AXELSE COURANT
harles Courtney.
X M - Turnpike cruiser.
a
Frankering bij abonnement, Axel
ZATERDAG 14 JANUARI 1956
70e Jaargang No. 30
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
VERSCHIJNT IEDERE WOENSDAG EN ZATERDAG
Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK
Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tel. 0 1155-646
HoofdredactieJ. C. VINK
's Werelds grootste expert op het gebied van sloten en sleutels, op wiens vingers
een verzekeringspolis van meer dan een kwart millioen is afgesloten, publiceert zijn
memoires.
Wanneer Charles Courtney's vader in
ten goede bui was liet hij zijn zoon met
wee grote ijzeren sleutels spelen, die hij als
eliquieën in zijn schrijfbureau bewaarde.
)ie sleutels, vertelde hij, waren van de
lastille, de bekende Parijse gevangenis. Hij
lad ze geërfd van Jules Verne, wiens zuster
;jjn grootmoeder was.
In Charles' ogen was Jules Verne, die hem
iteeds als oud-oud-oom werd voorgehouden
en sprookjesfiguur en het traditionele ver
rock was dan ookelke avond „Vader, leest
weer voor uit 20.000 mijlen onder zee
ij kende het verhaal bijna uit zijn hoofd,
naar kon er nooit genoeg van krijgen. Eens,
lesloot Charles, zou hij duiker worden om
e dingen te doen, die Jules Verne had ge
roomd.
in eens zou die kinderdroom zijn levens
perk worden.
Charles Courtney was ongeveer 23 jaar
jud, had zijn diensttijd in het Amerikaanse
narinierscorps vervuld en in het burgerleven
nis slotenmakersleerling al heel wat ervaring
jpgedaan toen hij een advertentie zag,
waarin een maatschappij duikers vroeg. Zij
werkte voor de regering of voor grote ver-
lekeringsmaatschappijen en haar opdracht
uidde altijd de lading van vergane schepen
e bergen.
Courtney's eerste duik was naar een dik-
luikige vrachtboot, die een goede 30 meter
inder water op haar kant lag. In zijn on-
angs verschenen memoires „Unlocking Ad-
venture" vertelt Courtney de emotie tijdens
die eerste afdaling onder het zee-oppervlak.
„Snel gleed ik naar beneden, eerst door
ilauw, toen door zwart water. Ik was ge
waarschuwd, dat de druk mij in verwarring,
nisschien zelfs tot paniek zou brengen, maar
liemand zou mij hebben kunnen vertellen
jver het verschrikkelijke gevoel van verla
tenheid, dat mij als het ware naar de keel
sprong. Een paar minuten dacht ik krank
zinnig te worden, verpletterd onder een on
zegbaar duister vacuum. Ergens omhoog
wist ik mijn God, maar zo ver weg, dat Hij
me niet zou kunnen horen roepen. Toen
priemde de druk van het water in mijn oor,
maar zodra ik op de zeebodem stond, was
die weer verdwenen.'
Onmenselijk zwaar.
Die druk is de grootste vijand van alle
duikers. Hij neemt toe bij iedere meter. Op
kg. per vierkante inch. Als de luchtkabel on-
kg. per vierkante inch. Als de luhtkabel on
klaar raakt of de muur van lucht bezwijkt,
die de druk binnen het duikerspak hoger
houdt dan de druk van het water, dan wordt
de duiker binnen weinige minuten tot een
vormloze gelei samengeperst.
Courtney's kennis van sloten en sleutels
kwam hem bij zijn onderwateravonturen
goed van pas, maar het werk kon hem niet
bekoren. Het was levensgevaarlijk èn on
menselijk zwaar. Tuberculose eiste van de
jonge duikers een zware tol, velen werden
dcof of blind of krom door gewrichtsrheu-
matiek, velen stierven jong. Het goede loon,
25 tot 30 gulden per dag, verzoette de arbeid
en de risico's slechts ten dele.
Courtney hing zijn duikershelm voorlopig
„aan de wilgen" en ging op een scheepswerf
in New York werken. Op een middag, het
was op het eind van de vorige wereldoorlog,
riep directeur Morse hem bij zich. Hij wist,
dat Courtney duiker en slotenmaker was ge
weest. Het Duise s.s. „Kaiser herdoopt met
de Amerikaanse naam „Madawaska was
binnengelopen. De Duitse bemanning had
vóór de overdracht letterlijk alles op slot ge
daan en de sleutels over boord gegooid.
Morse vroeg Courtney een loper voor de
hutten te maken en de andere sloten met zo
min mogelijk beschadiging open te Dreken.
De dynamietloods.
Courtney bracht het karwei tot een goed
eind. Na de „Kaiser" kwam de „Vaterland
herdoopt tot „Leviathan", eveneens met alles
en alles op slot. Op een morgen was hij aan
het werk op de vroegere „Kronprinzessin
Cecilie" toen hij een brandlucht rook. Hij
stak zijn hoofd buiten een patrijspoort om
de oorzaak te ontdekken en op hetzelfde
moment begonnen de sirenes van de scheeps
werf te loeien.
„Hé, Courtney, je moet direct een slot
openmaken voor de baas Vlug schreeuw
de een stem. Aan de loopplank stond presi
dent Morse, wit van angst. „Ga mee Er is
een afgesloten loods vol dynamiet
De omliggende loodsen stonden al in lichte
laaie en de brandweer concentreerde alle
krachten op de dynamietloods. Het water
gulpte van het dak af en in een ommezien
was Courtney zo nat als een rat onder de
Niagara. Met natte, glibberige vingers be
gon hij aan het slot. Het was een goed
mecanisme, bestemd om inbrekende sabo
teurs te weerstaan. Achter hem keken de
arbeiders toe, gespannen en met hun ogen
in zijn rug prikkend.
In vijf minuten, die hem uren toeschenen,
gaf het slot mee en zwaaide de deur open.
Een seconde later stormden de werklieden
over Courtney heen om de vaten dynamiet
naar buiten te rollen. „Ga wat droogs aan
trekken eer je een longontsteking oploopt
riep de hoofdopzichter. „Als we iou niet
hadden gehad was de hele zaak naar de
weerlicht geweest."
Verdachte opdracht.
Courtney opende in 1922 een winkel in
de 125th Street West in Harlem, in het
hart van New York. Laat op een avond
klopten een chic geklede heer en dame aan
de gesloten winkeldeur en riepen zijn hulp in.
Zij hadden de huissleutel van hun flat in
de bioscoop verloren, vertelden zij. Court
ney's prijs deed niet ter zake, maar zij wil
den vannacht thuis slapen.
Buiten stond een Rolls Royce plus chauf
feur. Op weg naar een deftig adres aan de
Park Avenue vertelde de slotenmaker hun,
dat hij nooit de huisdeur van een flat opende
zonder dat de huisbewaarder of de liftbe
diende van de wolkenkrabber de huurder
identificeerde. Dat was absoluut overbodig,
zei het tweetal, want de huisbewaarder was
al lang ijaar bed.
Maar toen zij bij de wolkenkrabber aan
kwamen, belde Courtney in de foyer de huis
bewaarder en noemde het nummer van de
betreffende flat. Het slaperige antwoord
was ,„De huurder van die flat is juist naar
Florida vertrokken."
Toen de slotenmaker de hoorn ophing,
was de foyer leeg. Een paar minuten later
was de huisbewaarder beneden, in badjas
en met revolver. Maar van een Rolls Royce
was niets meer te zien.
Met vork en lepel.
Opze kere morgen wandelde Courtney
naar zijn zaak, toen hij rook zag ontsnappen
uit de bovenramen van een groot flatgebouw.
Hij rende de vestibule binnen en vroeg de
huisbewaarder, of er iemand op die flat
woonde. Ja een gezin met veel kinderen.
Terwijl de huisbewaarder de brandweer
belde, greep Courtney een vork en een lepel
en vloog met de lift naar boven. Terwijl de
liftboy onafgebroken op de huisbel van de
flat drukte, begon Courtney met zijn onge
wone gereedschap aan het slot, zijn vingers
klam van angstzweet. Toen de brandweer
arriveerde, hadden de twee mannen een va
der, moeder en drie kinderen uit bed ge
sleept, alle vijf bedwelmd door de rook. Zij
overleefden het avontuur allemaal.
Op de zaak gekomen vond Courtney een
verzoek van de Morse-scheepswerven. Er
was weer een schip binnengekomen, met
alles op slot en niet één sleutel aan boord.
Duitsers waren niet de enigen, die sleutels
liten verdwijnen. Toen de „Normandië haar
eerste zeereis had voltooid moest Courtney
voor bijna alle hutten nieuwe sleutls maken.
De passagiers hadden de oorspronkelijke
meegenomen als souvenir
Courtney's meest spectaculaire karwei
waarmee wïj deze greep uit zijn memoires
besluiten kwam op een middag voorrijden
in de vorm van een grote vrachtauto, ge
ëscorteerd door een politiemotor met zijspan.
Het was een koelauto voor vleestransport.
De chauffeur rukte de remmen vast, sprong
uit de cabine, holde de winkel binnen en
schreeuwde „Mijn maat zit er in opge
sloten De deur is achter hem dicht ge
vallen en hij heeft zelf de sleutels in zijn zak.
Hij vriest er dood
Voordat de man zijn verhaal had uitge
stoten, was Courtney al bij het slot. Het was
een stevig exemplaar, berekend op eventuele
vleesdieven. Na 20 minuten vloog de deur
open. Binnen lag een half bevroren man,
wiens bloed bijna gestold was. Maar hij
kwam er bovenop.
Verbaast het u nog, lezer, dat Charles
Courtney, de man die naar believen sloten
maakt of sloten kraakt, zijn tien vingers heeft
verzekerd voor 100.000 dollar, dat is veel
meer dan een kwart millioen in Nederlandse
munt
MERCURY ONTWIKKELT NIEUW EXPERIMENTEEL
MODEL VOOR ULTRA MODERNE AUTOBANEN.
Een opvallende experimentele wagen, ontworpen voor Amerika's snel groeiene net
van ultra-moderne autobanen is 7 Januari geïntroduceerd door de Mercury Division
van de Ford Motor Company tijdens de grote automobieltentoonstelling in Chicago.
Men heeft deze wagen de naam gegeven
van XM-Turnpike-Cruiser, hetgeen op het
eerste gezicht voor ons niet veel zegt. Ame
rika telt evenwel vele hoofdwegen welke
door particulieren of rijksinstanties zijn aan
gelegd en waarvan de kosten van aanleg
eerst door de automobilisten dienen te wor
den betaald voor de weg officieel wordt vrij
gegeven. Tot zolang wordt er voor derge
lijke wegen tol geheven (zo'n periode kan
soms wel 50 jaar duren) doch in verhouding
tot het grote aantal te rijden kilometers is
de prijs zeer laag en men maakt zeer veel
gebruik van deze verbindingen, die de naam
dragen van Turnpike Highways.
De ontwerpers van de Mercury Division
hebben in dit nieuwe model het thema van
de Amerikaanse Turnpike willen verwerken,
waardoor een opvallend laag model is ont
staan, (hoogte slechts 1,32 meter!), met een
zeer royaal uitzicht rondom. De wagen is
bijna 5,60 meter lang en 1,93 meter breed,
daarbij beschikkend over een zeer grote ba
gageruimte.
Ook de bovenzijde van de wagen is van
bijzondere constructie, daar bij het openen
A.N.W.B. SLUIT 1955 AF MET
337.000 LEDEN.
De A.N.W.B. sluit het jaar af met circa
337.000 leden. Dit betekent dat de Toeristen
bond, die op 31 December 1954 ruim 294.000
leden telde dit jaar een record-aanwinst van
bijna 43.000 nieuwe leden boekte.
Ook het aantal Wegenwachtleden maakte
in 1955 een record - groei door en over
schreed de 180.000. Op 31 December 1954
was dit cijfer 152.806.
Zo was 1955 voor de A.N.W.B, een zeer
succesvol jaar, een jaar ook, waarin de zich
steeds uitbreidende Bondsactiviteiten de. ge
stegen reislust en de snelle verkeerstoename
sterk weerspiegelen.
Verstrekte de A.N.W.B. in 1954 aan zijn
leden in totaal 168.000 reisinlichtingen voor
het buitenland, in 1955 liep dit aantal sterk
op tot ruim 228.000. Voor het binnenland
was de toename iets minder markant, In
1954 vroegen de A.N.W.B.-leden 61.000
reisinlichtingen het eigen land betreffende,
in 1955 steeg dit tot 69.500.
Het aantal door de Bond afgegeven grens-
documenten voor motorvoertuigen over
schreed tegen het einde van het jaar de
400.000 In 1954 was het totaal 294.342.
Afgegeven of verlengd werden in 1955
bijna 193.000 kampkaarten en kampeer-
paspoorten tegen 172.339 in 1954. Het aan
tal afgegeven internationale kampeercarnets
steeg in 1955 van circa 5000 tot ruim 7500.
De Wegenwacht was paraat.
De A.N.W.B. -wegenwacht, die in 1954
aan 90.627 gestrande automobilisten, motor
rijders etc. uitkomst bracht, verleende in
1955 ruim 113.000 maal technische hulp. De
gele pechbestrijders blusten dit jaar daaren
boven 116 autobranden, verleenden bijna
2000 maal E.H.B.O. en verrichtten in bijna
9000 gevallen persoonlijke diensten zoals
het doorgeven van telefonische of telegra
fische bboodschappen enz. Zij hielpen in
1955 bijna 4300 buitenlanders, die met pech
stonden, tegen 3615 in 1954. Zoals bekend
geschiedt deze hulp op basis van weder
kerigheid. Ook Nederlanders die lid van de
Wegenwacht zijn, worden in andere landen
die over een soortgelijke dienst beschikken,
steeds zonder meer geholpen.
De totale lengte van de dagelijks door de
Wegenwachten- gepatrouilleerde trajecten
bedraagt thans bijna 2400 km. Hiervan
wordt ruim 350 km. ook dn avonddienst
tot 22.30 uur bereden.
Uiteraard hebben de ridders van de weg
ook in 1955 weer in tal van „buitennissige"
gevallen uitkomst gebracht. Zo repareerde
op een van de laatste dagen van het jaar
een passerende Wegenwacht, wiens hulp
daartoe werd ingeroepen ,op een der Neder
landse vliegvelden een vliegtuig, dat niet
wilde starten.
Een groot aantal verdwaalde kleuters
werd door de Wegenwachten weer bij de
ouders teruggebracht, waaronder zelfs een
vijfjarig jongetje, dat op zijn stepje niet min
der dan 16 km. van huis geraakt was
van de brede portieren het deel van de kap
boven de zitplaatsen automatisch omhoog
slaat (zie de foto) waardoor het in- en uit
stappen dat anders moeilijkheden op zou
kunnen leveren door de laagte van de car-
roserie ten zeerste wordt vergemakkelijkt.
Deze twee openslaande dakhelften zijn
geheel doorzichtig waardoor gedeeltelijk het
karakter wordt verkregen van een „open
wagen.
Aan de achterkant van de kap, boven de
achterruit, bevinden zich de stop- en knip
perlichten.
Ben bijzonder kenmerk van de carrosserie
vormt een 30 cm brede „geul welke halver
wege de deur begint en doorloopt tot in de
achterlichten. Deze overlangse uitholling
aan de bovenzijde van de spatschermen met
chroomversierdng op de randen van de sleur
heeft niet aleen een decoratieve werking,
doch is daarnaast ontworpen voor grote
snelheden, waarbij de luchtsleuf tevens als
stabilisator gaat werken.
Bij het interieur van de wagen heeft men
veel leer verkerkt, speciaal voor de vier
afzonderlijke zitplaatsen, die van elkaar ge
scheiden door leuningen, voor elke passagier
een asbak en een sigaretten-aansteker bevat
ten Bij het zeer diepe veiligheidsstuurwiel
bevinden zich op het dashboard twee ronde
klokken waarin de diverse instrumenten zijn
opgenomen, terwijl in het midden de radio
is aangebracht.
Men wil een nauwkeurige studie maken
van de reacties bij het publiek bij het bekij
ken van deze wagen tijdens de zes grote
automobieltentoonstellingen in de Verenigde
Staten. Daarna zal de wagen gedurende
8 maanden een rondtoer maken door geheel
Amerika. Het vervoer zal geschieden op
een speciaal geconstrueerde (vrachtwagen
met geheel glazen wanden. Deze vrachtwa
gen is voorzien van een draaischijf zodat na
het verwijderen van de zijwanden de wagen
onmiddellijk kan worden tentoongesteld in
kleinere plaatsen.
ABONNEMENTSPRIJS: Lowe nummer» 6 een»
Kwartaal-abonnement j
Axel binnen de kom i 1,55 Andere plaatsen i 1,75
Buitenland 1 2,00
ADVERTENTIEPRIJS: 8 een» per mm.
Bij contracten belangrl|ke reductie.
Ingezonden Mededelingen 20 cent per m.m.
Kleine advertentiën (maximum 6 regels) 1-5 regels
70 cent iedere regel meer 12 cent extra.