th Street West in Harlem, in het hart van New York. Laat op een avond klopten een chic geklede heer en dame aan de gesloten winkeldeur en riepen zijn hulp in. Zij hadden de huissleutel van hun flat in de bioscoop verloren, vertelden zij. Court ney's prijs deed niet ter zake, maar zij wil den vannacht thuis slapen. Buiten stond een Rolls Royce plus chauf feur. Op weg naar een deftig adres aan de Park Avenue vertelde de slotenmaker hun, dat hij nooit de huisdeur van een flat opende zonder dat de huisbewaarder of de liftbe diende van de wolkenkrabber de huurder identificeerde. Dat was absoluut overbodig, zei het tweetal, want de huisbewaarder was al lang ijaar bed. Maar toen zij bij de wolkenkrabber aan kwamen, belde Courtney in de foyer de huis bewaarder en noemde het nummer van de betreffende flat. Het slaperige antwoord was ,„De huurder van die flat is juist naar Florida vertrokken." Toen de slotenmaker de hoorn ophing, was de foyer leeg. Een paar minuten later was de huisbewaarder beneden, in badjas en met revolver. Maar van een Rolls Royce was niets meer te zien. Met vork en lepel. Opze kere morgen wandelde Courtney naar zijn zaak, toen hij rook zag ontsnappen uit de bovenramen van een groot flatgebouw. Hij rende de vestibule binnen en vroeg de huisbewaarder, of er iemand op die flat woonde. Ja een gezin met veel kinderen. Terwijl de huisbewaarder de brandweer belde, greep Courtney een vork en een lepel en vloog met de lift naar boven. Terwijl de liftboy onafgebroken op de huisbel van de flat drukte, begon Courtney met zijn onge wone gereedschap aan het slot, zijn vingers klam van angstzweet. Toen de brandweer arriveerde, hadden de twee mannen een va der, moeder en drie kinderen uit bed ge sleept, alle vijf bedwelmd door de rook. Zij overleefden het avontuur allemaal. Op de zaak gekomen vond Courtney een verzoek van de Morse-scheepswerven. Er was weer een schip binnengekomen, met alles op slot en niet één sleutel aan boord. Duitsers waren niet de enigen, die sleutels liten verdwijnen. Toen de „Normandië haar eerste zeereis had voltooid moest Courtney voor bijna alle hutten nieuwe sleutls maken. De passagiers hadden de oorspronkelijke meegenomen als souvenir Courtney's meest spectaculaire karwei waarmee wïj deze greep uit zijn memoires besluiten kwam op een middag voorrijden in de vorm van een grote vrachtauto, ge ëscorteerd door een politiemotor met zijspan. Het was een koelauto voor vleestransport. De chauffeur rukte de remmen vast, sprong uit de cabine, holde de winkel binnen en schreeuwde „Mijn maat zit er in opge sloten De deur is achter hem dicht ge vallen en hij heeft zelf de sleutels in zijn zak. Hij vriest er dood Voordat de man zijn verhaal had uitge stoten, was Courtney al bij het slot. Het was een stevig exemplaar, berekend op eventuele vleesdieven. Na 20 minuten vloog de deur open. Binnen lag een half bevroren man, wiens bloed bijna gestold was. Maar hij kwam er bovenop. Verbaast het u nog, lezer, dat Charles Courtney, de man die naar believen sloten maakt of sloten kraakt, zijn tien vingers heeft verzekerd voor 100.000 dollar, dat is veel meer dan een kwart millioen in Nederlandse munt MERCURY ONTWIKKELT NIEUW EXPERIMENTEEL MODEL VOOR ULTRA MODERNE AUTOBANEN. Een opvallende experimentele wagen, ontworpen voor Amerika's snel groeiene net van ultra-moderne autobanen is 7 Januari geïntroduceerd door de Mercury Division van de Ford Motor Company tijdens de grote automobieltentoonstelling in Chicago. Men heeft deze wagen de naam gegeven van XM-Turnpike-Cruiser, hetgeen op het eerste gezicht voor ons niet veel zegt. Ame rika telt evenwel vele hoofdwegen welke door particulieren of rijksinstanties zijn aan gelegd en waarvan de kosten van aanleg eerst door de automobilisten dienen te wor den betaald voor de weg officieel wordt vrij gegeven. Tot zolang wordt er voor derge lijke wegen tol geheven (zo'n periode kan soms wel 50 jaar duren) doch in verhouding tot het grote aantal te rijden kilometers is de prijs zeer laag en men maakt zeer veel gebruik van deze verbindingen, die de naam dragen van Turnpike Highways. De ontwerpers van de Mercury Division hebben in dit nieuwe model het thema van de Amerikaanse Turnpike willen verwerken, waardoor een opvallend laag model is ont staan, (hoogte slechts 1,32 meter!), met een zeer royaal uitzicht rondom. De wagen is bijna 5,60 meter lang en 1,93 meter breed, daarbij beschikkend over een zeer grote ba gageruimte. Ook de bovenzijde van de wagen is van bijzondere constructie, daar bij het openen A.N.W.B. SLUIT 1955 AF MET 337.000 LEDEN. De A.N.W.B. sluit het jaar af met circa 337.000 leden. Dit betekent dat de Toeristen bond, die op 31 December 1954 ruim 294.000 leden telde dit jaar een record-aanwinst van bijna 43.000 nieuwe leden boekte. Ook het aantal Wegenwachtleden maakte in 1955 een record - groei door en over schreed de 180.000. Op 31 December 1954 was dit cijfer 152.806. Zo was 1955 voor de A.N.W.B, een zeer succesvol jaar, een jaar ook, waarin de zich steeds uitbreidende Bondsactiviteiten de. ge stegen reislust en de snelle verkeerstoename sterk weerspiegelen. Verstrekte de A.N.W.B. in 1954 aan zijn leden in totaal 168.000 reisinlichtingen voor het buitenland, in 1955 liep dit aantal sterk op tot ruim 228.000. Voor het binnenland was de toename iets minder markant, In 1954 vroegen de A.N.W.B.-leden 61.000 reisinlichtingen het eigen land betreffende, in 1955 steeg dit tot 69.500. Het aantal door de Bond afgegeven grens- documenten voor motorvoertuigen over schreed tegen het einde van het jaar de 400.000 In 1954 was het totaal 294.342. Afgegeven of verlengd werden in 1955 bijna 193.000 kampkaarten en kampeer- paspoorten tegen 172.339 in 1954. Het aan tal afgegeven internationale kampeercarnets steeg in 1955 van circa 5000 tot ruim 7500. De Wegenwacht was paraat. De A.N.W.B. -wegenwacht, die in 1954 aan 90.627 gestrande automobilisten, motor rijders etc. uitkomst bracht, verleende in 1955 ruim 113.000 maal technische hulp. De gele pechbestrijders blusten dit jaar daaren boven 116 autobranden, verleenden bijna 2000 maal E.H.B.O. en verrichtten in bijna 9000 gevallen persoonlijke diensten zoals het doorgeven van telefonische of telegra fische bboodschappen enz. Zij hielpen in 1955 bijna 4300 buitenlanders, die met pech stonden, tegen 3615 in 1954. Zoals bekend geschiedt deze hulp op basis van weder kerigheid. Ook Nederlanders die lid van de Wegenwacht zijn, worden in andere landen die over een soortgelijke dienst beschikken, steeds zonder meer geholpen. De totale lengte van de dagelijks door de Wegenwachten- gepatrouilleerde trajecten bedraagt thans bijna 2400 km. Hiervan wordt ruim 350 km. ook dn avonddienst tot 22.30 uur bereden. Uiteraard hebben de ridders van de weg ook in 1955 weer in tal van „buitennissige" gevallen uitkomst gebracht. Zo repareerde op een van de laatste dagen van het jaar een passerende Wegenwacht, wiens hulp daartoe werd ingeroepen ,op een der Neder landse vliegvelden een vliegtuig, dat niet wilde starten. Een groot aantal verdwaalde kleuters werd door de Wegenwachten weer bij de ouders teruggebracht, waaronder zelfs een vijfjarig jongetje, dat op zijn stepje niet min der dan 16 km. van huis geraakt was van de brede portieren het deel van de kap boven de zitplaatsen automatisch omhoog slaat (zie de foto) waardoor het in- en uit stappen dat anders moeilijkheden op zou kunnen leveren door de laagte van de car- roserie ten zeerste wordt vergemakkelijkt. Deze twee openslaande dakhelften zijn geheel doorzichtig waardoor gedeeltelijk het karakter wordt verkregen van een „open wagen. Aan de achterkant van de kap, boven de achterruit, bevinden zich de stop- en knip perlichten. Ben bijzonder kenmerk van de carrosserie vormt een 30 cm brede „geul welke halver wege de deur begint en doorloopt tot in de achterlichten. Deze overlangse uitholling aan de bovenzijde van de spatschermen met chroomversierdng op de randen van de sleur heeft niet aleen een decoratieve werking, doch is daarnaast ontworpen voor grote snelheden, waarbij de luchtsleuf tevens als stabilisator gaat werken. Bij het interieur van de wagen heeft men veel leer verkerkt, speciaal voor de vier afzonderlijke zitplaatsen, die van elkaar ge scheiden door leuningen, voor elke passagier een asbak en een sigaretten-aansteker bevat ten Bij het zeer diepe veiligheidsstuurwiel bevinden zich op het dashboard twee ronde klokken waarin de diverse instrumenten zijn opgenomen, terwijl in het midden de radio is aangebracht. Men wil een nauwkeurige studie maken van de reacties bij het publiek bij het bekij ken van deze wagen tijdens de zes grote automobieltentoonstellingen in de Verenigde Staten. Daarna zal de wagen gedurende 8 maanden een rondtoer maken door geheel Amerika. Het vervoer zal geschieden op een speciaal geconstrueerde (vrachtwagen met geheel glazen wanden. Deze vrachtwa gen is voorzien van een draaischijf zodat na het verwijderen van de zijwanden de wagen onmiddellijk kan worden tentoongesteld in kleinere plaatsen. ABONNEMENTSPRIJS: Lowe nummer» 6 een» Kwartaal-abonnement j Axel binnen de kom i 1,55 Andere plaatsen i 1,75 Buitenland 1 2,00 ADVERTENTIEPRIJS: 8 een» per mm. Bij contracten belangrl|ke reductie. Ingezonden Mededelingen 20 cent per m.m. Kleine advertentiën (maximum 6 regels) 1-5 regels 70 cent iedere regel meer 12 cent extra.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1956 | | pagina 1