AXELSE COURANT
De waarde van de Helicopter
De emigratie in 1955
J. C.VINK
hankering bij abonnement. Axel
WOENSDAG 11 JANUARI 1956
70e Jaargang No. 29
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
VERSCHIJNT IEDERE WOENSDAG EN ZATERDAG
Drukker - UitgeefsterFIRMA J. C. VINK
Red. en Adm.: Axel, Markt 12, Tel. 0 1155-646
Hoofdredactie J. C. VINK
FIRMA
Markt 12
AXEL.
Ideaal voor ieder
die brieven schrijft!
ii.
Beziet men het emigratie-verloop per im
migratieland, dan treden er in vergelijking
met 1954 belangrijke verschillen voor de dag.
£)e stijging van de belangstelling voor emi
gratie naar Australië, die zich in 1954 reeds
openbaarde, zette zich ook in 1955 krachtig
voort. In 1954 vertrokken bijna 11.000 per
sonen naar dit land, thans zal het cijfer voor
1955 van circa 14.0000 bereikt worden. In
het begin van het afgelopen jaar werden de
emigratie-voorwaarden opnieuw verruimd,
waaruit weer bleek, dat de komst van Ne
derlanders in dit grote land op hoge prijs ge
steld wordt. De Australische regering bleek
tevens bereid een belangrijk deel van de
emigratiekosten voor haar rekening te willen
nemen. Op het terrein van de emigratie voert
Australië een vooruitziende en sympathieke
politiek.
Toch zou het onjuist zijn te veronderstel
len, dat dit uitsluitend de reden zou zijn,
waarom zovele Nederlanders dit land tot
hun nieuwe vaderland kozen. Belangrijker
dan welke overheidsmaatregel dan ook, is
het vertrouwen dat een immigratieland bij de
adspirant-emigranten geniet. Dit vertrouwen
vindt zijn basis in de berichten die de eigen
kring bereiken. De berchten die het meeste
indruk maken zijn de brieven van hen, die
eerder emigreerden. Bij de trek naar Austra
lië heeft vooral dit verschijnsel een grote rol
gespeeld.
De emigratie naar Canada heeft in 1955
het tegenovergestelde beeld gegeven van de
emigratie naar Australië. Minder dan de
helft van het aantal emigranten dat in 1954
naar Canada afreisde, is vorig jaar naar dat
land vertrokken. Hoofdzakelijk is deze terug
loop te wijten aan de ongunstige berichten
over de economische omstandigheden in dit
land, welke vooral in de loop van 1954 in
de pers verschenen. Dit heeft velen een af
wachtende houding ten aanzien van hun emi
gratie doen aannemen. Het officiële nieuws
over de ^werkgelegenheidssituatie is toen
wel steeds belangrijk gunstiger geweest dan
een aantal persberichten deed vermoeden,
doch de reactie van de belangstellenden in
emigratie naar dit land is weer een duidelijk
bewijs, dat de Nederlander zijn eigen over
wegingen het zwaarst laat gelden. In de laat
ste maanden van 1955 kon echter een be
langrijke toeneming van het aantal aanmel
dingen voor emigratie naar dit land worden
waargenomen. Kort geleden heeft de Cana
dese regering de emigratievoorwaarden be
langrijk verruimd, zodat mede gelet op
de weer toenemende belangstelling wel
aangenomen kan worden, dat het vertrek-
cijfer voor 1956 hoger zal zijn.
De ongetwijfeld goede toekomstmogelijk
heden van dit zich snel ontwikkelende land
zullen vele Nederlanders blijven aantrekken.
Het feit, dat meer dan 100.000 Nederland-
ders zich na de oorlog in Canada vestigden,
zal tevens vele familieleden en vrienden bij
voorkeur hun emigratieplannen naar dit land
doen uitgaan.
krachten. Deze specifieke omstandigheid be
perkt het jaarlijkse emigratie - niveau tot
slechts enkele duizenden.
óok het aantal emigranten dat in 1955
naar Brazilië vertrok, liep enigszins terug.
Verleden jaar hebben 425 personen zich in
dit land gevestigde terwijl in 1954 dit cijfer
578 bedroeg. Naar Brazilië zullen ook wel
in de komende jaren niet meer dan enkele
honderden Nederlanders vertrekken. Ener
zijds zijn dit emigranten, die de daar ge
vestigde Nederlandse landbouwkolonies Ri-
beirao en Castrolanda gaan versterken, an
derzijds industriële werkers. Vooral wat de
laatste groep betreft, moeten hoge eisen bij
de selectie worden gesteld, in het bijzonder
ten aanzien van de kennis van de Portugese
taal.
Het aantal personen dat verleden jaar
naar Rhodesia vertrok, is belangrijk hoger
dan het aantal in 1954. In 1954 vestigden
zich 140 emigranten in dit jonge land en in
1955 bedroeg dit aantal 425. De emigratie
mogelijkheden naar Rhodesia breiden zich
gestadig uit. Bijzondere vermelding verdient
de afsluiting van een migratie-accoord tus
sen Nederland en de Federatie van Rhode
sia en Nyasaland in het eind van het afge
lopen jaar.
Alle voorbereidende werkzaamheden voor
de selectie voor emigratie naar de Federatie
zijn toevertrouwd aan de Nederlandse Emi-
gratiedienst. De emigratie-procedure werd
belangrijk vereenvoudigd en de regering van
de Federatie draagt thans in de emigratie
kosten bij. Hierdoor kon de aan de emi
granten toe te kennen subsidie vergroot wor
den. Met vertrouwen kan de ontwikkeling
van de Nederlandse emigratie naar de Fe
deratie van Rhodesia en Nyasaland tege
moet worden gezien.
In het begin maakten wij reeds melding
van het feit, dat de uitvoering van het Soe-
cial Migration Program in 1955 niet aan de
verwachtingen beantwoordde. Hierdoor is
het emigratiecijfer wat de Verenigde Staten
van Amerika betreft, ver bij de mogelijkheden
ten achter gebleven.
In 1954 vertrokken naar de Verenigde
Staten ruim 2700 personen en in 1955 onge
veer 4000. De mogelijkheden van emigratie
naar de Uniter States krachtens de twee jaar
geleden tot stand gekomen Refugee Relief
Act, zijn tot nu toe teleurstellend geweest. De
uitvoering van deze wet was en is de voort
durende zorg van het Nederlandse emigratie
apparaat, vooral daar vele Nederlanders
aanvragen tot emigratie binnen dit bijzon-,
dere quotum indienden. In twee jaar tijds en
wel tot 31 December 1956, zouden 17.000
Nederlanders boven het normale jaarquotum
van 3000, kunnen emigreren.
Aanvankelijk waren het vooral de moei
lijkheden van de interpretatie van de Refu
gee Relief Act, die de uitvoering daarvan in
de weg stonden. Deze formele bezwaren kon
den eerst betrekkelijk kort geleden geheel uit
de weg worden geruimd, doch inmiddels
bleek, dat de vervulling van één der be
langrijkste voorwaarden bij deze emigratie,
op grote moeilijkheden stuitte.
De emigratie krachtens de Refugee Relief
Act kan immers eerst tot stand worden ge
bracht indien een Amerikaans staatburger
zich drievoudig garant stelt en wel voor het
feit, dat een werkkring voor de binnenko
mende gevonden is, dat huisvesting aanwe
zig zal zijn en dat betrokkene niet ten laste
van de Amerikaanse publieke kas zal komen.
De Amerikaanse maatschappelijke ofgani-
saties, die bij deze wet erkend werden om
bij het verkrijgen van deze garanties te be
middelen, de z.g. voluntary agencies, ver-
verklaarden zich destijds ten volle bereid al
het mogelijke te doen om dit speciale migratie
programma voor Nederland een succes te
maken.
Helaas was het aantal binnenkomende as
surances tot nu tde zeer onbevredigend. Wel
kan worden' geconstateerd, dat een toene
mende activiteit op dit gebied ontwikkeld
wördt, doch er zal rekening mede moeten
worden gehouden, dat het gewenste aantal
assurances niet zal worden bereikt. Het is
zeer te hopen, dat 1956 in dit opzicht meer
licht zal brengen, zodat het Special Migra
tion Program vóór het einde van dit jaar al
thans een gedeeltelijk succes zal zijn.
De order, die de SABENA, de Belgische
luchtlijnen, zo juist plaatste bij Sikorsky op
accht stuks S-58 helicopters, heeft onge
twijfeld hernieuwde belangstelling opgewekt
in de ontwikkeling van het hefschroefvlieg-
tuig.
Sedert haar eerste verschijning boven de
Nederlandse steden is het beeld van het sier
lijke, zich onder het wolkendek voortspoe
dende wentelwiekje vertrouwd geworden aan
het publiek, dat eerst nog wat verrast of
verbaasd, zich spoedig veroverd vond door
dit allernieuwste vervoermiddel.
In 1950 reeds, hadden de Belgische lucht
lijnen, in samenwerking met de Belgische
posterijen, een binnenlandse postdienst door
v»n iiicnaan middel van helicopters geschapen, die hen
9 M. 7 de qelegenheid bood de toekomstmogelijk-
Het emigratieverloop naar Nieuw-Zeeland {ype tQestel onder,
zoeken. Die mogelijkheden bleken van dus
danige aard te zijn, dat de SABENA, in
Augustus 1953, met zes Sikorsky S-55 heli
copters de eerste internationale geregelde
passagiersdiensten opende.
Een besluit, dat niet alleen het resultaat
was van een zeker prijzenswaardig initiatief,
doch dat tevens weldoordacht gegrond was
op een gelukkige samenloop van omstandig
heden, n.l. het voordeel van de zeldzaam
gunstige geografische ligging van België én
de uiterst succesvolle resultaten van de heli
copter, die op slag de oplossing lever
de van bepaalde problemen op luchtvaart
gebied, waarmede de specialisten zich reeds
voortdurend bezig hielden, in dit geval hjt
vervoer door de lucht op de korte afstand.
385.000 vierkante kilometer.
Indien wij rond Brussel een denkbeeldige
cirkel treken, met een straal van 350 km.
de ideale afstand van de helicopter van mor
gen kunnen wij vaststellen, dat deze cir
kel, die een oppervLakte heeft van 384.846
vierkante kilometer, geheel België bevat, het
noorden van Frankrijk met Parijs, zuidwest
Engeland met Londen, geheel Nederland,
West-Duitsland het het Roergebied, de El-
zas, het Saargebied en ook nog het Groot
hertogdom Luxemburg.
vertoonde het afgelopen jaar een aanmerke
lijk positiever beeld dan in 1954. Vertrokken
in 1954 slechts 768 personen, in 1955 be
reikte dit vertrekcijfer een getal van 1250
personen. De beperkte toelatingsmogelijkhe
den voor dit land, alsmede de moeizame emi
gratieprocedure voor gehuwden en verloof
den deden de belangstelling voor Nieuw-
Zeeland sterk afnemen. In het begin van
1955 ter gelegenheid van het bezoek van
Minister Suurhoff, toonde de Nieuwzelandse
regering weer een grotere bereidheid tot toe
lating van Nederlanders. Ht toen afgespro
ken streefcijfer van circa 2500 tot 3000 is
het afgelopen jaar echter niet bereikt. Eerst
langzaam aan zal het vertrouwen van de a.s.
emigrant in een wat gemakkelijke emigratie
naar dit land terugkeren. Naast een verge
makkelijking van de toelating, bleek ook de
Nieuwzeelandse regering bereid tot het dra
gen van een deel van de emigratiekosten.
Hierdoor kon de emigratie naar Nieuw-Zee
land op een zelfde basis gesteld worden als
die naar Australië en is voor de emigranten
dus goedkoper geworden.
De emigratie naar Zuid-Afrika liep het
afgelopen jaar iets terug. In 1955 werd een
vertrekcijfer bereikt van ongeveer 2850 per
sonen tegen ruim 3200 in 1954. Ten gevolge
van zijn sociale opbouw heeft Zuid-Afrika
vrijwel uitsluitend behoefte aan geschoolde
In dit gehele bovenstaande gebied leeft,
op korte afstanden onderling samengedron
gen in industriegebieden en in dichtbevolkte
centra van grote steden, een bevolking van
72 millioen zielen. Dit is het dichtstbevolkte
gebied ter wereld, dat een enorm potentiëel
aan het luchtvervoer biedt.
Doch deze zelfde korte afstanden tussen
die belangrijke centra waarin de bevolking
is samengedrongen, hebben het klassieke
vliegtuig ondanks en mede door de voort
durend toenemende snelheden steeds min
der geschikt gemaakt als vervoermiddel in
de interne Westeuropese luchtverbindingen.
De compagnon van het vliegtuig.
Ondanks de werkelijke snelheden 400
tot 500 km. per uur die het hedendaagse
commerciële vliegtuig bereiken kan, is de
„gemiddelde" vervoerssnelheid van het klas
sieke vliegtuig, in dit deel der wereld althans
uiterst gering gebleven. Inderdaad dient men
constant rekening te houden met een aan
houdend tijdverlies ten gevolge van het ver
voer over de weg tussen de steden en de
luchthavens. Op een traject van 500 km. lang
van stad tot stad is de commerciële
snelheid van een vliegtuig van het type Con-
vair b.v., slechts 150 km. per uur Dit alleen
al is een voldoend bewijs voor de stelling,
dat een modern vliegtuig met vaste vleugels,
op de korte afstand, niet meer aan zijn eerste
bestaansvoorwaarde voldoetsnelheid.
Steeds duidelijker wordt bewezen, dat dit
type vliegtuig slechts waarde bezit als inter
continentaal transportmiddel of zoals on
langs de voorzitter der Raad van Beheer der
Sabena, de heer Gilbert Perrier kernachtig
opmerkte „het grootste deel der lucht
netten in Europa neemt, wat de grote inter
nationale hartaders betreft, meer en meer
een bijkomstiger karakter aan, waarbij zij
als het ware slechts als „haarvaten" fun
geren."
De voornaamste kenmerken van de heli
copter, die geen lange start- en landings
banen nodig heeft en zelfs midden in de
steden landen kan, hebben een beslissende
oplossing aan dit probleem geschonken. En
PROVINCIALE NUMMERBEWIJZEN
VERVALLEN IN 1956.
De Algemene Verladers- en Eigen Ver
voerders Organisatie (E.V.O.) in het dis-
drict Zeeland, vestigt er de aandacht op, dat
volgens mededeling van het Ministerie van
Verkeer en Waterstaat en de Rijksdienst
voor het Wegverkeer alle provinciale num-
iherbewijzen van
a. personenauto's
b. motordriewielers
c. vrachtauto's
d. bestelauto's
e. trekker met oplegger en combinaties
in 1956 komen te vervallen aan het einde
van de maand, waarin zij in enig jaar vóór
1951 zijn afgegeven.
Voor genoemde categorieën van motor
voertuigen zullen kentekenbewijzen bij de
Rijksdienst voor het Wegverkeer aange
vraagd moeten worden. Aanvraagformulie
ren hiertoe zijn verkrijgbaar bij genoemde
Rijksdienst te Middelburg, bij de plaatse
lijke politie en de E.V.O.
De E.V.O. adviseert de belanghebbenden
niet tot het laatste ogenblik met het indienen
van de aanvraag te wachten.
Het ligt in de bedoeling te bereiken, dat
op 1 Januari 1957 alle motorvoertuigen van
kentekenbewijzen zijn voorzien.
ATOOM-VLIEGTUIG HEEFT
GEVLOGEN.
De mens is er in geslaagd zich met behulp
van de atoomkracht in de lucht te verheffen.
Een B-36 bommenwerper van de Amerikaan
se luchtmacht heeft boven Texas tal van
proefvluchten gemaakt. De motoren werden
aangedreven door kernenergie. Er bevond
zich een kleine reactor aan boord van het
vliegtuig. De bedoeling van deze onder
neming is om de beschermingsmogelijkheden
tegen radio-actieve straling op mensen en
materiaal te onderzoeken.
den brengen dat er steden zijn, al of niet
aldus heeft men kunnen ervaren en de
verdere toekomst zal steeds méér voorbeel-
begunstigd met een luchthaven, beantwoor
dend aan de eisen van het huidige luchtver
voer, die in hun centrum miniatuur-lucht
havens gaan oprichten de heliports.
Vandaag de dag bestaan er helicopter-
lijnen van Brusel naar Rotterdam via Ant
werpen en AxelFerneuzen, naar Rijsel,
naar Duisburg via Eindhoven en naar Bonn
via Luik, Maastricht of Keulen, terwijl op
kortere of langere termijn reeds geregelde
verbindingen per helicopter tot stand zullen
komen tussen Brussel en Londen en tussen
Brussel en Parijs. De proefvluchten tussen
deze hoofdsteden van België, Frankrijk en
Engeland vonden reeds plaats.
Vele diensten per dag en een uitermate
kort oponthoud bij de tussenlandingen in de
centra der grote steden zijn de vereisten
voor een luchtverbinding op de korte af
stand eisen, waaraan de wentelwiek op
verrassende wijze voldoet.
Het achterland van de Belgische nationale
luchthaven Brussel-Melsbroek wordt door
de helicopterlijnen aanzienlijk verruimd ten
gevolge van de directe aansluitingen, die
-deze lijnen geven op het grote intercontinen
tale luchtnet der SABENA, alvorens de heli
copters doorvliegen naar de heliport aan de
Groendreef, in het centrum van Brussel.
En morgen zal de helicopter ditzelfde kun
nen doen voor alle andere luchthavens in
het grote cirkelvormige gebied, de lucht
havens van Parijs, Londen, Amsterdam en
Frankfort.
Al is de helicopter volgens zijn huidige
constructie slechts een overgangstype naar
de toestellen van grotere capaciteit en hogere
snelheden, de specialisten zijn er ten volle
van overtuigd, dat de exploitatiemogelijk
heden van dit type vliegtuig verre van uit
geput zijn. En als compagnon van het grote
intercontinentale lijnvliegtuig vervult de
helicopter een weldra onmisbare taak
om passagiers uit het achterland naar de
grote nationale luchthavens aan te voeren.
Dat de wentelwiek daarenboven óók nog
eigenschappen bezit, die totaal vreemd zijn
aan de principes van het vaste-vleugel-
vliegtuig en die juist haar grootste triomf uit
maken, n.l. het stil in de lucht kunnen blijven
hangen op iedere gewenste hoogte, bewijst
zij nog dagelijks bij haar optreden in red
dingsacties, waarin haar hulp van onschat
bare waarde is.
ABONNEMENTSPRIJS: Loste nummers 6 cent
Kwartaal-abonnement t
Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen 11,75
Buitenland I 2,00
ADVERTENTIEPRIJS8 cent per m m.
Bij contracten belangrijke reductie.
Ingezonden Mededelingen 20 cent per m.m.
Kleine advertentiën (maximum 6 regels) 1-5 regels
70 ceat iedere regel meer 12 cent extra.