AXELSE COURANT De waarde van de Helicopter De emigratie in 1955 J. C.VINK hankering bij abonnement. Axel WOENSDAG 11 JANUARI 1956 70e Jaargang No. 29 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDERE WOENSDAG EN ZATERDAG Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tel. 0 1155-646 Hoofdredactie J. C. VINK FIRMA Markt 12 AXEL. Ideaal voor ieder die brieven schrijft! ii. Beziet men het emigratie-verloop per im migratieland, dan treden er in vergelijking met 1954 belangrijke verschillen voor de dag. £)e stijging van de belangstelling voor emi gratie naar Australië, die zich in 1954 reeds openbaarde, zette zich ook in 1955 krachtig voort. In 1954 vertrokken bijna 11.000 per sonen naar dit land, thans zal het cijfer voor 1955 van circa 14.0000 bereikt worden. In het begin van het afgelopen jaar werden de emigratie-voorwaarden opnieuw verruimd, waaruit weer bleek, dat de komst van Ne derlanders in dit grote land op hoge prijs ge steld wordt. De Australische regering bleek tevens bereid een belangrijk deel van de emigratiekosten voor haar rekening te willen nemen. Op het terrein van de emigratie voert Australië een vooruitziende en sympathieke politiek. Toch zou het onjuist zijn te veronderstel len, dat dit uitsluitend de reden zou zijn, waarom zovele Nederlanders dit land tot hun nieuwe vaderland kozen. Belangrijker dan welke overheidsmaatregel dan ook, is het vertrouwen dat een immigratieland bij de adspirant-emigranten geniet. Dit vertrouwen vindt zijn basis in de berichten die de eigen kring bereiken. De berchten die het meeste indruk maken zijn de brieven van hen, die eerder emigreerden. Bij de trek naar Austra lië heeft vooral dit verschijnsel een grote rol gespeeld. De emigratie naar Canada heeft in 1955 het tegenovergestelde beeld gegeven van de emigratie naar Australië. Minder dan de helft van het aantal emigranten dat in 1954 naar Canada afreisde, is vorig jaar naar dat land vertrokken. Hoofdzakelijk is deze terug loop te wijten aan de ongunstige berichten over de economische omstandigheden in dit land, welke vooral in de loop van 1954 in de pers verschenen. Dit heeft velen een af wachtende houding ten aanzien van hun emi gratie doen aannemen. Het officiële nieuws over de ^werkgelegenheidssituatie is toen wel steeds belangrijk gunstiger geweest dan een aantal persberichten deed vermoeden, doch de reactie van de belangstellenden in emigratie naar dit land is weer een duidelijk bewijs, dat de Nederlander zijn eigen over wegingen het zwaarst laat gelden. In de laat ste maanden van 1955 kon echter een be langrijke toeneming van het aantal aanmel dingen voor emigratie naar dit land worden waargenomen. Kort geleden heeft de Cana dese regering de emigratievoorwaarden be langrijk verruimd, zodat mede gelet op de weer toenemende belangstelling wel aangenomen kan worden, dat het vertrek- cijfer voor 1956 hoger zal zijn. De ongetwijfeld goede toekomstmogelijk heden van dit zich snel ontwikkelende land zullen vele Nederlanders blijven aantrekken. Het feit, dat meer dan 100.000 Nederland- ders zich na de oorlog in Canada vestigden, zal tevens vele familieleden en vrienden bij voorkeur hun emigratieplannen naar dit land doen uitgaan. krachten. Deze specifieke omstandigheid be perkt het jaarlijkse emigratie - niveau tot slechts enkele duizenden. óok het aantal emigranten dat in 1955 naar Brazilië vertrok, liep enigszins terug. Verleden jaar hebben 425 personen zich in dit land gevestigde terwijl in 1954 dit cijfer 578 bedroeg. Naar Brazilië zullen ook wel in de komende jaren niet meer dan enkele honderden Nederlanders vertrekken. Ener zijds zijn dit emigranten, die de daar ge vestigde Nederlandse landbouwkolonies Ri- beirao en Castrolanda gaan versterken, an derzijds industriële werkers. Vooral wat de laatste groep betreft, moeten hoge eisen bij de selectie worden gesteld, in het bijzonder ten aanzien van de kennis van de Portugese taal. Het aantal personen dat verleden jaar naar Rhodesia vertrok, is belangrijk hoger dan het aantal in 1954. In 1954 vestigden zich 140 emigranten in dit jonge land en in 1955 bedroeg dit aantal 425. De emigratie mogelijkheden naar Rhodesia breiden zich gestadig uit. Bijzondere vermelding verdient de afsluiting van een migratie-accoord tus sen Nederland en de Federatie van Rhode sia en Nyasaland in het eind van het afge lopen jaar. Alle voorbereidende werkzaamheden voor de selectie voor emigratie naar de Federatie zijn toevertrouwd aan de Nederlandse Emi- gratiedienst. De emigratie-procedure werd belangrijk vereenvoudigd en de regering van de Federatie draagt thans in de emigratie kosten bij. Hierdoor kon de aan de emi granten toe te kennen subsidie vergroot wor den. Met vertrouwen kan de ontwikkeling van de Nederlandse emigratie naar de Fe deratie van Rhodesia en Nyasaland tege moet worden gezien. In het begin maakten wij reeds melding van het feit, dat de uitvoering van het Soe- cial Migration Program in 1955 niet aan de verwachtingen beantwoordde. Hierdoor is het emigratiecijfer wat de Verenigde Staten van Amerika betreft, ver bij de mogelijkheden ten achter gebleven. In 1954 vertrokken naar de Verenigde Staten ruim 2700 personen en in 1955 onge veer 4000. De mogelijkheden van emigratie naar de Uniter States krachtens de twee jaar geleden tot stand gekomen Refugee Relief Act, zijn tot nu toe teleurstellend geweest. De uitvoering van deze wet was en is de voort durende zorg van het Nederlandse emigratie apparaat, vooral daar vele Nederlanders aanvragen tot emigratie binnen dit bijzon-, dere quotum indienden. In twee jaar tijds en wel tot 31 December 1956, zouden 17.000 Nederlanders boven het normale jaarquotum van 3000, kunnen emigreren. Aanvankelijk waren het vooral de moei lijkheden van de interpretatie van de Refu gee Relief Act, die de uitvoering daarvan in de weg stonden. Deze formele bezwaren kon den eerst betrekkelijk kort geleden geheel uit de weg worden geruimd, doch inmiddels bleek, dat de vervulling van één der be langrijkste voorwaarden bij deze emigratie, op grote moeilijkheden stuitte. De emigratie krachtens de Refugee Relief Act kan immers eerst tot stand worden ge bracht indien een Amerikaans staatburger zich drievoudig garant stelt en wel voor het feit, dat een werkkring voor de binnenko mende gevonden is, dat huisvesting aanwe zig zal zijn en dat betrokkene niet ten laste van de Amerikaanse publieke kas zal komen. De Amerikaanse maatschappelijke ofgani- saties, die bij deze wet erkend werden om bij het verkrijgen van deze garanties te be middelen, de z.g. voluntary agencies, ver- verklaarden zich destijds ten volle bereid al het mogelijke te doen om dit speciale migratie programma voor Nederland een succes te maken. Helaas was het aantal binnenkomende as surances tot nu tde zeer onbevredigend. Wel kan worden' geconstateerd, dat een toene mende activiteit op dit gebied ontwikkeld wördt, doch er zal rekening mede moeten worden gehouden, dat het gewenste aantal assurances niet zal worden bereikt. Het is zeer te hopen, dat 1956 in dit opzicht meer licht zal brengen, zodat het Special Migra tion Program vóór het einde van dit jaar al thans een gedeeltelijk succes zal zijn. De order, die de SABENA, de Belgische luchtlijnen, zo juist plaatste bij Sikorsky op accht stuks S-58 helicopters, heeft onge twijfeld hernieuwde belangstelling opgewekt in de ontwikkeling van het hefschroefvlieg- tuig. Sedert haar eerste verschijning boven de Nederlandse steden is het beeld van het sier lijke, zich onder het wolkendek voortspoe dende wentelwiekje vertrouwd geworden aan het publiek, dat eerst nog wat verrast of verbaasd, zich spoedig veroverd vond door dit allernieuwste vervoermiddel. In 1950 reeds, hadden de Belgische lucht lijnen, in samenwerking met de Belgische posterijen, een binnenlandse postdienst door v»n iiicnaan middel van helicopters geschapen, die hen 9 M. 7 de qelegenheid bood de toekomstmogelijk- Het emigratieverloop naar Nieuw-Zeeland {ype tQestel onder, zoeken. Die mogelijkheden bleken van dus danige aard te zijn, dat de SABENA, in Augustus 1953, met zes Sikorsky S-55 heli copters de eerste internationale geregelde passagiersdiensten opende. Een besluit, dat niet alleen het resultaat was van een zeker prijzenswaardig initiatief, doch dat tevens weldoordacht gegrond was op een gelukkige samenloop van omstandig heden, n.l. het voordeel van de zeldzaam gunstige geografische ligging van België én de uiterst succesvolle resultaten van de heli copter, die op slag de oplossing lever de van bepaalde problemen op luchtvaart gebied, waarmede de specialisten zich reeds voortdurend bezig hielden, in dit geval hjt vervoer door de lucht op de korte afstand. 385.000 vierkante kilometer. Indien wij rond Brussel een denkbeeldige cirkel treken, met een straal van 350 km. de ideale afstand van de helicopter van mor gen kunnen wij vaststellen, dat deze cir kel, die een oppervLakte heeft van 384.846 vierkante kilometer, geheel België bevat, het noorden van Frankrijk met Parijs, zuidwest Engeland met Londen, geheel Nederland, West-Duitsland het het Roergebied, de El- zas, het Saargebied en ook nog het Groot hertogdom Luxemburg. vertoonde het afgelopen jaar een aanmerke lijk positiever beeld dan in 1954. Vertrokken in 1954 slechts 768 personen, in 1955 be reikte dit vertrekcijfer een getal van 1250 personen. De beperkte toelatingsmogelijkhe den voor dit land, alsmede de moeizame emi gratieprocedure voor gehuwden en verloof den deden de belangstelling voor Nieuw- Zeeland sterk afnemen. In het begin van 1955 ter gelegenheid van het bezoek van Minister Suurhoff, toonde de Nieuwzelandse regering weer een grotere bereidheid tot toe lating van Nederlanders. Ht toen afgespro ken streefcijfer van circa 2500 tot 3000 is het afgelopen jaar echter niet bereikt. Eerst langzaam aan zal het vertrouwen van de a.s. emigrant in een wat gemakkelijke emigratie naar dit land terugkeren. Naast een verge makkelijking van de toelating, bleek ook de Nieuwzeelandse regering bereid tot het dra gen van een deel van de emigratiekosten. Hierdoor kon de emigratie naar Nieuw-Zee land op een zelfde basis gesteld worden als die naar Australië en is voor de emigranten dus goedkoper geworden. De emigratie naar Zuid-Afrika liep het afgelopen jaar iets terug. In 1955 werd een vertrekcijfer bereikt van ongeveer 2850 per sonen tegen ruim 3200 in 1954. Ten gevolge van zijn sociale opbouw heeft Zuid-Afrika vrijwel uitsluitend behoefte aan geschoolde In dit gehele bovenstaande gebied leeft, op korte afstanden onderling samengedron gen in industriegebieden en in dichtbevolkte centra van grote steden, een bevolking van 72 millioen zielen. Dit is het dichtstbevolkte gebied ter wereld, dat een enorm potentiëel aan het luchtvervoer biedt. Doch deze zelfde korte afstanden tussen die belangrijke centra waarin de bevolking is samengedrongen, hebben het klassieke vliegtuig ondanks en mede door de voort durend toenemende snelheden steeds min der geschikt gemaakt als vervoermiddel in de interne Westeuropese luchtverbindingen. De compagnon van het vliegtuig. Ondanks de werkelijke snelheden 400 tot 500 km. per uur die het hedendaagse commerciële vliegtuig bereiken kan, is de „gemiddelde" vervoerssnelheid van het klas sieke vliegtuig, in dit deel der wereld althans uiterst gering gebleven. Inderdaad dient men constant rekening te houden met een aan houdend tijdverlies ten gevolge van het ver voer over de weg tussen de steden en de luchthavens. Op een traject van 500 km. lang van stad tot stad is de commerciële snelheid van een vliegtuig van het type Con- vair b.v., slechts 150 km. per uur Dit alleen al is een voldoend bewijs voor de stelling, dat een modern vliegtuig met vaste vleugels, op de korte afstand, niet meer aan zijn eerste bestaansvoorwaarde voldoetsnelheid. Steeds duidelijker wordt bewezen, dat dit type vliegtuig slechts waarde bezit als inter continentaal transportmiddel of zoals on langs de voorzitter der Raad van Beheer der Sabena, de heer Gilbert Perrier kernachtig opmerkte „het grootste deel der lucht netten in Europa neemt, wat de grote inter nationale hartaders betreft, meer en meer een bijkomstiger karakter aan, waarbij zij als het ware slechts als „haarvaten" fun geren." De voornaamste kenmerken van de heli copter, die geen lange start- en landings banen nodig heeft en zelfs midden in de steden landen kan, hebben een beslissende oplossing aan dit probleem geschonken. En PROVINCIALE NUMMERBEWIJZEN VERVALLEN IN 1956. De Algemene Verladers- en Eigen Ver voerders Organisatie (E.V.O.) in het dis- drict Zeeland, vestigt er de aandacht op, dat volgens mededeling van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en de Rijksdienst voor het Wegverkeer alle provinciale num- iherbewijzen van a. personenauto's b. motordriewielers c. vrachtauto's d. bestelauto's e. trekker met oplegger en combinaties in 1956 komen te vervallen aan het einde van de maand, waarin zij in enig jaar vóór 1951 zijn afgegeven. Voor genoemde categorieën van motor voertuigen zullen kentekenbewijzen bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer aange vraagd moeten worden. Aanvraagformulie ren hiertoe zijn verkrijgbaar bij genoemde Rijksdienst te Middelburg, bij de plaatse lijke politie en de E.V.O. De E.V.O. adviseert de belanghebbenden niet tot het laatste ogenblik met het indienen van de aanvraag te wachten. Het ligt in de bedoeling te bereiken, dat op 1 Januari 1957 alle motorvoertuigen van kentekenbewijzen zijn voorzien. ATOOM-VLIEGTUIG HEEFT GEVLOGEN. De mens is er in geslaagd zich met behulp van de atoomkracht in de lucht te verheffen. Een B-36 bommenwerper van de Amerikaan se luchtmacht heeft boven Texas tal van proefvluchten gemaakt. De motoren werden aangedreven door kernenergie. Er bevond zich een kleine reactor aan boord van het vliegtuig. De bedoeling van deze onder neming is om de beschermingsmogelijkheden tegen radio-actieve straling op mensen en materiaal te onderzoeken. den brengen dat er steden zijn, al of niet aldus heeft men kunnen ervaren en de verdere toekomst zal steeds méér voorbeel- begunstigd met een luchthaven, beantwoor dend aan de eisen van het huidige luchtver voer, die in hun centrum miniatuur-lucht havens gaan oprichten de heliports. Vandaag de dag bestaan er helicopter- lijnen van Brusel naar Rotterdam via Ant werpen en AxelFerneuzen, naar Rijsel, naar Duisburg via Eindhoven en naar Bonn via Luik, Maastricht of Keulen, terwijl op kortere of langere termijn reeds geregelde verbindingen per helicopter tot stand zullen komen tussen Brussel en Londen en tussen Brussel en Parijs. De proefvluchten tussen deze hoofdsteden van België, Frankrijk en Engeland vonden reeds plaats. Vele diensten per dag en een uitermate kort oponthoud bij de tussenlandingen in de centra der grote steden zijn de vereisten voor een luchtverbinding op de korte af stand eisen, waaraan de wentelwiek op verrassende wijze voldoet. Het achterland van de Belgische nationale luchthaven Brussel-Melsbroek wordt door de helicopterlijnen aanzienlijk verruimd ten gevolge van de directe aansluitingen, die -deze lijnen geven op het grote intercontinen tale luchtnet der SABENA, alvorens de heli copters doorvliegen naar de heliport aan de Groendreef, in het centrum van Brussel. En morgen zal de helicopter ditzelfde kun nen doen voor alle andere luchthavens in het grote cirkelvormige gebied, de lucht havens van Parijs, Londen, Amsterdam en Frankfort. Al is de helicopter volgens zijn huidige constructie slechts een overgangstype naar de toestellen van grotere capaciteit en hogere snelheden, de specialisten zijn er ten volle van overtuigd, dat de exploitatiemogelijk heden van dit type vliegtuig verre van uit geput zijn. En als compagnon van het grote intercontinentale lijnvliegtuig vervult de helicopter een weldra onmisbare taak om passagiers uit het achterland naar de grote nationale luchthavens aan te voeren. Dat de wentelwiek daarenboven óók nog eigenschappen bezit, die totaal vreemd zijn aan de principes van het vaste-vleugel- vliegtuig en die juist haar grootste triomf uit maken, n.l. het stil in de lucht kunnen blijven hangen op iedere gewenste hoogte, bewijst zij nog dagelijks bij haar optreden in red dingsacties, waarin haar hulp van onschat bare waarde is. ABONNEMENTSPRIJS: Loste nummers 6 cent Kwartaal-abonnement t Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen 11,75 Buitenland I 2,00 ADVERTENTIEPRIJS8 cent per m m. Bij contracten belangrijke reductie. Ingezonden Mededelingen 20 cent per m.m. Kleine advertentiën (maximum 6 regels) 1-5 regels 70 ceat iedere regel meer 12 cent extra.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1956 | | pagina 1