XELSE COURANT Jan Appelmans De veerdiensten kampen met een tekort aan boten bouwde een kathedraal J. C. VINK Frankering bij abonnement, Axel WOENSDAG 14 DECEMBER 1955 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDERE WOENSDAG EN ZATERDAG 70e Jaargang No. 22 Drukker -Uitgeefster: FIRMA J. C. VINK Red. en Adm..- Axel. Markt 12, Tel. 0 1155-646 HoofdredactieJ. C. VINK advertentieprijs, «m per m.m. Meer dan vijf honderd en vijftig jaar geleden, in 1398, overleed te Antwerpen de bouwmeester Jan Appelmans, die één der schoonste kathedralen van Europa ïekende rv ÏT "Hoofdkerk of Onze-Lieve-Vrouwekerk van Antwerpen, )e eerste steen van het machtige gebouw zou omstreeks het midden van de 14e eeuw zijn gelegd, thans zes eeuwen geledene eeuw Volgens de plannen werd de beroemde kathedraal van Antwerpen op moerassige grond opgetrokken en steeds weer zonken fundamenten en muren weg, ondanks alle pogingen om het werk te behouden. Men was ten einde raad, toen een der opzichters van de bouwmeester in een oude kroniek een voorspelling vond betreffende de bouw der kerk. In duistere en raadselachtige woorden stond daar te lezen, dat de muren van de Onze-Lieve-Vrouwekerk niet anders konden worden opgetrokken dan op ossehuiden. De opzichter, die de raadselspreuk begreep, be sloot aanstonds van zijn wetenschap gebruik te maken om zijn meester de roem der sticht ting van een zo heerlijk monument te ont roven maar zo onnadenkend is de mens, hij verklapte zijn geheim aan zijn vrouw en kinderen. Een van deze laatsten, een kleine, ondeugende jongen, haastte zich de ontdek king van zijn vader aan de bouwmeester mee te delen. De architect nam de proef en zie, de muren verrezen als op de wenk van epn tovenaar. De opzichter die zijn boos opzet dus ver ijdeld zag, liet zich door de duivel ver* leiden om zijn kind, dat het geheim had ver raden, te doden. Door wroeging gefolterd, ontvluchtte hij de stad en men hoorde niets meer van hem, tot op zekere dag de werk lieden des morgens vroeg aan de voet van het bijna voltooide gebouw een vreselijk ver minkt lijk vonden, gehuld in een gescheurd pelgrimskleëd. Dat was het lijk van de ramp zalige kindermoordenaar, die de foltering .au zijp geweten niet langer had kunnpn verdragen en door de duivel vervolgd, zich van het dak der kerk had geworpen. Nog tegenwoordig wijst men u een blauwe zerk met een aantal stukjes koper ingelegd, die de stukken verbeelden varn het lichaam van de ongelukkige opzichter. Zoals zij daar voor ons staat, de kathe draal van Antwerpen, is het buiten kijf een van de schoonste, een van de grootste en tevens een van de indrukwekkendste hoofd kerken van de -gehele christelijke wereld. Van waar ook gezien, beheerst zij de stad, die aan haar voet enligt uitgestrekt en de nauwste banden verenigen haar met het volk van Antwerpen. Te allen tijde vond de blijcjschap en de smart, de vrolijke opgewondenheid en de angstige vreze der burgerij een weerklank in die hoge toren, wiens wijdklinkende stem over het ganse land weergalmde, oproepende tot vreugde- of rouwbedrijf, oproepende ook tot strijd en tegenweer. Het ganse bewogen leven van de middeleeuwse poorterij trilde, jubelde, klaagde, toornde, ^tormde in de me talen stemmen van het 'klokkenspel de wondervolle toren, gebeeldhouwd als een reliekschrijn, was tevens de belfoort van Antwerpen, wiens somber of vrolijk, w'iens waarschuwend of opwekkend lied de ge meente verkondigde, wat de tekenen meld den aan de politieke hemel. Hoog, zo hoog bijna als de blik reiken kan, verliest zich de spits in de blauwe luchtvan verdieping tot verdieping, van omgang tot omgang stijgt die toren al hoger en hoger, hogen stapelen op bogen, totdat eindelijk zijn uiterste punt, vierhonderd en zeventig voet boven de grond is bereikt. Bijna twee eeuwen duurde de bouw. De waarheid is, zo wordt ons verder ver teld, dat men niet weet, wie het plan van de Onze-Lieve-Vrouwekerk ontwierp, en even min in welk jaar met de bouw een aavang werd gemaakt. De oorspronkelijke kerk, die een weinig meer noordwaarts lag en in ro- maanse stijl was opgetrokken, werd in 1124 dor Burckhardt, bisschop van Kamerijk, in gewijd. Deze kerk bestond tot omstreeks de helft van de vijftiende eeuw, toen zij werd afgebroken om ruimte te maken voor de tegenwoordige kathedraal. Volgens een geschreven kroniek zou de eerste steen van het nieuwe gebouw in 1352 zijn gelegd. De leiding van het werk was op gedragen aan Jan Appelmans, die in 1398 overleed en door zijn zoon Pieter werd op gevolgd. Bij diens overlijden in 1434 nam Jan Tack zijn taak over, op wie, in 1449, meester Everaert volgde. Gedurende dit tijd perk van honderd jaren werd het schip en het grote koor gebouwd met zijn omgangen en kapellen, benevens de kapittelzaal, de sakristien voor de kanunniken en de pries ters, alsook de toren tot de eerste galerij. Vermoedelijk hielden al deze bouwmeesters zich nauwkeurig aan het oorspronkelijke plan dat, zoals de stijl van deze delen der kerk aanwijst, omstreeks het midden der veetien- de eeuw moet zijn ontworpen. De zuidelijke zijbeuken ttussen het grote koor en de zuidelijke toren, te beginnen bij de kapel van het Heilig Sakrament, werden tussen 1425 en 1472 gebouwd de noorde lijke zijbeuken, tussen het koor en de grote toren, in de jaren 1472 tot 1500. Tot in 1611 waren het middenschip en de dwarsbeuken (transepts) nog met een houten kan hedekt de stenen gewelven dagtekenen uit de jaren 1611 toj 1616. Meester Everaert bestuurdg do bpuw nog in 1473. De werken werden tussen 1502 en 1518 voltooid door Herman de Waghemae- ckere en zn zoon Dominicus, die zich echter niet aan het oorspronkelijke plan hielden, maar de smaak van hun tijd volgden. Dit blijkt vooral aan de grote toren, die naar al gemeen aanneemt in het jaar 1518 werd vol tooid. Tot aan de omgang van de wijzer platen zou de toren, naar men wil, overeen- komsttig de tekeningen van Appelmans zijfl opgetrokken. Het bovenste deel verraadt egq andere stijl, de pvepladipg van ^e zogenaam de flamboyante gpthiek ©n de uiterste spits in renaissance-stijj, past zeker niet bij het ka rakter van het monument. Quinten Matsijs en de pomp. Karei V, zo bewieert men, heeft eens over PROVINCIALE BOOTDIENSTEN LOPEN ACHTER Dp FEITEN AAN. De prognoses over het vervoersaan„v^ bij de Westerschelde-veren voor dg jspinen- de jaren zijn dpgr de feitten al achterhaald. De ramingen zijn te laag geweest. Daarmee is de behoefte aan twee nieuwe boten voor de de Westerscheldeveren duidelijk aan-qe- ttoond. Dit werd Maandag medegedeeld op een persconferenttie te Middelburg, waar o.a. de Commissaris van de Koningin en de di recteur van de Provinciale Foptdienstten aanwezig waren. Aan „Het Vrije Volk" ontlenen wij hierover verder het volgende De verbouwingen van de veerbotten „Ko ningin Juliana, die deze maand weer in de vaart koomt, „Prins Bennhard" en „Prins Hendrik" hebben ttot gevolg, dat de pro vinciale Stoombootdiensten dit winterseizoen maar^eer schaars in het reserve-materiaal zitten. Daardee is gezegd, dat de nieuwe boten nooit te vroeg kunnen komen. In een gesprek met de eZeuwse pers heb ben de commissaris der Koningin, jhr. mr. A. F. C. de Casembroot en de directeur van de provinciale stoombootdiensten, mr. J. L. Nieuwenhuis, een aantal achtergronden van de huidige dienstuitvoering belicht. Daarbij heben zij ook over het te verwachten ver voersaanbod gesproken. Statistische prognoses zijn niet nodig om aan te tonen, dat de vloot moet wprden uit gebreid. Alleen het aantal achtergebleven auto's is al een sprekend bewijs van de nood zaak van deze vlootuitbreiding. Bovendien theoretische prognoses op grond van huidige cijfers geven geen juist beeld. Het „sluime rend vervoer" kan nooit in de prognoses worden verwerkt. Het „sluimerend vervoer" dat zijn de mensen, die het risico van een wachttijd niet willen nemen en over België naar of uit Zeeuwsch-Vlaanderen gaan. Het zijn ook de toeristen, die plannen voor een dagtocht naar Zeeland niet maken om dat de boten een onzeker punt in huin reis schema zouden zijn. Dat dit „sluimerend vervoer" bestaat, is iedere dag weer met feit §nte hewijzen. Bijvoorbeeld de jachtpartij in de Braakmanpolder, waar de Brabanders allemaal over België naar Zeeuwsch-Vlaan deren kwamen. Een ander bewijs. De reacties op het be richt in de pers enige tijd geleden, dat de „Dordrecht" weer op KruiningenPerk- polder in de vaart zou worden gebracht. Onmiddellijk steeg het vervoersaanbod. Toen na enige dagen bleek, dat met de vergrote „Dordrecht" de wachttijd niet was opge heven, zakte het aanbod weer. Aanpassen. Het afgelopen zomerseizoen is de gehele vloott in de vaart geweest. De frequentie van de verschillende lijnen werd zoveel moge lijk aangepast aan het aanbod. Noodzake lijke reparaties Werden des nachts uitge voerd. Het onderhoud werd wel duurder, maar het onderhoudschema werd er niet door verstoord. Voor het winterseizoen zal men over het reserve-materiaal kunnen beschikken, dat men ook in andere jaren achter de hand had. De „stunt" van de Stoomboottdiensten in het zomerseizoen was e enweloverwogen sttunt. Het zou geen gevolgen hebben voor de winterdienst. Toen zijn de verbouwingen van de „Ko ningin Juliana", „Prins Bernhard" en de „Priins Hendrik" aan de orde gekomen. De tweede klasse moest op deze botten be neden het rijdek komen. Toen de Scheepvaartinspectie deze ver andering had goedgekeurd de veiligheid is nu gewaarborgd is de „Koningin Ju liana" als eerste uit de vaart genomen. De verbouwing vraagt enkele maanden. Het normale winteronderhoud slechts 3 weken. Dat was de eerste korting op het reserve materiaal. Inmiddels is de Moerdijkpont „Willems dorp" weer van de R.T.M. naar de pro vinciale Stoombootdiensten gedirigeerd. De „Willemsdorp" heeft echter bij Anna Ja- pP FIRMA Markt 12 AXEL. de toren van de Onze-Lieve-Vrouwekerk gezegd, dat hij het betreurde, dat die Juweel niet op een veilige plaats O^orgen kon wor den om aldug gespaard te blijven voor de v erwoestingen door de mensen en door de tijd. Vooral in de 16e eeuw had de kerk in wendig veel te lijden van de vernielingszucht en de haat der beeldenstormers. Zo groot was de verwoesting, dat de kathedraal noait haar vorige luister geheel herkregen heeft. Zeventig altaren, merendeels van marmer, werden vernield en verbrijzeld, benevens drie orgels, de doopvonten, tal van beelden en schilderijen en kunstwerken van allerlei aard. Kostbare doeken, zoals een Christus aan het kruis varn de beroemde schilder Qpinten Matsijs, werden door ruwe handen aan flarden gereten, Van de beroemde Quinten Matsijs mogen wjj tot slot van deze herdenking van de Kathedraal van Anttwerpen nog een korte, merkwaardige historie navertellen. Quinten Matsijs, een smidsgezel, werd ver liefd op de dochter van een vermogend poorter, die een minnaar en beschermer der kunst was. Het meisje was de jonkman ge negen, maar de vader weigerde zijn toe stemming tot het huwelijk. „Een kunstenaar is mij welkom", zei de vader, „maar nooit geef ik de hand van mijn dochter aan een smid, de minste onder de werklieden 1" Gekwetst in zijn eigenliefde en aangemoe digd door de schone ogen van zijn beminde bood Quinten aan uit dat verachte ijzer met behulp van zijn hamer een kunstwerk te scheppen, dat de patriciër niet ongevallig zou zijn. Deze nam het voorstel aan en aan stonds toog de brave jongen aan de arbeid, Met onberispelijke fijne smaak en onbetwist baar talent smeedde hij het ijzeren paviljoen boven de pomp op de Handschoenmarkt en met deze wonderschone schepping won hij dg hnnd zijner beminde. Toch wierp hij hamer en smeedtang weg om straks met niet minder talent bet penseel te hanteren. En nog altijd staan zij daar in Antwerpen pomp en kerk, de eerste in de schaduw van de laatste, doch slechts letterlijk en zeker niet figuurlijk, want zij wedijveren in schoonheid HOEVEEL RADIOLUISTERAARS TELT NEDERLAND? Het aantal aangegeven radio-ontvang toestellen in Nederland bedroeg per 1 De cember 1955 2.081.985 tegen 2.071.483 op 1 November 1955. Op 1 December 1955 wa ren er 524.670 aangeslotenen op het draad- omroepnet tegen 521.637 op 1 November. DE WERKLOOSHEID IN NOVEMBER. In de maand November steeg het aantal geregistreerde werkloze mannen van 24.664 tot 31.963, terwijl de bezetting van de aan vullende werken toenam van 5595 tot 8551, zodat de ttotale geregistreerde arbeids reserve van 30.259 met 10.255 opliep tot 40.514. Deze stijging moet geheel worden toegeschreven aan het naderende winter seizoen .Als gevolg van de gunstige weers omstandigheden (dit in tegenstelling tot het vorig jaar, toen niet zo lang kon worden doorgewerkt) en van de hoogconjunctuur, waardoor veel vrijkomende arbeiders elders kunnen worden geplaatst, bleef de werk loosheid zich op een laag niveau bewegen. Eind November van het vorig jaar immers lag de geregistreerde arbeidsreserve bijna 12.000 hoger. Het aanbod van bouwvakarbeiders steeg van 4056 tot 6481, veenarbeiders van 1140 tot 1626, landarbeiders van 4572 tot 9784, transportpersoneel van 1582 tot 1792 en losse arbeiders van 6509 tot 8429. In enkele groepen, zoals metaal en handel, trad een lichte daling op. De vraag naar mannelijk personeel daalde van 62.981 tot 60.288. De relatieve werkloosheid was eind No vember het hoogst in Drente met 30 werk lozen per 1000 mannelijke beroepsbeoefe naren en het laagst in Limburg met 5, ter wijl het Rijksgemiddelde 10 bedroeg. Voor Zeeland bedroeg dit 14. Het aantal als werkloos geregistreerde vrouwen steeg van 3905 tot 3981. De ge registreerde vraag naar vrouwelijk perso neel daalde van 33.707 tot 32.975. coba Polder op de stenen gezeten en moet dus eerst in dok. De vernieuw'de „Dordrecht" vaart nog steeds op kolen. Zijn vermogen is daardoor te gering om in smal vaarwater te kunnen manoeuvreren. Wanneer volgende week in de haven van Kruiningen weer wordt ge baggerd, zal de „Dordrecht" wel niet kun nen varen. Uiterst behoedzaam werkt men dientenge volge met het materiaal dat de dienst kan uitvoeren. Wanneer thans een schip uitvalt, kan dat betekenen, dat een gehele dienst moet worden stilgelegd. Het zou de slechtste dienst zijn, die mx aan het publiek kan be wijzen. De radar-apparatuur. Dit publiek verwondert er zich wel eens over, dat door de mist de densten vaak ge staakt worden. Het vraagt dan, of de radar- apparatuur, waarmee de schepen zijin uit gerust, dienstuitvoering mogelijk kan maken. Ook daarover heeft de heer Nieuwenhuis het een en ander verteld. Radar is tot 30'40 meter nauwkeurig. Met uitzondering van Vlissingen zijn de mondingen van de Zeeuwse havens vrij smal. Bij het binnenvaren op radar bestaat dus het risico, dat door dat onnauwkeurige radargebied van 30—40 meter het schip precies op de stenen terecht komt. Een ri sico, dat nog groter is, omdat de stroom het schip gemakkelijk iets uit zijn koers kan zetten. Bij het binnenvaren van Breskens is er nog een extra risico. De twee scherpe boch ten, die het schip daar moet maken, doen het radarbeeld vervagen. Al deze risico's mogen niet worden genomen, zeker niet in een pe riode van schaars reserve-materiaal. Nieuwe havens zouden op dit punt ver betering kunnen brengen. Aan de haven van Perkpolder zullen volgend jaar voorzieningen worden aangebracht. Voor de nieuwe veerhaven van Breskens is een breedte op de laagwaterlijn van min stens 70 meter verzocht. Daarmee worden de mogelijkhed engroter om bij mist op radar te kunnen varen. Nieuwe havens dus om ook bij ongunstige weersomstandigheden de dienstuitvoering beter te kunnen garanderen. Maar vooral nieuwe boten om het aanbod te kunnen ver werken. „Wij blijven achter bij het aanbod", zei de heer Nieuwenhuis. „Wij moeten precies als voor de oorlog weer een slag voor komen op het aanbod". *H >.ju vu 3tj ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 6 cent Kwartaal-abonnement Axel binnen de kom f 1,55 Andere plaatsen 11,75 Buitenland f 2,00 81] contracten belangrijke reductie. Ingezonden Mededelingen 20 cent per m.m. 70#J?^ertf,lën fma?:lmum 6 regels) 1-5 regels 70 ceat iedere regel meer 12 cent extra.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1955 | | pagina 1